❣صفات پیامبر در نهج❣
خطبه ۹۴
نُه جمله کوتاه و بسيار گويا بيان مى فرمايد. نخست مى گويد:
✅(فَهُوَ إِمَامُ مَنِ اتَّقَى وَ بَصِيرَةُ مَنِ اهْتَدَى).
او پيشواى پرهيزکاران، و سبب بينايى هدايت جويان است»
🔅تعبير «إمَامُ مَنِ التَّقَى...» شبيه «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» است: تنها کسانى مى توانند بهره بگيرند روحى حقّ طلب و حقيقت جو، داشته باشند.
🔅اختیار در رشد
کسیکه تقوا بورزد:
نه قرآن كه كلام الله است و نه پيامبران كه فرستادگان خداوندي ميباشند و نه ائمه عليهمالسلام و ديگر مربيان بشري، هيچ فرد و جامعهاي را به اجبار رهسپار كوي رشد و كمال نميكنند، زيرا چنانكه بارها گفتهايم: (جبر و اجبار با تكامل نميسازد).
✅ (سِرَاجٌ لَمَعَ ضَوْؤُهُ، وَ شِهَابٌ سَطَعَ نُورُهُ، وَ زَنْدٌ بَرَقَ لَمْعُهُ).
«چراغى است که نورش درخشان، و شهابى است پرفروغ، و آتش زنه اى است که برقش آشکار است».
🔅احتمال دارد که «سراج» اشاره به جنبه هدايت
و «شَهَاب» اشاره به دفع شياطين و مخالفان حق باشد
(با توجّه به آياتى از قرآن که «شَهَاب» را تيرى براى طرد شياطين شمرده
و «زَنْد» (آتش زنه، يا چيزى که آتش با آن مى افروزد) اشاره به اين باشد که پيامبر اکرم(ص) جرقّه هاى نخستين را در افرادى که قابليّت دارند، مى زند و آنها را در مسير تکامل به راه مى اندازد.
✅ (سِيرَتُهُ الْقَصْدُ، وَ سُنَّتُهُ الرُّشْدُ، وَ کَلاَمُهُ الْفَصْلُ، وَ حُکْمُهُ الْعَدْلُ).
«راه و رسم او معتدل، سنّت و روش او صحيح و متين، سخنش روشنگر حق از باطل، و حکمش عادلانه است!».
سيره پيامبر(ص) يعني شناختن سبک رفتار پيامبر و متدي که در عمل و در روش براي مقاصد خود به کار مي برد . در واقع منظور شناخت مقاصد ايشان نيست ، بلکه روش هايي را که براي هدف و مقصد خودش به کار مي برد ، سيره ايشان محسوب مي شود .
سنّت به روش در پيش گرفته شده و عادت شده در زندگى اطلاق مىگردد. پيامبر اكرم (ص) مىفرمايد:
«من سنّ في الإسلام سنة حسنة ... و من سنّ في الإسلام سنّة سيّئة ..؛كسى كه در اسلام سنت نيكويى بگذارد ... كسى كه در اسلام سنّت بدى بگذارد ...
🔅میانه روی نسبی است
مشقتهایی که برای عبادت میکشید بر حسب عظمت روحی و بزرگی هدف است.
مراد معتدل بودن احکام و دستورات دین است. اما مشقت کشیدن در عبادت برای رهیابی به مقام قرب خود حکمت است.
پیامبر میفرمود: «یَا أیُّهَا النَّاسُ عَلَیکُم بِالقَصدِ، عَلَیکُم بِالقَصدِ، عَلَیکُم بِالقَصدِ؛
ای مردم! بر شما باد به میانه روی، بر شما باد به میانه روی، بر شما باد به میانه روی».[کنزالعمّال، ج3، ص28]
🔅افراط و تفریط در اقتصاد، اخلاق
قال الوصی:
«الیَمینَ و الشِمالُ مَضِلَةٌ، و الطَریقُ الوُسطَی هِی الجَادّةُ.
معنایسیره و سنت
❣سیره و سنت❣
🔸محدثان اهل سنت بر این باورند که سنت قول، فعل و تقریر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میباشد. محدثان شیعه معتقدند که سنت علاوه بر قول و فعل و تقریر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، امامان معصوم (علیهمالسلام) را نیز در بر میگیرد.
🔸سنت، نزد فقها به معنای مستحب است که در مقابل واجب میباشد. همچنین سنت، معنایی اعم از حدیث دارد.
🔸سیره، در نزد علمای اصول، معنای دیگری غیر از سنت دارد و به معنای عادت و همگامی عملی مردم بر ترک یا فعل (انجام) چیزی است.
سیره به این معنا دارای دو قسمت است.
اول، سیره عقلانیه که منظور عادت تمام انسانهاست.
دوم، سیره متشرعه که به معنای عادت تمام مسلمانها یا گروهی خاص از مسلمانها مثل شیعه میباشد.
❣گرسنگی و تجلی ربوبیت❣
شیطان روزی بخدمت حضرت یحیی آمد. حضرت باو فرمود یا ابالحارث چه حالیرا از من دوست میداری؟
شیطان عرض کرد که چیزی از احوال تو دوست ندارم مگر آن که تو در بعضی اوقات شکم خود را اسیر میکنی و باین سبب نماز تو از اول وقت فوت میشود.
یحیی فرمود: با خدا عهد کردم آنکه هرگز شکم خود را از طعام سیر نکنم مادام که در دنیا زنده ام.
🔸 و این اشاره است به ضرر آن برای دل.
و چون میباشد قلت اکل از چیزهایی که دل را نور میدهد و باطن را تصفیه می کنند میتابد در آن شبه ربوبیت.
و از این جهة تأويل شده به آن چه وارد شده در حدیث قدسی که حق تعالی میفرماید:
«روزه برای منست و من جزا میدهم».
چون این را دانستی بدانکه قلت اکل از اعظم ریاضات شرعیه است و باعث این میشود که اشعه غیب در باطن میتابد و هر چند که واقع بشود بر غیر قانون.
#روزه
#کم_خوری
❣تشریفات بیجا❣
حکمت ۳۷
وَ قَالَ عليهالسلام وَ قَدْ لَقِيَهُ عِنْدَ مَسِيرِهِ إِلَى اَلشَّامِ دَهَاقِينُ اَلْأَنْبَارِ فَتَرَجَّلُوا لَهُ وَ اِشْتَدُّوا بَيْنَ يَدَيْهِ
و درود خدا بر او، فرمود: (در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده، و پيشاپيش آن حضرت مىدويدند
فَقَالَ مَا هَذَا اَلَّذِي صَنَعْتُمُوهُ فَقَالُوا خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا فَقَالَ
فرمود چرا چنين مىكنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مىكرديم، فرمود)
وَ اَللَّهِ مَا يَنْتَفِعُ بِهَذَا أُمَرَاؤُكُمْ وَ إِنَّكُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ فِي دُنْيَاكُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِي آخِرَتِكُمْ
به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مىافكنيد، و در آخرت دچار رنج و زحمت مىگرديد
وَ مَا أَخْسَرَ اَلْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا اَلْعِقَابُ وَ أَرْبَحَ اَلدَّعَةَ مَعَهَا اَلْأَمَانُ مِنَ اَلنَّارِ
و چه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد، و چه سودمند است آسايشى كه با آن، امان از آتش جهنّم باشد.
🔸دوری از لهو
- التشريفات البلاطية بهذه الصّور ممّا لا ینتفع بها الامرا نفعا عقلانيا للدّنيا أو الاخرة، فهي من اللهو الباطل الممقوت. (منهاج البراعه)
🔸مشقت بیهوده
3⃣- أخسر المشقّات ما يتبعها العقاب، و أربح الاستراحة الاشتغال بما فيه أمان من النّار.(منهاج البراعه)
🔸عذاب اخروی و مشقت دنیوی
∆بدترین خسارت: مشقت نقد و عذاب عاجل
∆پرسودترین راحتی: آرامش نقد و پاداش عاجل
🔸چرا عذاب اخروی دارد
1⃣او را بخاطر ثروت یا مقامش اکرام کرده اند:
♕رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :
مَن عَظَّمَ صاحِبَ دنيا و أحَبَّهُ لِطَمَعِ دُنياهُ سَخِطَ اللّه ُ علَيهِ .
كسى كه دنيا دارى را بزرگ دارد و به طمع دنيايش، او را دوست بدارد، خداوند بر وى خشم گيرد .
♕وصی(ع): لا تَضَعوا مَن رَفَعَتهُ التَّقوى ، و لا تَرفَعُوا مَن رَفَعَتهُ الدنيا .
كسى را كه تقوا بلند مرتبه اش كرده است ، پَست مشماريد و كسى را كه دنيا بالا برده است، بزرگ ندانيد .
2⃣او را در معرض اغوای شیطان قرار داده است:
تحمّل هذه المشقّات مبغوض عند الإسلام و موجب لعذاب الاخرة. (منهاج البراعه)
∆ امام صادق(علیه السلام): روزى امیر مؤمنان به سراغ اصحابش آمد در حالى که بر مرکب سوار بود. گروهى پشت سر حضرت به راه افتادند.
امام نگاهى به آنها کرد و فرمود: با من کارى دارید؟
عرض کردند: نه یا امیرالمؤمنین ولى دوست داریم همراه تو راه برویم. امام به آنها فرمود: «انْصَرِفُوا فَإِنَّ مَشْیَ الْمَاشِی مَعَ الرَّاکِبِ مَفْسَدَةٌ لِلرَّاکِبِ وَمَذَلَّةٌ لِلْمَاشِی;
برگردید، زیرا راه رفتن پیاده در کنار سوار موجب مفسده (غرور و خودبرتربینى) براى شخص سوار و سبب ذلت براى پیاده است».
♕دفعه دیگرى باز امام سوار بود و جمعى پشت سر او پیاده به راه افتادند.
امام(علیه السلام)فرمود: «انْصَرِفُوا فَإِنَّ خَفْقَ النِّعَالِ خَلْفَ أَعْقَابِ الرِّجَالِ مَفْسَدَةٌ لِقُلُوبِ النَّوْکَى; بازگردید، زیرا صداى کفش ها پشت سر انسان ها موجب فساد دل هاى احمقان مى شود (نوکى جمع أنوَک بر وزن أحمق و به معناى احمق است»
3⃣ذلت برای خود خریده است
عزت مومن دست خودش نیست که پایمالش کند.
▫️عن الصادق(ع)
ان الله فوض الی مومن امروه کلها و لم یفوض الیه ان یکون ذلیلا؛ أ ما تسمع الله عز و جل یقول:" و لله العزة و لرسوله و للمومنین"(سوره منافقون، آیه8)
فالمومن یکون عزیزا و لا یکون ذلیلا،
قال: ان المومن اعز من الجبل؛ لان الجبل یستقل منه بالمعاول و المومن لا یستقل من دینه بشیء.
(تهذیب الاحکام، ج 6، ص 179)
زیرا از کوه با ضربه های کلنگ کاسته میشود اما با هیچ ابزاری نمیتوان از ایمان مومن کاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸بچه ای که حافظ قرآن می باشد و عمرش از ۸ سال بیشتر نیست وبا خواندن قرآن و رسیدن به
آیه ای در مورد مرگ وصفات خداوند گریه میکند.🌸
🌹نگاه خداوندبه بنده اش سن وسال نمی پرسد🌹
حکیمانهزندگیکنیم🔸
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتشارپستثوابجاریه درپی دارد
❣اتصال و مفارقت از امام❣
عنه عليه السلام بعد کشته شدن طلحه و زبیر: عَ
غزَبَ (غَرَبَ) رَأيُ امرِئٍ تَخَلَّفَ عَنّي ، ما شَكَكتُ في الحَقِّ مُذ اُرِيتُهُ .(خطبه۴)
دور باد(عقلش پریده است) رأى كسى كه با من مخالفت كند ؛ من از زمانى كه حق به من نمايانده شد ، در آن ترديد نكرده ام .
❣زمان و زمینه شناسی❣
سخنى از آن حضرت (ع) هنگامى كه رسول خدا (ص) رحلت كرده بود و عباس و ابو سفيان بن حرب از او خواستند كه به خلافت با او بيعت كنند:
مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ (خطبه۵)
آن كس كه ثمره بستان خود را پيش از رسيدنش بچيند، همانند كشاورزى است كه در زمين ديگرى مى كارد.
هدایت شده از ارگانیک حکيمانه
🌷🔆🌷🔆🌷🔆🌷
🔆🌹 تخفیف ویژه مهدویه 🌹🔆
فرصتی استثنایی برای شما!
۵٪ تخفیف بر کل محصولات، تنها برای فاکتورهایی که امشب و فردا؛ نیمهشعبان نهایی شوند!
🌟 شرط تخفیف:
واریز مبلغ تا فردا اذان مغرب
فرصت را از دست ندهید!
#عشقجانمامامزمانم
🔆🌷 در خریدی با تخفیف، خوشحالتر از همیشه باشید! 🌷🔆