این نشست تقریری متفاوت از ولایت فقیه و حکومت اسلامی دارد.
اگر گوش دادید
نظرتون رو بفرمایید
#فیضیه شماره ۳
یادداشت ۳۴
۲ خرداد ۱۴۰۲
فیضیه فعلا مدرسۀ امام خمینی میخواهد نه مدرسهٔ آقای خویی!
حوزه علمیه مطلوب در تهران با عنوان کلی فیضیه تهران محل تضارب علم و عمل است.
حوزه علمیه ای که در در بازار است ولی اهالی بازار، مشتریان و فضای بازار ارتباطی با او ندارند نمی تواند ادعا کند مدرسه امام خمینی است و بیشتر به مدرسه آقای خویی شبیه است.
حوزه علمیه ای که در بازار است ولی تا چند قدمی جلوی درب خود آن هم با زور مامور اثر دارد، حوزه امام خمینی است ؟
حوزه ای که در آن طلبه رسوب کرده و باید به زور طلبه را مسجد یا تبلیغ فرستاد یا با زر او را تحریک به تولید علم کرد، حوزهی مطلوب نیست. حوزه علمیه امام خمینی نیست و بیشتر شبیه مدرسه آقای خویی است.
در دورانی که به عتبات رفته بودم، به بیت مرحوم آقای خویی رفتیم، نوه و داماد ایشان در آنجا حضور داشتند و جمعی از آخوند های ریش سفید هم شانه به شانه کنار هم نشسته بودند.
هیچ وقت این صحنه را فراموش نمیکنم این اخوند های خمود تا پاسی از شب در آنجا مشغول گعده بودند و آبدارچی بیت آقا برایشان چای شیرین عراقی می آورد. شاید آقایان شهریه هم میگرفتند اما چند قدم آن طرف تر خرابه بود و خراب و به لطف انوار قدسی امیرالمومنین علی علیه السلام فضا منور شده بود.
فرق است بین مدرسه خویی و خمینی!
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۵
۶ خرداد ۱۴۰۲
دهه کرامت؛ چرا، چطور و چه کسی ؟
خدای متعال بندگان خود را با بعثت پیامبری از جنس خودشان تکریم کرد. محبت و مدارا اصلی ترین ابزار رسول الله است تا مسیر بندگی را آسان تر با او طی کنیم.
اوست که از دندان شکستن تا فدا شدن به ما توجه دارد و خود را خرج ما میکند تا مسیر بندگی را درست و سریع طی کنیم.
اگر دهه کرامت را این طور معنا کنیم می تواند معنای عمیق تر بدهد:
پیامبر بودن برای افراد پیرامون مان.
هر کسی و هر کجا که هستی، اگر قلبت از منابع صحیح مستغنی شود می توانی به همان اندازه استغنا از معارف حقه، پیامبری کنی.
و مهم ترین ملاک استغنای قلب از مُرکب علم، خط خوشِ قلمِ عقل در تحریر کلمات است.
در آخر و خلاصه؛
تکریم و کرامت به پیامبر بودن و پیامبری است و کسی جز پیامبر اسلام نمی تواند به معنای واقعی کلمه تکریم کند.
و مهم ترین ملاک ارزیابی تکریم میزان عقلانیت است و مدارا، صبر، محبت و امثال اینها کلماتی است که قلم عقل با مُرکب علم صحیح در قلب می نویسد.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
هدایت شده از محسن قنبریان
از نو، حرف نوی انقلاب اسلامی.mp3
11.41M
☑️ از نو حرف نوی انقلاب اسلامی
🎙 حجت الاسلام قنبریان/ ۱خرداد۱۴۰۲/ سبزوار
🔸 نسبت حرف نوی انقلاب اسلامی با: "جهاد تبیین"، "امیدآفرینی" و "مطالبه گری،"❓
❗️فعلا این سه ماموریت، تشتت در جبهه انقلاب دارد! خنثی کردن همدیگر و درگیری!
▫️ حرف نوی انقلاب، نظریه ای که این سه ماموریت را همگرا می کند!
• هسته مرکزی تبیین، تبیین همین حرف نو است!
• حرف نوی انقلاب، "توحید" نیست، "امتداد اجتماعی" آن هم نیست؛ "توحید و کرامت انسان" است! "ولایت و مردم"، "اسلام و جمهوریت" است...
• تبیین دستاوردها ذیل این حرف نو "امیدآفرین" است. بودن، علیرغم "دو دیگری قوی"، چشمه امید است...
• "مطالبه گری صحیح" هم تمایز بین این حرف نو با آدم ها و رویه ها و... است
• مطالبه گری درون حرف نوی انقلاب، امکان "مخرج مشترک با دشمن" ندارد!
* به فعالین فرهنگی-سیاسی توصیه میشود این فایل را بشنوند
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از زاویهدید
یادداشت ۲۳
۳۱ فروردین ۱۴۰۲
توضیحی دربارهی محور های جهاد تبیین
چندی است امام خامنهای حفظ الله لزوم جهاد تبیین و فوریت آن را اعلام کردند.
در برهه ها و حوادث خطیر هم به آن تذکر دادند.
اما چرا جهاد تبیین ؟ و چگونه ؟
مخلص کلام در چرایی؛ شاکله نظم در حکومت اسلامی با اختیار افراد گره خورده.
ما نه می توانیم و نه اجازه داریم با زور و زر و قانون جبری جامعه و حکومت را اداره کنیم.
نظم اسلامی، نظم اختیاری است نه نظم جبری. آنچه موجب نظم اسلامی است، جهاد تبیین است نه قانون نه آیین نامه.
چیزی که ما را از دو گانه باطل آزادی _ جبر رها می کند.
ادله برای این حرف، کم نیست.
از نوع حکمرانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام تا نظر امامین انقلاب.
اما چگونه جهاد تبیین ؟
برخی جهاد تبیین را با ماله کشی و با پاسخ به شبهه اشتباه گرفته اند!
متعلق جهاد تبیین، یعنی آنچه که باید تبیین شود، راهکار جمهوری اسلامی و حرف نوی آن است.
حرف نوی جمهوری اسلامی ، جامعیت اسلام و اسلام فعال در تمام عرصه های زندگی است.
حال اگر این طور فهمیدیم ، جهاد تبیین می شود امتداد حرف نو در مسائل مختلف کشور و طراحی گفتمان بر اساس آن.
بر اساس این زاویه دید، باید خواص جامعه و مسائل آنها را شناخت و به طور هدفمند برای آنها با جهت درست تحلیل را تبیین کرد.
در ادامه خواهم گفت
خواص یا گروه های موثر بر جامعه کدام اند و مسائل هر کدام چیست ؟
https://eitaa.com/zavieh_did
یادداشت ۳۶
۱۱ خرداد ۱۴۰۲
تفسیر عکس!
اولا آنکه وضع قوانین به این شکل در این کشور ها نشان از ناتوانی یا ناخواهی دولت تامین مسکن دائم برای مردم است.
دولت های اینها پذیرفته اند که مردم متوسط روب پایین خانه دار نمیشوند پس کاری کنیم که در شرایط مستأجری با درد کمتری زندگی را بگذارنند.
ثانیا آنکه این قوانین نه تنها مشکلات مستأجری را حل نمی کنند بلکه به خاطر سختگیری ها و دخالت های حداکثری دولت در حریم شخصی صاحبخانه اصلِ اجاره دادن خانه و در کل تنظیم رابطه بین این دو صنف را سخت میکند.
به نظر شما راهکار برای تنظیم رابطهی موجر (اجاره دهنده خانه) و مستاجر چیست ؟
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
️ ️⚡️چگونه تورم را مهار کنیم؟
👌فقه المکاسب به دنبال تحقق اصلاحات ساختاری در هفت محور: ۱- اصلاح ذهنیت مردم درباره مشاغل مطلوب و مشاغل نامطلوب، ۲-توجه دادن به مطلوبیت های غیرقابل انکار الگوی تولید غیر متمرکز (خصوصاََ در حوزه غذا)، ۳- ساخت بازارهای موقت متعدد و زمینه سازی برای تجارت مردم و محرومین، ۴- اصلاح اختلالات سه گانه در حوزه معامله و تبادل (اختلال در عقود معامله، اختلال در قیمت گذاری و تسعیر و اختلال در تعریف پول)، ۵- توجه به اصل عدم تقویت کافر در معاملات بین المللی، ۶- احیای الگوهای تأمین مالی اسلامی و ۷- مدیریت سرفصل های غیر اقتصادی مؤثر بر حوزه اقتصاد هستیم.
👌راه حل های کوتاه مدت فقه المکاسب برای مهار تورم، شامل هفت اقدام سریع الاثر برای بازگشت امید به مردم است. (سریع الاثر یعنی: دو ماه)
معاونت فقه المکاسب مدرسه هدایت- چهارشنبه ۱٠ خرداد ۱۴٠۲
#تحلیل_های_نجات_بخش_فقه_المکاسب
#تبادل_بایع_و_مشتری
#الگوی_فقهی_تحلیل_تورم
https://eitaa.com/olgou4
یادداشت ۳۶
۱۳ خرداد ۱۴۰۲
قلب تهران؛ بهترین جا برای محرومیت زدایی
امروز یکی از رفقای ما که کارگاه تولیدی محصولات عفاف و حجاب دارند
یه درد دلی با من کرد
(این رو حتما به گوش دوستان محرومیت زدایی و گروه های جهادی برسونید)
می گفت ۳۰۰ هکتار زمین تجاری وسط تهران بلااستفاده است.
مصلای تهران به غیر از شبستان که برای نماز جمعه و نمایشگاه ها استفاده میشود و بخش مربوط به نماز عید فطر ، دیگر هیچ استفاده ای ندارد!
مصلای تهران سه قابلیت دارد
۱. به لحاظ جانمایی در مرکز است.
۲. میتواند به شکل رایگان در اختیار فروشندگان و تولید کنندگان خرد و مردمی قرار گیرد.
۳. قابلیت دارد به شکل موقت و روزانه در اختیار مردم قرار گیرد.
دوستانی که گروه جهادی دارند و محرومیت زدایی میکنند، به دنبال تحقق عدالت و توزیع عادلانه ثروت هستند، بهترین الگو تحقق عدالت، بازار موقت اسلامی است.
پیاده سازی بازار موقت اسلامی در مصلای تهران در محرومیت زدایی ساختاری گامی موثر است.
بازار موقت اسلامی مرکزی ، رایگان و مالکیت روزانه غرفهها است.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۷
۲۰ خرداد ۱۴۰۲
خطر طرح های نیمه اسلامی از اسناد بینالمللی بیشتر است!
چند وقتی که اخبار و گفتگوی پیرامون لایحهی عفاف و حجاب رو دنبال میکنم. اینکه چقدر دل دوستان انقلاب و جوانان مومنان را سوزاند، بماند.
معلوم نیست از کجا آمده و اسلامی هست یا نه؟!
اینکه میگم اسلامی یعنی
منبع و ارجاعات احکام و تبصره ها و ماده ها مشخص نشده و علمای حوزه نمی توانند درباره آن اظهار نظر کنند.(عدم تبیین منابع)
همچنین معلوم نیست بر اساس چه نوع دیدگاه قانونی نوشته شده؛ نظم اختیاری یا نظم جبری؟
اگر هم نقدی شده، به جای اینکه بیشتر پاسخ قابل قضاوت بشنویم، اشکال کرده اند که چرا نقد میشود ؟
به این میگن یه طرح نیمه اسلامی که نیمه سواد هایی نوشته اند.
عین همین طرح نیمه اسلامی در حجاب، در موضوع مسکن و شهرسازی هم در جریان است و کسی دادش بالا نیست؛
که ای دوستان زیست شهری، شما که مدام دم از مسکن اسلامی، مدیریت شهری اسلامی، فقه عمران و شهر سازی اسلامی می زنید: کجای ایده نارستان اسلامی است؟!
کجای زیست شهرتان منتسب به اسلام است ؟
در ساختار که بر اساس ذوق و قریحه خودتان عمل کردید.
در تبیین ایدهتان که شاگرد تونی بوزان هستید.
در عمل هم که برنامه ای ندارید و نه راه به پس دارید و نه راه به پیش.
در مبانی هم یک سری حرف های اجمالی و اولیه آن هم در پاور پوینت داده اید.
شاید برای بستن دهان دوستان دلسوز حوزوی نام آیت الله اراکی را برجسته کرده اید ؟!
ای کاش که رویه تغییر کند یا حداقل صریحا و در تریبون اعلام کنید زیست شهر اسلامی نیست و ایده ای است برآمده از ایده و تجربیات دیگران.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اندر مصائب نگاه بخشی و ناقص به مسائل!
هر مکان و هر زمانی اقتضایی دارد امّا آنچه ثابت است و زمان بردار نیست، لزوم نگاه جامع به مسائل است.
نگاه بخشی و ناقص به موضوعات بسیار فریبنده و دلخوش کننده است ولی در میانمدت و حتما در بلندمدت ضربه های سهمگین به هر جامعه و کشوری خواهد زد.
فی المثل وقتی به موضوع جمعیت نگاه میکنیم میبینیم که سازمان بهداشت جهانی مثل همیشه دچار اشتباهی راهبردی شده و الان جهان با بحران جمعیت روبهروست و این نتیجهی نگاه بخشی است. هم در تشخیص این مسئله و هم در ارائه راهکار برای برون رفت دچار نکته بخشی هستیم. اولا اشتباه کردیم که جمعیت را فقط با اقتصاد، خوراک، پوشاک و کمبود امکانات معضل را تشخیص دادیم و الان هم فقط به دنبال کمیت جمعیت هستیم ولی نه کیفیت در جمعیت را خواهیم داشت و نه کمیت.
یا فی المثل در حجاب و امر به معروف هم نگاه بخشی داریم و از ابتدا فقط حقوقی صحبت کردیم و فقط اوامر و نواهی را دیدیم در حالی که خود خدا هم با دلیل و علل احکامش را تشریح کرده و فواید را برای مخاطبش جا انداخته.
اگر مردم محاسن کلام را بدانند حتما تبعیت می کنند.
یا مثلا در مسکن فقط در توجیه بلند مرتبه سازی و عدم وجاهت دار واسعه میگویند هزینه افقی سازی بالا تر است. اما فکر این را نمی کنند که فقط ۱ فایده از ۱۰ فایده حیاط دار واسعه کاهش واقعی و مدیریت ۲۱ میلیون تن زباله تر و خشک در کشور است که ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه روی دست کشور میگذارد و این غیر از آسیب غیر قابل بازگشت به خاک و محیط زیست است.
حتی به مسجد هم مثل کلیسا و کنیسه نگاه میکنیم نه محلی برای اداره محله، محلی برای اداره بازار و محلی برای اداره شهر.
اولین راهکار برای مصونیت از ضربه ها
تغییر تعریف از مسئله است.
اصلاح تعریف های بخشی اصلی ترین گام است. از ویژگی های کلام قرآن و سنت جامعیت است و خلاصه اینکه
اگر به دنبال تعاریف جامع از حجاب، مسکن، مسجد، جمعیت و غیره هستم ، شارع همه را یکجا دارد و هر چه تعریف بیشتر از قرآن و سنت استفاده کرده باشد، جامع تر است.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۳۹
یک خبر و چند تحلیل!
دیشب در برنامه عیار گفته شد ۴۷ درصد انرژی برق تولید شده در ایران ، هدر میرود و این هدر رفت از تولید تا توزیع است و ربطی به مصرف کننده ندارد.
بر فرض صحت اطلاعات،
چه راهکاری برای برون رفت از اتلاف انرژی و بهینه شدن فرایند تولید تا مصرف میتوان طرح کرد؟
یک تحلیل آن است که تولید غیر متمرکز و مردمپایه برق و هر انرژی میتواند زیر ساختی ترین راهکار برای حل مسئله باشد؛ یعنی جهت حرکت اگر مردمی سازی و تحقق مدیریت غیرمتمرکز از تولید تا توزیع انرژی باشد ، مسیر با جهت اسلامی طی خواهد شد.
۱. مدیریت شهری محله محور و ۲. ساخت خانه در قالب دار واسعه ، ۳. تحقق قانون احیای موات از مهم ترین اقدامات زیر ساختی در این مسیر است.
مهم ترین اثر و فائدهی تحقق اقداماتی از این دست، کاهش هزینه در حوزه انرژی و افزایش کیفیت در فرایند تولید تا توزیع انرژی است.
.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
این عکس اگر تقلبی هم باشد ،
ولی تایید بهاییت و اعتقاد به مرشد معنوی بودن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، اقتصاد نداشتن اسلام و در نهایت اشتباه کردن امام خمینی رحمت الله که از دهان این جماعت بیرون می آید ، واقعی است.
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⭕️ دلسوزی برای دشمنان امام زمان (عج)⁉️
👈 پاسخ آیت الله نجم الدین طبسی به اظهارات جناب آقای حاج سید جواد علوی بروجردی
1⃣ بهائیت؛ جاسوس اسرائیل است و اصلاً حرمتی ندارد که بخواهد شکسته شود!
2⃣ امیدوارم ایشان به زودی از مردم عذرخواهی کنند!
3⃣ مواجهه با عناصر ضالهای نظیر بهائیت، برگرفته از دستور قرآن کریم است
4⃣ قیاس بهائیت با جمعیت اندک شماری در عراق، از جهات مختلف، قیاس مع الفارق است
5⃣ ریشه این حرفها نه از فقه قم است و نه فقه نجف!
🔻🔻🔻
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
نقد علمی بیانات آقای علوی بروجردی در مورد بهائیت.mp3
15.03M
⭕️ دلسوزی برای دشمنان امام زمان (عج)⁉️
🎙 واکنش آیت الله نجم الدین طبسی به دفاع آقای علوی بروجردی از حقوق بهائیان
🔹خرداد ۱۴۰۲
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺 جناب استاد حاج سید جواد علوی بروجردی سال ۱۳۹۵ نیز از حقوق شهروندی بهائیان دم زده بودند که در پی انعکاس نامطلوب این سخنان، دفتر ایشان به ناچار به توضیح و جبران آثار این سخن پرداخت.
🔹در یادداشت توضیحی آمده بود: بهائیت همانند وهابیت و قادیانی از مذاهب ساخته و پرداخته قدرتهای استعماری در میان جوامع مسلمان است که بر اساس افکار باطل و منحرف در دوران اخیر شکل گرفته و هدف آن ایجاد اختلاف و چند دستگی در جامعه اسلامی بوده است.
🔰 متن کامل توضیحات در شفقنا 🔰
🔹 متاسفانه دفاع ایشان از حقوق بهائیان دوباره امسال تکرار شد. تضاد عجیب بین موضعگیری ایشان و مواضع مرجع فهیم و آزاده، مرحوم آیت الله حاج آقا حسین بروجردی جای شگفتی دارد. در آینده به مواضع محکم و تحسین برانگیز آن مرجع فقید خواهیم پرداخت.
🔻🔻
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 تاریخ قضاوت میکند
👈 تفاوت نگاه پدر عالم با فرزند روحانی خویش❗️
1⃣ جناب آقای حاج سید جواد علوی بروجردی معتقد به رعایت حقوق شهروندی بهائیان و زندگی مسالمت آمیز با آنان است و اینکه نباید آنها را هتک کرد!
2⃣ اما پدر آقای علوی بروجردی یعنی استاد سید محمدحسین علوی بروجردی، داماد آیت الله بروجردی، در تجلیل از سیره مرحوم آیت الله بروجردی در قبال بهائیان مینویسد:
✍ آیت الله بروجردی از روز اول زندگی با این دسته مخالف بود و از هر فرصتی برای کوبیدن آنها استفاده میکرد. ایشان از پای ننشست تا لانههای فساد آنان را در هم کوبید و در بروجرد هم انها را از شهر اخراج کرد❗️
🔰 سند این مطلب در ادامه 🔰
۱۸ تیر ۱۴۰۲
اولین کار مساجد محلات (مسجد قبیله) در محله چیست ؟
مساجد به لحاظ فقهی به ۴ دسته تقسیم میشوند که مسجد قبیله یکی از ۴ نوع است.
مسجد قبیله به عنوان محل ادارهٔ محله، لازم است ۳ دسته کار انجام دهد که در مجموع این سه دسته، ۴۰ طرح عملیاتی را شامل میشود.
دسته اول، اقداماتی است که رابطهی مردمِ محله با یکدیگر را بهبود می بخشد که به اقدامات ارتباطی شهرت دارد.
از جمله طرح های ارتباطی ، طرح کاهش قیمت ها در محله است.
امام جماعت جهت کاهش قیمت ها در محله باید در ۴ محور عمل کند:
✅ الف. حلقه های مطالعاتی #فقه_المکاسب را در مسجد راه اندازی کند. فایده مهم این حلقههای مباحثه محور، تغییر ذهنیت اهالی مسجد و محله درباره اقتصاد است.
✅ ب. امام جماعت جانمایی بازار موقت در محله تدوین کرده و از مسیولین شهری احداثِ بازار موقت محله را مطالبه کند.
✅ ج. امام جماعت به کمک اهالی مسجد طرح حمایت از مشاغل برتر را از مسئولان تولید کشور مطالبه کنند.
مشاغل برتر در اسلام کشاورزی، باغداری، دامداری و خیاطی است.
🏡🔍 د. امام جماعت با کمک اهالی مسجد و محله خانههای حیاطدار محله را شناسایی کرده و شروع به راه اندازی مشاغل غیر متمرکز تولید نان و گوشت و غیره کند.
۳۹ طرح دیگر برای حل مسایل محله وجود دارد که در دوره مسجد و اداره جامعه به آن پرداخته شده است.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۴۰
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
روایت ناقض یا غلط روایان از شیخ ؛ امتداد راه قاتلان او
شیخ فضلالله نوری مرجع تهران و شاگرد بهحق میرزایی شیرازی، بزرگ مرد مبارزه با مدرنیتهای بود که الان به بصیرتش نیاز داریم.
جدا کردن ساحت های زندگی آیت الله شیخ فضلالله نوری و نگاه جزیره ای به فعالیتهای ایشان جفایی بس ناجوان مردانه به این فقیه بصیر است.
جهت و روح حاکم در حرکت مبارزاتی ایشان با تربیت شدگان غرب در تمام ابعاد زندگی علمی، سیاسی و فرهنگی، همان چیزی است که طلبه عصر انقلاب برای هویت نیاز دارد.
الآن در عصر ما، اسناد بینالمللی و مخصوصا سند ۲۰۳۰ همان گرگ در لباس میشی است که در آن زمان مثل مشروطه، شیخ را با دست مردم تهران به دار آویخت.
نیاید آن روزی که مردم ایران به خاطر حکمرانی سند ۲۰۳۰ در تمام ابعاد زندگی شان، با دست خود جمهوری اسلامی را فدا کنند و بر چوبه دارش، کفزنان نگاه کنند.
جمهوری اسلامی هم مثل مشروطه شیخ پاک و حلال زاده است اما تربیت شدگان غرب با سوق دادن مشروطه به عدالتخانه مدرن، کاری کردند که آیت الله شیخ فضلالله نوری در برابر ثمره سالها کار علمی و فقهی خود ایستاد.
باید بترسیم از آن روز که
جمهوری اسلامی بعد از چهل اندی سال بخاطر تعالیم، علوم و متعلمین غربی به ضد خود تبدیل شود و اگر الان کاری نکنیم، دیری نخواهید پایید که میشود آنچه نباید...
وقتی اقیانوس متون اسلامی را داریم و حتی اگر مانند عاصف ابن برخیا به اندازه بال مگسی از علوم اهل البیت علیهم السلام بهره مند شویم از عالمیان پیشی خواهیم گرفت پس چرا خود را در بیابان مدرنیته و غرب اسیر کرده ایم؟!
اگر نگاه مان را عوض کنیم، دریا و امید در یکقدمی است.
اگر صحنه ی مبارزه را نبینیم، قطعا دوباره شیخ فضلالله ها به دار آویخته خواهند شد.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یاداشت ۴۱
۱۹ مرداد ۱۴۰۲
فلسفه و هوش مصنوعی؛ بیراههی زیبا
عمده چالش ما در موضوع شناسیِ مطلب است. کسی با فواید اندک هوش مصنوعی در تفحص و فرآیند فحص و جمع بندی مشکل ندارد و
در این میان بررسی فلسفی هوش مصنوعی هم خالی از لطف نیست، اگر نگوییم فایده ای ندارد.
ولی؛
آنچه از حیث موضوع شناسی ما را دچار خطای راهبردی کرده ، نقش هوش مصنوعی در حکمرانی مدرنیته است.
❓🗞جایگاه هوش مصنوعی در تحقق اهداف سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ چیست ؟
اهم فایده این بحث - اگر به چنین سوالاتی پاسخ دادیم - آن است که خط تولید نظام مسائل مدرنیته برای جوامع اسلامی و تمدن اسلامی را از کار انداخته ایم.
خطر اینجاست که برای اداره جامعه مدرن و دهکده جهانی شان، هوش مصنوعی را مستقر کنند و ما در حجراتمان با ویدئو کنفرانسی شلوغ و پلوغ، بحث از ماهیت، عرَض و رابطه وجودی هوش مصنوعی با علت و ... کنیم.
شاید برای اهل فکر شایسته باشد که به این سوال فکر کنند؛
❓🗞 اعتماد به قول خُبره و موضوع شناسی در فقه نظام چه تفاوتی با فقه فردی (۵۲ بابی از طهارت تا دیات) دارد ؟!
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
یادداشت ۴۲
۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روایت یک دیدار؛ شاهدی از غیب
آنچه در یادداشت قبلی نوشتم و معتقدم بودم که نخبگان حوزه به نگاه ناقص در موضوع شناسیِ هوش مصنوعی مبتلا هستند با دیدار دیشب تایید شد.
به اتفاق دوستان دیشب در صحن گوهرشاد نشسته بودیم و مشغول مناجات با امام رضا بودم که خیییلی اتفاقی آقای طباطبایی رو دیدم.
ایشون از نامداران بحث حدیث و تاریخ هستند.
نشستیم به استفاده که ... بحث به موضوع شناسی و هوش مصنوعی رسید.
حاج آقا طباطبایی گفتند؛ « من هنوز نفهمیدم تعریف هوش مصنوعی چیست؟ آیا یک ابزار است یا یک هوش است. »
خدمت حاج آقای طباطبایی عرض کردم: «چند نوع تعریف از هوش مصنوعی متصور است و آن تعریفی برای ما اهمیت بیشتری دارد که تاثیر بیشتری در حکمرانی و اداره جامعه داشته باشد و نباید تعریف های بخشی و جزئی، ما را از تعریف در ادارهی جامعه غافل کند.
نقش هوش مصنوعی در تحقق اهداف سند ۲۰۳۰ و راهبرد های نوشهرگرایی باید محل توجه قرار گیرد.
البته که تعریف و نقش هوش مصنوعی در تحلیل روایات، شعر گفتن ، پاسخ به هر سوال بی فایده و ... هم مطرح است و باید سر جای خود به آن پرداخت.»
جالب بود ایشونم رد نکردند و این موضوع براشون جالب بود.
در آخر هم قرار شد بعد از ماه صفر جهت اسناد رساله ذهبیه (مباحث طبی رسیده از) امام رضا علیه السلام خدمت ایشان برسم.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff