هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: از ميوههاي خرد متن حديث من ثمرات العقل ۱- محمّد بن يحيي عن أحمد بن محمّد بن عيسي عن ابن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
عقل و بندگي
متن حديث
العقل و العبادة ۱- الكلينى عن أبى عبدالله العاصميّ عن علىّ بن الحسن عن علىّ بن أسباط عن الحسن بن الجهم عن أبى الحسن الرضا عليه السلام قال: ذكر عنده أصحابنا و ذكر العقل، قال: فقال عليه السلام: لايعبأ بأهل الدين ممّن لاعقل له.... ۲- محمّد بن يحيي بن أحمد بن محمّد بن عيسي عن معمر بن
خلّاد، قال: سمعت أباالحسن الرضا عليه السلام يقول: ليس العبادة كثرة الصلاة و الصوم، إنّما العبادة التفكّر فى أمر الله عزّوجلّ.
عقل و بندگي ۱- كليني از ابوعبدالله عاصمي از علي بن حسن، از علي بن اسباط، از حسن بن جهم، از ابوالحسن الرضا (ع) نقل كند كه نزد حضرتش از اصحاب ما و همچنين از عقل ياد شد و ايشان فرمود: به ديندار محروم از خرد اعتنايي نشايد۱. ۲- محمد بن يحيي بن احمد بن محمد بن عيسي از معمّر بن خلّاد نقل كند كه گفت: از ابوالحسن الرضا (ع) شنيدم كه ميفرمود: عبادت، زيادي نماز و روز نيست بلكه، عبادت حقيقي انديشيدن در كار خداي عزّوجلّ است۲.
منبع حديث
۱- أصول كافى ۱/ ۲۷. ۲- أصول كافى ۲/ ۵۵.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طنین فریاد اللهاکبر در حرم رضوی
🇮🇷 #الله_اکبر
شب گذشته
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇 من تقریبا از سه ۴ ماه پیش خواندن دعای عهد رو شروع کردم و هر بار که تا ۲۰،۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به چه خوابهایی باید اعتماد کرد.mp3
6.41M
❌❌ از کجا بفهمیم خوابی که از امام زمان دیدیم واقعی است یا شیطانی⁉️⁉️
🔰 مگر شیطان می تواند به شکل معصوم در بیاید⁉️⁉️
💠 قضیه کتابهای تعبیر خواب چیست؟ میشود به آنها اعتماد کرد ⁉️⁉️
❇️ بیان یک داستان واقعی از خواب سازی های دروغین شیطان
🎤 #استاد_احسان_عبادی
👆👆👆👆👆👆👆
🔰این فایل را با دقت زیاد گوش دهید چون یکی از عوامل سوء استفاده فرقه های انحرافی ، خواب و رویا می باشد.
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
https://eitaa.com/zandahlm1357
ادب ماه رجب 9.mp3
3.45M
🔰 سلسله جلسات #ادب_حضور 9
💠 رعایت بیشتر #ادب_ماه_رجب 9
✅ تدریس کتاب ادب حضور
👈 مراقبه از زبان در راس همه مراقبات
👈 پیامبر (ص) با دیدن هلال ماه رجب و شعبان و رمضان ، چه چیز مهمی از خدا می خواست؟
👈 جمله مهم و تاثیرگذار آیت الله کوهستانی درباره اثر زیاد حرف زدن
🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت
👌ماه رجب امسال با ادب بیشتری در محضر خدا حضور پیدا کنیم.
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#بچه_های_کارون
قسمت نهم:
فرمانده که دید گوشهی سکو بیکار نشستهام، گفت: «زودی برو یک چیز برای ناهار آماده کن🙄
لعنت فرستادم به شانس خودم😣
ـ یدی کنسروِ گوشت گاو 🐂آورد، گذاشتم بیرون. بگذار بپزد.
رفتم بیرون، کنسروها را خالی کردم توی ظرف چهارگوشِ آهنی که قبلاً جایِ مهمات مسلسل بود و ما به جای قابلمه ازش استفاده میکردیم😒
آن را برداشتم آوردم تو سنگر، گذاشتم روی والور؛ کنارِ عبدل.
فرمانده ـ انگار که دنبال چیزی بگردد ـ دور و بر خودش را نگاه کرد. بعد گفت: «برو کلمن را آب کن❗️
اولین بار بود بهام میگفت که من بروم آب بیاورم. بلند شدم کلمن را برداشتم بروم که دیدم پر است:
ـ این که پُرِ آبه‼️
تا این حرف از دهنم بیرون آمد، چشمغرهای😡 بهام رفت که دلم هُری ریخت پایین
ـ آب کلمن از دیشب مانده، متوجه شدی؟ برو آبش را عوض کن‼️
فهمیدم. نمیدانم چرا آنقدر خنگ شده بودم و پشت سرِ هم سوتی میدادم😟
فرمانده میخواست با عبدل تنهایی حرف بزند و من باید میرفتم دنبالِ یک مشت نخود سیاه‼️ کلمن را برداشتم ولی قبل از اینکه بروم بیرون، گفتم: «از منبعِ آب کنارِ کانال پر کنم یا باز هم بروم عقبتر😄
این را که گفتم، فرمانده منفجر شد. 😡تا آمد طرفم، زودی فلنگ را بستم😁
باران 🌧اُریب میزد تو کانال. همهی فکرم به عبدل بود. او کی بود؟ قبلترها همیشه فرماندهان بالاتر میآمدند جبههی ما و از آن بازدید میکردند ولی اولین بار بود که فرمانده با یک بچه اینطور رفتار میکرد. هزار جور فکر با خودم کردم ولی خداییاش عقلم به جایی قد نداد.☹️
وقتی پتویِ جلویِ سنگر را کنار زدم و وارد شدم، تعجبم از آنچه که بود، بیشتر شد❗️. این یکی دیگر باور کردنی نبود😳
فرمانده، پردهی روی نقشه را که روی دیوارِ سنگر بود، زده بود کنار و داشت برای عبدل توضیح میداد که جبههی ما کجاست و نیروهای دشمن کجاها هستند😊
وقتی فرماندهان خیلی ردهبالا میآمدند، فرمانده اینطوری با دقت برایشان توضیح میداد.
وقتی متوجه برگشتنم شد، رو برگرداند طرفم که گفتم: «آب خنک بدهم خدمتتان⁉️
خداییاش این را از قصد گفتم تا یک ذره حالش را بگیر😌
. بدون اینکه محلی بهام بگذارد، برگشت سمت نقشه و حرفش را پی گرفت. نشستم کنارِ بیسیم،📞 دستها را زدم زیرِ چانه و مشغولِ تماشای آن دو تا شدم.🤗
ـ برو، ناهار را بگذار رو اجاق، چند تا خرج بگذار زیرش، زودتر آماده بشود
نشستم کنارِ اجاق🔥 اما صدای فرمانده همچنان میآمد که داشت از پلِ خرمشهر حرف میزد:
ـ آن طرف، کنارِ پل، چند تا سنگرِ نگهبانی و تیربار دارند. یک قسمت از پل را منفجر کردهاند ولی چون اطمینان دارند که ما نمیتوانیم از اینجا رد شویم، استحکامات زیادی نساختهاند.😊
ـ چند تا نگهبان دارند❓
ـ توی هر سنگر، دو تا. کنارهی پل، جمعاً هشت تا سنگر دارند.
صدای عبدل ضعیف میآمد:
ـ توی سنگرهای نگهبانیشان، چه سلاحهایی دارند؟
ـ تفنگ و تیربار و آر.پی.جی
مطمئن هستی⁉️
فرمانده یک مقدار مِنمِن کرد و بعد صدایش قطع شد. باور کردنی نبود. عبدل داشت فرمانده را بازخواست میکرد و او حرفی برای گفتن نداشت🙃
ـ تا حالا که فقط با همین سلاحها شلیک کردهاند. اگر سلاح دیگری داشته باشند، دیدبانهای ما هنوز پیداشان نکردهاند.
بقیهی صحبتها را نشنیدم. تا اینکه فرمانده بلند گفت: «ناهار آماده شد؟ این قهرمانِ ما گرسنه است ها😌
توی دلم گفتم اگر بدانی قهرمانت چه غذایی خورده، از تعجب دهنت باز میماند. فقط خدا خدا میکردم این پسره چیزی لو ندهد🤭
#ادامه_دارد
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: شناسایی آفات در روز قوله علیه السلام: وَ وَقَیْتَنَا [فِیهِ] مِنْ طَوَارِقِ الآْفَاتِ. یع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
انقیاد تمام موجودات آسمانی و زمینی بر خداوند
قوله علیه السلام: اصْبَحْنَا وَ أَصْبَحَتِ الاْءَشْیَاءُ کُلُّهَا بِجُمْلَتِهَا لَکَ سَمَاوءُهَا وَ أَرْضُهَا.
یعنی: صبح کردیم، یا رجوع نمودیم ما بنی نوع بشر و اشیاء عالم بتمامها از سماء و سماوی و ارض و ارضی از برای تو. یعنی ساجد و مسبّح و عابد به حسب عبادت تکوینی و تسبیح فطری به مقتضای: « وَ إِن مِّن شَیْ ءٍ إِلاَّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَلکِنْ لاَتَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ ». [۳]
و همچنین گردیدیم بجملتها مظاهر آیات و صفات جلالیه و جمالیه تو، و متنعّم
بنعماء تو، و موجود به ایجاد تو، و مسخّر و منقاد در تحت اوامر و نواهی تو تکویناً، کما قال تعالی: « إِن کُلُّ مَن فِی السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ إِلاَّ آتِی الرَّحْمَنِ عَبْدًا [۴] »، و أیضا: « وَ لِلّهِ مَا فِی السَّماواتِ وَ مَا فِی الاْءَرْضِ [۵] ».
قوله علیه السلام: وَ مَا بَثَثْتَ فِی کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا.
یعنی: منسوب به تو است آنچه انبساط و انتشار دادی از مخلوق در سماوات و ارضین، از آیات آفاقیه و انفسیه، کما قال: إنّ فی خلق و ما یبثّ من دابة لآیات [۶] .
قوله علیه السلام: سَاکِنُهُ وَ مُتَحَرِّکُهُ.
یعنی: و نیز از تو و راجع به تو است مملوکیت تامّه و عبودیت محضه، آنچه متفرق و منتشر نمودی در هر یک از سماء و ارض أعمّ من ساکنه و متحرکه چون کواکب ثابته و سبعه سیاره در سماوات، و ساکن بالذات در ارض، چون جمادات و نباتات که ساکن بالطبع اند و متحرک او، چون حیوانات و طیور و انسان که حرکت آنها ارادی است نه حرکت طبیعی و قسری، از قبیل حرکت ثقیل به مرکز و حرکت او به محیط که اوّل طبیعی است، و ثانی قسری و جبری است.
قوله علیه السلام: وَ مُقِیمُهُ وَ شَاخِصُهُ.
یعنی اعمّ از مقیم آنها در محلّی، چون اقامت افراد انسان در بلدی. یقال: قام بالبلد، أی اتخذه وطناً فهو مقیم.
و شَخَصَ شُخُوصَاً إذا خرج عن موضع إلی غیره [۱] . و منه الحدیث: « اقامة العاقل أفضل من شخوص الجاهل » [۲]، أی ذهابه الی الجهاد و الغزوة.
که تمام این مذکورات در حیطه تصرّف تو و مقرّ بر معبودیت صانع و مُظهر و مبرّز آثار و آیات صنعه و حکمه، کما قال تعالی: « إِنَّ فِی اخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَ الاْءَرْضِ لاَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ [۳] ». مولوی:
جمله ذرات عالم در نهان با تو میگویند روزان و شبان
که [۴] سمیعیم و بصیریم و هُشیم با شما نامحرمان ما خامشیم [۵]
قوله علیه السلام: وَ مَا عَلاَ فِی الْهَوَاءِ.
چون طیور.
[قوله علیه السلام ]: وَ مَا کَنَّ تَحْتَ الثَّرَی.
چون خراطین و حشرات الأرض، کما قال تعالی: « لَهُ مَا فِی السَّماواتِ وَ مَا فِی الاْءَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا وَ مَا تَحْتَ الثَّرَی [۱]
----------
[۳]: ۵ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۴۴.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه مریم، آیه ۹۳.
[۵]: ۲ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸۴.
[۶]: ۳ - بسنجید: سوره مبارکه جاثیه، آیه ۴: « وَ فی خَلْقِکُمْ وَ ما یَبُثُّ مِنْ دابّةٍ آیاتٍ لِقَوْمٍ یُوقِنُون ».
[۱]: ۴ - مجمع البحرین، ج ۲، ص ۴۸۹.
[۲]: ۵ - الکافی، ج ۱، ص ۱۲ ؛ بحارالأنوار، ج ۱، ص ۹۱ ؛ المحاسن، ج ۱، ص ۱۹۳.
[۳]: ۶ - سوره مبارکه یونس، آیه ۶.
[۴]: ۱ - مصدر: ما.
[۵]: ۲ - مثنوی معنوی، مولوی، ج ۳، ص ۵۶۳.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه طه، آیه ۶.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: دین خلیفه عباسی گویند: خلیفه عباسی، طائع باللّٰه با ریش خود بازی میکرد و تا بینی آن را با
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ابوتمام
پدر ابوتمام مسیحی و نام او نندوس العطار از قریه ای در حوران شام به نام حاسم (جاسم) بود. وی نام پدرش را تغییر داد.
مفاخره
گفته شده کسی کتابی در برتری گل و نرگس، نوشته بود که کدام برتر است. همانطور که برخی در باب شمشیر و قلم، یا بخل و کرم، یا مصر و شام، یا شرق و غرب، یا عرب و عجم، یا نثر و نظم، یا کنیز و غلام نوشته اند.
همه ی اینها برتریهایی است که از وجهی خود را نشان میدهد، البته مفاخره بین مشک و زباد که یکی از آهو و دیگری ماده عطری از حیوانی به همین اسم (زباد) است، عقلی است، جاخط در این باره رساله ای بدیع نگاشته است.
شاعرترین
صاحب اغایی میگوید: کسی به جریر گفت: شاعرترین مردم کیست؟ جریر گفت: برخیز تا تو را پاسخ گویم.
جریر دست او را گرفت و نزد پدرش عطیه آورد، عطیه بزی را بسته بود و از پستانش شیر مینوشید و با لباسی چرکین که از ریش او شیر جاری بود نزد آنها آمد.
جریر گفت: این پیرمرد را میبینی؟ گفت: آری. پرسید میشناسی؟ گفت: نه. گفت: پدر من است. میدانی چرا از پستان بز شیر میخورد؟ گفت: نه. گفت: تا اینکه صدای دوشیدن شیر به گوش کسی نرسد و از او شیر بخواهد.
سپس گفت: شاعرترین مردم کسی است که با داشتن چنین پدری، بر هشتاد شاعر مباهات میکند و غلبه مییابد.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_238
و قال عليهالسلام
الْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا!
امام عليه السلام فرمود:
تمامى وجود زن (زنان تربيت نايافته) شرّ است و بدترين چيزى كه در اوست اينكه از وجودش چارهاى نيست.
شرح و تفسير
زنان تربيت نايافته
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به مشكلات موجود در گروهى از زنان اشاره كرده، مىفرمايد:«تمامى وجود زن شرّ است و بدترين چيزى كه در اوست اينكه از وجودش چارهاى نيست»؛ (أَلْمَرْأَةُ شَرٌّ كُلُّهَا، وَ شَرُّ مَا فِيهَا أَنَّهُ لَا بُدَّ مِنْهَا!) .
روشن است كه منظور امام عليه السلام در اين كلام تمام زنان نيستند زيرا زنان برجسته در اسلام فراوان بودهاند كه پيامبر صلى الله عليه و آله، امام و ساير ائمه عليهم السلام براى آنها احترام فراوان قائل بودند.
حديث معروف رسول اكرم كه مىفرمود:
«حُبِّبَ إلَىَّ مِنَ الدُّنْيا ثَلاثٌ: النِّساءُ وَ الطّيبُ وَ جُعِلَتْ قُرَّةُ عَيْني فِي الصَّلاةِ ؛سه چيز از دنياى شما محبوب من است:
بوى خوش و زنان و نور چشمانم نماز است» ١ شاهد گوياى اين مطلب است.
افزون بر اين قرآن مجيد بسيارى از زنان را مدح كرده است؛ مثلاً مىفرمايد:
«مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ» ؛هر كس كار شايستهاى انجام دهد خواه مرد باشد يا زن در حالى كه مؤمن است بهطور مسلّم او را حيات پاكيزهاى مىبخشيم؛ و پاداش آنها را مطابق بهترين اعمالى كه انجام مىدادند، خواهيم داد». ٢در حديث معروفى كه در تفسير نور الثقلين آمده مىخوانيم: هنگامى كه اسماء بنت عميس با همسرش جعفر بن ابىطالب از حبشه آمد بر زنان پيغمبر وارد شد و از آنها سؤال كرد: آيا چيزى از قرآن دربارۀ اهميت زنان آمده است؟ آنها گفتند:
نه. اسماء بى درنگ نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد، عرض كرد: اى رسول خدا! زنان در نااميدى و خسارتند، فرمود: چرا؟ عرض كرد: زيرا دربارۀ آنها خوبىهايى كه دربارۀ مردان گفته مىشود ذكر نمىگردد! (براى رفع اشتباه او) اين آيه نازل شد:
«إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتِينَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصّادِقِينَ وَ الصّادِقاتِ وَ الصّابِرِينَ وَ الصّابِراتِ وَ الْخاشِعِينَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقِينَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصّائِمِينَ وَ الصّائِماتِ وَ الْحافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذّاكِرِينَ اللّهَ كَثِيراً وَ الذّاكِراتِ أَعَدَّ اللّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً» ؛به يقين مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع (فرمان خدا) و زنان مطيع (فرمان خدا)، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شكيبا و زنان صابر و شكيبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق كننده و زنان انفاق كننده، مردان روزه دار و زنان روزهدار، مردان پاكدامن و زنان پاكدامن و مردانى كه بسيار به ياد خدا هستند و زنانى كه (بسيار خدا را) ياد مىكنند خداوند براى همۀ آنان آمرزش و پاداش عظيمى فراهم ساخته است». ١
نيز قرآن بعضى از زنان را به عنوان الگو و اسوه حتى براى مردان قرار داده است: «وَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فِيهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتِينَ» ؛و خداوند براى مؤمنان به همسر فرعون مثل زده است در آن هنگام كه گفت پروردگارا نزد خود براى من خانهاى در بهشت بساز و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهايى بخش و همچنين به مريم دختر عمران كه دامان خود را پاك نگه داشت، و ما از روح خود در آن دميديم او كلمات پروردگار خويش و كتابهايش را تصديق كرد و از مطيعان (فرمان خدا) بود». ١
آرى اين دو زن فداكار و با ايمان و با تقوا در نوع خود سرمشق و اسوهاى براى مردان و زنان جهان شدند.
هر چند قرآن مجيد در كنار اين دو زن سخن از دو زن ديگر ناصالح مىگويد كه الگو براى كافران بودهاند: همسر نوح و همسر لوط كه در كنار دو پيغمبر مىزيستند؛ اما از نورانيت وجود آنها بهره نگرفتند و گمراه و همصدا با كافران شدند.
در اخبار اسلامى رواياتى كه دوست داشتن زنان را نشانۀ ايمان يا از اخلاق انبيا مىشمرد فراوان است؛ در حديثى از رسول خدا مىخوانيم:
«كُلَّما ازْدادَ الْعَبْدُ إيماناً إزْدادَ حُبّاً لِلنِّساءِ ؛هر قدر بندگان خدا در ايمانشان افزوده شود محبت زنان در قلوب آنها فزونى مىيابد». ٢
در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام آمده است:
«مِنْ أخْلاقِ الْأنْبِياءِ حُبُّ النِّساءِ ؛يكى از اخلاق برجستۀ پيامبران محبت زنان است». ٣
خدماتى كه اسلام به زنان كرده و
آنان را از آن وضع جاهليت كه معاملۀ انسان با آنها نمىشد، در آورده و شخصيت والاى انسانى به آنها بخشيده بر همه روشن است.
در عين حال مذمتهايى نيز دربارۀ زنان در نهج البلاغه و ساير روايات اسلامى مىبينيم و اگر همۀ اينها را در كنار هم بگذاريم نتيجه اين مىشود كه گروهى از زنان مورد نكوهشاند و گروه ديگرى مورد ستايش و از آنجا كه از وجود زن براى گمراه كردن مردان در طول تاريخ استفادۀ ابزارى فراوانى شده در روايات اسلامى و نهج البلاغه به اين موضوع هشدار داده شده است. اين سخن در ميان دانشمندان معروف است كه در هر پروندۀ جنايى پاى زنى در ميان است.
در حالى كه استفادۀ ابزارى از مردان كمتر شده است.
اين نكته نيز شايان توجه است كه بعضى از عبارات نهج البلاغه كه در نكوهش زنان است بعد از داستان جنگ جمل كه سردمدار آن يكى از همسران پيامبر بود، وارد شده، جنگى كه هفده هزار نفر از مسلمانان را به كشتن داد و شكاف عظيمى در صفوف مسلمانان ايجاد كرد.
دليل روشن اين مطلب خطبۀ ٨٠ نهجالبلاغه است كه در طليعۀ آن
آن آمده است
«مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عليه السلام بَعْدَ فَراغِهِ مِنْ حَرْبِ الْجَمَلِ، في ذَمِّ النِّساءِ بِبَيانِ نَقْصِهِنَّ ؛اين يكى از خطبههاى امام عليه السلام است كه پس از جنگ جمل در نكوهش زنان ايراد فرموده است». بنابراين هدف آن حضرت زنانى از آن قبيل بوده است. توضيحات بيشترى در اين زمينه در ذيل همان خطبه آمده است.