eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
559 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً @almorsalaat
01- تأثیر جهان بینی در اسلام شناسی.pdf
439.3K
📝| تاثیر جهان بینی بر اسلام شناسی 🎙استاد علی فرحانی ⭕️پیاده و تنظیم شده گفتارهایی از استاد @almorsalaat
negahi-be-maratebe-hokm(ensha-v-feliat)-v-khetabe-sharee.mp3
3.12M
♨️| نگاهی به مراتب حکم (انشاء و فعلیت) و مسئله خطاب شرعی و تاثیر آن در دست یابی به مصالح واقعیه 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس ج2 رسائل، سال99، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
| نسیان حق موجب نسیان نفس می‌شود 🔸نسیان حق موجب نسیان انفس می‌شود، چه «نسیان» به معنی فراموشی باشد یا به معنی ترک، در هر دو معنی هشدار شکننده‌ای است. 🔸لازمه فراموشی حق تعالی آن است که انسان خود را فراموش کند، یا بگو حق تعالی او را به فراموشی از نفس خود کشاند و در همه مراحل سابق، صادق است. در مرحله عمل، آن کس که خدا را و حضور او- جلّ و علا- را فراموش کند به فراموشی از خویشتن خویش مبتلا شود یا کشیده شود، بندگی خود را فراموش کند، از مقام عبودیّت به فراموشی کشیده شود و کسی که نداند چی است و کی است و چه وظیفه دارد و چه عاقبت، شیطان در او حلول نموده و به جای خویشتنِ او نشسته، و شیطانْ عاملِ عصیان و طغیان است و اگر به خود نیاید و به یاد حق برنگردد و به همین حالِ طغیان و عصیان از این جهان منتقل شود، شاید به صورت شیطان مطرود حق تعالی درآید. 🔸و به معنی دیگرش که به معنی ترک باشد، دردناکتر است زیرا اگر ترک اطاعت حق و ترک حق موجب شود که حقْ او را ترک کند و به خود واگذارد و عنایات خود را از او قطع فرماید شک نیست که به خذلان دنیا و آخرت منتهی می‌شود. در ادعیه شریفه معصومین می‌بینیم دعای برای عدم ایکالِ ما به نفس خویش تاکید شده است؛ چه آنان- علیهم السلام- می‌دانستند پیامدهای این مصیبت را، و ما از آن غافل هستیم. 📚صحیفه امام ج۱۸ ص۵۱۰ @almorsalaat
📝|درباره حکم عام و طریقی «ایجاب احتیاط» و برخی خصوصیات آن 🔸در نظام فکری اصولیین، برای حکم شرعی مراتبی در نظر گرفته می شود. دو مرتبه اصلی، انشاء و فعلیت است. ویژگی مرتبه انشاء این است که باید بر اساس مصالح و مفاسد واقعیه باشد. مرتبه فعلیت، همان مرتبه ابلاغ حکم به مکلّف است.ابلاغ حکم ناظر به خصوصیات مکلف است. لذا اگر مکلف عاجز، ناسی، جاهل و ... باشد، چون ابلاغ حکم به این افراد قبیح است، حکم به فعلیت نمی رسد. 🔸جاهل یکی از افرادی است که خطاب کردن به او در زمانی که جاهل است، قبیح است. چون وقتی که جاهل است، این خطاب هیچ گونه محرّکیّتی برای او ندارد فلذا خطاب لغو خواهد شد. 🔸در چنین مواردی به دلیل وجود مشکلی در مکلّف، خطاب به دست او نمی رسد. حکمی انشاء می شود اما به فعلیت نمی رسد و چون انشاء تابع مصالح و مفاسد است، عدم خطاب به این معناست که ممکن است که مصلحتی از مصالح از دست او برود و یا محتمل است که مرتکب فعلی شود که دارای مفسده است. در نتیجه ثبوت (مرتبه انشاء) و اثبات (مرتبه فعلیت) بر هم منطبق نخواهند بود. 🔸اما مجتهد باید راهی را پیدا کند که شارع بتواند به طریقی هر آنچه که در عالم انشاء هست را به دست مکلف برساند و آنگاه از این طریق بتوانیم بگوییم که عمل به شریعت به تنهایی می تواند انسان را به کمال برساند. 🔸در مورد جاهل، چنین می توان گفت که شارع هرچند نمی تواند یک حکم خاص را که جاهل به آن جهل دارد، خطاب کند اما می تواند حکم عام دیگری جعل کند که عمل به آن حکم می تواند شخص را به مصلحت برساند و یا اینکه از مفسده برهاند. 🔸آن حکم عام، «ایجاب احتیاط» است. شارع می تواند به نحو عام (نه در مورد یک حکم خاص و مجهول) بیان کند که هر موقع مکلف در مسئله ای به دلیل جهل دچار شک شد، واجب است که احتیاط کند. احتیاط در شبهه وجوبیه او را به مصلحت می رساند و احتیاط در شبهه تحریمیه او را از مفسده می رهاند. 🔸یکی از خصوصیات این حکم این است که فقط برای حل مشکل فعلیت جعل شده است و طریق رساندن به سایر احکام است. لذا مجعول این حکم همانند سایر احکام (مثل نماز و روزه و ...) دارای مصلحت نیست لذا رفع و دفع آن نیز موجب تصویب نمی شود. 🔸مرحوم شیخ در حل یکی از اشکالات به حدیث رفع، این مسئله را مطرح می کند و بیان می دارد که می توان گفت آنچه را خدای متعال در مورد «ما لا یعلمون» رفع کرده است، «ایجاب احتیاط» است. در مواردی که دلیل خاص بر وجوب احتیاط وجود دارد، حدیث رفع آن وجوب را رفع می کند و در مواردی که قابلیت جعل وجوب وجود دارد، حدیث رفع، آن را دفع می کند. در نتیجه حدیث رفع، حاکم بر ادله احتیاط – بر فرض تمامیت دلالت آنها – خواهد بود. ✍️محسن ابراهیمی، تقریر جلسه 99/7/8، ج2 رسائل، مدرسه امام کاظم (ع) @almorsalaat
📌مقدمه شیخ طوسی بر کتاب المبسوط ▫️أما بعد فإنى لا أزال أسمع معاشر مخالفينا من المتفقهة و المنتسبين إلى علم الفروع يستحقرون فقه أصحابنا الإمامية، و يستنزرونه، و ينسبونهم إلى قلة الفروع و قلة المسائل، و يقولون: إنهم أهل حشو و مناقضة، و إن من ينفى القياس و الاجتهاد لا طريق له إلى كثرة المسائل و لا التفريع على الأصول لأن جل ذلك و جمهوره مأخوذ من هذين الطريقين، ▫️و هذا جهل منهم بمذاهبنا و قلة تأمل لأصولنا، و لو نظروا في أخبارنا و فقهنا لعلموا أن جل ما ذكروه من المسائل موجود في أخبارنا و منصوص عليه تلويحا عن أئمتنا الذين قولهم في الحجة يجري مجرى قول النبي صلى الله عليه و آله إما خصوصا أو عموما أو تصريحا أو تلويحا. ▫️و أما ما كثروا به كتبهم من مسائل الفروع. فلا فرع من ذلك إلا و له مدخل في أصولنا و مخرج على مذاهبنا لا على وجه القياس بل على طريقة يوجب علما يجب العمل عليها و يسوغ الوصول إليها من البناء على الأصل، و براءة الذمة و غير ذلك ▫️مع أن أكثر الفروع لها مدخل فيما نص عليه أصحابنا، و إنما كثر عددها عند الفقهاء لتركيبهم المسائل بعضها على بعض و تعليقها و التدقيق فيها حتى أن كثيرا من المسائل الواضحة دق لضرب من الصناعة و إن كانت المسئلة معلومة واضحة، ▫️و كنت على قديم الوقت و حديثه منشوق النفس إلى عمل كتاب يشتمل على ذلك تتوق نفسي إليه فيقطعني عن ذلك القواطع و شغلني الشواغل، و تضعف نيتي أيضا فيه قلة رغبة هذه الطائفة فيه، و ترك عنايتهم به لأنهم ألقوا الأخبار و ما رووه من صريح الألفاظ حتى أن مسئلة لو غير لفظها و عبر عن معناها بغير اللفظ المعتاد لهم لعجبوا منها و قصر فهمهم عنها، ▫️و كنت عملت على قديم الوقت كتاب النهاية، و ذكرت جميع ما رواه أصحابنا في مصنفاتهم و أصولها من المسائل و فرقوه في كتبهم، و رتبته ترتيب الفقه و جمعت من النظائر، و رتبت فيه الكتب على ما رتبت للعلة التي بينتها هناك، و لم أتعرض للتفريع على المسائل و لا لتعقيد الأبواب و ترتيب المسائل و تعليقها و الجمع بين نظائرها بل أوردت جميع ذلك أو أكثره بالألفاظ المنقولة حتى لا يستوحشوا من ذلك، و عملت بآخره مختصر جمل العقود في العبادات سلكت فيه طريق الإيجاز و الاختصار و عقود الأبواب فيما يتعلق بالعبادات، ▫️و وعدت فيه أن أعمل كتابا في الفروع خاصة يضاف إلى كتاب النهاية، و يجتمع معه يكون كاملا كافيا في جميع ما يحتاج إليه ثم رأيت أن ذلك يكون مبتورا يصعب فهمه على الناظر فيه لأن الفرع إنما يفهمه إذا ضبط الأصل معه فعدلت إلى عمل كتاب يشتمل على عدد جميع كتب الفقه التي فصلوها الفقهاء و هي نحو من ثلاثين كتابا أذكر كل كتاب منه على غاية ما يمكن تلخيصه من الألفاظ، و اقتصرت على مجرد الفقه دون الأدعية و الآداب، و أعقد فيه الأبواب، و أقسم فيه المسائل، و أجمع بين النظائر، و أستوفيه غاية الاستيفاء، و أذكر أكثر الفروع التي ذكرها المخالفون و أقول ما عندي على ما يقتضيه مذاهبنا و يوجبه أصولنا بعد أن أذكر جميع المسائل ▫️و إذا كانت المسئلة أو الفرع ظاهرا أقنع فيه بمجرد الفتيا و إن كانت المسئلة أو الفرع غريبا أو مشكلا أومئ إلى تعليلها و وجه دليلها ليكون الناظر فيها غير مقلد و لا مبحث، و إذا كانت المسئلة أو الفرع مما فيه أقوال العلماء ذكرتها و بينت عللها و الصحيح منها و الأقوى، و أنبه على جهة دليلها لا على وجه القياس و إذا شبهت شيئا بشيء فعلى جهة المثال لا على وجه حمل إحداهما على الأخرى أو على وجه الحكاية عن المخالفين دون الاعتبار الصحيح، و لا أذكر أسماء المخالفين في المسئلة لئلا يطول به الكتاب، و قد ذكرت ذلك في مسائل الخلاف مستوفى، و إن كانت المسئلة لا ترجيح فيها للأقوال و تكون متكافية وقفت فيها و يكون المسئلة من باب التخيير، و هذا الكتاب إذا سهل الله تعالى إتمامه يكون كتابا لا نظير له لا في كتب أصحابنا و لا في كتب المخالفين لأني إلى الآن ما عرفت لأحد من الفقهاء كتابا واحدا يشتمل على الأصول و الفروع مستوفى مذهبنا بل كتبهم و إن كانت كثيرة فليس تشتمل عليهما كتاب واحد، و أما أصحابنا فليس لهم في هذا المعنى ما يشار إليه بل لهم مختصرات، و أوفى ما عمل في هذا المعنى كتابنا النهاية و هو على ما قلت فيه، و من الله تعالى أستمد المعونة و التوفيق و عليه أتوكل و إليه أنيب. @almorsalaat
المرسلات
📌مقدمه شیخ طوسی بر کتاب المبسوط ▫️أما بعد فإنى لا أزال أسمع معاشر مخالفينا من المتفقهة و المنتسبين
این مقدمه را حتما بخوانید. نکات مهمی از جهات مختلفی در آن وجود دارد. تالیف این کتاب از نقاط عطف تاریخ فقه شیعه است. توسط این کتاب، توسعه ای در مسائل فقهی شیعه ایجاد شد. همچنین همانگونه که از ابتدای مقدمه پیداست، این کتاب نمونه ای از فقهای شیعه است. @almorsalaat
📚معرفی_کتاب| سلوة الحزين معروف به الدعوات ✍️قطب الدین راوندی 573 ه.ق 🔹سلوة الحزين به معنای دارویی که غم و اندوه را از انسان زایل می کند و انسان غمگین را به وجود و سرور و خوشحالی وا می دارد. همانطور که از نام کتاب پیداست، این کتاب در مورد مسائلی است که ناراختی را از انسان از بین می برد. این کتاب از جمله کتاب روایی است و از مصادر بحارالانوار نیز محسوب میشود و در 4باب تبویب شده است. 🔹باب اول در مورد آداب و شرایط دعا کردن است و مطالب آن شبیه کتاب «عده الداعی» است. 🔹باب دوم در مورد برخی دستورات طبی برای جلوگیری از بیماری و همچنین داروهایی برای برخی از امراض است. همچنین در این باب نمازها و تسبیحات اهل بیت و برخی از اعمال مستحب اول ماه و در طول سال و برخی عوذات را بیان کرده اند. 🔹باب سوم در مورد برخی منافع دنیوی و اخروی بیماری و آدابی که مریض باید رعایت کند، بیان شده. در یکی از فصول این باب ادعیه ای که در درمان برخی امراض مناسب است، ذکر شده. 🔹باب چهارم پیرامون مرگ و اهوال آن است. ⬇️این کتاب را می توانید از لینک زیر دانلود کنید👇👇 mediafire.com/?icx38d19dyzf62q @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 : «از محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام نباید دست برداشت!» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 پس باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین(مداحان) با عمل، به این‌ها بفهمانند که از محبت [اهل‌بیت علیهم‌السلام] نباید دست برداشت. همه‌چیز توی محبت است. 🔸 اگر ما خدا را دوست می‌داشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست می‌دارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی می‌شود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی می‌شود؟! @almorsalaat
♨️| رسائل بخش۳ (پایه8) 🎙مدرّس: محسن ابراهیمی 🌐آیدی: eitaa.com/ebrahimi845 🔰مکان تدریس: مَدرَس مصلّی (فعلا به صورت مجازی خداهد بود) ✅دوستانی که مایلند این درس را کنند جهت هماهنگی در زیر عضو شوند👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 📌انشالله صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات نیز بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش سوم: روش ها و مهارت های علم آموزی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🔴🔴روش صحیح تحصیل علم 🌀1- رعایت تعادل در سیر آموزشی و محتوایی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/seire-amoozashi-v-mohtavayi.mp3 🌀2- منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3 🌀3- روش صحیح علم آموزی و کسب دارایی علمی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/023-raveshesahiheelmamoozivkasbedaraeeelmi@almorsalat.mp3 🌀4- ابتدا خوب تصور کنید ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ebteda-khoob-tasavor-konid.mp3 🌀5- به کار گیری قواعد منطق در تحصیل علم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ghavaede-mantegh-dar-tahsile-elm.mp3 🌀6- مثالی برای بحث تصور لوازم در روش تحصیل ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/mesali-baraye-tasavore-lavazem-rasael-baraat.mp3 🌀7- روش تحصیل ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/ravashe-tahsil.mp3 🌀8- روش منطقی تحصیل علم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/raveshe-manteghi-tahsile-elm.mp3 🌀9- ذهن سوپر مارکتی و آسیب های آن ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/zehne-super-markati.mp3 🌀10- شروع سیر علمی از بدیهیات ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/021-shorooeseirelmiazbadihiat@almorsalat.mp3 🔴🔴ابزارهای و مهارت¬های آموزشی 🌀1- تربیت علمی، روش مباحثه و تقریر نویسی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/011-tarbiateelmi-ravashemobahesevtaghrirnevisi.mp3 🌀2- الگوی تحصیل و الگوی تدریس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/olgooye-tahsil-v-olgooye-tadris.mp3 🌀3- آداب استماع فایل صوتی دروس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/aadabe-estemae-soate-doroos.mp3 🌀4- تفاوت فهم و تدریس کتب آموزشی و غیرآموزشی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/012-tafavote-fahm-v-tadrise-kotobe-amoozeshi-v-gheireamoozeshi@almorsalat.mp3 🌀5- جایگاه صحیح تفکر و مطالعه/ تعادل در زندگی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/013-jayegahe-sahihe-tafakor-v-motalee-taadoldarzendeghi@almorsalat.mp3 🌀6- تحصیل علم تلاش می خواهد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/017-tahsileelmtalashmikhahad@almorsalat.mp3 🌀7- مشاوره علمی و کارگاه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/018-moshavereelmi@almorsalat.mp3 🌀8- روش مشاوره و کارگاه علمی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/024-raveshemoshavereelmi@almorsalat.mp3 🌀9- مراحل اوج گرفتن در مباحث علمی: مباحثه، تقریرنویسی، تفکر ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/025-raveshetafakorvoajgereftandarmasaeleelmi@almorsalat.mp3 🌀10- شایسته ها و بایسته های نقد علمی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/026-shayestehavbayestehayenaghdeelmi@almorsalat.mp3 🌀11- متد صحیح مطالعه و جمع بندی علوم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/031-methodesahihemotaleevjambandioloom@almorsalat.mp3 🌀12- مراقبت از ذهن ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/032-moraghebatazzehn@almorsalat.mp3 🌀13- مشکلات آموزشی ای که در پی تغییر ساختار علم بوجود می آید ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/037-moshkelateamoozeshietagheeresakhtareelm@almorsalat.mp3 🌀14- عادت صحیح تحصیل علم و فوائد نوشتن ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/038-aadate-sahihe-tahsil-v-favaedeneveshtan.mp3 🌀15- از چه شروحی استفاده کنیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/039-az-che-shoroohi-estefade-konim@almorsalat.mp3 🌀16- روش جبران نواقص کتب سابق ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/041-raveshejobrane-kotobe-sabegh@almorsalat.mp3 🌀17- تفاوت تعقل و تفکر/ مزایای آثار شهید/ شرکت کردن در بحث در کلاس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/043-tafavote-taagholkardanvhefzkardan-v-mazayaye-asare-shahid-v-sherkat-dar-bahs@almorsalat.mp3 🌀18- منظم کردن اطلاعات گذشته ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/051-monazzam-kardane-etelaate-gozashte@almorsalat.mp3 🌀19- مهندسی آموزشی کتب درسی و فقدان آن در حوزه علمیه/ الگوی جهادی تحصیل علم در حوزه/ تکنیک های عملی کسب دارایی علمی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/053-mohandesi-amoozeshi-kotobe-darsi-v-olgooye-jahadi-tahsile-elm-v-teknikhaye-tahsile-elm@almorsalat.mp3 🌀20- درس خواندن باید به صورت باشد نه / علوم سنتی حوزه را چگونه بخوانیم که در اجتماع فایده داشته باشد؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/057-darskhandan-bayad-jadvale-zarbi-bashad-na-sinoosi%20(ollome-hozavi-ra-chegoone-bekhanim-ke-mofid-bashad)%20@almoesalat.mp3 🌀21- چگونه و چه میزان مطالعه کنیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/059-chegoone-v-che-mizan-motalee-konim%20%20@almorsalat.mp3 🌀22- ندانستن، دلیل استرس داشتن در امتحانات است ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/061-nadanestan-dalile-estress-dashtan-ast@almorsalat.mp3 🌀23- دروس حوزه اگر خوب خوانده شود، خروجی خواهد داشت. ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/062-doroose-howze-agar-khoob-khande-shavad-khorooji-darad@almorsalat.mp3 🌀24- سردرگمی ها و نتیجه نگرفتن های پس از چند سال در حوزه را چکار کنیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/063-sardargomi-v-natije-nagereftan-pas-az-chand-sal-ra-che-kar-konim@almorsalat.mp3 🌀25- چرا برخی از مطالب علمی ای را که امروز صحت و یا فساد آنها مسلم است را دوباره بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/chera-barkhi-matalebe-elmi-ke-emrooz-mosallam-ast-ra-dobare-bekhanim.mp3 🌀26- کار با متون و کتب علما به جای مشافهات ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/kar-ba-motoon-be-jaye-moshafehat.mp3 🌀27- مراجعه موردی به کتب گذشته به جای بازخوانی آنها ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/morajee-be-jaye-baz-khani.mp3 🌀28- نگاه مختلف به کتب مختلف ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/negahe-mokhtalaf-be-kotobe-mokhtalaef.mp3 🌀29- راهکارهای تقویت تفکر ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/rahkarhaye-taghviate-tafakkor.mp3 🌀30- تاثیر عبادات در تحصیل علم ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/tasire-ebadat-dar-tahsile-elm.mp3 🌀31- تطبیق مطالب بر عبارات کتب، از شک گرایی در فهم نظرات علما جلوگیری می کند به همراه خاطره امتحان شفاهی درس خارج استاد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/tatbighe-mataleb-bar-matn-az-shak-garaee-jelogiri-mikonad-khatere-emtehane-darse-kharej.mp3 🌀32- چگونه از استاد بی نیاز شویم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/chegoone-az-ostad-bi-niaz-shavim.mp3 🔴🔴سطوح عالی، درس خارج و پژوهش 🌀1- آموزشی نبودن رسائل و مکاسب و روش تحصیل در سطوح عالی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/010-amoozeshinaboodanemakasebvrasael-raveshetahsildarsotooheaali@almorsalat.mp3 🌀2- روش تحصیل در سطح عالی و درس خارج ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/019-raveshetahsildarsatheaalivdarsekharej@almorsalat.mp3 🌀3- مشکل امروز درس های خارج چیست؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/027-moshkelaemroozedarshayekharej@almorsalat.mp3 🌀4- لزوم مدرسه یابی در درس خارج ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/029-lozoome-madrese-yabe-dar-darsekharej@almorsalat.mp3 🌀5- مدل یابی و سازمان یابی، پژوهش در مسیر اجتهاد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/048-%20modelyabi-pajoohesh-dar-masire-ejtehad@almorsalat.mp3 🌀6- نقش و اهمیت نظرات گذشتگان یک علم و روش مطالعه و تحصیل آثار ایشان ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/052-jayegahe-asare-gozashtegane-elm-v-raveshe-tahsile-anha@almorsalat.mp3 🌀7- چرا عده زیادی از طلاب پس از چند سال شرکت در درس خارج به نتیجه مطلوب نمی رسند؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/060-chera-edde-zyadi-pas-az-chand-sal-darse-kharej-be-natije-nemiresand@almorsalat.mp3 @almorsalaat
🔴جواز نقل روایت به معنی از نظر شهید ثانی 🔸(و من لا يعلم مقاصد الألفاظ و ما يحيل معانيها) و مقادير التفاوت بينها (لم) يجز له أن (یرو) يَ الحديث (بالمعنی) بل يقتصر على رواية ما سمعه باللفظ الذي سمعه، بغیر خلاف. 🔸(ف) أما (إن علم بذلك (جاز) له الرواية بالمعنى، على أصح القولين؛ لأن ذلك هو الذي تشهد به أحوال الصحابة و السلف الأولين، و كثيرا ما كانوا ينقلون معنى واحدة في أمر واحد بألفاظ مختلفة، وما ذاك إلا لأن معولهم كان على المعنى دون اللفظ؛ ولأنه يجوز التعبير بالعجمية للعجمي فبالعربي أولى. 🔹و في صحيحة محمد بن مسلم قال، قل لأبي عبد الله : أسمع الحديث منك فأزيد وأنقص؟ قال: «إن كنت تريد معانیه فلا بأس». 🔹و عن داود بن فرقد قال، قلت لأبي عبد الله : إني أسمع الكلام منك فأريد أن أرويه كما سمعته منك فلا يجي. قال: «فتتعمد ذلك؟» قلت: لا، فقال: «تريد المعاني» قلت: نعم، قال: «فلا بأس». 🔹و في خبر آخر عنه (ع) حين سئل: أسمع الحديث منك فلعلّي لا أرویه کما سمعته؟ فقال: «إذا حفظت الصلب منه فلا بأس، إنما هو بمنزلة تعالَ، هلمّ، و اقعد، و اجلس»؟ 🔸و قيل : إنما تجوز الرواية بالمعنى (في غير الحديث النبوي)؛ لأنه أفصح من تطق بالضاد، وفي تراكيبه أسرار و دقائق لا يوقف عليها إلا بها كما هي؛ فإن لكل تركيب من التراكيب معنئ بحسب الفضل والوصل و التقديم و التأخير، لو لم يراع لذهب مقاصدها، بل لكل كلمة مع صاحبتها خاصية مستقلة، كالتخصيص و الاهتمام و غيرهما، وكذا الألفاظ التي ترى مشتركة أو مترادفة إذا وضع كل موضع الآخر فات المعنى الذي قصد به، ومن ثم قال: «نضر الله عبدأ سمع مقالتي فحفظها و وعاها، و أدّاها كما سمِعها. فرب حامل فقهٍ غير فقیه، و رب حامل فقهٍ إلى من هو أفقه منه»؛ 🔸و لا ريب أنه أولى، و إن كان الأصحّ الأول؛ عملا بتلك النصوص. و هذه المحذوراث تندفع بما شرطناه، وإن بقي مزايا لا يفوت معها الغرض الذاتي من الحديث. 🔸و هذا كله في غيرالمصنفات (والمصنفات لا تغير) أصلا، وإن كان بمعناه؛ لأنه يخرج بالتغيير عن وضعه و مقصود مصنفه؛ ولأن الرواية بالمعنی رخص فيها؛ لما في الجمود على الألفاظ من الحرج، و ذلك غير موجود في المصنفات المدونة في الأوراق. 🔸(و) ينبغي أن (يقول عقيب) الحديث (المروي بالمعنى، والمشكوك فيه) هل وقع باللفظ أو المعني: («أو كما قال») ونحوه من الألفاظ الدالة على المقصود؛ لما فيه من التحرز من الزلل، من حيث اشتمال الرواية بالمعنى على الخطر، وقد روي فعل ذلك من الصحابة عن ابن مسعود، وأبي الدرداء، وأنس (رضي الله عنهم). 📚شهید ثانی، الرعایه لحال البدایه، موسوعه شهید ثانی ج2 ص479 @almorsalaat
🔰 آغاز درس مکاسب پایه ۸ (فقه ۳) 🔰 از شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ 🔺 برای ثبت نام، این درس را با مشخصات زیر میتوانید انتخاب کنید: ⭕️ نام مدرس: سید محمد هاشمی کد استاد: ۱۴۱۳۲ ساعت و مکان: ۹ تا ۱۰ صبح مدرسه مصلی 🔺 به علت وضعیت فعلی کلاسها به صورت مجازی برگزار می‌شود 📣 برای ورود به گروه درسی لینک زیر را کلیک کنید: https://eitaa.com/joinchat/2232811583C0050f30390 @ofoqemobin
صَبْراً عَلى قَضائِکَ یا رَبِّ لا إِلهَ سِواکَ، یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ، مالِىَ رَبٌّ سِواکَ، وَ لا مَعْبُودٌ غَیْرُکَ، صَبْراً عَلى حُکْمِکَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا دائِماً لا نَفادَ لَهُ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى ، یا قائِماً عَلى کُلِّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ، احْکُمْ بَیْنی وَ بَیْنَهُمْ وَ أَنْتَ خَیْرُ الْحاکِمینَ 🔹بخشی از مناجات اباعبدالله در روز عاشورا @almorsalaat
1.5M
⁉️: سلام بر استاد گرامی. سوالی داشتم از خدمتتون. این روزها سوالاتی به ذهنم میرسد که ظاهرا یک پا در اصول ، یک پا در بلاغت و یک پا در مغنی دارند. مثلا یک سوال این است که: لو، آیا فقط ماضویه وضع شده و در مضارعیه هم استعمال میشود به غرض بلاغی یا خیر هم در حالت ماضویه و هم مضارعیه وضع شده است ؟ اگر برای یکی وضع شده، غرض بلاغی استعمال در دیگری چیست؟ اگر برای هردو وضع شده پس فرق معنایی لو مضارعیه با ان شرطیه چیست ؟ اصلا از کجا باید فهمید که عرب لو یا سایر ادوات مثلا حروف جر با آن تعداد معنی (مثلا باء ۱۴ معنی) را برای کدام معنا وضع کرده و برای کدام نکرده ؟ آیا علامات شناخت معنای حقیقی از مجازی از جمله اطراد و تبادر و غیره ... در اینجا بکار می آید ؟ اگر آری مثلا تبادر چگونه در مورد حرف لو اجرا میشود است ؟ ممنون میشم راهنمائی بفرمائید و راهکار رسیدن به جواب در اینگونه سوالات را یه بنده آموزش دهید. ✅: حجت الاسلام مقدسی را بشنوید. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
: انسان شناسی قرآنی 🔰استاد علی فرحانی 👈 ارائه شده برای اساتید دانشگاه قم 🔹سال 94-95 🔸تعداد: 8 جلسه ✅ استاد در این جلسات بر اساس آیات قرآن پس از تبیین هرم هستی، به جایگاه انسان در هستی می پردازند و انسان شناسی قرآنی را تبیین می نمایند. 📌 لینک دانلود👇👇👇 🆔 http://ostadfarhani.ir/maaref/ensandarghoran/ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️| مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه 🎙استاد علی فرحانی 🌀ارائه شده در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در موسسه اسراء (آیت الله جوادی آملی)/ ۲۴جلسه 📋معرفی مختصر جلسات👇 eitaa.com/almorsalaat/1026 🔈صوت جلسات👇 ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/mabani-hekmat-esra-97/ 📝متن پیاده شده جلسات👇 soda96.ir/matn-mabani-hekmat/ @almorsalaat
🔹وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ سوره لقمان آیه ۱۷ @almorsalaat
053-mohandesi-amoozeshi-kotobe-darsi-v-olgooye-jahadi-tahsile-elm-v-teknikhaye-tahsile-elm@almorsalat.mp3
14.44M
🔉🔉 👈مهندسی آموزشی کتب درسی و فقدان آن در حوزه علمیه 👈الگوی جهادی تحصیل علم در حوزه 👈تکنیک های عملی کسب دارایی علمی 🎙استاد علی فرحانی ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄ 🔹در تدریس الموجز و اصول الفقه استاد، سعی شده است که مهندسی آموزشی رعایت شود. 🔹در سطوح عالی می توان به جای یادگیری نظام فکری شیخ انصاری و آخوند، نظام اجتهادی و فقهی امام خمینی (ره) را خواند. مقلدین نظام فکری امام خمینی (ره) بر سایر نظامات فکری تفوق دارند. 🔹باید بتوانیم در مدت زمان کم، دارای قوت علمی بالا بشویم. برای این کار باید به صورت درس بخوانیم. هم بخوانیم و هم سریع بخوانیم. 🔹آسیب شناسی نظام آموزشی حوزه و نگرانی نسبت به آینده علمی طلاب حوزه های علمیه 📌 ۸ مهر ۹۸ @almorsalaat
| عنایت ویژه شهید ثانی (ره) به «کتاب الصلاه» در آثار خود در بین آثار شهید ثانی (ره) موضوعی که به چشم می خورد این است که ایشان عنایت زیادی به «کتاب الصلاه» داشته اند و حجم معتنابهی از آثار خودشان را به این موضوع اختصاص داده اند. در ادامه فهرست آثاری از ایشان که در آن ها به موضوع صلاه پرداخته اند، ذکر می شود: 1- کتاب «الروضه البهیه» شرح کتاب «اللمعه الدمشقیه» اثر شهید اول (ره): کتاب لمعه یک دوره کامل فقه است که شهید ثانی (ره) آن را شرح کرده است. دومین کتاب آن «کتاب الصلاه» است و در واقع یکی از حجیم ترین بخشهای الروضه است. 2- کتاب «المقاصد العلیّه» شرح کتاب «الالفیه» اثر شهید اول (ره): کتاب الفیه در مورد واجبات نماز است که شهید ثانی (ره) به شرح آن پرداخته است. 3- کتاب «الفوائد الملیّه» شرح کتاب «النفلیّه» اثر شهید اول (ره): کتاب نفلیه در موضوع مستحبات نماز است که شهید ثانی (ره) به شرح ان پرداخته است. 4- کتاب «روض الجنان» در شرح «ارشاد الاذهان» علامه حلی (ره): کتاب ارشاد الاذهان یک دوره کامل فقه است که شهید ثانی (ره) کتاب الطهاره و کتاب الصلاه آن را شرح کرده است. 5- کتاب «حاشیه القوائد»: کتاب «قواعد الاحکام» اثر علامه حلی (ره) و یک دوره کامل فقهی است که شهید ثانی (ره) از ابتدا تا کتاب المتاجر را حاشیه زده است. یکی از این کتب، کتاب الصلاه است. 6- کتاب «مسالک الافهام» در شرح «شرائع الاسلام» اثر محقق حلی (ره): کتاب شرائع یک دوره کامل فقهی است که شهید ثانی آن را شرح کرده است و یکی از این کتب، کتاب الصلاه است. 7- کتاب «حاشیه الشرائع»: شهید ثانی (ره) علاوه بر شرح شرائع، حواشی ای هم بر آن دارد که به جداگانه چاپ شده است. یکی از کتبی که ایشان حاشیه زده است، کتاب الصلاه است. 8- کتاب «حاشیه مختصر النافع»: کتاب مختصر النافع اثر محقق حلی (ره) و یک دوره کامل فقه است که شهید (ره) آن را حاشیه زده است. یکی از کتبی که حاشیه زده شده، کتاب الصلاه است. 9- کتاب «التنبیهات العلیّه علی وظائف الصلاه القلبیّه»: این کتاب در موضوع آداب قلبی نماز است. 10- کتاب «صلاه الجمعه»: این رساله، بحثی فقهی در موضوع صلاه جمعه است که شهید (ره) آن را مستقلا نگاشته است. ✍️محسن ابراهیمی @almorsalaat
|خلاصه ادله مشهور و شیخ انصاری (ره) در موضوع و حکم معاطات بر اساس کتاب مکاسب ▫️شیخ انصاری (ره) در کتاب البیع پس از بررسی معنای بیع، وارد در کتاب معاطات می شود. در ابتدای کتاب معاطات ایشان موضوع و حکم معاطات را از نگاه مشهور بیان و سپس قول مختار را تبیین می کنند. 🔹قول مشهور و شیخ در موضوع معاطات ▫️جناب شیخ (ره) معتقدند که خاصه و عامه، موضوع معاطات را «تعاطی به قصد تملیک» می دانند. خود ایشان نیز این دیدگاه را قبول می کنند. ایشان در تبیین این مدعا و رد قول صاحب جواهر که مدعی است که مشهور، قائل به قصد اباحه هستند، علاوه بر استشهاد به عبارات متعددی از فقها که دلالت بر قصد تملکیک در معاطات دارد بیان می کنند که انچه در بین عامه مردم وجود دارد، قصد تملیک است و فقها نیز همان موضوع رایج بین مردم را مورد بررسی قرار می داده اند. 🔹قول مشهور در حکم معاطات ▫️مشهور فقها معتقدند که معاطاتی که به قصد تملیک است، افاده اباحه تصرف می کند و با تلف یکی از ثمن و مثمن، معامله لازم می شود. شیخ این قول را نمی پذیرد. در مقابل مشهور محقق کرکی قائل به ملکیت متزلزل است و همچنین به دلیل ناسازگاری قول مشهور در «قصد تملیک» و «افاده اباحه»، ظاهر قول مشهور را تاویل می برد و می فرماید که ایشان نیز قائل به ملکیت متزلزل بوده اند. جناب شیخ در اثبات اینکه مشهور قائل به اباحه هستند، عبارات متعددی از فقها را بیان می کنند. ▫️از عباراتی که شیخ از فقها بیان می کند و همچنین از جمع بندی ای که شیخ در پایان بحث انجام می دهند، ادله و مبانی زیر را می توان برای قول مشهور بیان کرد: 🔸اسباب حصول ملک، توقیفی هستند و در چنین سببی در شریعت وجود ندارد. لذا کانّ عقدی وجود ندارد. اما افاده اباحه اجماعی است. 🔸در عقد بیع، ایجاب و قبول لازم است و از شروط صحت بیع، ایجاب و قبول است، در نتیجه ملکیت حاصل نمی شود. 🔸اجماع بر اینکه معاطات بیع نیست و به تبع افاده ملکیت ندارد. این نگاه استفاده از آیه احل الله البیع را منتفی می کند. 🔸شهره محققه تا زمان محقق ثانی بر قول به اباحه. 🔸اصالت عدم ملک. به این معنی که اگر شک داریم که ملک حاصل شده است یا نه، اصل (استصحاب) بر عدم حصول ملک است. ▫️یکی از اشکالاتی که به قول مشهور شده این است که برخی از تصرفات همچون وطی جاریه، نماء، توریث و ... متوقف بر ملک است و اباحه تصرف جائز نیست. شیخ جوابی را که به این اشکال بیان می کند این است که یا می توان گفت که ایشان این تصرفات را جائز نمی دانند و یا اینکه قائل به ملکیت آناًما قبل از تصرف هستند. جناب شیخ عباراتی از فقها را در تایید این جواب ذکر می کنند. البته خود شیخ ملکیت آناما را در تصحیح این تصرفات قبول ندارد. 🔹قول شیخ (ره) در حکم معاطات ▫️در مقابل مشهور، محقق ثانی (ره) اولین کسی است که قائل شده است که معاطات افاده ملکیت می کند. شیخ علاوه بر اینکه ادله قول مشهور را پاسخ می دهد، این قول را می پذیرد و ادله ای برای آن بیان می کند: 🔸آیه احل الله البیع: حلیت در این آیه به معنای صحت است و دلالت بر صحت بیع دارد. از انجایی که این آیه به معنای عرفی آن حمل می شود و معاطات نیز عرفا بیع است، در نتیجه بر اساس این آیه، معاطات صحیح است و در نتیجه افاده ملک می کند. 🔸سیره مستمره: ایشان یکبار این دلیل را در ابتدا بیان می دارند و سپس آن را رد می کنند. اما در نهایت در جمع بندی ادله دوباره آن را در ضمن ادله قول به ملک ذکر می کنند. 🔸اجماع مرکب: به این صورت که می توان با برخی ادله صحت معاطات در هبه و اجاره را اثبات کرد و سپس بگوییم که در بین فقها یا برخی قائلند که معاطات مطلقا صحیح نیست و اینکه قائلند مطلقا صحیح است و تفاوتی بین هبه و صلح با بیع وجود ندارد. 🔸اجماع: محقق ثانی با تاویل بردن «اباحه» در کلمات فقها به «ملک متزلزل»، ادعای اجماع بر این قول را بیان می کنند. ▫️مرحوم شیخ در نهایت، بر اساس مبنای تراکم ظنون، در وزن کشی ادله قائلین به اباحه و ادله حصول ملک، ادله ملک را ترجیح می دهند و حصول ملک را می پذیرند. ✍️محسن ابراهیمی @almorsalaat
♨️مخالفت مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی با برخی تحولات در حوزه 🔹مرحوم آقا سيّد حسن تهامى كه از شاگردان خوب مرحوم ميرزا و هم‌عرض و هم‌قران با آقاى خويى و آقاى ميلانى و ملاى حسابى‌اى بود، مى‌گفت كه ما ده، دوازده نفر شديم كه اسم آقاى خويى و آقاى ميلانى و مرحوم آسيّد على مدد قاينى و خودش و چند نفر ديگر را مى‌آورد و بعد از اينكه مرحوم ميرزا فوت كرد، چند صباحى دور و بر مرحوم آسيّد ابو الحسن رفتيم و گفتيم كه ترتيبى به حوزه داده بشود؛ طلبه‌ها از مسائل جديد مطلع بشوند و احياناً زبان خارجى بخوانند؛ آن وقتهايى بود كه تازه اين افكار اروپاييها راه افتاده بود و به همه جا مى‌آمد. 🔹ايشان مى‌گفتند كه جلسه‌ى اول مرحوم سيّد از حرف ما استقبال كرد؛ اما جلسه‌ى دوم كه براى نتيجه‌گيرى رفتيم، به نتيجه نرسيديم! ايشان مى‌گفتند كه بين بيرونى و اندرونىِ سيّد اتاق كوچكى بود كه اتاقِ نشستن خود ايشان بود؛ ديديم در باز شد و درحالى‌كه عبا روى دوشش نيست و دكمه‌هاى قبايش را هم نبسته است پيدا بود كه براى نشستن نيامده بود وارد جمع ما شد؛ ما بلند شديم و احترام كرديم؛ گفت نه، من داخل نمى‌آيم؛ خواستم همين قدر بدانيد كه اين وجوهاتى كه من مى‌دهم، ملك شخصى من است؛ براى اينكه من قبلاً قرض مى‌كنم و شهريه را مى‌دهم؛ بعد كه وجوهات مى‌آيد، قرضم را ادا مى‌كنم؛ بنابراين آن وقتى‌كه اين شهريه داده مى‌شود، ملك شخصى من است كه داده مى‌شود و من راضى نيستم كه جز فقه و اصول، طلبه به كار ديگرى اشتغال داشته باشد و بخواهد شهريه بگيرد. اين را گفت و در را بست و رفت! حالا در اين فاصله‌ى يك هفته، ده روز چه كسى خدمت ايشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمى‌داند. 🔹اين قضيه‌ى آسيّد ابو الحسن، زمانى است كه اوج نفوذ ماركسيسم در دنياست؛ همان زمانى است كه آشيخ جواد بلاغى در نجف به تنهايى مشغول رد افكار دهريون و مادّيون بود. بنده اطلاع دارم البته اطلاع شخصى نيست؛ ثبت شده است كه جوانان طلبه‌ى نجف؛ كسانى كه حتّى از بيوت مهم اهل علم و از بيت صاحب جواهر و امثال اين‌ها برخاسته بودند، به بغداد رفتند و براى سوسياليستها شعر گفتند! 🔹بر آسيّد ابوالحسن كه اشكالى وارد نيست او فقيه و مجتهدى بود كه تكليفش را مى‌دانست و برطبق تكليفش عمل مى‌كرد؛ اشكال شرعى بر او وارد نيست اشكال بر مجراى امور بود؛ امور اين‌طورى جريان پيدا كرده بود. بله، امروز واقعاً هيچ عذرى پذيرفته نيست. 📚رهبر معظم انقلاب 1370/12/2 @almorsalaat
در تهیه جزوه مکتوب با سلام خدمت همراهان گرامی همانگونه که مستحضرید یکی از مباحثی را که استاد در جلسات مختلف در سالهای گذشته تبیین کرده اند، مباحث و است. مباحث ایشان بحمدلله تابحال کارآمد بوده و بنده و خیلی از دوستان دیگر، آنها را تجربه کرده و مفید دانسته اند و میتواند در تعمیق و تسریع آموزش مطالب حوزوی و تدبیر زندگی طلبگی به میزان قابل توجهی موثر باشد. در کانال المرسلات سعی شده که صوت این بیانات تنظیم شود و تحت عنوان ارائه شده است. اما صوت مشکلات خود را دارد. برخی صوت ها کیفیت خوبی ندارد. برخی از مطالب تکراری است. همچنین صوتی بودن مطالب مرور کردن آنها را با سختی مواجه می کند. قصد داریم که این صوت ها را و و سپس به صورت یک جزوه در اختیار شما قرار دهیم. دوستانی که مایلند در این امر خیر کنند، هر مقدار که میتوانند به آدرس زیر کنند. 👇👇 https://idpay.ir/almorsalaat همچنین اگر دوستانی همه یا برخی از این صوت ها را پیاده کرده اند، در اختیار ما قرار دهند که هزینه اضافی انجام نشود. ممنون از شما. محسن ابراهیمی @ebrahimi845 @almorsalaat
📝| لزوم تحصیل عرفان و معنویات اسلام در بیان حضرت امام 🎙استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائلی که حضرت امام بسیار بر روی آن تاکید دارند معنویات اسلامی بلکه عرفان اسلامی است. حضرت امام بارها در عبارات مختلف خود اعم از نوشتارها و دیدارها تاکید میکنند که هدف نهایی همان عرفان اسلامی است، همان وصول انسان به لقاءالله است. ◽️ایشان در تیرماه 1366 در جلسه ای که با اعضای مجلس خبرگان داشته اند تصریح می کنند: ◽️«عرض من اين است كه تمام تشكيلاتى كه در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چيزهايى كه انبيا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولياى اسلام تا آخر دارند، است، است، معرفت اسلام است، در رأس همه امور اين معنويات واقع است.» ◽️ایشان بار دیگر در نامه به گورباچف، بر اهمیت و لزوم تحصیل معارف اسلامی تاکید کرده و می فرمایند: ◽️«ديگر شما را خسته نمى‏كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين ابن عربى‏ نام نمى‏برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.» ◽️از این رو حضرت امام حتی علوم متعارفه را تنها وسیله ای در این راه می بینند. و در چهل حدیث می فرمایند اگرچه علم به تنهایی فایده ای ندارد اما حق این است که همین علوم بذر مشاهدات است و وسیله ای برای شروع سیر استکمال انسانی است از این رو انسان باید وارد حجاب اصطلاحات و علوم بشود تا آنها را فرا گرفته و بعد با ارتیاضات علمی و عملی بتواند این حجاب را خرق کرده و مراتب بالاتری از کمال را کسب کند. ◽️از همین جا است که باید گفت اگرچه الاسلام هو الحکومه و بسط عدالت در جامعه بشری مطلوب اسلام است اما هدف نهایی نیست. لذا امام می فرمایند با اینکه مطلوب نهضت اسلامی و انقلاب، برقراری عدالت است اما هدف نهایی فراهم کردن شرائط برای وصول انسان ها به لقاءالله است. ◽️ایشان در همان دیدار سال 66 بر این مطلب صحه گذاشته و می فرمایند: «تشكيل حكومت براى همين است، البته اقامه عدل است، لكن غايت نهايى معرفى خداست و عرفان اسلام.» ◽️جالب اینکه تحصیل معارف، ثمرات اجتماعی قابل توجهی هم دارد. یکی از ثمرات اجتماعی آن از بین رفتن اختلافات اساسی در جامعه است، امام در این رابطه می فرمایند: ◽️«از اين جهت، ما بايد عمده توجهمان به عرفان اسلامى باشد ... اگر انسان معارف اسلامى را داشته باشد و حقيقتاً مؤمن به معارف اسلامى باشد، ديگر اختلاف پيدا نخواهد شد بين دستجات؛ اختلاف اساسى. البته اختلاف رأيى هست، اما اختلاف اساسى كه بخواهد اين دسته، دسته ديگر را محكوم كند يا فرض كنيد كه توهين كند آن دسته، دسته ديگر را، اين براى اين است كه ما ضعيفيم در ايمان‏.» ❇️البته باید توجه داشت که در نگاه حضرت امام، تثلیثی به نام حقیقت و طریقت و شریعت وجود ندارد یعنی در نگاه ایشان و همچنین مرحوم علامه، حقیقت عین طریقت است و هر دوی آنها عین شریعت اند به همین خاطر هم مرحوم امام و هم مرحوم علامه هیچ گاه از دستورات شرع دست نکشیده بلکه تنها راه لقاءالله را به شارع مقدس می دانند. از این رو عرفان در نگاه حضرت امام نه تنها هیچ تضاد و تقابلی با شرع ندارد بلکه کاملا منطبق بر آن است. ◽️یکی از سوالات قدیمی که هنوز خیلی ها جواب قانع کننده ای برای آن ندارند مساله چگونی جمع کردن بین تکالیف اجتماعی و وصول به لقاءالله و کمالات است. یعنی هنوز در خیلی از اذهان دوگانه تکلیف و مقامات عرفانی وجود دارد این در حالی است که امام رضوان الله علیه در نظام فکری خود به زیبایی این مساله را حل کرده است. ◽️امام با همین عرفان و با همین معنویت توانست تحولاتی را رقم بزند که توسط هیچ یک از اجلاء عرفاء قبل از ایشان محقق نشده بود. ایشان توانست با همین نگاه طریق شهادت را ترسیم کند و آن همه انسان هایی که طالب حق بودند را به مقامی برساند که در وصف ان گفته شده است: الشهید . ✅غرض این است که باید عرفان امام شناخته شود بلکه به طور کلی باید اسلام از نگاه امام شناخته شود که البته ثمرات شناخت این نگاه بسیار بوده و برکات زیادی را به دنبال دارد. رزقنا الله و ایاکم! ✍تقریر از: احسان چینی‌پرداز @almorsalaat 🔈صوت بیانات استاد👇👇