eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
192 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
💫 مبانی تشیّع 🔉 مجموعهٔ «مبانی تشیّع» از هشت سخنرانی از حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدّس سرّه) پیرامون موضوعات اصیل اعتقادی همچون «توحید و ولایت»، «جبر و اختیار»، «خیر و شرّ»، «فقر و عبودیّت»، «واسطۀ فیض» و «عدالت صحابه» می‌باشد که با بیانی شیوا به تبیین مبانی اصیل تشیّع، بر اساس آموزه‌های توحیدی و عرفانی پرداخته و برای اهل معرفت و سالکان طریق حق جهت وصول به حقیقت، راهگشا و راهنماست. 1⃣ جلسهٔ 1 ❇️ حقیقت خیر و شر و نسبیت آن 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 2⃣ جلسهٔ 2 ♻️ جبر و اختیار و منطق عایشه در جنگ جمل 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 3⃣ جلسهٔ 3 💬 پرسش و پاسخ اعتقادی 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 4⃣ جلسهٔ 4 💠 معرفت به ولایت و وصول به توحید عملی 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 5⃣ جلسهٔ 5 ✅ بهترین عمل نزد خدا، و بیان حقیقت فقر انسان 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 6⃣ جلسهٔ 6 💎 محوریت دین اسلام و قرآن بر توحید 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 7⃣ جلسهٔ 7 💎 اهل‌بیت علیهم‌السلام، راه اتصال بشریت به پروردگار 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب 8⃣ جلسهٔ 8 💢 نقد و بررسی قول عامه در عدالت مطلق صحابه 🎙فـایـل صـوتـی 📝 مـتـن مـکـتـوب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📘 کتاب «مبانی تشیّع»:👇 https://eitaa.com/allame_tehrani/3384 🆔 @allame_tehrani
📘 «مبانی تشیّع» 📝 کتاب نفیس «مبانی تشیّع» متن پیاده‌شدۀ هشت سخنرانی از حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی قدس‌سره پیرامون موضوعات اصیل اعتقادی همچون «توحید و ولایت»، «جبر و اختیار»، «خیر و شرّ»، «فقر و عبودیت»، «واسطۀ فیض» و «عدالت صحابه» می‌باشد که با بیانی شیوا به تبیین مبانی اصیل تشیع، بر اساس آموزه‌های توحیدی و عرفانی پرداخته و برای اهل معرفت و سالکان طریق حق جهت وصول به حقیقت، راهگشا و راهنماست. 🔰اهم مطالب مندرج در این اثر: 🔹تصحیح دید انسان، باعث خیر محض دیدن همه چیز. 🔹پیداش عنوان «بدی» و «شرّ» نسبی و در مقام مقایسه. 🔹معنای عبارت «لا تکرارَ فی التجلّی». 🔹علت اینکه انبیاء و اولیاء خود را در پایین‌ترین درجات می‌بینند. 🔹تحلیلی لطیف از مجبور یا مختار بودن انسان. 🔹عدم تنافی خواست خدا با اختیار و ارادۀ انسان. 🔹نسبت عمل انسان و مکافات عمل در دیدگاه اهل توحید. 🔹منطق جبر، راهی برای فرار از پذیرش مسئولیّت اعمال خویش. 🔹رفع شبهه از تندخو بودن حضرت یونس علیه‌السلام. 🔹اختلاف درجات انبیاء در قرآن کریم. 🔹عدم دلالت بروزات خارجی اولیاء بر افضلیت ایشان. 🔹نقدی بر وهابیت و نسبت شرک به تشیع. 🔹ولایت عبارت است از توحید عملی. 🔹مکتب ولایت، مکتب تربیت. 🔹حقیقت فقر و عبودیت انسان. 🔹تنها راه نجات انسان اعتراف به الوهیت پروردگار و بیچارگی خود. 🔹فقر محض بودن پیغمبر در مقابل پروردگار. 🔹غلط‌بودن بی‌تفاوتی در مقابل حق و احتیاط‌کاری بی‌جا. 🔹اهل‌بیت علیهم‌السلام راه اتصال بشریت به پروردگار. 🔹نقد و بررسی قول اهل‌سنّت در عدالت مطلق صحابه. 💠 عناوین جلسات 📥 دانلود فایل pdf کتاب 🆔 @allame_tehrani
🔹ایمان به خدا یعنی گِرِه خوردن قلب انسان با خدا ♦️وجوب عدم اکتفا به ایمان ظاهری و لزوم رسیدن به ایمان حقیقی 🔸رحمت فراوان پروردگار برای مؤمنین به خدا و رسول خدا ایمان به خدا یعنی قلب انسان با خود خدا گره بخورد و پیوند کند، قلب انسان با خدا پیوند کند. چون افکار ما خیلی خودمان را دیده، چشم‌های ما خیلی به خودمان تماشا کرده، ما در آیینه هر روز خودمان را دیدیم یا افرادی را مشابه با خودمان، این نظرها دیدۀ ما را از آن حقیقتی که وجود ما به او بستگی دارد، بریده است و لذا می‌دانیم تا آخر عمر هستیم، مطالعه می‌کنیم؛ کدام عالِم را شما دیده‌اید که صد سال عمر کند و بگوید: من از مطالعه سیر شدم و مطالعه‌ام بس است؟! محال است! انسان هرچه بیشتر مطالعه کند بیشتر تشنه‌تر می‌شود؛ چون هرچه بیشتر بخواند می‌فهمد که مجهولاتش بیشتر است و مدام دنبال علم بیشتر می‌رود، می‌رود، می‌رود تا می‌بیند به جایی نمی‌رسد؛ ماهی به جایی نمی‌رسد، می‌رود وسط دریا گم می‌شود. پس باید چه‌کار کرد؟ باید زود کار را آسان کرد: ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ ءَامِنُواْ بِٱللَهِ﴾!(1) پیغمبر فرمود: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به این ایمان‌هایتان اکتفا نکنید بروید ایمان به خدا بیاورید! آیه‌ای در سورۀ حدید است که: ﴿يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللَهَ وَ ءَامِنُواْ بِرَسُولِهِۦ يُؤۡتِكُمۡ كِفۡلَيۡنِ مِن رَّحۡمَتِهِۦ وَ يَجۡعَل لَّكُمۡ نُوراً تَمۡشُونَ بِهِۦ﴾؛(2) «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان به خدا بیاورید!» یعنی چه؟ یعنی کسی که ایمان دارد، دو مرتبه ایمان بیاورد؟! ایمان درجاتی دارد؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به این‌مقدار از ایمان قانع نباشید، بروید دنبال زیادی ایمان، بروید با خدا ربط پیدا کنید آنجا بروید؛ اگر شما تا آخر عمر هم زحمت بکشید در یک سلّول نمی‌توانید غرق شوید و حقیقت آن سلّول را به‌دست بیاورید! پس معلوم می‌شود شما برای فهم و درک این [مطلب] خلق نشده‌اید، مسئله یک جای دیگر است؛ بروید غرق در خدا بشوید! به خدا بگروید! خود را غرق در ذات او کنید! او علمش علم‌آفرین است، حیاتش حیات‌آفرین است، او مبدأ است، او کانون است؛ اگر آنجا رفتید و در آنجا غرق شدید، همۀ مسائل عالم برایتان حلّ است، هیچ مسئله برایتان مجهول نیست! ... کسی که ایمان به خدا پیدا کند، همین‌طوری که قرآن مجید می‌فرماید: ﴿ءَامِنُواْ بِٱللَهِ وَ رَسُولِهِۦ﴾(3)، «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان به خدا و رسول بیاورید»، چرا؟ يُؤۡتِكُمۡ كِفۡلَيۡنِ مِن رَّحۡمَتِهِۦ﴾؛ آن‌وقت خداوند علیّ أعلیٰ از رحمت خودش به شما زیاد می‌دهد، دو نصیب می‌دهد، دوتا بال شما را پر از رحمت می‌کند، و دیگر، یک نوری به شما می‌دهد که با آن نور می‌توانید حرکت کنید. آدمی که ایمان به خدا ندارد نور ندارد، یعنی کور است. افرادی هستند در دنیا نابینایند، زندگی می‌کنند امّا زندگی‌شان زندگی بینایان نیست. اشخاصی که ایمان به خدا ندارند کورند، قلبشان کور است، درک نمی‌کنند، عیناً مانند کورهایی که در دنیا هستند و از مادّیات متمتّع نمی‌شوند و عالم آنها نسبت به تمام مبصرات بسته است، افرادی که آن‌طوری که باید و شاید ایمان به خدا ندارند آنها هم همین‌طورند؛ منتها، درجۀ عماء و بینایی متفاوت است، هرچه ایمان به خدا بیشتر باشد نور بیشتر، هرچه کمتر باشد نور کمتر. ... ایمان به خدا بیاورید تا خدا به شما یک نوری بدهد که با آن بتوانید راه بروید. راه رفتن، تنها راه رفتن روی زمین نیست؛ سیر در عالم ملکوت است، سیر در اسماءِ نفس است، در منجیات است، در مهلکات است، در عوالم دیگر است. اگر ایمان به خدا بیاورید، آن نور را می‌توانید پیدا کنید و آن مراحل را طی کنید؛ و الّا می‌مانید. 📚 مبانی تشیع، ص۱۱۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- سورهٔ نساء (٤)، آیهٔ ١٣٦. 2- سورهٔ حدید (٥٧)، آیهٔ ٢٨. امام‌شناسی،‌ ج٢، ص ١٠٨: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید تقوای خدا را پیشه گیرید و ایمان خود را به رسول خدا زیاد کنید تا در پاداش آن، خداوند دو نصیب از رحمت خود به شما بدهد؛ و دیگر آنکه نوری به شما عنایت کند که در پناه آن راه بروید.» 3- سورهٔ نساء (٤)، آیهٔ ١٣٦. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔸بشر تا ایمان به خدا نیاورد... ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـ
💫 رسیدن به آرامش و رهایی از اضطراب و دغدغه، نتیجهٔ ایمان به پروردگار تمام مُفکّرین از زمان آدم تا به حال آمدند و فکر می‌کنند، مسئله اینجا است؛ ﴿ءَامِنُواْ بِٱللَهِ﴾، باید به خدا ایمان آورد! بشر تا ایمان به خدا نیاورد از دغدغه و نگرانی و آشوب و اضطراب راحت نیست؛ بشر تا ایمان به خدا نیاورد آدم نیست، انسان نیست؛ بشر تا ایمان به خدا نیاورد دنیا برایش جهنّم است، و در دنیا زندگی می‌کند و رو به راحتی می‌رود ولی دائماً رو به مصیبت و بدبختی و نکبت می‌رود! این جهنّم برای انسان یک جهنّم گداخته و جهنّم عاجلی خواهد شد [در] همین زمین! انسان ایمان به خدا که بیاورد راحت است. 📚 مبانی تشیع، ص۱۱۹ 🆔 @allame_tehrani
🔹معنای جهاد در راه خدا 🔸جهاد اصغر و جهاد اکبر 🔴 جهاد در راه خدا یعنی مجاهده برای باز شدن راه به‌سوی خدا أبی‌ذر سؤال می‌کند: «ای رسول خدا! کدام‌یک از اعمال در نزد خدا محبوب‌تر است؟» فرمود: «ایمان به خدا»؛ کار را تمام کرد؛ دیگر چه؟ «و جهادٌ فی سَبیل الله؛ انسان جهاد کند در راه خدا.» جهاد در راه خدا یعنی: انسان راه را برای خودش به سوی خدا باز کند. آخر انسان راه دارد به سوی خدا؛ سبیل یعنی: راه، سبیل‌الله یعنی: راه خدا. انسان در این راه به سوی خدا دارد می‌رود. در این راه مشکلاتی است، یک قطعه سنگی بزرگ است، انسان نمی‌تواند عبور کند، می‌رود جلوتر یک حیوان درنده است که می‌خواهد انسان را پاره کند، آن‌طرف‌تر یک اژدهاست، آن‌طرف‌تر حیوانات سبُعْ انسان را می‌خواهند... ، آن‌طرف‌تر یک چاه است، آن‌طرف‌تر سرما چهل درجه زیر صفر است، آن‌طرف گرما دویست درجه بالای صفر است، مگر اینها موانع راه نیست؟! در راهی هم که انسان به سوی خدا دارد با این شرک‌های کامل و مندمج در نفس، همین موانع هست. جهاد یعنی انسان یک کاری کند موانع را برطرف کند؛ و لذا پیغمبر فرمود: «ما از جهاد اصغر خارج شدیم ولی جهاد اکبر بر ما ماند!» عرض کردند: «ای رسول خدا! دیگر از این جهادی که ما کردیم مهمّ‌تر چه بود؟ سرها از بدن جدا شد، دست‌ها افتاد!» حضرت فرمود: «جهاد با نفس!»(1) آن خیلی مشکل‌تر است! چون انسان در این مجاهدۀ ظاهری در میدان می‌رود یا کشته می‌شود یا می‌کشد، تمام است دیگر؛ یک کشتن که بیشتر نیست! امّا مجاهده با نفس، هر لحظه‌اش یک مرگ است! تیشه را می‌دهند می‌گویند: از این راه برو! با این تیشه آن سنگی که صد خروار است و در مقابل خودت است، باید خُردش کنی تا راه باز بشود؛ مگر با تیشه می‌شود این سنگ را خُرد کرد؟! بله، اگر انسان بداند این قوّه‌ای که در دست اوست و می‌زند برای او نیست، برای خداست، تیشه را می‌زند به این سنگ، سنگ تکّه‌تکّه می‌شود؛ می‌رود سنگی دیگر، سنگی دیگر، سنگی دیگر؛ این شیرهای درنده به یک بسم الله الرّحمن الرّحیم همه می‌میرند و از بین می‌روند؛ این اژدهاها؛ همین‌طور؛ یک‌مرتبه می‌بینی آقا رفت! آقاجان رسید! در‌ حالتی که در اوّل تخیّل نمی‌کرد؛ آخر انسان چگونه می‌تواند در مقابل شیر پنجه نرم کند؟! شیر و اژدها و چاه و سرما و گرما تمام همین‌طور است. ... جهاد در راه خدا یعنی انسان مجاهده کند، کوشش کند راه باز بشود. جهاد اصغر را هم که جهاد می‌گویند چون یکی از راه‌های باز شدن به سوی خدا، گذشت از نفس است؛ آن کسی که با امام و پیغمبر در معرکۀ جنگ حاضر می‌شود و از زن و بچّه و مال و تعیّن و شخصیّت و تمام جهات اعتباری دنیا چشم می‌پوشد، خُب این از خود گذشته است دیگر. این یک جهادی است که با این عمل خودش دارد راه را به سوی خدا برای خودش باز می‌کند. هر قِسم از اقسام جهاد این‌طور است. پس ایمان به خدا و جهاد در راه خدا؛ یعنی دلبستگی به خدا و کوشش و سعی برای باز شدن راه به سوی خدا، این بهترین اعمال است! 📚 مبانی تشیّع، ص۱۱۹ و ص۱۲۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- الکافی، ج5، ص12: «عن السکونیّ عن أبی‌عبدالله علیه‌السّلام: أنّ النّبی صلّی الله علیه و آله و سلّم بعَثَ بسَریّةٍ فلمّا رَجَعوا قال: ”مَرحَباً بقَومٍ قَضَوا الجِهادَ الأصغَرَ و بَقِیَ الجِهادُ الأکبَرُ.“ قیل: ”یا رسولَ‌الله و ما الجِهادُ الأکبرُ؟“ قال: ”جهادُ النفسِ!“» 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (7) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۳ 🔹روحانیات و مادیات همه
۰۰۸ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
4.1M
🎧 ؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹درخواست به فعلیت رسیدن استعدادات از خداوند 🔹اشعار توحیدی هاتف اصفهانی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☄ نیروی حرکت انسان به‌سوی پروردگار 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص ۱۳۶ و ۱۳۹ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خدا را با چه بشناسیم؟ 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزۀ ثمالی، ج۱، ص۵۶ و ص۶۱ 🆔 @allame_tehrani
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹تبیین حق بودن قول خدا و صدق بودن وعده‌اش. 🔹معنای حق. 🔹عین واقعیّت و خارجیّت بودن معنای: حق بودنِ قول خدا. 🔹علّت عدم جواز خُلفِ وعده دربارۀ خدا. 🔹ضمیمه شدن دو مقدّمه برای عدم خُلف وعدۀ پروردگار. 🔹معنای مِلک و مُلک و فرق آن دو با هم. 🔹مورد عطای خدا بودن تمام افرادی که در تحت مملکت او هستند، یک حکم کلّی است. 🔹انسان هرچه از تربیت و معرفت دارد، از خدا است. 🔹آباد شدن دنیا و آخرت انسان توسّط پروردگار. 🔹معرفت، راهنمای انسان به سوی خدا؛ محبّت، شفیع انسان به سوی خدا. 🔹معنای شفیع. 🔹ناتمام بودن کار انسان، با معرفتِ بدون محبّت. 🔹معرفت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ خود خدا. 🔹محبّت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ او. 🔹رنگ خدایی داشتن، سبب ارزش انسان. 🔹لزوم روی آوردن و سؤال نمودن از خدا با معرفت و محبّتی که از جانب او به انسان رسیده. 🔹خواندن و نجوای با پروردگار با زبان لال‌شده و قلب هلاک‌شده از گناه. 🔹معنای خواندن خدا با حال رهبت و رغبت، و رجاء و خشیت. 🔹علّت خوف و رجاء داشتن در نزد پروردگار. 🔹تمثیلی زیبا برای باقی نماندن هیچ سیّئه و گناهی از انسان، با آمدن کرم خدا. 🔹داستان کلام پیغمبر به شخصی گناه‌کار. 🔹شروعِ مطلب از جانب خداست. 🔹داستان شخص ناامیدی که شب تا صبح «یاالله» گفت و جواب نشنید، و پیام خدا برای او. 🔹جود و کرم خدا، حجّت انسان در سؤال کردن از او؛ و رأفت و رحمت خدا، تکیه‌گاه انسان در سختی و گرفتاری. 🔹افضلیّت و بهتر بودن خداوند از همهٔ خوانده شدگان و افراد مورد رجاء. 🔹درخواست از خدا به مقدار أمَل عظیم، نه به مقدار عمل خیلی بد. 🆔 @allame_tehrani
27_AbuHamzeh_Allameh_05.mp3
30.52M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان.pdf
3.63M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
🔰ميزان جزا و پاداش اعمال تمام موجودات، ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3395 🆔 @allame_tehrani
🔰ظاهر و باطن اعمال ... تمام موجودات همانطور كه سابقاً اشاره شد ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها، مثلاً نمازى را كه شخص مى‏خواند از نقطه نظر ظاهر ممكن است تمام خصوصيات آداب واجبه و مستحبه از وضو، و طهارت، و قيام، و استقبال و سجده، و انگشتر عقيق، و عطر، و مسواك، و لباس سفيد، و عمامه، و غيرها همه در او رعايت ‏شود ولى گاهى نيت، همان تقرب به سوى خدا بوده و گاهى منظور خودنمائى و ريا باشد، گرچه در هر دو صورت ظاهر نماز تفاوتى ندارد، ولى جان و حقيقت او كه عبارت از انگيزه و داعى نمازگزار است روح اين نماز را در دو بعد متفاوت قرار داده است: يكى تقرب به خدا، و ديگرى تقرب به هواى نفس، در صورت اول نماز، انسان را به خدا نزديک مى‏كند، و در صورت دوم دور مى‏گرداند، در صورت اول به بهشت مى‏برد، و در صورت دوم به دوزخ. روزه و جهاد، و زكوٰة، و حج، و امر به معروف، و نهى از منكر، و قرائت قرآن، و عيادت مريض، و ساير اعمالى كه ظاهر آن ستوده است همه داراى اين ملكوت و حقيقت هستند، و به مقدار شدت و ضعف نيت ‏بجاى‌آورندهٔ آنها، قدرت ايصال آنها به خدا تفاوت مى‏كند، به شدت و ضعف متغير مى‏گردد، و اگر نيت غير خدا باشد، نه تنها انسان را نزديک نمى‏كند، بلكه دور مى‏گرداند. معاصى و گناهان نيز داراى جان و روحى هستند كه اختلافات شدت و ضعف، كيفر بر اساس شدت و ضعف داعى شخص گناهكار بر معصيت است، و احياناً ممكن است كسى صورت گناه انجام دهد، ولى از روى عمد نباشد، بلكه از روى خطا باشد در اين صورت آن فعل عنوان عصيان نداشته و دوركننده نخواهد بود. در عالم حس و شهادت يعنى عالمى كه ما با حواس ظاهر بدان ارتباط پيدا مى‏كنيم، كه منظور همين عالم است، ملكوت و واقعيت اعمال مخفى است، و آنچه ظاهر و مشهود است همان پيكره و كالبد فعل است، و لذا از نقطه‏ نظر ظاهر معيار بزرگى و كوچكى اعمال در نظر گرفتاران در چاه طبيعت همان بزرگى و كوچكى عمل است، نماز خواندن فراوان، روزه گرفتن بسيار، تظاهر به ورع و تقوى نمودن، حالت‏ خضوع و فروتنى به خود بستن، نرم و آرام‏ سخن گفتن بسيار مطلوب، و غير آن نامطلوب، ولى در عوالم معنى و ملكوت مطلب كاملاً به عكس خواهد بود، در آنجا ظاهر اعمال از نقطه نظر بزرگى و كوچكى ابداً مورد نظر نيست. آنچه معيار و ميزان مطلوبيت و مرغوبيت است همان نيت و اخلاص و روحى است كه عمل دارا بوده است، در آنجا ظاهر اعمال مختفى و ملكوت و باطن اعمال ظهور دارد، در اينجا ظاهر معلوم و باطن مخفى مى‏باشد مانند عالم خواب و عالم بيدارى. در عالم بيدارى آنچه مشهود است و محسوس، به كلى در عالم خواب از بين مى‏رود، و شخص كه سر بر بستر خواب مى‏گذارد تمام ظهورات و آثار عالم بيدارى و خصوصيات و كيفيات اين عالم را به كلى محو و نابود مى‏بيند، مثل آن كه اصلاً در تمام مدت عمرش چنين عالمى را نديده است، و چون بيدار مى‏شود، و اين عالم، خود را بر او عرضه مى‏كند تمام خصوصيات عالم خواب را اعتبارى پنداشته، و مثل آن كه اصلاً در آن عالم نرفته است. تا هنگامى كه انسان به عالم ملكوت راه پيدا نكرده است غير از مظاهر اين عالم طبيعت و كالبد و پيكرهٔ ظاهر اعمال چيزى ادراک نمى‏كند، ولى چون به واسطهٔ مرگ طبيعى يا غير آن اتصال با عوالم ملكوت پيدا مى‏كند، در آنوقت حقيقت و واقعيت‌هاى اعمال بر او طلوع نموده، و سر و كارش ديگر با آنها خواهد بود، عالم شهادت دستخوش نسيان واقع شده و ظهورات نيت‌ها و واقعيت‌ها يک عالم نوين را با هزاران برابر آثارى قوی‌تر از عالم حس بر انسان عرضه مى‏دارند. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 🆔 @allame_tehrani
💎 بايد چشم را از ديدن غير پاک كرد 💫 پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز ... بالجمله باید چشم را از دیدن غیر لیلى پاک كرد و گوش را از طنین و آواى جز او شستشو داد تا وى اذن نظاره به چهره و استماع سخنانش را بدهد. خدایا چه كار باید كرد؟! راه چاره كدام است؟! بالجمله و محصّل كلام امیدى و روزنه‌اى یافت مى‌شود یا باید مأیوس بود؟! زنان قبیلهٔ لیلى مى‌گویند: آقاجان! برو چشمت را تطهیر كن! گوشت را پاک كن! تطهیر چشم به گریه است در شبهاى تار از فراق محبوب ازل و ابد؛ و تطهیر گوش به نگهدارى آن است از شنیدن سخنان تفرقه‌انگیز كه معشوق و محبوب را خوشایند نمى‌باشد. پاک كردن چشم‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ النَّظَر إلَیهِ‌ و پاک كردن گوش‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ الاسْتِماعَ إلَیهِ. (به هر چه خدا حلال نمى‌داند نگاه مكن، و به هر چه خدا حلال نمى‌داند گوش فرا مدار!) مگر در اخبار نداریم كه خداوند علىّ اعلى هیچ چشمى را بیشتر از چشم گریان دوست ندارد، و در روز قیامت همهٔ چشمها گریانند مگر آن چشمى كه از عذاب خدا در نیمه‌هاى شب گریان باشد؟ این گریه براى چیست؟ براى نظره‌ها و نگاه‌هائى كه بغیر خدا افتاده است. براى شستشوى جرمها و كثافاتى مى‌باشد كه چشم بصر و چشم بصیرت را فراگرفته و نظر به لیلى بدون آن تطهیر و لاى‌روبى و شستشو امكان‌پذیر نمى‌باشد. پس شستشو، راه است و طریق به مقصد. 📚 الله‌شناسی، ج۱، ص۱۵۳ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹د
۰۰۹ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.43M
🎧 ؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سخت‌ترین و آسان‌ترین کار 🔹اهمیت مطالعه و دقت در رسالهٔ لب‌اللباب 🔹معنای "همت بلند" و اهمیت آن برای سالک 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 فرازی از زیارت‌نامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰روایتی در باب پاداش زیارت حضرت عبدالعظیم محمّد بن یحیی عطّار از یکی از اهالی ری این‌گونه نقل کرده که: خدمت امام هادی (علیه‌السلام) رسیدم. ایشان فرمودند: کجا بودی؟ گفتم: حسین بن علی (علیه‌السلام) را زیارت کردم. امام هادی (علیه‌السلام) فرمودند: أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیه‌السلام بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی (علیه‌السلام) را زیارت کرده باشد. 📚 ثواب‌الأعمال و عقاب‌الأعمال، ص۹۹ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏴 وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام تسلیت باد. 💫 ثواب زيارت حضرت عبدالعظيم 📑 مقاله‌ای کوتاه دربارهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام 📄 عظمت علمی و معنوی حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام ▪️حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام 📃 رشد در سایه‌ی عبدالعظیم علیه‌السلام 📖 فضیلت و کیفیت زیارت حضرت عبدالعظیم (علیه‌السلام) در شهر ری (مفاتیح‌الجنان) 🎙صوت زیارتنامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) با صدای حاج مهدی صدقی + متن + مطالب دیگر 📜 زیارت‌نامهٔ حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام با ترجمه و دانلود صوت و متن با صدای استاد سماواتی و مداحان منتخب دیگر - گلزار نور 🏴 حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) _ سایت رهبری 📍اطلاعات و مطالب بیشتر:👇 eitaa.com/ezdevaje_elahi/2786 🆔 @allame_tehrani
💫 منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) برآورده‌ شدن‌ حاجات‌، اختصاصی به‌ عتبۀ مباركۀ حضرت‌ ثامن‌‌الائمّه‌ عليه‌السّلام‌ ندارد؛ در همۀ أعتاب‌ مباركه‌ مطلب‌ از همين‌ قرار است‌. ما در زمان‌ حيات‌ خود بقدری از اين‌ بزرگواران‌ هر كدام‌ كه‌ باشند كرامتها شنيده‌ايم‌ كه‌ از حصر خارج‌ است‌. حتّی خود حقير كه‌ منزلمان‌ در طهران‌ بود، و بسيار به‌ زيارت‌ امامزاده‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ سلامُ‌الله‌‌عليه‌ مشرّف‌ می‌شديم‌، من‌ تا به‌ حال‌ ياد ندارم‌ دعائی در آن‌ محلّ مبارک كرده‌ باشم‌ و برآورده‌ نشده‌ باشد. حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام نور طهران است و کسی که به طهران برود و ایشان را زیارت نکند، جفا کرده است. مردم طهران زیر سایۀ حضرت عبدالعظیم و امام‌زاده حمزه زندگی می‌کنند. حضرت استاد فقید مرحوم حاج سیّد هاشم موسوى در مدّت درنگشان در طهران چندین بار به زیارت حضرت عبدالعظیم سلامُ‌الله‌علیه مشرف شدند.‏ ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 روح مجرد، ص۲۷۰ 🆔 @allame_tehrani
🕌 اهمیت زیارت نسبت به حضرت عبدالعظیم حسنى سلام‌الله‌علیه نیز ترغیب و تأکید فراوانى داشتند و از کرامت و بزرگوارى ایشان حکایاتى را بیان مى‌نمودند. و نیز نسبت به امام‌زاده حمزه بسیار عنایت داشتند (۱) و به ساکنین شهررى و طهران سفارش مى‌نمودند که بر زیارت آن دو بزرگوار مداومت داشته باشند و به بهانهٔ دورى راه و اشتغالات، خود را از این فیض عظیم محروم ننمایند. خودشان هر وقت به طهران تشریف مى‌بردند حتماً به زیارت حضرت عبدالعظیم مى‌رفتند و سپس نزد ضریح امام‌زاده حمزه رفته و زیارت مى‌نمودند و پس از خواندن نماز بیرون مى‌آمدند و در صحن مطهّر در مقابل امام‌زاده طاهر (که ایشان هم امام‌زاده‌اى منوّر هستند) مى‌ایستادند و سلام داده و فاتحه‌اى قرائت می‌کردند. و گاهى بر سر قبر مرحوم طیّب نیز رفته و فاتحه‌اى مى‌خواندند.(۲) 📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۴۲۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- ... علّامه والد نسبت به ایشان عنایت داشته و می‌فرمودند مردم طهران زیر سایهٔ حضرت عبدالعظیم و امام‌زاده حمزه زندگی می‌کنند. ۲- مرحوم علّامه والد در کتاب وظیفهٔ فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام، ص۲۱۳ تا ۲۱۷ و امام شناسی، ج۱۸، ص۲۳۱ به مختصری از شرح حال وی اشاره فرموده‌اند. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 سیّدالکریم | حکایت کرامتی از حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه‌السلام) پينه‌دوزی بود سر كوچۀ حمّام‌وزير كه‌ منزل‌ ما در آنجا بود، و ما كفشهای خود را برای پينه‌ و وصله‌ به‌ او می‌داديم‌. يک روز با حالت‌ گريه‌ به‌ منزل‌ آمد و اين‌ قضيّه‌ را برای پدرم‌ كه‌ عالم‌ محلّه‌ بود تعريف‌ كرد، و من‌ صغير بودم‌ و خوب‌ به‌ خاطر دارم‌. می‌گفت‌: ما كفش‌دوزها عادتمان‌ بر اينست‌ كه‌ چون‌ بخواهيم‌ ميخ‌هائی را به‌ كفش‌ بزنيم‌، يک مشت‌ از آن را در دهان‌ خود می‌ريزيم‌، سپس‌ يكی يكی درمی‌آوريم‌ و به‌ كفش‌ می‌كوبيم‌.‌ من‌ يک مشت‌ ميخ‌ سياه‌‌بنفش‌ (كه‌ معروف‌ است‌ و بلند و نوک‌تيز است‌) در دهان‌ خود ريختم‌ تا به‌ كفش‌ بزنم‌. ناگهان‌ كسی آمد و مشغول‌ گفتار شد و من‌ غفلت‌ كردم‌ و آنها را بلعيدم‌. در آنگاه‌ مرگ‌ را در برابر چشمانم‌ مشاهده‌ كردم‌ كه‌ اينک است‌ كه‌ معده‌ و رودۀ من‌ پاره‌پاره‌ شود. بدون‌ معطّلی در دكّان‌ را بستم‌ و به‌ حضرت‌ عبدالعظيم‌ عليه‌السّلام‌ رفتم‌، و خود را به‌ ضريح‌ چسباندم‌ و گفتم‌: يا سَيِّدَ الْكَريم‌! تو می‌دانی كه‌ من‌ عائلۀ سنگين‌ دارم‌، فقط‌ شفای خود را از تو می‌خواهم‌. حالم‌ بسيار منقلب‌ بود. چون‌ از حرم‌ بيرون‌ آمدم‌، وسط‌ صحن‌ كنار حوض‌ نشستم‌. ناگهان‌ حال‌ قِی و استفراغی به‌ من‌ دست‌ داد، چون‌ قی كردم‌ ديدم‌ همۀ آن‌ ميخ‌ها در آن‌ است‌. 📚 روح مجرد، ص۲۷۰ 🆔 @allame_tehrani
مداحی آنلاین - روضه حضرت حمزه - میرداماد.mp3
5.75M
🏴 روضه ▪️نور چشم پیمبری حمزه ▪️چقدر مثل حیدری حمزه 🎙حاج سید مهدی میرداماد 🆔 @allame_tehrani
YEKNET.IR - vahed- hafteghi - 1400.03.06 - mojtaba ramezani.mp3
4.21M
▪️دلم محزون داغی از قدیم است ▪️عزای حمزه و عبدالعظیم است 🎙کربلایی مجتبی رمضانی 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حکمت سکوت 🎙حضرت آیت‌الله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 🆔 @allame_tehrani