عشق و عرفان:
(قسمت سوم)
عشق مجازی و حقیقی:
براي عارف و اهل دل عشق مجازى همچون پل و نردبان به عالم عشق حقيقى است. از آن جا كه تمام عوالم هستى و موجودات آن، حضرت حق را نشان مىدهند، امورى مجازى به شمار مىروند. به همين جهت عشق به آيات الهى، عشقى مجازى قلمداد مىشود. اما غير عارف به خصوص افراد معمولي در عشق زميني مي مانند و نمي توانند آن را وسيله رسيدن به عشق حقيقي قرار دهند.
قابل توضيح اينكه تمام زيبايي هاي موجود در هستي چه انساني و چه نباتي و حيواني ظهور زيبايي ذات الهي است و هيچ موجودي از خويش جمال و زيبايي ندارد، بنابراين كسي كه عاشق جمال انساني مي شود، نيز درحقيقت عاشق خداوند شده است، ولي از طريق ظهورات انساني او.
اين عشق نيز عشق به خداوند است با اين تفاوت كه مرتبه آن پايين تر از كسي است كه از مظاهر عبور كرده و عارف به زيبايي و جمال ذات الهي است و به سرچشمه زيبايي ها عشق مي ورزد و اهل عرفان و عشق حقيقي حق تعالي است.
ناگفته نماند كه جمال خداوند جز از طريق مظاهر او شناختني نيست، ولي فرق است ميان كسي كه با ديدن مخلوقات و مظاهر زيباي هستي، غرق در جنبه هاي مظهري آنها مي شود، نمي تواند از آن عبور كند و اسير آن مي شود، و كسي كه در اثر عرفان ذات هستي، قدرت عبور از چهره هاي ظاهري و ديدن جمال حق تعالي از پي هر چهره اي را دارد و در اثر شناخت و اعتقاد توحيدي، توجه كامل او به خداوند است و هر زيبايي را اثر جمال حق مي داند و دائم بنده واسير حق تعالي است.
اهل حيات طبيعي و دنيا اهل احساس و ظاهراند و عشقشان نيز احساسي و ظاهري است و چون حيات عقلاني و عرفاني را در خويش احيا نكرده اند، توان عبور از اين عشق و راهيابي به عشق حقيقي را ندارند، اما اهل دل و عرفان چون از حيات طبيعي و سپس از حيات عقلاني عبور كرده اند و به وادي عشق و عرفان درآمده اند، آنچنان قدرتي يافته اند كه توان تبديل هر عشقي را به عشق محبوب عالم دارند، براي آنها كه به توحيد راه يافته اند، عشق نيز وحدت مي يابد و هر عشقي به عشق خداوند باز مي گردد.
عشق مجازى بايد به عشق حقيقى بر گردد تا ارزش پيدا کند و عاشق از رهگذر کمالات محسوس به کمال مطلق رهنمون گردد. و اگر در همان متوقف گردد جز انحراف هيچ نخواهد بودو سد راه کمال آدمي مي گردد. زيرا عشق ما بر معشوق راستين متمركز است و به هر آن چه كه از اوست و بوى او را مىدهد و نشانه اوست عشق مىورزيم. ازاينرو توقف در اين عشق هر چند بهتر از نداشتن عشق است، ولى نتايج عشق حقيقى و راستين را ندارد.
هر عشق و محبتى كه از اين دو مقوله خارج باشد عشق نيست بلکه شهوت و غريزه زيستي است در واقع آفتى است كه به رنگ عشق درآمده و زايل شدنى است. به طورى كه در برهه اى از عمر انسان(عشق كاذب شهوانى بيشتر در سنين جوانى رخ داده و گاهى همچون آتشفشان، جلوه مي کند كه بايستى از آن به خاطر اثرات مخرب و ويرانگرش پرهيز نمود ) اين عشق بعد از سپرى شدن آن دوره رخت برمىبندد و بر زير خاكسترهاى آن خرابى و فساد شديدى باقى خواهد ماند. جداى از مورد عشق كاذب و دروغين اين امكان هست كه در يك انسان، هم عشق مجازى باشد و هم عشق حقيقى، اما چينش و نحوه قرارگيرى اين دو، به صورت طولى مىباشد، يعنى توجه اولى به عشق مجازى است ولى هدف نهايى متوجه عشق حقيقى (خداوند متعال) است و همان طور كه ذكر شد درنگ و توقف در عشق مجازى رهزن و بازدارنده از رشد و تعالى مىباشد.
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
🔹 @zoohor59
1_128035266.mp3
7.05M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس پنجم
🔹 @zoohor59
﹃﹄ 🌜﹃﹄🌛 ﹃﹄ 🌜﹃﹄🌛
■ رابطه حضرات معصومین با حضرت زهرا ■
🔹خلقت فاطمه علیه السلام🔹
✰ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند:
『ان فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة 』
【 بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است. 】①
↫ چرایی نام فاطمه علیه السلام⁉️
✫ پیامبر اکرم(ص) میفرمایند:
『 انی سمیت ابنتی فاطمة لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار 』
【 من نام دخترم را فاطمه گذاشتم; زیرا خدای - عزوجل - فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است. 】②
💠 آثار نام فاطمه علیه السلام 💠
⇱ امام کاظم علیه السلام میفرمایند:
『 لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمة من النساء 』
【 در خانه ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستی] وارد نمی شود.】 ③
✨ احترام به نام فاطمه علیه السلام✨
🌟 امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود:
『 اذا سمیتها فاطمة فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها 』
【 حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن.】 ④
✍ منابع:
① بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۲
② عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۶
③ کافی، ج ۶، ص ۱۹
④ کافی، ج 1 ، ص 48
🔷 ادامــــــــه دارد....
➖➖➖➖➖
#قسمت_سوم
#رابطه_ی_حضرت_زهرا_با_معصومین
➖➖➖➖➖
🔹 @zoohor59
🌺 امام رضا(ع) میفرمایند :
هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید ؛ و مبادا فقر او ترا از این رضایت بازدارد .
🌹میزانالحکمة/ج۴/ص۴٨۰
【السلام علیک یا امام رضا(ع)】
┄┅┅❁💚❁┅┅┄
💐 اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
#وقت_سلام
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
🔹 @zoohor59
جلسه 00059.m4a
22.59M
خرافات زدائی پیرامون قرآن و اهل بیت عصمت عترت و طهارت صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین
🔹 @zoohor59
#نیایش
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد
خدایا بر محمد(ص) و آل محمد درود فرست
🌹وَ اسْمَعْ دُعَائِی إِذَا دَعَوْتُکَ وَ اسْمَعْ نِدَائِی إِذَا نَادَیْتُکَ
و آنگاه که میخوانمت صدای مرا بشنو؛
🌹وَ أَقْبِلْ عَلَیَّ إِذَا نَاجَیْتُکَ
به من نگاه کن، وقتی که با تو راز و نیاز میکنم،
🌹فَقَدْ هَرَبْتُ إِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکِینا لَکَ مُتَضَرِّعا إِلَیْکَ رَاجِیا لِمَا لَدَیْکَ ثَوَابِی
که من گریختهام به سوی تو اینک، و در میان دستهای توام، خسته و درمانده و زمینگیر، در آغوش تو زار زار گریه میکنم، و همه امیدم به توست و آنچه نزد تو
فرازی ازمناجات شعبانیه
🔹 @zoohor59
*┄┅═✧❁﷽❁✧═
👀آیا خلوت کردن دو نامحرم در یک مکان جایز است؟
🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ در حال تقسیم #بیت_المال بود
👥 دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد!
🔰 زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است، چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟
💠 #امیرالمومنین علیه السلام پاسخ دادند: ای زن عرب! به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان #اسماعیل (عرب) و فرزندان #اسحاق (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس...
📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷.
📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱.
🔹 @zoohor59
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
👌 امیر بیان علیه السلام:
👈 هرگاه #سرزنش کردی، جایی(برای #بازگشت) #باقی_بگذار.
♦️غررالحکم، حدیث 3977♦️
🔹 @zoohor59
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
👌 امیر بیان علیه السلام:
👈 هرگاه #سرزنش کردی، جایی(برای #بازگشت) #باقی_بگذار.
♦️غررالحکم، حدیث 3977♦️
🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ در حال تقسیم #بیت_المال بود
👥 دو زن نزد او آمدند. به هر دو آنها یک اندازه از بیت المال داد!
🔰 زن عرب گفت: من عرب هستم و زن دیگر غیر عرب است، چرا به هر دو ما به یک اندازه از بیت المال می دهی؟
💠 #امیرالمومنین علیه السلام پاسخ دادند: ای زن عرب! به خداوند قسم هیچ برتری بین فرزندان #اسماعیل (عرب) و فرزندان #اسحاق (عجم) وجود ندارد حتی به اندازه بال یک مگس...
📚 برگرفته از کتاب وسائل الشيعة، ج۱۵، ص۱۰۷.
📚 أنساب الأشراف، ج۲، ص۱۴۱.
🔹 @zoohor59
╠✰✰↬🌜💎🌛↫✰✰╣
■ رابطه حضرات معصومین با حضرت زهرا ■
✅ الگوی نمونه
⇱ امام زمان علیه السلام در یکی از نامه هایشان میفرمایند:
『 وفی ابنة رسول صلی الله علیه و آله لی اسوة حسنة』
【 در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است】①
✅ یاور خوب
↫ پیامبر اکرم(ص) از حضرت امیرالمؤمنین، علی(ع) درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام پرسیدند، حضرت پاسخ دادند:
『 نعم العون علی طاعة الله』
【 [فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست】②
✅ عزیزترین مردم
⇱ پیامبر اکرم(ص) میفرمایند:
『فاطمة اعز البریة علی』
【فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است 】 ③
🌀 فاطمه نورچشم و میوه دل من🌀
پیامبر اکرم (ص) میفرمایند:
『 ان فاطمة بضعة منی و هی نور عینی وثمرة فؤادی』
【 فاطمه علیها السلام پاره تن و نور چشم و میوه دل من است】 ④
📚 منابع:
① بحارالأنوار، ج 53، ص 180
② بحار الأنوار، ج 43، ص 117
③ الأمالی، شیخ مفید، ص 259
④ الأمالی، شیخ صدوق، ص 486
ادامــــــــه 🏃دارد....
➖➖➖➖➖
#قسمت_چهارم
#رابطه_ی_حضرت_زهرا_با_معصومین
➖➖➖➖➖
🔹 @zoohor59