روشن میگویم که یادداشت قبلیام در باره رخدادهای ورزشی و دوقطبیهای فوتبالی نیست. این نکتهها بیش از هرچیز ناظر به رقابتهای سیاسی است که در یادداشت های بعدی به آنها خواهم پرداخت.
۱۴۰۱/۲/۲۳
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
ویژه خواریِ "فرصت"
هرکسی حق دارد در هر سطحی، نسبت به ویژهخواری در جامعه واکنش نشان دهد. اما چه بهتر که مردم نسبت به ویژهخواریهای کلانتر، حساستر باشند. برای یک نماینده مجلس، بالاترین ویژه خواری ممکن است در دوران انتخاب او رقم بخورد. او اگر در زمان انتخابات با شرایط عادلانه رقابت نکند و مانند قهرمانهای "دوپینگی"به پیروزی برسد یک ویزه خوارِ کلان است.
ویژهخواریِ "فرصت"، بسی کلانتر از ویژه خواری "ثروت" است. خدا نکند در هیچ مسابقهای، داور خود را در یک طرفِ مبارزه ببیند و به خودیها فرصتِ بیشتری دهد. در چنین جایی پهلوانِ شکست خورده هرگز نباید با بَرنده مسابقه دشمنی کند چون از او شکست نخورده است. امان از #زورهای_کثیف
۱۴۰۱/۲/۲۳
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
نان داخلی و نام های خارجی!
آقای حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفته است:"در شأن ملت ایران نیست که بر سردرِ مغازهها و شرکتها و موسسات شاهد نامهای بیگانه باشیم و این گناه بخشودنی نیست"
زبان و فرهنگ با این فتواها و دستورها پایدار نمیماند. فرهنگها فرسنگ نمیشناسند و واژهها همچون سامانههای هوا، بیاجازه دولتها از مرزها میگذرند و مردم "نام"خود را با "کام" هیچکس سازگار نمیکنند مگر اینکه او را از جان دوست داشته باشند. اگر میخواهید نامهای دلخواه شما به جان مردم بنشیند، باید خودتان در دل مردم بنشینید.
جناب آقای حداد! از شان ملت ایران گفتهاید. آیا سفره مردم، بازارها و آمارهای کشورمان در شان ملت ایران است؟ مردمیکه به فکر "نانِ"شب خویش باشد مگر به "نام" میاندیشد. مردمیکه نانواییها را از صفهای شلوغش میشناسند، مگر به"نامِ" سردرِ آنها نگاه میکنند.
شما به حق، از انتخاب نامهای بیگانه نگرانید، با شما همدلی می کنم اما نخست بهتر است ببینید کدام سیاستها، ذهن جوانان را نسبت به "فرهنگ خودی" بیگانه میکند. آیا کسانی که با مدیریتشان ارزش"پول" ملی را هیچ و"پوچ" کردهاند، گناهشان بخشودنیاست؟
هرگاه توانستید، قیمتهای مصوب را در بازار همگانی کنید، آنگاه خواهید توانست نامهای مصوب را نیز همگانی کنید. والسلام!
۱۴۰۱/۲/۲۸
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
ای خرمشهر!
ایکاش من هم مجاهدانِ بیصدای تو را نمیشناختم، مانند برخی از بلند صدایانِ امروز!
ایکاش من هم نخلهای بی سر تو را ندیده بودم مانند برخی از سر دَمداران امروز!
ای کاش من هم از تو هیچ نمیدانستم تا میتوانستم از تو بسیار بگویم!
ایکاش حافظهام نیز مانند دفتر یادداشتم زیر آوار سنگر جان میسپرد تا این شبها میتوانستم آرام بخوابم!
ای کاش آن روزها مرا گّم میکردند به سانِ مدارک جبههام.
جانم تنیده با تو چونان تارو پودِ من!
ای عشق! ای مدارک بود و نبودِ من
۱۴۰۲/۳/۳
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
موشک و خودرو
برخی از امامان محترم جمعه نیز خبر دادند که"پرتاب موشک فتاح دشمنان را حیرت زده کرد." بسیار عالی. بر منکرش لعنت و چشم حسود کور. اما این موشکها خودِ ما را نیز حیرت زده میکنند. بویژه وقتی که این صنایع را با صنعت خودروسازی مقایسه میکنیم. در حیرتیم از اینکه در یک کشور، صنایع موشکی دشمن ما را میترساند و صنایع خودروسازی خودِ ما را!
چه می شد هر دو صنعت باهم پیشرفت میکردند تا علاوه بر اینکه دشمن نا امید میشد خودمان نیز امیدوار میشدیم. در کشوری که قیمت کالاها و اجاره بها نیز به سرعتِ موشکهایش بالا میرود کسی گوش به صدای موشک نمیدهد تا به آن افتخار کند.
"طاووس را به نقش و نگاری که هست، خلق
تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش"(سعدی)
۱۴۰۲/۳/۲۱
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
#پیش_به_سوی_صلح
#جان_ارزان
#موشک_و_پوشک
#کرونا_یاب
#قیمت_و_همت
موشک و خودرو-۲
وقتی کسی "آرزو" دارد، یعنی"امید" نیز دارد. آرزو کردم که صنعت خودرو نیز مانند صنعت موشک رشد کند. تا همان اندازه که دشمن میهراسد همان اندازه مردم نیز احساس امنیت کنند. مردم آنگاه با "موشک" امیدوارتر میشوند که آثارش را در "خودرو" نیز ببینند.هرگز آرزو نکرده و نمیکنیم که موشکهای ما مانند خودروهای داخلی بشوند. آرزو داریم هردو قوی باشند. هردو واقعاً داخلی باشند. خودرو و موشک هردو مال یک کشور است.نمیشود رشدها را به عهده بگیریم و کاستیها را به عهده دیگران بیفکنیم.
چه خوب میشود مردم از هردو صنعت راضی و شادمان باشند و احساس کنند که امنیت جادهها از امنیت مرزها جدا نیست.
۱۴۰۲/۳/۲۴
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav
i
#نگاه_هموژنیزه
#پیش_به_سوی_صلح
#جان_ارزان
#موشک_و_پوشک
#کرونا_یاب
#موشک_و_خودرو -۳
منتقدان محترم کافی است دوباره دقت کنند و ببینند که#سیاه_نما_کیست و #نا_امید_کنندههای_واقعی کدامند؟
مقایسه دو صنعت در یک کشور نه قیاس معالفارق است نه تمثیل ناروا بلکه مقایسهای است کاملاً صحیح و در شرایط مساوی. مانند این است که بگویید یک دانش آموزِ مشخص، در درس ریاضی قوی و در درس فیزیک ضعیف است. این مقایسه هیچ اشکالی ندارد زیرا در این مثال دانش"فیزیک را با دانش ریاضی مقایسه نکردهاید بلکه "دو درسِ از یک شخص" را با هم مقایسه کردهاید.
همین مقایسه(موشک و خودرو) را ناقدانِ سخن من نیز بارها انجام دادهاند. هربار که خواستهاند به تفاوت نیروهای جهادی و لیبرالها در صنعت اشاره کنند! هم "قیاس" کردهاند هم ضعف را پذیرفته، و هم -به گمان خود-علت آن را معرفی کردهاند!
در مقایسهها "وحدت شرایط" لازم است مهم این است که این دو صنعت مال یک کشور و تحت یک سیاست و در یک شرایط باشد.
۱۴۰۲/۳/۲۷
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav
i
#نا_امید_کنندههای_واقعی
#سیاه_نما_کیست؟
#نگاه_هموژنیزه
#پیش_به_سوی_صلح
#جان_ارزان
#موشک_و_پوشک
#کرونا_یاب
#چوپان_راستگو
#نگذارید_دشمن_سوء_استفاده_کند
#مهاجرت_یا_پرتاب
#مغرض_یا_معترض
#بچهها_مواظب_باشید
# اجماع_مرکب
#حیدری_نعمتی
#منافره
#بهترین_آشتی
...در مجلس گفتند "اگر امریکا پس از برجام از گذشته خود پشیمان بشود آماده بازگشایی سفارتخانهها هستیم." پیشتر هم گفته میشد "اگر امریکا آدم بشود...."
کیست که نداند در "آشتی" هردو طرف تغییر میکند. اما هر یک تنها عقبنشینیهای مقابل را جار میزند.
کیست که نداند این تغییرها میتوانست بسیار زودتر رخ بدهد. کیست که نداند دلیل این تاخیرها چه بوده است؟ کیست که نداند از این پس دیگر قرار نیست کسی برجام را بسوزاند و هیچ گروه" خودجوش" بر ضد مذاکره راهپیمایی بکند و هیچ جمعیتی دلسوز از دیوار سفارتخانهها بالا برود.
اگر به راستی دوستارِ صلح باشیم باید این چرخشها را به فال نیک بگیریم و اینچرخندگان را هرگز شماتت نکنیم. اگر آشتی خوب است با دست هر دولتی خوب است. و پیش از این نیز خوب بوده است!
اگر آشتی با دشمنان کوچک خوب است چرا با دشمن بزرگتر، خوبتر نباشد؟ اگر آشتی با امارَت افغانستان و "امارات متحده" خوب است چرا با "ایالات متحده" خوبتر نباشد؟
اگر آشتی با دشمنان خارجی خوب است چرا با مخالفان داخلی خوبتر نباشد.
اگر آشتی با مخالفان فرهنگی و "شُلحجابها" خوب است چرا با مخالفان سیاسی خوب نباشد؟
برداشت من این است که هیچ یک از این آشتیها به اندازه آشتی با مخالفانِداخلی مفید و ارزشمند نیست.
۱۴۰۲/۳/۲۸
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav
i
#آفرین_بر_آشتی
#تاریخ_انقضاء
نیایشی از زنده یاد دکتر علی شریعتی
خدایا !
به من توفیقِ
تلاش در شکست
صبر در نومیدی
رفتن بی همراه
جهادِ بی سلاح
کارِ بی پاداش
فداکاری در سکوت
دین بی دنیا
خوبیِ بی نمود
عظمت بی نام
خدمت بی نان
ایمان بی ریا
گستاخی بی خامی
مناعت بی غرور
عشق بی هوس
تنهایی در انبوه
و دوست داشتن بی آنکه دوست بداند…روزی کن!
@zeinoddin43
"ویلا"یا "آپارتمان" ؟
به تازگی یکی از فقهای محترم قم، آپارتمان سازی را از نظر اخلاقی ناصحیح شمرد. مدیر محترم حوزه علمیه نیز چندی پیش به رئیسجمهور نامهای رسمی نوشت و خانه ویلایی را مناسبتر از آپارتمان سازی دانست. گویا این موضوع برای آقایان بسیار مهم شده است که از میان اینهمه گرفتاری عمومی، گمان دارند مردم و دولت در دوراهی "ویلا یا آپارتمان" قرار دارند. واقعیت آن است که بسیاری از مردم در دوراهی"رهن یا اجاره" ماندهاند و اجارهبها از دستمزدها بالاتر زده است. در چنین روزگاری بیحیاطی از مشکلات درجه پایین مردم و دولت است.
آقایانی که به "حیاطِخانهها" اینهمه حساساند، بهتر است اژدهای تورم را نیز ببینند که "حیاتخانواده"ها را میبلعد. بیخانمانها و کارتن خوابها را نیز ببینند و نخست برای ساماندهی آنان تذکر دهند. در باره دردهای درجه اول مردم، در باره تبعیض، دروغ، فساد، فقر، اختلاس، رشوه، ویژهخواری، و وعدههای توخالی تذکر دهند. در باره تحریف حقایق، گسترش مجعولات و خرافات احساس مسئولیتکنند که موانع اصلی اخلاق در اینجاست.
۱۴۰۲/۴/۵
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav
i
دعوت به قناعت از دو گروه پذیرفته نیست.
۱- آنها که خود با قناعت بیگانهاند و در ولخرجی، شهره شهرند.
۲- آنها که به مردم وعده رفاه دادهاند و قرار بود دین و دنیای ملت را آباد کنند.
۴۰۲/۴/۵
سید زینالعابدین صفوی
@zeinoddin43
ایکاش یک "گاوچران" بودم
پس از یادداشتهای اخیرم شاهد
همدلیهای بسیاری بودم اما از اندک فحاشان نیز در امان نماندم. یکی از آنان در تعریضی نوشت: "اگر انقلاب نمیشد بعضیها الآن گاوچران هم نمیشدند اکنون به برکت نظام اسلامی آدم شدهاند"
آنها که امثال مرا میشناسند-بویژه معلمان و همکلاسان عزیزم- نیک میدانند که اگر انقلاب نمیشد وضع من بدتر از این نشده بود. اما این که یک مدعیِ انقلابیگری شغل "گاوچرانی" را توهین به حساب میآورَد و "آدم شدن" را در نقطه مقابل آن قرار میدهد، مایه شرمساری است.
به گواهی قرآن، برخی از پیامبران اولیالعزم سالهای متمادی چوپانی کردهاند و پیامبر(ص) بوسه بر پینه کارگر مینهاد. گویا در این باره غیر مسلمانها قرآنیتر از ما عمل میکنند.همانگونه که نام برخی از رئیسجمهورهای امریکا " گاریچی (کارتر) بوده است و هیچکس نام آنها را تمسخر نکرد. ما انقلاب کردیم که واژههای حمّال، عَمَله، فَعله، چوپان، رُفتگر، گاوچران و... توهین به حساب نیاید.حال چه شده است که یک مدعی گاوچرانها را آدم نمیداند؟
من چهرههای سیاه سوخته گاوچرانها را برچهره سفید چنین زاهدان ریایی هزارمرتبه ترجیح میدهم و پینه دست یک "فَعله" را از پینه پیشانی این خودشیفتگان، شریفتر میدانم.
من توفیق گاوچرانی نداشتهام اما ایکاش میتوانستم گاوچران باشم. زیرا دویدن به دنبال یک گله گاو، بسی شرافتمندانه تر از دنباله روی از جاهلان و جاحدان است.
۱۴۰۲/۴/۷
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav