#حدیث_روز
🔸با پیامبر!
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نقل فرمود:
روزی مردى از انصار به محضر پيامبر «صلیاللهعلیه وآله» آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! من طاقت دوری شما را ندارم. وقتى به خانهام مىروم، به يادتان مىافتم آنگاه كارم را رها مىكنم و به نزدتان مىآيم تا شما را زیارت کنم و از روى محبّت به شما نگاه كنم.
اكنون مىانديشم وقتی روز قيامت شود و شما را به بهشت و به بالاترين درجه ببرند، اى پيامبر خدا من چه کنم و جایگاه من چه خواهد بود؟
آن زمان بود که این آيه نازل شد:«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً» (و آنانی که از خداوند و فرستادهاش پیروی میکنند، با كسانى خواهند بود كه خداوند نعمتشان داده است، یعنی با پيامبران و صدّيقان و شهيدان و صالحان؛ و اينان چه دوستان نيكويى هستند)[نساء:69]
پيامبر (ص) آن مرد را فراخواند و آيه را برایش خواند و به او مژده داد.
❖ــــــــــــــ❖
[جَاءَ رَجُلٌ مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَسْتَطِيعُ فِرَاقَكَ وَ إِنِّي لَأَدْخُلُ مَنْزِلِي فَأَذْكُرُكَ فَأَتْرُكُ ضَيْعَتِي وَ أُقْبِلُ حَتَّى أَنْظُرَ إِلَيْكَ حُبّاً لَكَ فَذَكَرْتُ إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَ أُدْخِلْتَ الْجَنَّةَ فَرُفِعْتَ فِي أَعْلَى عِلِّيِّينَ فَكَيْفَ لِي بِكَ يَا نَبِيَّ اللَّهِ فَنَزَلَ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً فَدَعَا النَّبِيُّ ص الرَّجُلَ فَقَرَأَهَا عَلَيْهِ وَ بَشَّرَهُ بِذَلِك]
📚الأمالي (للطوسي)، ص:621
@zanjani_net
🔸مجلس سرور عید نورانی ولادت حضرت خاتمالأنبیاء محمد مصطفی «صلی الله علیه و آله» و میلاد حضرت امام صادق علیهالسلام
سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای حسینی قمی
با مدیحهسرایی آقای حاج عباس حیدرزاده
▫️زمان: سهشنبه13 آبان؛ ساعت 10:15
▫️مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه6، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
🔺این مراسم با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بهصورت محدود برگزار میگردد و بهطور مستقیم از صفحه رسمی اینستاگرام دفتر به آدرس (www.instagram.com/zanjani_net) پخش می شود.
@zanjani_net
#گزارش_تصویری
#عمامه_گذاری جمعی از طلاب به دست آیت الله العظمی شبیری زنجانی"مد ظله"👆
📷 در شب میلاد با سعادت پیامبر اکرم "صلی الله علیه و آله" و حضرت امام صادق "علیه السلام"، جمعی از طلاب جوان حوزه علمیه قم، در دفتر معظم له، مفتخر به پوشیدن لباس مقدس روحانیت و سربازی حضرت صاحب الزمان "عجل الله فرجه الشریف" گردیدند. (دوشنبه ۹۹/۸/۱۲)
@zanjani_net
#گزارش_تصویری
📷مجلس جشن عید نورانی ولادت حضرت خاتمالأنبیاء «صلی الله علیه و آله» و میلاد مسعود حضرت امام صادق علیهالسلام، در دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی (سه شنبه ۹۹/۸/۱۳) 🔺
@zanjani_net
4_5839478290586273766.MP3
4.34M
🎤 #سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی
🔸 مجلس عید نورانی هفدهم ربیع الاول
سه شنبه ۱۳/آبان/۱۳۹۹
🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
4_5839478290586273767.mp3
2.57M
🎤 #مداحی آقای حاج عباس حیدرزاده
🔸 مجلس عید نورانی هفدهم ربیع الاول
سه شنبه ۱۳/آبان/۱۳۹۹
🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
💠 مبارک!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» دربارۀ معنی واژه مبارک و کاربردهای قرآنی آن، مینویسد:
📝... بركت به معنى نماء و زيادى است. كلمه مبارك، كه در زبانها سارى و جارى است، آن نيز از همین معنی است، مثلاً میگویند «عیدت مبارک»، یعنی عيد براى تو داراى نماء و ترقی و زیادی باشد. «جامهات مبارك» يعنى: جامهات نموّ و ترقى و زیادیدار باشد. لکن نمود زیادی آن، به اعتبار نموّ و زيادى پوشنده جامه است. يعنى تو اين جامه را با نمود و ترقّی روحانى و جسمانى بپوشى. در واقع بر صاحب جامه، دعاى تندرستى و دانش روزافزون است.
در قرآن شريف، چند موضوع با كلمه مباركه «مبارك» توصيف شده. از جمله، خود قرآن است: «كتابٌ مبارك» انعام/92 و «ذكرٌ مبارك» انبیاء/50؛ و مکّه است: «ببکّةَ مبارکا»آل عمران/96؛ و حضرت عیسی (علیهالسلام) است: «و جعلني مبارکا»مریم/31؛ و منزل است: «منزلاً مبارکا» مؤمنون/29؛ و آب نازل از آسمان است: «ماءً مبارکا»ق/9؛ و شجره نور است: «شجرةً مبارکة» نور/35؛ و بقعه وادی ایمن است: «في البقعة المبارکة» قصص/30؛ و تحیت و درود است: «تحیةً من عندالله مبارکة» نور/61
▫️مراد از كلمه مبارك در وصف موضوعات مزبوره، همان نموّداری و فایدهداری است. وجه توصيف هم معلوم است و محتاج شرح و بيان نيست؛ مگر در جمله اخيره كه توصيف تحيت باشد. چون تحیت بهمعنای سلام و درود است؛ نموّداری سلام و درود، محتاج به بیان است و آن اینکه سلام، غرس محبت در دل میکند.
ادامه دارد..
#مبارک #سلام #برکت
@zanjani_net
#حدیث_روز
🔸حفظ سرمایه
ابان بن عثمان گويد: روزى امام صادق عليهالسّلام مرا صدا كرد و فرمود: آيا فلان شخص زمينش را فروخت؟
عرض كردم: آرى.
فرمود: در تورات نوشته شده است كه هركس زمين يا چاه آب خود را بفروشد و با بهايى كه از آن مىگيرد زمين يا آبى دیگر نخرد، پولى كه گرفته است بىبركت مىشود و از بین میرود.
[دَعَانِي جَعْفَرٌ ع فَقَالَ بَاعَ فُلَانٌ أَرْضَهُ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ أَنَّهُ مَنْ بَاعَ أَرْضاً أَوْ مَاءً وَ لَمْ يَضَعْهُ فِي أَرْضٍ أَوْ مَاءٍ ذَهَبَ ثَمَنُهُ مَحْقاً]
#سرمایه #زمین
📚کافی، ج5، ص91، ح3
@zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 مبارک! ❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» دربارۀ معنی واژه
💠سلام!
بررسی معنای واژۀ #برکت و #سلام:
📝... در تفسير ابوالفتوح رازى مىنويسد: انس بن مالک گويد كه من به رسول (صلیاللهعلیه وآله) خدمت کردم. هرگز دربارۀ كارى كه كردم، مرا نگفت كه چرا كردى و اگر چيزى بشكستم، نگفت كه چرا شكستى. روزى آب بر دست او مىريختم؛ مرا گفت تو را سه خصلت بياموزم كه به آن منتفع شوى؟ گفتم بأبى أنت وأمّي یا رسولالله.(پدر و مادرم فدای شما)
فرمود: هر كس را كه بينى از امّت، بر او سلام كن تا عمرت دراز شود؛ و چون در خانۀ خود روى، سلام كن بر اهل خانهات تا خير خانهات بسيار شود و نماز سنّت (نافله) بجا آور.
▫️مىگويند سلام كردن، علامت سلامت است تا مخاطب را آگاه سازد كه از ناحيه من، در سلامت و امن هستى. جواب طرف نيز آگاه ساختن مخاطب است كه تو نيز از ناحيه من در سلامت و امن هستى. بدين وجه مىگويند كه سواره بر پياده سلام كند. چون سواره از پياده نمىترسد؛ و اگر ترس در بين باشد، پياده از سواره مىترسد. لهذا مستحب است سواره بر پياده سلام كند تا پياده، ايمن از او باشد. همچنین است سلام دادن ايستاده بر نشسته.
ولى طرف اگر نااهل باشد، سلام و جواب، تأثيرى در سوء قصد او نمىكند!
#الکلام_یجر_الکلام
@zanjani_net
#استفتائات
🔸 معیار در تحقق عنوان #کثیر_الشک
❓پرسش:
فرمودهاید «اگر کسی در سه نماز پی در پی حداقل یک بار شک کند صدق کثیرالشک بر او میشود» آیا شک کردن در این سه نماز باید عین هم باشد؟ مثلاً برای اینکه کسی کثیر الشک در صحت قرائت نماز شود باید چند بار در تلفظ یک کلمۀ خاص شک کند یا اینکه اگر هر بار در تلفظ کلمهای -غیر از کلمۀ دفعۀ قبل- شک کند نیز کثیرالشک است؟
✍️پاسخ:
اگر در سه نماز پی در پی شک کند کثیرالشک است و لازم نیست شکها عین هم باشد. البته در فرض سوال، اگر در یک کلمه زیاد شک میکند نسبت به صحت قرائت همان کلمه بی اعتنا باشد، لذا اگر در کلمۀ دیگری شک کرد باید به دستور شک عمل نماید.
و اگر شک از روی وسواس باشد به هیچ وجه نباید اعتنا کند چه در یک کلمۀ خاص و چه در کلمات مختلف.
#شک #نماز #وسواس
🔺استفتائات (آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی)، ج1، م1807
@zanjani_net
🔹صفویه و فرصت نشر معارف اهلبیت (ع) برای علمای شیعه
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه اینگونه تعابیر از زبان شاهان بهندرت خارج میشد. همچنین نوشته است كه هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد. (20 آبان 1383ش)
#صفویه #علامه_مجلسی
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394
@zanJani_net
#حدیث_روز
#اخلاق_کارگزاران
🔹سختگیری در مراقبت از #بیت_المال و بهرمندی همگان از اموال عمومی
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام شخصی بهنام مصقلة بن هبیره را به فرمانداری یکی از شهرهای فارس منصوب کرد. به حضرت گزارش داده شد که وی اموال بیتالمال را بىحساب و کتاب، به قوم و قبیله خود مىدهد. آنگاه امام(علیه السلام) نامهای به این مضموی برای وی نوشت و او را سخت بر این کار ملامت نمود:
« به من درباره تو گزارشی رسیده که اگر درست باشد و این کار را انجام داده باشی، پروردگارت را به خشم آوردهای و امامت را نافرمانی نمودهای.
خبر رسیده که تو غنايم مسلمانان را که باشمشیر زدن و اسب تاختن و اهدای خونهایشان بهدست آوردهاند، بین افراد قبیلهات تقسیم میکنی!
سوگند به کسی که دانه را زیر خاک شکافت و انسان را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، خود را نزد من خوار و بىاعتبار خواهى يافت.
حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیایت را با نابودی دینت آباد مکن، که از زیانکارترینِ مردم خواهی بود!
آگاه باش! حق مسلمانانی که نزد من و نزد تو هستند در تقسیم غنایم مساوی است. همه آنها باید نزد من بیایند و سهم خود را دریافت کنند.»
[بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ؛ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ. فَوَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً، فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ، يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْه]
📚نهجالبلاغه، نامه43
@zanJani_net
💠 سنجاق كن، نبرند!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب #الکلام_یجر_الکلام مینویسد:
📝...يكى را نقل كردند كه در ربودن يك شلوار از دوش مردى دستفروش، نهايت مهارت به خرج داده بود و آن اين بوده كه از پشت آمده، پاى شلوار را كه در دوش آن مرد بود، با سنجاق قفلى بر سينه خود سنجاق كرده بود. بعد يواشى آن را از دوش وى بلند كرده، به دوش خود انداخته بود!
هماندَم مرد، ملتفت شده، به عقب نگاه كرده، گفته بود: كی شلوار را از دوش من بلند كرد؟ اين مرد گفته بود: عموجان! مثل من سنجاق كن، نبرند! آن برگشته، به سراغ دزد خيالى دويد و اين با كمال فراغت، شلوار را برده.
اين دزد گرچه مال او را به شيرينكارى برد، ولى در مقابل آن، حرفى به او ياد داد كه ارزش آن بيشتر است از آنچه از او برد! گفت سنجاق كن، نبرند!
كلمه خوبى است. درست است كه بايد سنجاق كرد تا نبرند، ولكن نه مانند او كه مال مردم را سنجاق كرد و برد! و نه مانند ثروتمندان عصر كه در بانكها سنجاق مىكنند! بلكه بايد با دستور پیامبر اکرم (صلیاللهعلیه وآله) سنجاق كنند؛ چنان كه فرموده: « حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزكاة» يعنى: مالهاى خودتان را با پرداخت زكات وارد حصار امن كنيد؛ چون زكات، قوتى است براى فقرا كه در اموال اغنيا قرار داده شده است.
اغنيا بايد به شكرانه اين نعمت كه خداوند قوت آنها را در اموال ديگران قرار نداده، بلكه قوت ديگران را در اموال آنها قرار داده، قيام به وظيفۀ اداى حقوق فقرا بنمايند تا چشم آنها سير شده، دنبال مال اغنيا نيفتد. وقتى كه چشم فقرا دنبال مال اغنيا نشد، اين خود حصارى است بر اموالِ آنها.
#زکات #فقیر
@Zanjani_net
#حدیث_روز
● تفتيش ممنوع!
ابوبصیر میگوید: حضرت صادق "علیهالسلام" به من فرمودند:
🔹 «لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ عَنْ أَدْيَانِهِمْ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيق»
🔸 در عقايد مردم جستجو و كنجكاوى نكن كه بىرفيق خواهى ماند.
📚 تحف العقول، ص: 370
👉@zanjani_net
#استفتائات
🔸اجاره بها در دوران #کرونا
❓پرسش:
ساختمانی را برای استفادۀ مهد کودک اجاره کردهایم. حکم اجاره در ایامی که مهد به دلیل شیوع کرونا به دستور متولیان امر تعطیل است، چیست؟
✍️پاسخ:
اگر بر اثر بروز مشکل مزبور، مستأجر به هیچ وجه -هرچند با تغییر کاربری- نتواند از مورد اجاره استفاده ببرد، اجاره باطل است و اگر این مشکل تنها نسبت به قسمتی از زمان اجاره پیش آمده، اجاره نسبت به آن مقدار باطل بوده و نسبت به بقیۀ آن، مستأجر اختیار فسخ دارد.
ولی اگر عدم استفادههای دیگر از مکان مزبور، بهجهت تنبلی یا سستی و مانند آن باشد، حق فسخ ندارد.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
👉@zanjani_net