eitaa logo
زاویه‌دید
160 دنبال‌کننده
34 عکس
31 ویدیو
7 فایل
‌در تلاشم به مهم‌ترین موضوعات جامعه پیرامون خود با زاویه‌دید دقیق‌تر نگاه کنم. آیدی @Mohammad_arani
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت ۱۷ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ چگونه پیشرفت اقتصادی و امنیت غذایی کشور را تامین کنیم؟ در دوران افول آمریکا و ظهور نظم نوین جهانی به سر می بریم. از مهمترین محور های تامین کننده قدرت در تنظیم این نظم، رشد و مقاومت اقتصادی است. دولت آقای رئیسی با علم به وضعیت موجود دست به جراحی اقتصادی زده است و ایده های متعدد در جهت ادامه تحول در ساختار اقتصادی کشور مطرح می شود که مشهور ترین آنها عبارتند از: ۱. تکمیل بانک اطلاعات ایرانیان و راه اندازی سامانه مدیریت جامعه در راستای دستیابی به دولت الکترونیک ۲. کاهش تورم به وسیله‌ی مبارزه با خلق پول بانک های خصوصی اما بنابر زاویه دید اقتصاد اسلامی مهم ترین گام ها در جهت اصلاح اقتصاد کشور در راستای تحقق اقتصادی مردمی و در نهایت تمدن نوین اسلامی عبارتند از ۱. تحقق طبقه‌بندی فقهی مشاغل ( مشاغل برتر در اسلام کشاورزی، باغداری و دامداری) ۲. عمومی کردن تجارت ۳. تحقق پول غیر اعتباری از جمله فواید تحقق این تدابیر که می توان به آن اشاره کرد ۱. افزایش کیفیت محصولات ۲. کاهش قیمت محصولات ۳. مدیریت آب، هوا و محیط زیست ۴. محرومیت زدایی ساختاری است. @zavieh_did
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️پیشنهادهای دکتر مهدی عسگری (نماینده تمدنی مردم محترم کرج) با موضوع: اصلاح نظام برنامه ریزی کشور و حل مشکلات اقتصادی مردم: ❓پیشنهاد دوم : عمومی سازی تجارت و افزایش نقش مردم در تولید و توزیع کشور؛ وضعیت اقتصادی مردم را بهبود می بخشد! @olgou4
یادداشت ۱۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ چگونه محرومیت اقتصادی را ریشه کن کنیم؟ ۴۵ سال است که انقلاب اسلامی ایران به دنبال ریشه کن کردن فقر و محرومیت از جامعه است لکن به نسبت هزینه و تلاشی که انجام شده توفیقات و نتیجه قابل قبول نیست. چرا؟ از ابتدا تا کنون رایج ترین و البته غلط ترین راهبرد ها برای محرومیت زدایی عملیاتی شده که عبارت اند از: ۱. دادن یارانه به اول زنجیره تولید تا مصرف که ثمره اش فساد های میلیار دلاری، واردات غذای سگ و گربه و چوب بستنی و اطعام ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از مردم کشورهای همسایه بوده است. یا ۲. دادن یارانه به آخر زنجیره تولید تا مصرف که از ثمره اش افزایش قیمت محصولات، کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم متوسط به پایین در طول زمان شده است. در یک جمله راهکار حوزه علمیه این است: مردم را محور و ستون فقرات تولید و توزیع کنید. یعنی تا وقتی شهری مثل قم حدود ۶۰۰ واحد تولید تخم مرغ و حدود ۱۲۰۰ واحد تولید لبنیات و گوشت دارد، نمی توان فقر را ریشه کن کرد. لازم است با چند دسته اقدام زیر ساختی در کشور، روستا را لجستیک و پشتیبان شهر و کلان شهر نمود. این اقدامات ریشه ای عبارتند از: ۱. اجرای قانون احیای موات ۲. تغییر الگوی ساخت مسکن به دار واسعه ۳. تاسیس بازار های رایگان وقفی و موقت در سطح شهرها پاسخ تفصیلی در برنامه ملی محرومیت زدایی @zavieh_did
هدایت شده از م‌م
15.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 خانه ویلائی(دار واسعه) از حیث قیمت ارزانتر از آپارتمان تمام می شود. (بخشی از مناظره دیشب در شبکه خبر یک شنبه ۴ دی ۱۴۰۱) ❓خانه ویلائی علاوه بر مزیت اقتصادی، در حوزه تربیت، تفریح خانگی، صله رحم، کاهش تولید زباله، کاهش دما در فصل گرم، اقتصاد مقاومتی و... دارای مزیت است! @olgou4
انتقاد به دولت در تقسیم ناصحیح انفال.mp3
5.9M
🎙 انتقاد آیت‌الله میرباقری از نحوۀ تقسیم اَنفال ⚡️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. 🖇 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/4921 ☑️ @mirbaqeri_ir
✍️مالیات بر تورم سرمایه ⚠️هشدار : همان افرادی که با تصویب قانون ضداسلامیِ بانکداری، لکۀ ننگی را در تاریخ مجالس جمهوری اسلامی رقم زدند؛ اکنون به دنبال قانونی هستند که غصب مال مردم را نهادینه می نماید !!! عیوب ساختاری این قانون را در پنج محور خدمت نمایندگان ارسال کرده ایم : 1️⃣ افزایش قیمت ها در ایران به علت کاهش ارزش ریال است؛ نه عایدی سرمایه 2️⃣ این قانون دولت را ذینفع تورم میکند و ذاتا دچار تعارض منافع است. 3️⃣ در نتیجۀ این قانون، یک بازار جدید برای فساد و صوری سازی ایجاد میگردد. 4️⃣ درشرایطی که دولت بزرگترین زمین خوار است، این قانون نوعی شیادی است. 5️⃣ این قانون ریسک ریال را افزایش میدهد و تورم را بیشتر خواهد کرد. 🏅لطفا این یادداشت را برای نمایندگان محترم مجلس ارسال نمائید. 🔗کانال موسسۀ متا
یادداشت ۱۹ ۱۹ دی ۱۴۰۱ چگونه در نظام پولی و مالی کشور تحول ایجاد خواهد شد؟ اگر زاویه دید «اسلام برای تمام ساحت های زندگی بشر برنامه و نظر منحصر به خود را دارد» را بپذیریم سوال بعدی از نحوه ی پاسخ به مسائل و موضوعات با این زاویه دید است. ایده ها برای حل مسئله به دو بخش تقسیم می شوند. یا نگاه بخشی برای حل مسئله اتخاذ شده است یا نگاه نظام سازانه که اقتضای زاویه دید بالا نیز همین نگاه نظام سازانه است و منظور از آن دیدن تاثیر نظامات اجتماعی بر موضوع مدنظر است. مصادیق نگاه بخشی؛ نوع نگاه به مسئله پول، مسئله طب(طب اسلامی موجود)، مسئله ی معماری(معماری اسلامی و زیست شهر)، مسئله جمعیت و امثال این ها است. به دیگر سخن این دوستان مانند توصیف فقه فردی که نماز را به امر مولی به عبد خود تعریف کرده، مسائل را توصیف نموده و نسبت این مسائل با نظامات اجتماعی را تبیین نکرده اند و در نهایت این ایده و نظرات به جهت عدم جامعیت به سرنوشت های چون ۱. امتداد نداشتن ۲. هضم شدن در ساختار جامع غربی که اداره کننده ی جامعه است ۳. شنیده نشدن راهکار در ساختار اجرایی کشور مبتلا می شوند. همه ی این تحلیل های بخشی از مسائل نتیجه ی نگاه ناقص به ساختار های اداره جامعه و عدم توجه به اقتضای الگو های اداره جامعه است. به عنوان مثال اگر نسبت نماز و حکومت با توجه به آیه ی «الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ» بررسی شود می توان از نگاه فقه فردی به نگاه نظام سازانه منتقل شد. و همچنین برای عبور از گردنه عدم جامعیت، از دوستان خود -به عنوان مثال دوستان پولطلایی- می خواهیم نسبت پولطلا و نظامات تولید، نسبت پولطلا و نظامات توزیع، نسبت پولطلا با طبقه بندی مشاغل، نسبت پولطلا با تجارت بین المللی را تبیین کنند. با این روش به توفیق الهی می توان نظام پولی و مالی کشور را در مسیر تحول قرار داد. برای شروع تبیین از این مطلب استفاده کنید. @zavieh_did
10.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆5 دقیقه از حمایت های نادر طالب زاده از «پولطلا» 🏅پولطلا در منظر اندیشمندان جهان اسلام @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
📢 چرخۀ توسعۀ مادی غربی، وادیِ تیه است. «یک ماهیگیر، کنار دریا خوابیده بود. کسی آمد او را بیدار کرد و گفت: بلند شو و ماهی بگیر. جواب داد: ماهی گرفتم و ناهار هم خوردم. گفت: بیشتر بگیر. جواب داد: برای چه؟ گفت: بیشتر که گرفتی، می‌فروشی. کم‌کم یک تور می‌خری. بعد که بیشتر صید کردی، می‌توانی کشتی ماهیگیری بخری. آن‌وقت راحت استراحت می‌کنی. جواب داد: تو مرا از خواب بیدار کردی؛ همین الآن هم داشتم استراحت می‌کردم! چرخۀ توسعه مادی، آخرش همین است. البته کسی با اصل پیشرفت و تمدن مخالف نیست؛ ولی پیشرفت، غیر از سرگردانی و حیرانی و پیچیده‌تر کردن حرکت است. پیچیده‌تر شدن حرکت که الزاماً تکامل و پیشرفت نیست. اگر کسی از ولایت الهی فاصله گرفت، نتیجۀ فاصله گرفتن از محیط ولایت، تِیه و سرگردانی است؛ مثل بنی‌اسرائیل که چهل سال سرگردان شدند؛ «فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْض‏». واقعاً انسانی که وارد محیط ولایت نمی‌شود، مبتلا به تِیه و سرگردانی می‌شود؛ می‌رود و می‌گردد ولی باز سر جای اول خودش قرار دارد! وادی بیرون ولایت نبی‌اکرم(صلی الله علیه وآله) و اهل‌بیت(علیهم السلام)، وادی سرگردانی است. مثل یک مورچه‌ای که روی عبای من می‌آید، ما بلند می‌شویم و می‌رویم؛ این بیچاره باید یک عمر بِدَوَد تا به ‌جای اول خودش برسد!» ☑️ @mirbaqeri_ir
یادداشت ۲۰ ۷ بهمن ۱۴۰۱ منظور از محله (نزدیک به اسلام) چیست ؟ بعد از آنکه پذیرفتیم بهتر است خانه در قالب دار واسعه -نه ویلایی و نه آپارتمان- ساخته شود، بحث از محله، به مثابه‌ی جایی برای تجمیع خانه ها در یک محل مطرح است. هم اکنون محله ها را با تعریف دیدگاه منطقه شهری می سازیم. بر این دیدگاه دو اصل حاکم است : ۱. اصل رشد اقتصادی یا افزایش GDP ۲. اصل سهولت دسترسی از مکانی به مکان دیگر اما اگر اصول حاکم بر ساخت محله همین ها باشد، مفاسد و نواقص مثل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. این به معنای تنظیم نشدن روابط انسانی و حل نشدن معضلات اجتماعی و فرهنگی است. به معنای استفاده حداقلی از طبیعت و تخریب آشکار آن است. به معنای شناخت حداقلی اسماء الهی و توحید است. حال برای آنکه به معضلات اخیر دچار نشویم لازم است سبک زندگی تغییر کند. اولین گام برای تغییر بازسازی محله با اصول زیر است: ۱. اصل تحقق آموزش عمومی؛ هدف نشر و تعلیم فوائد سه گانه اخیر به مردم و مسئولان تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام. ۲. اصل پاکسازی و تزکیه؛ هدف پیشگیری از بیماری تحقق به وسیله‌ی ۶ اقدام ۳. اصل تحقق مدیریت و امامت؛ تحقق به وسیله‌ی ۵ اقدام ۴- اصل مکاسب و تجارت؛ هدف تجارت عمومی و طبقه‌بندی مشاغل برتر تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۵- اصل ایجاد عبرت و میراث فرهنگی؛ هدف پشتیبانی از مردم در برابر تصمیم های غلط تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۶- اصل نفی سبیل و پدافند غیر عامل؛ هدف آمادگی جسمانی در برابر دشمن تحقق به وسیله‌ی ۳ اقدام ۷- اصل نظم و سنت های شهری؛ تحقق به وسیله‌ی ۴ اقدام ۸- اصل فرقان و ارزیابی؛ هدف کمک به تنظیم روابط انسانی تحقق به وسیله‌ی ۲ اقدام ۹- اصل بیان و تبلیغات شهری؛ تحقق به وسیله ۲ اقدام گفت‌وگو درباره ی اصول ۹ گانه، منظور از محله‌ی اسلامی را مشخص تر خواهد کرد. @zavieh_did
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️چند نکته درباره آیات و احادیث احیاء 👌مفهوم احیاء اولین مفهوم حوزه اداره از نظر اهل بیت علیهم السلام است. به عبارت دیگر وقتی اهل بیت علیهم السلام می خواهند جامعه ای را از وضعیت باطل به وضعیت حق هدایت کنند؛ برای ایجاد بَعث و تحرک از کلید واژه احیاء استفاده می کنند. 👌برخی از استعمالات کلید واژه احیاء به شرح زیر است: ۱- احیای نفس، ۲- احیای علم، ۳- احیای شب قدر و اعياد ، ۴- احیای عقل، ۵ - احیای قلب، ۶- احیای ارض، ۷- احیای عدل، ۸- احیای حق، ۹ - احیای قرآن، ۱۰- احیای مؤمن، ۱۱- احیای ناس، ۱۲- احیای امر. 👌اگر قصد ایجاد انگیزه و بَعث و مشارکت دادن مردم در تحقق آرمانهای پیامبران را دارید؛ احادیث احیاء را بر اساس قاعده مُکث تجمیع دلالی کنید و آنها را در میان مردم نشر دهید. حجت الاسلام علی کشوری- گفتگو با اعضای معاونت تدوین مدرسه هدایت - جمعه انتظار ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - قم @olgou4
🔶🔷🔶کَرَم؛ حَسَنی یا اُموی؟ ⏰مدت تقریبی مطالعه:۳دقیقه 🔶می گویند حسن ع کریم است اما چرا کسی نمی پرسد در جامعه ی پس از انقلابِ ی پیامبر ص چرا باید فقیری وجود داشته باشد تا حسن بخواهد به او ببخشد؟! و حسن ع که خود همزاد همین انقلاب است چه نسبتی با علتِ بودن(و شدن) این جامعه دارد؟ 🔷 با اِغفالی مشمئز کننده می گوید حسن آنقدر کریم بود که دو بار کل زندگیش را بخشید حتی آنقدر کریم که جامعه را هم دو دستی به معاویه بخشید! تا با اِعمال سیاست های ظالمانه، تولید فقر کند و حسن هم شب و روز بسته غدایی و معیشتی به دست فقرا برساند تا از گرسنگی نمیرند و اینگونه بود که پسر علی شد !؛همین! 🔶 اما،می پرسد اگر‌ حسن خلاصه در کرمش آنهم با این تعریف از کرم باشد؛ چرا معاویه باید آنقدر تبلیغ و تطمیع و تهدید و ترور را علیه حسن ع براه بیاندازد؟!مگر یک آدم خیریه بازِ این تیپی چه خطری می تواند برای معاویه داشته باشد؟! اسلام ناب می پرسد مگر حسن میراث دار وصیت علی ع نیست که به او و برادرش حسین ع فرمود:«کونا للظالم خصماً و للظموم عوناً»؟! آیا حسن آنقدر ناخلف! است که «للمظلوم عونا»ی وصیت پدر را از روی تنزه طلبی اجرا و نیمه ی اول و اولیٰ و دشوار وصیت «للظالم خصماً» را رها کند؟! آیا کرم حسن آنقدر سکولار و از عقلانیت فاصله دارد که کنار معلولِ ظلم(فقر) بایستد بی آنکه با علتِ ظلم، کاری داشته باشد؟ آیا این همان امام حسن ع است که یاران کربلاییِ حسین ع برای مقابله با ظلم در دامن او تربیت یافته اند؟! 🔷بیایید این ۴ سکانس سانسور شده از زندگی حسن ع را مرور کنیم: 1.شکل گیری خیریه ی حسنی به مثابه تاکتیک مبارزه، دقیقاً در تقابل با خیریه ی ریاکارانه و ستم پوش معاویه. ۲.لشکرکشی و آمادگی صددرصدی حسن ع بلافاصله بعد از شهادت علی ع به منظور حذف همیشگی معاویه. ۳.رویارویی در جنگ صفین با معاویه ای که بخشی از بلاد اسلامی را تحت استثمار خویش گروگان گرفته. ۴. مصاف رسواگرانه با بدعت های معاویه در بدرقه ی تبعید ابوذر به ربزه؛ وقتی حاکمیت، اعتراض ابوذر را در مبارزه با انحراف،اشرافی گری و کاخ سازی معاویه بر نمی تابد. 🔶 این صحنه ها همه و همه نمایانگر نیست که سالها با علت ظلم درگیر بوده؟! اینکه چرا نتوانسته از بینش ببرد و چه بسا با او به صلح رسیده را باید در نخبگان و مردم جست و جو کرد؛ همان چیزی که مبارزه را در هر مرحله سخت و سخت تر می کند تا جایی که رسماً به بدل می شود و فقر، بدیل عدل؛ آنگاه دیگر کَرَم و حسن ع هم نمی تواند چاره سازش باشد. 🔷جامعه ای را تصور کنید اهل کَرَم شده ی اسلام آمریکایی ولی در مبارزه با علل فقر، غایب؛ در آن جامعه معاویه ی اُموی و فَرَح پهلوی هم که خود بانی این وضع و فقرند موسس می شوند؛رانت خوار،سرمایه دارِ زالوصفت،تصمیم ساز و تصمیم گیر سیاست های فقرآفرین هم. خیریه که چه عرض شود؛ ای که گاهی خود ابزار پولشویی و مهم تر وسیله ی و لعاب مذهبی جهت توجیه سرمایه داری می شود تا دوباره تصاعدی فقر زائیده شود؛ و البته در این میان مبادا بساط کریمانگی اسلام آمریکایی بر هم بخورد‌! راستی امام حسن ما کدام کریم است؟! ✍ 🔶پابرهنگان؛ پنجره ای رو به اسلامِ مستضعفین @paberahnegan 📌پیوند همراهی در شبکه های اجتماعی👇 Yek.link/paberahnegan