eitaa logo
ظهور بسیار نزدیک است
15هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
17.4هزار ویدیو
377 فایل
💓 از غدیر تا ظهور 🙏 با شما حرف خواهیم زد از : 🌹 یاایتها النفس المطمئنة 🌼 ارجعی الی ربک 🌼 راضية مرضية 🌼 فدخلي في عبادي 🌼 وادخلي جنتي 👈 کپی آزاد 🔸 موسسه جنبش پیشوازان دولت کریمه 🔸 تبلیغات تبادلات 🔹 @mahdeyar314 🔸کانال دیگر ما 🔹 @zoh110hor
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام والای #حضرت_معصومه (س) 🎤حجت الاسلام عالی 🎧 سخنرانی
#مقام_ومنزلت_والای_حضرت‌معصومه 💠از #آیت_الله_بهاالدینی سوال کردند آیا حضرت معصومه میتواند #کل_حاجات همه مردم شهر قم را بدهد؟ 🌺ایشان در جواب فرمودند ✍میرزای قمی که در کنار حرم حضرت معصومه در قبرستان شیخان مدفون است به #تنهایی میتواند کل حاجات همه #مردم شهر قم را بدهد و حضرت معصومه آنقدر #مقام و منزلت #نزد_خداوند دارد که میتواند کل حاجات #تمام_مردم_دنیا را بدهد..🍃
♻️ شفاعت ️(سلام الله علیها) از شیعیان 🌷 علیه السلام فرمودند : حرمى دارد که است ، (ص) حرمى دارد و آن است و (ع) حرمى دارد و آن است و قم ؛ کوفه کوچک است که از هشت در بهشت، سه در آن به باز مى‌‌‌‌‌شود. زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌‌‌رود که اسمش دختر امام موسى بن جعفر(ع) است و به او همه من وارد مى‌‌‌شوند. 📗 « بحارالأنوار ، ‏۵۷ ; ۲۲۸ »
1⃣تاریخ دقیق ولادت و وفات ایشان؟!👇 ✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی شیعه، اطلاعات زیادی درباره زندگی‌ نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ ولادت و تاریخ وفات ایشان بیان نشده است. به گفته آیت الله استادی نخستین کتابی که در آن، تاریخی از ولادت و وفات حضرت(س) ذکر شده است، کتاب《نور الآفاق》نوشته شیخ جواد شاه‌ عبد العظیمی (متوفی سال قرن۱۴) می باشد که در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه(س) یکم ذی‌ القعده سال ۱۷۳ ه.ق و تاریخ وفات ایشان دهم ربیع‌ الثانی سال ۲۰۱ ه.ق ذکر شده است. و اين كتاب به زبان فارسى در سال ۱۳۴۳ه‌.ق تأليف شده و در سال ۱۳۴۴ ق در ۱۳۰ صفحه به صورت جيبى توسط فرزندش شيخ مهدى بن شيخ جواد [و به عبارت خود او : خادم شريعت مطهره حاج شيخ مهدى سلطان العلماء نجفى نظام التولية و خزانه دار حضرت عبدالعظيم(ع)] چاپ شده است و نسخه چاپى آن در كتابخانه مرحوم آيت الله مرعشى نجفى در قم موجود است.(۱) اين كتاب در کتاب الذريعه مرحوم علامه طهرانى در فهرست كتب فارسى به نام «نور الافاق» ضبط و ثبت شده است.(۲) این نقل بی سند درباره ولادت و وفات حضرت معصومه(س)، بعدها از آن کتاب، به دیگر کتاب‎ها راه‌ یافته است. برخی از علما مانند مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی، آیت‌الله شبیری زنجانی، استاد رضا استادی و مرحوم ذبیح‌الله محلاتی با این نظر شاه‌ عبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخ‌های ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانسته‌اند. 👤مرحوم شیخ علی نمازی در کتاب «مستدرک سفینه البحار» به پیروی از کتاب نور الافاق می نویسد : 📋《فَاطِمَةُ المَعصُومَةُ(س) المَولَودَةُ فِي غُرَّةِ ذِي القَعدَةِ سَنَةَ ۱۷۳ ق》 ♦️فاطمه معصومه(س) در ابتدای ماه ذی القعده سال ۱۷۳ قمری به دنیا آمده است.(۳) 👤آیت الله شبیری زنجانی قائل است به اینکه به طور دقیق ولادت و وفات حضرت(س) مشخص نیست، ولی کتاب «مستدرک سفینه البحار» تاریخ تولد او را طبق اسناد به دست آمده، در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ در شهر مدینه نوشته‌ است که این تاریخ در کتاب «مستدرک سفینه البحار» ناشی از تصحیح تاریخ مجعولی توسط آقای شیخ علی نمازی(مولف) دانسته‌ است و زمان ولادت و رحلت ایشان را مجعول دانسته‌اند.(۴) 👤مرحوم ذبیح الله محلاتی می نویسد : اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه(س) در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات و میزان عمر ایشان و اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.(۵) 👤 در مورد ولادت ها و وفیَات جعلی و خود ساخته ی امروزی می نویسد : دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود! جعل در مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است. حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام و به صراحت عرض می کنم [که] عنوان کردن روزهایی به عنوان؛ رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) رحلت بانو ام البنین(سلام الله علیها) [رحلت حضرت معصومه(سلام الله علیها)] [رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)] تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) تولد حضرت علی اصغر(علیه السلام) و مواردی از این قبیل هیچگونه مدرک معتبری ندارد! باشد که مروج دروغ و مدافع دروغگویان نباشیم!(۶) نام این کتاب یعنی《نور الآفاق》در فهرست معرفی کتب و مصادر آشنایی با حضرت عبدالعظیم حسنی اثر استاد رضا استادی آمده است. 🔍جهت نقد و بررسی مختصر بر این کتاب به این لینک مراجعه کنید :👇 http://hadith.net/post/5444/آشنايى-با-حضرت-عبدالعظيم-عليه-السلام-و-مصادر-شرح-حال-او/p57/ 📚منابع : ۱)آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرح‌حال او، استادی، ص۲۹۷ ۲)الذريعة علامه طهرانى، ج۱۶، ص۳۵۵ ۳)مستدرک سفینة البحار نمازی، ج۸، ص۲۶۱ ۴)جرعه‌ای از دریا شبیری زنجانی، ج۲، ص۵۱۹ ۵)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱
2⃣علت ازدواج نکردن ایشان؟!👇 ✅مرحوم ذبیح الله محلاتی درباره ازدواج حضرت معصومه(س) می نویسد : دانسته نیست که حضرت معصومه(س) ازدواج کرده است یا خیر؟ و اینکه فرزند داشته است یا خیر؟ ولی با‌ این‌ همه، مشهور است که حضرت معصومه(س) تا آخر عمر، ازدواج نکرده است.(۱) ⁉️اما برای عدم ازدواج ایشان توجیحاتی از این قبیل گفته شده است. از جمله؛ ۱)نبودن هم کفو برای ازدواج : از آنجا که خاندان ائمه شیعه از لحاظ نَسَب در بین مسلمانان جایگاه ویژه‌ای داشته و مورد احترام عمومی بودند، و از آنجا که حضرت معصومه(س) فرزند بلافصل امام موسی کاظم(ع) و خواهر تنی امام رضا(ع) بود، برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که برای او هم کفو و هم شأنی برای ازدواج یافت نشد و به همین جهت ایشان ازدواج خود را تا پیدا شدن گزینه‌ای مناسب، به تعویق انداخته‌ است. ۲)ترس از حکومت و خفقان حاکم بر جامعه : در دوران حکومت هارون الرشید اختناق شدیدی حاکم بود، تا جایی که امام موسی کاظم(ع) دائما از مدینه به عراق و شام و بغداد تبعید می شد. حتی فضای اینچنینی باعث شد که امام موسی کاظم(ع) را مجبور کنند برای مدت ها در بیابان های شهر شام و در غار ها با لباس مبدل و چهره بدلی زندگی کنند تا کسی امام(ع) را نشناسد. ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《لَا يَزَالُ يَنْتَقِلُ مِنْ سِجْنٍ إلي سِجْنٍ》 ♦️امام(ع) پیوسته از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد.(۲) پس با فضای اختناقی که در دوران حکومت  هارون برقرار بود، استبداد و ستم به جایی رسیده بود که کسی جرأت نداشت به خانه امام موسی بن جعفر(ع) رفت و آمد داشته باشد، تا چه رسد به اینکه با دختر امام موسی کاظم(ع) ازدواج کند و عواقب خطرناک این انتخاب را بپذیرید. ۳)دستور امام موسی کاظم(ع) بر عدم ازدواج دخترانش : برخی منابع مانند یعقوبی در تاریخ خود می نویسد : 📋《أَوصَى مُوسَى بنُ جَعفَرَ(ع) أَلَّا تَتَزَوَّجَ بَنَاتَهُ فَلَم تَتَزَوَّج وَاحِدَةُ مِنهُنَّ إِلَّا أُمَّ سَلَمَةِ》 ♦️حضرت موسی بن جعفر(ع) وصیت کرده بود که دخترانش شوهر نکنند و برای همین، هیچ یک از دختران حضرت شوهر نکردند، جز یکی از دخترانش به نام ام سلمه!(۳) پس یعقوبی این دستور پدر را سبب ازدواج نکردن دختران امام موسی کاظم(س) از جمله حضرت معصومه(س) می‌داند. اما به این سخن اشکال می شود که؛ اولا؛ این وصیت با سنّت و روش رسول اکرم(ص) سازگاری نداشته و مخالف سنت اسلامی و ترویج ازدواج می‌باشد. ثانیا؛ چنین سفارشی در وصیت‌ نامه‌ ای که مرحوم کلینی از امام کاظم(ع) نقل کرده، نیامده است. اتفاقا در این وصیت امام موسی کاظم(س) امر ازدواج دخترانش را به فرزندش امام رضا(ع) سپرده است. مرحوم کلینی می نویسد : امام موسی کاظم(ع) فرمود : 📋《أَنِّي قَدْ أَوْصَيْتُ إِلَى عَلِيٍّ(ع).. وَ هُوَ أَنَا فِي وَصِيَّتِي فِي مَالِي وَ فِي أَهْلِي وَ وُلْدِي.. وَ إِنْ أَرَادَ رَجُلٌ مِنْهُمْ أَنْ يُزَوِّجَ أُخْتَهُ فَلَيْسَ لَهُ أَنْ يُزَوِّجَهَا إِلاَّ بِإِذْنِهِ وَ أَمْرِهِ فَإِنَّهُ أَعْرَفُ بِمَنَاكِحِ قَوْمِهِ..》 ♦️من وصیت خود را به فرزندم علی بن موسی(ع) می کنم و او در این امر، جایگاه من را در قبال مال و خانواده و فرزندانم دارد. و اگر مردی خواست با یکی از خواهرانش ازدواج کند، این امر با اذن و دستور علی بن موسی(ع) باشد، زیرا که او نسبت به این امر واقفتر و آگاه تر است.(۴) 📚منابع : ۱)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۴۳۲ ۳)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۴۱۵ ۴)الکافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۳۱۷
3⃣لقب کریمه اهل بیت(ع) برای ایشان؟!👇 ✅حضرت معصومه(س) در زبان علمای شيعه به «كريمه ‏اهل‏بيت‏» ياد مى‌‏شود و روایت یا سند تاریخی در منابع متاخرین بر این مطلب نداریم که این لقب را به ایشان داده باشند. ظاهرا ريشه آن، رویای صادقه مرحوم آيت ‏الله سید شهاب الدین مرعشى نجفى و در برخی اقوال پدر ایشان مرحوم سید محمود مرعشی نجفی است كه در آن رويا، امام ‏صادق(ع) به او که با دعا و راز و نياز تلاش می كرد تا قبر مطهر حضرت فاطمه(س) را بيابد، فرمود: 📋《عَلَیْکَ بِکَرِیمَةِ اَهْلِ الْبَیْتِ(ع)》 ♦️بر تو باد به كريمه اهل‏ بيت(ع)! و ایشان از این طریق او را به زیارت قبر حضرت فاطمه معصومه(س) راهنمایی می‌کنند.(۱) 📚منبع : ۱)کتاب کریمه اهل بیت(ع)، مهدی پور، ص۴۳
4⃣ماجرای هجرت حضرت معصومه(س) به قم و شهادت ایشان؟!👇 ✅طبق نقلی در سال ۲۰۰ ه.قمری در پى اصرار مأمون به سفر تبعيد گونه حضرت رضا(ع) از مدینه به خراسان، يك سال بعد، حضرت معصومه(س) به دعوت امام رضا(ع) و به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادرزادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند. وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عده‌اى از مخالفان و دشمنان اهل بيت(ع) راه را سدّ كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند. در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عده‌ای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشت. وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت خراسان، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر قم کردند و از همراهان پرسیدند : چقدر راه است بين ساوه و قم؟ گفتند : ده فرسخ! سپس فرمود : 📋《احْمِلُونِي إِلَيْهَا! فَحَمَلُوهَا إِلَى قُمَّ!》 ♦️ مرا به قم ببريد! پس او را به قم بردند! 📋《لَمَّا وَصَلَ خَبَرُهَا إِلَى قُمَّ اسْتَقْبَلَهَا أَشْرَافُ قُمَّ وَ تَقَدَّمَهُمْ مُوسَى بْنُ الْخَزْرَجِ! فَلَمَّا وَصَلَ إِلَيْهَا أَخَذَ بِزِمَامِ نَاقَتِهَا وَ جَرَّهَا إِلَى مَنْزِلِهِ وَ كَانَتْ فِي دَارِهِ سَبْعَةَ عَشَرَ يَوْماً ثُمَّ تُوُفِّيَتْ》 ♦️وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی موسی بن خزرج به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند. موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد.(۱) در مورد شهادت حضرت معصومه(س) همانند سایر مسائل مربوط به ایشان اختلاف هست و مشهور قائل به عدم شهادت ایشان هستند. شاید بیماری حضرت(س) در اثر غم و اندوه از دست دادن اهل بیت خود و دیدن بدن‌های پاره پاره برادران و برادرزادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند باشد که به شدت غمگین شدند و در اثر آن بیمار گشتند. اما مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی مورخ نامی شیعه درباره علت وفات حضرت(س) می نویسد : 📋《فَيُقَالُ إِنَّهَا قَد دَسَّ إِلَيهَا السَمُّ فِي سَاوَةَ وَلِهَذَا لَم تَلبَث إِلَّا أَيَّامَاً قَلِيلَةََ وَ استُشهِدَت [بِقُم]》 ♦️گفته شده است که در حق حضرت(س) دسیسه کردند و او را در ساوه سمّ خوراندند و به خاطر همین از آن پس مدت زیادی در قید حیات نبودند و سپس در قم به شهادت رسیدند.(۲) طبق نقلی حضرت معصومه(س) هفده روز در قم اقامت کردند و سپس از دنیا رفتند.(۳) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۹ ۲)الحياة السياسية للامام الرضا(ع)، ص۴۲۸ ۳)تاریخ قم، حسن بن محمد قمی، ص۲۱۳
5⃣تغسیل و تدفین ایشان؟! ✅در مورد تغسیل و تدفین حضرت معصومه(س) نقل شده است که؛ 📋《لَمَّا تُوُفِّيَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ غُسِّلَتْ وَ كُفِّنَتْ حَمَلُوهَا إِلَى مَقْبَرَةِ بابلان وَ وَضَعُوهَا عَلَى سِرْدَابٍ حُفِرَ لَهَا فَاخْتَلَفَ آلُ سَعْدٍ فِي مَنْ يُنْزِلُهَا إِلَى السِّرْدَابِ ثُمَّ اتَّفَقُوا عَلَى خَادِمٍ لَهُمْ صَالِحٍ كَبِيرِ السِّنِّ يُقَالُ لَهُ قَادِرٌ فَلَمَّا بَعَثُوا إِلَيْهِ رَأَوْا رَاكِبَيْنِ مُقْبِلَيْنِ مِنْ جَانِبِ الرَّمْلَةِ وَ عَلَيْهِمَا لِثَامٌ فَلَمَّا قَرُبَا مِنَ الْجِنَازَةِ نَزَلَا وَ صَلَّيَا عَلَيْهَا ثُمَّ نَزَلَا السِّرْدَابَ وَ أَنْزَلَا الْجِنَازَةَ وَ دَفَنَاهَا فِيهِ ثُمَّ خَرَجَا وَ لَمْ يُكَلِّمَا أَحَداً وَ رَكِبَا وَ ذَهَبَا وَ لَمْ يَدْرِ أَحَدٌ مَنْ هُمَا》 ♦️وقتی حضرت فاطمه(س) وفات یافت بعد از غسل و تکفین او را به مقبره بابلان بردند و در کنار سردابی گذاشتند. آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب چه کسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه(س) را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد؟ سرانجام اتفاق کردند که سیدی پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام قادر معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند. وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند، در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که جلو دهان خود را بسته بودند به آن جا آمدند، و وقتی به جنازه حضرت فاطمه(س) رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گزارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و از سرداب خارج شدند و با کسی هم سخنی نگفتند و بر هیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار چه کسانی بودند.(۱) در منابع تاریخی و روایی نوشته نشده که این دو نفر چه کسانی بودند، اما طبق سیره ائمه اطهار(ع) شاید این دو نفر وجود مقدس امام رضا(ع) و امام جواد(ع) باشند كه برای شركت در مراسم كفن و دفن حضرت معصومه(س) به اعجاز امامت از خراسان و مدینه به سرزمین قم آمدند.الله عالم 📚منبع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۲۹۰
6⃣قداست قم قبل از ورود ایشان به قم! ✅قم از دیر باز حتی قبل از ورود حضرت معصومه(س) به این شهر، مرکز تشیع و مهد علمی علما و فقهای نامی شیعه بود و جایگاه عظیمی در میان مسلمانان داشت. اما با ورود حضرت معصومه(س) قم دارای جنبه مذهبی مخصوص شد و مرکز روحانیت شیعه قرار گرفت و عده‌ای از بزرگان علمای شیعه از آن جا برخاستند یا در آن اقامت کردند که امروزه به برکت این بانوی بزرگ، قم به یک مرکز بزرگ علمی، فرهنگی و پژوهشی دنیا تبدیل شده و صدها مدرسه علمی و مراکز تحقیقاتی و کتاب‌خانه‌های مجهز مشغول فعالیت‌های علمی و فرهنگی در حوزه اسلام و تشیع می‌باشد. 📜روایاتی چند در باب قم و فضیلت زیارت حصرت معصومه(س) : 👤امام صادق(ع) در طی روایتی فرمودند: 📋《اِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ و انَّ لِلّرَسُولِ(ص) حَرَماً وَ هُوَ الْمَدينةُ وَ اِنَّ لِاَميرِالْمُؤْمِنِين(ع) حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ و اِنَّ لَنا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ(س) فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》 ♦️خدا را حرمی است و آن مكه است. رسول خدا(ص) را حرمی است و آن مدينه مي‌ باشد. برای امام علی(ع) حرمي است و آن كوفه است و براي ما اهل‌بيت(عليهم السلام) حرمی است و آن شهر قم است. و به زودی بانویی از فرزندان من در آن جا دفن می ‌شود، که نامش فاطمه(س) می ‌باشد. هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است. راوی حدیث می گوید: 📋《وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ(ع)!》 ♦️امام صادق(ع) این فرمایش را زمانی بیان فرمودند، که امام موسی کاظم(ع) هنوز به دنیا نیامده بود.(۱) 👤امام صادق(ع) در روایتی دیگر می‎فرماید : 📋《أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّهِ ثَمَانِیَهَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَهٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَهُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّهَ بِأَجْمَعِهِمْ》 ♦️آگاه باشید که بهشت هشت در دارد، سه تای آن به سوی قم است. بانویی از فرزندان من به نام فاطمه دختر موسی(ع) در آنجا رحلت می‌کند که همه شیعیان ما با شفاعت او وارد بهشت می‌شوند.(۲) 👤امام ‌رضا(ع) به سعد اشعری فرمود: 📋《يَا سَعْدُ، عِنْدَكُمْ قَبْرٌ مِنَّا!》 ♦️ای سعد! از ما نزد شما قبری است! سعد گفت : 📋《فَدَتْكَ نَفْسِي تَقْصِدُ قَبْرَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ(ع)؟》 ♦️پدر و مادرم به فدای تو باد! منظورتان فاطمه دختر موسی بن جعفر(ع) است؟ حضرت(ع) فرمود : 📋《نَعَمْ! مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ》 ♦️بله! کسی که با معرفت و شناخت ایشان را زیارت کند، پاداشش بهشت است.(۳) و همچنین؛ 👤امام جواد(علیه السلام) فرمودند : 📋《مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ》 ♦️کسی که قبر عمّه‌ ام [حضرت معصومه(س)] را در قم زیارت کند، بهشت برای او است.(۴) در زیارتنامه حضرت(س) می خوانیم : 📋《يا فاطِمَهُ(س)! اِشْفَعي لِي فِي الْجَنَّةِ، فَاِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأنَاً مِنَ الشَأنِ》 ♦️اي فاطمه معصومه(س)! در مورد رفتن به بهشت مرا شفاعت كن، چرا كه در پيشگاه خداوند متعال، دارای مقام و منزلتی بس ارجمند هستید.(۵) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۷ ۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۸ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۱۰۲، ص۲۶۶ ۴)کامل الزیارات ابن قولویه قمّی، ص۳۲۵ ۵)مفاتیح الجنان محدّث قمی، ص۴۵۳
1_39920158.mp3
9.6M
🔖منبر کامل 🔖 #استاد_رفیعی 🔸موضوع: فضایل و مناقب حضرت معصومه علیهاالسلام 🕌حرم حضرت معصومه سلام الله علیها #حضرت_معصومه سلام الله علیها #از‌_ڪربـلا‌_تـا‌_شـهادتــღ
4_6033013966530150703.mp3
2.03M
این پیام را جهانی کنید! 🔻ماجرای نامۀ جالب #دختر دانشجو بعد از زیارت حضرت معصومه #استاد_پناهیان #حضرت_معصومه 💓
#آقایون_بدانند 🧔 ✍️پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: هر مردی که با زبانش زن را بیازارد پروردگار نه، انفاقش در راه خدا را می پذیرد، نه نماز مستحبی اش را، نه نیکی‌اش را تا زنش را خرسند کند و اگر آن مرد روزها روزه بگیرد و شبها [برای نماز مستحبی] به پا خیزد، برده‌ها آزاد کند باز هم نخستین کسی خواهد بود که وارد جهنم می‌شود. بهترین شما کسی است که برای زنان خود بهترین شوهر باشند و من از همه شما به خانواده ام بهترم. 📚مسند ج ۴، ص۴۵۴
1_147197627.mp3
2.57M
💠 حجت الاسلام و المسلمین #عالی 🔰موضوع : عاقبت بی حرمتی به والدین‼️ 💝حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
1_144525708.mp3
16.55M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه پنجم 📅98/09/08 #مشهد ۰
1_144435605.mp3
488.2K
#میوه_ممنوعه_در_بهشت 📝چرا در بهشت بايد میوه ممنوعه باشد؟ مگر بهشت چیز بد یا مضر دارد که آدم با خوردن آن بیرون اخراج مي شود؟ پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
Nahj_46_[sharabebeheshti.ir].mp3
1.6M
*------**---**------* 👌 قرائت بسیار زیبا ♦️نهج البلاغه ،خطبه ۱۴۱♦️ 👈...آگاه باشید گاهی تیرانداز تیر افکند و تیرها به خطا می‌رود .. 👆👆 ❇️پیشنهاد دانلود😊 🌴🌴🌴🌴🌴🌴
1_144436189.mp3
847.5K
#درمان_اضطراب 📝آیا در روايات براي بر طرف شدن اضطراب دستوري وارد شده ؟ پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 🔹🔸🔹🔸🔹🔸
✅منظور از فرمان نامه یا عهدنامه مالک اشتر، همان نامه ای است که از جانب امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر، در باب آئین حکمرانی، هنگامی که وی را به استانداری مصر منصوب می کرد، نوشته است. این نامه از مهم‌ترین و مفصل‌ترین سخنان منسوب به امام علی(ع) است. 📜زمان نگارش این عهد نامه هنگامی بود که وضع مصر در زمان حکومت محمّد ابن ابی بکر بر اثر کارهای معاویه درهم شد، و گروهی به خون خواهی عثمان برخاستند و به امام علی(ع) از اوضاع آن سامان خبر رسید. پس در طی حکمی مالک بن حارث نخعی را به ولایت آنجا منصوب کرد. مضمون آن بیشتر، چگونگی رفتار حکومت و مسئولان حکومتی با شهروندان مسلمان و غیرمسلمان و وظایف حکومت برای آبادانی مملکت و شکوفایی جامعه است. 🔹برخی از سفارشهای امام(ع) به مالک اشتر در مقام استانداری مصر عبارتند از : ۱)عدل و انصاف ۲)رضایت عموم مردم در پی عیب‌جویی  مردم نرفتن و پرده‌پوشی بر عیوبشان ۳)گمان نیک به مردم ۴)مشورت با دانشمندان جهت اداره شهرها ۵)طبقه‌بندی مشاغل جامعه و اینکه هر یک از طبقات بر والی حقّی دارد. ۶)اوصاف قاضی ۷)اوصاف کارگزاران ۸)اولویت دادن آبادانی زمین‌ها بیش از خراج ۹)شرائط کاتبان ۱۰)نیکی به تجار و صنعتگران ۱۱)مراقبت دقیق از طبقه پایین جامعه ۱۲)مراعات حال نمازگزاران ناتوان هنگام نماز جماعت ۱۳)امتیاز ندادن به خویشاوندان و خواص در بیت المال و اموری که به ضرر غیر آنها تمام می‌شود. ۱۴)برطرف کردن بدگمانی مردم ۱۵)صلح با دشمن (در صورت درخواست وی و رضای خدا) ۱۶)وفای به عهد و استوار بستن آن 🔹برای این نامه بیش از ۸۰ ترجمه و شرح در منابع ذکر شده است. 📚منبع : کتابنامه نهج البلاغه استادی، صص۱۲-۱۴
1_146127335.mp3
15.47M
🔈 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه ششم 📅98/09/15 #مشهد #حرم_مطهر_رضوی ع #مسجد_صدیقی_ها
🔺 ترکیبات داروی جامع امام کاظم علیه السلام«تابستانه» 🔹 شکر سرخ 🔹 هلیله سیاه 🔹 رازیانه برای «زمستان» بجای رازیانه مصطکی استفاده کنید طریقه درست کردن آن این است که هر سه مورد را آسیاب کرده و با هم مخلوط کنید و هر ماه سه مرتبه یک قاشق از آن بخورید و تا یک ساعت آب نخورید 👌الْأَدْوِيَةِ الْإِهْلِيلَجِ وَ الرَّازِيَانَجِ وَ السُّكَّرِ فِي‌ اسْتِقْبَالِ‌ الصَّيْفِ‌ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ فِي كُلِّ شَهْرِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ فِي اسْتِقْبَالِ الشِّتَاءِ ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ كُلَّ شَهْرٍ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ يُجْعَلُ مَوْضِعَ الرَّازِيَانَجِ مَصْطَكَى فَلَا يَمْرَضُ إِلَّا مَرَضَ الْمَوْت تا هنگام مرگ بیمار نمی شوید پ.ن بنده استفاده کرده ام و چهار ساله که مریض نشدم 😊 #جایگزین_واکسن در #طب_اسلامی و بهترین پیشگیری از #آنفلوانزا
✨ برآورده شدن حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله فرموده اند: در هر موقعی از شب و روز ( که مناسب تر باشد ) ۱۲ رکعت نماز به جای می آوری و پس از هر دو رکعت تشهد و سلام می دهی . چون تمام شد بدون آنکه از جای خود حرکت کنی خدای متعال را حمد و ثنا کن و بر پیغمبر ( و آل او ) صلوات فرست . سپس تکبیر الهی بگو و سجده کن . در حالت سجده سوره فاتحه الکتاب و آیة الکرسی و قل هو الله احد را به ترتیب ۷ مرتبه بخوان و دنباله اش ده بار بگو : لا إِلهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ وَحْدَهُ‏ لا شَرِيكَ‏ لَهُ‏ لَهُ‏ الْمُلْكُ‏ وَ لَهُ‏ الْحَمْدُ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِير  بعد از آن این دعا را بخوان : اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ اسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَ جَدِّكَ‏ الْأَعْلَى‏ وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّةِ  و های خود را درخواست نما و با آرامش سر از سجده بردار و مواظب باش که این نماز را افراد سفیه فرا نگیرند و گرنه انجام می دهند و به خواسته های خود می رسند ❗️ بیهقی گفته است : این نماز شده است و افراد به خود رسیده اند 📚تحفة الذاکرین ص ۲۱۳
1_123891204.mp3
12.06M
#مدیریت_غریزه_جنسی 5 🔻افکار هرز و زايد؛ که محصول نگاههاي آزادند؛ میتوانند سالها، روح انسان را در تلاطم هیجانات جنسی،اسیر و فشرده کنند!😱 🔻چه کنیم؛ نگاه زاید را کنار بگذاریم⁉️ #استادشجاعی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
عشق و عرفان: (قسمت یازدهم) شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری: منزل اول : طلب از پیامدهاى یقظه و بیدارى و پى بردن به عظمتها و کمالاتى که براى شخص دسترسى پذیر بوده و او از آنها محروم مانده است، درخواست نیل به آن عظمتها و کمالات با تمام وجود است. با پدید آمدن چنین طلبى، عزمی‌ قاطع بر طىّ طریق عرفان در سالک ایجاد می‌شود و سالک با خود و خداى خود عهد می‌کند، به هر قیمتى حتّى به بهاى جان، این راه را تا پایان ادامه دهد. لازمه طلب، دست به کار شدن و تلاش بی‌وقفه براى دستیابى به مقصود است. شخصى که همّ بزرگتر او نیل به تعالى و تقرّب است، سرانجام به جایى می‌رسد که به‌طور کامل از جاذبه دیگر خواسته‌ها رها می‌شود و تمامی‌ خواست او را تعالى و تقرّب به حضرت حق دربرمی‌گیرد. خداى متعال تأمین نیازمندى‌هاى زندگى دنیوى انسانها را تضمین کرده و از آنها خواسته است در پى خودسازى، تعالى معنوى و ساختن آخرتى مطلوب براى خود باشند. نکته مهمی‌ در سلوک عرفانى این است که تنها خود سالک می‌تواند در اصلاح و تهذیب و کمال خویش مؤثّر باشد و لذا در نیل به کمال، خود باید کار خویش را انجام دهد. نکته مهمّ دیگر این است که سالک باید با تشخیص، انتخاب و اراده خود گام در مسیر سلوک گذارد. با فشار و تحریک و تشویق دیگران و تحت تأثیر جوّ عمومی به عرصه سلوک وارد شدن، سالک را به مقصد نمی‌رساند. نکته مهمّ بعدى این است که هرچه مقصدى که شخص در پى رسیدن به آن است، در نظر او ارزشمندتر باشد، شوق دستیابى به آن در او بیشتر و شدیدتر می‌شود. نکته دیگر این است که به محض اینکه شخصى عزم گام نهادن در مسیر تعالى و تکامل کند، شیطان تمام توان خود را به‌کار می‌بندد و لشکریان خود را بسیج می‌کند تا او را از طىّ این طریق بازدارد. برخى از عوامل یأس‌آفرین و سست‌کننده طلب 1) ممکن است سالک پس از مراحل یقظه و توبه به لغزشى دچار شود. برخى از سالکان در این موارد از خود مأیوس می‌شوند و می‌پندارند مرد این راه نیستند و با از دست دادن امید، از ادامه راه دست می‌کشند. سالک باید بداند در این عرصه، انبیا و امامان(ع) به‌منزله اشخاص بزرگسال هستند و لذا معصومند و زمین نمی‌خورند. امّا او به‌مانند طفلى نوپاست و هر آن ممکن است زمین بخورد؛ ضمن اینکه باید تمام تلاش و دقّت خود را در مبتلا نشدن به گناه و اعمال بی‌ارزش به‌کار گیرد، در صورت بروز خطا باید دوباره بلند شود و به حرکتش ادامه دهد. 2( برخى از سالکان در اثنای سلوک احساس می‌کنند نه تنها پیشرفتى برایشان حاصل نمی‌شود، بلکه برخى از حالات و اعمالى را که قبلاً داشتند نیز از دست داده‌اند. جادّه‌اى که از نفس سالک به سوى مقصد می‌رود، برخى جاها سربالایى و در بعضى از قسمتها سرازیر است و لازمه رسیدن به مقصد، پذیرا شدن هر دو است. در اصطلاح اهل عرفان، سربالایى‌ها «بسط» و سرازیرى‌ها «قبض» خوانده می‌شود. حتّى گاهى خطا و لغزش سالک دستاوردهایى همچون مصونیّت از ابتلا به غرور و عُجب یا نجات از آنها، پى‌بردن به ضعفها و نقایص و... و بیشتر شناختن ارزش حالات و توفیقاتى که در حالت بسط، از جانب خداوند نصیب سالک می‌کند. 3) برخى از سالکان پس از مدّتى سلوک، دستاوردهاى خود را با دیگر سالکی که همزمان با آنها شروع به طی طریق کرده‌ است، مقایسه می‌کنند و چون دستاوردهاى او را بسیار بیشتره می‌بینند، از خود مأیوس می‌شوند. باید توجّه کرد زمینه‌هاى پیش از آغاز سلوک در وجود سالکان یکسان نیست. چه بسا سالکى به دلیل شرایط مساعد بیرونى و درونى، در مسیر خودسازى، کارش آسان و راهش کوتاه باشد. اما سالکى که با دشوارى‌هاى بیشترى طىّ طریق می‌کند، اجر و پاداش بیشتر و دستاوردهاى بزرگترى در انتظارش خواهد بود. 4) بعضى از سالکان پس از مدّتى مجاهده و سلوک، به دلیل پدیدار نشدن امرى غیرعادّى براى آنها، همچون رؤیاهاى معنوى و مکاشفات درونى و...، این‌گونه نتیجه می‌گیرند که تلاشهایشان بى‌ثمر بوده است. اما باید دقت کرد که: - تحوّلات روحى و باطنى، همچون تغییرات اخلاقى و رفتارى، امرى تدریجى و محتاج به تلاش و مجاهده مستمر و گذشت زمان قابل توجّهى است. - آنچه در جهاد اصغر، اکبر و اعظم از مؤمن خواسته شده است، به‌پاخاستن و مجاهده کردن است. نیل به نتیجه به دست او نیست و در قبال آن مسئولیّتى ندارد.
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا قال رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ : اللّهم اجعَلْ حبَّكَ احبَّ الاشياء عندي ... و اقطع عنّي حاجاتِ الدّنيا بالشّوق الي لقائك. «كنزل العمال، ح 3648» رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در مناجات با پروردگار اينگونه دعا مي نمودند: خداوندا محبت خودت را دوست داشتني ترين چيزها در نزد من قرار بده ... و به واسطه شوق به ديدارت حاجات دنيا را از دل من بر كن.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری 🎯 اگر خدای ناکرده گناهی انجام دادیم، چه کنیم؟ 🎤 آیت الله قرهی(مد ظله العالی)