♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️معنا و كاربرد «يا» در «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله»
🔻میخواهيم روشن شود كلمه «يا» در اين جمله به چه معنا است؟ فضلا در اين مجلس حضرت زهرا (س) حضور دارند و خوب میدانند كه «يا» در زبان عربی، حرف ندا است كه به معنی «آهای» و «ای» میباشد. مثلاً وقتی میگوييم «خدايا» يعنی ای خدا كه ترجمه جمله «يا اَلله» و «يا رَب» در زبان عربی است.
🔻اين حرف ندا چند كاربرد دارد كه يكی برای صدا زدن است كه عربها در محاورهها به كار میبرند. اما در ادعيه و زيارات، مهمترين كاربرد «يا» در مفهوم توسل است كه در اين فراز به معنی توسل به مقامات حضرت اباعبدالله (ع) است.
♦️اَباعَبدِالله اسم نيست، مقام و جايگاه است
🔻عجيبترين، بزرگترين، پرعظمتترين و پرقدرتترين مقام حضرت حسين (ع) مقام عبداللهی ايشان است. «اَباعَبدِالله»
اسم امام حسين (ع) نيست، وگرنه در زيارت عاشورا میفرمودند: «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا حُسَين بن عَلي» و يا آنكه لقب حضرت را ذكر كرده و میفرمودند: «يا سَيِّدُالشُّهَداء».
♦️برخی از اسرار نهفته در كنيه اَباعَبدِالله
🔻اما عنوان اَباعَبدِالله كه توسط حضرت رسول اكرم (ص) طبق دستور وحی در بدو تولد حضرت حسين (ع) به ايشان اعطا شده است، اعلام مقام حضرت حسين (ع) توسط رسول خدا (ص) در بارگاه حقتعالی است. در آن شرايط كه حضرت، دوران نوزادی را آغاز كرده بودند، هنوز فرزندی به نام عبدالله نمیتوانستند داشته باشند، ولی میبينيم كه طبق روايات اهلالبيت عليهم الصلوة و السلام، به محض آنكه بعد از تولد، قنداقه حضرت را در آغوش رسول خدا (ص) قرار دادند، حضرت رسول اكرم (ص) شروع كردند به گريه كردن و فرمودند: «لَا يَوْمَ كَيَوْمِكَ يَا أَبَاعَبْدِالله». در اين تسميه اسرار زيادی نهفته است. اول آنكه رسول خدا (ص) میخواستند با تسميه حضرت حسين (ع) به نام فرزند شيرخوار كه در حال تشنگی، گلويش را پاره كردند، مظلوميت حضرت حسين (ع) را نشان دهند. وقتی گلوی علی اصغر دريده شد، حضرت حسين (ع) خونش را به آسمان میپاشيد: «اَباعَبدِالله» يعنی پدر علی اصغر، پدری كه فرزندش اينطور مظلومانه در راه حق تكه تكه شد و بدينوسيله شدت مظلوميت حضرت حسين (ع) در اين كنيه نهفته است. كينه دشمن به قدری بود كه به طفل شيرخوار او هم رحم نكردند.
🔻اما سرّ ديگر در فرمايش رسول خدا (ص) در تسمیه حضرت حسين (ع) به اَباعَبدِالله، آن است كه مانند معنی ابوالفضل میباشد كه پدر فضل و كرَم است، وقتی دستش را داد پدر كرَم شد، وقتی چشمش را داد پدر فضل شد، وقتی هر چه داشت خرج مولايش كرد، وقتی با آن تشنگی جگر پاره كن به خاطر كرَمش آب نياشاميد، وقتی حسين (ع) تشنه است، وقتی بچهها تشنهاند، ابوالفضل! تو و آب؟! حضرت بچهای بنام فضل نداشت اما پدر فضل و كرَم شد.
🅾پایان قسمت دوم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سوم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت س
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سوم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻عبدالله يعنی بنده حق. حضرت اَباعَبدِالله بندگی و تعبد و اخلاص را به اوج رسانده بود. گفتيم عاشورا تجلّی كل حقيقت قرآن است و يك مورد آن اينجاست. حضرت اباعبدالله آنچنان تعبد و بندگی و اطاعت از خدا را به اوج رسانده و فانی در جمال و جلال حق شده بود كه پدر بندگی خدا بود، يعنی بندگی خدا در وجود حضرت حسين (ع) به دنيا آمد و فرزند حسين (ع) شد. قبل از امام حسين (ع) هيچكس از رسول خدا (ص) چنين كنيهای نگرفته بود و چنين كنيهای را به جز حضرت اباعبدالله (ع) چه كسی میتوانست بگيرد، لذا بندگی و عبوديت نوزادی شد كه فقط در شهادت و ايثار و عبوديت حسين (ع) متجلّی و متولد شد.
🔻تا آن موقع حضرت ابراهيم هم به آن نقطه نرسيده بود، با اينكه چنان بنده و مطيع حق بود كه در خواب به او گفتند پسرت را ذبح كن، گفت چشم و اقدام كرد، اما به ابراهيم اجازه ندادند سر فرزندش را ببرد. ولی به حضرت حسين (ع) چنان اجازهای دادند كه وقتی حضرت علی اكبر عازم ميدان شد، حضرت فرمود: يا علی! «رويداً»! آهسته برو تا به خدا بگويم چه كسی را به ميدان فرستادهام. آرام آرام در ميان گرگها برای پارهپاره شدن برو تا با نگاه به تو سلول سلول قلب من پاره شود، جگرم ذره ذره شود، میدانم چه بلايی بر سر تو میآورند، میدانم چه اسماعيلی را به قربانگاه میفرستم، میدانم دارم چه میكنم. چنين بندگیها و اطاعتها بود كه حضرت حسين (ع) را اباعبدالله كرد.
♦️اسرار و مقامات نهفته در كنيه اَباعَبدِالله
🔻يكی از اسرار نهفته در كنيه حضرت اباعبدالله (ع) مقام عبوديت است و مقام ديگر، مقام مظلوميت است كه در اين بحثبه شرح اين دو مقام میپردازيم.
🔻۱- مقام عبوديت: اساسیترين شرط نبوت و رسالت، عبوديت است و هر پيامبری كه در عبوديت به درجه بالاتری رسيده باشد، مقام رسالت و نبوت او بالاتر خواهد بود. اينكه در تشهد نماز تلاوت میكنيم «وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُولَهُ» اشاره به همين نكته است كه میفرمايد حضرت رسول اكرم محمّد مصطفی (ص) پس از كسب مقام عبوديت و نيز با حفظ در مقام عبوديت به مقام رسالت حق رسيده است، زيرا مقام عبوديت به قدری بلند است كه مقام رسالت به منزله شاخهای از آن است.
🔻در قرآن كريم هر كجا كه اولياء و مقربين حقتعالی را معرفی میفرمايد، از مقام عبوديت ايشان پرده بر میدارد. مثلاً در مورد انسان مقرّبی كه مقام ملكوتی و تقرب او به حدی بود كه حضرت موسی (ع) از شاگردی او ناتوان ماند! میفرمايد: «فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا» (کهف:۶۷). يعنی حضرت موسی و همسفرش، پس از تحمل مشقتها، در مراحل مختلف بالاخره يكی از بندگان ما كه بندگی او موجب كسب جايگاهی رفيع از تقرب به ساحت ما شده بود را يافتند.
🅾پایان قسمت سوم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهارم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت چ
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهارم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️ادامه «مقام عبودیت» به عنوان یکی از اسرار نهفته در کنیه «اَباعَبدِالله»
🔻قرآن كريم اين انسان مقرب را با نشانههای شگفتآور معرفی میفرمايد. از جمله آنكه عبور او از هر محل و هر مكان موجب تجلّی دوباره حيات و نشاط حتی در موجودات مرده و يا ناتوان میگردد، آنچنانكه عبور او و حضور او در محلی كه ماهی صيد شده و بريان شده و آماده برای خوردن در سفره طعام قرار دارد، موجب میگردد كه ماهی زنده و با نشاط گردد و از ميان سفره فرار كرده، شتابان به سوی دريا رود و در امواج دريا ناپديد شود. «وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَباً» (کهف:۶۳).
🔻در آيات ديگر از حضرت زكريا و نيز حضرت يحيی به عنوان مقرّبين درگاه به وسيله بندگی حقتعالی نام میبرد. در آيات ديگر از حضرت ابراهيم و حضرت نوح و حضرت سليمان و حضرت داوود به عنوان عبد و از جمله بندگان مقرب خويش نام میبرد. حتی هنگامی كه حضرت عيسی (ع) پس از تولد به سخن آمده و خود را پيامبر خدا و دارای كتاب آسمانی معرفی مینمايد، اولين و برجستهترين و اساسیترين دستمايه و وسيله تقرب و مبنای عنايت حقتعالی نسبت به خود و دليل نبوت خود را "بندگی و عبوديت" خويش میداند و میفرمايد: «إِنِّي عَبْدُاللهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا» (مریم:۳۰). يعنی من بنده خدا هستم و مقام بندگی من، مبنای عنايت حقتعالی شده و به من كتاب آسمانی عطا فرموده و مرا به مقام نبوت مفتخر كرده است.
🔻اصولاً تمام قرآن و تمام اسلام و تمام معارف اسلامی و تمام اديان، تنها و تنها برای تربيت انسان نازل شده است تا او را همچون بندگان خالص و عارف و مقرّب حقتعالی تربيت نمايد. تمام بعثت انبياء و تمام ارشاد اولياء همه و همه برای ترويج مقام عبوديت و بندگی برای حقتعالی است.
🔻حقتعالی در قرآن كريم حتی وقتی كه بين بندگان خاص و مقرب خويش تفاوتهايی را اعلام میفرمايد و درجات ايشان را در عالم قُرب ذكر مینمايد، آن تفاوتها و آن درجات را بر اساس ميزان بندگی و شدت بندگی و معرفت بندگی و مجاهدت در بندگی اعلام مینمايد. يكی را به عنوان «عبد شكور» و ديگری را به عنوان «عبد منيب» و سومی را به عنوان «عبدی كه به او رحمت خاصه خود را عطا فرموده است» و چهارمی را به عنوان «نعمالعبد» معرفی میفرمايد و هر يك را با مقاماتی كه در عبوديت به دست آوردهاند، از ديگری متفاوت مینمايد.
🅾پایان قسمت چهارم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پنجم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت پ
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت پنجم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️عنوان «اباعبدالله» به عنوان سردار عبوديت و سلطان عبوديت
🔻عبوديت حق، نور خدا در زمين است و دارای انوار مختلف با درجات و شدتها و قدرتها و جلال و جمالهای مختلف میباشد. هر يك از مقامات اولياء و انبياء در ميزان بندگی و شدت بندگی و معرفت بندگی، تجلی نوری از آن انوار عبوديت حق میباشد. همانگونه كه قبلاً ذكر شد، بالاترين مقام در عبوديت، مقام «عبداللهی» میباشد كه حضرت عيسی (ع) خود را در قرآن كريم به داشتن آن امتياز معرفی میفرمايد.
🔻اما حضرت حسين (ع) چون وارث جميع انبياء و اولياء میباشد، همچنانكه در زيارت وارث آمده است، پس جامع جميع انوار عبوديت میباشد. لذا طبق لسان وحی، به پدر بندگی و عبوديت معرفی شده است كه به معنی آن است كه نه تنها حضرت حسين (ع) در اخلاص و بندگی از همگان گوی سبقت ربوده است، بلكه به معنی آن است كه توانسته است تمامی انوار و تجليات بندگی را در بالاترين مراتب آن در وجود و سيره خويش محقق نمايد و لذا توانسته است به عنوان "اَباعَبدِالله" مفتخر گردد كه به معنی كسی است كه بندگی در وجود او به دنيا آمده و در دامن او پرورش يافته و به اوج كمال خويش رسيده است.
🔻حضرت حسين (ع) چون تمام مراحل و تمام اشكال و تمام حقايق بندگی را در خود متجلی نمود، پس تمامی مقامات و تمامی امتيازات و تمامی قدرتها و سلطنتها كه در هريك از انواع و اشكال بندگی وجود دارد، يكجا در خود متجلی نمودهاست و لذا از طرف حقتعالی و به وسيله رسول مكرّم اسلام (ص) به عنوان «اَباعَبدِالله» مفتخر میگردند.
🔻عنوان «اَباعَبدِالله» به عنوان سردار عبوديت و سلطان عبوديت و سرسلسله عبادالله و پرستار عبوديت و دارای بالاترين مقام عبوديت میباشد. بنابراين مقام عبوديت و بندگی امام حسين (ع) يكی از بالاترين مقامات ايشان است. حضرت با عبادت و بندگی مطلق خود، حقيقت بندگی و عبوديت را در اين عالم متجلّی نمود.
🅾پایان قسمت پنجم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت ششم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ش
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت ششم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻حضرت اباعبدالله (ع) تمام وجود خود را در اطاعت خدا محو نمود و آنچنان در اطاعت از اوامر خدا ذوب شده بود و آنچنان مطيع و فرمانبردار حقتعالی بود كه حتی در شرايطی كه تمام پيكر مباركشان از ضربات نيزه و شمشير و سنگ و تير مجروح شده بود و نيز در شرايطی كه دشمن، خيمههای اهلبيت آن حضرت را آتش زده بود و در شرايطی كه بچههای كوچك با جگر عطشناك از تشنگی و ترس، گريه میكردند و در شرايطی كه خانواده و اهلالبيت حضرت، ناله بیكسی سر داده بودند و نيز در شرايطی كه حضرت بر اثر جراحات شديد، ناتوان شده و بر زمين افتاده بودند و در شرايطی كه آن ملعون قصد داشت حضرت را زنده زنده سر ببرد، در چنين شرايطی حضرت میفرمودند: «الهی رِضاً بِرِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رَبَ لا الهَ سِواکَ».
🔻يعنی ای معشوق من؛ ای معبود من؛ ای مولای من؛ خيلی ممنونم كه وجود مرا مظهر و تجلّيگاه مرتبهای از ايثار نمودهای كه حتی حضرت ابراهيم (ع) بدين پايه دست نيافت. پروردگارا از اين بهتر نمیشود كه دیگر هيچ برايم نمانده است. جگرم كه برای تشنگی و غمِ قطعه قطعه شدن علی اكبر آب شد؛ عاطفهام كه برای پاره پاره شدن گلوی كودك شيرخوارم علی اصغر پاره پاره گشت؛ كمرم كه از داغ شهادت برادرم عباس شكست؛ خانواده و كودكانم كه اسير دشمن شدند؛ پيكرم را كه به تيرها و نيزههای دشمن سپردهام؛ رگهای گردنم را نيز به جرم دفاع از حريم فرهنگ و احكام تو به دست دشمن سپردهام تا همه هستیام را يكجا به تو تحويل داده باشم. «إلهِى لا مَعبودَ سِواک».
🔻كسی كه تا اين حد بندگی كند، خدا درباره او میفرمايد «عبدي أطعني حتى أجعلك مَثَلي» تو بندگی مرا كن تا من هم تو را به اذن خودم، به قدرت و جمال و جلال كبريايی خودم متصل كنم. اين معارف از حرفهای بدون سند نيست، بلكه آيات قرآن و احاديث قدسی است كه میخوانيم.
🔻قرآن میفرمايد: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» (بقره:۳۰). يعنی من میخواهم انسان را خليفه و نايب خودم در زمين قرار دهم، يعنی تو را به اذن خودم در ملك و ملكوت ولیّ خود كنم تا به اذن من تمام هستی مسخّر تو گردد، چيزی جز آنچه كه من میخواهم، نبينی و همچون چشم من بشوی و عنوان «عينُالله» بگيری و چيزی جز آنچه كه من میخواهم نشنوی و همچون گوش من شوی و عنوان «اُذُنُالله» بگيری و به هيچ دستی جز آنچه كه من میخواهم دست ندهی و همپيمان نشوی و همچون دست من بشوی و عنوان «يدُالله» بگيری و هيچ شمشيری جز در راهی كه من میخواهم بكار نگيری و همچون شمشير من شوی و عنوان «سيفُالله» بگيری و جز برای من خشم نگيری و عنوان «اسدُالله» بگيری. كه اين مقام، مقام سلطنت مُلك و ملكوت است كه با گفتن «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» به اين مقام حضرت متوسل میشويم.
🅾پایان قسمت ششم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هفتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ه
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هفتم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️اسرار و مقامات نهفته در كنيه اَباعَبدِالله
🔻يكی از اسرار نهفته در كنيه حضرت اباعبدالله (ع) مقام عبوديت بود [که در بخشهای قبلی درج شد] و مقام ديگر، مقام مظلوميت است كه در اين بحث به شرح مقام دوم میپردازيم.
🔻۲- مقام مقام مظلوميت و سلطنت امام حسين (ع): در زبان عرب معمولاً پدر را با اسم پسر بزرگتر صدا میزنند. مثلاً به حضرت علی (ع) میگويند: «اباالحسن». چون فرزند بزرگتر حضرت مولی علی (ع)، امام حسن (ع) است. اما رسول خدا (ص) چرا امام حسين (ع) كه دهها سال بعد، فرزند شيرخواری با نام عبدالله يافت را به علم غيب به نام پسر كوچكترش عبدالله (عبدالله رضيع به معنی شيرخوار) مكنّی فرموده است و حضرت را به نام فرزند كوچكتر خوانده است و حضرت را «أباعبدالله» ناميده است. اين كنيه نشان از شدت مظلوميت حضرت دارد. گويا رسول خدا (ص) با اعلام چنين كنيهای برای حضرت حسين (ع) در آن روزهای نوزادی، به تمام امت تا روز قيامت، اوج مظلوميت حضرت حسين (ع) را در درگيری با دشمنان اهلالبيت (ع) اعلام میفرمايد و به مردم در طول تاريخ میفرمايد: بدانيد كه حسين من، آنچنان مظلوم بود كه دشمنانش حقپرستی و دفاع از حقيقت دين را از طرف او تاب نياوردند و حتی به كودك شيرخوار او رحم نكردند و گلوی او را تشنه دريدند.
🔻چون حضرت اباعبدالله (ع) تجليگاه بالاترين درجه حقيقت مظلوميت بود، حقتعالی در قرآن كريم میفرمايد: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا» (اسرا:۳۳). اين آيه بدان معنی است كه حقتعالی میفرمايد چون حضرت اباعبدالله (س) در راه رضای من و به خاطر دفاع از دين و قرآن من و در راه هدايت بندگان من شهيد شده است، ولیّ او من هستم و از سلطان و سلطنت خويش به او میبخشم تا از دشمنان او انتقام بگيرم. لذا مظلوميت حضرت برايش آنچنان سلطنتی آورده است كه خداوند میفرمايد از تمام قاتلان تو و از پيروان قاتلان تو تا روز قيامت، چنان انتقامی خواهم گرفت و مخالفانت را چنان به خاك مذلت خواهم نشاند كه به محض آنكه اسم و ياد آنها در خاطر انس و جن بيايد، بر آنها لعن و نفرين بفرستند.
🔻خداوند میفرمايد ای حسين من! چنان عاشقانی برايت تربيت میكنم و چنان سينههايی برايت آماده خواهم كرد كه هر زمان كه ذكر «ياحسين» در سينه و يا بر زبانشان جاری شود از شدت حزن و غم مصائب تو و از شدت اندوه فراق و حب به وصال تو در خطر جان دادن باشند و فقط خودت باشی كه مانع جان دادن آنها شوی و اشاره كنی كه ملائك، جانشان را حفظ كنند.
🔻خداوند میفرمايد حسينم، از ميان شيعيانت، عاشقانی را خواهی يافت كه تنها اگر اشاره كنی، برای خاطر تو جان میدهند و از شوق وصال تو، جسم خود را رها كرده و به سويت پر میكشند و اگر اجازه بدهی تمامی فرزندانشان را در آستان مقدست قربانی خواهند كرد. اينها و اسرار بسياری ديگر در عنوان «أباعبدالله» نهفته است كه همه را در يك جمله چنين میتوان گفت كه خداوند میفرمايد حسين جان! سلطنت حقيقی را به تو بخشيدهام.
🅾پایان قسمت هفتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هشتم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ه
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت هشتم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️چگونگي توسل با جمله «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله»
🔻ضمن اينكه زمزمه میكنی «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله»، تمام مفاهيم سلام و تمام مفاهيم اباعبدالله را بايد در نظر بگيری. اين سلام را آنقدر تكرار كن كه اسرار سلام در قلبت ريخته شود و اهلالبيت (ع) خودشان درها را به روی دلت بگشايند و تو را به حرم راه دهند.
🔻در آزمايشگاه به شما میگويند كه اگر اسيد سولفوريك را روی تورنسل بريزيد، رنگ تورنسل عوض میشود. به خودت میگويی بايد خودم آزمايش را انجام بدهم تا ببينم چنين میشود يا نه. مجلس معارف حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نيز آزمايشگاه درك اسرار ملكوت است. به ما فرمودهاند كه زيارت حضرت اباعبدالله (ع) با زيارت عاشورا، زائر را به مقاماتی میرساند كه همدرجه با اصحاب حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا باشد. حالا ما هم بايد اين آزمايش را انجام دهيم و سلام بر حضرت اباعبدالله (ع) را با معرفت و اخلاص تكرار كنيم و به قدری در حضور قلب و اخلاص، تلاش كنيم كه در تقديم سلام و زيارت با معرفت و خالصانه موفق شويم تا آنچه را كه به عنوان نتيجه آزمايش به ما گفتهاند، مشاهده كنيم. شايد خيلی معطلی داشته باشد اما بالاخره درها باز میشود. اين آزمايش مشكلات بسياری دارد، ولی كمكم حل خواهد شد.
🔻بايد خوب فكر كنيم تا ريشههای آن مشكلات و موانع را بيابيم كه چرا سلامهای ما به نتيجه نمیرسد؟ آيا در معرفت به مفاهيم سلام مشكل داريم يا در عمل به مفاهيم سلام مشكل داريم؟ آيا بعد از قرائت زيارت عاشورا دچار غفلتها میشويم؟ خلاصه بايد تلاش كنيم و در اين راه كه مستقيمترين راهها به سوی تقرب به حقتعالی است، مجاهدت نماييم. اگر چنين نكنيم خدای نكرده شب اول قبر يا لحظه احتضار اگر قصد گفتن «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» را داشته باشيم، به علت آنكه زمينههای آن را در طول زندگی فراهم نكردهايم، نمیتوانيم بر زبان جاری سازيم، چون وجود و قلب ما، آن را درك نكرده است و آشنايی ندارد. در آن لحظات تنهایی، آنچه كه در وجود ما شكل گرفته و جزيی از وجود ما شده است، برای ما كارساز است و اگر اين سلامهای زیارت عاشورا، جزيی از وجود ما نشده باشد، در لحظههای سكرات موت و فشارهای جان كندن، از عرض سلام به پيشگاه حضرت اباعبدالله (ع) و توسل به شفاعت ایشان ناتوان خواهيم بود.
🔻درد و خوف لحظات احتضار از بالاترين مرضها و دردناكترين بيماریها بسيار سختتر است. حتی درد و خوف سختترين بيماری در برابر درد و خوف جان كندن مثل ذرهای در مقابل كوه است. لذا اين دردها و خوفها در لحظه احتضار اجازه نمیدهدكه به صورت مصنوعی سلام كنيم و آنچه را كه درك نكردهايم بر زبان جاری سازيم. در نتیجه معارف و اسرار سلام بر حضرت اباعبدالله (ع) لزوماً بايد جزئی از وجود ما شده باشد. گاهی برای انسان اتفاق میافتد كه شخصی را كه بر اثر تصادف در حال جان دادن است، مشاهده نمايد كه به او میگويند بگو «اَشهدُ اَن لااِلهَاِلّااَلله» ولی او مدام نه تنها این ذكر را نمیگويد بلكه به طرف مقابل، فحش و ناسزا میگويد و از اينكه او را به ياد مرگ میاندازند بسيار عصبانی میشود! اين بدان جهت است كه زبان و قلبش با ذكر «لااِلهَاِلّااَلله» و اسرار آخرت آشنا نيست.
🅾پایان قسمت هشتم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت نهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ن
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت نهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️مقامات ملكوتی حضرت اباعبدالله (ع)
🔻در بحث زيارت عاشورا به فراز «اَلسَّلامُ عَلَيكَ يا اَباعَبدِالله» رسيديم. شرح مختصری از «يا» و حقايقی درباره معنای سلام به محضر حضرت اباعبدالله (ع) بيان شد. گفتيم كه حضرت اباعبدالله (ع) ميلياردها مقام و سلطنت دارد كه بزرگترين و عظيمترين مقام ايشان، مقام عبداللهی حضرت است و پس از آن، مقام مظلوميت حضرت در ملكوت است. نيل به مقام عبداللهی توسط حضرت اباعبدالله (ع) در ملكوت اعلی به دليل شدت تعبد و بندگی ايشان نسبت به حقتعالی است. اين سخن از روايت منسوب به امام صادق (ع) نشأت گرفته است كه فرمودند: زيارت عاشورا از پدرم و او از پدرش تا رسيد به آنكه فرمود از جدّم رسول خدا (ص) و او از جبرئيل و جبرئيل از حضرت حق به دست ما رسيده است. در روايت ديگر فرموده است، فرشتهها هر زمان كه میخواهند زيارت كنند، ابتدا از عالم ملكوت زيارت عاشورا را میخوانند، سپس پايين میآيند.
🔻طبق اين اسناد میتوان ادعا كرد كه اين زيارت را حتی شخص حضرت اباعبدالله (ع) نيز تلاوت كردهاند، همانند رسول خدا (ص) كه خود نيز در تشهد نماز میفرمايد: «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه» و بر مقام بندگی خود در برابر حقتعالی (كه بزرگترين مقام است) و رسالت خويش شهادت میدهد. چه دليلی دارد كه حضرت اباعبدالله (ع) نيز بر مظلوميت خويش گواهی ندهد و زيارت عاشورا را تلاوت نكرده باشد؟
♦️نكتهای درباره صلوات بر حضرت فاطمه (س)
🔻ما تمام جلساتمان را مدام با نام حضرت فاطمه (س) و صلوات بر حضرت فاطمه (س) مزيّن میكنيم و برای ادامه بحث از ايشان مدد میطلبيم: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها. يكی از دوستان میفرمود كه چرا بيشتر وقت جلسات، صرف صلوات میشود و از مباحث معرفتی عقب میمانيم؟ به او گفتم اگر من در تمام جلسات ثابت كرده باشم كه تلاش اساسی ما درك اسرار و كشف مقامات و معارف در خود صلوات است، تمام حرفم را زدهام! كسی كه با نوار اين جلسات زندگی میكند، مطمئناً شب اول قبر برای ملاقات با حضرت فاطمه (س) مشكلی ندارد.
🔻شنيدن داستانی درباره صلوات خالی از لطف نيست. مرحوم مادر من سيده بود و معلم قرآن بود. در غروب شب جمعهای كه برای تدريس قرآن از خانه خارج شده بود، فردی در حال مستی او را با اتومبيل خود مصدوم مینمايد و از ترس دستگيری، فرار میكند. يك افسر نيروی هوايی با ديدن سانحه، به كمك مجروح شتافته و او را برای انتقال به بيمارستان سوار میكند. از آنجا كه شدت جراحات، خيلی زياد بود، در حين انتقال به بيمارستان، جان میسپارد. افسر مذكور كه حال اين خانم را بسيار وخيم میبيند از او تلفن منزلش را میپرسد، مادر ما در جواب میگويد: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها». از او میپرسد بچههايت كجايند؟ آدرس منزلت كجاست؟ ولی مادر ما باز اين صلوات را تكرار میكرده است. افسر مذكور نقل میكرد كه اين خانم آنقدر اين صلوات را تكرار كرد و شهادتين را بر زبان جاری كرد تا جان سپرد. او برای ما گفت كه آن خانم آن لحظات حساس ملاقات با حق را صرف آدرس دادن و يا ناله كردن و يا شكايت و پيگيری ضارب ننمود.
🔻لحظات احتضار مانند لحظهای است كه انسان از بام بسيار بلندی در حال سقوط است. در آن شرايط از فرد سقوطكننده، فقط رفتاری صادر میشود كه وجودش به آن عادت كرده است. در آن شرايط فرد سقوطكننده نمیتواند رفتار مصنوعی و اختياری داشته باشد و لذا كسی كه روحش و جانش با صلوات و شهادتين آشنا و مأنوس نباشد، لحظه احتضار و لحظه ورود به عالم آخرت و ملاقات با مأموران حقتعالی، نمیتواند دهان به صلوات بگشايد و شهادتين بگويد. لذا اثرات اين صلواتهای مكرر را به شرط اخلاص و اشتياق در لحظه احتضار درك خواهيم كرد.
🅾پایان قسمت نهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️پاسخ به شبههای درباره بیفایده بودن یاد و سیره اهل بیت (ع)
🔻بسياری از مسائل و معارف ملكوتی با بحث و فلسفه، حل نمیشود و به دست نمیآيد. بايد با توسل و اخلاص، گرهها را بازكرد و حجابها را كنار زد. متاسفانه بعضیها كارشان به جايی رسیده كه میگویند: "از زمان شهادت ائمه اطهار (ع) سالها میگذرد و لذا دوران آنان گذشته است و از آنها گفتن و شنيدن در دنيای امروز بیفايده است!" یا اینکه به دليل كوردلی میگويند: "اين حرفها مربوط بهانسانهای بیسواد است و علمی نيست!". ممكن است انسان دارای مدرك تحصيلی فوق دكترا هم باشد اما بصیرت دينی نداشته باشد و حرفهای دشمنان را بازگو کند. آنان كه منكرند، بايد چشمهايشان را شستشو دهند تا سلطنت حضرت أباعبدالله الحسين (ع) را بعد از ۱۴۰۰ سال ببينند. در حاليكه طبق معتقدات كوردلان، نبايد اثری از آثار ایشان به جز آثار باستانی باقی بماند، ولی مشاهده میكنيم كه بعد از گذشت قرنها، روز به روز دلهای عاشقانش به آتش محبت او گرم و بر تعداد كسانی كه حاضرند مال و جان و حتی فرزندان خود را در راه حضرت حسين (ع) فدا كنند، افزوده میگردد. انسان برای مادرش دو سال يا پنج سال گريه میكند، اما كمكم آرام میشود و حتی پس از سالها، ياد او حتی كمرنگ میشود. اما هرگاه كه از غربت و بیكسی حضرت زهرا (س) ذكری به ميان آيد و بیرحمی دشمنان اهلالبيت (ع) و آن معصومه دو عالم و محبوبه قلب رسول خدا (ص) مطرح میگردد، بیاختيار جان هر شيعه از غم لبريز میشود و اشك میريزد و ناله میزند.
♦️غربت شيعه و انبوه معاندين
🔻ای كوردلان! خيال نكنيد اين عشق و ارادتها، بیدليل است. اگر چنين شبههای داريد، بدانيد كه شما در ادراك مفاهيم ملكوتی، مشكلات اساسی داريد. يا سلطنت آنان را نمیبينيد كه روز به روز در دلهای محبّان و علاقمندان، در حال توسعه است و يا دشمنانآنان را نمیبينيد، به رغم آنكه روز به روز در حال افزايشاند ولی هرگز نتوانستهاند از توسعه چشمگير و نفوذ محبّت ايشان در دلهای جهانيان مانع شوند. زيادی دشمنان و مخالفين اهلالبيت (ع) در زمان حاضر و معاصر، دليل زنده بودن اهلالبيت (ع) و سازنده بودنِ فرهنگ و انديشه آنهاست. اگر در كربلا معاندين و دشمنان حضرت، نزديك به سی تا شصت هزار نفر بودند، اکنون ميليونها نفر از پيروان آن سنگدلان و ظالمان، با فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) درگيرند و مايلند تا محبين ایشان را نابود كنند. شرودر -صدر اعظم آلمان- در يكی از نطقهايش در جريان همداستانی با آمريكا در حمله به افغانستان گفت كه برای ما قابل قبول نيست كه در افغانستان احكام اسلامی اجرا بشود! سؤال اين است كه برای رهبر يك كشوری مانند آلمان كه كشوری صنعتی و اقتصادی است و ادعا میكند كه با كشورهای اسلامی مشكلی ندارد، چه فرقی میكند كه يك افغانی بیخانمان و بيچاره نماز بخواند يا روزه بگيرد و يا حجاب اسلامی داشته باشد؟!
♦️مشکل دشمنان اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) است
🔻اينجاست كه درمیيابيم كه مشكل آنها قرآن كريم، دين اسلام و انديشه اهلالبيت رسول خدا (ص) میباشد. آنان با اهلالبيت (ص) دشمن هستند، باحضرت مهدی (عج) به عنوان منجی اسلام، دشمن هستند. آنان با نماز و قرآن كه فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) است، دشمن هستند و اين همان نشانه حيات و فعال بودن اهلالبيت (ع) و سازنده بودن فرهنگ و انديشه آنهاست. اينهاست كه به مسلمانان، ريشه و انگيزه حيات معنوی و نيروی حركت میدهد. برای همين است كه عليه حضرت مهدی (عج)، عليه فرهنگ عاشورايی و عليه معارف و شخصيت تابناك حضرت فاطمه زهرا (س) فيلم میسازند و مقالههای گمراهكننده در بين جوانان شيعه پخش میكنند تا ذكر و ياد فاطمه (س) در ذهنشان مخدوش گردد. برای همين دشمنیهاست كه میگويم دعا كنيد مادرمان شِفای عاجل نصيب قلب و ذهن و معرفتمان كند. اگر ما اهلالبيت (ع) را دوست داريم، آنان نيز ما را دوست دارند، منتظر ما هستند. و لذا بايد در جلسات به ساحت مقدس حضرات اهلالبيت (ع) توسل و از حضرات ايشان التماس كنیم كه توفيق درك معارف و معارج آثار و سيره طيبه اهلالبيت(ع) را بيابيم.
🅾پایان قسمت دهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت یازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت ی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت یازدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️خلاصه بحث زيارت عاشورا در جلسات قبل
🔻در جلسات قبل حقايقی را درباره مفاهيم سلام گفتيم كه سلام، «درود بر شما» نيست و شيعه بايد معنی سلامش را بفهمد. همچنين در معنای اول از مفاهيم و اسرار نهفته در كلمه اباعبدالله (ع)، يعنی مقام بندگی حضرت امام حسين (ع) گفتيم كه «أباعبدالله» يعنی با عبادت و خلوص او، بندگی حق متولد شد و او به عنوان پدر بندگی، موجوديت بندگی، محدوده بندگی، عمق بندگی، شدت بندگی و شجاعت در بندگی، بندگیِ حقتعالی را به نمايشگذاشت.
🔻در كلمه «أباعبدالله» به مفهوم عبادت، اسرار عرفانی بسياری نهفته است. از جمله آنكه ابعاد مقام تعبد و بندگی حضرت در روز عاشورا تجلی پيدا كرد و چون حضرت اباعبدالله (ه) بنده خالص و خاص حق بود، به حق متصل شد و مصداق اين فرموده حقتعالی شد: «عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مِثْلِي» (حدیث قدسی). يعنی به اذن حق، كل سلطنت مُلك و ملكوت به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) بخشيده شد. در توصيف مقام آن حضرت نزد حقتعالی همين بس كه خداوند متعال خود، ولايت حضرت حسين (ع) را به عهده گرفته و سلطنت و اقتدار حسين (ع) را بر دشمنانش حتمی كرده است. آنجا كه میفرمايد: «وَ مَن قُتِلَ مُظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَاناً» (اسرا:۳۳)، چونحضرت اباعبدالله (ع) به خاطر بندگی و اطاعت خدا شهيد شده است، لذا مدافع و منتقم او، خود حقتعالی است و اين آيه اثبات مینمايد كه مظلوميت حضرت، موجب شد بزرگترين قدرت و سلطنت بر ملك و ملكوت از طرف حقتعالی به او اعطا شود. يعنی تا روز قيامت خداوند تمام دشمنان حسين (ع) را خوار و ذليل میكند.
🔻در معنای دیگر «أباعبدالله»، بحث به اينجا رسيد كه اگر منظور، عبدالله رضيع (شيرخوار) فرزند كوچك امام حسين (ع) باشد، با توجه به اینكه در ميان عربها مرسوم است كه از روی احترام، فرد را با اسم فرزند بزرگ صدا بزنند، اما امام حسين (ع) را با اسم نوزادش، «اباعبدالله» نامیدهاند. لذا میبایست دليل خاصی وجود داشته باشد كه پدر را با نام پسر كوچك او صدا بزنند تا با شنيدن نام پسر كوچك، مسأله خاصی در خاطرهها زنده شود. میتوان متوجه شد كه شدت مظلوميت امام حسين (ع) موجب شد كه رسول مكرّم اسلام (ص) طبق دستور وحی، در همان ابتدای نوزادی، حضرت حسين (ع) را با نام فرزند كوچكش كه دهها سال بعد به دنيا آمد، صدا بزنند تا شنوندگان به ياد شهادت حضرت علیاصغر افتاده و به شدت مظلوميت حضرت اباعبدالله (ع) پی ببرند.
♦️لعن زیارت عاشورا بر دشمنان فرهنگ و اندیشه اهل بیت(ع) تا قیامت
🔻از جمله دلايل آنانكه میپندارند ماجرای عاشورا كهنه شده است و زيارت عاشورا نيز متعلق به دورانهای گذشته است، اين است كه چون در زيارت عاشورا اسم شمر و يزيد برده شده، پس میپندارند كه موضوع به ۱۴۰۰ سال پيش مربوط میشود. درحاليكه در زيارت عاشورا، قبل از آنكه نام شمر و يزيد آورده شود، دشمنان فرهنگ و انديشه اهلالبيت (ع) معرفی شدهاند. آنجا كه میفرمايد: «فَلَعَنَ اللهُ اُمَّه أسَّسَت اَساسَ الظُّلمِ وَ الجَورَ عَلَیکُم اَهلَ البَیت»، اين فراز به وضوح میفرمايد آنانكه اساس ظلم و تبعيض (جور) را طراحی و تأسيس میكنند، محدود به فرد خاص و زمان خاص نيستند، بلكه به صورت نامحدود آنان را مطرح فرموده است. يعنی در تمامی زمانها و مكانها و در تمامی اجتماعات و طبقات مسلمانان، هر عده و هر گروه و هر فرد كه انديشه و زمينههای ظلم و جور را طراحی و تئوريزه كنند، دشمنان اول اهلالبيت (ع) محسوب میشوند.
🔻در فراز «بَرِئْتُ اِلَی الله وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیائِهِ». أتباع و أشياعِ دشمنان يعنی پيروان و شيعيان دشمنان؛ آنانكه راه دشمنان اهلالبيت (ع) را پيروی میكنند. اين فراز به روشنی نشان میدهد كه موضوع، محدود به زمان گذشته نمیشود و به زمان ما تا روز قيامت نيز مربوط میباشد. اين فراز مهم نيز اثبات میكند عاشورای حسينی در زمان و مكان خاصی محدود نمیشود.
🅾پایان قسمت یازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوازدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت د
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت دوازدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
♦️شرح فراز «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِالله»
🔻همانطور كه گذشت لفظ سلام چند معنی داشت: تسليم، دعا، توسل، آغاز ارادت و شروع برنامهريزی اراداتمندانه، تضرّع، تظلّم، تكريم، گدايی، مناجات، حيرت حضور.
🔻لذا با گفتن «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله»
۱- به مقام سلطنت مطلقه حضرت اباعبدالله (ع) پناهنده میشويم؛
۲- از حضور و درك مقامات حضرت و معارف معارج روح حضرت به شگفتی و حيرت میافتيم؛
۳- از ظلم ستمكاران و منحرفين زمان خود به ساحت مقدس حضرت، شكايت كرده و تظلم و دادخواهی مینماييم؛
۴- با ملكوت آسمان معارج و آستان انوار مقدس حضرت، مناجات میكنيم؛
۵- به گدايی به آستان سليمان ملك و ملكوت میرويم؛
۶- از حقتعالی بالاترين مقامات ملكوت را از خزائن غيب او برای حضرت اباعبدالله (ع) درخواست میكنيم؛
۷- مقامات بلند و معارف عميق و تجليات حيرتانگيز حضرت را تكريم میكنيم؛
۸- برای هدايت و جلب عنايت حضرت نسبت به خويش دعا میكنيم.
🔻همچنین در جلسات قبل گفتيم «يا» هفت معنی دارد كه يكی وسيله ندا است و ديگری وسيله توسل كه ما با آن دو وسيله به مقام اباعبداللهی حضرت حسين (ع) توسل ميكنيم.
♦️ترجمه و تفسير واژه «ابن»
🔻كلمه «ابن» يعنی فرزند و مفهوم كلمه فرزند به سه صورت است:
۱- «ابن» به معنی اصل و نسب خونی و ارثی، به معنای فرزند ژنتيكی. يعنی هر كسی كه از نسل پدر و مادرش است، فرزند آن پدر و مادر میباشد.
۲- دومين معنی «ابن» به مفهوم دامن تربيتی است كه فردی در آن محيط و در آن دامن تربيت میشود و لذا به او نيز فرزند میگويند. مثلاً فلان شخص، خيلی انسان خوبي است ولی فرزندش به دليل فساد و گناهان كبيره اعدام میشود. اين به معنی آنست كه اين فرزند از نظر ژنتيك، فرزند آن شخص بزرگوار است ولی از نظر دامن تربيتی، همچون پسر نوح، فرزند آن شخص محسوب نمیشود. مثلاً همسر جعفر طيار (ع)، پس از شهادت آن بزرگوار، همسر ابوبكر شد. اين زن يك بچه از او داشت كه به او میگفتند محمد ابوبكر. پس از فوت ابوبكر، حضرت مولا (ع) سرپرستی اين زن را قبول كرد و افتخار همسری حضرت مولا را پس از شهادت حضرت زهرا (س) پيدا كرد. اين كودك با تربيت الهی حضرت اميرالمؤمنين (ع) آشنا شد. تربيت او چنان شد كه از آن پس ديگر احدی به اين بچه نمیگفت محمد ابوبكر، بلكه همه به او محمدِ علی میگفتند. سطح تربيتی محمد ابوبكر در سايه عنايت حضرت اميرالمؤمنين علی (ع) به جايی رسيد كه حضرت مولا، وی را به مقام فرماندهی مصر منصوب نمود. اين هم يك نوع فرزند است كه از نسل حضرت مولا نبود ولی فرزند تربيتی حضرت بود.
۳- سومين معنای «ابن» به مفهوم ميراثبری است. مثلاً كسی كه فرزندخوانده است، اگرچه از نظر ژنتيك يا دامن تربيتی، فرزند متوفی نيست ولی چون قانوناً فرزندخوانده اوست، طبق وصيت متوفی، ميراث متوفی به او منتقل میشود و از اين نظر او فرزند متوفی محسوب میشود.
🅾پایان قسمت دوازدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سیزدهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6
شرح و تفسیر زیارتعاشورا
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی ⭕️ قسمت س
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا
📕خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله»، تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت سیزدهم
❇️اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها.
🔻عنوان «ابنرسولالله» مستقيماً توسط شخص رسولالله (ص) به حضرت امام حسن و امام حسين اعلام شد. در اين مورد روايات شيعه و سنی كاملاً متّفق است. اين روايات جملگی گواهند كه اين دو امام معصوم ميراثبر ظاهر و باطن و جسم و جان و ملك و ملكوت از حضرت رسول اكرم (ص) میباشند. اين سه وجه برای ترجمه واژه «ابن» است. زيارت عاشورا میفرمايد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ».
🔻ولذا وقتي ميگوييم «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ» سه مسأله بسيار مهم وجود دارد:
🔹️اول: انتقال صفات موروثی رسول خدا (ص) به حضرتاباعبدالله (ع)،
🔹️دوم: معارج روح و اخلاق كريمه و تربيت در دامن تربيتی رسول خدا (ص)،
🔹️سوم: ميراثبری تمام معارف و اسرار و علوم رسول خدا (ص) به حضرتاباعبدالله (ع).
🔻بنابراين «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللهِ» يعنی:
🔹️ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و تمام صفات موروثی حضرت به تو منتقل شده است؛
🔹️ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و تمام اخلاق كريمه و رفتارحسنه رسول خدا (ص) به تو منتقل شده است؛
🔹️از همه مهمتر، ای كسی كه پسر رسول خدا (ص) هستی و ميراثبر تمامی علوم و اسرار و تجلّيات ملكوتی و خليفةاللهی حضرت رسول اكرم (ص) میباشی.
🔻يعنی اگر جبرئيل به رسول خدا (ص) نازل شده، به تو هم نازل میشود. اگر رسول خدا (ص) مسجود ملائكه است، تو هم هستی. اين اسرار در زيارت وارث نيز آمده است كه میفرمايد: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ» يعنی حضرت اباعبدالله (ع) ضمن آنكه فرزند حضرت آدم (ع) میباشد، وارثش هم میباشد. با اينكه هزاران سال فاصله ميان آنهاست. البته به بقيه انسانها نيز میتوانيم بگوييم «يابن آدم» يعنی ای فرزند آدم، همچنانكه حضرت مولا (ع) در نهجالبلاغه فرموده است. ولی نمیفرمايد «يا وارثَ آدم». چون وارث حضرت آدم كه «عَلَّمَ الاَسماء كُلَّها» بود، فقط حضرت اباعبدالله الحسين (ع) است.
🔻اكنون میخواهيم اين سه وجه را در مورد حضرت اباعبدالله الحسين (ع) شرح دهيم، يكی وجه ژنتيكی و نسبی حضرت است، يكی وجه تربيتی، يعني دامن تربيتی كه حضرت در آن تربيت شده است و يكی هم وجه ميراثبری است كه ببينيم حضرت أباعبدالله الحسين (ع) چه چيزهايی از رسولالله (ص) به ارث برده است.
🔻با تدبّر در لفظ «ابن» و كشف معارف و اسرار اين واژه در زيارت عاشورا میتوان به عظمت وجودی حضرت اباعبدالله الحسين (ع) يك قدم نزديكتر شد. عجيب است كه در زيارت عاشورا حتی اسم دشمنها را هم با «ابن» میآورد. مثل يزيد بن معاويه و معاوية بن ابی سفيان. چرا؟ برای اينكه معارف و مفاهيم موجود در كلمه «ابن» در اين سه شأن درباره معاندين اهل البيت (ع) نيز مشخص شود. شأن نَسبی و ژنتيكی، شأن تربيتی و شأن ارثبری.
🔻اگر در مصاديق اين سه معنی درباره معاويه و يزيد فكر شود، متوجه میشويم كه خون هند جگرخوار و ابوسفيان به عنوان رهبران فرهنگ منحط و پست در رگهای معاويه و يزيد است و دامن تربيتی اين دو نفر از كينهتوزترين دشمنان اسلام و دشمن پيامبر (ص) سرچشمه میگيرد و ميراثی كه از آنان میبرند، جز كينهتوزی و فساد دوران جاهليت و انتقام از بنیهاشم و رسول خدا (ص) چيز ديگری نبود. لذا فقط اگر به مصاديق اين سه معنی كلمه ابن در مورد معاويه و يزيد فكر كنيد، از اينكه به معاويه و يزيد اميرالمؤمنين، خطاب شوند، حالتان به هم میخورد. شما كه ابوسفيان را میشناسيد، شما كه هند را میشناسيد كه جگر سيدالشهداء لشگر رسول خدا (ص) يعنی حضرت حمزه را با دندان پاره كرد. آيا باز هم يك چنين عصاره خباثت و پليدی خواهد توانست كه در اسلام، أميرالمؤمنين خطاب شود؟!
🅾پایان قسمت سیزدهم
👈ادامه دارد...
#شرح_زیارت_عاشورا
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ @Ziarat_Ashoura
♦️خلاصهای از کتاب «اسرار نهفته در کلمه مقدسه اباعبدلله و ابن رسولالله» تالیف استاد زاهدی
⭕️ قسمت چهاردهم
📕کانال شرح و تفسیر زیارت عاشورا
♦️ eitaa.com/joinchat/3805675522C83b7fa74b6