eitaa logo
💎زندگی فیلسوفانه💎
367 دنبال‌کننده
599 عکس
219 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🌄 مؤمن نمی‌تواند در محیطی باشد مگر... ❞ عین‌صاد 📚 عوامل_رشد | ص ۲۸ پ.ن: گاه انسان به این کلمات خوب دقت و تایید میکند که بله مومن یا رشد میدهد و یا رشد میگیرد؛ اما به کلمه"هجرت" به درستی نمی‌نگرد اگر انسان مومن در محیطی احساس کرد که نمی‌تواند رشد کند و یا زمینه رشد دیگران را فراهم کند، از آن محیط هجرت کند و بداند که ماندن او در آن محیط تنها او را به یک انسان واقف و ایستا تبدیل می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 روایتی عجیب در مورد مجازات کسانی که به زبان میگن خدایا توکل بر تو ولی در عمل به همه توکل می کنند به جز خدا❗️ 🎙استاد رحیمپور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
⬅️اگر می‌خواهید حقایق را درک کنید و در تفکرتان خطا واقع نشود باید بعضی از تعصب‌ها را کنار بگذارید... 🔰تعصّب، سدّ راه شناخت دستگاه اندیشه انسان طوری آفریده شده است که اگر روح انسان از نظر عاطفی رنگ بخصوصی داشته باشد نمیتواند حقایق را آنچنان که هست ببیند، بلکه مطابق آن رنگ میبیند. چه زیبا میفرماید علی (علیه السلام): «من عشق شیئا اعشی بصره و امرض قلبه» . یکی از آن چیزهایی که به روح انسان رنگ میدهد و وقتی رنگ داد انسان درست نمیتواند ببیند عشق و علاقه است. آدمی به هر چیزی که عشق بورزد نسبت به آن تعصب پیدا میکند. اگر عشق و تعصب پیدا شد انسان نمیتواند شئ را آنچنان که هست ببیند. نقطه مقابل، بغض، دشمنی، کینه و نفرت است. اگر انسان نسبت به چیزی کینه و نفرت داشته باشد همان کینه و نفرت، رنگی برای روح انسان میشود و انسان نمیتواند شئ را آنچنان که هست ببیند. عاشق، محبوب زشت خودش را زیبا میبیند. 📚بخشی از کلام شهید مطهری ره https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸این، تو نیستی! 🔰آیت الله حائری شیرازی(ره) انسان خودش را با جسمش اشتباه می گیرد! وقتی در آینه نگاه می‌کند و جسم خودش را می‌بیند، این اشتباه را می‌کند. به او می‌گویند چه کسی را در آینه دیدی؟ می‌گوید: «خودم را دیدم». نه! انسان خودش را نمی‌بیند! خیلی کار دارد که انسان به جایی برسد که خودش را ببیند. گاهی یک انسان از دنیا می‌رود قبل از این که حتی یک بار خودش را دیده باشد! انسان به هر چیزی تعلق پیدا کرد خودش را با او اشتباه می‌گیرد. اولین اشتباهی که انسان می‌کند این است که بدنش را خودش می‌داند؛ چون به این بدن تعلق پیدا کرده است. [در فیلم «گاو» اثر داریوش مهرجویی]، مش حسن از بس به آن گاو علاقه داشت، خودش هم شده بود گاو! هرچه می خواستند به او حالی کنند که تو گاو نیستی، باورش نمی شد. این همان حال و روز ماست! ما [به خاطر تعلقی که به بدنمان داریم]، باور کرده‌ایم که همین هیکل هستیم. وقتی انسان می‌فهمد که خودش چیز مهمی بوده که دیگر فرصت از کف رفته است. انبیا آمدند که به انسان بگویند: ای انسان! تو فقط همین بدن نیستی، تو یک دریا هستی که این بدن، یک قطره‌اش است. وقتی انسان می‌میرد، نعش خودش را از بیرون می‌بیند. آن وقت می‌فهمد که من این نعش نبودم. کسانی که روی خودشان کار کرده‌اند، گاهی بیرون از جسمشان می‌ایستند و جسم خودشان را تماشا می‌کنند. انبیاء آمدند به آدم بگویند «تو گاو نیستی»! اما آدم عصبانی می‌شود و میگوید: «اِلّا و لابد من همینم». مش حسن هر وقت برایش جو می‌بُردند، می‌گفت اینها دوست من هستند. اما هرکس برایش نان می‌بُرد، فکر میکرد دشمنش است. مشکل انسان همین است. 🆔@ahmad_shahgoli 🆔️@zendegi_filsofaneh
تا جایی که یادم می‌آید ما مذهبی‌ها همیشه همین‌طور بوده‌ایم. بحث می‌کردیم؛ استدلال می‌آوردیم و آخرش دلمان می‌خواست طرف مقابل را قانع کنیم. اصلا زمین و زمان را به‌هم می‌دوختیم برای قانع کردنِ مخالفانِ خود. من هم دقیقا همین شیوه را پیش می‌گرفتم. از سال‌هایِ دور تا چندی پیش! از زمانی که خاتمی قرار بود رئیس جمهور شود و رنگ لباس‌ها هم سیاسی شده بود! یادم هست که یک‌ روز دوتا از هم‌کلاسی‌هایم که جایشان همیشه نیمکت آخر بود با هم قرار گذاشته بودند که بر خلاف قوانین مدرسه مقنعه‌ی سبز بپوشند و من بر خود لازم می‌دیدم تا قانع‌شان کنم که سبز نپوشند! بعدازظهرهای پنج‌شنبه تویِ مسجدِ امام حسین و در جمعی که سال‌ها کتاب‌های شهید مطهری را می‌خواندیم باز من یاد می‌گرفتم که انگار تنها دلیل خلقتم، قانع کردنِ دیگران است. بعدش هم همین‌طور! تویِ حوزه! و حتی توی سلفِ دانشگاه باز هم غذا از دهن می‌افتاد و من دنبال قانع کردنِ مخالف‌‌ها بودم. در گفتگوهای حضوری! حتی از پشتِ خط! و همین چند سال پیش در دنیای تکنولوژی تویِ مسنجر پالتالک! حالا چندصباحی‌ست که فهمیده‌ام من موظف به قانع کردن دیگران نیستم. آدمی باید متمرکز شود بر مسیری که درستی‌اش را تشخیص داده است و تا پایِ جان بایستد بر عقیده‌ای که صحتش را فهمیده است. ما وظیفه داریم تعلیم دهیم؛ نهی نماییم؛ روشنگری کنیم؛ و دل بسوزانیم برای عقیده‌مان! اما هیچ لزومی ندارد خود را مامورِ اقناع بدانیم. ما وظیفه‌ای برای به زور قانع کردن آدم‌ها نداریم! 🖋زهرا ابراهیمی https://eitaa.com/roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ اشتباه برخی جوانان؛ نه هر انسان سنت‌گرایی مخالف آزاد اندیشی است و نه هر فرد سنت‌شکنی آزاداندیش 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🟢 ابزار منافق،متدینِ جاهل است لذا خوارج همواره ابزار منافقین بوده‌اند. 💬استاد مطهری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹افسوس كه ما، پيش از آن كه از آلودگى ‏ها پاك شده باشيم بر خويش عطر پاشيده ‏ايم و خويشتن را جز آن كه هستيم به ديگران معرفى كرده ‏ايم. 🔹ما به جاى آن كه رنگ خدا را گرفته باشيم، به خدا رنگ زده ‏ايم. چگونه مى ‏خواهيم ديگران را بسازيم و از اسارت ‏ها رها سازيم، در حالى كه هنوز خويش را نساخته ‏ايم؟ ما كه خود اسيريم، چگونه سخن از آزاد كردن ديگران می گوییم! 🔹نمى ‏توان بار رسالت الله را بر دوش داشت تا زمانى كه بنده غير اوييم. 🔹پس بايد از حاكميت غير او آزاد شد. اين است كه معلم، قبل از هر چيز بايد حُرّ شود و به آزادى برسد؛ آزادى از خويش، آزادى از غير و حتى آزادى از آزادى. و در اين مرحله است كه به عبوديت مى ‏رسد. 📚 علی صفایی حائری | تربیت کودک | ص ۱۳ 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔸️ چرا می‌گویند امام زمان (عج) با دین جدید می‌آید؟ آنچه درباره مهدی موعود سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه آمده که دین را تجدید می‌کند این است که طرز تفکر مردم را درباره دین عوض می‌کند و اضافات و زیادات و نقصانات را از بین می‌برد خود این فکر که دین احتیاج به احیاء و تجدید دارد در مآثر اسلامی زیاد است. اولًا در آثار اهل بیت هست که می‌فرمایند: «احیوا امرنا...». در کلمات امیرالمؤمنین سلام الله علیه است (نهج البلاغه)، ج 2، صفحه 198): «احیوا السّنّة و اماتوا البدعة» پس معلوم می‌شود ما وظیفه احیاء و اماته داریم و هر مؤمنی این وظیفه را دارد که مظهر محیی و ممیت واقع شود یعنی حقایق دین و به اصطلاح سنتها را احیاء کند و اضافات و زوائد یعنی بدعتها را بمیراند. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ۱، ص۱۶۲ و ۱۶۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰نئولیبرالیسم در یک کلمه یعنی "مکتب حرص". اگر در هر زمینه‌ای -پول، شهرت، موفقیت، شهوت... حتی دانش- به دنبال حداکثری کردن سهم و منفعت خودتی، تبریک میگم تو دست پرورده‌ی متعارف جهان نئولیبرال هستی. 🖋وحید یامین‌پور 🆔️https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از آسیب‌های جدی در نظام‌ جمهوری اسلامی، تقلیل دادن دین به مناسک است! اگرچه مناسک، بخش مهمی از آموزه‌های هر دینی است اما متوقف شدن در مناسک، چیزی جز پوسته‌ی ظاهری از دین برجا نخواهد گذاشت! 🖋زهرا ابراهیمی @roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔻اعتماد یا ترس شما با یک چالش روبه رویید . می توانید تصمیم بگیرید که روی نوجوان تأثیر بگذارید یا او را کنترل کنید یا این که اعتماد به نفس او را بالا ببرید یا به طور کلی اداره زندگی او را در دست بگیرید . می توانید روی این تمرکز کنید که مهارت های لازم را در نوجوان پرورش دهید یا این که کارهایش را برایش انجام دهید تا از او محافظت کنید . والدین اغلب به این بهانه متوسل می شوند که نوجوانان مرتکب اشتباه هایی می شوند که ممکن است آن ها را به کشتن دهد یا آینده آن ها را تباه کند ، اما واقعیت این است که این خطر در تمام سنین وجود دارد . تمرکز روی این ترس ، شما را وا می دارد به جای اینکه به نوجوانان اجازه دهید زندگی شان را آن طور که خودشان می خواهند بسازند ، به کنترل زندگی آنها بپردازید . از خودتان بپرسید: رفتارهای من از ترس نشئت می گیرد یا از اعتماد ؟ اعتماد کردن به نوجوان ، فضا را برای او مهیا می سازد تا اشتباه کند و از اشتباه هایش درس بگیرد . همان طور که رادولف درایکرز گفته است : زانوی صدمه دیده بهتر از جرئت آسیب دیده است . زانوی شکسته می تواند ترمیم شود ، اما جرئت آسیب دیده ترمیم نمی شود . 📚 تربیت سالم نوجوانان ، جین نلسن ، ص ۳۰۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
📜 شخصيت تحمیلی ▫️انسان با انتخابش زنده است. كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است. انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است. كسانى كه يافته‌اند در كنار بيشترها و بزرگ‌ترها، بزرگ‌تر مى‌شوند و قطره‌هايى كه فهميده‌اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت. ▫️و كسانى كه يافته‌اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگ‌ترها را انتخاب مى‌كنند و حق را مى‌طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى‌دهند. شخصيت انسان هنگامى مى‌شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند. ✍🏻 عین‌صاد https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
آدمها اگر پرسش های خوبی داشته باشند، با پاسخ هاشون قادر به ایجاد تغییر هستند... https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
وقتی مردم عامی باشند ، وابستگی جای شایستگی را خواهد گرفت ... http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔶️اجرای عدالت اجرای عدالت ، اساسی ترین عامل برای سوق دادنِ مردمان به جانب دین و معنویت است ، بخصوص نوجوانانی که شیرینی معنوی اسلام را هنوز نچشیده اند . این است که شیرینی عدل و زیبایی قسط دو عامل است که نوجوانان را به جانب اسلام می راند و در ایشان زمینه را برای جهتگیری توحیدی و قبول «مبدأ و معاد» آماده می سازد ، و آنان را به نماز گزاردن و روزه داشتن و به حج خانه خدا رفتن و جهاد کردن بر می انگیزد . و از آن جهت چنین است که « عدل سر ایمان است» و « مایهٔ زنده ماندن احکام» و روشن است که پیکر بدون سر زنده نیست . و هنگامی که رجال دین و علمای اسلام برای تحقق بخشیدن به اجرای همه جانبهٔ عدالت کاری نکنند و آن را در اجتماع رواج ندهند ، مردمان بویژه نوجوانان ، برای سیراب کردن تشنگی خویش در طلب عدل و بر انداختن ظلم ، به دیگر مکتبها توجه می یابند و به جهتگیری های الحادی دچار می گردند ؛ و شبهه های شبهه افکنان در بنیان اعتقادات جوانان جان می گیرند ، و این کیفیتی است که در نیمه اخیر قرن گذشته شاهد آن بوده ایم . 📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، جلد ۶ ، ص ۵۰۳ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
یکی از ایراداتی که به برخی از مذهبی‌ها و ارزشی‌ها می‌شود گرفت این است که قبل از سنجشِ حرف‌ها، به سنجیدنِ صاحبانِ آن حرف‌ها مبادرت می‌ورزند. یعنی اگر صاحبِ سخنی، در دایره‌ی موردِ حمایتِ ارزشی‌ها باشد و به اصطلاح با او هم‌فکر باشند، برایِ حرف‌هایش توجیهاتِ متعددی می‌آورند و خطاهایش را ماله می‌کشند، گو اینکه این‌ها اصلا رسالتی جز ماله‌کشیدن بر اشتباهات دیگران ندارند! به نظرم این نگاه و این نوع عملکرد، نه تنها کمکی به مذهب نمی‌کند بلکه دینداری را در نگاهِ عمومِ مردم، صرفا ابزاری برای حفظ قدرت معرفی می‌کند و این می‌تواند بدترین آسیب به نظام، توسطِ حامیانِ نظام باشد. 🖌زهرا ابراهیمی * اشاره کردم برخی از مذهبی‌ها و نه همه‌ی آن‌ها https://eitaa.com/roznevesht https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔴شخصی می‌گوید: با امام زین العابدین علیه السلام در صحرای عرفات بودیم. از آن بالا که نگاه کردم، دیدم صحرا از حاجی موج می‌زند. به امام عرض کردم: ما اکثَرَ الْحَجیجَ الحمدللَّه چقدر امسال حاجی زیاد است! امام فرمود: ما اکثَرَ الضَّجیجَ وَ اقَلَّ الْحَجیجَ ( بحار، ج 24/ ص 124) چقدر فریاد زیاد است و چقدر حاجی کم است! آن شخص می‌گوید: من نمی‌دانم امام چه کرد و چه بینشی به من داد و چه چشمی را در من بینا کرد که وقتی به من گفت: حالا نگاه کن، دیدم صحرایی است پر از حیوان، یک باغ وحش کامل که یک عده انسان هم در لابلای این حیوانها حرکت می‌کنند. فرمود: حالا می‌بینی؟ ⬅️باطن قضیه این است. از نظر اهل باطن و اهل معنی، این مسئله‌ امری به واضحی این چراغهاست. حال اگر ذهن متجددمآب بعضی از ما نمی‌خواهد قبول کند، اشتباه می‌کنیم. در زمان خود ما افرادی بوده و هستند که می‌توانند حقیقت انسانها را درک کنند و ببینند. 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص25 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c