🔸ضعف اسرائیل و مقایسهٔ آنها با قدرت و عزت و قوای اسلام
... اين صهيونيستهای بُزدل و ترسو و جَبان را مقايسه كنيد با آن خلبانان رشيد اسلام كه در همين جنگ تحميلی چه رشادتهائی بخرج میدادند، و تا اقصی نقاط كشور متجاوز انگليس بدست عراق برای انجام مأموريّت خود میرفتند و مأموريّتشان را در كمال مطلوبيّت انجام میدادند. تا همين اواخر كه قوای ضدّ هوائی عراق بسيار مجهّز گرديد و كسی جرأت تجاوز از مرز را نداشت چون ضدّ هوائیهای مختلف در هفت بند متفاوت با آخرين نتيجۀ اسلحههای الكترونيكی هواپيما را سرنگون مینمودند؛ و برای بمباران بغداد راهی برای تصوّرش نبود تا چه رسد به تحقّق خارجی آن!
در همين حال يكی از افسران ارشد، مأموريّت بمباران بغداد را به اختيار خود برمیگزيند؛ و با إعمال تمام فوت و فنّهای مرموز خود، بالأخره خود را از اين هفت بند میگذراند و به بغداد میرساند، و بغداد را هم كه اينک يک دژ استوار ضدّ هوائی شده بود بمباران میكند، و در مراجعت به طيّارهاش زدند، او با مهارت عجيب و زائدالوصفی طيّاره را میراند و هدايت مینمايد تا شايد بتواند آن را در خاک خودمان فرود آورد؛ ولی نشد، و طيّاره در خاک عراق بر سر زمين افتاد.
از اين خلبانان، بسياری نظام ديده بودند؛ و به اصطلاح از مردم عادی و از بسيجيان نبودند كه به فنون جنگ و خلبانی وارد نباشند، ولی در فنّ خود به سرعت در ميان نظاميان كار میكردند.
اينست كه استعمار كافر در تكاپو افتاده، و میخواهد نسل اينان را قطع كند، و ديگر يک طفل سيزدهساله هم پيدا نشود تا داوطلبانه از روی زمين مينگذاری شده عبور كند، و راه مسلمين را بر عليه دشمن ديرين: صهيونيزم انگليس و صدّام كافر دستنشاندۀ او بگشايد، و فتح و ظفر را در آغوش آورد.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص282
🆔 @allame_tehrani
🔴 يهود كينۀ ديرينه و حسد و عداوت با مسلمانان را دارند
...باری، حقيقةً اين معجزۀ قرآن است كه از حقيقت زشتی نفوس و آثار و تبعات كردارشان پرده برداشته است. تمام جمعيّت آنها كه امروزه با غصب اراضی مسلمانان دولت اسرائيل را سرپا نمودهاند از چند ميليون تجاوز نمیكند؛ و مخالفت درونی فيمابينشان زياد است و اتّحاد و اتّفاق ندارند؛ با آنكه دولت انگلستان قديم العداوة للإسلام و المسلمين و آمريكای جوان تازه دست بكار حيلهگری و مكّاری، با وسيلهٔ تبليغات و گماشتن مزدوران عرب بر سر راه مسلمين بجهت جلوگيری از انهدام يهود، و صرف مبالغ خطيره برای تشكيل دولت بنام آنان فعّاليّت میكنند معذلک ابداً رشد ندارند. مهاجران يهودی را از نقاط دور دست دنيا بدانجا میبرند و مهاجران پشيمان میشوند و قصد مراجعت مینمايند. از شوروی كه يک ميليون يهودی را بدانجا سوق دادند پانصد نفر زن يهودی بواسطهٔ نداشتن خوراک و پوشاک دست به خودفروشی زدهاند؛ و هر روزه در مقابل سفارت شوروی در اسرائيل صفّ طويلی از مهاجران برای اخذ ويزا و مراجعت به شوروی تشكيل میشود.
بايد دانست: كليميان در مرام و روش غير از يهوديان هستند. كليميان در بسياری از اين امور با يهوديان كه امروزه غالباً به دولت غاصبهٔ اسرائيل توجّه دارند و جزء حزب صهيونيزم هستند، مخالفت دارند. تابعين دين حضرت موسی علی نبيّنا و آله و عليه السّلام در اصل كليميان هستند؛ و يهوديان حزبی میباشند كه از آن تشعّب پيدا كردهاند.
امّا آنچه ما در اخبار و روايات داريم: قيام و اقدام يهوديان، چون مخالف حقّ و مخالف عدالت هستند، و به علّت آنكه مردمی ستمگر و تجاوزپيشه میباشند، پا نخواهد گرفت. و خيال اسرائيل صغير و سپس اسرائيل كبير را با خود، با شمشير امام ما: امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّريف به گور خواهند برد، و اگر نوبت حيات بما برسد در ركاب آنحضرت، وگرنه بطور مسلّم فرزندان و ذراری ما با آنحضرت پس از سرنگونی اين مردم متجاوز و متعدّی و حرف حقّ نشنو، بطرف انگلستان سالخورده و پيرِ ديرْ استعمار و شيطنت حركت میكنند، و مالتوسگرايان متجاوز به حقّ و حقوق اوّليّهٔ بشريّت را بخاک هلاک در میافكنند، و عالم را به نور عدالت و سخاوت و كرامت و تجرّد و نور و سُرور و حُبور و فراخی و گشايش و معرفت و توحيد مبدّل میسازند.
مرحوم پدرم آیةالله حاج سيّد محمّدصادق حسينی طهرانی رضواناللهعليه میفرمودند: من در اخبار ديدهام كه امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّريف «جزيرۀ نَسناس» را خراب میكنند.
ايشان میفرمودند: مراد از جزيرۀ نسناس، جزيرۀ انگلستان است كه همهٔ مردم آن شبيه به ميمون هستند؛ نه تنها در سيرت، بلكه در صورت هم. زيرا نسناس به معنی بوزينه میباشد.
و اينكه میبينيد: اينک مالتوسگرايان داخلی و خارجی، همه و همه دست به هم داده، و در تبليغ انهدام بشريّت و نطفهٔ انسانيّت و وجود آدميّت سعيی بليغ دارند، و بر زبانشان جز شعارهای تكراری مسخرهآميز و سخرهانگيز چيزی نمیباشد، اين مقدّمهٔ ظهور همان نور وجود و طلوع حقيقت ولايت میباشد كه: يَمْلَأ الأرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص333
🆔 @allame_tehrani
🔴 يهوديان عملاً مردم تنگدل و مادّهپرست و مُعرض از عالم غيب هستند
دين مقدّس اسلام نه تنها دين توحيد است بلكه جميع آيات و روايات سنن، فلسفهٔ اسلام را بر بنياد اخذ از ذات پروردگار گذارده است؛ و از عالم محض بالا كه نقطهٔ نور و تجرّد و احاطه و بساطت میباشد، جميع امور و افعال و وقايع و حوادث عالم ملک و ملكوت اسفل را مُستند میداند. بنابراين، هر فعلی و هر كار و حادثهٔ تكوينی از خداوند است و بس. اوست كه افاضه میفرمايد و سپس بر عوالم كثرات، مخروطی شكل پخش میگردد. بنابراين هر ذرّهای كه موجود شود و يا معدوم گردد، مستقيماً مربوط و منوط به ارادۀ اوست: وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلّا يَعْلَمُهَا وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأرْض وَ لا رَطْبٍ وَ لا يَابسٍ إِلّا فِی كِتَابٍ مُّبِينٍ.[1]
و اين سِرّ همهٔ اديان الهيّه و پيامبران مرسلين از حضرت نوح و إبراهيم و موسی و عيسی و نبيّنا محمّد عليهم الصّلوة و السّلام میباشد. و همهٔ شرايع الهيّه بر اين نهج، اُمَم سالفه را دعوت نمودهاند؛ امّا در ميان راه، تشعّب و تفنّن در مسلكها و مرامها موجب آراء و انظار خاصّهٔ شخصيّهای گرديده است كه چه بسا آن روح توحيد و توسّل و توكّل بخدا را مقرون به شرک و مادّهپرستی و توجّه به كثرت و غفلت از وحدت نموده است و مِلَل و نِحَلی در اين موارد پديدار گشته است.
مذهب و مرام فعلی يهوديان چنين میباشد. آنها همه چيز را مستند به مادّه و طبيعت و قوای مردۀ طبيعی میكنند، و بنابراين استمداد از عالم غيب و تجرّد و حقيقةالحقائق اصولاً در اين مكتبها معنی ندارد. مالتوس كه يك نفر انگليسی و از كارمندان مستعمرات انگليس در شرق هندوستان بوده است، صددرصد چنين مردی بوده است. وی يا تحقيقاً يهودیّ و يهودیّالأصل بوده است، و يا اگر هم مسيحی بوده است، همانند جمع كثيری از انگليسيها مرام صهيونيزم را معتبر میدانسته است؛ مثل گِلادْسْتُون كه استعمار انگليس را با عداوت اسلام، جان نوينی بخشيد؛ و مثل لُرد كُرْزُن وزير مستعمرات انگليس كه با آنكه مسيحی بود ولی در عمل و رفتار عيناً مشابه يک يهودی تنگدل مادّهپرست و حيلهپرداز، در صدد جلب منافع حياتی انگلستان و إضرار بر مسلمين بوده است.
يكی از صفات خداوند كه در هفت جای قرآن كريم آمده، صفت واسع است؛ وَ اللّٰهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ «و خداوند باز و گسترده و وجودش دارای سعه میباشد، و بسيار داناست» به جميع وقايع ممكنه، و حقائق موجوده، و حوادث واقعه.
وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّٰهِ إِنَّ اللّٰهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ.[2]
«و اختصاص به خدا دارد مشرق و مغرب عالم. بنابراين شما از هر جهت روی خودتان را متوجّه سازيد، آنجا وجه خداست. تحقيقاً خداوند وجودش گسترده و وسيع، و دارای علم بسيار است.»
حقيقةً اين صفت واسع چقدر عالی و راقی و پرمحتوی میباشد. در هر امری از امور از ذات و وجود، و از صفت حيات و علم و قدرت، خداوند گسترده است، ضيق و تنگی در آن مجال ندارد؛ در اينصورت چگونه تصوّر دارد كه شما از فقر و تنگدستی و ضيق معيشت و كثرت اولاد و فرزندان شَكوه داشته باشيد، با آنكه اوست رازق و رزّاق و واسع و عليم؟!
آن پديدۀ پنداری كه در خيال شما به طور دزدی و سرقت آمده است، فكر صحيح اسلامی نيست. آن انديشهٔ تنگ و كوتاه، و پندار سست مالتوسگرايان يهودیفكر و صهيونيزممسلک میباشد. آنها را به فوريّت از خانهٔ ذهن بيرون كنيد و به دست داروغهٔ عقل بسپاريد تا محاكمه و قصاص كند.
شما مسلمانيد و حيف نيست كه بر سر زبانهايتان شعار يهوديها به تبليغ و ترويج يهوديها جاری باشد؟!
📚 رسالهٔ نکاحیه، ص335
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- قسمتی از آیهٔ 59، از سورۀ 6: الأنعام: وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لايَعْلَمُهَآ إِلّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إلّا يَعْلَمُهَا وَ لا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَـٰتِ الأرْض وَ لا رَطْبٍ وَ لا يَابِسٍ إِلّا فِی كِتَابٍ مُّبِينٍ. «فقط در نزد خداوند است كليدهای عالم غيب، نمیداند آنها را مگر او، و میداند آنچه را كه در خشكی و در دريا میباشد، و هيچ برگی وجود ندارد مگر آنكه خداوند به آن علم دارد، و هيچ دانهای در طبقات تاريكيهای زمين نيست و هيچ تری نيست و هيچ خشكی نيست مگر آنكه در كتاب آشكار خدا وجود دارد.»
2ـ آیهٔ 115، از سورۀ 2: البقرة.
🆔 @allame_tehrani
🤝 اتحاد مسلمانان
مسلمانان جهان از هر چه بیشتر به اتّحاد و اتّفاق نیاز دارند، و رسول اکرم پیامبر آنان همهٔ آنان را امر به اتحاد نموده، و قرآن کریم به وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا تَفَرَّقُوا ندا در داده است...
دشمنان اسلام در این چند قرن اخیر خوب دانستند که یگانه راه و وسیلهٔ غلبه بر مسلمانان، و از بین بردن کیان عقیدتی و فرهنگی آنان، برای راه پیدا کردن برای منافع مادّی و استثمار و استعباد آنها، ایجاد تشتّت و جدایی در آداب و رسوم و تجزیهٔ أوطان و در هم شکستگی هر چه بیشتر در ارکان وحدت آنها میباشد، فلهذا با تمام قوا مساعی خود را برای در هم ریختن مسلمین به کار بستند، و در سالیان متمادی با نقشههای مزوّرانه، آنها را پاره پاره، و فرهنگ و پایههای آداب و اخلاق و علوم آنان را یکی پس از دیگری منهدم و واژگون نمودند.
📚 امامشناسی، ج6، ص174
🆔 @allame_tehrani
🔸غربپرستی و غربزدگی
عجیب مرض مهلکی است غربزدگی بلکه غربپرستی؛ این آقایان غربزده تمام اصول عالم غیب را میخواهند با فرمول توجیه کنند و در چهارچوبهٔ علوم تجربی زندانی نمایند؛ زهی جهالت!
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 معادشناسی، ج3، ص197
🆔 @allame_tehrani
🔹عزت مسلمان اصلاً اجازه نمیدهد...
عزت مسلمان اصلاً اجازه نمیدهد که لباسی بپوشد که زبان کفار که نماد و نشانهٔ فرهنگ آنهاست بر روی سینهٔ آن نقش بسته و دیده میشود.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نور مجرد، ج3، ص331
🆔 @allame_tehrani
2_Aeen_Rastegari_02.mp3
29.53M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 2
✅ براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/30
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹باید در راه خدا با همّت بلند گام نهاد.
🔹سالک باید همهٔ کارهای خود را برای خدا انجام دهد.
🔹اسلام آوردن مرتاض به دست امام صادق علیهالسّلام.
🔹سالک باید اختیارش را به خدا واگذارد و برای خدا کار کند.
🔹کلام أمیرالمؤمنین علیهالسّلام در تقسیم عبادتکنندگان به سه دسته.
🔹حکایت مرحوم قاضی و میرزا ابراهیم عرب در کنار شطّ.
🔹انسان خوابِ خوب دید یا ندید نباید دنبالش برود.
🔹از اول سلوک تا آخر سلوک نباید سالک غیر خدا را ببیند.
🔹یکی از علائم صحّت طریق میل به عالم معنا و تنفّر از عالم غرور است.
🔹کیفیّت تعامل سالک با آداب و رسوم عالم کثرت.
🔹اساس مسألۀ عرفان بر توهّم و تخیّل و تصنّع نمیباشد.
🔹یکی از مسائل مهم سیر و سلوک، استقامت در طریق و صبر و تحمّل مشکلات است.
🔹مشکلات و موانع موجود در سیر و سلوک إلی اللّٰه.
🔹حکایت عرضه کردن حورالعین خود را به علامه طباطبایی در مسجد کوفه.
🔹برای رسیدن به خدا باید همهٔ تعلّقات را رها کرد و به سرزنش افراد توجّه نکرد.
🔹درد سالک درد خداست و تا به خدا نرسد دلش آرام نمیگیرد.
🔹سالک نباید با مردم عوام سر و کلّه زده و مجادله کند.
🔹جمع شدن پرندگان نزد هدهد و مطالبۀ سیمرغ.
🔹تفسیر و تبیینی پیرامون حدیث شریف «مَن عَرَفَ نفسَهُ فَقد عَرفَ ربَّهُ».
🆔 @allame_tehrani
براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید.pdf
4.41M
💫 آیین رستگاری - جلسهٔ 2
✅ براى رسیدن به خدا باید از هرچه غیر خداست چشم پوشید
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1407/01/30
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹باید در راه خدا با همّت بلند گام نهاد.
🔹سالک باید همهٔ کارهای خود را برای خدا انجام دهد.
🔹اسلام آوردن مرتاض بهدست امام صادق علیهالسّلام.
🔹سالک باید اختیارش را به خدا واگذارد و برای خدا کار کند.
🔹کلام أمیرالمؤمنین علیهالسّلام در تقسیم عبادتکنندگان به سه دسته.
🔹حکایت مرحوم قاضی و میرزا ابراهیم عرب در کنار شطّ.
🔹انسان خوابِ خوب دید یا ندید نباید دنبالش برود.
🔹از اول سلوک تا آخر سلوک نباید سالک غیر خدا را ببیند.
🔹یکی از علائم صحّت طریق میل به عالم معنا و تنفّر از عالم غرور است.
🔹کیفیّت تعامل سالک با آداب و رسوم عالم کثرت.
🔹اساس مسألۀ عرفان بر توهّم و تخیّل و تصنّع نمیباشد.
🔹یکی از مسائل مهم سیر و سلوک، استقامت در طریق و صبر و تحمّل مشکلات است.
🔹مشکلات و موانع موجود در سیر و سلوک إلی اللّٰه.
🔹حکایت عرضه کردن حورالعین خود را به علامه طباطبایی در مسجد کوفه.
🔹برای رسیدن به خدا باید همهٔ تعلّقات را رها کرد و به سرزنش افراد توجّه نکرد.
🔹درد سالک درد خداست و تا به خدا نرسد دلش آرام نمیگیرد.
🔹سالک نباید با مردم عوام سر و کلّه زده و مجادله کند.
🔹جمع شدن پرندگان نزد هدهد و مطالبۀ سیمرغ.
🔹تفسیر و تبیینی پیرامون حدیث شریف «مَن عَرَفَ نفسَهُ فَقد عَرفَ ربَّهُ».
🆔 @allame_tehrani
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 خودت را پیدا کن
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🔉 فایل صوتی سخنرانی (کامل)
📝 فایل مکتوب سخنرانی (PDF)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📽 فایل کوتاهتر (من کیستم؟!)
🆔 @allame_tehrani
🔹علامه طهرانی و فلسفه و حکمت
🔰عدم تضاد بین عـقـل و قـلـب و وحـی
حضرت علّامه أعلى الله مقامه الشّريف همچون ديگر بزرگان علم و معرفت، و بر خلاف ظاهرگرايان، معتقد بودند كه عقل و قلب سليم همان سخن وحى را میگويند، و اين سه هيچ تضادّ و تزاحمى با هم نداشته و محصول قرآن و برهان و عرفان يک چيز بيشتر نيست. و البتّه اين ثمرهٔ عقل و قلب سليم است؛ يعنى عقل برهانى و قلب پاک شده از زنگار كدورتهاى طبيعت و هوى و هوس.
لذا از تنگنظرى نسبت به فلسفه به شدّت نكوهش كرده و طلّاب را به فراگرفتن علوم عقلى امر مىنمودند. و علوم عقلى را نه به عنوان مكتبى در برابر قرآن و عترت بلكه ابزارى لازم و ضرورى براى فهم حقائق قرآنى و روائى دانسته؛ و همانگونه كه در مواضع متعدّدى از «دورهٔ علوم و معارف اسلام» مشاهده مىشود، دربارهٔ فلسفه و حكمت و تثبيت آن مطالبى را مفصّلًاً بيان داشتهاند و بر ضرورت آن تأكيد دارند.
البتّه ايشان از به هم آميختن مسائل پرهيز داشته و از فلسفى كردن مباحث به هر بهانهاى كه هست نيز گريزان بودند، ولى آنجا كه در فهم مطالب طرح مسائل فلسفى لازم بود دريغ نمىنمودند و بقدر فهم مخاطبان مباحث را با زبانى كه براى ديگرانى هم كه از اصطلاحات فنّى فلسفى بىبهره هستند قابل استفاده باشد بيان مىنمودند.
ايشان اثرى مستقل در فلسفه تدوين ننمودند ولى در آثارشان، در مواردى كه متوقّف بر مسائل فلسفى است همچون مباحثى كه پيرامون توحيد و معاد مطرح است، مباحث فلسفى فراوانى به چشم مىخورد. همچون بحث از وحدت وجود و اثبات وحدت شخصى و نفى وحدت تشكيكى در كتاب «مهر تابان»[1]، و بحث از قاعدهٔ بَسيطُ الحقيقةِ كلُّ الأشيآء و پاسخ به شبههٔ ابن كمونه در كتاب «توحيد علمى و عينى»[2]، و نيز اثبات معاد جسمانى عنصرى با هفت مقدّمهٔ فلسفى در كتاب «معاد شناسى»[3]
حضرت آقا در مشى فلسفى خود، بر طريقهٔ مرحوم صدرالمتألّهين كه قهرمان ميدان فلسفهٔ اسلامى و طرّاح حكمت متعاليه است پايدار بوده و وى را مىستودند. و تفكّر عقلانى و سابقهٔ انديشه فلسفى عقلى انسان را مستقيم و غير مستقيم برخاسته از مكتب انبياء الهى شمرده و فلاسفهٔ بزرگ يونانى را از شاگردان بزرگ انبياء و حكماى الهى معرّفى مىنمودند.[4]
و همچنين بر اين نكته تأكيد مىفرمودند كه عالمان والامقام شيعى همواره از متفكّران بزرگ در علوم عقلى بوده و شيعيان هميشه در اين علوم پيشگام بودهاند، و به همين جهت در مواضع متعدّدى از آثار خود به اين مسأله پرداخته[5] و رسالهاى را به معرّفى «افرادى از فقهاء اسلام كه به علم حكمت پرداختهاند» اختصاص دادهاند كه در «جُنگِخطّى۷» ص۳۴۷ تا ص۳۵۶ آمده است.
📚 آیتِ نور، ص 470 تا 471
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «مهر تابان»، ابحاث فلسفى، ص۱۹۷ تا ص۳۰۱
2. «توحيد علمى و عينى»، تذييل ششم، ص۲۷۸ تا ص۲۹۸
3. «معاد شناسى»، ج۶، ص۱۷۶ تا ص۲۱۰
4. «الله شناسى»، ج۳، ص۳۴۶
5. مانند «روح مجرّد» ص ۱۰۶ و ۱۰۷ و «نگرشى بر مقالهٔ بسط و قبض تئوريک شريعت»، إشكال دوّم
🆔 @allame_tehrani
📝 علامه طباطبایی به روایت علامه طهرانی
🔸بدگوئی از فلسفه و عرفان ناشی از جمود فکری و خمود ذهنی است
استاد علّامه بالأخصّ به قرآن کریم بسیار تواضع و فروتنی داشتند و آیات قرآنیّه را کم و بیش حفظ بودند. و یک نوع عشقبازی با آیات در اثر ممارست و مزاولت پیدا کرده؛ و فی ءَانَآءِ اللَیْلِ وَ أطْرافِ النَّهارِ خواندن قرآن را بهترین و عالیترین کار خود میدانستند؛ و با مرور به آیهای، به آیۀ دیگر منتقل شده و از آن به دیگری و همین طور در یک عالمی از بهجت و مسرّت، به تماشای این جنّات قرآنی فرو میرفتند.
علّامه، نیز نسبت به برخی از متنسّکین که به عنوان مقدّسمآبی، شرع را دستاویز خود قرار داده؛ و به عنوان حمایت از دین و ترویج شرع مبین، تمام اصناف از اولیاء خدا را که با مراقبه و محاسبه سر و کار داشته و احیاناً سجدۀ طولانی انجام میدادند به باد انتقاد گرفته، و اوّل کارشان مذمّت و نقد بر بعضی از بزرگان عرفان، چون خواجه حافظ شیرازی و مولانا محمّد بلخی رومی صاحب کتاب "مثنوی" بوده است؛ به شدّت تعییب و تعییر مینمودند؛ و این طرز تفکّر را ناشی از جهالت و خشکی و خشکگرائی میدانستند که از آن، روح شریعت بیزار است.
و بدگوئی از فلسفه و عرفان را که دو ستون عظیم از ارکان شرع مبین است ناشی از جمود فکری و خمود ذهنی میگفتند؛ و میفرمودند: از شرّ این جُهّال باید به خداوند پناه برد؛ اینان بودند که کمر رسولالله را شکستند.
آنجا که فرموده است: قصَمَ ظَهْرِی صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ.(1)
و همچنین نسبت به کسانی که دارای قوّۀ عقلیّه بوده و حکمت و فلسفه را خوانده بودند ولی در امور شرعیّه ضعیف بودند، اعتنائی نداشتند و میفرمودند: حکمتی که بر جان ننشیند و لزوم پیروی از شریعت را به دنبال خود نیاورد حکمت نیست.
📚 مهر تابان، ص123
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1ـ «دو طائفه كمر مرا شكستند: اوّل: عالم بیباک، دوّم: جاهل مقدّس مآب.» و نظير اين كلام را أميرالمؤمنين عليهالسّلام در «خصال» باب الإثْنين بيان كردهاند كه: قَطَعَ ظَهْرِي رَجُلانِ مِنَ الدُّنْيا: رَجُلٌ عَليمُاللِّسانِ فاسِقٌ، وَ رَجُلٌ جاهِلُالْقَلْبِ ناسِكٌ؛ هَذا يَصُدُّ بِلِسانِهِ عَنْ فِسْقِهِ وَ هَذا بِنَسْكِهِ عَنْ جَهْلِهِ؛ فَاتَّقوا الْفاسِقَ مِنَ الْعُلَمآءِ وَ الْجَاهِلَ مِنَ الْمُتَعَبِّدينَ؛ اُولَٓئِكَ فِتْنَةُ كُلِّ مَفْتونٍ؛ فَإنّي سَمِعْتُ رَسولَاللّٰهِ صَلَّی اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ يَقولُ: يَا عَليُّ هَلاكُ اُمَّتي عَلَی يَدَيْ كُلِّ مُنافِقٍ عَليمِاللِسانِ.
و در «بحارالأنوار» طبع حروفی، ج2، ص111، از «مُنيةالمريد» روايت میكند كه: قالَ أميرُالْمُؤْمِنينَ عَلَيْهِالسَّلامُ: قَصَمَ ظَهْرِي عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ؛ فَالْجاهِلُ يَغُشُّ النّاسَ بِتَنَسُّكِهِ وَ الْعالِمُ يَغُرُّهُمْ بِتَهَتُّكِهِ. و در «بحارالأنوار» طبع كمپانی، ج1، ص65، از «غَوالیاللَئالی» نقل كرده است كه: از حضرت صادق عليهالسّلام مَروی است كه فرمود: قَطَعَ ظَهْري اثْنانِ: عالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ؛ هَذا يَصُدُّ النّاسَ عَنْ عِلْمِهِ بِتَهَتُّكِهِ وَ هَذا يَصُدُّ النّاسَ عَنْ نُسْكِهِ بِجَهْلِهِ.
🆔 @allame_tehrani
دربارهٔ علم فلسفه.pdf
3.21M
🔰دربارهٔ علم فلسفه
🔹انکار فلسفه، انکار ضروریات قوهٔ عاقلهٔ انسان است
🔹آیات کریمهٔ قرآن دعوت به تعقل مینماید
🔹تعلیم حکمت، از وظائف رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در قرآن کریم
🔹طرح مسائل دقیق فلسفی در روایات
🔹برخی از راویان ما، احادیث عمیق و پیچیدهای را روایت میکنند
🔹بسیاری از روایات ائمه علیهمالسلام فراتر از سطح فهم عموم مردم است
🔹ادعای بینیازی از علوم عقلی به واسطهٔ رجوع به ادلهٔ نقلی، مستلزم تناقض است
🔹بدون ورود در مسائل عقلی، چارهای جز تقلید در اصول دین نیست
🔹آثار و برکات «اجتهاد» در مذهب شیعه
🔹علت اینکه طلاب را از علوم عقلیه منع میکنند دو چیز است
🔹عمق مطالب فلسفی روایات، با شرح و تفسیر ادبی به دست نخواهند آمد
🔹بدون حرکت در مراحل «فکریه» و «وجدانیه» نمیتوان به توحید خالص رسید
🔹لزوم بحث و تحلیل معارف دینی برای تودهٔ مردم
▪️طرح برخی از اشکالات مخالفین فلسفه، و پاسخ آن
🔸اشکال اول: «تمامی معارف در کتاب سنت یافت میشود و دیگر نیازی به علوم عقلیه نیست»؛ و پاسخ آن
🔹علوم عقلیه، راه رسیدن به معارف است
🔸اشکال دوم: «یادگیری علوم عقلیه بدعت است»؛ و پاسخ آن
🔹دعوت کتاب و سنت به عقل و تعقل، علم و تعلم
🔹آیا پیدایش هر چیز تازهای «بدعت» است؟
🔹مراد از تصوف و فلسفهای که در برخی از روایات، مذمت شده است
🔹فلاسفهٔ اسلام، پاسداران شرع و شریعت هستند
🔹طلاب علوم دینی بایستی در «حکمت متعالیه» مجتهد باشند
🔸اشکال سوم: «اختلاف نظر فلاسفه، دلیل بطلان فلسفه است»؛ و پاسخ آن
🔹اختلاف آراء، در تمامی علوم شایع است
🔹لزوم پیجوئی حق، در میان آراء مختلف
📚 سرّالفتوح، ص 40 إلی 58
🆔 @allame_tehrani