eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.3هزار عکس
34.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: مشكل فقر متن حديث مشكلة الفقر قال الرضا عليه السلام: من صدق الناس كرهوه، المسكنة مفتاح البؤس.... مشكل فقر حضرت رضا (ع) فرمود: هر كه به مردم راست بگويد، ناپسندش دارند، تهيدستي كليد بيچارگي است ۱. منبع حديث ۱- بحار الأنوار ۷۸/ ۳۵۳. همدردي با تهيدستان متن حديث التعاطف مع الفقراء فى ما كتبه عليه السلام إلي محمّد بن سنان فى جواب مسائله فى العلل:... و علّة الصوم لعرفان مسّ الجوع و العطش ليكون العبد ذليلاً مسكيناً مأجوراً محتسباً صابراً، فيكون ذلك دليلاً له علي شدائد الآخرة مع ما فيه من الانكسار له عن الشهوات و إعظاله فى العاجل دليلاً علي الأجل ليعلم شدّة مبلغ ذلك من أهل الفقر و المسكنة فى الدنيا و الآخرة. همدردي با تهيدستان از جمله آنچه حضرتش (ع) در پاسخ به سؤالهاي محمد بن سنان، درباره علل [ احكام ] به او نوشت:... و علت روزه، لمس گرسنگي و تشنگي است تا بنده، تسليم، درمانده، برخوردار از اجر، با اخلاص و بردبار شود. از سويي آن حكايتگر دشواري‌هاي آخرت در كنار شكستن شهوتها و كنار نهادن آن در دنياست تا بسياري ميزان آن را بر تهيدستان و بيچارگان در دنيا و آخرت دريابد۱. منبع حديث ۱- عيون أخبار الرضا ۲/ ۸۸- ۹۱. امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: مشکلات مأمون واضح است که مأمون از نظر اعتقادی و روحی به گونه ای نبود که امر خلافت را به دیگری واگذار کند؛ چراکه در راه به دست آوردن آن تلاش کرده و برادرش امین را کشته بود و دیگر حوادث نیز به خوبی این مسأله را تأیید می‌کند، بنابراین باید علت پیشنهاد خلافت و یا ولایت عهدی و اصرار بر آن را به حساب سیاست ونقشه‌های زیرکانه وی گذاشت و دلیل اصلی را مشکلات پیش روی او دانست که می‌پنداشت برای گریز از آن‌ها و حفظ حکومت خویش، چاره ای جز پیشنهاد ولایت عهدی ندارد. مشکلات فرا روی مأمون چنین بود: ۱. وی نزد مردم و به ویژه عباسیان یک شورشی به حساب می‌آمد که برخلاف وصیت هارون، قیام کرد و برادر خود امین را که رسماً خلیفه بود، به قتل رساند. ۲. از نظر اصالت خانوادگی، دارای اصالت کافی نبود. زیرا مادرش کنیزکی بود از غیرعرب و به دور از تشخّص اجتماعی، بر خلاف امین که مادرش زبیده هاشمی، بانویی فرهیخته به حساب می‌آمد. ۳. اطرافیان مأمون اغلب ایرانی بودند و اعراب و به ویژه بنی عباس به حکومت اینان راضی نبودند. ۴. علویان که در ایران به ویژه خراسان نفوذ بسیار داشتند و از بنی عباس و به ویژه پدر مأمون که دست او به خون بسیاری از علویان آلوده بود، ناراضی بودند، در مناطق مختلف دست به شورش می‌زدند؛ در کوفه ابوالسرایا، در بصره، زید بن موسی، در مکه و حجاز محمد بن جعفر، در یمن، ابراهیم بن موسی، در مدینه، محمد بن سلیمان، در واسط، جعفر بن زید بن علی، در مداین محمد بن اسماعیل و.... ۵. مأمون از نفوذ حضرت رضا (علیه السلام) در میان شیعیان و ایرانیان که طرفدار ایشان بودند، بسیار نگران بود و می‌خواست به گونه ای حضرت را زیر نظر داشته باشد. وی به منظور کنترل اوضاع و حل مشکلات فکر کرد با ولایت عهدی حضرت رضا (علیه السلام) می‌تواند بخش عمده مشکلات خود را با کنترل شورش‌های علویان و مشروعیت بخشیدن به حکومت خویش و جلب رضایت ایرانیان برطرف کند. این کار برای او چند فایده داشت: ۱. خاموش کردن شورش علویان ۲. مشروعیت بخشیدن به حکومت خویش با ورود حضرت رضا (علیه السلام) به دربار ۳. جلب نظر ایرانیان که طرفدار علویان بودند ۴. زیر نظر گرفتن حضرت رضا (علیه السلام) و ایمن شدن از اقدامات احتمالی حضرت ۵. کاستن از وجهه حضرت رضا (علیه السلام) با درگیر ساختن ایشان در مشکلات حکومت و مخدوش نمودن وجهه معنوی حضرت، باارائه چهره ای دنیا طلب از ایشان. حضرت رضا (علیه السلام) بعد از آن که به اجبار تن به ولایت عهدی داد، به گونه ای عمل نمود که نقشه شوم مأمون علیه خود او تمام شد و مأمون را از کرده خویش پشیمان نمود. اقدامات حضرت را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد. ۱. عدم پذیرش ولایت عهدی تا مدت‌ها به گونه ای که مأمون حضرت را مجبور کرد. ۲. مشروط کردن قبول ولایت عهدی به عدم دخالت در حکومت ۳. فعالیت گسترده علمی و فرهنگی در جهت ترویج مکتب اهل بیت (علیهم السلام) ۴. اظهار قدرت ولایت و امامت با ارائه کرامات روشن ۵. اعتراض مکرر به مأمون و آراء او در مواقع گوناگون. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
صحیفه امام 16.mp3
11.1M
💠 سلسله جلسات 16 🔰 با موضوع بازخوانی (جلسه 16) 👈 در صورت خرابی فایل ، از لینک https://uupload.ir/view/صحیفه_امام_16_4slc.mp3/ دانلود نمائید . 🎤 با توضیحات ✅ انقلابی باید مبانی امام و رهبری را بداند تا هم بصیرتش بیشتر شود هم تحلیلهایش مبنایی شود ✅
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 ما چرا باید امام زمان (عج) رو بخوایم؟ چرا باید برای ظهورشون تلاش کنیم؟ گفته شده با ظهور ایشان شیطان از بین میره..... خب اگر قرار باشه اون زمان به جایی برسیم اجرمون خیلی کمتر از الانه که دشمن هنوز زندس. چون الان داریم با سختی دین رو حفظ میکنیم ولی با ظهور ایشون خیلی راحت تر میشه و مطمئنا اجرمون هم کمتر میشه و بالا کشیدن خودمون از لحاظ دینی سخت تر میشه گفته شده با ظهور ایشان کسانی که دارای آمادگی هستند اون زمان بدردشون خواهند خورد... خب سوالی که هست اینه که وقتی منِ نوعی هیچ آمادگی ای در خودم ایجاد نکردم و حتی نمیدونم باید از کجا شروع کنم و چه کار بکنم که آماده کمک رسانی به ایشون باشم، چرا باید ظهور ایشان رو بخوام؟ وقتی براشون فایده ای ندارم و بدردشون نمیخورم ترجیح میدم تا زمانی که آمادگی لازم رو کسب نکردم ایشون ظهور نکنند که من فرصت کنم آماده شم یا راه آماده شدن رو پیدا کنم تا حداقل اون زمان بدر بخور باشم و یاریشون کنم. راه تقریبا برای اقایون مشخصه که از چه راهی میتونن به امام زمان کمک کنند. ولی برا خانوم ها و خصوصا دختر خانم ها مشخص نیست. دختری که به جز برای درس و ... مجبوره تو خونه باشه و بهش اجازه داده نمیشه کارهای جهادی کنه یا اصلا توان اینکار رو نداره از چه راهی باید آمادگی پیدا بکنه و ازین سرگردانی دربیاد؟ و چه امیدی به مفید بودن داشته باشه در زمان ظهور وقتی قبل از ظهور هم مفید نبوده؟ چرا با وجود اینک نه میدونم چطور باید دعا کنم و ایا دعام باید از ته قلب باشه یانه، ونه غیر از دعا کردن راه دیگه ای برای کمک به امام زمان بلدم و در زمان غیبت دارم همینجوریش تو پیدا کردن راه درست برای کمک به ایشون میلنگم، باید بخوام که ایشون ظهور کنند؟ بخوام ظهور کنند تا کم کاری ها و ناتوانی هام رو بیشتر حس کنم؟ تا بیشتر بفهمم که چقدر بدرد نخور بودم براشون؟ ممنونم میشم پاسخ بدین سوالاییه که ذهن من رو درگیر کرده و مانع از امید داشتن به ظهور آقا میشه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇 👌🏻بسیار بسیار ممنونیم از صداقت شما، که صادقانه ی صادقانه درد و دلی کردید و مطلب دلتان را فرمودید من از صداقت و صراحت شما خیلی خوشحال شدم.. اصلا نگاه کنید خود همین که شما به این فکر افتادید که به چه درد امام زمان می خورید، همین فکر آمد در ذهن شما که من نوعی به چه درد امام زمان می خورم یا چکار می توانم بکنم که آقا را خوشحال بکنم؟ خود همین فکر نصف راه هست، نصف راه را شما رفتید. پس فکر نکنید هیچ و صفرید! نصف راه را الان شما رفتید چون به این فکر افتادید که برای حضرت کار بکنید، پس این را مغتنم بشمارید. 🔹این نکته که شما فرمودید بعد از ظهور همه خوب می شوند و فلان.. اینطوری نیست. اولا بعد از ظهور همه شیاطین که از بین نمی روند، آنچه که در روایات گفته شده بحث ابلیس است. آن هم تازه باز انقولت هایی دارد، ما روایاتی داریم که شیطان تا قیامت هم هست، نمی توانیم سریع بگوییم همه شیاطین بعد از ظهور از بین می روند پس دیگر همه مردم خوب می شوند.. نخیر اصلا چنین چیزی نیست. بعد از ظهور هم اختیار داریم، ما می توانیم گناه بکنیم، می توانیم نکنیم. بله این حرف شما درست است که ثواب کارهای الان ما بیشتر است، این حرف شما در روایات هم آمده و درست است. 👇👇
🔸خُب بگویید پس چرا ما می خواهیم امام زمان ظهور بکند ثواب کارهایمان الان بیشتر است!؟ همین سوال را راوی از امام صادق (ع) می پرسد و امام به او می گوید دوست نداری عدالت در همه جهان برقرار بشود؟ یعنی ما فقط همه چیز را شخصی می خواهیم؟ خُب با ظهور امام زمان عدالت در همه جهان است، دیگر بدی ها و ظلم ها و ستم ها و این جنگ ها، فسادها و تبعیض ها همه اینها دیگر از بین می رود، بعد از تشکیل حکومت حضرت. خُب چرا ما می خواهیم شخصی فکر بکنیم! عمومی فکر بکنیم. به جای اینکه من ده میلیون حقوق بگیرم یک عده نداشته باشن، اشکال ندارد من پنج میلیون حقوق بگیرم ولی عوضش همه حقوق بگیرند، کدامش بهتر است؟ عمومی فکر بکنید، نگاه کلی داشته باشید خواهر بزرگوار. ☝️🏻اما اینکه فرمودید من نمی دانم برای امام زمان.. خُب چرا نمی دانید؟ اینکه فرمودید حالا دختر نمی تواند زیاد بیرون برود و خانواده گیر بدهند و ... درست! ولی مگر کار برای امام زمان فقط بیرون رفتن است؟ کار برای امام زمان مگر فقط سخنرانی کردن است؟ کار برای امام زمان فقط این است که ما برویم جشن بگیریم و همایش بگیریم و چه می دانم کار اجتماعی انجام بدهیم؟ الان که فضای مجازی هست، من سخنران می روم سخنرانی می کنم ممکن است صد نفر سیصد نفر بنشینن پای صحبت های من! حالا یک جشن و همایشی باشد بگوییم مثلا هزار نفر، دو هزار نفر. ولی شما الان در فضای مجازی مخاطب بیشتر می توانی داشته باشی. مطالب خوب ‌پخش بکنید. ✅از بهترین کارهایی که می شود برای آقا انجام داد تولید محتواست، الان کانال های مهدویت ما را نگاه بکنید یا عموما دارند غلط می نویسند، بعضی ها که اصلا انحرافند آن هیچی کاری نداریم! بعضی ها غلط می نویسند، بعضی ها هم کپی کاری می کنند. شما هم به عنوان خانم بیا تولید محتوا کن، کتاب های خوبی که در زمینه مهدویت هست، اینها را بگیرید بخوانید حالا چه pdf چه حالا فایل الکترونیکش یا چیزهای دیگر.. بخوانید خلاصه اش را در فضای مجازی نشر بدهید، خود این کار برای امام زمان است. چرا فکر می کنید کار برای امام زمان نیست! تک تک اینها کار برای امام‌ زمان است بزرگوار. 📚بسیاری از مباحث مهدویت هنوز مهجور باقی مانده، آیات مهدوی، شما بیا در ماه مبارک رمضان آیات مهدوی را بنویس با آن روایتی که این آیه را توضیح می دهد راجع به امام زمان، کتاب مهدویت در قرآن هم هست، کتاب قافله سالار نوشته استاد اباذری، می توانید در اینترنت هم پیدا کنید، اینها را بگیرید بنویسید و پخش کنید در فضای مجازی، هم کار برای قرآن است هم کار برای امام زمان است، آیات مهدوی. پس چه کسی گفته کار مشخص نیست؟ 👈🏻اما در بحث آمادگی فرمودید.. بزرگوار محترم اینطور نیست که امام زمان (عج) وقتی تشریف آورد فقط افراد صددرصدی را انتخاب بکند، لایه بندی است حرکت.. جنگ هشت ساله را کار ندارم، شما جنگ نظامی را نگاه کنید یک عده خط مقدم هستند، کی ها خط مقدم هستند؟ آن کسی که آمادگی بیشتر دارد. اما یک عده پشت جبهه هستند کار عملیات انجام می دهند، کارهای شناسایی انجام می دهند، یکی ممکن است جنگیدنش با دشمن خوب نباشد ولی زیرک باشد از این استفاده کنند برای عملیات و شناسایی نه برای جنگ. یک عده هم پشت جبهه تدارکات چی هستند، همه دارند با دشمن می جنگند، ولی هر کس یک لایه ای‌. 🧕یا خواهران عزیز ما که در جنگ چقدر کار کردند، زحمت کشیدن.. در بحث غذا، خوراک، پوشاک.. برای رزمندگان عزیز ما، الان هم همین است! قرار نیست شما آمادگی صددرصد داشته باشی به درد حضرت بخوری! شما اگر مخلصانه هدفت کمک به امام زمان باشد قطعا حضرت شما را بعد از ظهور استفاده خواهد کرد. مثلا شما تلاش کردی برای کسب آمادگی رسیدی مثلا به بیست درصد، حضرت بعد از ظهور شما را کمک می کند که بشوی پنجاه درصد، بعد بیایی در لشکر حضرت. اینها را توجه بکنید، اینها را در نظر بگیرید! تک تک اینها مهم است. ❌هیچ وقت فکر نکنید که خدای ناکرده آمادگی کسب نکنیم پس حضرت ما را نمی‌خواهد! خُب برویم به سمت کسب آمادگی، در حد توانمان، انجام واجبات، ترک گناهان، آمادگی همین است همین را حضرت از ما می خواهد، انجام واجبات، ترک گناهان. در حد توانمان کار خودمان را بکنیم بقیه را ان شاءالله بسپاریم دست خود حضرت، حضرت کمک می کند توان ما را می بیند، براساس توان ما قطعا فردای ظهور به ما کمک هم می کند تا ان شاءالله بین یاران ایشان هم باشیم. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: (👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......: زندگی نامه «سید حسین علم الهدی»، در سال ۱۳۳۷ در خانواده ی مجاهد بزرگ آیت الله «سید مرتضی علم الهدی» دیده به جهان گشود. در دبیرستان با تشکیل انجمن اسلامی و سخنرانی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۵۶ برای تحصیل در رشته ی تاریخ وارد دانشگاه فردوسی مشهد شد. وی از مبارزان دوران ستم شاهی بود و در سنین ۱۴ تا ۲۱ سالگی چند بار توسط رژیم ستم شاهی زندانی و شکنجه شد. تشکیل سازمان موحدین، با هدف مبارزه مسلحانه، از اقدامات او در این سال‌ها بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عضو اولین شورای تشکیل دهنده سپاه پاسداران شد و از اوایل جنگ در اهواز مستقر گردید. علم الهدی و هم رزمانش در روز ۱۶ دی ماه ۱۳۵۹، در هویزه به محاصره ی تانک‌های دشمن درآمدند. آنان در این روز دست به مقاومتی تاریخی زدند؛ مقاومتی که نام قهرمانان هویزه را برای همیشه وِرد زبان‌ها کرد. کم کم مهمات تمام شد و حلقه ی محاصره تنگ تر شد، تنگ تر و تنگ تر؛ تا جایی که قهرمانان، با ذکر شهادتین، به سمت درب‌های بهشت عقب رانده شدند و در دامان معبود مأمن یافتند. ۱۶دی سالروز شهادت شهید علم الهدی ویاران دانشجویش به نام روز شهدای دانشجوی کشور نام گذاری شده است. روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد. پایان 📚پیک افتخار خاطرات شهید حسین علم الهدی https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: محاسن خلق در انسان قوله علیه السلام: وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اخْتَارَ لَنَا مَحَاسِنَ الْخَلْقِ. المحاسن: مواضع الحسن و موارد الزینة. و آن هیئت بدنی و صورت جسدانی است که از عالَم خلق و ترکیب است، مقابل عالم « أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الأَمْرُ [۲] » أمر، أی له عالم الأجسام و عالم الأرواح. یعنی حمد و ثنا خاص خدائی است که اختیار نموده برای ما نوع انسان - که آن هم نوعی از انواع غیر محصوره حیوان است - محاسن خلقت، اعنی خَلق بدنی که [از [موارد حُسن و زینت است، کما قال تعالی: « مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ * الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ [۳] »، أی جعلک معتدل الأعضاء و حَسَن الصورة، به این که قرار نداده یکی از یدین را اطول از دیگری، و یکی از عینین را أوسع. و جعلک مستوی القامة، چه بدن دنیوی مَرکب روح است که انسان مادامی که در مسافرت دار آخرت است محتاج به او است، و این مَرکب را خدا بر صورت حَسَن ایجاد نموده که مکره نباشد، کما قال تعالی: « فِی أَیِّ صُورَةٍ مَّا شَآءَ رَکَّبَکَ [۴] »، أی حملک، یقال: رکب علی الدابة، أی استقرّ و حمل علیها. « فِی أَیِّ صُورَةٍ » أی فی أیّ هیکلٍ شاء طویلاً أو قصیراً، حسناً أو قبیحاً، سمیناً أو هزالاً. « رَکَّبَکَ » و حملک إلی انقضاء أجلک و وصول وطنک، کما قیل: ---------- [۲]: ۳ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۵۴. [۳]: ۴ - سوره مبارکه انفطار، آیات ۶ و ۷. [۴]: ۵ - همان، آیه ۸. طفلی است جان و مهد تن او را قرارگاه چون کشت راه رو فکند مهد یک طرف قال مولانا علی علیه السلام: « سَتعقبون منی جثةً خلأً ساکنة بعد حراک، و وصامتة بعد نطق » [۱]، أی ستجدون بعد موتی هیکلاً خلأ [۲] خالیة عن الروح. بالجمله، پس چون حق تعالی در صورت بدنی انسان محسّنات خلقت و دقایق حکمت منظور داشته، لهذا خود در مقام تمجید ذات مقدس در باب خلقت صوری انسان فرموده: « فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ [۳] »، و کلام علی علیه السلام گذشت که: « الصورة الانسانیة و اکبر حجج اللّه علی خلقه و هیکل الذی بناه بحکمة » [۴] إلی آخره که در ورقه قبل معروض شد. ---------- [۱]: ۱ - نهج البلاغه، ص ۲۰۷ (کلام، ص ۱۴۹)، شرح نهج البلاغه، ج ۹، ص ۱۱۶. [۲]: ۲ - کذا در اصل، به ظاهر زایدات. [۳]: ۳ - سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۴. [۴]: ۴ - مصدر آن قبلاً آمد. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: تفسیر آیه تبین ذیل آیه یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جٰاءَکُمْ فٰاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا [۱]، هرگاه فاسقی خبری برای شما آورد تفحص کنید تا حقیقت آن برای شما آشکار شود. بیضاوی تبینوا را به معنای فتعرفوا و تفصحوا معنا کرده است. وی نیز افزوده است رسول خدا ولید بن عتبه را به عنوان جمع آوری صدقات نزد قبیله بنی مصطلق فرستاد. ولید سابقه عداوت با این قبیله داشت، مردم که خبر آمدن نماینده پیامبر را شنیده بودند به استقبال شتافتند. ولید تصور کرد آنان برای جنگ آمده اند. با همین تصور بازگشت و به رسول خدا گفت: قبیله همه مرتد گشته و آماده کارزار شده اند. رسول خدا آماده جنگ شد که آیه مزبور نازل شد و ضمن بیان فسق ولید، تأنی پیامبر را خواستار شد. مفهوم آیه پذیرش خبر عادل بدون تفحص است چرا که وقتی شرطی ذکر شد، اگر شرط نبود، مشروط نیز از بین می‌رود. حمزه و کسایی فتثبتوا خوانده اند، یعنی وقتی فاسقی خبر آورد، توقف کنید تا مسأله برای شما روشن شود. مراد از اسم فاعل (فاسق) معنای واحد و وصف عنوانی با هم است، لذا آنچه که در پایان آیه آمده است، علت تأنی است. یعنی اگر فاسق واحد آمد، تبین لازم است نه اینکه تبیّن متعلق به مطلق فسق شود؛ چرا که در این صورت عمل بر طبق شیاع باطل می‌باشد چرا که جایی برای تأنی و دقت باقی نمی ماند. علاوه اینکه لزوم تأنی در آیه مربوط به خبری است که منجر به قتل و خونریزی می‌شود. و اگر خبر از اخباری باشد که موجب قتل نمی شود، تبین هم لزومی نخواهد داشت. پس استدلال به آیه برای حجیت خبر واحد عادل است نه غیر آن، لذا حرف برخی اصولیین قابل دقت است. ---------- [۱]: ۱) - حجرات، ۶. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۳۵- نیّت‌های سالم پرتوی از اسرار نماز » نیّت‌های سالم نیّت‌های ناسالم و ریایی، شکل‌های فراوان داشت که به برخی اشاره شد. قصد قربت و نیّت الهی نیز ممکن است در قالب‌های مختلفی ظاهر شود که البته بعضی با ارزش تر است. برخی از این قالب‌ها چنین است: ۱- ترس از مقام و دادگاه الهی انجام عبادت یا ترک معصیت، گاهی از روی ترس از دوزخ و سختی حضور در دادگاه الهی و پاسخ گویی به خداوند است. هراس از دشواری‌های قیامت نیز می‌تواند انگیزه صمیمی برای برخی کارها باشد. درباره اطعام خالصانه امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه علیها السلام قرآن می‌گوید: «إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً» (۲۷۰) ما (که غذای خود را به مسکین و یتیم و فقیر دادیم) از خدایمان در روز گرفته و سیاه قیامت هراس داریم! ۲- امید به پاداش رسیدن به پاداش‌های بهشتی نیز، نیّت سالمی در عبادت است. قرآن نیز در صدها آیه از بهشت و لذائذ آن به عنوان پاداش صالحان یاد کرده و در روایات بسیاری نیز، پاداش‌های اخروی برای اعمال صالح بیان شده است و این پاداش ها، ایجاد انگیزه در انسان می‌کند. پس، توجّه به حسرت ریاکاران در روز قیامت، انسان را به مرز اخلاص نزدیک می‌کند. ۳- تشکّر از نعمت ها سپاس نعمت‌های بی حدّ الهی نیز از نیّت‌های صالح در عبادت است. علی علیه السلام فرموده است: «لَوْلَمْ یَتوعَّدِ اللّهُ عَلی مَعْصِیَتِه لَکانَ یَجِبُ اَلا یُعْصی شُکْراً لِنِعَمِه» (۲۷۱) اگر خداوند بر نافرمانی اش، وعده عذاب هم نمی داد، واجب بود که به عنوان سپاس نعمت هایش، معصیت نشود. ۴- حیاء گاهی انگیزه انجام ترک عملی، شرم از پروردگار است. وقتی انسان، عالم را محضر خدا بداند و خداوند را ناظر بر خویش بشناسد، به احترام خداوند، تخلّف و معصیت نمی کند. در حدیث است: «اُعْبُداللّه کَأنّکَ تَراهُ، فاِنْ لم تکُنْ تَراهُ فَاِنَّه یَراکَ» خدا را چنان عبادت کن که گویا او را می‌بینی، اگر تو او را نمی بینی، او تو را می‌بیند. ۵ - محبّت خدا کسانی که عبادتشان، روی انگیزه عشق و محبت است و این که خدارا شایسته پرستش می‌بینند. اسوه چنین عابدان، امیرمؤمنان است که در نهج البلاغه می‌فرماید: عدّه ای خدارا به امید بهشت می‌پرستند، این عبادت تاجران است. برخی از روی ترس از دوزخ عبادت می‌کنند، این عبادت بردگان است. امّا آزادمردان، خدا را به سپاس نعمت هایش عبادت می‌کنند. [۱] و در مناجاتی عرضه می‌دارد که خدایا... تورا شایسته عبادت یافتم و پرستیدم: «بلْ وَجَدتُکَ اهلاً لِلعبادةِ فعبدتک» در قیامت نیز، انسان‌ها بر اساس نیّت هایشان برانگیخته می‌شوند، رسول خداصلی الله علیه وآله فرموده است: «اِنّما یُحشَرُالنّاسُ عَلی نیّاتِهم» [۲] ---------- [۱]: ۲۷۲) نهج البلاغه، حکمت ۲۳۷. [۲]: ۲۷۳) محجةالبیضاء، ج ۵، ص ۷۷. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357