eitaa logo
یاد مرگ
50 دنبال‌کننده
38 عکس
22 ویدیو
1 فایل
أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» برای فرستادن مطالب مرتبط با موضوع کانال: @milad77khademi
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش اول روایت) «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ يُمِيتُ اَلشَّهَوَاتِ فِي اَلنَّفْسِ وَ يَقْطَعُ مَنَابِتَ اَلْغَفْلَةِ وَ يُقَوِّي اَلْقَلْبَ بِمَوَاعِدِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ يُرِقُّ اَلطَّبْعَ وَ يَكْسِرُ أَعْلاَمَ اَلْهَوَى وَ يُطْفِئُ نَارَ اَلْحِرْصِ وَ يُحَقِّرُ اَلدُّنْيَا » يادكردن موت و به ياد مرگ بودن، شهوتها و خواهشهاى نفس رامى‌ميراند و بر طرف مى‌كند، و هر چه را كه مورد غفلت است قلع مى‌كند. و قوّت مى‌دهد رغبت به جانب خدا را، و دل را نرم مى‌كند، و هوا و هوس را درهم مى‌شكند، و آتش حرص را خاموش مى‌كند، و دنيا را در نظر او بى‌قدر و بى‌اعتبار مى‌كند. 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۱ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش اول روایت) «ذِكْرُ اَلْمَوْتِ يُم
۱۲ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش دوم روایت) وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «فِكْرُ سَاعَةٍ خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ» وَ ذَلِكَ عِنْدَ مَا تَحُلُّ أَطْنَابَ خِيَامِ اَلدُّنْيَا وَ تَشُدُّهَا بِالْآخِرَةِ. وَ لاَ يَسْكُنُ نُزُولُ اَلرَّحْمَةِ عِنْدَ ذِكْرِ اَلْمَوْتِ بِهَذِهِ اَلصِّفَةِ. وَ مَنْ لاَ يَعْتَبِرُ بِالْمَوْتِ وَ قِلَّةِ حِيلَتِهِ وَ كَثْرَةِ عَجْزِهِ‌ وَ طُولِ مُقَامِهِ فِي اَلْقَبْرِ وَ تَحَيُّرِهِ فِي اَلْقِيَامَةِ، فَلاَ خَيْرَ فِيهِ. و همين معنى است تفسير كلام حضرت رسول صلّى اللّٰه عليه و آله كه فرموده است: «فكر كردن يك ساعت، برتر است از عبادت يك سال.» امّا فكرى كه از براى كوچ كردن از دنيا، و واكردن طناب‌هاى خيمه‌هاى دنيا و زدن خيمه در آخرت باشد، نه فكر ديگر. و هر كه مردن را به خاطر بياورد به نحوى كه مذكور شد؛ تا او در اين فكر است، بلا شكّ‌ رحمت الهى بر او نازل مى‌شود و غرق رحمت الهى است.‌‌ و هر كه از مردن عبرت نمى‌گيرد و بيچارگى و عاجزى خود را در وقت مردن و بعد از مردن به خاطر نمى‌آورد و توقّف بسيار در قبر و حيرانى روز قيامت را ملاحظه نمى‌كند، پس اميد خير و خوبى در او نيست. 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۲ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش دوم روایت) وَ هُوَ مَعْنَى مَا قَا
۱۳ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش سوم روایت) قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اُذْكُرُوا هَادِمَ اَللَّذَّاتِ» قِيلَ وَ مَا هُوَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ؟ فَقَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: اَلْمَوْتُ فَمَا ذَكَرَهُ عَبْدٌ عَلَى اَلْحَقِيقَةِ فِي سَعَةٍ إِلاَّ ضَاقَتْ عَلَيْهِ اَلدُّنْيَا وَ لاَ فِي شِدَّةٍ إِلاَّ اِتَّسَعَتْ عَلَيْهِ وَ اَلْمَوْتُ أَوَّلُ مَنْزِلٍ مِنْ مَنَازِلِ اَلْآخِرَةِ وَ آخِرُ مَنْزِلٍ مِنْ مَنَازِلِ اَلدُّنْيَا فَطُوبَى لِمَنْ أُكْرِمَ عِنْدَ اَلنُّزُولِ بِأَوَّلِهَا وَطُوبَى لِمَنْ أُحْسِنَ مُشَايَعَتُهُ فِي آخِرِهَا روایت است از حضرت صادق علیه‌السلام که فرمود: نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: «ویران‌کننده‌ی لذت‌ها[و شهوات دنیایی] را ياد كنيد!» عرض كردند: «آن چه چيز است اى پيغمبر خدا»؟! فرمود: «آن مرگ است! پس بنده آن را در راحتی از روی حقیقت یاد نمی‌کند، مگر اينكه دنیا بر او تنگ شود، و نه در وقت شدّتى، مگر اينكه دنیا بر او وسيع[گردد]. و مرگ، منزل اوّل است از منزل‌هاى آخرت، و منزل آخر است از منازل دنيا؛ خوشا حال كسى [كه] در اولش گرامى داشته شود؛ و خوشا آن را كه همراهی او، در آخرش نیکو گردد.» 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
یاد مرگ
#یادمرگ ۱۳ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش سوم روایت) قَالَ اَلنَّبِيُّ صَل
۱۴ 🔰قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اللّٰه: (بخش آخر روایت) اَلْمَوْتُ أَقْرَبُ اَلْأَشْيَاءِ مِنْ بَنِي آدَمَ وَ هُوَ يَعُدُّهُ أَبْعَدَ فَمَا أَجْرَأَ اَلْإِنْسَانَ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَا أَضْعَفَهُ مِنْ خَلْقٍ. وَ فِي اَلْمَوْتِ نَجَاةُ اَلْمُخْلِصِينَ وَ هَلاَكُ اَلْمُجْرِمِينَ وَ لِذَلِكَ اِشْتَاقَ مَنِ اِشْتَاقَ إِلَى اَلْمَوْتِ وَ كَرِهَ مَنْ كَرِهَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى‌اَللَّهُ‌عَلیه‌وَآلِهِ: «مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اَللَّهِ أَحَبَّ اَللَّهُ لِقَاءَهُ وَ مَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اَللَّهِ كَرِهَ اَللَّهُ لِقَاءَهُ.» مرگ نزديك‌ترين چيزها به آدمى است درحالی‌که، آن را دور به حساب می‌آورد. پس چقدر جرأت دارد انسان بر ضرر نفس خود با وجود این‌كه از او ضعيف‌تر در ميان مخلوق نيست. و در مرگ نجات اهل اخلاص و هلاك گناهكاران است؛ و به‌خاطر همین علت است که مشتاق شده آن‌ کس كه مشتاق شده، و ناخوش داشته آن‌ کس كه ناخوش داشته؛ حضرت پيغمبر صلی الله علیه و آله: «كسى كه دوست دارد ملاقات خدا را، خداوند نیز دوست دارد ملاقات او را، و كسى كه ناخوش دارد ملاقات خدا را، خداوند هم ناخوش دارد ملاقات او را.» 📚 ج ۱، ص ۱۷۱ @zekrolmout
...شب بيست و هفتم ماه‌ رمضان : در آن غسل كردن وارد شده، و روايت شده است كه حضرت زين العابدين (عليه السّلام) اين دعا را، در اين شب از اول تا آخر شب مكرّر می‌خواند: «اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الإِْنَابَهَ إلَي دَارِ الْخُلُودِ وَ الاِسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ» خدايا دوري از خانه فريب، و بازگشت به خانه جاويدان، و آمادگي براي مرگ پيش از رسيدن آن را روزی‌ام گردان. 📚 @zekrolmout
۱۵ 🔰 کانال رادیو روات، زحمت صوتی کردن کتاب شریف «منازل الآخره» اثر مرحوم شیخ عباس قمی را کشیده است. این کتاب صوتی در ۲۵ قطعه گویندگی شده است که عمدتا کم‌تر از ده دقیقه زمان هر کدام است. 🎙 اولین قسمت از کتاب صوتی . 📌 توضیحاتی درباره‌ی کتاب: 📚 منازلُ الآخرة کتابی به زبان فارسی درباره مرگ و حوادث پس از آن است. نویسنده با نگاهی حدیث‌شناسانه در صدد نشان دادن تصویری روشن از هر یک از منزل‌گاه‌های مرگ و عالم پس از مرگ است و کوشیده است تا ضمن برشمردن اهمیت و خطرات هر جایگاه، ابزاری برای نجات از هول و وحشت هرکدام، و وسیله‌ای برای دستیابی به سلامت و مصونیت در هر مقام، ارائه دهد. در این کتاب پس از هر بخش، داستان‌هایی از مرگ و حوادث مربوط به آن ذکر شده و در پایان کتاب نیز داستان‌هایی از خداترسان آمده است. مرگ، قبر، برزخ، قیامت، بیرون آمدن از قبر، میزان، حسابرسی، پرونده، صراط و عذاب جهنم از موضوعات مورد بحث در این کتاب است. 📜 در مقدمه‌ی کتاب، حدیثی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ذکر شده است که به نوعی از انگیزه‌های نگارش کتاب، توجه به این حدیث بوده است: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ» (نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۴) «مهيا شويد -خدايتان رحمت كناد- كه در ميان شما بانگ رحيل داده‌اند.» 🌐 منبع معرفی کتاب: پایگاه ویکی شیعه @zekrolmout
۱۶ تقوا هرگز دست نمی‌دهد، و معصیت هرگز اجتناب نمی‌شود، مگر با یادآوری روز جزا هم‌چنان‌که خود خدای تعالی فرمود: «إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ» ( سوره ص آیه ٢٦) 📚 ترجمه تفسیر ، علامه طباطبایی، ج ۲، ص ۱۲۲ @zekrolmout
💠 حقیقت مرگ 💠 💠 كمال ما در چيست؟ ما را كه آوردند بعد ما را هم می‌برند، اين‌طور نيست كه مرگ هم پايان راه باشد؛ بين راه است. 💠اين سخن نورانی وجود مبارك سيّدالشهداء سلام الله عليه در روز بود كه «صَبرَاً بَنِي الكرَام»؛ اي فرزندان كرامت! 🔸مرگ گودال نيست، 🔸مرگ چاله نيست، 🔸مرگ چاه نيست، 🔸مرگ فرو رفتن نيست، 💠 بلکه مرگ و است از اين پل می‌گذريد آن طرف پل، است: «فَمَا المَوتُ إِلا قَنطَرَةٌ تَعبُرُ بِکُم». 💠 اگر مرگ پوسيدن نيست و از پوست به در آمدن است، اگر مرگ گودال و چاله نيست و پل است، وقتی از اين پل گذشتيم، حيات ابد داريم ما هستيم و مسئوليت ما. آن وقت اوّلين چيزي هم كه از ما سؤال می‌كنند اين است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ 💠 اينكه بزرگان ما می‌گويند شب و روز به باشيد، براي اينكه مرگ، پويايی را به همراه دارد، چون اوّلين چيزی كه بعد از مرگ سؤال كردند، می‌گويند چه كار كردی. آنها كه خيال می‌كنند، مرگ پوسيدن است و پايان راه است، می‌گويند افسردگی می‌آورد؛ 💠 اما آن‌ کسی كه مرگ را آفريد كه «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ» می‌گويد مرگ، پايان راه ، بلکه معبر، پويايی، ماندگاری و سعادت است؛ از اين پل كه گذشتيد سؤال می‌كنند چه كار كرديد. بنابراين كسی نمی‌تواند بگويد من خود را اين ‌چنين می‌بينم. @zekrolmout
۱۷ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ اَلْخَرَّازِ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ اَلْحَذَّاءِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِّثْنِي بِمَا أَنْتَفِعُ بِهِ» فَقَالَ: «يَا أَبَا عُبَيْدَةَ، أَكْثِرْ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ فَإِنَّهُ لَمْ يُكْثِرْ إِنْسَانٌ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ إِلاَّ زَهِدَ فِي اَلدُّنْيَا.» از ابو ايوب از ابو عبيده كه گفت بحضرت باقر عليه السّلام عرض كردم: «فدايت شوم حديثى و مطلبى بمن بفرما كه سودمند شوم.» فرمود: «اى اباعبیده، بسيار ياد مرگ كن، به راستی كه هيچ كس نيست كه زياد در ياد مرگ باشد، مگر اينكه حالت زهد و بى‌رغبتى نسبت به‌دنيا در او حاصل مى‌شود [چون به هر چه دل بندد بالاخره از او جدا خواهد شد].» 📚 ، بَابُ اِسْتِحْبَابِ كَثْرَةِ ذِكْرِ اَلْمَوْتِ، ج ۲، ص ۴۳۴ @zekrolmout
📌 یاد مرگ، درمان است! @zekrolmout
سید رضا نریمانی - رادیو عقیق.mp3
4.02M
«وقتی که همه رفیقام منو تنها بذارن وقتی که جنازه‌ی منو رو شونه میارن...» 📜 قالَ الرِّضَا (ع) مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ، حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ. حضرت رضا عليه السّلام فرمود: هر كس مرا با دورى راه زيارت كند و از راه دور به زيارت من آيد در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتي‌هاى آن حال نجات دهم: ۱- هنگامى كه نامه‌هاى اعمال مردم از راست و چپ به پرواز درآيد؛ ۲- در صراط؛ ۳- در ميزان. 📚 ، ج‏لد ۱، صفحه ۱۶۸ @zekrolmout
⚠️ قبر و برزخ و قیامت در پیش است... 💠 "یوم یجعل الولدان شیبا¹" هول قیامت در حدی است که بچه تازه به دنیا آمده را پیر می کند. 💠"يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ، يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ الله شَدِيدٌ²." اى مردم از پروردگار خود پروا كنيد؛ چرا كه زلزله امرى هولناك است؛ روزى كه آن را ببينيد هر شيردهنده‏ اى آن را كه شير مى‏ دهد، [از ترس] فرو مى‏ گذارد و هر آبستنى بار خود را فرو مى ‏نهد و مردم را مست مى ‏بينى و حال آنكه مست نيستند؛ ولى عذاب خدا شديد است! این روز در پیش است. 🔸 علیه السلام فرمود: "اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفوت.³" ⁉️ چه جور است؟ 💠 هفتاد سال، هشتاد سال، این درخت زندگی در این دنیا ریشه دوانیده؛ سکرات مرگ این درخت را از همه ریشه هایی که دوانده جدا می کند. این سکرات، [در بیان امام] بر حسرتِ فوت، مقدم شده است. ⚠️ همه در هستند؛ خوبان در حسرت، بدان در حسرت، علما در حسرت، عبّاد در حسرت، آنهایی که بد هستند در حسرت که چرا خوب نشدند، آنها که خوبند در حسرت که چرا خوبتر نشدند... ۱. سوره مزمل، آیه ۱۷. ۲. سوره حج، آیات ۱ و ۲. ۳. نهج البلاغه، خطبهٔ ۱۰۹. @zekrolmout
✳️ در اطراف چادر دسته، گودال‌هایی شبیه به گور بود. من خبر داشتم که از نیمه‌ شب تا سحر، بعضی از بچه‌ها در آن قبرها می‌نشستند و با خدا راز و نیاز می‌کردند. گاهی هم خوابیده و به یاد مرگ عبادت می‌کردند. نیمه شبی من هم خواستم تا این لذّتِ دیگران را تجربه کنم. هلال ماه، گاهی پشت ابرها پنهان می‌شد و گاه خودنمایی می‌کرد. قسمت‌هایی از مناجات حضرت امیر و دعای ابوحمزه را که از بس در جمع تکرار شده بود، در خاطر داشتم، با خود زمزمه کردم. یاد لذیذ خدا در آن تاریکی و سرما و تنهایی، درون گوری خاکی و نمور، چه گرمابخش و امیدزا بود. آن‌شب آن‌قدر مزّه داد که بارها تکرارش کردم. 📚 اصغر کاظمی، «دسته یک» (بازروایی خاطرات شب عملیات ۱۳۶۴/۱۱/۲۴، جاده فاو - ام‌القصر)، صفحه ۱۰۴. @zekrolmout
۱۸ اِبْنُ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ«... فَإِنَّ مَنْ تَوَاضَعَ لِلَّهِ رَفَعَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اَللَّهُ وَ مَنِ اِقْتَصَدَ فِي مَعِيشَتِهِ رَزَقَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اَللَّهُ وَ مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اَلْمَوْتِ أَحَبَّهُ اَللَّهُ» «هركس بزرگى ورزد، خدايش او را بى‌مقدار گرداند و هركس در زندگى ميانه‌روى كند خدايش روزى دهد و هركس ولخرجى كند، خداوند محرومش سازد و هركس بسيار به ياد مرگ باشد خداوند او را دوست بدارد. 🔸شرح علامه محمدباقر مجلسی بر این فراز از حدیث در مرآةالعقول: «و من أكثر ذكر الموت أحبه الله لأن كثرة ذكر الموت توجب الزهد في الدنيا و الميل إلى الآخرة و ترك المعاصي و سائر ما يوجب حبه تعالى.» 📚 ج ۲، ص ۱۲۲ @zekrolmout
۱۹ امير المؤمنين علي عليه السلام : «ألا مُستَيقِظٌ مِن غَفلَتِهِ قَبلَ نَفادِ مُدَّتِهِ؟...» @zekrolmout
۲۰ 🔰 فرازی از دعای عرفه اباعبدالله الحسین علیه‌السلام: «فَبِأیِّ شَیْءٍ اَسْتَقْبِلُکَ یا مَوْلایَ اَبِسَمْعی اَمْ بِبَصَری اَمْ بِلِسانی اَمْ بِیَدی اَمْ بِرِجْلی اَلیْسَ کُلُّها نِعَمَکَ عِندی وَبِکُلِّها عَصَیْتُکَ» ای مولای من با چه وسیله‌ای با تو روبرو شوم؟ آیا با گوشم، یا با دیده‌ام، یا با زبانم، یا با دستم، یا با پایم، آیا این همه نعمت‌های تو نزد من نیست؟ و من به همه این‌ها تو را معصیت کردم... ❓تو چه حالتی هستیم وقتی خدا رو ملاقات می‌کنیم؟ @zekrolmout
🔰 «کجا از مرگ هراس دارد آن‌که به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است؟» شهید آوینی 📍گلزارشهدای قم @zekrolmout
🔰 «شهدا، اصحاب آخرالزمانی سیدالشهدا علیه‌السلام هستند. پیام آن‌ها عشق و اطاعت است و وفاداری.» شهید آوینی 📍گلزار شهدای کرمان @zekrolmout
۲۱ 📜آخرین نامه ای که امام حسین علیه‌السلام از کربلا برای جمعی از بنی هاشم و برادرش محمد حنفیّه نوشته است: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم امّا بَعد فَکَأنَّ الدُّنیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ الْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ السَّلام» «به نام خدای بخشنده مهربان، امّا بعد، پس گویا دنیایی نبوده و گویا آخرت همیشه بوده است». 🥀 @zekrolmout
۲۲ 📜هنگامی که حضرت‌ سید الشّهدا (ع) آهنگ‌ رفتن به‌سوی‌ عراق‌ را نمودند، در مکّه‌ مکرّمه‌ سخنرانی کردند که مردم همه ایستادند که به سخنان ایشان گوش فرا دهند... وَ رُوِیَ أَنَّهُ علیه‌السلام لَمَّا عَزَمَ عَلَی‌ الْخُرُوجِ إلَی‌ الْعِرَاقِ قَامَ خَطِیبـًا، فَقَال‌: الْحَمْدُ لِلَّهِ، مَاشَآءَ اللَهُ، وَلاَ قُوَّه إلاَّ بِاللَهِ، وَصَلَّی‌ اللَهُ عَلَی‌ رَسُولِهِ. ▪️خطَّ الْمَوْتُ عَلَی‌ وُلْدِ ءَادَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَه عَلَی‌ جِیدِ الْفَتَه. وَمَا أَوْلَهَنِی‌ إلَی‌ أَسْلاَفِی‌ اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إلَی‌ یُوسُفَ. 🔺وَخُیِّرَ لِی‌ مَصْرَعٌ أَنَا لاَقِیهِ؛ کَأَنِّی‌ بَأَوْصَالِی‌ تَتَقَطَّعُهَا عُسْلاَنُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَکَرْبَلاءَ؛ فَیَمْلاَنَ مِنِّی‌ أَکْرَاشـًا جُوفـًا، وَأَجْرِبَه سُغْبـًا. لاَ مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ. ▪️رِضَا اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ؛ نَصْبِرُ عَلَی‌ بَلاَئِهِ، وَیُوَفِّینَا أُجُورَ الصَّابِرِینَ. لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَهِ صَلَّی‌ اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ لُحْمَتُهُ، وَهِیَ مَجْمُوعَه لَهُ فِی‌ حَظِیرَه الْقُدْسِ، تَقِرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ، وَیُنْجَزُ لَهُمْ وَعْدُهُ. ▪️مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ، وَمُوَطِّنـًا عَلَی‌ لِقَآءِ اللَهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا....؛ فَإِنَّنِی‌ رَاحِلٌ مُصْبِحـًا إنْ شَآءَاللَهُ تَعَالَی‌.» - - - - - - - - - - - - - - - حمد و سپاس‌ سزاوار خداست‌. آنچه‌ را که‌ خدا بخواهد خواهد شد؛ و قوّه‌ و قدرتی‌ نیست‌ مگر به خدا؛ و درود بر رسول‌ و فرستاده‌ او باد! ◾️مرگ‌ بر فرزندان‌ آدم‌ به‌مثابه‌ گردنبند بر گردن‌ دختر جوان‌ کشیده‌ و بسته‌ شده‌ است‌؛ و من در آرزو و اشتیاق‌ ملاقات‌ و دیدار رفتگان‌ از خاندان‌ خود هستم‌، همانند اشتیاقی‌ که‌ یعقوب‌ به‌ دیدار یوسف‌ داشت‌؛ 🔺و برایم‌ جایی‌ معین‌ و انتخاب‌ شده‌ است‌ که‌ باید پیکرم‌ در آنجا بیفتد و من‌ باید به‌ آنجا برسم‌. گویا می‌بینم‌ که‌ بندبند مرا گرگان‌ بیابان‌ بین‌ نَواویس‌ و کربلا از هم‌ جدا می‌سازند و از من‌ شکمبه‌های‌ تهی‌ خود را پر می‌کنند و انبان‌های‌ گرسنه‌ خود را سرشار می‌نمایند. فرارگاهی‌ نیست‌ از روزی که‌ در قلم‌ تقدیر گذشته‌ است‌. ▪️رضای‌ خدا رضای‌ ما اهل‌بیت‌ است‌. بر امتحانات‌ و بلاهای‌ او شکیبایی‌ می‌نماییم و او اجر و مزد شکیبایان‌ را به‌طور کامل به‌ ما عنایت‌ خواهد نمود. پاره تن رسول خدا (ص) از او دور نمى‏ شود، در بهشت به او مى ‏پیوندد، باعث روشنى چشم او و انجام شدن وعده‏‌اش مى‏ شود. ▪️پس‌ کسی که‌ در میان‌ ماست‌ و حاضر است‌ جان‌ خود را ایثار کند و خون‌ دل‌ خود را فدا کند و برای‌ لقای‌ خدا نفس‌ خود را آماده‌ نموده‌ است‌، با ما کوچ‌ کند که‌ من‌ در صبحگاهان‌ عازم‌ رحیل‌ هستم‌؛ إن‌‌شآء‌الله‌‌تعالَی‌.» 📚ابن طاووس، اللّهوف، صفحه ۶۰ و ۶۱ 🥀 @zekrolmout
۲۳ 🔸الْمَوْتِ عَلى سَبیلِ إِحْیاءِ الْحَقِّ🔸 امام حسین علیه‌السلام در حدیثی می فرمایند: «لَیْسَ شَأْنِی شَأْنُ مَنْ یَخافُ الْمَوْتَ، ما اَهْوَنَ الْمَوْتِ عَلى سَبیلِ نَیْلِ الْعِزِّ وَ إِحْیاءِ الْحَقِّ، لَیْسَ الْمُوتُ فِی سَبیلِ الْعِزِّ إِلاّ حَیاةً خالِدَةً وَ لَیْسَتِ الْحَیاةُ مَعَ الذُّلِّ إِلاَّ الْمَوْتَ الَّذِی لا حَیاةَ مَعَهُ، اَفَبِالْمَوْتِ تُخَوِّفُنِی؟ هَیْهاتَ طاشَ سَهْمُکَ وَ خابَ ظَنُّکَ لَسْتُ اَخافُ الْمَوْتَ، اِنَّ نَفْسِی لاَکْبَرُ مِنْ ذلِکَ وَ هِمَّتِی لاَعْلى مِنْ أَنْ أَحْمِلَ الضَّیْمَ خَوْفاً مِنَ الْمَوْتِ وَ هَلْ تَقْدِرُونَ عَلى اَکْثَرَ مِنْ قَتْلی؟! مَرْحَباً بِالْقَتْلِ فِی سَبیلِ اللّهِ، وَ لکِنَّکُمْ لا تَقْدِرُونَ عَلى هَدْمِ مَجْدی وَ مَحْوِ عِزِّی وَ شَرَفِی فَإِذا لا أُبالِی بِالْقَتْلِ»؛ «در شأن چون منى نیست که از مرگ بهراسد! مرگ در راه رسیدن به عزّت و احیاى حق، چقدر آسان است! آرى مرگ در راه عزّت و سربلندى جز زندگانى جاوید نیست! و زندگى ذلّت بار جز مرگ تهى از زندگى نمى باشد. آیا مرا از مرگ مى ترسانى؟ هیهات! تیرت به خطا رفت و پندارت بیهوده است! من آن نیستم که از مرگ بترسم، روحم بزرگ تر و همّتم برتر از آن است که از ترس مرگ زیر بار ستم بروم! آیا به بیش از کشتن من قادرید؟! خوشا به کشته شدن در راه خدا! ولى شما بر نابودى عظمت و عزّت و شرف من ناتوانید، حال که چنین است من از کشته شدن باکى ندارم! 📚 احقاق الحق، ج ۱، ص ۶۰۱ و اعیان الشیعة، ج ۱، ص ۵۸۱. 🥀 @zekrolmout
۲۴ «فَإِنَّكُمْ لَوْ عَايَنْتُمْ مَا قَدْ عَايَنَ مَنْ مَاتَ مِنْكُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ لَكِنْ مَحْجُوبٌ عَنْكُمْ مَا قَدْ عَايَنُوا وَ قَرِيبٌ مَا يُطْرَحُ الْحِجَاب». همانا اگر آنچه مردگان شما می‌ديدند، می‌ديديد، ناشكيبايی می‏‌كرديد و می‌‏ترسيديد، و می‌‏شنيديد و فرمان می‌‏برديد. امّا آنچه آنان به چشم خويش دیدند بر شما پوشيده‌است، و به زودی پرده فرو افتد؛ حقيقت را به شما نيز نشان می‌دهند. 📚 خطبه ۲۰ @zekrolmout
«ملّا (ملاصدرای شیرازی) پُلی بست، بی‌پروا، به جانب وحدتِ وجود و گفت: «پس به آن‌جا می‌رسیم که زمین، خداست، آسمان، خداست، و انسان خدا؛ زیرا همگی زاده‌ی اراده‌ی مطلق خداوندند، و خداوند، به غیرِ خویش اراده نمی‌فرماید، زیرا هر چه اراده کند بیرونِ خویش، باز، نامتناهی بودنش، آن بیرون را به درون می‌آورد و درون و برون، بود و نبود، وجود و موجود را یکی می‌کند. و اگر تو قدرِ آن ذره‌ی نورانی را بدانی، هیچ باکی از تغییر نخواهی داشت و از . پس ای برادران من! به مرگ نیندیشید، چه، برای شما، مرگ و فنایی نیست، چنان‌که پروردگار تعالی فرمود: «تو را برای ماندن آفریدم.» زیرا تو خانه‌ات را رها می‌کنی تا به سرای آرامش خود بروی؛ و آنچه شما را از رفتن بیمناک می‌سازد، نه رفتن است، که بارهای سنگینِ شماست که پس از مرگ شما بر جای می‌مانَد و بارهایی‌ست که از پیش شما ناپدید می‌شود. پس آن‌ها را رها ساز و شاد باش؛ و درود بر او باد که فرمود: «کسانی که سبک‌بارند نجات می‌یابند و کسانی که بار سنگین دارند هلاک می‌شوند». دشواری‌های مرگ را بر نَفْس خویش سبک‌ گردان تا یادِ دیدار پروردگار در ذهنت نقش بندد. پس بدان! آن‌ها که از رفتن اکراه دارند و می‌ترسند، پا‌ی‌شان در گِلِ فساد مانده‌است؛ و الّا این همه نشاط و سلامت که در سفر است مگر کم است که این‌طور به توقف‌گاهِ خویش پیله می‌کنی و به فراموشی می‌سپاری این نکته را که همه چیز از اوست، و همه چیز، لاجرم به او باز می‌گردد؟» 📚 کتاب «مردی در تبعید ابدی»؛ نادر ابراهیمی @zekrolmout