به خبرنگاران فرمان ندهید!
هیچ فرماندهی نباید به دیدهبان فرمان دهد که چشم بر سیاهیها ببندد. هیچ قاضی نباید به "شاهد" حکم کند که به سودِ یک طرف شهادت بدهد. هیچ عاقلی از "آینه" منظره سفارشی نمیخواهد.
خبر نگار راستین دیدهبانیاست که آینه وار، واقعیت را شهادت میدهد. خبرنگار نباید از همان جایی که"حقوق میگیرد" فرمان نیز بگیرد.
آقای رئیس! اگر خبرنگاری کارمندِ شماست مستخدم حقیقت است و مزدورِ و فرمانبرِ هیچ "فرماندار"ی نیست.
آقای رئیس! از خبرنگار نترس! از گفتگوی مطبوعاتی فرار نکن! اگر خبرنگار را با خود همسو میخواهی، با حقیقت همسو باش! به او آزادی بده تا او آگاهیدهد. با خبرنگاران گفتگو کن. برای آنان پاسخ تهیه کن نه پرسش! بلندگوی خود را با "صدابرِ* آنها یکسان تنظیم کن!
آقای فرماندار! هیچ خبرنگاری را با مسئول روابطعمومیِ خودت اشتباه نگیر!
۱۴۰۲/۵/۱۶
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
*میکروفون
#خطر_نگار
دوباره میخوانید:
روز #خطر_نگار" گرامی باد
خبرنگاران آزاده را دوست بداریم و کارشان را ارج نهیم. آنان بلندگویانِ حقیقتاند. خودکامهها از هیچکس به اندازه خبرنگاران عصبانی نیستند. زورگویانِجهان، دوربین #خبر_نگار را از لوله تفنگ خطرناکتر میدانند و از برابر آنان سخت گریزانند. گاهی یک خبرنگار را همچون بمبی ساعتی خطرساز میبینند و از جلسات بیرونش میکنند! خبرنگاران،"خطرنگار" اند و در پس و پیش آنان خطری در کمین است. گاهی در کام خطر میروند تا خبری دهند. گاهی چون خبری میدهند در کام خطر میافتند!
باید آنان را ستود و دشواریِ کارشان را دریافت. من با آنان همدردی میکنم. بویژه آنگاه که خبرهایشان به دست ممیزها تغییر مییابد و تصاویر زیبا و خبرهای مهمی که تهیه کردهاند تقطیع میشود. یا آنگاه که خودشان از ترس معاش مجبور میشوند اخبار را گزینش یا گلچین(!) کنند.
۹۹/۵/۱۷
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جگرِ_شیر
کسیکه با دست خالی تروریست مسلح را اینگونه خلع سلاح میکند، یک نیروی خدماتی قراردادی است. اگرچه ممکن است از فردا بعضیها او را به سازمان خود سنجاق کنند!
او رسماً نه سرباز گمنام است نه سردار نامدار. نه قُبّهای بر دوش دارد نه قبایی بر تن، اما قلبی در دل دارد که گویا از کام شیر بیرونش کشیده و جز یک "جگر" هیچ مدالی در سینه ندارد. او کمکاری کسانی را جبران میکند که هماره بادِ شجاعت به غبغب میاندازند.
متولیانی که در شاهچراغ، قیمت نجومیِ تک تک "قبر"ها را میدانند، آیا "قدر" این گمنامان را نیز میشناسند؟
۱۴۰۲/۵/۲۳
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
"راه رجا بسته نیست"
(نامه وارده)
چهرههایی چون قهرمان شاهچراغ و شهید #الداغی نمونههاییاند که ما را به مردم عادی خوشبینتر میکنند. این مردم به حکم وجدان و بیهراس، با ترور و زور دست بهیقه میشوند. نسل جدید با دیدن آین دلاوران میتواند حدس بزند که بیشترِ رزمندههای جنگ، از چه جنسی بودند. و مردم کوچه و بازار، در آن سالها چگونه عمل میکردند. آن زمان "انقلابیها" نه یک گروهِ "همشکل"، که"همدل"های رنگارنگی بودند که واقعاً خود میجوشیدند و بر ترور و تجاوز میشوریدند.
امام راحل گفت: "حزبالله، همین مردم کوچه بازارند" و شهید رجایی نیز ملت را "اطلاعات ۳۶ میلیونی" مینامید. به یقین امروزهم اگربالادستیهایما همچون رجایی عمل کنند، "راه رجا بسته نیست گرچه رجایی برفت."
۱۴۰۲/۵/۲۶
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safav
#بالاتر_از_غیرت
#اگر_رجایی_زنده_بود
وارونه عمل میکنید!
دلسوزانه و با نگاه فرهنگی میگویم که ایکاش همه قهرمانها را به یک "شکل"و"شغل" در نیاوریم تا در لباسهای معمولی نیز، کسانی بمانند تا پاسدار جان مردم باشند و امید و اطمینان اجتماعی را بالا ببرند.
اگر بهراستی میخواهید به گونهای نمادین یک قهرمان را تجلیل و تبجیل کنید، به جای آنکه لباس خودتان را به او بپوشانید، ساعتی به لباس او درآیید و در شکل خادم حرم شاهچراغ عکسی منتشر کنید. وارونه عمل میکنید! شیوه درست این است نه آن!
۱۴۰۲/۵/۲۹
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
#جگر_شیر
#خشونت_بر_پزشکان،
گناهِ "بدبین سازان"
روز پزشک را به همه پزشکان خدوم و وظیفه شناس تبریک میگویم.
پزشکی، به راستی رشتهای دشوار، و حرفهای پُر فشار است. بویژه در این روزگارِ کاستیها، که گاه بیمارانِ ناراضی و همراهانِ "خود قاضی"- که به مدیران بالادستی دسترسی ندارند- فریاد خود را بر سر پزشک و بیمارستانیان میکشند و گاه مشت و لگد خود را بر سر و روی آن خادمان بیگناه و بی پناه حواله میکنند. با این گمان که پزشکان فقط پول میچاپند و کلاه میقاپند و باید تاوان بیسامانیها را نیز بدهند.
در چند هفتههای گذشته در همین استان ما چندین رفتار خشن با پزشکان و همکارانشان صورت گرفت. برخی از این پرخاشهای"چندریشهای" برخاسته از "بدگمانی" به دستگاه سلامت است و در پشتِ این مُشت و لگد، تبلیغاتِ گسترده "علم گریزان" و "پزشک ستیزان" ایستاده است. "دشمنانِ تازگی" نه تازگی دارند نه پایان! در همه جا و همهگاه، روانپریشانی معرکه میگشایند و توهمات خود را علماعلی میخوانند و دانش و دانشمند را "دام"و "دغل" میشمارند.
اما فاجعه بزرگ آنگاه رخ میدهد که این جزمگرایانِ "سر سِفت" بر کرسی تدریس و بر سریر تصمیم بنشینند و "شبهعلم" را بر "علم" چیرگی بخشند.
۱۴۰۲/۵/۳۱
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
#درد_پزشکی
#کتاب_سوزی_و_دستگاه_حوزه
#روز_پزشک_شب_بیمار
#سلامت_یا_سیاست
#حوزه_و_طب_سنتی
آن روزگار و این روزگار
امام جمعه محترم ما در هفته دولت چنین گفت: "لازم است مدیران اجرایی دستاوردهای نظام را با قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنند تا جوانان بدانند که دورانقبل از انقلاب آنجوری نیست که رسانههای معاند به آنها خوراک میدهند."
دعوت به مقایسه خوب است اما آیا حاکمیت قبل از انقلاب اگر ادامه مییافت، مگر قرار بود دست روی دست بگذارد و در همان وضعیت متوقف شود؟ مگر نظامهای مشابهش پیشرفتی نکردند؟ آیا بهتر نیست نظام خودمان را در زمانمشابه با آن کشورهای مشابه مقایسه کنیم؟ چرا خدمات و پیشرفتهای نظام ما را با شعارها، اهداف و وعدههای اولیه مقایسه نمیکنید و تنها چسبیدهاید به وضعیت رژیمی که ۴۴ سال پیش مرده است؟ آری برخلاف رسانه های معاند وضعیت پیشاز انقلاب، یک "بهشت مفقود" نبود اما مگر دوران پس از انقلاب آن"بهشت موعود"یاست که وعده میدادند؟
رسانههای معاند در باره آن روزگار دروغ میگویند و نفرین بر دروغگویان. اما آیا رسانههای موافق در باره این روزگار واقعیت را میگویند؟
۱۴۰۲/۶/۶
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ماهیهای سیاهِ کوچولو(!) در لبفرات، از لبهایشان لبیک میریزند. عیب ندارد که معنای لبیک را چندان نمیفهمند، اما زیباییاش آنجاست که ریا را اصلاً نمیشناسند.
این صحنه نازنین، طمطراق موکبهای"دستوری" و "بیتالمالی" را سخت شرمنده میکند!
۱۴۰۲/۶/۱۳
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
پیاده روی اربعین یا رژه نظامی شیعه؟
یک "مذهب"که پیروان خود را به هدایت و نجات میخوانَد، اعمالی به عنوان تمرین سفارش میکند تا ایمان پیروان را نیرومندتر کند. گاهی اعمالِ همگانی در زمان و مکان واحد توصیه میشود که به یقین"نمودِ" بیرونی(ظاهری) خواهد یافت. همانند حج و نمازجماعت، که در آنها "بود" از "نمود"جدا نیست.
اما آنچه این آیینها را از مراسمی چون "رژه" جدا میکند، اهداف و آثار "درونفردی" است. در یک رژه، تنها چیزی که از نیروها خواسته میشود"حرکات" یکسان است و هدفگذار نمیخواهد نیت، شخصیت و درون اشخاص را تغییر دهد و یکسان کند!
اما در آیینهای عبادی یکسان سازیِ درونی، اولین هدف است و اهداف همایشی و نمایشی از فرعیات آنها قلمداد شده است. در این آیینها اگر اهدافِ"درون فردی" فراموش شود و تنها به مقاصد "برون فردی" بسنده شود، بالاتر از یک رژه، ارزشی ندارد. و روندهها نباید انتظار داشته باشند خود از زیبایی و فایده رژه بهرهای ببرند. زیباییِ"رژه" و بهره آن تنها نصیب بیرونیها میشود.
۱۴۰۲/۶/۱۵
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
از دور آمدم و خیالم چه خام بود
گویا مرا نگاه دو چشمت حرام بود
با کفشهای زخمی خود ره سپردهام
من، از "در" آمدم، تو نگاهت به "بام" بود!
کامم ز کهنه بادهی تو بینصیب شد
با آنکه سر درِ تو پر از نقش جام بود
ای عشق! ای به راه تو صد تیغ آبدار
چشم تو زخم بود و لبت التیام بود
تو، نه! ولی به نام تو ما را فریفتند
"لیلی همیشه در پی ابنالسلام بود"
صد غنچه آبله، به کف پای من شکفت
عشقت به "نام" من، ولی او را به "کام" بود!
سعیِ صفای ما چو عمودی شمردهاند
آفاق وقف او شد و او را به نام بود!
"قیمت" برای او و "قیامت" برای ما
او را "قعود"، یکسره، ما را "قیام" بود
"غیرت" نصاب ما شد و "غارت" نصییب او
این چرخ را ز روز ازل این مرام بود!
تاول برای ما و تطاول برای او
در پشت "دانه" حیف ندیدیم "دام" بود.
اربعین ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۶/۱۵
سید زینالعابدین صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
شهید رسول زمانی
بی مزار
در نخستین روزهای جنگ، خبر رسید که از تو خبری نیست
ردِّپای تو را تا غبار و دود جستند و از تو، جز "هیچ" هیچ نیافتند
یارانت
همدیارانت
خون گریستند
صدای لرزان پدر
اولین و آخرین یادواره تو بود:
"جز پیکر رسول، هیچ نمیخواهم"
از آن پس، دیدنِ رویت
آرزوی پیرو جوان شد
من از آن روز به چهره هر سربازی خیره میشوم!
به آن امید که او، "تو" باشی
و من قاصدک حیاتت
رعنای مودب!
از پاییز ۵۷ شعار سُرخ تو در گوشم میپیچد:
"دوستان به ما ملحق شوید/شهید راه حق شوید"
چه کس گمانه میزد آن صبح
تو خود نخستین باشی
و کاروانی بزرگ به تو ملحق
و سینه مردم مزار تو ؟
مردم، درون سینه، نگاهت نهفتهاند
بس شب به یادت ایگل زیبا نخفتهاند
پاییز چون رسد، غم تو تازه تر شود
چِل سال بیش، بیش تر از این نگفتهاند
۱۴۰۲/۶/۲۲
سید زینالعابدبن صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi
عجب "حماسه"ای!
یکیاز پنج فرزند یک وزیر، تنها پنج کیلومتر و فقط دو ساعت از پدر جدا افتاد و چه قِشقِرِقی برپاشد. داستان در حد یک ایثار ملی به رسانهها سرازیر شد. در شیوه پیدا شدن این "وزیر زاده"، معرکهای از اخبار راه افتاد و جناب وزیر گفتگو کرد و در لفافه، از حضور خانوادگی و پنج فرزندی خود در اربعین گفت. رسانهها نیز این خبر را در ردیف "حماسه"ها نشاندند!
...چهل سال است در این خاک، از کبوترانِ آزادی، نه پَری برگشته، نه پیکری! "تک فرزند"هایی رشید در دفاعیخونین از این آب و خاک، گم شدند، نه کسی پدرشان را قهرمان خواند و نه مادرشان را مهربان!
در هشت سال، بس نظمها پریشان شد و بسی خانهها ویران. خانوادههایی، خیمه در آتش زدند و در مقام"جمعالجمع" به معراج خون تاختند، اما نه به روی خود آوردند نه به رخ دیگران کشیدند. نه سیمایشان برجسته شد نه صدایشان بلند.
رسانهای که حماسههای ملت را نقاشی نکند به ناچار نقاشیهای سرد و خنک را تبدیل به حماسه خواهد کرد و کیست که نداند این "پرده بیجان" است و این "حوضِ نقاشی بیماهی"!
۱۴۰۲/۶/۲۴
سید زینالعابدبن صفوی
تلگرام @zeinoddin43
@zeinoddin43 ایتا
اینستاگرام:
@seyed_zeinolabedin_safavi