eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
80 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📷مجلس جشن عید نورانی ولادت حضرت خاتم‌الأنبیاء «صلی الله علیه و آله» و میلاد مسعود حضرت امام صادق علیه‌السلام، در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (سه شنبه ۹۹/۸/۱۳) 🔺 @zanjani_net
4_5839478290586273766.MP3
4.34M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی 🔸 مجلس عید نورانی هفدهم ربیع الاول سه شنبه ۱۳/آبان/۱۳۹۹ 🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
4_5839478290586273767.mp3
2.57M
🎤 آقای حاج عباس حیدرزاده 🔸 مجلس عید نورانی هفدهم ربیع الاول سه شنبه ۱۳/آبان/۱۳۹۹ 🔺دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 مبارک! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «» دربارۀ معنی واژه مبارک و کاربردهای قرآنی آن، می‌نویسد: 📝... بركت به معنى نماء و زيادى است. كلمه مبارك، كه در زبان‌ها سارى و جارى است، آن نيز از همین معنی است، مثلاً می‌گویند «عیدت مبارک»، یعنی عيد براى تو داراى نماء و ترقی و زیادی باشد. «جامه‌ات مبارك» يعنى: جامه‌ات نموّ و ترقى و زیادی‌دار باشد. لکن نمود زیادی آن، به اعتبار نموّ و زيادى پوشنده جامه است. يعنى تو اين جامه را با نمود و ترقّی روحانى و جسمانى بپوشى. در واقع بر صاحب جامه، دعاى تندرستى و دانش روزافزون است. در قرآن شريف، چند موضوع با كلمه مباركه «مبارك» توصيف شده. از جمله، خود قرآن است: «كتابٌ مبارك» انعام/92 و «ذكرٌ مبارك» انبیاء/50؛ و مکّه است: «ببکّةَ مبارکا»آل عمران/96؛ و حضرت عیسی (علیه‌السلام) است: «و جعلني مبارکا»مریم/31؛ و منزل است: «منزلاً مبارکا» مؤمنون/29؛ و آب نازل از آسمان است: «ماءً مبارکا»ق/9؛ و شجره نور است: «شجرةً مبارکة» نور/35؛ و بقعه وادی ایمن است: «في البقعة المبارکة» قصص/30؛ و تحیت و درود است: «تحیةً من عندالله مبارکة» نور/61 ▫️مراد از كلمه مبارك در وصف موضوعات مزبوره، همان نموّداری و فایده‌داری است. وجه توصيف هم معلوم است و محتاج شرح و بيان نيست؛ مگر در جمله اخيره كه توصيف تحيت باشد. چون تحیت به‌معنای سلام و درود است؛ نموّداری سلام و درود، محتاج به بیان است و آن این‌که سلام، غرس محبت در دل می‌کند. ادامه دارد.. @zanjani_net
🔸حفظ سرمایه ابان بن عثمان گويد: روزى امام صادق عليه‌السّلام مرا صدا كرد و فرمود: آيا فلان شخص زمينش را فروخت‌؟ عرض كردم: آرى. فرمود: در تورات نوشته شده است كه هركس زمين يا چاه آب خود را بفروشد و با بهايى كه از آن مى‌گيرد زمين يا آبى دیگر نخرد، پولى كه گرفته است بى‌بركت مى‌شود و از بین می‌رود. [دَعَانِي جَعْفَرٌ ع فَقَالَ بَاعَ فُلَانٌ أَرْضَهُ فَقُلْتُ نَعَمْ قَالَ مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ أَنَّهُ مَنْ بَاعَ أَرْضاً أَوْ مَاءً وَ لَمْ يَضَعْهُ فِي أَرْضٍ أَوْ مَاءٍ ذَهَبَ‏ ثَمَنُهُ‏ مَحْقاً] 📚کافی، ج5، ص91، ح3 @zanjani_net
💠سلام! بررسی معنای واژۀ و : 📝... در تفسير ابوالفتوح رازى مى‌نويسد: انس بن مالک گويد كه من به رسول (صلی‌الله‌علیه وآله) خدمت کردم. هرگز دربارۀ كارى كه كردم، مرا نگفت كه چرا كردى و اگر چيزى بشكستم، نگفت كه چرا شكستى. روزى آب بر دست او مى‌ريختم؛ مرا گفت تو را سه خصلت بياموزم كه به آن منتفع شوى؟ گفتم بأبى أنت وأمّي یا رسول‌الله.(پدر و مادرم فدای شما) فرمود: هر كس را كه بينى از امّت، بر او سلام كن تا عمرت دراز شود؛ و چون در خانۀ خود روى، سلام كن بر اهل خانه‌ات تا خير خانه‌ات بسيار شود و نماز سنّت (نافله) بجا آور. ▫️مى‌گويند سلام كردن، علامت سلامت است تا مخاطب را آگاه سازد كه از ناحيه من، در سلامت و امن هستى. جواب طرف نيز آگاه ساختن مخاطب است كه تو نيز از ناحيه من در سلامت و امن هستى. بدين وجه مى‌گويند كه سواره بر پياده سلام كند. چون سواره از پياده نمى‌ترسد؛ و اگر ترس در بين باشد، پياده از سواره مى‌ترسد. لهذا مستحب است سواره بر پياده سلام كند تا پياده، ايمن از او باشد. همچنین است سلام دادن ايستاده بر نشسته. ولى طرف اگر نااهل باشد، سلام و جواب، تأثيرى در سوء قصد او نمى‌‏كند! @zanjani_net
🔸 معیار در تحقق عنوان ❓پرسش: فرموده‌اید «اگر کسی در سه نماز پی در پی حداقل یک بار شک کند صدق کثیرالشک بر او می‌شود» آیا شک کردن در این سه نماز باید عین هم باشد؟ مثلاً برای این‌که کسی کثیر الشک در صحت قرائت نماز شود باید چند بار در تلفظ یک کلمۀ خاص شک کند یا این‌که اگر هر بار در تلفظ کلمه‌ای -غیر از کلمۀ دفعۀ قبل- شک کند نیز کثیرالشک است؟ ✍️پاسخ: اگر در سه نماز پی در پی شک کند کثیرالشک است و لازم نیست شک‌ها عین هم باشد. البته در فرض سوال، اگر در یک کلمه زیاد شک می‌کند نسبت به صحت قرائت همان کلمه بی اعتنا باشد، لذا اگر در کلمۀ دیگری شک کرد باید به دستور شک عمل نماید. و اگر شک از روی وسواس باشد به هیچ وجه نباید اعتنا کند چه در یک کلمۀ خاص و چه در کلمات مختلف. 🔺استفتائات (آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی)، ج1، م1807 @zanjani_net
🔹صفویه و فرصت نشر معارف اهل‌بیت (ع) برای علمای شیعه ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمی‌شد. شاه سلیمان موقوفه‌ای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتاب‌های مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود. در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم می‌گیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه این‌گونه تعابیر از زبان شاهان به‌ندرت خارج می‌شد. همچنین نوشته است كه هندی‌ها در دولتخانه شاهی بت می‌پرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد. در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمی‌كردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود می‌كرد. شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود. شاهان قاجار و صفویه، بی‌دین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی می‌خواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار می‌گرفتند یا كوتاه می‌آمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمی‌كردند، عثمانی غلبه می‌كرد. (20 آبان 1383ش) 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394 @zanJani_net
🔹سخت‌گیری در مراقبت از و بهر‌مندی همگان از اموال عمومی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام شخصی به‌نام مصقلة بن هبیره را به فرمانداری یکی از شهرهای فارس منصوب کرد. به حضرت گزارش داده شد که وی اموال بیت‌المال را بى‌حساب و کتاب، به قوم و قبیله خود مى‌دهد. آن‌گاه امام(علیه السلام) نامه‌ای به این مضموی برای وی نوشت و او را سخت بر این کار ملامت نمود: « به من درباره تو گزارشی رسیده که اگر درست باشد و این کار را انجام داده باشی، پروردگارت را به خشم آورده‌ای و امامت را نافرمانی نموده‌ای. خبر رسیده که تو غنايم مسلمانان را که باشمشیر زدن و اسب تاختن و اهدای خون‌هایشان به‌دست آورده‌اند، بین افراد قبیله‌ات‌ تقسیم می‌کنی! سوگند به کسی که دانه را زیر خاک شکافت و انسان را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، خود را نزد من خوار و بى‌اعتبار خواهى يافت. حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیایت را با نابودی دینت آباد مکن، که از زیان‌کارترینِ مردم خواهی بود! آگاه باش! حق مسلمانانی که نزد من و نزد تو هستند در تقسیم غنایم مساوی است. همه آن‌ها باید نزد من بیایند و سهم خود را دریافت کنند.» [بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ؛ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ. فَوَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً، فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ، يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْه] 📚نهج‌البلاغه، نامه43 @zanJani_net
💠 سنجاق كن، نبرند! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 📝...يكى را نقل كردند كه در ربودن يك شلوار از دوش مردى دست‌فروش، نهايت مهارت به خرج داده بود و آن اين بوده كه از پشت آمده، پاى شلوار را كه در دوش آن مرد بود، با سنجاق قفلى بر سينه خود سنجاق كرده بود. بعد يواشى آن را از دوش وى بلند كرده، به دوش خود انداخته بود! همان‌دَم مرد، ملتفت شده، به عقب نگاه كرده، گفته بود: كی شلوار را از دوش من بلند كرد؟ اين مرد گفته بود: عموجان! مثل من سنجاق كن، نبرند! آن برگشته، به سراغ دزد خيالى دويد و اين با كمال فراغت، شلوار را برده. اين دزد گرچه مال او را به شيرين‏كارى برد، ولى در مقابل آن، حرفى به او ياد داد كه ارزش آن بيشتر است از آنچه از او برد! گفت سنجاق كن، نبرند! كلمه خوبى است. درست است كه بايد سنجاق كرد تا نبرند، ولكن نه مانند او كه مال مردم را سنجاق كرد و برد! و نه مانند ثروتمندان عصر كه در بانك‌ها سنجاق مى‏كنند! بلكه بايد با دستور پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله) سنجاق كنند؛ چنان كه فرموده: « حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزكاة» يعنى: مال‌هاى خودتان را با پرداخت زكات وارد حصار امن كنيد؛ چون زكات، قوتى است براى فقرا كه در اموال اغنيا قرار داده شده است. اغنيا بايد به شكرانه اين نعمت كه خداوند قوت آنها را در اموال ديگران قرار نداده، بلكه قوت ديگران را در اموال آنها قرار داده، قيام به وظيفۀ اداى حقوق فقرا بنمايند تا چشم آنها سير شده، دنبال مال اغنيا نيفتد. وقتى كه چشم فقرا دنبال مال اغنيا نشد، اين خود حصارى است بر اموالِ آنها. @Zanjani_net
● تفتيش ممنوع! ابوبصیر می‌گوید: حضرت صادق "علیه‌السلام" به من فرمودند: 🔹 «لَا تُفَتِّشِ‏ النَّاسَ‏ عَنْ أَدْيَانِهِمْ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيق» 🔸 در عقايد مردم جستجو و كنجكاوى نكن كه بى‌رفيق خواهى ماند. 📚 تحف العقول، ص: 370 👉@zanjani_net
🔸اجاره بها در دوران پرسش: ساختمانی را برای استفادۀ مهد کودک اجاره کرده‌ایم. حکم اجاره در ایامی که مهد به دلیل شیوع کرونا به دستور متولیان امر تعطیل است، چیست؟ ✍️پاسخ: اگر بر اثر بروز مشکل مزبور، مستأجر به هیچ وجه -هرچند با تغییر کاربری- نتواند از مورد اجاره استفاده ببرد، اجاره باطل است و اگر این مشکل تنها نسبت به قسمتی از زمان اجاره پیش آمده، اجاره نسبت به آن مقدار باطل بوده و نسبت به بقیۀ آن، مستأجر اختیار فسخ دارد. ولی اگر عدم استفاده‌های دیگر از مکان مزبور، به‌جهت تنبلی یا سستی و مانند آن باشد، حق فسخ ندارد. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 👉@zanjani_net
💠 روغنِ ريخته! ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «» می‌نویسد: 📝...خداوند روزى‌ده، نظر به حكمت بالغه‌اى كه در نظم اين عالم به كار برده، بعضى را غنى و بعضى را فقير قرار داده. و قوت فقرا را در اموال اغنيا قرار داده. اگر اغنيا، قوت آنها را مطابق قانون اسلام دادند، خداوند بركات خود را بر اموال آنها عطاء مى‌فرمايد؛ و اما اگر ندادند، قطع بركت از اموال آنها مى‏‌كند؛ چنان‌كه از حضرت رسول «صلی‌الله‌علیه وآله» نقل شده كه «وقتى كه زكات منع گرديد، زمين نيز بركات خود را منع مى‌‏كند.» ولى آنهایی كه منع زكات مى‏‌كنند، منع بركات را حالى نمى‌شوند. در حالتى كه خودشان در منع بركات غوطه مى‌خورند. مثلاً ايران، سرزمين غلّه است ولى اهالى، مع ذلك در غالب سنوات، گرفتار گرانى و كمىِ نان مى‌شوند! و همه هم گناه اين را به گردن خارجى‌ها مى‌گذارند و مى‌گويند آن‌ها غلّه را حمل به خارجه مى‌نمايند و اين گرانى در اثر آن است. بلى، گرانى غلّه فرضاً در اثر حمل به خارجه است، اما كاه كه به خارجه حمل نمى‌شود؛ آن چرا گران شده؟! خارجى‌ها گندم اين مزارع را بردند، اما کاهَش را كه نبردند! كاه چرا گران مى‌شود؟ پس معلوم مى‌شود كه زمين، بركات خود را منع كرده، اين است كه زراعت، هم از دانه و هم از كاه، كم به عمل مى‌آيد. اعانت(کمک) مردم به فقرا منحصر شده به نانِ زنگ زده و ميوۀ پلاسيده و لباس مندرس! ❖ــــــــــــــ❖ يكى از مسأله‌گوهاى قم از يكى از علما نقل كرد كه يكى از پيغمبرها عرض كرد بارالها! من مى‌خواهم ذخيرۀ تو را تماشا كنم! از مصدر جلال الهى به ملائكه مأمورينِ ذخيره، امر شد كه درِ ذخيرۀ الهى را باز كرده، به او نشان بدهند. وقتى كه درِ ذخيره باز شد، پيغمبر نظر كرد و ديد هر چه در اين جا هست از اجناس كهنه و پژمرده و پوسيده و پلاسيده است! مثلاً كفش كهنه، پيراهن پاره، کلاه پوسيده، پوستينِ پشم ريخته، جامۀ تاروپود از هم رفته، گوشت گنديده، نان زنگ زده، ته‌ديگ سوخته و ميوۀ پلاسيده! خلاصه، جنس موجودى ذخيره، همه از اين پوسيده و ژوليده و از هم رفته است. عرض كرد خدايا! اين چه ذخيره اى است؟! خطاب رسيد اينها اجناسى است كه بندگان من در راه من داده‌اند! و من آنها را براى آنها ذخيره كرده‌ام! بلى، عطاياى مردم، نوعاً از قبيل «روغن ريخته وقف حضرت عبّاس (علیه السلام) است»! فقرا هم خورشِ گرسنگى را دارند! و هر چه به آنها مى‌دهند، با خورشِ گرسنگى مى‌خورند. خلاصه، ارباب ثروت، اسم حقوق فقرا و مستمندان را نوعاً از دفاتر خود ساقط نموده، اين است كه زمين، بركات خود را منع نموده، يعنى نماء و زيادى خود را. 👇 @Zanjani_net
🔸امام حسن عسکری علیه‌السلام فرمودند : «شيعَةُ عَلِيٍّ عليه‌السلام هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ» شيعيان امیرالمؤمنین على عليه‌السلام، کسانی هستند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مى‌دارند، هرچند خودشان نیازمند باشند. 🔺 بحارالأنوار، ج65، ص162 ✨ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام را محضر مبارک فرزند گرا‌می‌شان حضرت ولی‌عصر «عجل‌الله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @zanjani_net
🔸 جبران خسارت بیکاری علاوه بر دیه شرعی ❓پرسش: شخصی حرفه نجاری دارد و در اثر ضربتی که به عمد، به او وارد شده، ده روز در بیمارستان بستری می‌شود، آیا وی علاوه بر دیه شرعی که طبق قانون به وی پرداخت شده، می‌تواند منافع یا أجرت ده روز را از ضارب بگیرد؟ چنانچه این فرد در مدت مذکور أجیر برای کاری نباشد، باز هم می‌تواند خسارت محرومیّت از کار خود را از ضارب بگیرد؟ مقدار ضمان چقدر است آیا باید اجرت المثل را بپردازد یا همان اجرت المسمی که به آن مبلغ اجیر شده بود؟ ✍️پاسخ: در هر دو صورت اجرت متعارف این فرد در صورتی که در فرض عدم آسیب کار می‌کرد بنا بر احتیاط پرداخت شود. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 👉@Zanjani_net
🚩 بی حب تو کسی به سعادت نمی‌رسد رمز نجات اهل زمانه ولای توست @zanjani_net
● غافلگیر شدن گناه‌کار با تأخیر عقوبت! حضرت امام صادق عليه‌السّلام فرمود: 🔸به‌راستى چون خداوند، خوبی بنده‌اى را بخواهد و آن بنده گناهى مرتكب شود، خداوند به‌دنبال آن، او را كيفری دهد و استغفار را به ياد او آورد و چون بد بنده‌اى را بخواهد و آن بنده گناهى كند، به‌دنبال آن، خداوند به او نعمتى دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و به آن گناه ادامه دهد و اين است معنى کلام خداوند در قرآن که «به‌تدريج و آهستگى آنها را غافلگير كنيم از راهی كه ندانند»(اعراف/182)» يعنى به‌وسيلۀ نعمت دادن هنگام ارتكاب گناه! [قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ -سَنَسْتَدْرِجُهُمْ‏ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ- بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي] 📚 كافي؛ج‏2؛ ص452 👉@zanjani_net
🔹 وجدان ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... دربارۀ شیوۀ استدلال مرحوم حاج شیخ [عبدالکریم حائری] از مرحوم آقای داماد شنیدم كه می‌فرمود: مرحوم‌ آقای حاج شیخ از وجدان به برهان می‌رسید؛ یعنی فطریات اولیه خودش را در نظر می‌گرفت، بعد آن را مستدل می‌كرد، و این‌گونه نبود كه به سبب انس با مباحث علمی رایج، از فطریات اولیه‌اش دست بردارد و در آنها تصرّف كند. در مباحث علمی باید خالی‌الذهن و بدون پیش‌فرض، ادراكات اولیه را در نظر گرفت و بر اساس آن استدلال كرد. 📚جرعه ای از دریا، ج4، ص504 @zanJani_net
💠 هدیۀ اموات ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «» دربارۀ انجام خیرات و فرستادن پاداش اعمال نیک برای اموات، می‌نویسد: 📝... یکى از اساتید ما از مرحوم آقاى آقا سید کاظم یزدى طباطبایى، صاحب عروة‌الوثقى، متوفّى در 27 شهر رجب سنه 1337 که از مراجع تقلید بود، نقل کرد که او فرمود: «چون اموات و ذوي‌الحقوق ما زیادند و من مجال نمى‌کنم که براى هر یک از آنها یک سوره قرآن بخوانم، یک سوره قرآن که براى یکى از آنها مى‌خوانم، ثواب هبۀ ثواب آن را به یکى دیگر واگذار مى‌کنم و ثواب این هبه را نیز به سومى و ثواب هبه سومى را به چهارمى واگذار مى‌کنم و هکذا.» بلى، این طریقه سهلى است براى استرضاى خاطر اموات و اداى بعضى از حقوق ارباب حقوق؛ چون ارباب حقوق هم زیاد است و اختصاص به اقارب و همسایه‌ها و اساتید ندارد. ارباب خیرات که احداث پل یا قنات یا آب‌انبار یا مسجد و مدرسه نموده‌اند که شخص از آنها استفاده مى‌نماید، در ذمّۀ شخص حقّ دارند و باید به جهت اداى حقّ او، او را شریک دعاى خیر بنماید. ❖ــــــــــــــ❖ مرحوم حاج میر بهاء‌الدین زنجانى، متوفّى در سنه 1311، از ارباب خیر بوده. وی در زنجان، قنات و پل و مسجد و آب انبار و غیره احداث نموده و یک پل هم در انگوران، روى سفید‌رود ساخته است. آن موقعى که مشغول ساختن پل سفید‌رود بوده، یک نفر گفته بود او این بنا را به جهت شهرت و بلند کردن اسم خود مى‌سازد. این حرف به گوش وى رسیده بود، او در جواب گفته بود «بر فرض اینکه من قصد قربت نداشته باشم و بدین وجه، از ثواب اصل بنا محروم گردم، امّا دعاى آنهایى که از این بنا استفاده مى‌نمایند، براى شهرت نیست. ممکن است من از دعاى آنها که طلب مغفرت مى‌نمایند استفاده نمایم». واقعاً به نکته خوبى برخورده و بلکه اختصاص به آنهایى که از آن بنا استفاده مى‌نمایند ندارد، بلکه در شرق و غرب عالم، دعاى خیری که براى بانیان خیر مى‌نمایند، شامل او مى‌گردد. @zanjani_net
● مانند ماه شب چهارده! حضرت امام باقر عليه‌السّلام فرمودند: 🔸هر که به‌دنبال طلب رزق در دنیا برود براى این که دست خواهش و نیاز به سوى کسى دراز نکند و اهل و عیال او در آسایش باشند و بتواند به همسایگان خود محبت و رسیدگی نماید، او در روز قیامت در حالی خداوند را ملاقات می‌کند که چهره‌اش مانند ماه شب چهارده می‌درخشد. [عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ‏ طَلَبَ‏ الرِّزْقَ‏ فِي‏ الدُّنْيَا اسْتِعْفَافاً عَنِ‏ النَّاسِ‏ وَ تَوْسِيعاً عَلَى أَهْلِهِ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ] 📚 كافي؛ج‏5، ص78، ح5 👉 @zanjani_net