✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🔎 #ترنم_وحی
1⃣ #قسمت_اول
📖 سوره مبارکه حمد آیه ۵
📖 «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ»
تنها تو را میپرستيم و تنها از تو ياری میجوييم.
🔻در ابتدای اين سوره، خداوند سبحان با «اَلْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ¤ اَلرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»، مقام آفريدگارى و پروردگارى خويش را بيان فرمود
◽️ و سپس با «مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» به حساب دقيقِ خلقت و پايان منظم و حساب شدۀ آفرينشِ موجودات و آدميان اشاره نمود.
🔺از اين بخش ، انسان به صحنه آمده و تذكرى به جايگاه و وظايف او در قبال خداوند داده میشود.
🔻در آيات قرآن كريم، عبادت به سه معنا بهکار رفته است :
❶ معنای اول «تَأَلُّه» که از ريشۀ «اَلَهَ» گرفته شده و به معنای پرستش است. پس عبد به معناى پرستشکننده است و «نَعْبُدُ» يعنى «پرستش میكنيم».
◽️ با توجه به اين معنا، «اِيّاكَ نَعْبُدُ» يعنى خدايا، «فقط تو را پرستش میكنيم».
شايسته است تمام پرستشها منحصر به خداوندى باشد كه صاحب همۀ نعمتهاست. بايد پرستش را به پاى او ريخت و در كمال زيبايى زمزمه كرد : «إِيّاكَ نَعْبُدُ».
❷ معناى دوم عبادت، اطاعت است.
البته اطاعت معناى مستقيم عبادت نيست؛ بلكه مفهومِ ملازم آن است. انسانی كه بهحقيقت، معبودى را عبادت میكند، اختيارش را هم در دست او مینهد؛ يعنى رابطۀ عابد و معبود رابطهای پذيرشى است که زنجيرۀ پيوند آن اطاعت است.
◽️ بهعبارتديگر، ثمرۀ عبادت در اطاعت ظاهر میشود و عبادت حقيقی بدون اطاعت هيچ معنا و مفهومى ندارد.
بر این اساس، عبادت در «اِيّاكَ نَعْبُدُ» بدين مفهوم است که خدايا، فقط از تو اطاعت میكنيم و سَر در خطِ فرمان تو داريم و پذيرفتهايم كه :
🔖 در دايرۀ قسمت ما نقطۀ تسليميم
لطف آنچه تو انديشى حكم آنچه تو فرمايى
❸ معناى سوم عبادت ابراز و نشان دادن نهايت خضوع و ذلت است.
در كلام عرب به شترهايى كه بسيار رام و مطيع هستند و به هر سو كه ساربان بخواهد حركت میكنند، «بَعيرٌ مُعَبَّد» گفته میشود؛ يعنى شترى كه عبد است و حتی اگر مهارش بهدست كودكى باشد، به فرمان او مینشيند و برمیخيزد و حركت میكند. عبادت، نهايت رام شدن و ذلت و نرمش است.
🔺 با اين معنا، «اِيّاكَ نَعْبُدُ» يعنى خدايا، فقط براى حضرت تو خضوع و ذلت كامل داريم. براى نمايش ظاهرى اين ذلت است که هنگام سجود، پيشانى را كه شريفترين عضو بدن است بر خاك میساييم و آستان ادب میبوسيم و با نهايت کُرنش میگوييم :
«سُبْحانَ رَبِّىَ الْاََعْلىَْ وَ بِحَمْدِهِ».
#تفسیر_سوره_حمد
#قرآن
#حمد
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🔖#حدیث_روز
✨امام صادق عليه السلام :
《العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كالسّائرِ عَلى غَيرِ الطَريق ، فَلا يَزيدُهُ سُرعَةُ السَّيرِ إلاّ بُعدا.》
🔺كسى كه بدون بينش
و آگاهى عمل كند، چون كسى است كه در بيراهه رود. او هر چه بيشتر بشتابد [از راه اصلى ]دورترمى شود.
📚ميزان الحكمه ج۸ ص۸۳
#حدیث
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
14-daneshmand-tojihegonah(rasekhoon.net).mp3
4.22M
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🔻گناهتو توجیه نکن
⁉️چرا دروغ میگی؟....
⁉️چرا ربا میخوری؟
➖همه می خورند...
⁉️چرا شراب میخوری؟
➖قلبت پاک باشه...
⁉️چرا زنت و کتک می زنی؟
➖هرکی دیگه جای من بود......
🔺گناهتو توجیه نکن....
#آقای_دانشمند🎤
#سخنرانی_قطره_ای
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
🎙آیت الله حائری شیرازی
🔻زودتر از امام به رکوع نرو
🔹 در جلسهای یکی از آدمهای بسیار مخلص، وقتی میخواست مشکلات را بگوید، نود و نه درصد سخنانش سخن از نارسایی ها، کمبودها و کم کاریها بود.
🔸گفتم : آقا! این رهبر را که گذاشتهاند، #امام شماست. لااقل، همان رفتاری که با امام جماعتتان میکنید، با او هم بکنید. یک نفر وقتی به عنوان #امام_جماعت به نماز میایستد، با او چه رفتاری میکنید؟ زودتر از او به رکوع نمیروید. وقتی هم به رکوع رفت، معطل نمیشوید و خودتان را به او میرسانید. زودتر هم سر از رکوع بر نمی دارید.
🔹این رهبر یعنی امام؛ یعنی حداقل امام جماعت. رفتار و گفتارش را جلویت بگذار و نگاه کن. نود و نه درصد آن، «میتوانید» است، «میشود» است، «شدنی» است، «قوت قلب» است، «#روحیه_دادن» است، «جرأت دادن» و «جسارت دادن» است.
🔸 گاهی هم یک اشاره میکند و اخطاری می دهد. آن وقت شما عکس این را انجام میدهید.
🔹 گفتم : در مؤسسه رازی برای اینکه بتوانند پادزهر درست کنند و سرمسازی کنند، مارها را تربیت میکنند و زهرشان را میگیرند. ماری را جلوی من آوردند و زهرش را به من نشان دادند. شاید کمتر از یک گرم بود.
🔸 گفتند : این زهر برای کشتن هشتاد نفر کافی است!! آیۀ یأس خواندن، مثل #زهرمار است. یک قطرهاش برای اینکه چهل نفر را از بین ببرد کافی است.
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
@ZolaleMarefat_f
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
❓حق المارّه چیست ؟
💢 حق الماره به حق رهگذر بر درخت میوه درخوردن از آن گفته می شود.
🔻 شرایط استفاده از حق الماره
❶ منجر به افساد نگردد؛ بدين معنا كه شاخه درخت و ساقه گیاه را نشكند،
به قدر متعارف بخورد، خوردن در حدى نباشد كه برمحصول باغ و مزرعه تأثير چشمگير بگذارد. بنابر اين، چنانچه چند نفر از يك جا- هرچند اندک بخورند
و خوردن آنان نمود داشته باشد و افساد به شمار رود ، جایز نخواهد بود.
❷ عبور اتفاقى باشد. بنابر اين، اگر از ابتدا به قصدخوردن میوه درختى از آن جا بگذرد، خوردن جایز نيست. برخى اين شرط را نپذيرفته و خوردن را هرچند با قصد آن از ابتدا جایز دانستهاند.
❸ به خوردن بسنده كند و چيزى از محصول را با خود نبرد.
❹ باغ فاقد ديوار و در باشد.
بنابر اين، بالا رفتن از ديوار و گشودن در باغ و مانند آن تصرف در ملک ديگرى محسوب میگردد وجایز نيست.
❺ بنابر قول برخی علم یا ظن به ناخشنودى صاحب باغ يا مزرعه نداشته باشد.
❻ بنابر قول برخی میوه بر سر درخت باشد یعنی محصول چيده نشده باشد.
#احکام
#حق_الماره
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb
┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨
✦•▷ پـــرســـــ❓ـــــش✦
❓اگر شاخههای درخت همسایه وارد منزل ما شود، آیا میتوان آنها را قطع کرده و یا از میوههای آن خورد؟
✦پـــاســــــ✅ــــخ ◁•✦
◽️ اگر ورود شاخهها به منزل، موجب مزاحمت و سلب آسایش شده و فرد راضی به آن نیست، چنانچه برگرداندن شاخهها به منزل همسایه ممکن است، تنها مىتواند شاخهها را به طرف ملک او برگرداند، در غیر این صورت، به صاحب درخت اعلام کند، اگر اقدامی نکرد، با اجازه حاکم شرع (دادگاه) میتواند قسمتهایی که وارد خانه شده را قطع کند.
◽️در هر حال نمیتوان بدون اجازه یا اطمینان به رضایت صاحب درخت، از میوهها استفاده کرد.
◽️همچنین صاحب درخت نیز اجازه ندارد وارد حریم خانه همسایهاش شده و میوهها را بچیند.
◽️البته در اینگونه موارد بهترین کار، مصالحه بین دو طرف بوده و سزاوار است همسایگان در رعایت حقوق یکدیگر کوشا باشند.
🔖 البته، بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مدنی، حاکم شرع در چنین موردی که صاحب درخت اقدامی برای رفع مزاحمت نمیکند اجازه قطع شاخه درخت را داده است؛ لذا در این خصوص نیاز به شکایت و مراجعه به دادگاه نخواهد بود.
#احکام
#حق_الماره
ڪانال زلال مــ💖ــعرفت
https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb
┅═✧❁🔆❁✧═┅