eitaa logo
بشنو از زن چون حکایت می‌کند
452 دنبال‌کننده
320 عکس
244 ویدیو
19 فایل
🌹ضیافتی اندیشه ورزانه به نام حضرت مادر سلام الله علیها . 📩راه ارتباطی جهت پیشنهادات خوب شما رفیقان طریق: @Beshnoazzan
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اِنّا اَنزلناهُ فی لیله القدر. و ما ادراک ما لیله القدر ... اگر خدا از رسولش در باب عظمت شب قدر سوال می پرسد ،ما باید چه بگوییم؟ به راستی جستجوگری از درک مقام شب قدر که در بین شبهای سال مخفی شده، کاری ساده نیست؛ اما زمانی این دشواری و عظمت، بیشتر رخ می نماید که می بینیم از یک سو در هر سه شبِ منتسب به قدر ، توجهِ ما به شهادت امیرالمومنین و تقدیر های آینده هست؛ و از سوی دیگر ، شنیده ایم: ✒من اَدرکَ فاطمةَ حقّ معرفتها ،فقد ادرک لیله القدر. هرکس فاطمه(سلام الله) را حقیقتاً درک کند به واقع لیله القدر را درک کرده است. اکنون باید چه کرد؟ از طرفی شبی است که از هزار ماه بهتر است ،یعنی شبی است که ظرفیت فضیلت های بیشتر از یک عمر معمولی را پیدا می کند، درست مثل قیامت که ظرفیت اعمال یک عمر در آن جمع است، و از طرف دیگر هرکس زهرا را آنطور که حقّ معرفت اوست ، درک کند، لیله القدر را درک کرده است. یعنی فاطمه(سلام الله) نیز مقام جمع حقایق بسیار بسیار در وجودشان هستند. حالا باید از خود پرسید: ما در شب قدر در کدامین طلب مستقریم؟ از طرفی عزادار امیر المومنین هستیم، از طرفی نگران تقدیرمان هستیم و توجه به انسان کامل تاریخ حضرت مهدی(عج)؛ امّا از یک مسئله غافلیم ،و آن درک مقام زهرا(سلام الله) برای درک لیله القدر!!! دوباره انگشت اشاره به 👌زنی است که هم‌هست و هم‌نیست؛ آیا زهرا همان رازی نیست که در عالم رخ می نماید و سپس به خفا می رود؟ گویی در روشنای خیره کننده شهادت همسرش علی ،به خفایی می رود که می شود به سادگی از ان گذشت. اگر درک شبی معادل هزار ماه در افق فکری ما سخت است ( و ماادریک ما لیله القدر...)و مارا به شناخت فاطمه حوالت می دهند ، مگر شناخت فاطمه آسان است؟ واز سویی اگر راهی برای شناخت فاطمه(سلام‌الله) نیست ،پس چرا ما را به این راه فراخوانده اند ؟! برای درک پدیده بزرگ باید رنج راه تحمّل کرد؛ باید چشممان رازبین شود؛ و راز شناس شویم ، باید در قعرِ این اقیانوس عمیق ، شناگر باشیم، و گرنه درک فاطمه و درک لیله القدر توهّمی بیش نیست و حکایتِ راز در این شریعت مفصّل است ؛ مگر قرآن خود رازی نیست ،آنگاه که می فرمایند : ✒کتاب الله عزّ وجلّ علی اربعه اشیاء: علی العبارت والاشارت واللطائف والحقائق ، فالعبارت للعوام و الاشاره للخواص و واللطائف للاولیاء والحقائق للانبیاء علیهم السلام. ما به کدامین بطن قران راه یافته ایم؟ از طبقه "عوام" که بهره ای از عبارات قرآن دارند، عبور کرده ایم؟ در افق وجودیمان،اشارت خوان شده ایم تا به خواص راهمان دهند؟ اشاره خوانی، ما را به راز خوان شدن می رساند ، راز فاطمه ، راز زن و... ای دل امشب چه بگوییم، آنگاه که قران بر سر ، قسم می دهیم: اللّهم بحقّ هذا القرآن ...کدام قرآن؟! گویا امشب باید در وضع " هیبت و حیرت "به سر بریم، 👌 هیبت قران ، 👌هیبت لیله القدر، 👌و هیبت فاطمه!!! و"حیرت "از این همه ساده انگاری ، غفلت از قرآن، آن گونه که شکایت از مهجوری می کند، غفلت از رازِ فاطمه، آنگونه که پیدای ناپیدای ماست، و غفلت از لیله القدر ... . امشب شب "درنگ و تامل" است.... @ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه آینده(۱): حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی خود با دانشجویان ، ماه رمضان را بهار معنویت و عبادت دانستند و گفتند: جوانی هم بهار عمر است؛ بنابراین رمضان برای جوانان بهار در بهار است که این دوگانه زیبا در دفاع مقدس هم وجود داشت. یعنی زمینه و فرصت عروج و تعالی برای همه رزمندگان فراهم بود اما جوانان رزمنده به علت فرصت جوانی، از فرصت تعالی و عروج، بیشترین بهره را بردند و چنان اوج گرفتند که امام راحل با عمری سلوک و عرفان به آنان غبطه می‌خورد. ✒✒اکنون که بهار طبیعت با بهار عبادت و قران مقارن شده است، خوب است یادمان باشد در نگاه رهبری زن، مانند هوایی است که فضای خانه را انباشته است و بدون آن تنفس ممکن نیست . اگر بهار طبیعت به لطف هوای لطیفش ؛ مستعد زندگی و استقبال از ثمر دهی در 👌آینده خواهد شد و بدون این هوا ، ثمری به بار نمی نشیند ، باید پرسید: اگر این هوای ضروری برای حیاتِ بشر ،خود از تنفّس صحیح و تحرّکِ لازم برخوردار نباشد ،چه باید گفت؟ اینجاست که جستجوگری از مقام زن برای همه ضرورت می یابد ،آری باید نگاهی دوباره داشت و با چشم های شست و شو شده از خود سوال کنیم: به راستی اگر آدم (ع)به زمین هبوط کرد،ودر زمین قرار گرفت، دیگر کار تمام شد؟ " مَسکَن"بشر در زمین چگونه بنا می شود؟ "بودن انسان" در زمین چگونه باید باشد تا در "سکنی و ارامشی " مستقر گردد؟ اگر "بودن انسان" را همانند قرارگرفتن یک شئ در یک جعبه یا روی یک طاقچه در نظر بگیریم ،در این صورت ضرورت سوال چندان مهم نمی نماید. اما زمانی پاسخ به این پرسش اهمیّت چندانی می یابد که بدانیم بشر فقط در یک نوع "بودن" در زمین می تواند خود را از غربت و بیگانگی برهاند ؛ و در ان نوع" بودن" است که می تواند" مناسبات و روابط "خود را سامان بخشد. به عبارتی او در این"پیوند ها و نسبت ها" می تواند خود را معنا دهد و اگر روابط ومناسبات خود را درست تعریف نکند، در "بی عالَمی" به سر خواهد برد. ما باید از این "نسبت خاص "حرف بزنیم، نسبتی که در "غفلت"از آن نه تنها زن؛ بلکه همه چیز به خطر می افتد !!! بیگانگی ، غربت و بی خانمانی بشرِ امروز( که همان بی عالَمی است) از کجاست ؛ آنگونه که شاعر و متفکر و هنرمند ، هیچ یک از این آشوب در امان نیستند؟ حیاتِ بشرِ نیمه جانِ بحران زده در کجا ممکن میشود که اکنون در نادیده گرفتن آن ، بحران ها اشکار شده و بی پناهی و اشوب به هر نقطه ای سر کشیده است؟ باید کمی تامل کنیم تا فاصله شهر خدا در زمین (شهری که در ان امکان سکنی گزیدن بشر ممکن است) تا شهر شیاطین را درک کنیم؛ فاصله ای نادیدنی اما قابل درک... @ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 استحکام مبانی معرفتی و ضرورت کار فکری از نگاه رهبری: ✏️ رهبر انقلاب در دیدار رمضانی دانشجویان: اگر مبانی معرفتی یک جوان، بخصوص جوان دانشجو مستحکم باشد، دل او قرص میشود، گام او استوار میشود،‌ حرکت او استمرار پیدا میکند، دیگر خستگی وجود ندارد. اطمینان دل موجب میشود که ایمان هم افزایش پیدا کند، خود ایمان اطمینان می‌آورد؛ اطمینان دل و سکینه‌ی قلب هم ایمان را افزایش میدهد. هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَةَ فی‌ قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایماناً مَعَ ایمانِهِم. ۱۴۰۲/۱/۲۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir @ziafat_andishe
راه آینده(۲) شاید امروز بیش از هر زمانی تمنای آینده دوست داشتنی را در انتظاریم؛ اما در استقبال این آینده، نیازمند خوانش قصه راهِ امده هستیم تا بی پروا در سودای آینده طی مسیر نکنیم، و در انتظار ظهور نشانه ها به سر ببریم و جست وجو گر باشیم. به راستی بحران فعلی که همان بی پناهی و بی خانمانی بشر می باشد، از چه زمانی سایه افکن شده و اکنون به این نقطه رسیده است؟ با دقت به تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر، متوجه می شویم که با ورود عالم جدید و متجدد به وطن ما ،پوچی و نیست انگاری که همان جوهر و ذات تجدّد می باشد نیز گام به گام وارد شد، به نحوی که عوارض و صفات و اوصاف خاصّ خود را ظاهر کرد؛ آنگونه که بحران های اجتماعی به تدریج، یکی بعد از دیگری سر بر آورد. روح عالم تجدّد با اصالت به "خودبنیادی بشر" همه مناسبات انسانی را دچار دگرگونی کرد ؛آنگونه که تعّلق های او به همه اصالت های حقیقی، دگرگون گشته و با نگاه خودبنیادانه به خود ، تبعیت از "خود" را " آزادی"نامید. با غلبه فرهنگ مدرنیته، اصالت ها و تعلق های حقیقی آرام آرام رنگ باختند و در این میان خود پرستی ،خودبینی و زندگی بر اساس امیال ، "آزادی"تلقّی شد؛ آن گونه که کارها باید برطبق رای و خواست خود صورت گیرد و هر چیزی مغایر با آن سلب آزادی نام دارد ، در این هنگام نسبت ها وروابط و تعلّقات ما نیز لاجرم ظهور دیگری یافتند، این جا همان محلّ درنگ است: شاخصه مهم عالم تجدّد چیست؟ و تعلّق های مقدّس و حقیقی که بشر اکنون از آن جدا شده ،کدامند که در وضعی این چنین به سر می بریم؟ غفلت از کدام امور ساده ولی اساسی ،ما را گرفتار بحران ها کرده است؟ باید گفت کار فکری و ضرورت تفکر یعنی: همان تذکّر به امور ضروری ولی ساده که از غفلت از آن نیز بی خبریم. و ✅تفکّر یعنی تذکّر به همین ضرورت های ساده فراموش شده ؛ درست مثل موضوع زن که یک ضرورت است برای حیات بشر مانند هوا ؛ ولی بیشتر از هوا ، به غذا و آب اهتمام می ورزیم ومی پردازیم... @ziafat_andishe
🌸 🌸استاداصغرطاهرزاده 💠سوال شماره۳۴۸۳۰ 💠نیهیلیسم، امری که از فهم آن گریزی نیست ⁉️ سلام علیکم خدمت استاد طاهرزاده احساس میکنم هدفی تو زندگیم ندارم اصلا برام سوال شده زندگی چیه با اینکه مطالعات خوبی در مورد هدف خلقت و انسان شناسی و... داشتم حتی بحث معرفت نفس و گم شدن انسان ها. به مباحث انقلاب اسلامی که دارید که میرسم احساس میکنم این چیزی هست که بهش نیاز دارم اما زندگی که نمیدونم چیه طبق این مباحث جلو نمیره و تو اون فضا قرار نمیگیرم ✅باسمه تعالی: سلام علیکم: آری! بالاخره این قصه روحِ زمانه است که بپذیریم مهمانِ ناخوانده‌ای به نام نیهیلیسم در سر درِ این تاریخ ایستاده است و باید نیهیلیسم را با تمام وجود درک کرد تا جایگاه دینداری و درک حضور انسانی خود را در نزد خود بیابیم. مشکل ما آن است که هنوز گمان نمی‌کنیم راهی در پیش است که آن روبه‌روشدن با احساس پوچی در خود می‌باشد و با درک چنین احساسی، تازه جایگاه آموزه‌های دینی و با نظر به عبور از این نوع نیست‌انگاری، معنای خود را پیدا می‌کند. گویندگان مذهبی ما با حرف‌های خوب خود، ما را متذکر اموری متعالی می‌نماید ولی اگر آن نوع پوچی که در پیش است را مدّ نظر قرار ندهند، همان می‌شود که جنابعالی با آن روبه‌رو شدید. در حالی‌که قرآن عموماً صفت انبیاء را با واژه «مبشرین و منذرین» می‌آورد تا معلوم شود اگر راهی برای سعادت هست، خطری نیز در میان است و اگر خطر را درست نفهمیم، معنی جایگاه بشارت‌ها، درست معلوم نمی‌شود به همان شکلی که می‌بینید آن‌طور که شایسته است نتوانسته‌ایم از بشارت‌های انبیاء استفاده نماییم. موفق باشید       🌐http://lobolmizan.ir/quest/34830 🔻کانال لب المیزان ‌ 📱 @lobolmizan 🔻کانال صدای لب المیزان 📱 @sound_lobolmizan @ziafat_andishe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همه ساله در ۱۲ اردیبهشت هم زمان با سالروز شهادت استاد مطهری، به مقام "معلم" نیز ادای احترام می کنیم ، مقامی که شایسته است هر روز نسبت به آن در تجدید عهد باشیم. و این تجدید عهد از سر غُلوّ و گزافه‌گویی نیست، آنگاه که می دانیم اوّلین معلّم بشر خداوند است ،و سپس انبیاء الهی و در ادامه معلّم ،( از نگاه امام خمینی نقش معلم در جامعه نقش انبیا است) امّا آنچه در میان این همه گفت و گو های هر ساله غفلت شده است بزرگداشت نقش معلّمانی است که در همه دوران بشریت ،ناآموخته ، فرزانه بودند و همواره و همیشه در مقام تعلیم مستقرّ، همان زنی که هیچ گاه از فرزانگی خود چیزی به فرزندان خود نمی آموزد؛ بلکه از ایمان و مِهر خویش به آنان می بخشد؛ بدون قصد و نیّتِ تعلیم ، به فرزندانِ خود می آموزد امّا نه فقط با کلامش !!چرا که او" اُمّ" است و" اُمّی وار" باید حاضر باشد ،پس این نسبت" اُمّی وار "می طلبد که او کلام را کمترین وسیله فهمیدن وفهماندن مقصود در ارتباطش بداند، آری مادر با سکوتش برای انتظار رویش ها؛ با حیرت اش در نمی دانم ها ؛ و گاه با زبان اشاره در گوش دل ها نجوا می‌کند . و اکنون باید امروز هم تبریک به معلمان عزیز سرزمینمان عرض کنیم که در عرصه تعلیم و تربیت جهادگرند و هم شاغل؛ و هم به مادران سرزمینم که بدون هیچ قصد و نیّت و توقّعِ اجر ومزدی برای فرزندان خود که نه؛ برای همه حقیقت طلبان ، مادری کرده‌اند؛ مادری "اُمّی وارانه " مانند رسول اُمّی ،چنان که فقط در این نسبت میتوان گوش ها را به روی هم شنوا کرد تا مَحرمِ هم شوند وپناه هم؛ و دل های رمیده از هم را مانوس با هم. @ziafat_andishe
📩 معلم، شاگرد را مثل فرزند خودش بداند ✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: معلم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند. شما در مورد پسر خودتان، دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟ نمیخواهید خوشبخت باشد؟ نمیخواهید سربلند باشد؟ نمیخواهید عاقل باشد؟ نمیخواهید با سواد باشد؟ نمیخواهید رفتار او احترام‌برانگیز باشد در جوامع، در خانواده‌ها؟ انسان راجع به بچه‌اش این چیزها را میخواهد. عین همین‌ها را از این شاگردتان هم بخواهید. در خلال درس با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید فرض کنید فرزند خودتان است. ۱۴۰۲/۲/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir @ziafat_andishe
11.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
؛ ✒استاد طاهر زاده: معجزه انقلاب حضرت روح الله«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»، 🌹هان ای همه متفکران عالَم! اگر تفکر، همان حاضرشدن در تاریخ است با افق‌های دوری که هر روز جلوه‌ای از حقیقت را به ظهور می‌آورد و اگر لازمه این نوع حضور و آن نوع تفکر، خود را با تمام وجود در آن تاریخ حاضر کردن است، در آن حدّ که نه‌تنها یک فرزند، حتی سه فرزند سلحشور خود را برای حضور در آن تاریخ هزینه‌کردن است؛ به من بگویید آیا شما متفکرتر از این مادران با این‌همه حضور و با نظر به افقی این‌چنین روشن در تاریخ توحیدی امروزشان سراغ دارید؟! چگونه می‌شود انسان تا این اندازه از خودبینی و خودخواهی‌های خود بگذرد که در بدرقه بسیجیانی که پای در منزل شهادت خود می‌گذارند، همه آن‌ها را پاره‌های تن خود بداند و مزه یگانگی با همه خوبان عالَم را در خود، آری! در خود احساس کند. این است معجزه انقلاب حضرت روح الله«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه»، و این است راهی که هر آن کس در آن قدم نگذاشت، باید خود را ملامت کند زیرا زندگی را گم کرده است. چه اندازه زندگی در این زمانه می تواند شیرین و آسان و سهمگین باشد، وقتی بتوانیم همانند این مادران شهید در این تاریخ حاضر شویم🌹 @ziafat_andishe @matalebevijeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خبر خوشی که همگان در آستانه سالگرد اشغال فلسطین شنیدیم : اسراییل، شروط را برای توقف جنگ پذیرفت؛ یقینا بزرگی این رخداد فقط در سایه‌ی مقاومت میسّر می‌باشد؛ مقاومتی که جنسیت نمی‌شناسد و مرد و زن فلسطینی به مقاومت خود ایمان که نه ، بلکه دارند. آیا می‌توان کمی تامل کرد و اندیشید : آن هنگام‌ که‌ مادرِ در تشییع جنازه‌ی فرزند شهیدش خم به ابرو نیاورده و پیشاپیشِ مردان، به زیر تابوت می‌رود ،چه تقدیری را برای آینده‌ی فلسطین که نه، بلکه آینده‌ی جهان رقم‌ خواهد زد ؟ این زن در کدامین سنگر مستقر شده که در این استقرار، درد و رنج جانکاه شهادت فرزندش که جانِ جانش است را می تواند نادیده انگارد؟! حتما و یقینا همین نوع حضور زن است که مردانِ تاریخ را به استقامتی برای غلبه‌ی حق بر باطل مددرسان است و رهبر ما چه حکیمانه در وصفِ زنِ امروز می‌سرایند : 💎زن مجاهد مسلمان ایرانی ، همان معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود. @ziafat_andishe