eitaa logo
انجمن علمی عرفان دانشگاه قم
62 دنبال‌کننده
144 عکس
108 ویدیو
9 فایل
ارتباط با دبیرانجمن (واحد خواهران) ⬇️ @Manati
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 | تسلیم عاشقانه! 🔸 قُلت لأبی عَبدِالله عَلیهِ السلام بِأيِّ شَیء عُلِمُ المؤمنُ أنّهُ مُؤمِنٌ؟ قال: بِالتَّسليمِ للّهِِ و الرِّضا بما وَرَدَ علَيهِ مِن سُرورٍ و سَخَطٍ 🔹 از امام صادق علیه السلام پرسیده شد: از كجا دانسته مى شود كسى مؤمن است؟ ایشان فرمودند: از تسليم او در برابر خدا و خرسنديش به هر خوشى و ناخوشى كه به او رسد. 📍 اصول كافی، ج ۳، ص ۳۰۱ ⚜ آیت الله 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تسلط جاودانه بر نفس! 🔻 نفوس قوی توان تصرف در مراتب نباتی و حیوانی نفس را نیز دارا هستند. برخی از حکما بر این باورند که بعضی از نفوس نیرومند تا قرن ها نفوذ خود را بر بدن خویش حفظ می کنند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 گذر از زیست جهان مادی نفس به زیست جهان ملکوتی نفس 🔻 هنگامی که به لحاظ معرفت و شناخت از حواجز ملکی عبور کردیم و از عالم ملک و سامانه علی معلولی آن فراتر رفتیم زمان و مکان معنای دیگری می بیایند و آنچه که به عنوان معروف است رخ می دهد. انسان در آنجا از تاثیر عوامل مادی حرکت خارج شده و دیگر عوارض مادی مانع حرکت او نمی شوند و به ابزار مادی برای حرکت نیازی ندارد. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 مرتبه و نیروی نفس در اعمال اراده 🔻 نفوس قوی با خود اشیائی را خلق می کنند همانگونه که امام کاظم(ع) با اشاره به تصویر شیر روی پرده شیری را پدید آوردند. چنین نفسی به عنوان مجلای الهی کار الهی انجام می دهد و نه تنها در بدن خویش بلکه در جهان پیرامون خود نیز تصرف می کند و این به مرتبه و نیروی نفس در اعمال اراده و ورود در خلق و امر بستگی دارد. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
✍شبلی مرد عارفی بود که شاگردان زیادی داشت و حتی مردم عامه هم مرید او بودند و آوازه اش همه جا پیچیده بود. روزی شبلی به شهری می رود آن زمان که عکس و بنر نبوده که همه همدیگر را بشناسند. 🔸شبلی به نانوایی رفته درخواست نان می کند، ولی چون لباس مندرس و کهنه ای به تن داشت نانوا به ایشان نان نداد. شبلی رفت. مردی که آنجا بود همشهری شبلی بود، به نانوا گفت: این مرد را می شناسی؟ 🔹نانوا گفت: نه. آن مرد گفت: این شبلی بود. نانوا گفت: من از مریدان اویم. سپس دوید دنبال شبلی که آقا من می خواهم با شما باشم. شاگرد شما باشم. شبلی قبول نکرد. 🔸نانوا گفت: اگر قبول کنید من امشب تمام آبادی را شام می دهم. شبلی قبول کرد. وقتی همه شام خوردند نانوا گفت: شبلی من سوالی دارم. شبلی گفت: بپرس. نانوا گفت: 🔹دوزخ یعنی چه؟ شبلی جواب داد: دوزخ یعنی اینکه تو برای رضای خدا یک نان به شبلی ندادی ولی برای رضای دل شبلی یک آبادی را شام دادی. ✍به قول مولوی پس عزا بر خود کنید ای خفتگان زان که بد مرگی است این خواب گران
هنر دیدار حق جلسه ۶۷ ص۳ می‌فرماید إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَـٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ نحن اولیاءکم فی الدنیا و فی الاخره بااستقامت ملایکه بر انسان نازل میشوند و نتیجه‌ی نزول ملایکه این است که شما به مقامی برسید که هیچ جایی برای خوف نسبت به آینده و حزن نسبت به گذشته نداشته باشید مسیر طولانی ،استقامت و عزم می‌طلبد و انسان‌ها به اندازه‌ی استقامت و عزمشان ارزشمندند. امام خمینی می فرماید انسانی که عزم ندارد اساسا به صورت انسان محشور نمیشود و ما روزی ده بار در نماز این استقامت رامی‌طلبیم اهدنا الصراط المستقیم ،یعنی خدایا هر عامل درونی و بیرونی که ما را باز بدارد،ما مجددا شروع می‌کنیم برای فراموش نکردن ذکر با نفس یک تسبیح در دست داشته باشید یا عادت بدهیدو با بندهای انگشتتان این کار را انجام بدهید می‌توانید انگشتان هر دست برای یک معصوم نیت کنید که به شما یک انرژی بیشتری بدهد می‌توانید وقتی دو دست را تمام کردید برای یک معصوم صلوات بفرستید هر کدی که دوست دارید برای خودتان بگذارید تا اینکه مدت زمان بیشتری را درطول روز دم و بازدم به اختیار شما انرژی‌های توحید عالم را جذب کند وهستی توحیدی شما را گسترش بدهد وقتی تنفستان را با ذکر تنظیم می‌کنید خودبه‌خود خودتان را در مجموعه‌ی هستی یکپارچه‌ای می‌بینید حرکت یک گلبول قرمز در بدن. رابطه خودتان باخداوند‌را که رابطه‌ی من و او می‌دیدید کم‌کم نزدیک میشوید رابطه را من و تو می‌بینید از این نزدیک‌تر می‌شوید رابطه را او او می‌بینید خودمان را فعلی از حق می‌بینیم که جدا از او نیست .اوست که دارد در شان خودش میدمد برای اینکه این شان را لحظه به لحظه آن به آن بزرگتر بکند و اینرا نزدیک‌ترین رابطه‌ی با حق ببینید توجه کنید که نماز قضا دارد ولی حضور قضا ندارد چون آن لحظه‌ای که بدون حضور سپری بشود برای همیشه از دست رفته‌ است.در آن‌های زندگی همه برای هم دعا بکنیم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
با حضرت مهدی‹عج› صحبت‌کنید، با ایشان‌ انس‌ بگیرید، +بگو: در این‌ اخلاقم‌ گیر کردم شما کمکم‌ ڪنید... +بگو: دلم گرفته، شما دعا کنید برایم +بگو فلان مشکلو دارم کمکم کنید حل بشه +بگو در انتخاب مسیر اشتباه کردم شما راه بلدید، راه نشانم دهید +بگو می‌خواهم در نمازم توجه و حضور قلب داشته باشم کمکم کنید آقاجان +بگو آقا، می خوام بدردبخور شما باشم دستم رو بگیرید آقا +بگو، می‌خوام دوباره از نو شروع کنم، دعا کنید قلبم محکم شود +بگو شیطون گولم زد، کمکم کنید دیگه نمی‌خوام برگردم +بگو روحم رو آماده پرواز کنید و پروازش بدین +بگو آقا جان نمی‌خوام زمین گیر بشم زمان‌‌ غیبتِ‌ حضرت زمان‌ِ تربیت‌شدن‌ است‌.. بعضی اوقات که دلت تنگ میشه برای آقا بهشون بگو +بگو آقا خیلی دلم براتون تنگ شده... +بگو آقا برای حالتون دعا می‌کنم که خوب باشه +بگو آقا دعایم کنید اونی باشم که هر وقت می‌بینینش لذت ببرید +بگو آقا می خوام بیشتر به یادتون باشم +بگو آقا می خوام تاثیر گذار باشم برای فرجتون +دعای سلامتی آقا رو بخون +بگو آقا نگرانتون +دعای فرج بخون می خوای با آقا حرف بزنی؟ اینجوری شروع کن تا جواب خاص ببینی خیلی زیباست این راه، خیلی شیرینه بزن رو قلب تا ببینی 💚 💚 💚
این زیبایی و آراستگی را در حد خود طبیعی دیدیم. هجرت یعنی شکستن این نگاه و تسری این علاقه به آراستگی آن خودمتعالی و ترک کردن کوچکترین حرکتی که با کرامت انسانی خلیفه‌اللهی و شان الهی بودن ناسازگاری دارد .بایدتلاش بکنیم عاشق این خود متعالی و خود حقیقیمان بشویم و اگر برای این خود طبیعی ارزش قایلیم صرفا به جهت اینکه ابزارو مرکبی است که می‌تواند خود متعالی ما را به حیات حقیقی خودش نزدیک‌تر کند.قرآن می‌فرماید: ان الدار الآخرة لهی حیوان،حیات حقیقی درآخرت است.آخرت یعنی باطن عالم، اگر ما بتوانیم همین طور که در دنیا زندگی می‌کنیم از ظاهر عبور کنیم و در باطن سیرکنیم از ظاهر وجودمان گذر کنیم به خود متعالی مان عشق بورزیم این حیات واقعی نصیب ما میشود و اگر این تمرین را استمرار ببخشیم تولدی دوباره مییابیم. همانطور که منسوب به حضرت عیسی است که می‌فرماید: لن يلج ملكوت السموات والأرض من لم يولد مرتين ،اگر کسی برای بار دوم متولد نشود بهره‌ای از عالم ملکوت ندارد. همینطور که انسان از عالم رحم به عالم طبیعت آمده، به ازای این تولد باید از عالم طبیعت به باطن عالم ورود پیدا بکند و از ارتباط با عالم ملکوت بهره ببرد. همینطور در ارتباط با خداوند او را ربی بدانیم که از ما به ما عاشق‌تراست جنس این رب،رحمت و کرم و جود و عشق است و توجه تمامی که به رفع نقص و هدایت ما به سمت کمال دارد از عشق مابه خودمان و به کمال وجودیمان بیشتر است بنابراین در کل عالم هستی جز وجود ،صفات و فعل او چیزی نبینیم همه‌ی زیبایی‌های عالم را تجلی وجود او ببینیم در مقام عمل، جز به کسب توجه و رضا و تایید او فعلی را انجام ندهیم وبا به رخ کشیدن نعمت‌های او عشق او را به خودمان باور کنیم و از انتساب به چنین ربی‌،احساس افتخار و بزرگی همه‌ی قلبمان رافرا بگیرد. در ارتباط با هستی به پیوستگی و یگانگی و وحدت عالم توجه داشته باشیم که همه‌ی حقیقت هستی یک وجود بیشتر نیست.تمام کثرات آب ،نور، حرارت، میلیاردها میلیارد موجود طبیعی همه با هم پیوند و پیوستگی دارند که یک حقیقت واحد را می‌سازند بنابراین وجود ما از زمین ،آسمان حیوانات گیاهان جمادات، جدا نیست با آنها رابطه‌ی لطیفانه برقرار کنیم مثل آبی که تا عمق اشیا نفوذ می‌کند بدون اینکه استقلالش‌را از دست بدهد. انقدر لطیف باشیم که با حقیقت وجودی همه‌ی موجودات در بیامیزیم در عین حال لوازم هویت استقلالی خودمان را هم ببینیم که کوچکترین حرکت ما که به اختیار ما و به اراده و خواست ما وابسته‌است در مجموعه‌ی عالم تاثیر می‌گذارد ،در عین اینکه وجود مستقلی هستیم با همه‌ی هستی پیوند داریم .اینکه خداوند میفرماید که و عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا ،بندگان رحمان همان کسانی هستند که روی زمین با خضوع قدم برمی‌دارند .این خضوع نتیجه‌ی آن احساس پیوندیست که عبدالرحمن با زمین و سایر جلوه‌های هستی برقرار می‌کنند .درارتباط با دیگران همینطور که در بحث انفاق و به پر کردن خلا وجودی و امکاناتی افراد، حس مسئولیت کنیم ،باید انسان را بزرگترین آیت الهی و شان عظیم خداوند ببینیم و قلبمان رابه طور کامل بتوانیم با آن‌ها جفت کنیم مادر بین موجودات عالم طبیعت، عمیق‌ترین ارتباط را در حوزه‌ی انسانی می‌توانیم تجربه کنیم تبادل افکار، تبادل احساسات یعنی در برخورد با هر فردی، آنچنان به ارتباطمان عمق ببخشیم که در او ابتهاج و ذوق ایجاد بشود و در وجود خودمان هم انبساط احساس بکنیم. از بزرگ‌ترین مجاری دریافت آگاهی ،محبت کردن است.این پیوند عمیق موجب در هم تنیده شدن انرژی‌های وجود افراد میشود و ایجاد معرفت و آگاهی می‌کند.اگر خصلت‌هایی در انسان‌ها را نمی‌پسندیم این نگاه را در خودمان تقویت بکنیم که شرایط جبری متفاوت بستری ایجاد کرده که جلوه‌های حق متفاوت باشد. فکر بکنیم زیبایی‌های افراد را ببینیم ،نقصهای آن‌ها را متوجه محدودیت شرایط جبری بکنیم به این شکل یک ارتباط محبتی عمیقی بین ما و دیگران ایجاد می‌شود که آگاهی حضوری ما را ،عواطف توحیدی‌ما را گسترش می‌دهد. همه‌ی موجودات عالم قیوم بودن خداوند، وشهید بودن خداوند و از صفات کمالی متفاوت حق را زمزمه می‌کنند .باید در ارتباط با آن‌ها ،ارتباطمان با خدایی عمیق شودکه همه‌ی عالم راپرکرده و در ذره ذره ی عالم حضور دارد و بر آنها احاطه دارد. موسیی نیست که دعوی انا الحق شنود ورنه این زمزمه در هیچ شجری نیست که نیست در ارتباط با هر موجودی ابتدا تماشاگر فعل حق باشیم وبعد با صفات کمالی آن موجود تماشاگر اسما وصفات متفاوت معرفی ذات حق تعالی باشیم .السلام علیکم
🔴 ابن‌سینا و عیاشی! برخی از گزارشگران زندگی سعی کرده‌اند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شراب‌خوار و در نتیجه بی‌اعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابن‌سینا می‌گوید: افزون بر مشغله‌های سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.» بنده نمی‌دانم منبع برای چنین انتسابی به ابن‌سینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابن‌سینا، دو بخش از زندگی‌نامه کوتاه‌نوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشته‌اند: خود ابن‌سینا می‌گوید: «شبها به خانه می‌آمدم و چراغ را روشن می‌کردم و مشغول خواندن و نوشتن می‌شدم و هرگاه خواب به سراغم می‌آمد یا احساس ضعف می‌کردم، ظرفی «شراب» می‌نوشیدم و قوت خود را باز می‌یافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب می‌رفتم، خواب آن مسائل را می‌دیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً‌ در عالم رؤیا می‌یافتم» به نظر می‌رسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شراب‌خواری ابن‌سینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابن‌سینا در این عبارات می‌گویید یک «نوشیدنی خواب‌زدا» و «نیروزا» می‌نوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیت‌های علمی‌ و فلسفی‌ام ادامه دهم و این غیر از می‌‌خواری و می‌گساری است! افزون بر این، خود ابن‌سینا در جملاتی قبل از آن جملات پیش‌گفته، چنین می‌نویسد: «هرگاه در پاسخ مسأله‌ای می‌ماندم و نمی‌توانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد می‌رفتم و نماز می‌گذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری می‌کردم تا آنکه گره آن گشوده می‌شد و مشکل بر من آسان می‌گشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شراب‌خواری و مستی و می‌گساری نمی‌تواند سازگار باشد. بخش دیگری از زندگی‌نامه ابن‌سینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید از ملاقات شیخ‌ ابوالقاسم کرمانی با ابن‌سینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابن‌سینا را در کتابچه‌ای به ابن‌سینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته ده‌تایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته می‌نوشت و می‌نوشید تا نیمه‌های شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبح‌هنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ‌ نقدهای منطق‌دانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!» دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان می‌دهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خواب‌زدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مست‌کننده! وصیت‌نامه مشهور او که خطاب به عده‌ای از دوستانش و طبق برخی از گزارش‌ها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است: «بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالی‌ترین سکنات روزه است و نافع‌ترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...» حالات شیخ‌ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش حکایت می‌دهد: «هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکرده‌ها یا بدکرده‌های خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.» 🖊احمدحسین شریفی کانال 🔻 https://eitaa.com/joinchat/797376683C55ecb6194e
🔰 مبنای فلسفی حکمرانی مسئولانه 💠 هر نظام و سیستم، برای کارکرد صحیح و تحقق اهداف خود نیازمند یک فلسفه مبنایی منسجم در قالب یک نظام ارزشی مستدل می باشد. این نظام ارزشی، ناظر به عینیتها و الگوریتمهای گوناگون اعمال حکمرانی و بازخوردها امتداد فلسفی می یابد و یک چارچوب و هندسه فکری یکپارچه ایجاد می کند. 🔹 نظام ارزش‌ها بوسیله عالمان، فقیهان، اندیشمندان و فیلسوفان استخراج می‌گردد اما امتداد فلسفی و الگوریتم‌ها بوسیله متخصصینی ایجاد می‌گردد که ضمن داشتن تفکر فلسفی و سیستمی، در حوزه‌های مختلف علم نیز صاحب تخصص و اندیشه هستند. الگوریتم‌هایی که به این وسیله تولید می‌گردد در واقع فناوری‌های نرم و نوین حکمرانی مسئولانه و توحیدی هستند. حکمرانی که بر یک مبنای فلسفی منسجم شکل می گیرد دارای یکپارچگی و هماهنگی و هم افزایی در اجرا و هدف خواهد بود. 🔹 به طور خلاصه، مبنای فلسفی منسجم مزایای زیر را برای حکمرانی به همراه دارد: ▫️ حکمرانی را از حالت جزیره ای و ناهماهنگ به حکمرانی یکپارچه و هم افزا تبدیل می کند ▫️ مسیر حل شبکه تو در توی مشکلات را مشخص می کند ▫️ بجای راه حلهای سلیقه ای با ظاهر کارشناسی، بستری برای ارائه راه حلهای علمی برای مسائل فراهم می کند ▫️ راه حلهای مسائل مختلف بجای تضاد با یکدیگر (وضعیت کنونی در کشور) با یکدیگر هم افزا می شود 🔸 بنابراین در موضوع حکمرانی، ارائه یک فلسفه مبنایی و هندسه فکری منتج از آن، مقدم بر دیگر مباحث است. 👈 نظام حکمرانی مسئولانه سیستمی است که بر فلسفه منسجم «ایفای مسئولیتها» بنا نهاده شده است و چون ایفای مسئولیتها را حق الله و حق الناس می داند از تحقق این هدف کوتاه نمی آید. با امتداد این مبنا، هندسه های فکری ایجاد می کند که چارچوبی برای قرار گیری اجزاء و ساختارهای حکمرانی می باشد. در حکمرانی مسئولانه، اعطای تمام ارتقاها و مزایای شغلی، وابسته به ایفای مسئولیتهای متولیان و دستگاههای مربوط می باشد. طرح حکمرانی مسئولانه را می توانید از اینجا مطالعه کنید. 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه در ایتا @hokmrani_masoulaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎منبر کوتاه 🔖 🎥 🔅خاطره شنیدنی از مرحوم آیت الله و ارزش زائر حرم سلام الله علیها 🎙آیت الله 👇کانال سخنرانی های کوتاه 👇👇 👌رسانه دینی 👇💯 ╭┅─────────┅╮ ✅@sokhan_dan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رفتار شما با نماز شب، مثل نماز فریضه باشد. |درس اخلاق امام خامنه ای ─┅═ঊ🌿ঈ═┅─ @adabetarigh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک مدیر مدرسه در روز شروع کلاس‌ها کتاب‌های درسی را به اولیاء معرفی کرد. ببینید چقدر زیبا کتاب قرآن را معرفی می‌کند. 😍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تمام عرفان و سیر و سلوک در یک کلام 📌گاهی علم توحید انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم فقه انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم می فرستد 📌گاهی علم عرفان انسان را به جهنم می فرستد 📚با علم درست نمیشه تزکیه لازم است💚 ❤️‍🩹تا تزکیه نکنیم و تقوا نداشته باشیم هیچ علمی به درد ما نمیخوره و همچنین تمام امور ما هم لنگ است 🔰مکتب علّامه🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 https://eitaa.com/joinchat/2933981274C35bc67fe34
بسم الله الرحمن الرحیم ادامه مباحث توحیدی ادامه آیةالکرسی در ابتدای آیه که الله لا اله الا هو الحی القیوم، حیات حق تعالی را که تنها موجود حی هست وقیوم بودن او را نسبت به سایر موجودات به جهت رابطه‌ی تجلی بیان‌کرد و بعد لا تاخذه سنة ولا نوم که هیچ کاملی از قبیل چرت و خواب با تسلط خود نمی‌تواند قیومیت حق را از کار بیندازد ادامه می‌فرماید:له مافی السماوات و الارض تمام موجودات آسمان‌ها و زمین برای حق تعالاست .مالکیت همه‌ی موجودات به صورت مالکیت حقیقی ازآن خداوند است چراکه موجود، همه‌ی وجودش رابطه و تعلق به حق تعالی است ،حقیقتی جز این ارتباط ندارد قیومیت خداوند بدون این مالکیت امکان ندارد پس ابتدا وحدانیت خدا ،بعد الوهیت ،بعد قیومیت، سپس مالکیت او را نسبت به آسمان‌ها و زمین آورده است.چون قیومیت وقتی تمام است که صاحبش مالک حقیقی همه‌ی آسمان‌هاو زمین باشد. خدای تعالی هم نسبت به موجودات دارای مِلک و هم دارای مُلک است مِلک یعنی نسبتش با موجودات عالم اینگونه هست که ذات موجودات، اوصاف موجودات ،آثار همه قایم به ذات خداوند است.نسبت به ذات موجودات مالکیت دارد هم به نظام آثار موجودات مالکیت دارد چون اوصاف و آثار هرموجودی به ذات اوست وقتی ذاتش قایم به ذات خداست حقیقتا آثار و اوصافش هم آموزات باد با توجه به این معنا وطن مطلع همه‌ی عالم هستیم خدای صبحانه و هیچ تصرفی از کسی و چیزی دیده نمیشود مگر اینکه آن تصرف هم از خداست به همین جهت می‌فرماید من ذا الذی یشفع عمده الا باذنه چه کسی نزد او می‌تواند شفاعت بکند مگر به اذن او. شفاعت، شفع به معنای جفت‌شدن، واسطه‌ای که موجب رساندن خیر یا دفع شر از موجودی می‌شود مثلا آب وقتی که با خاک شفع میشود، جفت میشود موجب میشود که آنچه که از استعداد، درون دانه هست هویدا بشود. بنابراین این آب و خاک با دانه‌شفع میشوند و مدد می‌کنند که این خیر رشد به او برسد .تمام علل و اسبابی که در عالم کار می‌کنند واسطه‌هایی هستند که به موجودات خیر می‌رسانند یا از آن‌ها دفع شر می‌کنند اما همگی به اذن خدا ،یعنی این امری که به دست آن‌هاست با سلطنت الهی و با تصرف خداوند منافاتی ندارد. چرا ؟چون خداونداین اثر را به موجود بخشیده در عین‌حال استقلالی در این تاثیر بخشی ندارد به طوریکه خداوند قادر نباشد که جلوی تاثیر او را بگیرد همینطور که خداوند لحظه‌به‌لحظه به هر موجودی وجود می‌بخشد تاثیر را هم لحظه‌به‌لحظه به دنبال آن وجود دارد اگر خداوند نخواهد که موجودی تاثیر خودش، آن اثر خاص خودش را در عالم داشته باشد چون قیومیت مطلقه وسلطنت مطلقه‌ی عالم به دست خداوند است می‌تواند ازطریق وسایط دیگر آن واسطه‌ای را که تاثیرش را اراده نکرده، آن را از کار بیندازد. همان‌طوریکه به عنوان مثال انسان می‌تواند برای غلبه بر آتش با بهره‌گیری از آب یا بهره‌گیری از اکسیژن شدید اثر آتش را از بین ببرد آن را خاموش کند و هر چقدر علم و قدرتش بیشتر است ،تسلطش به این علل تکوینی بیشتر است. همینطور خداوند با علم بی‌نهایت و با قدرت بی‌نهایتش به تمام این علل و اسباب تکوینی تسلط دارد بنابراین هیچ امری از هیچ علل طبیعی صورت نمی گیردمگر به اذن حق‌تعالی و به اراده‌ی او. اگر نخواهد چیزی در عالم رخ بدهد امکان رخ دادنش وجود ندارد پس باز هم سلطنت خداوند و قیومیت مطلق خداوند را هیچ چیزی مورد خدشه قرار نمی‌دهد. در نظام دعا و درخواست انسانی هم همینطور است یعنی اگر اسباب و علل طبیعی یک امری را برای انسان به وجود آورده باشند حالا انسان دعا می‌کند و درخواست می‌کند اگر که این درخواست مورد قبول الهی باشد با یک سلسله از علل طبیعی ،آن سلسله علل طبیعی را که موجب شری شده ،خداوند از بین می‌برد. خود آن دعا و درخواست هم یکی از اسباب عالم است بنابراین هیچ کاری در عالم خارج از سنت الهی انجام نمیشود از طرفی تمام این سنن در سلطه‌ی حق تعالاست این دعا و درخواست هم حتما نباید زبانی باشد تکوینی هم میشود.همینطور که تمام موجودات عالم در هر آنی از خداوند سوال دارند یسئله من فی‌السماوات والارض کل یوم هو فی شأن در واقع در نظام مسببات این اسباب گویا که از فضل و جود و رحمت الهی مدد می‌گیرد و سوال همه‌ی موجودات را پاسخ می‌دهد بعد می‌فرماید یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم خداوند چنان
هدایت شده از احمدحسین شریفی
◻️فیلسوفان و مسائل و دردهای اجتماعی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین انتظارات اجتماعی از و فیلسوفان آن است که نقش خود را در تعالی اخلاقی جامعه ایفا کنند. «خواسته‌های غیرضرور» افراد و جامعه را نقد کنند و «خواسته‌های متدانی» آنها را اخطار دهند. آسیب‌های فردی و اجتماعی چنان خواسته‌هایی را فریاد بزنند. و از راه نقد و ابطال باورهای نادرست و متدانی، بی‌بنیانی و بی‌ریشگی گرایش‌ها و خواسته‌های متدانی را نیز نشان دهند. افزون بر آن، «مصلحت‌های واقعی» مردم را به آنان تعلیم دهند. و «نیازهای اصیل و اصلی» آنان را یادآوری نمایند. از طریق تقویت باورهای متعالی، خواسته‌های جامعه را نیز متعالی کنند. و از راه تبیین و ترویج باورهای صحیح و مستدل، گرایش‌ها و رفتارهای معقول و درست را در حیات فردی و اجتماعی ترویج دهند. اینها از نقش‌ها و مسئولیت‌هایی است که باید فیلسوفان عهده‌دار آنها باشند؛ اما مع‌الاسف، درباره بسیاری از فیلسوفان و فلسفه‌دانان روزگار ما، باید گفت غافل از نیازها و دردهای اصلی و جانکاه اجتماعی و مسائل و معضلات بشری و بین‌المللی، مشغول خلوت خویش‌اند و دلخوش به افکار و اندیشه‌های انتزاعی‌ خویش: «غافلند این خلق از خود ای پدر». @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◾️ السّلامُ عَلَیکِ یا فاطمة الزهراء (س) 🔘 هدیه کتابخانه تسنیم به عزاداران فاطمی ◾️۶۰ کتاب فارسی و عربی درباره آن حضرت 🔻 کتابهای فارسی ۱. عبور از تاریکی 👈 دانلود ۲. شخصیت شناسی حضرت فاطمه بر پایه کتاب و سنت 👈 دانلود ۳.شهادت مادرم زهرا افسانه نیست 👈 دانلود ۴. آموزه های تربیتی در زندگی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۵. فاطمه زهرا از ولادت تا شهادت 👈 دانلود ۶. دانستنی های فاطمی 👈 دانلود ۷. زندگانی فاطمه زهرا 👈 دانلود ۸. فاطمه در آینه وحی 👈 دانلود ۹. دانشنامه شهادت حضرت فاطمه 👈دانلود ۱۰. ترجمه بیت الاحزان 👈 دانلود ۱۱. متن و ترجمه خطبه فدکیه 👈 دانلود ۱۲. تجلی توحید در زندگانی حضرت فاطمه 👈 دانلود ۱۳. حضرت محسن اولین شهید امامت 👈 دانلود ۱۴. با نور فاطمه هدایت شدم 👈 دانلود ۱۵. بندگی، راز آفرینش (شرح خطبه فدکیه/ دوجلد)👈 دانلود ۱۶. کشتی پهلو گرفته 👈 دانلود ۱۷.ریاحین الشریعه (جلد ۱) 👈 دانلود ۱۸. فاطمه الزهراء (علامه امینی) 👈 دانلود ۱۹. بر خانه فاطمه چه گذشت 👈 دانلود ۲۰. فاطمه، بهترین الگو برای همه 👈 دانلود ۲۱. سیره فاطمی 👈 دانلود ۲۲. مظلومیت حضرت زهرا 👈 دانلود ۲۳. از فاطمه بگو 👈 دانلود ۲۴. مالک فدک 👈 دانلود ۲۵. آینه ایزدنما، حضرت فاطمه زهرا 👈 دانلود ۲۶. کوثر ناب 👈 دانلود ۲۷. بهشت ارغوان، قصه ناتمام فاطمه👈 دانلود ۲۸. مطهره قرآن 👈 دانلود ۲۹. مقامات حضرت فاطمه در کتاب و سنت 👈 دانلود ۳۰. مقام لیلة القدری حضرت فاطمه 👈 دانلود ۳۱.ترجمه الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۳۲. فاطمه زهرا، شادمانی دل پیامبر 👈 دانلود ۳۳. وراثت اصطفائی در قرآن 👈 دانلود ۳۴. حضرت فاطمه وارث مقام پیامبران 👈 دانلود ۳۵. الکلمة الغراء في تفضيل الزهراء 👈 دانلود ۳۶. فاطمیه، حقیقتی در دل افسانه ها 👈 دانلود ۳۷. کتاب علی و مصحف فاطمه 👈 دانلود ۳۸. یاس کبود 👈 دانلود ۳۹. پاسخ به چند شبهه فاطمی 👈 دانلود ۴۰ جنة العاصمة 👈 دانلود ۴۱.آتش در خانه وحی 👈 دانلود ۴۲. اسوه حسنه 👈 دانلود ۴۳. حلقه وصل رسالت و امامت 👈 دانلود ۴۴. صدیقه طاهره (برگرفته از الغدیر) 👈 دانلود ۴۵. کوثر، معجزه پیغمبر 👈 دانلود ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا 🔻 کتابهای عربی ۴۶. أسرار فضائل فاطمة س 👈 دانلود ۴۷. المحسن السبط مولود ام سقط 👈 دانلود ۴۸. الفريدة في لوعة الشهيدة 👈 دانلود ۴۹. بنور فاطمة اهتديت 👈 دانلود ۵۰. الصحیح فی کشف بیت فاطمة 👈 دانلود ۵۱. هذه فاطمه (دوره ۸ جلدی) 👈 دانلود ۵۲. الهجوم علی بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۳ . فاطمه الزهراء بهجة قلب المصطفى 👈 دانلود ۵۴ . الثغور الباسمه فی مناقب السیده فاطمه 👈 دانلود ۵۵ . فاطمة الزهراء من المهد إلى اللحد 👈 دانلود ۵۶ . مسند فاطمه الزهراء و ما ورد فی فضلها 👈 دانلود ۵۷. فضائل فاطمه الزهراء 👈 دانلود ۵۸. احراق بیت فاطمه 👈 دانلود ۵۹. مقتل فاطمة الزهراء س 👈 دانلود ۶۰. شرح الخطبة الزهراء س 👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست و رساندن آن به دست اهل علم و قلم با شما ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید 🆔 @tasnim_pdf
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه بین‌المللی قم با همکاری برخی نهادها و مراکز علمی برگزار می‌کند: کارگاه راهکارهای ارتقاء سلامت معنوی در ادبیات عرفانی با سخنرانی: حضرت آیت الله علی‌اکبر رشاد حجت‌الاسلام دکتر میثم زنجیرزن حسینی دکتر فاطمه طباطبایی همراه با ارائه گواهی معتبر برای حضور کامل در کارگاه چهارشنبه 7 آذر 1403 ساعت 8 تا 12 قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، سالن ولایت پخش آنلاین: http://ve.qom.ac.ir/riih پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🔴 جلوه ای از محبت امام زمان علیه‌السلام 🔹 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 🔺 وَ اللَّهِ لَأَنَا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُم‏ 🟢 والله من بیشتر از خودتان دوستتان دارم. 📚بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۲۶۵ ❤️ یکی توی این دنیا هست که تو رو بیشتر از خودت دوست داره: امام زمانت...
هدایت شده از خضراء
♻️ گره از کار دیگران باز کنید. 🔹 آیت الله طباطبایی (ره) گره از کار دیگران باز کنید تا خداوند متعال گره از کار شما بـاز کند؛ و اگر گره به کار دیگران بیاندازید، در کار و زندگی شما هم گره خواهد افتاد.💚🌹
هدایت شده از خضراء
38.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠تبحر در تعبیرخواب تبحر آیت الله صدیقین در تعبیر خواب 🎙استاد فاطمی نیا
هدایت شده از سید تقی حسینی عسکرانی حسینی عسکرانی
"Toggle navigation پرسمان دانشگاهیان سنت املاء و استدراج۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۱۴۴۶۸ بازدید چرا با اینکه بعضی از انسان ها گناه کارو خطاهای زیادی مانند دروغ سخن چینی تفرقه دارن در اکثر امورات خود موفق هستند ولی برعکس انسانهای شریف و متدین درطول زندگی خود باید سختیهایه زیادی رو متحمل شوند؟ و اینکه میگویند خداوند به انسانهایی که دوست دارد درد بیشتری میدهد یک بی عدالتی نیست؟ سنت هاي الهيمهلت دادن به كافرانسنت املا و استدراجمكر خداوندامهال و استدراج خداوند را سنت‌هایی است که منطبق بر آنها با عالم انسانی رفتار می‌کند ، این سنتها عین عدالت و ثابت و لایتغیر هستند و هر اقوم و یا فردی بنا به آن‌چه می‌کند و می‌اندیشد، ذیل یکی از این سنت‌ها قرار می‌گیرد. برخورد قهری و تجلی جلالی خداوند برای مؤمن، عین رحمت و جمال است و برخورد لطفی و تجلی جمالی خداوند برای کافر، عین غضب و جلال است. برخورد قهری با مؤمن برای تربیت و ندامت و منع و هدایت او است و برخورد لطفی با کافر برای غافل کردن بیش از پیش او و اضلال و گمراهی او است؛ هرچه برخورد با کافر به ظاهر لطیف‌تر باشد، در باطن شدیدتر است.ازجمله آن سنت‌های الهی در برخورد با مخالفان، سنت املاء‌ و استدراج است. سنت املاء سنّت املاء یا امهال یعنی جلوی کسی را باز گذاشتن و تنبیه نکردن او، تا گناه بر گناه بیفزاید و مستحقّ عذاب بزرگتری شود. خداوند متعال مؤمنین را به حال خود رها نمی کند ؛ بلکه مدام حوادثی برای آنها پیش می آورد که خود را در بند خدا بیابند و احساس کنند که خدایی وجود دارد و کنترل امور به دست اوست؛ لذا از او غفلت نمی کنند. امّا وقتی کسی به این هشدارها پاسخ مناسب نداد و هشدارها را جدّی نگرفت ، خدا نیز او را به حال خود رها می کند و هر چه کرد ، پیامد آن را به نحو آشکار نمی بیند. لذا خدا را به کلّی فراموش نموده و خیال می کند که کنترل تمام امور به دست خود اوست ؛ تا آنجا که به یکباره خداوند متعال او را گرفتار مرگ می کند و می بیند که هیچ چیزی در دست او نیست ؛ امّا دیگر راه بازگشت هم ندارد. آن‌که راه گمراهی پیش گرفت و لجاجت کرد، خداوند به او مهلت و امکانات مخالفت بیشتر را اعطا می‌کند تا او تا آن‌جا که می‌تواند، مخالفت ورزد و مضل گردد. خداوند زود جلوی او را نمی‌گیرد و مانع او نمی‌گردد. خداوند قادر است تا به محض مخالفت، مخالف را طرد و حذف کند، اما او مخالفان را خوب تحمل می‌کند و البته این «تحمل شدن» برای مخالفان «شر» است، ثمره کار عاقبت آشکار می‌گردد. سنت استدراج استدراج از جهت لغوی یعنی به تدریج و پله پله کسی را پائین آوردن یا بالا بردن‌، و در اصطلاح به معنای این است که رتبه کسی را به تدریج پایین بیاورند تا جائی که شقاوت و بدبختی‌اش به نهایت برسد و به ورطه هلاکت بیافتد، این کار با تجدید نعمتی بعد از نعمت دیگر صورت می‌گیرد تا به وسیله التذاذ از نعمات‌، غفلت تشدید شود و شخص سزاوار عذاب شدید گردد. در سنت استدراج‌، نکته اصلی تجدید نعمت پس از نعمت دیگر می‌باشد، از مجموع آیات چنین بدست می آید که خداوند گناهکاران و طغیانگران را طبق یک سنت الهی فورا گرفتار مجازات نمی کند. بلکه درهای نعمت را به روی آنان می گشاید و هر چه طغیان بیشتر شد ،نعمت هم افزونی می یابد که در این صورت از دو حال خارج نیست: الف :یا متنبه می شوند ،که این مصداق هدایت الهی است. ب : یا بر غرور و معاصی آنان افزوده می شود که مضمون استدراج و حرکت تدریجی بسوی عذاب و مجازات دردناکتری است (رجوع شود به تفسیر نمونه ج 7 ص 33 و 34 ج 5 ص 238ـ239.) آیات ا ـ « وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لا یعْلَمُونَ (اعراف: 182) و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جائی که نمی دانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد. وَ أُمْلی لَهُمْ إِنَّ کَیدی مَتینٌ » (اعراف: 183)ترجمه :و به آنها مهلت می دهم (تا مجازاتشان دردناکتر باشد)؛ زیرا طرح و نقشه من، قوی (و حساب شده) است. 2 ـ « وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ »(آل عمران: 178) ترجمه : آنان که به راه کفر رفتند گمان نکنند که مهلتى که ما به آنها مى دهیم به حال آنان بهتر خواهد بود، بلکه آنها را (براى امتحان) مهلت مى دهیم تا بر گناه و سرکشى خود بیفزایند، و آنان را عذابى خوارکننده است. 3 ـ « وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَمْلَیْتُ لِلَّذینَ کَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کانَ عِقابِ »(الرعد: 32) ترجمه : و مردم به رسولان پیش از تو هم استهزاء بسیار کردند من هم به کافران فرصت دادم آن گاه ایشان را به عقوبت گرفته و با چه عقاب سخت به کیفر رسانیدم. 4 ـ « وَ أَصْحابُ مَدْیَنَ وَ کُذِّبَ مُوسى فَأَمْلَیْتُ لِلْکافِرینَ ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَکَیْفَ کانَ نَکیرِ» (الحج: 44) ترجمه