📌 سخنان مهم آقای کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوبهای اخیر
▪️ما پیروزیهای بسیار بزرگی در این آشوبها بدست آوردیم
مهمترین تبیین در باره این اغتشاشات را رهبری در دانشگاه افسری ارائه کردند و فرمودند این اتفاق خلق الساعه نبود
▪️از حداقل شش هفت سال قبل ۴۹کشور توافق کردند برای براندازی ج.ا.ا دو کشور ترکیه و امارات از دو سال قبل از این ائتلاف کناره گیری کردند
▪️۴۷سرویس جاسوس از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، آل سعود، اسپانیا، مصر، اردن و... در این کار ستاد تشکیل داده و این جنگ ترکیبی را طراحی کردند.
▪️در زمان روحانی زیرساختهای براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان بهم ریخت
پنجاه درصد توان دشمن در فضای مجازی سازماندهی شده بود
▪️یکی از گسلهای جامعه ما حجاب است. دشمن این گسل را انتخاب کرد. یکی دیگر از گسلها احزاب بود اکثر سران فتنه 88 نیز به نفع این اغتشاش هم موضع گیری کردند. گسلهای قومی و مذهبی از دیگر موارد مورد استفاده این جنگ ترکیبی بود.
▪️ در جنگ ترکیبی به سمت دلار رفتند در حالیکه مسئولین می گفتند ما به اندازه کافی دلار به ابزار تزریق کرده ایم.ز
در طی شصت روز آمار حضور اغشتشاگران در خیابان 500 هزار نفر روز بوده استیعنی اگر یک نفر ده بار هم آمده در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود
▪️ گفتند نمادهای حاکمتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت تیر ۶۰تکرار شود
▪️ آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال 88 هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید
▪️ جنگ شناختی یکی دیگر از ابعاد این جنگ ترکیبی بود. اینها مدتها القاء می کردند در این 40 سال کاری صورت نگرفته است.
▪️اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازدشتیهای هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده اند. تمام این ارتباطات بدست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می شود.
▪️ 70% دستگیر شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده اند. 67% اهل شرب خمر بوده اند. از این شاربان خمر 47% دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همانکس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. 80% اینها خارج از کشور را بهشت می دانند.
▪️ خانم مولا وردی معاون روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند
▪️ دولت عراق نزدیکترین دولتها به ایران است. ما سه خواسته ازدولت عراق داشتیم اول اخراج کل کومله و دمکرات از کردستان عراق دوم تحویل کسانی که در ترورها دست داشتند سوم استقرار دولت عراق در مرزها. عراق آنها را پذیرفت
▪️ یکی از مسئولان کومله با دو بچه اش به محل جلسه آمده بود آن مقر را نزدیم .مسئولین نظامی می گفتند ما نوک خودکار را روی نقشه می گذاشتیم و همان هدف را روی زمین می زدیم
▪️با باز شدن مسیر بوکمال ، راه زمینی ما تا سوریه و حزب الله و دریای مدیترانه باز شد. تحولات منطقه بعد از این آشوبها شدت می گیرد. و همه چیز را آماده کرده و پای کار برده ایم
▪️دستگاه اطلاعاتی ما از این طرح مطلع شد و در سند امنیتی ۴۰۱ برای مقابله با این طرح آماده شدیم و به ۵۰درصد از استعداد و توان دشمن ضربه زدیم
▪️ در آینه در داخل و خارج تحولاتی رخ خواهد داد. دشمن در عناصر رسانه ای خود تجدید نظر می کند. ما هنوز کارهای بین المللی خود را شروع نکرده ایم. ما دستمان برای هزینه دادن امریکا، انگلیس و فرانسه خیلی باز است.
▪️هر گرهی که دولتهای قبل زدند این دولت یکی بعد از دیگری در حال باز کردن آن است
▪️عده ای در زمان روحانی بدون گزینش در آموزش و پرورش نفوذ داده شدند. معلمهایی که دانش آموزان را تحریک کردند همه شناسائی شدند.
▪️ مظلومیت بسیج در این آشوب این بود که دست خالی به میدان رفت
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357
🚨بزرگترین عملیات قاچاق سلاح به ایران، در سلیمانیه عراق توسط نیروهای امنیتی عراق خنثی شد
🔹گفتنی است دولت عراق نظارت بر مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران را بر عهده گرفته است پیش از این نظارت از سوی اقلیم کردستان عراق بود!
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳تصاویری کمتر دیده شده از مرزبانان انتظامی در نقطه صفر مرزی
🔻اینجا ایران است نقطه صفر مرزی
🔻#امنیت_اتفاقی_نیست
شهدای مرزبانی و مرزبانان مظلومم
#خبر
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پيام رهبر معظم انقلاب اسلامى به اجلاس هزاره ى رهبران دينى جهان پيام رهبر معظم انقلاب اسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پيام به سمينار نماز
پيام به سمينار نماز در ميان خصلتهاي نكوهيده كه سلامتِ جان و راحتِ زندگي را با خطر و مانع مواجه ميسازند، تكبّر از پُرآفت ترين آنها است.
خود برتربيني و سركشي برخاسته از آن، چه بسيار حقيقتها را ناشناخته، و چه راههاي فضيلت را ناپيموده ميگذارد، و چه كينهها و خصومتهاي نابحق و چه زشتيها و ناهنجاريها كه پديد ميآورد. آري تكبّر، حجاب حقيقت، و خار راه فضيلت، و دشمن صفا و صداقت، و انگيزه ي دشمني و شرارت است. آحاد و جامعههاي بشري از آغازِ عمر خود تا كنون، ضايعات بي شماري را از كبر و خودپسنديِ اقوام و افراد، و سركشيها و تعصّبات ناشي از آن، تحمل كرده اند و ميكنند. عبادات اسلامي و بيش از همه نماز، براي زدودن اين آفت از جانِ آدميان، از جمله درمانهاي مؤثر و كارآمد ميباشند. نماز، آنگاه كه با حال و حضور و آداب، گزارده شود روح آدمي را به نيازمندي ذاتي وي آشنا ميسازد، و ريشه ي كبر و تفاخر و جبروتِ موهوم را در درونِ او ميسوزاند. خشوع در برابر پروردگار، نور بصيرت را بر دلِ او ميتاباند و سايه ي وَهْم آلودِ خود بزرگ بيني را از آن ميزدايد: «فرض اللَّه الايمان تطهيراً من الشرك والصلاة تنزيهاً من الكبر». چه نيكو است به سخن پيشواي پرهيزكاران و امير مؤمنان عليه السلام گوش فرا دهيم و ستايش نماز را در سالي كه مزيّن به نام والاي اوست، از بيانِ ستوده ي او بشنويم. در نهج البلاغه چنين آمده است. «و عن ذلك ما حرس
اللَّه عباده المؤمنين بالصلوات والزكوات و مجاهدةالصيام في الايام المفروضات، تسكيناً لاَطرافهم و تخشيعاً لابصارهم و تذليلاً لنفوسهم و تخفيضاً لقلوبهم و اذهاباً للخُيلاء عنهم». يعني: خداوند بندگانِ مؤمن را بانمازها و زكاتها و روزههاي دشوار از كبر و خودبيني محافظت و حراست ميكند: به پيكر آنان
آرامش ميبخشد، به ديدگان آنان فروتني ميدهد، نَفْس آنان را رام ميسازد، دلهاي آنان را افتادگي ميآموزد، و خودپسندي را از آنان دور ميكند. در كشور اسلاميِ ما همه ي آحاد مردم، بويژه بلندپايگان علمي و اجتماعي و مالي، به اين خصوصيات نيازمندند. بلاي طغيان، و تجاوز، و زورگوئي، و زياده طلبي، و تحقير ديگران، و ناديده گرفتن حقِ صاحبانِ حق، امروزه بزرگترين آفت جوامعِ بشري و جامعه ي جهاني است و علاج اين همه، در اين بيان والاي علوي عليه السلام است. توجّه به اين واقعيّتها، نقش برجسته ي نماز و نيايش را در چشم اهل بصيرت و انصاف آشكار ميسازد و اهتمام به ترويج و تعريف اين فريضه ي پر راز و رمز را، بر دوش آگاهان جامعه مينهد. اينجانب ضمن سپاسگزاري از شما كه به كار نماز و معرفي و اقامه ي آن پرداخته ايد، بار ديگر بر توصيه هائي كه در پيامهاي گذشته كردهام تاكيد ميورزم، نسل جوان و نيك نهاد كشور را به قدرداني از فرصت نماز كه فرصت شكفتگي معنوي و پالايش روحي است فرا ميخوانم، به مسئولان فرهنگي و رسانه يي و همه مبلغان ديني اهميت ترويج اين فريضه و نقش بي همتاي آن در پرورش فضيلتها و زدودن فسادها را يادآور ميشوم، و از همه ي خدمتگزاران اين راه، و دلسوزان امر نماز كه با قلم و بيان و مال و آبرو و حضور خود، به اقامه ي نماز كمك ميكنند صميمانه تشكر ميكنم. اميد است همگي مشمول رحمت الهي و دعاي حضرت بقيةاللَّه (ارواحنافداه) باشيد. والسّلام عليكم و رحمةاللَّه - سيد علي خامنه يي - ۱۹/۶/۱۳۷۹
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۵-۲-۳-۴- تأمّلات صحیح وراهنماییهای ارزشمند اسلام وحضور وتأثیرگذاری زنان در صحنه ی جهاد، سی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۹-۲-۳-۴- پرورش زنان فرزانه وصاحب اندیشه و رأی ونظر
که نظام جمهوری اسلامی توانسته است به یک قله ای دست پیدا کند که عبارت است از پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه و صاحب رأی و نظر در ظریف ترین و حساس ترین مسائل یک جامعه. [۲]
فصل چهارم: تعامل زنان با مردان
۱-۴-۴- مبانی
۱-۱-۴-۴- عدم اختلاط زن ومرد
فرهنگ اسلامی، فرهنگ عدم اختلاط زن و مرد است. چنین زندگی ای با خوشبختی ادامه مییابد و میتواند به درستی و با رعایت موازین عقلی بچرخد و حرکت کند و به پیش برود. در این جا اسلام سختگیری کرده است. اگر آن حدّ و مرزی که در جامعه قرار داده شده است، چه از طرف زن و چه از طرف مرد بشکند، اسلام در مقابل آن سختگیری میکند؛ درست نقطه ی مقابل آن چه که شهوترانان عالم میخواسته اند و عمل میکرده اند. [۱]
۲-۱-۴-۴- رعایت عفاف
این مسأله ی حجاب و مَحرم و نامَحرم و نگاه کردن و نگاه نکردن، همه به خاطر این است که قضیّه ی عفاف در این بین سالم نگه داشته شود. اسلام به مسأله ی عفاف زن اهمیّت میدهد. البته عفاف مرد هم مهمّ است. عفاف مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند. منتها چون در جامعه، مرد به خاطر قدرت
----------
[۲]: . بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه۱-۳-۱۳۹۰.
[۱]: . بیانات در دیدارگروهی ازپرستاران: ۲۰-۰۷-۱۳۷۳.
جسمانی و برتری جسمانی، میتواند به زن ظلم کند و برخلاف تمایل زن رفتار نماید، روی عفّت زن بیش تر تکیه و احتیاط شده است. [۱]
۳-۱-۴-۴- اهمیّت دادن به حجاب و روابط اسلامی میان زن ومرد
مسأله ی ارتباط زن و مرد هم مسأله ی مهمّی است. بین زن و مرد یک حجاب گذاشته شده است: با هم حرف میزنند، معامله میکنند، دعوا میکنند، دوستی میکنند؛ امّا با یک حجاب و حفاظ. این در اسلام هست و بایستی رعایت شود. ارتباط زن و مرد را در این مکالمات و محاورات بایستی رعایت کرد. [۲]
۲-۴-۴- هشدارها در زمینه تعامل غیر صحیح زن با مرد
۱-۲-۴-۴- ترویج شهوت وآمیزش بی رویه ی زن ومرد موجب اشاعه ی بنیادین فرهنگ فاسد غرب وعامل نابود کننده ی یک ملت
بنده بارها گفته بودم که دشمنان ملّت ایران بیش از آن چه به توپ و تفنگ و این چیزها احتیاج داشته باشند، به اشاعه ی بنیانهای فرهنگی فاسدساز نیاز دارند. در خبرها خواندم که یکی از مسؤولان یک مرکز مهمّ سیاسی در امریکا گفته به جای انداختن بمب، دامنهای کوتاه برایشان بفرستید! راست میگوید؛ اگر برای کشوری شهوات جنسی و آمیزش بی رویه ی زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راههایی کشاندند که غریزه ی او هم به طور طبیعی متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده ی از توپ و تفنگ علیه یک ملّت نیست. فساد، یک ملّت را به خودی خود ضایع و باطل میکند و آینده ی او را تباه میسازد. [۳]
۲-۲-۴-۴- از بین برنده ی دلبستگی همسران ومتزلزل ساختن بنیان خانواده
آن آقایی که با زنان نامحرم سر و کار دارد، دو جا برای او امکان اشباع غرایزش
در سطوح مختلف وجود دارد، این دیگر به زن خودش آن جور پای بند نیست. مثل مردی که به هیچ زنی نگاه نمی کند، نیست... این که میگویند زن باید خودش را در محیطهای اجتماعی با نامحرم مخلوط نکند، برای این است که این زن، دلبستگی اش به مرد خودش باشد والاّ اگر زن کارش به جایی رسید که مرد خودش برایش عادّی شد، مثل وضعیّتی که الآن در جوامع غربی میبینید که اصلاً این مرد برای زن اهمیّتی ندارد، میگوید حالا شد، شد، نشد هم نشد. میگوید طلاق میگیریم، تمام میکنیم تو برو دنبال کارت، من هم میروم دنبال کارم. این بد است. بعضی از خانمها امروز تلاش میکنند که وضع زنان را این جوری کنند. این به ضرر زن هاست به نفع زنها نیست؛ چون این، بنیان خانواده را متلاشی میکند. [۱]
۳-۲-۴-۴- کثرت کودکان خیابان خواب و رشد جنایت آن ها
اگر برای کشوری شهوات جنسی و آمیزش بی رویه ی زن و مرد و دختر و پسر را ترویج کردند و جوان را به راههایی کشاندند که غریزه ی او هم به طور طبیعی متمایل به آن است، دیگر احتیاج به استفاده ی از توپ و تفنگ علیه یک ملّت نیست. فساد، یک ملّت را به خودی خود ضایع و باطل میکند و آینده ی او را تباه میسازد. امروز خود امریکاییها از آینده ی خودشان دارند میترسند؛ من این را در بعضی از مقالات روشن بینانشان میبینم؛ مربوط به الان هم نیست؛ شاید ده پانزده سال است که این پدیده در امریکا پیدا شده. کسانی از صاحب نظرهای اینها نسل امروز امریکا و رشد فساد در آن را میبینند؛ رواج همجنس بازی، نابودی خانواده، کثرت کودکان خیابان خواب و رشد جنایت کودکان و نوجوانان را مشاهده میکنند؛ میدانند که این وضعیت حتی کشوری با تمدّن امریکایی را، با این همه پیشرفت علمی و فناوری، در آینده ای نه چندان دور به زمین خواهد زد؛ لذا دارند هشدار میدهند. [۲]
----------
[۱]: . بیانات در همایش بزرگ بانوان در ورزشگاه آزادی به مناسبت جشن میلاد کوثر۳۰-۰۷-۱۳۷۶.
[۲]: . ب
یانات در دیدار مدیران صدا و سیما ۱۵-۱۱-۱۳۸۱.
[۳]: . بیانات در دیدار وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها ۱۷-۱۰-۱۳۸۳.
[۱]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۹-۱-۱۳۷۷.
[۲]: . بیانات در دیدار وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها ۱۷-۱۰-۱۳۸۳.
#زن و باز یابی هویت حقیقی
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
🔴 برای یک لحظه هم پشیمان نیستیم.
♦️ امام خمینی (ره): چه کوته نظرند آن هایی که خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خود گذشتگی و صلابت بی فایده است! در حالی که صدای اسلام خواهی آفریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در آمریکا و اروپا و آسیا و آفریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
♦️من در این جا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل های غلط این روزها رسماً معذرت میخواهم و از خداوند می خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. راستی مگر فراموش کرده ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده ایم و نتیجه فرع آن بوده است.
📚صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۹۴
https://eitaa.com/zandahlm1357
إبراهيم
وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
ﺧﺪﺍ ﻫﺮﭼﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻟﺎﺯم ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺗﺎﻥ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻧﻌﻤﺖﻫﺎی ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺸﻤﺎﺭﻳﺪ، ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻧﻴﺪ ﻳﻜﻲﻳﻜﻲﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﻤﺎﺭﻳﺪ! ﺑﺎﺍﻳﻦﺣﺎﻝ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻮﻋﺎً ﺧﻴﻠﻲ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﻭ ﻧﺎﺷﻜﺮ ﺍﺳﺖ! (٣٤)
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فرازی زیبا از شهید حاجی حسنی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نتيجه رضايت از خدا متن حديث عن الرّضا عليه السلام: مَن رَضى عن الله تعالى بالقَليل مِن ال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ارزاق انسانها
متن حديث
قالَ (عليه السلام): الْمَلائِكَةُ تُقَسِّمُ أرْزاقَ بَنى آدَمِ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلى طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَمَنْ نامَ فيما بَيْنَهُما نامَ عَنْ رِزْقِهِ
فرمود: ما بين طلوع سپيده صبح تا طلوع خورشيد ملائكه الهى ارزاق انسانها را سهميه بندى مى نمايند، هركس در اين زمان بخوابد غافل و محروم خواهد شد.
امامت
چه زماني امام ميداند امام است
متن حديث
متي يعلم الإمام أنّه إمام الكلينى عن محمّد بن يحيي عن محمّد بن الحسين عن صفوان قال: قلت الرضا عليه السلام: أخبرنى عن الإمام متي يعلم أنّه إمام؟ حين يبلغه أنّ صاحبه قدمضي أو حين يمضى؟ مثل أبى الحسن قبض ببغداد و أنت ههنا، قال: يعلم ذلك حين يمضي صاحبه، قلت: بأىّ شى ء؟ قال: يلهمه الله.
چه زماني امام ميداند امام است كليني از محمد بن يحيي از محمد بن حسين از صفوان نقل كند كه گفت: به امام رضا (ع) گفتم: مرا از اين خبر رسان كه او كي دانسته امام است؟ آن گاه كه به او خبر ميرسد امام پيشين وفات يافته يا خواهد مرد، نظير ابوالحسن كه در بغداد جانش گرفته شد در حالي كه تو اينجايي؟ فرمود: آن گاه كه امام پيشين وفات ميكند از اين امر [ امامت ] با خبر ميشود، گفتم: به چه چيز؟ فرمود: خدا به او الهام كند۱.
منبع حديث
۱- أصول كافى ۱/ ۳۸۱.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: داستان دعبل دِعبل بن علی خزاعی از شعرای معروف زمان حضرت رضا (علیه السلام) است. وی در مرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
هدیه حضرت رضا (علیه السلام) به دعبل
چون دعبل از خواندن قصیده خود فارغ شد، حضرت رضا (علیه السلام) به او فرمود، بماند و خود داخل خانه شد. مدتی بعد، خدمتکار حضرت یکصد دینار رضوی (که به نام حضرت رضا (علیه السلام) زده شده بود) آورد و به دعبل گفت: مولایم میگوید اینها را مخارج (سفر) خود قرار ده.
دعبل گفت: به خدا من برای این نیامدم و قصیدهام را برای طمع نگفتهام و کیسه پول را پس داد و از حضرت تقاضا کرد یکی از لباسهای خود را به او دهد تا تبرّک جوید.
حضرت رضا (علیه السلام) لباس را همراه کیسه پول برای او فرستاد و به خدمتکار فرمود: به او بگو، این کیسه را بگیر که به زودی به آن نیازمند میشود و ردّ مکن.
دعبل آن لباس و کیسه پول را گرفت و با قافله ای از مرو حرکت کرد، در فرهان، راهزنان قافله را غارت کردند و اهل قافله از جمله دعبل را اسیر کردند.
راهزنان مشغول تقسیم اموال بودند و یکی از آنها این شعر را خواند:
اری فیئهم فی غیرهم متقسماً
و ایدیهم من فیئهم صفرات
یعنی: میبینم که غنایم ایشان در دست دیگران تقسیم میشود ولی دست ایشان از غنایم خویش خالی است (و این همان شعری بود که دعبل سروده بود! )
دعبل از او پرسید: گوینده شعر کیست؟ گفت: مردی از خزاعه
به نام دعبل بن علی. دعبل گفت: دعبل منم.
مرد راهزن، جریان را به رئیس خود گفت. رئیس آنها نزد دعبل آمد و گفت: دعبل تویی؟ گفت: آری. گفت: قصیده ات را بخوان. دعبل خواند و رئیس راهزنان دستور داد تا دعبل و همه قافله را آزاد کنند و اموال آنها را به احترام دعبل پس دهند.
دعبل به سفر خود ادامه داد تا به قم رسید، اهل قم از دعبل خواستند که قصیده خود را بخواند. او گفت: در مسجد جامع جمع شوید و چون جمع شدند، قصیده را خواند. مردم قم مبلغ زیادی از مال و متاع به او صله دادند. تا آن که خبر پیراهنی که حضرت رضا (علیه السلام) به دعبل داده بود، به اهل قم رسید. از او خواستند که آن لباس را به هزار دینار به آنها بفروشد، اما دعبل نپذیرفت؛ گفتند: مقداری از آن را به هزار دینار بفروش، او نپذیرفت و از قم حرکت کرد.
در یکی از روستاهای شهر، عده ای از جوانان عرب، لباس را از او گرفتند. دعبل به قم آمد و از آنها خواست تا لباس را به او برگردانند. جوانها نپذیرفتند و حتی به دستور بزرگانشان نیز گوش ندادند و به دعبل گفتند: لباس را نمی دهیم، هزار دینار پول آن را بگیر؛ دعبل اول نپذیرفت ولی چون ناامید شد، درخواست کرد تا مقداری از آن را به او دهند. آنها پذیرفتند و مقداری از لباس را با هزار دینار به او دادند.
دعبل به وطن خود آمد، ولی دید که دزدها همه اثاث منزل را ربوده اند. او آن صد دیناری را که حضرت رضا (علیه السلام) به او داده بود، به شیعیان فروخت و آنها هر دینار را به صد درهم خریدند و ده هزار درهم به دست آورد و این سخن حضرت را به یاد آورد که فرمود: به زودی به پولها نیاز پیدا خواهی کرد.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
💠 سلسله جلسات #مبانی_امامین_انقلاب 18 🔰 #فصل_اول با موضوع بازخوانی #صحیفه_امام_خمینی (جلسه 18) ❌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا