eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
811 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (7) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۳ 🔹روحانیات و مادیات همه
۰۰۸ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
4.1M
🎧 ؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹درخواست به فعلیت رسیدن استعدادات از خداوند 🔹اشعار توحیدی هاتف اصفهانی 🆔 @allame_tehrani
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☄ نیروی حرکت انسان به‌سوی پروردگار 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 آیین رستگاری، ص ۱۳۶ و ۱۳۹ 🆔 @allame_tehrani
14.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خدا را با چه بشناسیم؟ 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 شرح فقراتی از دعای ابوحمزۀ ثمالی، ج۱، ص۵۶ و ص۶۱ 🆔 @allame_tehrani
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات: 🔹تبیین حق بودن قول خدا و صدق بودن وعده‌اش. 🔹معنای حق. 🔹عین واقعیّت و خارجیّت بودن معنای: حق بودنِ قول خدا. 🔹علّت عدم جواز خُلفِ وعده دربارۀ خدا. 🔹ضمیمه شدن دو مقدّمه برای عدم خُلف وعدۀ پروردگار. 🔹معنای مِلک و مُلک و فرق آن دو با هم. 🔹مورد عطای خدا بودن تمام افرادی که در تحت مملکت او هستند، یک حکم کلّی است. 🔹انسان هرچه از تربیت و معرفت دارد، از خدا است. 🔹آباد شدن دنیا و آخرت انسان توسّط پروردگار. 🔹معرفت، راهنمای انسان به سوی خدا؛ محبّت، شفیع انسان به سوی خدا. 🔹معنای شفیع. 🔹ناتمام بودن کار انسان، با معرفتِ بدون محبّت. 🔹معرفت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ خود خدا. 🔹محبّت پیدا کردن انسان به خدا به‌واسطۀ او. 🔹رنگ خدایی داشتن، سبب ارزش انسان. 🔹لزوم روی آوردن و سؤال نمودن از خدا با معرفت و محبّتی که از جانب او به انسان رسیده. 🔹خواندن و نجوای با پروردگار با زبان لال‌شده و قلب هلاک‌شده از گناه. 🔹معنای خواندن خدا با حال رهبت و رغبت، و رجاء و خشیت. 🔹علّت خوف و رجاء داشتن در نزد پروردگار. 🔹تمثیلی زیبا برای باقی نماندن هیچ سیّئه و گناهی از انسان، با آمدن کرم خدا. 🔹داستان کلام پیغمبر به شخصی گناه‌کار. 🔹شروعِ مطلب از جانب خداست. 🔹داستان شخص ناامیدی که شب تا صبح «یاالله» گفت و جواب نشنید، و پیام خدا برای او. 🔹جود و کرم خدا، حجّت انسان در سؤال کردن از او؛ و رأفت و رحمت خدا، تکیه‌گاه انسان در سختی و گرفتاری. 🔹افضلیّت و بهتر بودن خداوند از همهٔ خوانده شدگان و افراد مورد رجاء. 🔹درخواست از خدا به مقدار أمَل عظیم، نه به مقدار عمل خیلی بد. 🆔 @allame_tehrani
27_AbuHamzeh_Allameh_05.mp3
30.52M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 📝 متن مکتوب سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان.pdf
3.63M
💠 شرح دعای ابوحمزه - جلسهٔ 5 💫 معرفت و محبّت به خداوند دلیل سعادت و رستگاری انسان 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/07 🔉 فایل صوتی سخنرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔰توضیحات:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3391 🆔 @allame_tehrani
🔰ميزان جزا و پاداش اعمال تمام موجودات، ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/3395 🆔 @allame_tehrani
🔰ظاهر و باطن اعمال ... تمام موجودات همانطور كه سابقاً اشاره شد ظاهرى دارند و باطنى، و از جمله انسان و اخلاق و افعال انسان نيز داراى ظاهر و باطنى هستند. ظاهر آن را خلق و ملک، و باطن آن را امر و ملكوت گويند. ظاهر مشهود و محسوس، ولى باطن در اين عالم مختفى است. ميزان جزا و پاداش اعمال بر ملكوت و حقيقت اعمال است نه بر ظاهر آنها، مثلاً نمازى را كه شخص مى‏خواند از نقطه نظر ظاهر ممكن است تمام خصوصيات آداب واجبه و مستحبه از وضو، و طهارت، و قيام، و استقبال و سجده، و انگشتر عقيق، و عطر، و مسواك، و لباس سفيد، و عمامه، و غيرها همه در او رعايت ‏شود ولى گاهى نيت، همان تقرب به سوى خدا بوده و گاهى منظور خودنمائى و ريا باشد، گرچه در هر دو صورت ظاهر نماز تفاوتى ندارد، ولى جان و حقيقت او كه عبارت از انگيزه و داعى نمازگزار است روح اين نماز را در دو بعد متفاوت قرار داده است: يكى تقرب به خدا، و ديگرى تقرب به هواى نفس، در صورت اول نماز، انسان را به خدا نزديک مى‏كند، و در صورت دوم دور مى‏گرداند، در صورت اول به بهشت مى‏برد، و در صورت دوم به دوزخ. روزه و جهاد، و زكوٰة، و حج، و امر به معروف، و نهى از منكر، و قرائت قرآن، و عيادت مريض، و ساير اعمالى كه ظاهر آن ستوده است همه داراى اين ملكوت و حقيقت هستند، و به مقدار شدت و ضعف نيت ‏بجاى‌آورندهٔ آنها، قدرت ايصال آنها به خدا تفاوت مى‏كند، به شدت و ضعف متغير مى‏گردد، و اگر نيت غير خدا باشد، نه تنها انسان را نزديک نمى‏كند، بلكه دور مى‏گرداند. معاصى و گناهان نيز داراى جان و روحى هستند كه اختلافات شدت و ضعف، كيفر بر اساس شدت و ضعف داعى شخص گناهكار بر معصيت است، و احياناً ممكن است كسى صورت گناه انجام دهد، ولى از روى عمد نباشد، بلكه از روى خطا باشد در اين صورت آن فعل عنوان عصيان نداشته و دوركننده نخواهد بود. در عالم حس و شهادت يعنى عالمى كه ما با حواس ظاهر بدان ارتباط پيدا مى‏كنيم، كه منظور همين عالم است، ملكوت و واقعيت اعمال مخفى است، و آنچه ظاهر و مشهود است همان پيكره و كالبد فعل است، و لذا از نقطه‏ نظر ظاهر معيار بزرگى و كوچكى اعمال در نظر گرفتاران در چاه طبيعت همان بزرگى و كوچكى عمل است، نماز خواندن فراوان، روزه گرفتن بسيار، تظاهر به ورع و تقوى نمودن، حالت‏ خضوع و فروتنى به خود بستن، نرم و آرام‏ سخن گفتن بسيار مطلوب، و غير آن نامطلوب، ولى در عوالم معنى و ملكوت مطلب كاملاً به عكس خواهد بود، در آنجا ظاهر اعمال از نقطه نظر بزرگى و كوچكى ابداً مورد نظر نيست. آنچه معيار و ميزان مطلوبيت و مرغوبيت است همان نيت و اخلاص و روحى است كه عمل دارا بوده است، در آنجا ظاهر اعمال مختفى و ملكوت و باطن اعمال ظهور دارد، در اينجا ظاهر معلوم و باطن مخفى مى‏باشد مانند عالم خواب و عالم بيدارى. در عالم بيدارى آنچه مشهود است و محسوس، به كلى در عالم خواب از بين مى‏رود، و شخص كه سر بر بستر خواب مى‏گذارد تمام ظهورات و آثار عالم بيدارى و خصوصيات و كيفيات اين عالم را به كلى محو و نابود مى‏بيند، مثل آن كه اصلاً در تمام مدت عمرش چنين عالمى را نديده است، و چون بيدار مى‏شود، و اين عالم، خود را بر او عرضه مى‏كند تمام خصوصيات عالم خواب را اعتبارى پنداشته، و مثل آن كه اصلاً در آن عالم نرفته است. تا هنگامى كه انسان به عالم ملكوت راه پيدا نكرده است غير از مظاهر اين عالم طبيعت و كالبد و پيكرهٔ ظاهر اعمال چيزى ادراک نمى‏كند، ولى چون به واسطهٔ مرگ طبيعى يا غير آن اتصال با عوالم ملكوت پيدا مى‏كند، در آنوقت حقيقت و واقعيت‌هاى اعمال بر او طلوع نموده، و سر و كارش ديگر با آنها خواهد بود، عالم شهادت دستخوش نسيان واقع شده و ظهورات نيت‌ها و واقعيت‌ها يک عالم نوين را با هزاران برابر آثارى قوی‌تر از عالم حس بر انسان عرضه مى‏دارند. 📚 امام‌شناسی، ج۱، ص۱۶۳ 🆔 @allame_tehrani
💎 بايد چشم را از ديدن غير پاک كرد 💫 پاک شو اول و پس دیده بر آن پاک انداز ... بالجمله باید چشم را از دیدن غیر لیلى پاک كرد و گوش را از طنین و آواى جز او شستشو داد تا وى اذن نظاره به چهره و استماع سخنانش را بدهد. خدایا چه كار باید كرد؟! راه چاره كدام است؟! بالجمله و محصّل كلام امیدى و روزنه‌اى یافت مى‌شود یا باید مأیوس بود؟! زنان قبیلهٔ لیلى مى‌گویند: آقاجان! برو چشمت را تطهیر كن! گوشت را پاک كن! تطهیر چشم به گریه است در شبهاى تار از فراق محبوب ازل و ابد؛ و تطهیر گوش به نگهدارى آن است از شنیدن سخنان تفرقه‌انگیز كه معشوق و محبوب را خوشایند نمى‌باشد. پاک كردن چشم‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ النَّظَر إلَیهِ‌ و پاک كردن گوش‌ عَنْ کلِّ ما لایحِلُّ اللهُ الاسْتِماعَ إلَیهِ. (به هر چه خدا حلال نمى‌داند نگاه مكن، و به هر چه خدا حلال نمى‌داند گوش فرا مدار!) مگر در اخبار نداریم كه خداوند علىّ اعلى هیچ چشمى را بیشتر از چشم گریان دوست ندارد، و در روز قیامت همهٔ چشمها گریانند مگر آن چشمى كه از عذاب خدا در نیمه‌هاى شب گریان باشد؟ این گریه براى چیست؟ براى نظره‌ها و نگاه‌هائى كه بغیر خدا افتاده است. براى شستشوى جرمها و كثافاتى مى‌باشد كه چشم بصر و چشم بصیرت را فراگرفته و نظر به لیلى بدون آن تطهیر و لاى‌روبى و شستشو امكان‌پذیر نمى‌باشد. پس شستشو، راه است و طریق به مقصد. 📚 الله‌شناسی، ج۱، ص۱۵۳ 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (8) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۴۷ 🔹حکایت بهلول و هارون 🔹د
۰۰۹ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
4.43M
🎧 ؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سخت‌ترین و آسان‌ترین کار 🔹اهمیت مطالعه و دقت در رسالهٔ لب‌اللباب 🔹معنای "همت بلند" و اهمیت آن برای سالک 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا