🔹بهنظر میرسد ابنعربی درفــصوصالــحـکم، مــحـتـوای تجربههای عرفانی خود را با روشهای گوناگون تبیین کـردهاست. یـکی از ایـن روشها، تحلیلهای عقلی است که ابن عربی به پشتوانه حجم معتنابهی از اصطلاحات مشترک با فلسفه، باورهای عرفانی خود را در مسائلی مانند وجود و عدم، وحدت وجود، تنزیه و تشبیه، حرکت، حدوث و قدم و جوهر و عرض توجیه کردهاست.
🔸 ابن عربی: تحلیلهای عقلی در فصوص الحکم / نوشته سیده مریم موسویزاده و سیده زهره سیدفاطمی/ انتشارات زحل / تابستان ۱۴۰۳
🛒 خرید اینترنتی با تخفیف ویژه 👇
http://B2n.ir/EBNE-ARABI
#سیده_مریم_موسوی_زاده
#سیده_زهره_سید_فاطمی
#ابن_عربی_تحلیل_های_عقلی_در_فصوص_الحکم
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاهمین برنامه)
🔹لا يَحْزُنُهُمُ الْفَزَعُ الْأَكْبَرُ وَتَتَلَقَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ هَٰذَا يَوْمُكُمُ الَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ
🔸و هیچ گاه فزع اکبر و هنگامه بزرگ قیامت آنها را محزون نخواهد ساخت و با آنان فرشتگان (رحمت) ملاقات کنند (و گویند) این است آن روز (سعادت) شما که در دنیا به شما وعده میدادند.
▫️سوره انبیاء ﴿۱۰۳﴾
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹نصرالدین طوبار (۱۹۸۶ _ ۱۹۲۰م.) از نسل طلائی عرصه ابتهال و انشاد دینی مصر است. نام او در زمره قلهها و نوابغ مدیحهخوانی دینی همچون النادی، طه الفشنی، طوخی، نقشبندی و محمد عمران می درخشد.
🔻عصر و نسل طلايی قرائت، ابتهال و انشاد دینی در مصر از دهه چهل تا هفتاد چنان نبوغ و فروغی از خود نشان دادند که تکرارشان بسیار دور مینماید. چه قاریان خلاقی، چه مبتهلان و منشدان مبدعی، چه الحان خوشی، چه صداهای روح افزایی، چه هنرمندان سترگی که در عرصه هنر قدسی قرائت و انشاد دینی خوش درخشیدند.
🔻شاید قرنها بگذرد و مام روزگار چون آنان را نیاورد و همچنان نسلهای آینده در هر عصری به نوای ملکوتی آنان جان گیرند و از شنیدن نغمههاشان روشنایی یابند.
🔻طوبار یکی از نوابغ عرصه ابتهال، تواشیح و انشاد دینی همین عصر و نسل است که سبک خاص خود را داشت. از صدایی ملکوتی و سبکی مناسب این صدا برخوردار بود؛ سبک و صدا جفت و جور بودند. صدایی که به گفته اهل فن از اندکی گرفتگی مثبت و رگهای ملایم و ملاحت و حلاوتی ویژه و گیرا و پرتحریر بهرهمند بود. این موهبت صوتی خداداد که به یمن نبوغ موسیقایی بر روی متن مناجات و مدحت دینی تنظیم و مدیریت میشد و در برابر جمعیت مشتاق مؤمنان اجرا میشد به آفرینش یک اثر و جلوه بديع هنری مىانجاميد و این اثر در تاريخ هنر قدسى ثبت مىشد.
🔻طوبار از كودكى به فراگیری قرآن و قرائت و حفظ آن و خواندن اناشید و ابتهالات دینی مبادرت کرد. او که از استعداد ویژهای کم بهره داشت کم کم در منطقه زادگاه خود شناخته شد و بعد توسط یکی از هنرمندان مصری استعداد و نبوغش کشف و همین سبب شهرت افزونتر او شد.
🔻بعدها چندین نوبت در امتحان اذاعه مصر شرکت کرد و سرانجام مهارت و استادی او در عرصه ابتهال و انشاد دینی توسط هیئت داوران پذیرفته شد و اجراهای او از اذاعه انتشار یافت که به شهرت او در جهان اسلام انجامید.
🔻طوبار تسلطی تمام به مقامات و الحان عرصه قرائت و ابتهال و انشاد دینی داشت و بزرگانی چون محمد عمران و محمد الهلباوی نزد وی شاگردی کردهاند.
🔻شیخ نصرالدین به هنگام اجرای ابتهال و مناجات دینی در آغاز با پرده پایین صدا و با تأنی شروع به اجرا میکرد و پس از چند دقیقهای ادای جملات را سریع تر و از پرده بالاتر صدا و حجم و قدرت بیشتر آن بهره میگرفت و با تسریع و تشدید بیشتر این روند هیجان مستمع را مدام افزون میکرد و در آخرین مرحله هنر خویش و جان مستمع را به اوج میرساند و با تحریرهایی که حقا تمام کننده، به دومعنای کلمه، بودند یک بند/ مرحله از مناجات یا مدیحهخوانی را که با فریاد همگانی تشویق و تحسین مستمعان و طنین الله الله آنان همراه میشد، به پایان میرساند و باز همین شیوه در مرحله بعد اجرا می شد.
🔻اجراهای طوبار با متانت، وقار، خشوع و معنویتی ویژه که لازمه ابتهال و مناجات دینی است همراه بود و اشک مستمعان را جاری می ساخت.
بسیاری از اجراهای طوبار مدح حضرت رسول اهل بیت اوست. مدح حضرت زهرا و مدح حسنین از جمله مدایح مانای اویند، به ویژه مدح حضرت زهرا با شعری از اقبال: هی بنت من؟ زوج من؟ هی ام من؟
باری طوبار در این عرصه بسیار خوش درخشید و کارنامهای ممتاز از خویش به یادکار گذاشت.
🔻طوبار در عرصه تلاوت و قرائت هم دستی داشت اما در این عرصه درخششی همچون عرصه ابتهال و انشاد دینی نداشت، برخلاف مبتهلانی چون نقشبندی، طه الفشنی و عمران که در هر دوعرصه نبوغ داشتند و به اوج رسیدند.
🔻مع الوصف قرائاتی از وی برحای مانده است که استماعشان خالی از لطف نیست. در قرائت سبك خاص خود را دارد و همراه با حزن و خشوع تلاوت می کند.
در این صبح آدینه از استماع مناجات و قرائت او محظوظ می شویم. هنیئا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#نصرالدین_طوبار
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
🌐 #در_دست_انتشار (چاپ اول)
🔹 درسنامه حقوق سیاسی اجتماعی بانوان: پژوهشی در حقوق و تکالیف زنان در اسلام / نوشته الهام نجفی/ قم: انتشارات زحل / تابستان ۱۴۰۳
#ایران
#زنان
#مطالعات_زنان
#حقوق_زنان
#حقوق_سیاسی
#دانشگاه_های_ایران
#حقوق_اجتماعی_زنان
#درسنامه_حقوق_سیاسی_اجتماعی_بانوان
#الهام_نجفی
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و یکمین برنامه)
🔸وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَىٰ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا ﴿٧٩﴾
🔹و پاسى از شب را زنده بدار، تا براى تو [به منزله] نافلهاى باشد، اميد كه پروردگارت تو را به مقامى ستوده برساند ﴿٧٩﴾
▫️ سوره مبارکه اسراء
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹شیخ احمد سلیمان السعدنی (۱۹۰۳-۱۹۷۶م.) یکی از مشاهیر نسل نخست عصر طلايی قرائت مصر است. او مانند دیگر قاریان مصری در کودکی به فراگیری قرائت قرآن و حفظ آن توفیق یافت. وی در اوائل دهه سی به قاهره مهاجرت کرد و قرائات را نزد برخی از بزرگان و اساتید قرائت همچون شیخ الجریسی فراگرفت. این استاد، السعدنی را به مقامات وزارت اوقاف معرفی کرد تا امکان قرائت او را در مسجد امام الشعرانی فراهم سازند و این زمینه آغاز شهرت او بود اگرچه این آوازه زمانی به اوج خود رسید که در سال ۱۹۳۷در رادیو مصر به عنوان یکی از قاریان برجسته آن کشور به تلاوت قرآن مبادرت کرد.
🔻گفتهاند که او نخستین قاری مصر است که تلاوتش از رادیو پخش شده است. پس از تلاوت در رادیو مصر راه او به رادیوهای کشورهای دیگر گشوده شد و توفیق تلاوت در حرم ها و مساجد مکه و مدینه را نیز یافت.
🔻چون تلاوت او در اثنای جنگ جهانی از رادیو عربی برلین پخش می شد از سوی بریتانیا به جاسوسی برای آلمان متهم شد. باوصف این، او برای رساندن صدای قرآن به گوش مستمعان مشتاق قرآن کریم به این اتهامات وقعی نمینهاد و بعدها در رادیوهای دیگر کشورها ازجمله رادیو انگلیس، رادیو مسکو و رادیو دهلی نو نیز تلاوت کرد.
🔻شیخ احمد السعدنی را به آرامش و طمأنینه، خلق نیکو، عبادت و تنسک ستودهاند. او همنسل و معاصر بزرگان قرائت، تواشیح و انشاد دینی همچون: محمد رفعت، علی محمود، احمد ندا، منصور بدار، محمد سلامه، الشعشاعی، الدروی، علی حزین، طه الفشنی، محمد طوخی، نقشبندی و شمار دیگری از بزرگان عرصه قرائت و انشاد دینی بوده است.
السعدنی در قرائت دارای سبک ابداعی ویژه خود بوده است که آن را سبکی یگانه دانستهاند و در وصف آن گفتهاند که بسیار بر مستمع اثربخش بوده است.
🔻السعدنی از موهبت صدای کمنظیری در کیفیت و حلاوت برخوردار بوده است. صدایی که به هنگام تلاوت به نرمی موم است و انعطاف شگرفی دارد و ازاین رو، کاملا در خدمت سبک و نغمههای قرائت قرار میگیرد. تحریرهای سریع و آسان و ریز و درشت را مدام در تلاوت خود بهکار میگیرد.
صدا آن قدر ممتاز و باکیفیت است که این قاری بزرگ حتی در سنین بالا به راحتی تلاوتهایی ممتاز اجرا کرده است. صدا، بهسهولت، اوج میگیرد و در همان حال سریعا به پردههای بم و پایین منتقل می شود.
🔻یک تلاوت تصویری از او باقی مانده است که در حضور شاعر بزرگ مصر، احمد شفیق، که از دوستان و علاقهمندان وی بوده است ضبط و اجرا شده است. در این تلاوت بدون وقف در محل آیات و ظاهرا با یک نفس سوره شمس را تلاوت میکند. این سوره را در پرده بالای صدا تلاوت میکند در حالی که در سنین جوانی نیست. اما همین یک تلاوت برای نشان دادن استادی هنرقرائت و صدای کم نظیر این قاری بزرگ کافی است.
🔻باوجود این، قرائتهای زیادی بهویژه قرائات مجلسی از ایشان برجای نمانده است. غالب قرائات موجود ایشان استودیوییاند که در رادیوهای مختلف از جمله رادیو تلاوت مصر ضبط شدهاند.
اکنون در این صبح مبارک آدینه به شماری از تلاوت های استودیویی کوتاه السعدنی که مجموعا در یک فایل صوتی قرار داده شدهاند گوش فرا میدهیم. سماعا طیبا
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#احمد_سلیمان_السعدانی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐تلاوت تصویری بسیار قدیمی از سوره شمس که توسط استاد مرحوم شیخ احمد السعدنی، که با یک نفس قرائت شده است.
🔻این قطعه توسط استاد السعدانی در منزل جناب احمد شفیق - شاعر مشهور مصری که از دوستان نزدیک و بسیار علاقمند به استاد بوده، اجرا شده است.
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
🌐 #منتشر_شد (چاپ اول)
🔹 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل ؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳
خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻
https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN
#کلام
#مکاتب_کلامی
#علامه_مجلسی
#قاضی_سعید_قمی
#فیاض_لاهیجی
#زهرا_دلاوری_پاریزی
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
🔹در مبحث وجودشناسی صفات خداوند چهار نظریه اصلی عینیت، زیادت، نیابت و احوال مطرح است. تحقیقات انجامشده در مورد اسما و صفات، بیشتر در حوزه معناشناسی است و در مورد تبیین دیدگاههای متفکران مدرسه کلامی اصفهان در مورد وجودشناسی اسما و صفات، کار جدی صورت نپذیرفته است. با جستجو در آثار فیاض لاهیجی، قاضی سعید قمی و علامه مجلسی معلوم گردید دیدگاههای متفاوتی در وجودشناسی صفاتذاتی دارند که این تفاوت دیدگاهها به خاطر تفاوت مبانیشان است. اعتقاد به مبانی فلسفی صدور و اشتراک معنوی، باعث برگزیدن دیدگاه اثبات صفات و عینیت در وجودشناسی صفات و قائل شدن به مبانی کلامی خلقت و اشتراک لفظی، باعث اتخاذ دیدگاه نفی صفات یا نیابت است.
🔸 مکتب کلامی اصفهان: صفات ذاتی از منظر علامه مجلسی، قاضی سعید قمی و فیاض لاهیجی/ نوشته زهرا دلاوری پاریزی/ انتشارات زحل؛ انجمن علمی ادیان و مذاهب حوزه / چاپ اول: تابستان ۱۴۰۳
خرید اینترنتی با تخفیف از فروشگاه انتشارات زحل 🔻🔻
https://b2n.ir/MAKTABE-ESFAHAN
#کلام
#مکاتب_کلامی
#علامه_مجلسی
#قاضی_سعید_قمی
#فیاض_لاهیجی
#زهرا_دلاوری_پاریزی
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
🔸سفارش تلفنی:
📞 ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و دومین برنامه)
🔸الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾ عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾
🔹[خداى] رحمان (۱)قرآن را ياد داد (۲)
انسان را آفريد (۳) به او بيان آموخت (۴)
▫️ سوره مبارکه الرحمن
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔹شیخ عبدالعظیم زاهر(۱۹۰۴-۱۹۷۱م.) یکسال پیش از مصطفی اسماعیل در روستای مجول از استان قلیوبیه زادگاه شیخ منصور بدار، قاری بنام دیگر مصری، بود دیده به جهان گشود و بنابر این از نسل قاریان قدیمی به شمار میآید. این نسل که نسلی خلاق و مبدع در قرائت قرآن بود غالبا برای عموم مسلمانان جهان شناختهشده نیستند و از این جهت از میان آنان کسانی چون مصطفی اسماعیل را باید استثنا شمارد.
به رسم معهود در مصر در کودکی قرآن را آموخت و پیش از هشتسالگی به حفظ آن توفیق یافت. از محضر اساتید بزرگ قرائت برای فراگیری قرائات مختلف بهره برد و به قرائات سبعه و بلکه عشره تسلط یافت. به جهت استعداد ممتاز در قرائت قرآن شهرتی به هم زد و در ۲۲ سالگی، در سال ۱۹۳۶م.، به عنوان قاری رادیوی مصر پذیرفته شد. بهواقع او از نخستین کسانی بود که به رادیو راه یافته و همین سبب شهرت بیشتر او در مصر شد.
او نخست و پیش از انقلاب مصر در ۱۹۵۲م. قاری مسجد محمد علی پاشا، واقع در ارگ قاهره، بود ولی بعدها به عنوان قاری رسمی مسجد صلاحالدین ایوبی قاهره برگزیده شد.
استاد زاهر را از برجستگان عالم قرائت مصر و اسلام دانستهاند. زیرا هم از جهت تسلط بر قرائات، هم سبک خاص و ابداعی و هم قوت حافظه استادی ممتاز بوده است. او را در قوت حافظه و حفظ بسیار قرآن ستودهاند و شیخ علی محمود از قراء برجسته همعصر او، بود در وصف این توانمندی زاهر گفته است که او بههنگام قرائت هرگز دچار سهو و نسیان و اشتباه نشد: «القارئ الذى لم يخطئ». زیرا گاهی برای بسیاری از قاریان فراموشی، سهو و اشتباه پیش میآید. اما زاهر را از این جهت بیخطا دانستهاند.
در وصف صوت و سبک زاهر نیز گفتهاند حنجرهای طلایی داشت که بینظیر یا کمنظیر بوده است بهطوری که نابغه دهر قرائت محمد رفعت که روابط بسیار خوبی با او داشت شیفته استماع تلاوت قرآن از حنجره او بود و بسیارش میستوده است. ابوالعینین شعیشع، از قلههای شامخ تلاوت مصر، صدا و نوای او را به «مزمار من مزامیر آل داوود»، نای و نغمهای از نغمات داودی، وصف کرده است. اینها همه نشان از جایگاه ممتاز و ارجمند این قاری کهن مصری دارد که البته عموما کمتر شناخته شده است.
تلاوت این قاری برجسته از متانت، حزن و توجه به انطباق صورت و معنا برخوردار است. از مانورهای صوتی که مناسب هنر روحانی قرائت باشد میپرهیزد و با آنکه نفسی ممتد ندارد اما با مهارت و استادی در وقف و ابتدا به تلاوتش حسن و زیبایی میبخشد. تلاوتش بهسبب روانی و انعطاف صدا دارای سرعت است و از تحریرهای کوتاه و سریع بهره میگیرد و دارای سبک خاص و ابداعی خود است از تنوع نغماتی بهره میگیرد هرچند آشکارا و با یک برنامه ترتیبی خاص از همه دستگاهها بهره نمیگیرد.
با اینهمه و با تأسف قرائات دارای کیفیت ضبط زیادی از او، بهویژه در محافل، در دست نیست. البته تلاوتهای اذاعی بیشتری از او در گنجینه رادیوی مصر موجود است که در این سالهای اخیر شماری از آنها پخش شده است. اکنون تلاوتی روحانی و زیبا را در این صبح آدینه استماع میکنیم. سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عبدالعظیم_زاهر
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com
انتشارات زحل
📺 #جمعه_های_قرآنی (پنجاه و سومین برنامه)
🔸قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ ﴿٤٥﴾قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ ﴿٤٦﴾
🔹گفتند: پروردگارا! ما می ترسیم که [پیش از دعوت کردنش به حق] با سخت گیری و شکنجه بر [ضد] ما پیشی گیرد یا بر سرکشی خود بیفزاید. (۴۵) خدا فرمود: نترسید که من بی تردید با شما هستم [سخن او و شما را] می شنوم و [اعمالتان را] می بینم. (۴۶)
▫️ سوره مبارکه طه
❇️توضیحاتی از دکتر محمد جاودان
🔻عوضین مغربی( ۱۹۲۱-۱۹۹۲م.) از اولین و معدود اساتید مصری است که پیش از انقلاب برای تلاوت به ایران سفر کرده است. او در سال ۱۳۵۲، به همراه مبتهل و قاری شهیر مصری استاد سید نقشبندی، تلاوت های متعددی در ایران اجرا کرده است. باوجوداین، یکی از قراء کمتر شناخته مصر در ایران است. او البته در مصر به یمن پذیرش در آزمون رادیو مصر از قاریان اذاعه شد و در نتیجه به شهرت بالایی در موطن خود دست یافت.
🔻اما اتفاقاتی سبب شد در رادیو ممنوع القرائت شود. ماجرا از این قرار بود که در پی دعوت به قرائت در مجلس بزرگداشت پدر ملک فاروق، تصویر او از قرائت در این محفل در جراید مصری انتشار یافت. اما اندکی بعد، حکومت ملک فاروق در پی انقلاب ۱۹۵۲ در مصر، سقوط کرد و تصویر یادشده دستاویزی شد تا استاد از تلاوت در رادیو منع شود. متاسفانه این ممنوعیت تا اواخر عمر این استاد ادامه داشت و بنابراین فرصت زیادی برای ضبط تلاوتهای او از میان رفت. صدای بم نیرومند و تحریر پذیر و ادای واضح و فصیح از ویژگی های تلاوت اوست.
🔻در تلاوت از سبک مصطفی اسماعیل الهام گرفته است. بنابر این تا حدی تنوع مقامی او را در قرائت به کار می گیرد. اما این الهامگیری سبب نشده است که او یکسره مقلد مصطفی باشد. لذا تلاوت او مستقل و ممتاز از مصطفی اسماعیل است.
محمد بدر حسین نیز مقلد مصطفی است و در عین حال تلاوت او ممتاز و مستقل و با ابداعات خاص خود همراه است.
🔻این به عکس تقلیدهای برخی از قاریان ایرانی ماست که معمولا از تلفیق تقلید و ابداع سبک نوی عرضه نمیکنند و ای بسا قرائتشان در قرائت مقلَد محو میشود.
🔻استاد شاهمیوه در کانال تلگرامی خود با عتوان مهارتهای تنغیمی در مورد شباهتها و تفاوتهای او و مصطفی اسماعیل چنین توضیح میدهد
«هرچند وی در اصل مقلد مرحوم مصطفی اسماعیل بوده امابه دو دلیل تلاوت وی تا حدی متفاوت میباشد :
دلیل اول : تفاوتهای آشکاری که بین اصوات این دوقاری وجود دارد، ازجمله: حجم وقدرت بالاتر نسبت به مصطفی اسماعیل، رنگ صوتی خاص وی وتعلق آن به حوزه اصوات باس درمقایسه با صدای باریتون مصطفی، وسعت بسیار کمتر صدای عوضین ونهایتا چالاکی، انعطاف و تکنیک های صوتی بسیار کمتر نسبت به مصطفی اسماعیلِ؛
دلیل دوم: ارایه ردیفها وجملات لحنی، قفلات وتحریرهای کم تنوعتر و محدودتر نسبت به سبک مصطفی اسماعیل وحذف وجابجایی برخی ردیفهای ایشان که ناشی از همان محدودیتها و ویژگیهای صوتی یادشده است.»
اکنون تلاوت زیبای مغربی را از سوره مبارکه طه می شنویم که در ایران اجرا شده است. تلاوة عطرة و سماعا طیبا.
👇👇
🎼 به پیوست فایل کامل
#جمعه_های_قرآنی
#عوضین_مغربی
#محمد_جاودان
#انتشارات_زحل
#در_آسمان_اندیشه_با_زحل
✨باما همراه باشید✨
🪐انتشارات زحل🪐
⏮ایتا
@zohalpublications
⏮تلگرام
@zohalpub
🌐 وب سایت
http://zohalpub.com