موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اعلام کرد؛
💢جهان در سیطره هوش مصنوعی؛ دانشگاههای ایران کجا ایستادهاند؟
🔹انتشار ۲۲۰ هزار مقاله علمی و ۴۲ هزار مقاله کنفرانسی در موضوع هوش مصنوعی طی سال ۲۰۲۲ سیطره این حوزه را در جهان دانش نشان میدهد؛ بر اساس رتبهبندی اجورنک از ایران نیز دانشگاههای تهران با رتبههای ۵۶ و ۲۰۱ به ترتیب در آسیا و جهان، صنعتی امیرکبیر با رتبههای ۷۰ و ۲۶۶ و علم و صنعت با رتبههای ۸۳ و ۳۱۸ به ترتیب در آسیا و جهان مقام اول تا سوم را در زمینه عملکرد پژوهشی این حوزه دارند.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/86828
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri
این قارچ جادویی شما را به دنیای ارواح میبرد!
🔹قارچ جادویی یا مجیک ماشروم؛ مادهای است که امروزه بهعنوان مخدر از آن استفاده میکنند. قارچهای سایلوسایبین از خانواده قارچهای چتری هستند که مادهای توهمزا بهنام سایلوسایبین دارند، این ماده پس از مصرف به سایلوسین تبدیل میشود که در نهایت خاصیت روانگردانی پیدا میکند.
🔹مجیک ماشروم بهطور مکرر از سوی بومیان کشورهای غربی در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار میگرفته که برای متصل شدن به دنیای ارواح از این قارچها استفاده میکردند.
🔹مصرفکنندگان قارچ جادویی یا ماشروم حدود ۳ تا ۶ ساعت پس از مصرف، اولین عوارض مصرف این ماده مخدر را که شامل بیقراری، لرز، اضطراب، سرخوشی و توهم میشود را احساس میکنند.
🔹قارچهای سیلوسایبین دارای اثرات روانگردانی از جمله احساس بیوزنی، حساسیت بینایی و شنوایی، انحراف فضا، عدم آگاهی از زمان و توهمات رنگی هستند.
@Farsna - Link
#اطلاعیه
📑 اولین همایش ملی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری
_ مکان: تهران
_ زمان: ۱۸ مهر ۱۴۰۳
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#همایش_ملی
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔@meftahandishe_com
#پساانسان و #پساانسانگروی
🔆 اگر انسانی را آنقدر تغییرات فناورانه دهند که دیگر نتوان او را متعلق به گونۀ انسان متعارف دانست، و به میزان کافی تفاوت در تواناییها و وضعیت بدنیاش نسبت به انسانهای معمولی حاصل آید که بتوان او را در طبقۀ مجزای مخصوص به خود قرار داد، موجودی پدید میآید که با تعبیر #پساانسان (#posthuman) بدان اشاره میکنند. بر این اساس پساانسان موجودی است که پیشتر انسان بوده است، اما وضعیت فیزیکی و شناختیاش به میزانی تغییر یافته است که بهکلی باید گونۀ دیگری به شمار رود. ازآنجاکه شیوهها و انواع چنان تغییری بیشمارند، تنها یک نوع مشخصی از پساانسان وجود نخواهد داشت و بلکه بیشمار گونه از پساانسانها قابل تصور است. پساانسان، در صورتی که موجود شود، تنها سابقۀ انسان بودن داشته است، و ممکن است برخی یا بسیاری از نشانهها و آثار تاریخی و تکاملی نوع انسانی را نداشته باشد، و اکنون دیگر انسان نیست.
🔆 پساانسانگروی شیوۀ جدیدی از فهم شخص انسانی در ارتباط با جهان طبیعی بهصورت کلی است. نظریۀ پساانسانگرایانه در پی از میان برداشتن مرزهای سنتی میان انسان، حیوان و فناوری است. پساانسانگروی دوگانههای مرسوم انسان-ناانسان، فرهنگ-طبیعت و انسانگروی-ضدانسانگروی را رد و انکار میکند.
🔆 پساانسانگروی از ایدۀ انسان و انسانمحوری عبور میکند و انسان را دارای وضعیت ممتاز اخلاقی، وجودشناختی و قانونی نمیانگارد، بلکه آن را همتراز با دیگر اشیای جهان مینگرد. شکلگیری ایدۀ پساانسانگروی از نتایج پیشرفتهای علم حیات (the science of life) است. علم حیات نشان داد خصائصی که پیشتر مختص نوع انسانی شمرده میشد، به دیگر اشیا هم نسبت داده میشوند و مختص انسان نیستند. مطابق پساانسانگروی، دیگر نباید انسان را تافتۀ جدابافته دید.
🔆 پساانسانگروی بر پیشرفتهای علمی، که مرزهای انسان و دیگر موجودات زنده را کمرنگ کرده است، توسعۀ فناوریهای جدید ازجمله هوش مصنوعی، و تغییر نگرش به انسان در فلسفۀ پسامدرن متکی است.
🔆 مبنای ایدئولوژیک پساانسانگروی رد و انکار انسانمحوری (anthropocentrism) اخلاقی و زیستشناختی است، اما #تراانسانگروی ایدههایی را از عصر روشنگری به ارث برده و بر انسان متمرکز است، و هدفش تغییر و ارتقای خصوصیات انسان است از راه اصلاحهای زیستشناختی، فناورانه و شناختی. تراانسانگروی در پی غلبه بر قیود فیزیکی و شناختی انسان است، اما پساانسانگروی میکوشد بر انسانگروی غلبه کند و از ایدۀ انسان فرارود. بنابراین تراانسانگروی تقویت انسانگروی است، اما پساانسانگروی به بحران انسانگروی توجه میکند.
🖋️رضا درگاهیفر
📘Hopkins P. D. (2012) “Transhumanism”, in: Chadwick, Ruth (ed.) (2012). Encyclopedia of Applied Ethics.
📕Bolter, J.D. (2016). Posthumanism. In The International Encyclopedia of Communication Theory and Philosophy.
📗Merzlyakov, S.S. (2022). Posthumanism vs. Transhumanism: From the “End of Exceptionalism” to “Technological Humanism”.
@PhilMind
انسان معلق در فضا
💠 #افلاطون در فایدون ادعا کرده است که نفس از بدن جدا است. نظر #ارسطو در اینباره چندان روشن نیست؛ از آنجا که وی نفس را کمال بدن یا صورت بدن معرفی کرده است، میتوان چنین برداشت کرد که گویا وجود نفس صرفاً برای اصلاح بدن است و از این روی بدن بخشی از ذات نفس (یعنی آنچه نفس را نفس میکند و نفس نمیتواند بدون آن باشد) است.
💠 اما #ابن_سینا با استفاده از آزمایش فکریِ #انسان_معلق ادعای دیگری را مطرح کرد: اگر چه نفس میتواند به بدن بپیوندد، ولی این امر ضروری نیست. این استدلال غالباً نوعی پیشدستی بر استدلال معروف دکارت در تأمل ششم (در کتاب تأملات در فلسفه اولی) برای تمایز نفس و بدن تلقی میشود. دکارت نیز در تأمل ششم با آزمایش فکریِ تصور کردن خود (یا نفس یا ذهن) بدون بدن، حکم به تمایز نفس از بدن کرده است.
💠 تصور کن که خدا به یک مرتبه تو را به طور کامل و معلق در فضا آفریده است. تو هیچ چیزی را نمیبینی و هیچ یک از اعضایت در تماس با یکدیگر نیستند. بدنت خودت را نمیبینی یا حس نمیکنی. همچنین فرض کن که هوای اطراف پوستت را نیز حس نمیکنی. در این حالتِ معلق و عجیب، با این که تو هیچ گونه هوشیاری نسبت به بدنت نداری، اما میتوانی مطمئن باشی که وجود داری. تو نه تنها میدانی که وجود داری، حتی بدون فکر کردن به این که مکانی را اشغال کردهای ذات خودت را درک میکنی. از آنجا که بدون اندیشیدن به خودت به مثابۀ امری مکانمند یا بدنمند میتوانی ذات خود را درک بکنی، ذات تو (و لذا نفس تو) غیرمادی و در نتیجه از بدن مادیِ تو متمایز است.
💠 طبیعیترین پاسخ به استدلال انسان معلق این است که در این استدلال از مقدمهای معرفتشناختی (دربارۀ آنچه انسان معلق دربارۀ خودش میداند یا نسبت به آن هوشیار است) نتیجهای متافیزیکی (دربارۀ ذات انسان معلق و غیرمادی بودن نفس او) گرفته شده است.
به این مثال توجه کنید: من میتوانم بدانم که سرما خوردهام بدون آن که بدانم این یک ویروس است؛ در نتیجه میتوانم تصور کنم که در جهانی که ویروس وجود ندارد سرما خوردهام. ولی در واقع تصور من اشتباه است، زیرا من همۀ واقعیتهای مربوط را نمیشناسم. به همین ترتیب، ممکن است نفس در واقع امری بدنی باشد، ولی هوشیاریِ انسان معلق دربارۀ نفس این واقعیت را درنمییابد.
💠 در مورد پاسخی که علیالقاعده #بوعلی به این اشکال خواهد داد، در پستهای آینده خواهیم نوشت.
ادامه دارد ...
🖋احمد لهراسبی
📚Philosophy of Mind; 50 Puzzle, Paradoxes, and Thought Experiments
قابل توجه علاقمندان به تحولات اخیر هوش مصنوعی در دنیا، شما دعوت هستید به:
نشست آنلاین: "توسعه #هوش_مصنوعی و انسان: از همکاری تا رقابت"
زمان نشست #پنج_شنبه:
4 مردادماه 1403؛ ساعت 15:30 به وقت ایران
(25 جولای 2024، ساعت 14 الی 15.30 به وقت اروپا)
لینک شرکت در جلسه:
Link to the meeting: meet.google.com/gkf-gfbv-nme
سخنرانان:
1. دکتر ابوطالب صفدری
محقق پسادکترای فلسفه، موسسه فلسفه دانشگاه برمن، آلمان.
2. دکتر حسن بهرامی
دکترای علوم کامپیوتر، دانشگاه صنعتی سیدنی، استرالیا.
3. دکتر محمد حسینی مقدم
استادیار مطالعات آینده شناسی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، ایران.
میزبان: خانه حکمت ایرانیان، وین، اتریش.
معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:
💢ورود هوش مصنوعی به واحدهای درسی همه رشتههای دانشگاهی/ همکاری با معاونت علمی برای تولید محتوای درسی هوش مصنوعی
🔹حمایت یک میلیارد تومانی بنیاد علم ایران از تولید محتوای هوش مصنوعی در رشته های تخصصی دانشگاهی
🔹معاون آموزشی وزارت علوم از ارائه دو واحد درسی هوش مصنوعی به دانشجویان از مهر جاری خبر داد و گفت: این واحد درسی برای آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در واحدهای درسی تمام رشتهها در نظر گرفته شده است که گذراندن آن برای دانشجویان گروه فنی و مهندسی الزامی است.
ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇
https://www.msrt.ir/fa/news/86910
♻️ با ما همراه باشید
http://eitaa.com/msrt_ir
🆔@msrt_iri