eitaa logo
ذوق و خرد|استاد جوادی گیلانی
311 دنبال‌کننده
224 عکس
93 ویدیو
76 فایل
کانال رسمی «محمد هادی جوادی گیلانی» از اساتید سطوح عالیه حوزه علمیه قم با رویکرد عقلی و ذوقی و به همت جمعی از شاگردان ایشان فعالیت می کند. کانال دروس: @dorosejavadigilani
مشاهده در ایتا
دانلود
ذوق و خرد|استاد جوادی گیلانی
🔊فایل_صوت ⏰مدت:"۴۶:۴۸ ◀️سخنرانی :هفتگی تهران ، مسجد النبی(ص) ولنجک ◀️زمان: 7 آذر ۹۸ ◀️مکان: تهران ،
فجر ملکوت: ✅ سرفصل های مربوط به سخنرانی: 🔸ارائه خلاصه ای از جلسه گذشته 🔹ایا لذت ها محدود به خواب و خوراک و مسائل جنسی است؟؟ 🔸اگر انسان توانایی مدیریت حس لذت طلبی خود را بالاببرد ، می تواند به لذت های جدید دست پیداکند. 🔹تعریف و چیستی لذت 🔸درک کردن مدرِک ، کمال چیزی را ،از آن جهت که کمال مدرِک است درک کند ، لذت می نامند. 🔹درک کمال بودن عبادات منجر به لذت بردن از عبادات میشود. 🔸کمال به دو بخش تقسیم میشود: کمال پنداری ، کمال حقیقی 🔹کمال در مقابل نقص است و هرجا کمالی است نقصی از ان جا برداشته می شود. 🔸کمال پنداری چیست؟ 🔹منشاء بسیاری از آسیب های فردی و اجتماعی کمال پنداری است و ریشه در کمال پنداری دارد. 🔸منشاء ابتذال ، رشوه بی حیایی ، بی عفوتی را میتوان در کمال پنداری دانست. 🔹عده ای در توهم کمال اند ، و توهمات خویش را کمال می انگارند. 🔸کمال پنداری چیزی است که در واقع کمال نیست در واقع نقصی را برطرف نمی کند اما مدرِک گمان می کند که این کمال من است. 🔹عمل دارایی انسان است و انسان در عالم آخرت با علم وعمل خود وارد عالم آخرت میشود. 🔸تفاوت ملکیت حقیقی و ملکیت اعتباری 🔹لذت حقیقی لذتی است که در پس کمال حقیقی و درک کمال حقیقی باشه. 🔸سه نوع لذت داریم: لذت حسی، لذت خیالی، لذت عقلی 🔹درمقابل لذت الم (درد) است : درد حسی، درد خیالی ، درد عقلی 🔸وجود بعضی دردها برای انسان نعمت است زیرا جلوی ضرر انسان را می گیرد و باعث تنبه می شود. 🔹حقیقت وجود انسان را سه طبقه عالم حس و خیال و عقل تشکیل می دهد. 🔸وجود سه ساحت حس و خیال و عقل در انسان دلیل بر وجود سه عالم حس و خیال و عقل در خارج از نفس انسان است لذا هردرکی که انسان از درون خود دارد یک زمینه ای در عالم بیرون از خود دارد. 🔹نام دیگر عالم خیال عالم مثال یا عالم برزخ است. ☑️کانال رسمی ذُوق و خِرَد 👇👇 @zoghokheraad
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد @zoghokheraad
رابطه لذت و کمال انسان (3) {استاد محمدهادی جوادی گیلانی}ه.mp3
21.78M
🔊فایل_صوت ⏰مدت:"۴۴:۲۶ ◀️سخنرانی : هفتگی تهران ، مسجد النبی(ص) ولنجک ◀️زمان: ۱۴ آذر ۹۸ ◀️مکان: تهران ، ولنجک‌، مسجد النبی(ص) ◀️موضوع:(( رابطه لذت و کمال انسان۳ )) ✅استادمحمدهادی جوادی گیلانی ☑️کانال رسمی ذُوق و خِرَد 👇👇 @zoghokheraad
✅ سرفصل های مربوط به سخنرانی: 🔸همه انسان ها برآنند که سعادتمند شوند. 🔹علت نیاز به بحث از سعادتمندی 🔸بحث از سعادتمندی بستر تحولات شخصیتی انسان است. 🔹انسان کاری را بدون کمال داشتن انجام نمی دهد. 🔸 کمال انسان مفقود و کمال فرشتگان موجود است. 🔹انسان به سوی کمال خود رهسپار است. 🔸کمال انسان تقرب به خدا و ارتباط با عالم ملکوت است. 🔹انسان رهزن بیرونی و درونی دارد. 🔸کمال حقیقی آن کمالیست که هدف خداوند ازخلقت انسان است. 🔹کمال پنداری آن کمالیست که انسان خیال میکند آن کمال او است در صورتی که کمال او نیست. 🔸انسان زیرک ، انسانیست که دنیا را فریب دهد و نان دنیا را خورده و برای آخرت کار کند. 🔹در نظر اهل الله ، دنیا و آخرت کم ارزش اند. 🔸آخرت طلبان تاجران اخرت هستند. 🔹اولیاء الهی جز خداوند از خدا نمی خواهند. 🔸لذت ها و درد ها و بهشت خداوند سه گونه هستند. 🔹گونه اول بهشت ؛ جنت الافعال است. 🔸گونه ثانی ؛ جنت الاسماء است. 🔹گونه ثالث؛ جنت الذات است. 🔸تفاوت درد حسی و خیالی و عقلی 🔹آتشی که قلب را می سوزاند از آتشی که پوست را می سوزاند دردناک تراست. ☑️کانال رسمی ذُوق و خِرَد 👇👇 @zoghokheraad
رابطه لذت و کمال انسان (4) {استاد محمدهادی جوادی گیلانی}ه.mp3.mp3
21.98M
🔊فایل_صوت ⏰مدت:"۴۴:۵۰ ◀️سخنرانی : هفتگی تهران ، مسجد النبی(ص) ولنجک ◀️زمان: ۲۱ آذر ۹۸ ◀️مکان: تهران ، ولنجک‌، مسجد النبی(ص) ◀️موضوع:(( رابطه لذت و کمال انسان۴ )) ✅استادمحمدهادی جوادی گیلانی ☑️کانال رسمی ذُوق و خِرَد 👇👇 @zoghokheraad
ذوق و خرد|استاد جوادی گیلانی
🔊فایل_صوت ⏰مدت:"۴۴:۵۰ ◀️سخنرانی : هفتگی تهران ، مسجد النبی(ص) ولنجک ◀️زمان: ۲۱ آذر ۹۸ ◀️مکان: تهران
✅ سرفصل های مربوط به سخنرانی: 🔹تبیین مراتب وجود انسان. 🔸وهم چیزیست بالاتر از خیال و پایین از عقل. 🔹عالم خیال همان عالم برزخ و عالم مثال است. 🔸بزرگان و اولیاء الهی زودتر از مردن عالم برزخ را میبینند. 🔹دو دسته انسان هستند که خواب خوب نمیبینند. 🔸اولیاء الهی در خواب مبشرات میبینند. 🔹دسته اول کسانی هستند که شکم و زبان و چشمشان هر کاری میکند لذا خواب نمیبینندو مبشرات نمبینند. چون طهارت لازم است. 🔸قوه خیال باید پاک شود تا انسان خواب خوب ببیند. 🔹 قوه خیالی که در عالم بیداری هرز کار میکند در عالم خواب هرز کار میکند. 🔸چرا قوه خیال انسان در خواب بد کار میکند؟ چرامبشرات ندارد ؟چرا خوابی که دارد او را رشد نمی دهد؟ 🔹انسان هیچ دشمنی سخت تر از خودش ندار. 🔸کسانی که در عالم بیداری میچرند، در عالم خواب هم میچرند. و خواب خوب نمیبینند. 🔹کسانی هستند که آن چه میبینند در بیداری میبینند. آنهایی که در بیداری میبینند ، کجا میبینند ؟ چه چیزی را میبینند؟ عالم خیال را میبینند. 🔸اولیاء الهی شامه برزخی دارند. 🔹توانایی های برزخی با مراقبت برای انسان شکوفا میشود. 🔸انسان در درون خودش به غیر از مرتبه حس ، مرتبه ای دارد به نام مرتبه خیال. 🔹وقتی در درونِ خود انسان خیال دارد ، نامش را خیال متصل می گذارند. یعنی خیالی که با انسان هست. 🔸در بیرون از انسان هم خیالی وجود دارد که آن را خیال منفصل می گویند. که این خیال همراه انسان نیست و در صورت نبود انسان این خیال وجود دارد. 🔹رفتن به دنبال مکاشفه کار غلطی است و باید هدف را رسیدن به خدا و سلوک به سمت او نهاد. 🔸هرچه مراتب وجودی انسان بالاتر میرود اگر لذت داشت درک لذت بیشتر میشود و اگر هم درد داشت احساس درد شدید تر میشود. 🔹عالم خیال از عالم بیرون(ماده) وسیع تر است. 🔸در عالم خیال چیز هایی را میتوانید تصور کنید که در عالم بیرون نمیشود. 🔹سرعت انتقال در عالم خیال بیشتر است زیرا اسباب و مسبب کم تر است. 🔸در روایات است که در بهشت برزخی مؤمن اراده مرغ بهشتی میکند و با صرف اراده ، مرغ جلوی او حاظر میشود. 🔹قدرت عالمِ خیالِ بیرون از انسان ، از قدرت عالمِ خیالِ درونِ انسان ، هزاران برابر بیشتر است. 🔸در عالم خیال همه درک ها قوی تر میشود. 🔹وقتی ظرف درک انسان از عالم حس به عالم خیال منتقل شود . احساس لذت درکش شدید تر و قوی تر میشود. 🔸لذت خیالی درکش شدید تر است تا لذت حسی . 🔹قدرت درک خیالی شدید تر است تا درک حسی. 🔸الم(درد) عقلی شدید تر است تا الم و درد حسی . 🔹شرح و بیان روایتی از حدیث حضرت امیر 🔸شنیده های از عالم آخرت زیاد است و دیدهای از عالم آخرت کم و شندیده ها در مقابل دیده ها ناچیز است. 🔹بنابر این باید فرزند آخرت بود نه فرزند دنیا نبود. 🔸دنیا حکم پستانک دارد و آخرت حکم پستان مادر ، با پستانک دنیا فریب نخورید که شیر حیات و مادر شما عالم آخرت است. 🔹بزرگ زاده باشید که عالم آخرت بزرگ است. 📌۹۸/۹/۲۱📌 ☑️کانال رسمی ذُوق و خِرَد 👇👇 @zoghokheraad
🔅مراسم پنجمین سالگرد ارتحال حکیم و عارف الهی، اسوه زهد و تقوا، 🔅یاردیرین انقلاب و رهبری حضرت آیة الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی 🔅سخنران: حضرت استادقادری 🔅مدیحه سرایی: حاج رضا عاصی ⏰چهارشنبه ۱۱دی ماه بعداز نماز مغرب و عشا 🕌میدان روح الله، مسجد سلماسی @zoghokheraad
🔸یاد استاد🔹 🌱به مناسبت بزرگداشت رحلت حکیم الهی حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شیرازی ، تبیین ابعادی از سیره اخلاقی و عرفانی این فقیه عارف را به قلم استاد محمد هادی جوادی گیلانی در قالب سه قسمت عرضه می داریم .🌱 @zoghokherrad
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌹یادی از استاد آیت الله انصاری شیرازی رضوان الله تعالی علیه🌹 🍃 قسمت اول 🍃 سخن گفتن در مورد اولیاء الهی هم شیرین است هم سخت. 🍃شیرین است چون «حب محبوب خدا حب خداست»سخت است چون آن که بر ساحل نشسته و نظاره می کند درک احوال غوّاص دریای پرتلاطم نتواند کرد. 🍃آیت الله انصاری شیرازی «رحمه الله علیه»عالمی ربانی ، فیلسوفی متبحّر،حکیمی متأله و عارفی واصل بود که سالیانی بی هیچ ادعا در بین ما زیست و به دور از هر آنچه شائبه ی طرح شخصیت گرانبهایش را داشت روزگار گذرانید. آن زمانی که هر کسی را جرأت بانگ برآوردن نبود ، بی واهمه بر سر طاغوت بانگ میزد و رنج زندان و شکنجه و تبعید را به جان می خرید و چون سربازی پا در رکاب در یاری خمینی کبیر پایدار بود. روزی از ایشان سوال کردم چرا بعد از انقلاب هیچ مسئولیتی را نپذیرفتید؟ فرمود: «یوسف کنعان ما آخر عزیز مصر شد» 🍃آنچه ما میخواستیم این بود که امام را یاری کنیم و بعد از آن بنده طلبه ای بیش نیستم. رابطه خود با امام را رابطه عاشق و معشوق توصیف می نمود . آن را ورای رابطه استاد و شاگردی میدانست. شخصیت عظیم او تحت تأثیر دو استاد بزرگ بود، امام خمینی و علامه طباطبایی«رحمه الله علیهما»می فرمود «تُشَکچه ای دارم که بیش از بیست بار امام و علامه با هم روی آن نشسته اند» در منزل اتاقی داشت که معروف بود به اتاق علامه ، چون آنجا محل استراحت و گاه جلسات خصوصی علامه بود.آیت الله انصاری جدای از این دو استاد بزرگ به اشاره علامه در جلساتی خصوصی «شرح قیصری بر فصوص الحکم»را نزد برادر علامه ایت الله الهی فرا گرفت و مراودات نزدیکی با آیت الله بهجت «رحمه الله»داشت.روزی به من فرمود«رابطه من با آقای بهجت مثل رابطه شما با من بود مرید و مراد بودیم. 🍃یکبار که آقای بهجت به مسافرت رفتند از من خواستند جای ایشان نماز بخوانم من چند روزی رفتم و دیدم قبل از نماز آیت الله خزعلی جلسه تفسیر دارند و از طرفی علامه معاد اسفار را خصوصی قبل از ظهر تدریس میفرمود.نماز را به آقای خزعلی واگذار کردم بعدها آقای بهجت فرمود:انصاری برای ما ناز میکند!» فهمیدم که چرا نماز را واگذار کرد از خانه ایشان و نیز محل درس علامه تا مسجد راهی نبود ولی به جای آقای بهجت نماز خواندن خودش عنوانی بود و انصاری در مقابل این عنوانها ناز داشت زیربار نمیرفت.🍃 @zoghokherrad
🌸یادی از استاد آیت الله انصاری شیرازی رضوان الله تعالی علیه🌸 🌸 قسمت دوم 🌸 عرفان را نخوانده بود تا بر انبار ذهنیاتّش افزوده باشد . علمی را که در عمل تجلّی نیابد وَبال میدانست نه بال. بارها میگفت«حکمت متعالیه فرزند کتاب و سنّت است و حکمت ما حکمت الهی است نه یونانی»به یاد دارم در جلسه ای یکی از مسئولین که از دور ، دستی بر آتش داشت و با فلسفه اسلامی آشنا و در فلسفه غرب صاحب اثر بود سخن میراند و از باب نصیحت می گفت آقایان «فلسفه غرب»بخوانید و علما و فضلای زیادی حاضر در جلسه بودند و آیت الله انصاری نیز در گوشه ای نشسته بودند . در وقت بازگشت به من فرمودند«این آقا شرح منظومه را پیش من خواند،.... فلسفه غرب علم هست ولی حکمت نیست» 🌸 نگاه او و تقیّدش به فقه اعجاب آور بود. زمانی قصد زیارت کربلا داشتم وقتی برای خداحافظی خدمتشان رسیدم از من خواستند مهری برایشان بیاورم که هردو طرف آن صاف باشد و نقش و خطّی نداشته باشد.عرض کردم چرا؟فرمودند چون آیت الله بروجردی «رحمه الله»احتیاط واجب می دانست که روی مهر نقشی نباشد»آن که روزها اسفار ملاصدرا را درس میگفت احتیاط ِواجبِ 40 سال قبل آقای بروجردی را در نظر داشت و در عین این که خود مجتهد بود به احتیاط عمل می کرد.تقیّدی به شرع داشت که در بین کسانی که به تدریس فقه شهرت داشتند کم نظیر بود. 🌸 گاهی اموری را از ایشان می دیدیم و وجه آن را سوال می کردیم عبارت هایی از «لمعه»را از حفظ می خواندند تا وجه استحباب آن عمل را بیان کرده باشند. در جلسات درس «بحار الانوار»چنان با احترام به کتاب روایت بها می داد که گویی قرآن در دست دارد . او حکیمی منفصل از کتاب و سنّت نبود و اصولا حکمت را جدای از این دو نمی دانست. در برخورد با شاگردانش چنان فروتن بود که در جهت تربیت شان اگر هیچ نمی گفت کفایت از گفتار بسیار می کرد. بعد از جلسات درس که در منزل شان برقرار بود کفش های شاگردان جفت بود و اینکار را خود قبل از ورود به اتاق درس انجام داده بود! @zoghokherrad
🌷 یادی از استاد آیت الله انصاری شیرازی رضوان الله تعالی علیه🌷 🌷 قسمت سوم 🌷 حالاتی داشت که اگر با آن آشنا نبودی و وصفش را در احوال اولیاء الهی نخوانده بودی در نمی یافتی . شبی که در محضرش بودم با خنده و نشاط فراوان خاطره های از تبعیدشان را تعریف می کردند که« درنایین هر روز باید می رفتم پاسگاه و دفتری که مخصوص حضور و غیاب من بود امضاء می نمودم و حضور خود را اعلان می کردم یک بار که سرباز غفلت کرد برای چند روز را امضاء کردم و گفتم من که برایم فرقی نمی کند برای تو بد میشه شما هم به مافوقت نگو! آنگاه با خیال راحت سری به خانواده ام زدم و یک سفری هم به سبزوار رفتم و قبر متأله سبزواری را زیارت کردم و به نایین برگشتم»من از نشاط و خاطره زیبایش مسرور بودم که در همان حال ناگهان دگرگون شد و به گریه افتاد و فرمود:«آقا قیامت حق است!!» این قبض و بسط در احوالش زیاد دیده می شد و بر مخاطبانش آنان که استعداد تأثّر داشتند تأثیر میگذاشت. 🌷 هر چند بسیار کتوم بود و هیچ گاه از آن چه بر او می گذشت نمی گفت ولی این شعر را زیاد می خواند: هرگز حدیث حاضر و غایب شنیده ای من در میان جمع و دلم جای دیگر است استاد این کمترین حضرت مستطاب آیت الله اسحاق نیا که به فرموده آیت الله انصاری به محضر درسش شتافتم و قریب به 11 سال از محضرش بهره بردم و خود از مبرّزترین شاگردان ایشان بود می فرمود:«شبی در مشهد جناب استاد انصاری و مرحوم آیت الله ربانی را دعوت کردم. آقای انصاری این شعر را برای آقای ربانی خواند: هرگز حسد نبردم بر منصبی و مالی الا بر آنکه دارد با دلبری وصالی و آیت الله ربانی آن شب را تا صبح راه میرفت و آن شعر را میخواند و گریه میکرد» 🌷 غرض آنکه جناب استاد انصاری «رحمه الله علیه»بسیار لطیف بود و بر نفوس مستعده تأثیر گذار.و خود از تلطیف سرّ همانکه شیخ در اشارات بدان اشاره دارد و خواجه آنرا اینگونه شرح میدهد «....،و لأن ینفعل عن الامور الالهیه المهیّجه للشوق و الوجد بسهوله» حظّی وافر داشت. 🌷 تا مستقیما از او سوالی نمی شد پاسخ نمی داد و آنگاه که پاسخ می داد آنقدر با آرامش و حیا پاسخ می گفت که مخاطب اگر او را نمی شناخت گمان می برد از پاسخ عاجز است و در نهایت وضوح پاسخش برای شاگردان ضعیف نیز قابل درک بود! به ساحت بزرگان حسّاس بود روزی در درس اسفار هنگامیکه عبارتی از کتاب را می خواند یکی از حضّار«و نه امّا از شاگردانش»گفت مصنّف اینها را بافته!! لحظهای سکوت کرد و بعد فرمود «اگر هم بافته حریر بافته گونی نبافته،تو هم میتوانی بباف!»و اگر آن شخص به خود استاد چیزی میگفت پاسخ نمی شنید. روزی به من فرمود«من به برخی سلام میگویم و آنها جواب مرا نمی دهند برای اینکه به گناه نیافتند من دیگر به آنها سلام نمی گویم» 🌷 در مقابل جلوه های دنیا از هر نوعش با زهدی عارفانه می گذشت. عصر روزی نان سنگکی خریده به منزلشان می رفتم دم در منزل ایشان را با چند نفر دیدم که از منزل ایشان خارج شده بودند.وقتی مرا دیدند اظهار لطف کردند و نان را که گرفتند به آنها گفتند« این نان سنگک برای من از همه دنیا بهتره با چای شیرین میخورم خیلی هم میچسبه»بعد فهمیدم آنها از طرف رییس جمهور آمده بودند که اگر ایشان درخواستی دارند بفرمایند! استاد در این سالهای آخر عمر بیماری سختی را پشت سر گذاشت و مدتها خاموش و لب فروبسته بود.روزی به خدمتشان رسیدم و از دیدن ایشان با آن حال متأثّرگشتم. آرام لب باز کرد و من نزدیک شدم تا ببینم با آن حال چه میگویند.او در آن حال سه بار فرمود:«الحمد لله»و مرا متوجه ساخت که در تمام آن دوران بیماری سخت چیزی جز رضای حق و حمد و ثنای محبوب را در نظر نیاورده است.این کلمه را در شرایطی به زبان آورد که شاید بیش از یک سال سخنی نگفته بود.🍃 🔸وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا🔹 والسلام علیناو علیکم و رحمه الله و برکاته محمد هادی جوادی گیلانی قم المقدسه-دی ماه 95 @zoghokherrad
🌷🍃یادی ازاستاد حکیم حضرت آیت الله انصاری شیرازی رضوان الله تعالی علیه🌷🍃 به رِوایَت : محمد هادی جوادی گیلانی @zoghokheraad