eitaa logo
انجمن علمی عرفان دانشگاه قم
62 دنبال‌کننده
144 عکس
108 ویدیو
9 فایل
ارتباط با دبیرانجمن (واحد خواهران) ⬇️ @Manati
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رفتار شما با نماز شب، مثل نماز فریضه باشد. |درس اخلاق امام خامنه ای ─┅═ঊ🌿ঈ═┅─ @adabetarigh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مدیر مدرسه در روز شروع کلاس‌ها کتاب‌های درسی را به اولیاء معرفی کرد. ببینید چقدر زیبا کتاب قرآن را معرفی می‌کند. 😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تمام عرفان و سیر و سلوک در یک کلام 📌گاهی علم توحید انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم فقه انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم عرفان انسان را به جهنم می فرستد 📚با علم درست نمیشه تزکیه لازم است💚 ❤️‍🩹تا تزکیه نکنیم و تقوا نداشته باشیم هیچ علمی به درد ما نمیخوره و همچنین تمام امور ما هم لنگ است 🔰مکتب علّامه🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 https://eitaa.com/joinchat/2933981274C35bc67fe34
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه مباحث توحیدی ادامه آیةالکرسی در ابتدای آیه که الله لا اله الا هو الحی القیوم، حیات حق تعالی را که تنها موجود حی هست وقیوم بودن او را نسبت به سایر موجودات به جهت رابطه‌ی تجلی بیان‌کرد و بعد لا تاخذه سنة ولا نوم که هیچ کاملی از قبیل چرت و خواب با تسلط خود نمی‌تواند قیومیت حق را از کار بیندازد ادامه می‌فرماید:له مافی السماوات و الارض تمام موجودات آسمان‌ها و زمین برای حق تعالاست .مالکیت همه‌ی موجودات به صورت مالکیت حقیقی ازآن خداوند است چراکه موجود، همه‌ی وجودش رابطه و تعلق به حق تعالی است ،حقیقتی جز این ارتباط ندارد قیومیت خداوند بدون این مالکیت امکان ندارد پس ابتدا وحدانیت خدا ،بعد الوهیت ،بعد قیومیت، سپس مالکیت او را نسبت به آسمان‌ها و زمین آورده است.چون قیومیت وقتی تمام است که صاحبش مالک حقیقی همه‌ی آسمان‌هاو زمین باشد. خدای تعالی هم نسبت به موجودات دارای مِلک و هم دارای مُلک است مِلک یعنی نسبتش با موجودات عالم اینگونه هست که ذات موجودات، اوصاف موجودات ،آثار همه قایم به ذات خداوند است.نسبت به ذات موجودات مالکیت دارد هم به نظام آثار موجودات مالکیت دارد چون اوصاف و آثار هرموجودی به ذات اوست وقتی ذاتش قایم به ذات خداست حقیقتا آثار و اوصافش هم آموزات باد با توجه به این معنا وطن مطلع همه‌ی عالم هستیم خدای صبحانه و هیچ تصرفی از کسی و چیزی دیده نمیشود مگر اینکه آن تصرف هم از خداست به همین جهت می‌فرماید من ذا الذی یشفع عمده الا باذنه چه کسی نزد او می‌تواند شفاعت بکند مگر به اذن او. شفاعت، شفع به معنای جفت‌شدن، واسطه‌ای که موجب رساندن خیر یا دفع شر از موجودی می‌شود مثلا آب وقتی که با خاک شفع میشود، جفت میشود موجب میشود که آنچه که از استعداد، درون دانه هست هویدا بشود. بنابراین این آب و خاک با دانه‌شفع میشوند و مدد می‌کنند که این خیر رشد به او برسد .تمام علل و اسبابی که در عالم کار می‌کنند واسطه‌هایی هستند که به موجودات خیر می‌رسانند یا از آن‌ها دفع شر می‌کنند اما همگی به اذن خدا ،یعنی این امری که به دست آن‌هاست با سلطنت الهی و با تصرف خداوند منافاتی ندارد. چرا ؟چون خداونداین اثر را به موجود بخشیده در عین‌حال استقلالی در این تاثیر بخشی ندارد به طوریکه خداوند قادر نباشد که جلوی تاثیر او را بگیرد همینطور که خداوند لحظه‌به‌لحظه به هر موجودی وجود می‌بخشد تاثیر را هم لحظه‌به‌لحظه به دنبال آن وجود دارد اگر خداوند نخواهد که موجودی تاثیر خودش، آن اثر خاص خودش را در عالم داشته باشد چون قیومیت مطلقه وسلطنت مطلقه‌ی عالم به دست خداوند است می‌تواند ازطریق وسایط دیگر آن واسطه‌ای را که تاثیرش را اراده نکرده، آن را از کار بیندازد. همان‌طوریکه به عنوان مثال انسان می‌تواند برای غلبه بر آتش با بهره‌گیری از آب یا بهره‌گیری از اکسیژن شدید اثر آتش را از بین ببرد آن را خاموش کند و هر چقدر علم و قدرتش بیشتر است ،تسلطش به این علل تکوینی بیشتر است. همینطور خداوند با علم بی‌نهایت و با قدرت بی‌نهایتش به تمام این علل و اسباب تکوینی تسلط دارد بنابراین هیچ امری از هیچ علل طبیعی صورت نمی گیردمگر به اذن حق‌تعالی و به اراده‌ی او. اگر نخواهد چیزی در عالم رخ بدهد امکان رخ دادنش وجود ندارد پس باز هم سلطنت خداوند و قیومیت مطلق خداوند را هیچ چیزی مورد خدشه قرار نمی‌دهد. در نظام دعا و درخواست انسانی هم همینطور است یعنی اگر اسباب و علل طبیعی یک امری را برای انسان به وجود آورده باشند حالا انسان دعا می‌کند و درخواست می‌کند اگر که این درخواست مورد قبول الهی باشد با یک سلسله از علل طبیعی ،آن سلسله علل طبیعی را که موجب شری شده ،خداوند از بین می‌برد. خود آن دعا و درخواست هم یکی از اسباب عالم است بنابراین هیچ کاری در عالم خارج از سنت الهی انجام نمیشود از طرفی تمام این سنن در سلطه‌ی حق تعالاست این دعا و درخواست هم حتما نباید زبانی باشد تکوینی هم میشود.همینطور که تمام موجودات عالم در هر آنی از خداوند سوال دارند یسئله من فی‌السماوات والارض کل یوم هو فی شأن در واقع در نظام مسببات این اسباب گویا که از فضل و جود و رحمت الهی مدد می‌گیرد و سوال همه‌ی موجودات را پاسخ می‌دهد بعد می‌فرماید یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم خداوند چنان
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️فیلسوفان و مسائل و دردهای اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین انتظارات اجتماعی از و فیلسوفان آن است که نقش خود را در تعالی اخلاقی جامعه ایفا کنند. «خواسته‌های غیرضرور» افراد و جامعه را نقد کنند و «خواسته‌های متدانی» آنها را اخطار دهند. آسیب‌های فردی و اجتماعی چنان خواسته‌هایی را فریاد بزنند. و از راه نقد و ابطال باورهای نادرست و متدانی، بی‌بنیانی و بی‌ریشگی گرایش‌ها و خواسته‌های متدانی را نیز نشان دهند. افزون بر آن، «مصلحت‌های واقعی» مردم را به آنان تعلیم دهند. و «نیازهای اصیل و اصلی» آنان را یادآوری نمایند. از طریق تقویت باورهای متعالی، خواسته‌های جامعه را نیز متعالی کنند. و از راه تبیین و ترویج باورهای صحیح و مستدل، گرایش‌ها و رفتارهای معقول و درست را در حیات فردی و اجتماعی ترویج دهند. اینها از نقش‌ها و مسئولیت‌هایی است که باید فیلسوفان عهده‌دار آنها باشند؛ اما مع‌الاسف، درباره بسیاری از فیلسوفان و فلسفه‌دانان روزگار ما، باید گفت غافل از نیازها و دردهای اصلی و جانکاه اجتماعی و مسائل و معضلات بشری و بین‌المللی، مشغول خلوت خویش‌اند و دلخوش به افکار و اندیشه‌های انتزاعی‌ خویش: «غافلند این خلق از خود ای پدر». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◾️ السّلامُ عَلَیکِ یا فاطمة الزهراء (س) 🔘 هدیه کتابخانه تسنیم به عزاداران فاطمی ◾️۶۰ کتاب فارسی و عربی درباره آن حضرت 🔻 کتابهای فارسی ۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود ۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵. فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۶. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۷. زندگانی فاطمه زهرا 👈 دانلود ۸. فاطمه در آینه وحی 👈 دانلود ۹. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه 👈دانلود ۱۰. ترجمه بیت الاحزان 👈 دانلود ۱۱. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۱۲. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۱۳. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۱۴. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۱۵. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه/ دوجلد)👈 دانلود ۱۶. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود ۱۷.ریاحین الشریعه (جلد ۱) 👈 دانلود ۱۸. فاطمه الزهراء (علامه امینی) 👈 دانلود ۱۹. بر خانه فاطمه چه گذشت 👈 دانلود ۲۰. فاطمه، بهترین الگو برای همه 👈 دانلود ۲۱. سیره فاطمی 👈 دانلود ۲۲. مظلومیت حضرت زهرا 👈 دانلود ۲۳. از فاطمه بگو 👈 دانلود ۲۴. مالک فدک 👈 دانلود ۲۵. آینه ایزدنما، حضرت فاطمه زهرا 👈 دانلود ۲۶. کوثر ناب 👈 دانلود ۲۷. بهشت ارغوان، قصه ناتمام فاطمه👈 دانلود ۲۸. مطهره قرآن 👈 دانلود ۲۹. مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت 👈 دانلود ۳۰. مقام لیلة القدری حضرت فاطمه 👈 دانلود ۳۱.ترجمه الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۳۲. فاطمه زهرا، شادمانی دل پیامبر 👈 دانلود ۳۳. وراثت اصطفائی در قرآن 👈 دانلود ۳۴. حضرت فاطمه وارث مقام پیامبران 👈 دانلود ۳۵. الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء 👈 دانلود ۳۶. فاطمیه، حقیقتی در دل افسانه ها 👈 دانلود ۳۷. کتاب علی و مصحف فاطمه 👈 دانلود ۳۸. یاس کبود 👈 دانلود ۳۹. پاسخ به چند شبهه فاطمی 👈 دانلود ۴۰ جنة العاصمة 👈 دانلود ۴۱.آتش در خانه وحی 👈 دانلود ۴۲. اسوه حسنه 👈 دانلود ۴۳. حلقه وصل رسالت و امامت 👈 دانلود ۴۴. صدیقه طاهره (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۴۵. کوثر، معجزه پیغمبر 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا 🔻 کتابهای عربی ۴۶. أسرار فضائل فاطمة س 👈 دانلود ۴۷. المحسن السبط مولود ام سقط 👈 دانلود ۴۸. الفريدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود ۴۹. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۵۰. الصحیح فی کشف بیت فاطمة 👈 دانلود ۵۱. هذه فاطمه (دوره ۸ جلدی) 👈 دانلود ۵۲. الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۳ . فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفى 👈 دانلود ۵۴ . الثغور الباسمه فی مناقب السیده فاطمه 👈 دانلود ۵۵ . فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۵۶ . مسند فاطمه الزهراء و ما ورد فی فضلها 👈 دانلود ۵۷. فضائل فاطمه الزهراء 👈 دانلود ۵۸. احراق بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۹. مقتل فاطمة الزهراء س 👈 دانلود ۶۰. شرح الخطبة الزهراء س 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست و رساندن آن به دست اهل علم و قلم با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه بین‌المللی قم با همکاری برخی نهادها و مراکز علمی برگزار می‌کند: کارگاه راهکارهای ارتقاء سلامت معنوی در ادبیات عرفانی با سخنرانی: حضرت آیت الله علی‌اکبر رشاد حجت‌الاسلام دکتر میثم زنجیرزن حسینی دکتر فاطمه طباطبایی همراه با ارائه گواهی معتبر برای حضور کامل در کارگاه چهارشنبه 7 آذر 1403 ساعت 8 تا 12 قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، سالن ولایت پخش آنلاین: http://ve.qom.ac.ir/riih پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🔴 جلوه ای از محبت امام زمان علیه‌السلام 🔹 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔺 وَ اللَّهِ لَأَنَا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُم‏ 🟢 والله من بیشتر از خودتان دوستتان دارم. 📚بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۲۶۵ ❤️ یکی توی این دنیا هست که تو رو بیشتر از خودت دوست داره: امام زمانت...
هدایت شده از خضراء
♻️ گره از کار دیگران باز کنید. 🔹 آیت الله طباطبایی (ره) گره از کار دیگران باز کنید تا خداوند متعال گره از کار شما بـاز کند؛ و اگر گره به کار دیگران بیاندازید، در کار و زندگی شما هم گره خواهد افتاد.💚🌹
هدایت شده از خضراء
38.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تبحر در تعبیرخواب تبحر آیت الله صدیقین در تعبیر خواب 🎙استاد فاطمی نیا
هدایت شده از سید تقی حسینی عسکرانی حسینی عسکرانی
"Toggle navigation پرسمان دانشگاهیان سنت املاء و استدراج۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۱۴۴۶۸ بازدید چرا با اینکه بعضی از انسان ها گناه کارو خطاهای زیادی مانند دروغ سخن چینی تفرقه دارن در اکثر امورات خود موفق هستند ولی برعکس انسانهای شریف و متدین درطول زندگی خود باید سختیهایه زیادی رو متحمل شوند؟ و اینکه میگویند خداوند به انسانهایی که دوست دارد درد بیشتری میدهد یک بی عدالتی نیست؟ سنت هاي الهيمهلت دادن به كافرانسنت املا و استدراجمكر خداوندامهال و استدراج خداوند را سنت‌هایی است که منطبق بر آنها با عالم انسانی رفتار می‌کند ، این سنتها عین عدالت و ثابت و لایتغیر هستند و هر اقوم و یا فردی بنا به آن‌چه می‌کند و می‌اندیشد، ذیل یکی از این سنت‌ها قرار می‌گیرد. برخورد قهری و تجلی جلالی خداوند برای مؤمن، عین رحمت و جمال است و برخورد لطفی و تجلی جمالی خداوند برای کافر، عین غضب و جلال است. برخورد قهری با مؤمن برای تربیت و ندامت و منع و هدایت او است و برخورد لطفی با کافر برای غافل کردن بیش از پیش او و اضلال و گمراهی او است؛ هرچه برخورد با کافر به ظاهر لطیف‌تر باشد، در باطن شدیدتر است.ازجمله آن سنت‌های الهی در برخورد با مخالفان، سنت املاء‌ و استدراج است. سنت املاء سنّت املاء یا امهال یعنی جلوی کسی را باز گذاشتن و تنبیه نکردن او، تا گناه بر گناه بیفزاید و مستحقّ عذاب بزرگتری شود. خداوند متعال مؤمنین را به حال خود رها نمی کند ؛ بلکه مدام حوادثی برای آنها پیش می آورد که خود را در بند خدا بیابند و احساس کنند که خدایی وجود دارد و کنترل امور به دست اوست؛ لذا از او غفلت نمی کنند. امّا وقتی کسی به این هشدارها پاسخ مناسب نداد و هشدارها را جدّی نگرفت ، خدا نیز او را به حال خود رها می کند و هر چه کرد ، پیامد آن را به نحو آشکار نمی بیند. لذا خدا را به کلّی فراموش نموده و خیال می کند که کنترل تمام امور به دست خود اوست ؛ تا آنجا که به یکباره خداوند متعال او را گرفتار مرگ می کند و می بیند که هیچ چیزی در دست او نیست ؛ امّا دیگر راه بازگشت هم ندارد. آن‌که راه گمراهی پیش گرفت و لجاجت کرد، خداوند به او مهلت و امکانات مخالفت بیشتر را اعطا می‌کند تا او تا آن‌جا که می‌تواند، مخالفت ورزد و مضل گردد. خداوند زود جلوی او را نمی‌گیرد و مانع او نمی‌گردد. خداوند قادر است تا به محض مخالفت، مخالف را طرد و حذف کند، اما او مخالفان را خوب تحمل می‌کند و البته این «تحمل شدن» برای مخالفان «شر» است، ثمره کار عاقبت آشکار می‌گردد. سنت استدراج استدراج از جهت لغوی یعنی به تدریج و پله پله کسی را پائین آوردن یا بالا بردن‌، و در اصطلاح به معنای این است که رتبه کسی را به تدریج پایین بیاورند تا جائی که شقاوت و بدبختی‌اش به نهایت برسد و به ورطه هلاکت بیافتد، این کار با تجدید نعمتی بعد از نعمت دیگر صورت می‌گیرد تا به وسیله التذاذ از نعمات‌، غفلت تشدید شود و شخص سزاوار عذاب شدید گردد. در سنت استدراج‌، نکته اصلی تجدید نعمت پس از نعمت دیگر می‌باشد، از مجموع آیات چنین بدست می آید که خداوند گناهکاران و طغیانگران را طبق یک سنت الهی فورا گرفتار مجازات نمی کند. بلکه درهای نعمت را به روی آنان می گشاید و هر چه طغیان بیشتر شد ،نعمت هم افزونی می یابد که در این صورت از دو حال خارج نیست: الف :یا متنبه می شوند ،که این مصداق هدایت الهی است. ب : یا بر غرور و معاصی آنان افزوده می شود که مضمون استدراج و حرکت تدریجی بسوی عذاب و مجازات دردناکتری است (رجوع شود به تفسیر نمونه ج 7 ص 33 و 34 ج 5 ص 238ـ239.) آیات ا ـ « وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ (اعراف: 182) و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جائی که نمی دانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد. وَ أُمْلی لَهُمْ إِنَّ کَیدی مَتینٌ » (اعراف: 183)ترجمه :و به آنها مهلت می دهم (تا مجازاتشان دردناکتر باشد)؛ زیرا طرح و نقشه من، قوی (و حساب شده) است. 2 ـ « وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ »(آل عمران: 178) ترجمه : آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتى که ما به آنها مى دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (براى امتحان) مهلت مى دهیم تا بر گناه و سرکشى خود بیفزایند، و آنان را عذابى خوارکننده است. 3 ـ « وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَمْلَیْتُ لِلَّذینَ کَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کانَ عِقابِ »(الرعد: 32) ترجمه : و مردم به رسولان پیش از تو هم استهزاء بسیار کردند من هم به کافران فرصت دادم آن گاه ایشان را به عقوبت گرفته و با چه عقاب سخت به کیفر رسانیدم. 4 ـ « وَ أَصْحابُ مَدْیَنَ وَ کُذِّبَ مُوسى فَأَمْلَیْتُ لِلْکافِرینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کانَ نَکیرِ» (الحج: 44) ترجمه
هدایت شده از تسنیم
♦️علامه طهرانی رحمه‌الله علیه: 🔸روزی به جهت عیادت خدمت آیت الله سیدجمال الدین گلپایگانی رسیدم، زیرا آقا سید جمال الدین مدتی بود که به بیماری پروستات مبتلا و بستری بودند و از طرفی برای یکی از فرزندان ایشان حادثه مولمه ای پیش آمده بود که موجب نگرانی ایشان و اهل منزل شده بود، و از طرفی فقر و مضیقه به شدت اهل خانه را تحت تاثیر قرار داده بود. 🔹هنگامی به خدمت ایشان رسیدم دیدم در بستر خوابیده و صحیفه سجادیه را می خواند و همین طور گریه می کند. 🔸من رفتم و کنار ایشان نشستم و از این وقایعی که برای ایشان پیش آمده بود می خواستم ابراز تاسف و تالم کنم که دیدم ایشان صحیفه را بستند و رو کردند به من و فرمودند: 💥آقا سید محمد حسین! من خوشم خوش! کسی که عرفان ندارد نه دنیا دارد نه آخرت! مرا که می بینی با این گرفتاری ها خوشم و هیچ احساس ناراحتی و شِکوِه ابدا و ابدا ندارم. 📚 مطلع انوار/جلد۲ص۴۲۰ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ ✔️ کانال هواداران کوی یار  👇👇👇 🆔 @havadaraneyar
🌷آیت الله : انسان در نهایتا به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت. 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
هدایت شده از م.سادات.م
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی «معرفی شیوه تدبر انفسی در قرآن کریم» ارائه دهنده: حجت الاسلام مصطفی شاه محمدپور ناقدان: حجت الاسلام دکتر محمدتقی دیاری حجت الاسلام دکتر عباس ایزدپناه دکتر محمدرضا عزتی فردوئی دبیر علمی: سید مهدی موسوی ♦️ زمان: دوشنبه 26 آذر 1403، ساعت 10 ♦️ مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️پخش آنلاین 🆔 http://ve.qom.ac.ir/riih پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
▪️ظلمت از ظلمت زاییده میشود مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره): عارف عظیم الشان مرحوم آیت الله میرزاجواد آقا ملکی تبریزی (ره) می‌فرمودند : "ظلمت از ظلمت زاییده میشود" اگر انسان با یک گناه مماشات کند ، این زمینه ساز ارتکاب گناهان دیگر خواهد شد. مثلا می‌گوید به فلان مجلس گناه میروم اما خودم مرتکب گناه نمی‌شوم؛ همین فکر زمینه ی گناه را برای او فراهم می‌کند و این ظلمت ، ظلمت های دیگری در پی دارد. انسان نباید با هیچ گناهی که مرتکب می‌شود مماشات کند چون خطرناک است. حضرت رضا (ع) میفرمایند : "گناهان کوچک، راه هایی به سوی گناهان بزرگ است" گناه کردن ، نافرمانی ربّ العالمین است و اگر هم از دید ما کوچک باشد ، باید ببینیم نافرمانی چه کسی را میکنیم! @fateminia
🔸️فهمیدن دین ،خیلی زحمت میخواهد مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره): فهم و درک دین ، خیلی هنر و زحمت می‌خواهد. فهمیدن دین غیر از مقدس بازی و جانماز آب کشیدن است. بخش مهمی از معارف دینی با زحمات فراوان محدثین و علمای بزرگ شیعه ، از طریق روایات نورانی اهل بیت (علیهم السلام) به دست ما رسیده است. جایگاه احاديث معصومین (ع) بسیار بالاست ؛ نباید هر کسی که مختصری درس خوانده به نقل و تفسیر روایات روی بیاورد! در گذشته علمای بزرگ به کسانی که اهلیت نقل و فهم روایات را داشتند ، "اجازه ی روایت" می‌دادند. این اجازه حاکی از جهات معنوی و علمی فرد بود همچون عدالت و تقوا ، شناخت رجال و راویان حدیث ، متن شناسی ، تسلط بر ادبیات عرب، شناخت لحن معصومین (ع)، احاطه به اصول و قواعد کلامی و اعتقادی. این در زمان ما نیز ضروری است و کسی که مثلا می خواهد منبر برود ، باید دید اهلیت روایت و فهم حدیث دارد یا خیر! فردی روحانی در همین صدا و سیما روایتی نقل کرد که زبانم لال ، عصمت وجود نورانی حضرت زهرا (ع) را زیر سوال میبرد! بعد هم که اعتراض کنیم می‌گوید آقا در کتاب چاپ شده است! عزیز من! بله در کتاب چاپ شده ، اما مگر هر آنچه چاپ شده درست است؟ پس علم تو کجا رفته ؟! نباید بررسی کنی که این روایت با اصول و قواعد سازگار است یا خیر؟! اگر در کتاب چاپ کنند که دو دو تا می‌شود پنج تا ، به این معناست که درست است !؟ حال هم که عده ای به راحتی از طریق موبایل هر روایتی می‌بینند، برای دیگران ارسال می‌کنند! @fateminia
هدایت شده از سید استاد فاطمی نیا
🔹️شیعه امام علی(ع) ناسزا نمیگوید مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره): ای مردم! این‌قدر بدانید و آگاه باشید که امیرالمؤمنین (ع) اوّل مظلوم عالم است. بیان کردن ظلم‌هایی که بر حضرت شده است، بسیار طول می‌کشد. با همه‌ی این مظلومیّت ، به اصحاب خود فرمودند: «إِنِّی أَکْرَهُ لَکُمْ أَنْ تَکُونُوا سَبَّابِینَ» من دوست ندارم شما از ناسزاگویان باشید! مگر ما شیعه‌ی امیرالمؤمنین (ع) نیستیم؟ اصلا نباید ناسزا بگوییم. صاحب دلی بود، یکبار سگی به طرف او آمد، مودبانه به سگ گفت:بفرمایید بروید! از او ایراد گرفتند که این سگ که دیگر این تشریفات را ندارد! به نکته ی لطیفی اشاره کردند. فرمودند : اصلا نمی‌خواهم زبانم به حرف بد عادت کند؛ ممکن است چیزی به این سگ بگویم و زبانم عادت کند و یک وقت از یاد ببرم به یک انسان هم بگویم. @fateminiya_ir
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی «معرفی شیوه تدبر انفسی در قرآن کریم» ارائه دهنده: حجت الاسلام مصطفی شاه محمدپور ناقدان: حجت الاسلام دکتر محمدتقی دیاری حجت الاسلام دکتر عباس ایزدپناه دکتر محمدرضا عزتی فردوئی دبیر علمی: دکتر روح الله داوری ♦️ زمان: دوشنبه 10 دی 1403، ساعت 10 ♦️ مکان: دانشگاه قم، ساختمان کتابخانه مرکزی، طبقه همکف، پژوهشکده علوم انسانی اسلامی، سالن جلسات ▫️پخش آنلاین 🆔 http://ve.qom.ac.ir/riih پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
سلام به همه دوستان لطفا اگر کسی از دانشجویان و اساتید بزرگوار تمایل به شرکت در همایش فقیه سالک(همایش عرفانی با استفاده از اساتید بزرگ ) دارد لطفا به ایدی بنده @Hojaji0 پیام دهید در صورت رسیدن به ظرفیت (حدود ۱۴ نفر )انشاءالله چهار شنبه ساعت ۶ و نیم از دانشگاه قم به سمت تهران رفته و حدود ساعت ۳ به قم برمیگردیم
برگشت ساعت ۳ نیست اگر تهران برویم زیارت شاعبدالعظیم هم هست
🔹️پناه بردن به خدا هنگام ناراحتی مرحوم آیت الله فاطمی نیا (ره): سیدالساجدین(ع) در دعای شریف مکارم الاخلاق میفرمایند: «اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ» خدایا اگر غصه خوردم و ناراحت بودم، تو ذخیره‌ی من هستی. معنای «عُدَّه» چیست؟ چیزی را که از مال و سلاح و پول و آذوقه برای حوادث دهر ذخیره شود، به این عدّه می‌گویند. خدایا «إِنْ حَزِنْتُ» اگر غصّه خوردم، تو ذخیره‌ی من هستی. آدم غصّه‌دار می‌شود، بالاخره بشر هستیم، در این دنیا کسی بی‌غم نباشد. هر زمان غصّه داری جدّاً خدا را باور کن، خدا قادر است برطرف کند. غصّه که می‌خورید، به خدا پناه ببرید. در رحمت او باز است. کانال رسول علیخانی
هدایت شده از علی
افسوس كه آنچه برده ام باختنی است.. بشناخته ها تمام نشناختنی است… برداشته ام هر آنچه بايد بگذاشت… بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی است…
🕯 نامه معنوی مرحوم علامه آقاسیدعلی قاضی به شاگردانش در آغاز ماه رجب المرجب ۸۶ سال پیش، در روز شنبه پنجم شهریورماه ۱۳۱۷ و یک روز مانده به آغاز ماه رجب، مرحوم قاضی (آیت‌الله سیدعلی قاضی استاد علامه طباطبایی) نامه‌ای معنوی به شاگردان خود نوشت و در آن به اهمیت، عظمت و معنویت ماه رجب( ماه امیرالمؤمنین ع) پرداخت. او در قالب دستوراتی عملی، شاگردان را به بهره‌گیری از این فرصت گران‌بها فراخواند. بسم الل‍ه الرحمن الرحیم الحمد للّٰه رب العالمین، و الصلوة و السلام علی الرسول المبین، و وزیره الوصیّ الأمین، و أبناءهما الخلفاء الراشدین و الذریة الطاهرین، و الخلف الصالح و الماء المعین. صلّی الل‍ه و سلّم علیهم أجمعین. هشدار: اکنون در ماه‌های حرام هستید تیقّظ کن! تا زاد و توشه‌ات بیفزاید و این فرصت را غنیمت شمار. شب‌هایش را اقامه بدار و روزهایش را روزه بگیر، تا شاکر پروردگاری باشی که در فضل و لطفش کامل و سرشار است. در شب‌ها بسیار کم بخواب، بلکه بیدار بمان و شب‌زنده‌داری کن. چه بسیار عاشقانی که شب را در بیداری می‌گذرانند و نمی‌خوابند. قرآن کتاب حقیقت را با صوتی نیکو و حزین بخوان، که نورش تاریکی‌ها را روشن می‌کند. و هیچ محتوایی نمی‌تواند مانند آن باشد. کسی که غیر از این ادعا کند، خطا کرده است. ۱. توبه کنید: به‌ویژه شب جمعه یا روز یکشنبه پیش از شروع ماه رجب، نماز توبه را به‌جای آورید. پس از توبه، باید از گناهان کبیره و صغیره اجتناب کنید. بر اساس شرایط، بار دیگر نماز توبه را در دومین روز ماه رجب بخوانید. ۲. محاسبه و مراقبه: هماهنگ با شرایط، بر مراقبه‌ی کوچک و بزرگ، محاسبه اعمال و معاقبه (خودتنبیهی برای لغزش‌ها) همت گمارید، چراکه این زمینه‌ساز رشد برای کسانی است که می‌خواهند بیدار شوند و خشیتی در دل داشته باشند. ۳. اقامه نماز و نوافل همراه با حضور قلب: نمازهای واجب را در بهترین اوقات خود به‌جا آورید (به همراه نوافل، که در مجموع ۵۱ رکعت است). اگر توان انجام همهٔ آن‌ها را ندارید، ۴۴ رکعت را به جا آورید و اگر باز هم موانع اجازه نمی‌دهند، به نماز «اوّابین» اکتفا کنید. ۴. نماز شب: هیچ راه گریزی برای مؤمنان از نماز شب وجود ندارد. عجیب است این‌که کسی کمالات را جست‌وجو کند، اما شب‌زنده‌داری نکند. هیچ‌کس بدون شب‌زنده‌داری به مرتبه‌ای از کمال نرسیده است. ۵. تلاوت قرآن: قرآن را شب‌ها با صدایی حزین و به‌گونه‌ای نیکو بخوانید، زیرا این شراب مؤمنان است. ۶. دعای فرج و استغفار: دعای فرج حضرت ولی‌عصر (عج) را در قنوت نماز وتر یا هر روز بخوانید. هم‌چنین بر استغفار تمرکز داشته باشید تا عیوب و گناهانتان را جبران کنید. ۷. ذکر بعد از نماز: پس از نمازهای واجب، تسبیحات حضرت فاطمة الزهرا (س) را ترک نکنید. این یکی از بزرگ‌ترین ذکرهاست و باید حداقل در هر مجلس یک دور آن را انجام دهید. ۸. زیارت اهل قبور: قبور مؤمنان را مرتب زیارت کنید، اما زیارت در شب را ترک کنید و فقط روزانه انجام دهید. ۹. ارتباط با مؤمنان و اهل خیر: ارتباط خود را با برادران مؤمن و نیکوکار حفظ کنید و این روابط را غنیمت شمارید، زیرا آن‌ها یارانی در مسیر سخت هستند. ۱۰. زیارت مساجد و اماکن مقدسه: مسیر خود را برای زیارت مشاهد مشرفه یا مساجد مقدس تغییر دهید. شخص مؤمن در مسجد همچون ماهی در آب است. هشدار درباره دنیا: خود را فریب ندهید! دنیا ما را به خود مشغول ساخته، ما را فریفته و به بیراهه کشانده است. امّا دنیا از آنِ ما نیست؛ خوشا به حال مردانی که وجودشان در ناسوت است، ولی دل‌هایشان در ملکوت! اینان همان‌هایند که در ظاهر کم‌شمارند، ولی در حقیقت بسیارند. 📚 منبع: (صفحاتٌ من تاریخ الأعلام فی النجف الأشرف، سید حسن قاضی ،ج۱، ص۱۸۵–۱۸۸) https://eitaa.com/howzeh_emamreza
بچه های عزیزم سلام مشهد دعاگوی همه تان هستم از حر م پیام می دهم با آرامش درس بخوانید سوال اختیاری هم دارید...