eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
80 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: «الْإِمَامُ النَّارُ عَلَى الْيَفَاعِ، الْحَارُّ لِمَنِ اصْطَلَى بِهِ وَ الدَّلِيلُ فِي الْمَهَالِكِ مَنْ فَارَقَهُ فَهَالِك‏» امام همچون آتشى است در بلندى‏‌هاى بیابان‌[راهنمای گم‌گشتگان]، همانند وسیله‌‌‌ گرمابخش است برای كسى كه از سرما به آن پناه برده، و راه‌بَر و راهنما در هلاکت‌گاه‌هاست، هر كه از او جدا شود هلاك خواهد شد. (کافی، ج1، ص200) يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ... @zanjani_net
🌙 (شماره12) 🔸 دعای حضرت امام سجاد "علیه‌السلام": « خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست، و ما را دورساز از کژی و انحراف در توحیدت، و کوتاهی در تمجیدت، و شک و دو دلی در دینت، و کوری از راهت،... و فریفته شدن به‌وسیله دشمنت شیطان رانده شده!» 📚 صحیفه سجادیه، دعای 44 @zanjani_net
💠 نظر دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره مبلغ زکات فطره و کفاره روزه: فطریه نفری 12 هزار تومان/ کفاره عذری برای هر روز سه هزار تومان 🔻توضیحات: 1️⃣ شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 12هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به‌حساب قیمت گندم تعیین کرده است. 2️⃣با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند. 3️⃣کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مبلغ 3000ومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ 180هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است که به مصرف آن می‌رساند. 4️⃣موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای به شدت نیازمند) پرداخت شود. 5️⃣کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد. @Zanjani_net
🌙 (شماره13) 🔸 دعای حضرت امام سجاد "علیه‌السلام": «خدایا بر محمد و آلش درود فرست، و چنان‌چه در هر شب از شب‌هاى این ماه مبارک، بندگانی داری که بخششت آنان را [از آتش جهنم] آزاد مى‌‏کند یا گذشتت ایشان را مى‏‌بخشد، پس ما را از آن بندگان قرار ده!» 📚 صحیفه سجادیه، دعای 44 @zanjani_net
💠 آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند [باز نشر به مناسبت ۲۷رمضان المبارک، سالروز وفات علامه مجلسی (رضوان الله علیه) م۱۱۱۰ق] آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در دیدار با مسئولان همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه»، علامه مجلسی «رضوان‌الله‌علیه» را «مظلوم» خواندند و از کسانی که بحارالأنوار این محدّث بزرگ جهان اسلام را تضعیف می‌کنند، انتقاد کردند. معظم له در این دیدار فرمودند: مرحوم مجلسی خيلی مظلوم واقع شدند و برخی از دانشگاهيان و مدّعيان فكر، متأسّفانه جایگاه ایشان را نمی‌شناسند، درحالی‌كه آنان كه اهلیّت و اعتقاد واقعی دارند، طرز فکرشان نسبت به ایشان متفاوت است. ایشان افزودند: از مرحوم حاج آقا نصرالله شاه آبادی شنیدم که می‌گفت: پدر ما -مرحوم آقای حاج شیخ محمد علی شاه آبادی- خیلی به مرحوم مجلسی معتقد بودند و من وقتی به اصفهان رفتم و برگشتم، گفتند: سر قبر مرحوم مجلسی رفتی؟ گفتم: خیر. گفتند: پس برای چه به اصفهان رفتی؟ ایشان خیلی اعجاب و احترام برای مرحوم مجلسی قائل بود. معظم له در انتقاد از افرادی که با نقاب روشنفکری و یا عقل‌گرایی تلاش می‌کنند احادیث را نفی کنند، فرمودند: آن‌هایی که اهل علم و عمل هستند با عظمت از کتاب علامه مجلسی یاد می‌کنند، اما متأسفانه امروزه افراد مدّعی و بی‌مایه زیاد شده‌اند که ادّعای سواد می‌کنند و جوامع ما را نیز پر کرده‌اند. از مرحوم آقای میرزا عبدالله مجتهدی شنیدم که از تقی‌زاده نقل می‌کرد که من سه مرتبه از اول تا آخر کتاب «السماء و العالَم» بحار‌الأنوار را مطالعه کردم. و روشن است که تا عظمت یک اثر نباشد، افراد برای آن وقت نمی‌گذارند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی افزودند: از آقای سید جعفر شهیدی شنیدم که می‌گفت با اینکه بحارالأنوار کتاب مفصلی است، اما از اول تا آخر بحار یک دروغ و تحریف از جانب ایشان نیست. مرحوم مجلسى ازنظر وثاقت خيلى محكم بود. @zanjani_net
💠 فعالیت‌های اجتماعی مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی [به‌مناسبت 29رمضان المبارک، سالروز وفات معظم له] ▫️آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی به هنگام اقامتشان در زنجان، علاوه بر اینکه از فضلای مبرز زنجان بوده و از مدرسین مهم دروس سطوح عالی حوزه در این شهر به شمار می‌رفت، از نظر فعالیتهای اجتماعی هم، شاید شخص منحصر به فرد این شهر بود و در غالب فعالیتهای دینی مربوط به اهل علم و گاه مربوط به مسائل مهم شهر، سهم عمده داشت. مرحوم آیت الله حاج سید محمد زنجانی(م 1355)که از بزرگان زنجان بود، در مواقع ضروری با همکاری ایشان بازار را تعطیل می نمود. در سال 1344 که ابن سعود، قبور ائمه طاهرین (ع) را در مدینه خراب کرد، مرحوم آیت‌الله حاج میرزا مهدی میرزائی زنجانی که در رأس روحانیت زنجان قرار داشت و مرحوم آیت الله زنجانی که ریاست طلبه ها را عهده‌دار بود، به شهرستانهای مختلف نامه نوشتند که روز هشتم شوال به عنوان ابراز انزجار از این جنایت هولناک، تعطیل عمومی شود. مدرسه سید در زنجان بزرگترین مدرسه این شهر و خیلی معتبر بود و موقوفات بسیار مفصلی داشت و مرحوم آیت الله زنجانی 25 سال در آن به تحصیل و تدریس پرداخت و رتق و فتق این مدرسه و تعیین طلاب و اداره آن بطور عمده با ایشان بود (البته تولیت آن مدرسه با مرحوم آیۀ‌الله میرزا محمود امام جمعه بود). ▫️مرحوم آیت الله زنجانی در سال 1344 در زنجان کتابی به نام «خیرالأمور» در ارائه روش اعتدال و به دور از افراط و تفریط نگاشت، از این رساله به درستی بر می‌آید که مؤلف بیدار‌دل، با شرائط و مقتضیات زمان آشنا بوده و اوضاع محیط را با نظری دور اندیش، می‌نگریسته است . ▫️در قم نیز هنگام ریاست آیات عظام مرحوم حاج سید صدر الدین صدر(م 1373)، مرحوم آقا سید محمد کوه کمره ای (م 1372)، و مرحوم حاج سید محمد تقی خوانساری(م 1371)، جلسات مشترک مراجع در مورد تصمیم گیری در امور مهم و کلی حوزه در منزل ایشان تشکیل می‌شد، جلسه مهم علمای بزرگ قم در مورد حوادث 15 خرداد نیز در همین منزل برگزار شد. ▫️پس از وفات مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی که مقام علمای بزرگ قم به خاطر عظمت آن مرحوم در پرده خفا قرار گرفته و چشم‌ها بطور طبیعی به جانب نجف خیره شده بود و در این هنگام که هیچ کس جرأت نمی‌کرد کسی از علمای قم را به عنوان مرجع تقلید معرفی کند، ایشان با شجاعت، دو نفر از علمای قم و دو نفر از علمای نجف را برای تقلید معرفی کرد، با اینکه خود ایشان در مظان این جهت و مورد توجه این مسئولیت بوده و معاصرینشان به این مطلب معترف بودند. ایشان در این‌باره می‌گفتند: من وظیفه خود را چنین تشخیص داده‌ام، اگر تمام عالم هم مرا مسخره کنند باز این حرف خود را خواهم زد، علتش هم این است که در اینجا شاه می‌کوشد قدرت حوزه علمیۀ قم را از بین ببرد و نگاه‌ها را از آن معطوف گرداند و تجربه هم ثابت کرده است که قم می‌تواند نجف را نگه‌دارد ولی نجف به تنهایی نمی تواند قم را نگه‌دارد، اگر این هر دو باشند مانند دو کفه ترازو هستند و هر دو محفوظ می‌مانند. مرحوم آیت‌الله حاج میرزا عبدالله مجتهدی نیز در این‌باره می‌فرمود: ما اصلا جرأت نمی‌کردیم از علمای قم نام ببریم، قدرت معنوی ایشان – که بواسطه آن حجت شرعی پیدا کردیم – سبب شد که ما بتوانیم علمای قم را معرفی کنیم، چون در مورد کلام آن مرد وارسته، کسی تخیل نمی‌کرد که برخاسته از هوا و هوس و مسائلی از این قبیل باشد. 🔺(برگرفته از زندگی‌نامه مختصر آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی ره) @zanjani_net
🌙 (شماره14) 🔸 دعای حضرت امام سجاد "علیه‌السلام" در وداع ماه رمضان: « اینک ماه رمضان را وداع مى‏‌گوییم همچون وداعمان با کسى که هجرانش برای ما غم‏‌انگیز است، و روى گرداندنش ما را به اندوه و وحشت دچار کرده، و بر عهده ما پیمان ناگسستنى، و احترام در خور توجه، و حقی لازم دارد، و در این حال مى‌‏گوییم: سلام بر تو اى بزرگ‏ترین ماه خدا و ای عید دوستان خداوند.. سلام بر ماهى که در آن برآورده شدن آرزوها نزدیک شد، و اعمال صالح فراوان گردید.» 📚 صحیفه سجادیه، دعای 45 @zanjani_net
🔸بیانیه دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره رؤیت هلال ماه شوال ✍️از نظر حضرت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی(دام ظله) ملاک برای اثبات شروع ماه قمری، دیده شدن ماه با چشم عادی است. بنابراین اگر برای هر کدام از مقلدین، قابلیت رؤیت هلال ماه با چشم عادی، آن هم برای منطقه مکلف و ارتفاعات نزدیک و طبق گزارش‌های قابل اعتماد ثابت شود، عید فطر برای آنها ثابت شده است و کسانی که برایشان ثابت نشود فردا را باید روزه بگیرند. همچنین اندازه هلال ماه و بزرگی آن هنگام غروب یکشنبه، شرعا اثبات نمی‌کند که آن روز، اول ماه بوده است. @zanjani_net
#حدیث_روز 🔸روز جایزه ها رسول اکرم"صلی الله علیه و آله" فرمود: هنگامی که روز اول شوال فرا می رسد، منادی ندا می دهد: "ای مؤمنان! برای دریافت جوایز و پاداشهای خود بشتابید" …آن روز روز جایزه هاست. @zanjani_net
دعا، مانع به‌درازا کشیده شدن بلا! حضرت امام کاظم علیه‌السلام فرمود: 🔹 «ما مِن بَلاءٍ یَنزِلُ عَلى عَبدٍ مُؤمِنٍ فَیُلهِمُهُ اللّهُ عز و جل الدُّعاءَ، إلّا کانَ کَشفُ ذلِکَ البَلاءِ ِ وَشِيكاً، و ما مِن بَلاءٍ یَنزِلُ عَلى عَبدٍ مُؤمِنٍ فَیُمسِکُ عَنِ الدُّعاءِ إلّا کانَ ذلِکَ البَلاءُ طَویلًا؛ فَإذا نَزَلَ البَلاءُ فَعَلَیکُم بِالدُّعاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللّهِ عز و جل» 🔸 هیچ بلایى نیست که بندۀ مؤمنى بدان گرفتار آید و خداوند به او توفیق دعا کردن دهد، مگر این که آن بلا، به‌زودى برطرف شود، و هیچ بلایى نیست که بنده مؤمن بدان گرفتار آید و از دعا کردن خوددارى ورزد، مگر این که آن بلا به‌درازا کشد. پس هرگاه بلا فرود آمد، به درگاه خداوند دعا و التماس کنید. 📚 کافی، ج‏2، ص472، ح2 👉@zanjani_net
📙 کتاب ارزشمند «بین السیدین» اثر ابتکاری مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد. 🔻درباره کتاب: از تأثیرگذارترین آثار فتوایی در فقه شیعه، کتاب «العروة الوثقی» اثر مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید محمد کاظم یزدی است و یکی از مهم‌ترین حواشی نگاشته شده بر این کتاب، حاشیه مرحوم آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی است. مرحوم آیت‌الله‌العظمی زنجانی در کتاب بین السیدین به بررسی اجتهادی و تطبیقی آرای سید یزدی و سید اصفهانی پرداخته‌اند و در مواردی که سید اصفهانی بر آرای سید یزدی حاشیه‌ای اضافه کرده است، ادله طرفین را بیان نموده و نظر خود درباره قول صحیح را تثبیت کرده است. ❖ مراکز پخش:🔻 • انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869 • کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314؛ (02537848326) • انتشارات دار زین‌العابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631) ▫️فروش اینترنتی: http://dinook.ir @zanjani_net
📙 کتاب ارزشمند «مستنبطات الأعلام فی شرح مستثنیات الأحکام» اثر ابتکاری مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی برای نخستین بار توسط انتشارات امام محمد باقر (ع) (m-feqhi.ir) چاپ و منتشر شد. 🔻درباره کتاب: بسیاری از احکام شرعی در سرتاسر فقه، دارای استثناءها و تخصیص‌هایی است. مرحوم آیت‌الله‌العظمی زنجانی در رساله مستثنیات الأحکام حدود 700 مورد از مواردی را که از احکام شرعی کلی استثنا شده‌اند گردآوری نموده است و سپس شرحی تفصیلی و استدلالی بر آن نوشته است که «مستنبطات الاعلام» نام دارد. ❖ مراکز پخش:🔻 • انتشارات مرکز فقهی امام محمد باقر (ع)، 02537743869 • کتابفروشی طه؛ قم، خ معلم، مجتمع ناشران، واحد 314؛ (02537848326) • انتشارات دار زین‌العابدین، قم، خ ارم، پاساژ قدس، واحد36؛ (02537732631) ▫️فروش اینترنتی: http://dinook.ir @zanjani_net
▫️زیارت از راه دور بمناسبت هشتم شوال؛ سالروز تخریب حرم مطهّر ائمه مظلوم بقیع (علیهم‌السلام) ● حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هرگاه زیارت بر یکی از شما سخت و طاقت فرسا بود و خانه اش هم دور بود، پس بر بام خانه‌اش بالا رود و دو رکعت نماز بخواند و با سلام دادن به قبر ما اشاره کند، یقیناً سلام او به ما می رسد. (کافی، ج4، ص587، ح1) @zanjani_net
🗓تقویم شیعه؛ (14خرداد، سالروز ارتحال امام خمینی"قدّس سرّه") ❖اوصاف رهبر فقید انقلاب در کلام مرجع عالیقدر🔺 @zanjani_net
💠 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» درباره جایگاه ویژه اجتهاد در علوم دینی و روش تخصصی و پر زحمت شناخت احادیث صحیح می‌نویسد: 📝...علوم ديانتى گاه مورد سوء استفاده واقع مى‏‌گردد؛ آن هم در وقتى است كه به دست نادان بيفتد و پيش از آن كه آن را به مرحله كمال برساند، به مرحله عمل بياورد و يا اينكه مسلكى به نام علم [نه خود علم] اتّخاذ كند و از عدّه‌‏اى از هم مسلكان خود -براى متاع خود- خريدار پيدا نمايد؛ آن‌گاه، در علمى كه از طريقش وارد نشده، قضاوت و جرح و تعديل نمايد. ▫️اينكه در اخبار اهل‌بيت، اخبار جعلى قاطى شده، مورد شبهه نيست و عمده اهتمام علما از صدر اوّل تا كنون تميیز دادن آنهاست؛ كه آن هم به اين آسانى صورت نمى‌‏گيرد. مخصوصا علم رجال -كه علم مهمّى است براى تشخيص اخبار صحيحه از ضعيفه- از قلم علما بيرون آمده است. ▫️اهل علم بايد مجموع اخبار وارده در يك موضوع را به دست بياورند و در مفاد هر يك دقّت نمايند. آن‌گاه، در حال راوى‏‌هاى اخبار دقّت نمايند كه كيانند و چه حال دارند. سپس فتاواى علماى اهل تسنّن را به دست آورند كه در عصر ائمّه (علیهم السلام) صاحب فتوى از آنها، چه کسی بوده و فتوايش چه بوده است (چون ممكن است خبر از روى تقيّه صادر شده باشد.) و بعد، فتاواى علماى مذهب خودمان را به دست آورند و بفهمند كه آنها بر وفق كدام يك از اين اخبار، فتوى داده و از كدام يك، اعراض كرده‌‏اند؛ تا با اين مقدّمات و قرائن، راهى براى مشخّص كردن اخبار جعلى پيدا نمايند. اين هم يك عمر جان كندن مى‌‏خواهد و در مجالس درس علماى مهمّ حاضر شدن لازم دارد. اين است كه اجتهاد، مشكل است و از هزاران محصّل، يك نفر مجتهد و از صدها مجتهد، يك نفر اعلم در مى‌‏آيد. اكنون يك نفر كه زير زحمت اين كارها نرفته تا قوّه تمیيز خبر صحيح را از ضعيف پيدا كند، زير همه مى‌‏زند! ▫️واقعا اسلام از دست دو دسته نادان، نالان است: يكى آنهایى است كه اخبار ضعيفه را قاطى اخبار صحيحه كرده، همه را وحى مُنزل مى‏‌دانند؛ و ديگرى هم آن‌هایی هستند كه اخبار صحيحه را قاطى اخبار ضعيفه كرده، فاتحه همه را مى‌‏خوانند! هر دو دسته، فاقد قوّه تمیيزند و قضاوتشان، سر بى‌‏صاحب تراشيدن است! @zanjani_net
دعا هنگام ورود به بازار! حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر گاه وارد بازار شدی بگو: 🔹 خدایا! بازار خوب و اهل خوب آن را از تو می‌خواهم و از بازار شرّ و اهل شرّ آن به تو پناه می‌برم؛ خداوندا من از اينكه حق كسى را پايمال كنم يا حق من پايمال شود و از اينكه زور بگویم يا زور بشنوم و از اينكه به كسى ستم كنم يا به من ستم شود به تو پناه مى‌آورم؛ و از شيطان و ياران او و فاسقان و بدكاران عرب و عجم به تو پناه مى‌آورم. خدا مرا بس است، خدايى جز او نيست، بر او توكل مى‌كنم و او پروردگار عرش عظيم است. (اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهَا وَ خَيْرِ أَهْلِهَا وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ أَهْلِهَا اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ أَظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ أَوْ أَبْغِيَ أَوْ يُبْغَى عَلَيَّ أَوْ أَعْتَدِيَ أَوْ يُعْتَدَى عَلَيَّ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ إِبْلِيسَ وَ جُنُودِهِ وَ شَرِّ فَسَقَةِ الْعَرَبِ وَ الْعَجَمِ وَ حَسْبِيَ اللّٰهُ لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ) 📚 کافی، ج5، ص156، ح2 @zanjani_net
🔺نیمه شوال؛ سالروز جنگ احد و شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام پیامبر اکرم "ص": محبوبترین برادرانم نزد من علی بن ابیطالب است و محبوبترین عموهایم پیش من حمزه است. @zanjani_net
💠 اجتهاد و تشخیص روایت صحیح از ضعیف (2) ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» در ادامه بحث از اهمیت جایگاه اجتهاد در علوم دینی می‌نویسد: 📝...شنيدم يك نفر از دسته دوم [کسانی که به بهانه وجود برخی احادیث ضعیف، همه روایات را نامعتبر می‌شمارند] در راه مكّه، انگشتر عقيق را از دستش كنده، انداخته و گفته است: اين چه چيز است كه انسان را نگاه بدارد؟ و مقصودش بى‏‌التفاتى بر اخبار فضيلت انگشتر عقيق بوده است؛ چون در اخبار است كه حضرت امام رضا (عليه‌السلام) فرمود: «هر كه صبح كند، پيش از آن كه كسى او را ببيند، انگشتر عقيق در دست كرده و نگين آن را به سوى كف دست بگرداند و سوره «إنّا أنزلنا» را بخواند و بعد بگويد: «آمَنْتُ باللّه وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه و آمَنْتُ بِسِرِّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ وِلايَتِهِم»، خداوند او را در آن روز از بلاهاى آسمانى و زمينى نگه مى‌‏دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد.» و از حضرت امير (عليه‌السلام) روايت شده كه فرمود: «انگشتر عقيق در انگشت بكُنيد كه براى شما مبارك است و از بلا ايمن باشيد.» ▫️نگارنده مى‌‏گويد: منظورش از پرتاب كردن انگشتر، جسارت و اسائه ادب به اين روايات بوده؛ و حال آن كه در روايت نگفته كه انگشتر نگه مى‌‏دارد؛ بلكه گفته خدا نگه مى‏‌دارد و در حرز خدا و حرز رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مى‌‏باشد، نه در حرز انگشتر! او مخصوصا براى اينكه دل مردم را چركين كند، مى‌‏گويد: اين انگشتر پرستى است، انگشتربازى است. ▫️شخصى حضور حضرت امام باقر (عليه‌السلام) عرض كرد كه موشى در دبّه روغن مرده؛ درباره خوردن آن روغن چه مى‌‏فرمایيد؟ امام (علیه السلام) فرمود: «نخور.» عرض كرد موش، كوچكتر از آن است كه براى آن، از طعام خود بگذرم! حضرت فرمود: «تو موشى را حقير نشمردى، بلكه دينت را حقير شمردى!» اين مرد هم انگشتر را حقير نشمرده، بلكه دينش را حقير شمرده است؛ زيرا اخبار زياد در فضيلت انگشتر هست؛ مخصوصا در نماز كه ثواب نماز را بسيار زياد مى‌‏كند. اكنون يكى با انگشتر نماز خوانده و ديگرى بى‏‌انگشتر. واقع امر از دو شقّ خالى نيست: يا آن اخبار، جعلى بوده و يا صحيح بوده است. اگر جعلى بوده، زيانى از آن به آن كس كه انگشتر در انگشت كرده نمى‌‏رسد؛ بلكه زينتى بوده در انگشتش. و امّا اگر صحيح بوده، آن كه تركَش كرده، چه قدر فايده از دست داده، ناچار انگشت ندامت خواهد گزيد! پس در اين انگشتربازى (به قول او)، بُرد با آن كسى است كه آن را در انگشت كرده باشد؛ چون اگر اخبارش صحيح باشد، هم برايش ثواب هست و هم بر انگشتش، زينت؛ و اگر صحيح نباشد، اقلّاً بر انگشتش زينت كه هست. ▫️شنيده‌‏ام بعضى هم پيروى كرده و انگشترها را پرتاب كرده‏‌اند. نگارنده از آنها مى‏‌پرسم: چه شده؟ شما از قول يك نفر، قطع بر جعلى بودن اخبار كرديد و امّا از قول هزار نفر از بزرگانِ از علما كه در علم دين، استخوان خرد كرده‏‌اند، احتمال صحيح بودن آنها را نداديد!؟ چون اگر احتمال مى‏‌داديد، انگشترها را پرتاب نمى‏‌كرديد؛ چرا كه عقل مانع مى‌‏شد؛ زيرا انگشتر در دست كردن، چيزى است مأمون‌‏الضرر و مظنون‌‏النفع؛ و البتّه چيزى كه ضررش مأمون و نفعش مظنون باشد، عقلا آن را ترك نمى‌‏كنند. @zanjani_net
🔆جلد چهارم کتاب «جرعه‌ای از دریا» منتشر شد. 🔻علاقمندان می‌توانند این کتاب را از مراکز فرهنگی زیر تهیه نمایند: ● قم، فروشگاه انتشارات کتاب‌شناسی شیعه، نیروگاه، کوچه ۷، پلاک ۲۲، تلفن: ۰۲۵۳۸۸۰۲۲۳۲ ● قم، فروشگاه کتاب طه، مجتمع ناشران، طبقه سوم، پلاک ۳۱۴، تلفن: ۰۲۵۳۷۸۴۸۳۲۶ @zanjani_net
🔸حسین بن ثویر می‌گوید به حضرت صادق علیه‌السلام گفتم: فدايت شوم، من بسيار امام حسين عليه‌السّلام را یاد می‌کنم، در آن هنگام چه بگويم؟ حضرت فرمودند: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّه‏» چرا که سلام از نزدیک و دور به ایشان می‌رسد. 🔺کافی ، ج4، ص575، ح2 @zanjani_net
🔸 خرید و فروش قسطی کالا ❓ برخی فروشگاه‌ها اجناسی را به‌صورت قسطی می‌فروشند ولی هر تعداد اقساط بیشتر باشد قیمت جنس را نیز افزایش می‌دهند. آیا این خرید و فروش صحیح است؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ فروشنده می‌تواند قیمت نسیه را بیشتر از قیمت نقد قرار دهد. البته اگر معامله به صورت نقد انجام شده، نمی‌تواند بعد از انجام معامله، به‌خاطر مهلت در پرداخت ثمن، وجه اضافی دریافت کند. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
● همنشینان حضرت صادق (ع)! ابوبصير مى گويد: خدمت امام صادق(علیه‌السلام) رسیدم، حضرت فرمود: از ابوحمزه ثمالى چه خبر؟ گفتم: فدایتان شوم، وقت آمدنم سالم و تندرست بود. فرمود: وقتى كه برگشتى سلام مرا به او برسان و به او خبر بده كه در فلان ماه و فلان روز از دنيا مى رود. گفتم: او دوست‌داشتنی و از پیروان شماست. 🔹 حضرت فرمود: آرى، هرگاه شيعه، خداترس باشد و در كارهاى خود خدا را در نظر داشته باشد و از گناهان بپرهيزد، همراه ما در مرتبه ما خواهد بود. ابوبصير مى گويد: برگشتم و طولى نكشيد كه ابوحمزه ثمالى در همان ساعت و روزی که حضرت فرموده بود، از دنيا رفت . (رُوِيَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ‏ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا فَعَلَ أَبُو حَمْزَةَ قُلْتُ خَلَّفْتُهُ صَالِحاً قَالَ إِذَا رَجَعْتَ إِلَيْهِ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ وَ أَعْلِمْهُ أَنَّهُ يَمُوتُ يَوْمَ كَذَا مِنْ شَهْرِ كَذَا فَقُلْتُ كَانَ فِيهِ أُنْسٌ وَ كَانَ مِنْ شِيعَتِكُمْ‏ فَقَالَ نَعَمْ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْ شِيعَتِنَا إِذَا خَافَ اللَّهَ وَ رَاقَبَهُ وَ تَوَقَّى‏ الذُّنُوبَ‏ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ كَانَ مَعَنَا فِي دَرَجَتِنَا قَالَ أَبُو بَصِيرٍ فَرَجَعْتُ فَمَا لَبِثَ أَبُو حَمْزَةَ أَنْ مَاتَ فِي تِلْكَ السَّاعَةِ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ‏) 📚 الخرائج و الجرائح؛ ج‏2؛ ص717 @zanjani_net
▪️حضرت امام صادق علیه السلام: ای شیعیان! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده‌گویی و بدگویی بازدارید. (مَعَاشِرَ الشِّيعَةِ كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْناً قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِيحِ الْقَوْلِ) 🔺امالی صدوق، ص 327، ح17 @zanjani_net
🔸 خرید سهام شرکتی که بخشی از اموالش حرام است ❓ سهام شرکتی را خریداری کرده‌ام و اکنون فهمیدم که برخی از معاملات آن حرام است و طبعاً بخشی از اموال آن شرکت حرام است. از طرفی اگر بخواهم خمس مال مخلوط به حرام را صدقه بدهم، اطمینان دارم که بلافاصله اموال شرکت مخلوط به حرام می‌شود. وظیفه من را بیان بفرمایید؟ ❖ پاسخ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ✍️ مؤمنین در چنین مواردی مجاز هستند یک پنجم مال حلال مخلوط به حرام را هنگام فروش به فقیر پرداخت کنند. البته اگر علم به وجود حرام ندارند وظیفه ای ندارند. 🔰 کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸پرهیز شدید از دروغ ❖ از آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 📝... مرحوم [آیت‌الله] حاج آقا حسین قمی، مقید بودند که حتی یک ذره خلاف واقع نگویند. نقل شده است که می خواستند به عالمی که برادرشان از دنیا رفته بود، پیام تسلیت بنویسند، یکی از اقازاده‌های ایشان در این پیام می‌نویسد: «از درگذشت برادرتان متأثرم. خداوند به شما صبر و اجر دهد». حاج آقا حسین می‌گویند: چرا دروغ به من بستی؟ من کجا متأثرم؟ بنویس: «أبقاکم الله» [یعنی: خداوند شما را باقی بدارد]. 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص523 @zanjani_net