صالحی - ارتباط کاربران
🔸 نرم افزار #جامع_الاحادیث همراه مرکز کامپیوتری نور👆 💫نسخه #آنلاین (برای استفاده، باید به اینترنت وص
بسم الله
🔸نرم افزار #جامع_الاحادیث همراه مرکز کامپیوتری نور (دانلود👇)
✳️ https://eitaa.com/salehi786/403
💫نسخه #آنلاین (برای استفاده، باید به اینترنت وصل باشید)
#NoorHadith 1.1.0 بهروزرسانی ۶خرداد۹۹
🔸خصوصیات:
🔻نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث hadith.inoor.ir که برای استفاده در دستگاههای #اندرویدی تهیه شده و به صورت #آنلاین و #هوشمند از آن پایگاه سرویس میگیرد.
🔻دسترسی به متن روایات موجود در #١٩٩_عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود #۴٠٠_هزار_روایت، و همچنین ترجمهها و شروح نگاشته شده بر آن روایات.
🔻دسترسی به «متن روایت» در تمام کتب مختلفی که آن روایت را ذکر کرده اند، با گروه بندی کتب در بخش بالای هر روایت.
🔻دسترسی به «ترجمه [فارسی]» و «شرح» هر روایت، در ذیل آن (درصورت وجود در کتب ترجمه و شرح).
🔻استفاده از داده کاوی هوشمند (همسان یابی موضوعی) برای یافتن «احادیث مرتبط» با هر روایت، در ذیل آن.
🔻اطلاعات مربوط به «اسناد روایت»، در ذیل آن.
🔻امکانات متنوع «پژوهشی» از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث، تعیین دامنه احادیث، فیلتر احادیث بر اساس نام معصومین یا حدیث قدسی، و ...
(حتی جستجویش از جستجوی نرم افزار ویندوزی جامع الاحادیث کاربری بهتری دارد، چون محدودیت در ورود علائم نوشتاری و انواع نگارش کلمات ندارد)
🔻تنظیمات انتخاب فونت و سایز قلم، نمایش یا حذف اعراب، نشانی، باب، نام معصوم، سند، و گروه بندی احادیث.
🔻میتوانیم به صورت #آفلاین روایاتی که قبلا خوانده ایم را در بخش «خوانده شده ها» در نرم افزار ببینیم.
🔻اتصال روایات به لینک صفحهی کتابش، در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور noorlib.ir
❗️نواقص:
🔻در خود سایت hadith.inoor.ir ذیل هر روایت، دو بخش بسیار کاربردی دیگر دارد:
+ «حدیث در کتب»
+ «حدیث در مجلات»
در این دو بخش، به استفاده نویسندگان و برداشت آنها از آن روایت دسترسی دارید، یعنی ارتباط روایت هم با تمام مقالات در پایگاه مقالات نور noormags.ir و هم ارتباط روایت با تمام کتب دیگر (کتب غیر روایی) در پایگاه کتابخانه نور noorlib.ir
🔻دسترسی به این دو امکان بسیار کاربردی، هنوز در نرم افزار اندرویدی حاضر قرار داده نشده، و استفاده از آنها فقط در خود سایت hadith.inoor.ir امکانپذیر است.
🔸
✅ لینک نرمافزار در گوگل پلی و سایت نرمافزار 👇
🌐 play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.noorhadith
🌐 noorsoft.org/fa/software/View/73958
🔸
@Salehy @Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
🔸 ختم توحیدی سوره یس و آیات پایانی سوره حشر و آیاتی از سوره طلاق، از ختوم مورد علاقه امام خمینی (قدّ
🔸 ختم توحیدی سوره یس و آیات پایانی سوره حشر و آیاتی از سوره طلاق، از ختوم مورد علاقه امام خمینی (قدّس سرّه)👇
🌐 eitaa.com/salehi786/407
🔻نقل از کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت»
⚠️ چون در pdf ارسالی قبلی، یک اشتباه تایپی (یشکُرون بجای يُشْرِكُون) بود، فایل اصلاح شده را مجدد در این ایام رحلت امام، در ادامه میفرستیم👇(این ختم آثار توحیدی عالی دارد)
🔸 @Salehy @Salehi786
ختم توحیدی سوره یس و حشر از امام خمینی .pdf
3.94M
🔸 ختم توحیدی سوره یس و آیات پایانی سوره حشر و آیاتی از سوره طلاق، از ختوم مورد علاقه امام خمینی (قدّس سرّه)👆
🔻نقل از کتاب «مفاتیح السماء، سیره حضرت امام خمینی، در دعا و ذکر و زیارت»
💫انجام این ختم در یک یا چند اربعین، آثار توحیدی عالی دارد، و برای عموم سالکین خوب و مؤثر خواهد بود.
⚠️اصلاحیه (در ویرایش جدید کتاب) : ذکر «هو الله الذی لا اله الا هو» را هم باید 100 بار بگوید (نه ده بار)
#اذکار
🔸 @Salehy @Salehi786
دعای استغفار قرآنی امیرالمؤمنین - صحیفه علویه .pdf
3.82M
🔸 ختم استغفار قرآنی مولا امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)👆
👌یک ختم بسیار مجرب، از کتاب صحیفه علویه (ص١۵٠ الی ١۵۴)، و معرفی شده از اساتید ضمن بیان اثر عظیم آن در اجابت حاجات.
✅ در بیان ۳۷ آیه از قرآن کریم، به تعداد ۴۱ بار ماده استغفار بکار رفته است.
در دعای #استغفار_قرآنی فوق👆مولا امیرالمؤمنین (علیه السلام) با اشاره به بیان خدا در تمام این ٣٧ آیه، خداوند را بحق آنها و به اسماء جمال و جلالش (تَبارَکتَ وَتَعالَیتَ) میخواند، و سپس ذکر استغفار و اظهار توبه و بندگی را ابراز مینماید:
💫«وَ اَ نَا اَسْتَغْفِرُکَ وَاَ تُوبُ اِلَیْکَ»
👌مدتی این ختم عظیم را تجربه کنیم
#اذکار
🔸 @Salehy @Salehi786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌آیا تابحال به سایه تان توجه کرده اید؟
💫سایه بدون شما نیست، و هرلحظه با بودن شما هست.
💫همینطور که وجود سایه ما وابسته به ماست، وجود ما هم وابسته به خداست.
💫همینطور که ایجاد شدن سایه هیچ از ما نمیکاهد، خدا هم با ایجاد خلقتش چیزی از او کاسته نمیشود.
💫همانطور که ما به سایه نیازی نداریم، اما سایه به ما محتاج است. ما سایه ایم و به خدا محتاجیم، و خدا نیازی به ما ندارد.
💫در رابطه با سایهمان ما واقعی هستیم، همینطور فقط خدا واقعیتِ محض هستی است و ما فقط سایه اوییم، و هرقدر وابسته به خدا باشیم واقعی هستیم.
💫هرکجا که سایه ما هست ما با اوییم، هرکجا که ما هستیم خدا با ماست.
💫 سایه فقط نشانه ای برای دیدن صاحب سایه است که ما هستیم، و کسی در صحبت و حضور ما مشغول سایهی ما نمیشود. ما و همه خلایق هستی هم نشانه و آیه و سایه ای برای دیدن صاحبمان خدا هستیم، و شایسته نیست در صحبت و حضور خدا مشغول سایهها شویم.
✅ خلق، بمنزلهی ظل و سایه حق است. آیا ندیدی که خدایت چطور این سایهی خلقت را گستراند؟
🔸أَلَم تَرَ إِلىٰ رَبِّكَ كَيفَ مَدَّ الظِّلّ (فرقان۴۵)
🔻Dr Sayyed Rehan Naqvi دکتر نقوی
💫 "And He is with you where ever you may be." <وَهُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ> The Qurʼān 57:4
💫"O mankind, you are those in need of Allah, while Allah is the Free of need, the Praiseworthy." <يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ> The Qurʼān 35:15
instagram.com/sayyedmrnaqvi | facebook.com/sayyedmrnaqvi | youtube.com/sayyedmrnaqvi
🔸
@Salehi786
🔸 #صوت_جلسات درس اخلاق توحیدی ذیل #شرح_حدیث_معراج، بر اساس کتاب سِرُّ الاسراء (تأليف مرحوم آیت الله سعادتپرور) در مکتب تربیتی مرحوم علامۀ طباطبایی
شرح #استاد_فیاضبخش
🔸 #حدیث_معراج عصاره مکالمات پروردگار با محبوب خود در معراج، با خطابات انس «یا احمد، یا احمد»، برای بیان مدارج سلوک انسان در #مدرسه_عشق است.
🔻۸ فایل صوتی کوتاه استاد فیاضبخش در معرفی خصوصیات سلوکی حدیث معراج👇
🌐 www.jelveh.org/Blog/Detail/2197
🔻در کتاب سرّ الإسراء، متن حدیث معراج به ۳۸ فصل و ۲۷۳ فراز تقسیم شده. متن حدیث شریف معراج👇
🌐 www.jelveh.org/Blog/detail/2198
🔻فهرست موضوعی جلسات شرح حدیث معراج، و شماره جلسات #استاد_فیاضبخش در آنها👇
🌐 www.jelveh.org/Blog/Detail/2199
🔸
🔸#استاد_فیاضبخش طی حدود ١٣ سال و نیم و در #٢۶۵_جلسه (از ١٢ اردیبهشت ٨۵، تا ١۸ دی ۹۸ -در ایام شهادت شهید سلیمانی)، تاکنون موفق به شرح و توضیح فرازهای ۱ تا ۱۰٧ (اوایل فصل ۱۷) شده اند، و امیدواریم خداوند توفیق ادامهی این راه را به ایشان عنایت فرماید.
✅ فهرست #دانلود صوت جلسات👇
🌐 https://eitaa.com/salehi786/412
🔸
@Salehy @Salehi786
🔴 #دانلود صوت جلسات👇شرح حدیث معراج در ٢۶۵ فایل، از #استاد_فیاضبخش
1🌟۸۴ فایل، فصل ۱ الی ۶، تا جلسه ٨۴👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/5307
2🌟۴٩ فایل، فصل ۷ الی ۱۲، تا جلسه ١٣٣👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/6307
3🌟١٠۴ فایل، فصل ١٣ الی ۱۵، تا جلسه ٢٣٧👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/2262
4🌟١٧ فایل، فصل ١۶، تا جلسه ٢۵۴👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/3274
5🌟١١ فایل، فصل ١٧، تا جلسه ٢۶۵ (ادامه دارد)👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/3299
🔸
6🌟در میان جلسات، از مهر ۹۴ الی اردیبهشت۹۷، در ۴٠ جلسه مباحث #فلسفه_اخلاق_توحیدی را نیز ارائه دادند که اینجا👇در دسترس است
🌐 jelveh.org/Media/Detail/3273 صوت
🌐 jelveh.org/Blog/detail/4307 متن
🔸
✅ معرفی جلسات شرح حدیث معراج👇
🌐 eitaa.com/salehi786/411
🔸
@Salehy @Salehi786
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذیالقعده
🔻«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
فرمود:
1⃣ غسل کنید؛
2⃣ و وضو بگیرید؛
3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) ـ در هر رکعت ۱بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار ـ بخوانید؛
4⃣ سپس (پساز اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید
5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد
🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی مینمایند. با ایمان از دنیا میروى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی میشوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهد که با تو خوشرفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
🔸
@Salehi786 @Salehy
#میقات_لقاء_الله
#اربعین_موسوی
🔻حضرت موسی(علیه السلام) در این اربعین به #میقات_لقاء_الله و تجلّی ربّش در کوه طور سینا و تکلّم و نجوای بیواسطه با خدایش رسید:
💫«و لما جاء موسى لميقاتنا و كلمه ربه ... فلما تجلّى ربه للجبل جعله دكا و خرّ موسى صعقا فلما أفاق قال سبحانك تبت إليك و أنا أول المؤمنين» (اعراف ١۴٣).
🔻این صَعق و انقطاع الی الله و نجوای با خدای «ربّ الإنسان»، امریست که برای هر انسانی محقق شدنیست، کما اینکه در مناجات شعبانیه میخواهیم:
💫«إلهى واجعلنى مِمّن... لاحَظته "فَصَعِقَ لِجَلالك فناجيته سِرّا "».
🌟این #میقات_لقاء_الله برای امت اسلام با توبه و اعمال عبادی در این دو ماه حرام ذی القعده و ذی الحجه قرار داده شده.
💫در دهه اول ذی الحجه، حج بر مسلمان (با استطاعت) واجب شده تا با حضور در #میقات_حج لباس خودیت و انانیت و حجاب دلبستگی به دنیا را بهدرآورد و از هر تکبر و أنانیتی شستشو شود.
💫هر نماز ما ورود به #میقات_حضور است.
💫این اربعین آمده ما را به عید قربان برساند تا نفس خود را با تهذیب در برابر أمر الهی قربانی کنیم.
💫این اربعین آمده ما را به صعق تجلی حق برساند، تا جبل انانیّت ما مندک و صفات بشری فانی شود، و با توبه و بیداری به نور صفات الهی روشن شویم.
🌟توبه یکشنبههای ذی القعده برای ملاقات «نورِ وجهُ الله» و «نورِ اسمِ اعظمِ الهی» است که بر موسی تجلی کرد. همان «نورَ النّور» که کوه طور را مندک و موسی را مدهوش کرد (خرّ موسی صعقا).
👌 #مراقبات و #مقدمات برنامه سلوکی👇
🌐 eitaa.com/salehi786/415
👌 #دستورالعملها👇
🌐 eitaa.com/salehi786/416
بسم الله الرحمن الرحیم
#میقات و #ملاقات_خدا
#اربعین_موسوی ١٣٩٩
#چهله_موسی_کلیم_الله ١۴۴١
💫بخش اول: #مراقبات و #مقدمات #برنامه_سلوکی
🔸
🔸 #اربعین (چهله گرفتن)
🔻خدای سبحان، در ساختن آدم(علیه السلام)، خمیرمایه فطرت و طینت آدم را خودش بیواسطه با اسماء جمال و اسماء جلالش (بِیَدَیَّ) در #چهل_صباح سرشته است:
💫 «خَمّرتُ طینة آدم بیَدَیّ أربعین صباحا» (یعنی ساختارسازی آدم طبق ارتباطی خاص که با دورههای ویژه تربیت دینی در أربعین دارد سرشته شده است)
🔻بعثت موسای کلیم (علیه السلام) را هم احیا کنندهی دین آدم ساخت: «فَلَمَّا بَعَثَ مُوسَى ع أَمَرَهُ أَنْ يُحْيِيَ دِينَ آدَم»، و میقات موسای کلیم(ع) نیز در #چهل_شب تمام شد: «و واعدنا موسی ثلاثین لیلة و أتممناها بعشر فتمّ میقات ربه أربعین لیلة» (اعراف ١۴٢)، ۴٠ شب که «ثلاثين ليلة» آن ماه ذی القعده بوده است، و «اتممناها بعشر» آن دهه اول ماه ذی الحجة.
🔻این دستگاه چهلهی انسانسازی، نه فقط برای حضرت آدم و موسی (علیهما السلام)، که برای هر بنی آدمیست که وقتی خودش را در مدار چهل روز مراقبه برای خدا خالص کند، قلبش در ملاقات الهی به خزائن بیکران حکمت و معرفت الهی متصل شده، و حقایق از قلب و باطنش به زبان و ظاهرش میرسد:
💫«ما أخلَصَ عبدٌ لِله عزوجل أربعین صباحا إلا جَرَت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»
(بحارالانوار ج۶٧ ص٢۴٣ ح١٠)
💫 و حالا، آغاز میکنیم یک اربعین جدید را برای ساختنِ خود، و بنده ای شویم که در برقابرق نزول بارقه های مقدس عنایت الهی شمع جانمان روشن شده، هم از گرماگرم عشق پرحرارت خدای خوبمان میجوشیم، و هم از نور پرتلألؤ حکمت خدا مینوشیم.
🔻ارزش اربعین موسوی در بیان آیةالله جوادی آملی:
www.instagram.com/p/Bza-1v3nQYf
🔸
🔸 #مقدمات برنامه
🔻در این میقات، ابتدا باید #عزمِ جدی کنیم و با خدا #عهدی ببندیم که در این مدت با اصلی ترین #عادات_بد خود و امور #مالایعنی (که مانع صعودند) مبارزه کنیم، و بر #وفای به این عهد و استمرارش #ثبات_و_دوام داشته باشیم و هرگز از حرکت نیافتیم. آنگاه مهمترین کارمان در این اربعین، #مراقبه بر آنچه عهد و عزم کرده ایم برای ترک عادتهای بد است. چه عادات در عمل بد، چه در خلق بد، و چه در فکر بد.
🔻برای پیشرفت در این مراقبهی مستمر، هر روز و هرساعت به #محاسبه و #مؤاخذه خود بپردازیم، که آنچه در انجام مراقبه خوب رعایت شده از خدا بدانیم و شکرگزارش باشیم، و آنچه خلاف عهدمان بوده، از آن توبه کرده و طلب بخشش و پوشش آن از خدا نماییم و عزم مجدد بر جبرانش کنیم.
🔻از #مراقبه_های_عمومی که باید عزم جدی در آنها کنیم:
💫مراقبه بر کم گویی و سکوت در زبان (پرهیز از سخن مالایعنی و لغو؛ که اولین قدم #نفی_خواطر و سکوت خیال، کنترل و سکوت زبان است).
💫مراقبهی بر کم خوری (پرهیز از خوردن بدون نیاز، و چه بهتر روزه تا روز عرفه).
💫مراقبهی چشم در ادب دیدن و نچرخیدن به هرکجا (پرهیز از نگاه های بیهدف و مالایعنی).
💫مراقبهی گوش در ادب شنیدن (گوش ندادن به هر چیز بیهوده و بیهدف و مالایعنی).
🔻 #مالایعنی، هر حرف و کاریست که بیهوده و بیهدف و بیمعنی و پوچ و هیچ است؛ نه نفع واقعی خداپسندانه برای دنیای حلال انسان دارد، و نه فایدهای معنوی برای سعادت آخرتش. لذا در احادیث میفرمایند:
💫«دَعْ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ اِشْتَغِلْ بِمُهِمِّكَ اَلَّذِي يُنْجِيكَ» مالایعنیات را که فایدهای ندارد رها کن، و همت خود را به امور مهمی که نجاتت در آنهاست متوجه کن (غررالحکم).
🔻علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) در جلسات اخلاقشان میفرمود: «در ابتداى امر سلوک #مراقبه عبارتست از آنكه «از آنچه به درد دين و دنياى او نمیخورد اجتناب كند و از #مالايعنى دورى گزيند و سعى كند تا خلاف رضاى خدا در قول و فعل از او صادر نگردد. ولى كم كم اين مراقبه شدّت يافته و درجه به درجه بالا میرود. گاهى مراقبه عبارتست از توجّه به سكوت خود، و گاهى به نفس خود، و گاهى به بالاتر از آن از مراتب حقيقت از اسماء و صفات كلّيّه الهيّه».
(رساله لب اللباب، ص۱۱۳و۱۱۴)
🔻امام خمینی(قدّس سرّه) به شاگردانش میفرمود: «یک دفعه انسان یک ساعت عمر خودش را از بین میبرد به حرفهای #مالایعنی، حرفهایی که نه استفاده دنیا دارد نه استفاده آخرت، اما یک وقت (بدتر) منبر میرود (یا هرکسی که سخنوری دارد) ۱۰۰ نفر پای این منبرند، و این ۱۰۰ نفر از این منبر استفاده نکردند، یعنی ۱۰۰ ساعت عمر اجتماع را از بین برده و این جواب دارد چه جوری میتوانید جواب بدهید؟!!».
(نقل شاگرد امام، آیت الله مظاهری، درس اخلاق۱۳۸۹/۱۱/۲۰)
💎پیرامون امور #مالایعنی 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/23
🔸
✅ #مراقبه_ولایی: توجه دائمی به حضور امام هشتم ع داشته و همواره با ادب حضورشان خود را دائما درحرمشان حس کنید و صلوات خاصه را روزانه بخوانید
🔸در ادامه، دستورالعملها👇
🌐 eitaa.com/salehi786/416
👇👇👇
صالحی - ارتباط کاربران
#میقات_لقاء_الله #اربعین_موسوی 🔻حضرت موسی(علیه السلام) در این اربعین به #میقات_لقاء_الله و تجلّی ربّ
بسم الله الرحمن الرحیم
#میقات_و_ملاقات_خدا
#اربعین_موسوی ١٣٩٩ش
#چهله_موسی_کلیم_الله ١۴۴١ق
💫 #دستور_العملها در #برنامه_سلوکی
🔸
🔻در #اربعین_موسوی (از امروز اول ذی القعده ۱۴۴١ق، تا عید قربان -جمعه دهم ذی الحجه ١٠مرداد٩٩) انجام مراقبه های سلوکی بسیار راهگشاست که برنامه ای از اساتید در ادامه ارائه میشود.
(از هر روزی که برنامه را یافتید شروع کنید).
🔸توضیح #مراقبات و #مقدمات در این برنامه سلوکی (بخش اول برنامه)👇
🌐 eitaa.com/salehi786/415
۱. وقت #سحر 👇
✅ مداومت بر نماز شب، همراه با مناجات خواندن
مثل مناجات ابوحمزه، مناجات شعبانیه، مناجات امیر، مناجات های خمس عشر، مناجات دعای حزین، مناجات دعای رهبه -خوف- (دعای ۵۰ صحیفه سجادیه)، دعای کمیل، مناجات دعای مشلول، و...
eitaa.com/salehi786/38 دعای مشلول
همچنین تاکید اساتید بر خواندن هر روز دعای حُجُب (احتجاب) برای دفع شرور و توفیق در اعمال سلوکی در این اربعین👇
eitaa.com/salehi786/34 دعای حُجُب
٢. وقت #بین_الطوعین و #بین_الغروبین 👇
✅ بین الطلوعین صبح، دعای عهد و سوره یس و زیارت آل یس.
✅ ذکر یونسیه روزی ۴۰ مرتبه در سجده، قبل از طلوع و قبل از غروب (هوای گرگ و میش)
ذکر یونسیه (آیه ۸۷ سوره انبیاء) :
"لا إِلهَ إِلا أنتَ سُبحانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظّالمین"
۳. وقت #ظهر 👇
✅ خواندن آیت الکرسی (فقط آیه ۲۵۵ سوره بقره)، روزی ۲۱ مرتبه (در طی روشنایی روز، و چه بهتر در ظهر وقت بلندی آفتاب)، با رعایت ده وقف آن:
" الله لا إله إلا هو، الحي القيوم، لا تأخذه سنة و لا نوم، له ما في السماوات و ما في الأرض، من ذا الذي يشفع عنده إلا بإذنه، يعلم ما بين أيديهم و ما خلفهم، و لا يحيطون بشيء من علمه إلا بما شاء، وسع كرسيه السماوات و الأرض، و لا يؤده حفظهما، و هو العلی العظيم"
✅ در تمام یکشنبه های ماه ذی القعده، #نماز_توبه را بخوانیم
eitaa.com/salehi786/413 نماز توبه
۴. وقت #طی_روز 👇
✅ خواندن روزانه ۱۰۰ مرتبه با حال توجه و طمأنينه ذکر شریف "لا إله إلا الله"، یا ذکر حوقله "لَا حَولَ و لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ العَلِيِّ العَظِيم"، یا ذکر "لا اله الا هو"، یا خواندن سوره توحید، برای ازدیاد یقین بر توحید الهی.
ذکر تهلیل به شیوه آیت الله کشمیری:
eitaa.com/salehi786/33
۵. وقت #طی_شب 👇
✅ خواندن هرشب دورکعت #نماز_عفو (یا نماز استغفار) و بعد از نماز در سجده بی عدد، به مقدار حال نجوا، خدا را اینطور بخواند (هرقدر که حال ارتباط دارد) :
" رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ رَبِّ ..."
eitaa.com/salehi786/42 نماز عفو
eitaa.com/salehi786/40 نماز استغفار
و اگر وقت بیشتری دارد، قبل از خواب، با حالت گریه یا خود را به گریه زدن، ختم استغفار قرآنی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را بخواند.
eitaa.com/salehi786/409 استغفار قرآنی
۶. وقت #ده_روز_آخر👇
✅ خواندن نماز دهه ذی الحجه، در ده روز آخر اربعین، میان نماز مغرب و عشاء:
دو رکعت، هر رکعت یک حمد و یک توحید و یکبار آیه ۱۴۲ اعراف:
وَ واعَدنا مُوسى ثَلاثِين لَيلَةً وَ أَتمَمناها بِعَشرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَربَعِينَ لَيلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخلُفنِي فِي قَومِي وَ أَصلِح وَ لا تَتَّبِع سَبِيلَ المُفسِدِين
٧. وقت #آخر_اربعین 👇
✅ روزه روز عرفه، و خواندن دعای معروف عرفه امام حسین (عليه السلام) مذکور در مفاتیح:
eitaa.com/salehi786/44
و یا دعای عرفه امام سجاد (علیه السلام) مذکور در دعای ۴۷ صحیفه سجادیه:
eitaa.com/salehi786/45
و نیز دعای اسم اعظم در روز عرفه مذکور در اقبال الأعمال:
eitaa.com/salehi786/48
و نیز دعای امیرالمؤمنین علی(عليه السلام) در شب عرفه مذکور در مفاتیح :
www.erfan.ir/mafatih158
💎ذکر «اهیه اشر اهیه» در ادعیه روز عرفه 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/69 متن
🌐 eitaa.com/salehi786/456 صوت
«مجد تکلّم الهی» در اسم اعظمش «إنّنی أنا (اهیه اشر اهیه/منم آنکه منام)»، بانگ کبریایی «أنانیت الهی» در تمام تجلیّات هستی است، و موجب شکستن هر «حدّ و تعیّن و تکبّر و أنانیت غیر خدا» در برابر اوست (جعله دکّا).
✅خواندن نماز عید قربان (مانند نماز عید فطر، در مفاتیح)، وقربانی کردن (ولو مشارکتی بقدر توان).
🔻نتیجه #اربعین_موسوی، ورود به میقاتِ ملاقات خدا، بمانند حضرت موسی ع👇
🌐 eitaa.com/salehi786/414
🔻همانطور که در #دعای_سمات تجلی نور حق بر موسی ع را مسئلت داریم، در این اربعین هم تمنای لقاء نور وجه خدا را داریم:
💫«باسمك العظيم الأعظم الأعز الأجل الأكرم، و بمجدك الذى تجلّيت به لموسى كليمك عليه السلام فى طور سيناء
💫وبنورك الذى قد خرّ من فزعه طور سيناء
💫وأسألك بكلمتك التى غلبت كل شىء، و بنور وجهك الذى تجلّيت به للجبل فجعلته دكّا و خرّ موسى صَعِقا»
🔸
🔉صوت توصیه های #استاد_فیاضبخش 👇
eitaa.com/salehy/159
🙏
🔸
@Salehi786 @Salehy
⛱ #کانال_کاربران ۳۵ 💬
🔻 #سوال: سلام. در خصوص آداب ختم اذکار چه دستوراتی آمده
🔸پاسخ صوتی 👇و دو لینک
🌐 eitaa.com/salehi786/418
آداب_ذکر_گفتن_آداب_خصوصی_و_عمومی_اذکار_.mp3
15.35M
⛱ #کانال_کاربران #پاسخ ۳۵ 👆
🔸آداب عمومی و خصوصی اذکار
🙏 يُنادِيكَ بِلِسانِ أَهْلِ تَوْحِيدِک
🌐 erfanvahekmat.com/مقاله/آداب_ذکر_در_کلام_ابن_فهد_حلی
🌐 www.komeily.com/شرايط-ذكر-اربعيني/
🌐 eitaa.com/salehi786/420
زیرصدای ذکر الله
eitaa.com/salehi786/417 :سؤال
ذکر الله الله آرام - زیرصدا وکال برای هنگام ذکر گفتن .mp3
7.44M
🔸 صوت آرامی از ذکر الله الله
🔻 زیرصدا (vocal) برای پس زمینه آرام با صدای کم، به هنگام ذکر گفتن
🔻 شنیدن صوت ذکر، کمک به تمرکز و آرامش یافتن است برای کسانی که هنوز قدرت تمرکز و نفی خواطر و سکوت خیال کامل برای ذکر ندارند.
🔻بر اساس نکته ای که ضمن آداب عمومی ذکر گفتن بیان شد👇
🌐 eitaa.com/salehi786/418
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
🔸روش تبدیل فایل های صوتی به #متن تایپ شده فارسی، با استفاده از سرویس آنلاین #Voice_Typing گوگل 🌐 do
بهروزرسانی👇نسخه کاملتر کلیپ آموزشی تایپ صوتی (➕رفع دو مشکل کاربران) 👇
36.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸روش تبدیل فایل های صوتی به #متن تایپ شده فارسی، با استفاده از سرویس آنلاین #Voice_Typing گوگل
🌐 docs.google.com
👌نکته: سایت گوگل داکس👆را فقط با مرورگر #گوگل_کروم (chrome) باز کنید. این قابلیت و گزینهی «تایپ صوتی» (Voice Typing) در منوی ابزارها (Tools) فقط در مرورگر کروم نمایش داده میشود.
👌اگر در تب Recording از تنظیمات Sound در کنترل پنل، گزینهی «Stereo Mix» را نمیبینید، در بخش خالی سفید همان بخش راست کلیک کرده، و گزینهی👇
«Show Disabled Devices»
را فعال (تیک دار) کنید، تا گزینه «Stereo Mix» که پنهان شده بود، آشکار شود، و سپس ادامه مراحل گفته شده را ادامه دهید.
🔻براحتی #تایپ کنید با صحبت کردن (با استفاده از میکروفن سیستم).
🔻براحتی با اجرای فایل صوتی در #ویندوز آن را تبدیل به متن کنید (با استفاده از تعریف میکروفن مجازی داخلی، که صدای داخل سیستم را بعنوان ورودی میکروفن به سرویس آنلاین گوگل میدهد).
🔸
@Salehy @Salehi786
⛱ #کانال_کاربران ۳۶ 💬
🔻 #سوال: پیرامون اشکال مخالفین فلسفه و عرفان، به بیان علامه حسنزاده آملی در ذیل شرح کلام ابن عربی در فص هارونی از فصوص الحکم، که با استشهاد به آیه «و قَضى رَبُّكَ أَلاّ تَعبُدُوا إِلاّ إِيّاهُ» (اسراء ٢٣) بیانی عرفانی را در «عبادت تکوینی تمام هستی بسوی خدا» را در هر توجهشان بیان میدارند. اینکه هر انسانی (چه مؤمن و چه کافر)، در حقیقت تکوینشان درحال عبادت خدایند.
و اشکال سائل به این است که ادامه آیه در مورد موضوع احسان به والدین است (وَ بِالوالِدَينِ إِحساناً) در حالی که میدانیم همه انسانها احسان به والدین خود ندارند.
🔸پاسخ متنی 👇 تبیین امکان برداشت حکم عام، از آیات قرآن. ضمن تبیین قرآنی حقیقت عبادت تکوینی همه هستی.
🌐 eitaa.com/salehi786/424
سلام و رحمت خدا برشما
🔸 ١
البته بنده این بیان جناب ابن عربی در فص هارونی (که اعتراض موسی ع به هارون ع بخاطر توجه نکردن به عبادت تکوینی تمام هستی بوده) را سخنی ناصحیح میدانم، البته نه بخاطر وجه نسبت(بیان عبادت تکوینی همه موجودات) که مطلبی صحیح است، بلکه بخاطر آنکه تطبیق این بیان بر اعتراض موسی(علیه السلام) بدون دلیل است، چرا که موسی ع در مقام بیان آن نبوده است. اعتراض حضرت موسی ع در مقام بیان حکم تشریعی بوده، نه بیان حکم تکوینِ هستی.
(بله البته در داستان موسی و خضر - علیهما السلام-، جناب خضر در مقام بیان و اظهار اراده تکوینی خدا بدست ولیّش در عالم هستی است).
🔸ولی اصل اینکه تمام هستی در حال عبادتِ تکوینی خدای سبحان است (و کافران در جنبه تشریعی و آگاهانه مخالف با عبادتِ جهت تکوینیِ ادراک و وجود و فطرتشان رفتار میکنند)، مطلبی واضح است، و بلکه یکی از صریح ترین بیانات آیات و روایات است، که در ادامه به برخی از این آیات و روایات اشاره خواهد شد.
🔻اما قبل بیان آنها، دفع اشکال شما به آن استاد جامعة المصطفی را بیان میکنیم:
طبق قواعد تفسیریای که جناب علامه طباطبایی در چندین جای المیزان اشاره داشته اند، خدای سبحان در قرآن، روشی در بیان حقایق دارد که منحصر به فرد است و تنها مختص به کتاب قرآن است. در مطلب ذیل به دو قاعده مهم از این قواعدی که علامه بیان داشته اند اشاره کرده ایم:
🌐 eitaa.com/salehi786/305
🔻 علامه طباطبایی در بخشی از این قواعد میفرمایند:
💫«جميع التقادير من التركيبات الممكنة في كلامه تعالى حجة يحتج بها»
(المیزان ج۱۰ ص۱۰۰)
«از تركيباتِ كلام الهى، هر احتمالى كه به ذهن برسد، حجّتى است كه به آن احتجاج میشود.»
هر «عبارتِ معنادار» در آیات قرآن (اگر «مُعارضِ عقلی یا نقلی» نداشته باشد)، «قابل احتجاج» است.
هر کدام از قسمت های عباراتِ آیات دارند از یک حقیقتی صادر میشود. لذا هر عبارتی قابل احتجاج است و دارد حقیقتی را بیان میکند.
🔸
💫«كل جملة وحدها، و هي مع كل قيد من قيودها تحكي عن حقيقة ثابتة من الحقائق أو حكم ثابت من الأحكام، كقوله تعالى: «قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون» (الأنعام،۹۱)، ففيه معان أربع:
الأول: قل الله،
و الثاني: قل الله ثم ذرهم،
و الثالث: قل الله ثم ذرهم في خوضهم،
و الرابع: قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون.
و اعتبر نظير ذلك في كل ما يمكن»
(المیزان، ج۱ ص۲۶۰).
«هر جمله از جملات قرآنى به تنهايى حقيقتى را میفهماند و با هر يك از قيودى كه دارد، از حقيقتى ديگر خبر میدهد، حقيقتى ثابت و لا يتغير و يا حكمى ثابت از احكام را، مانند آيه شريفه: (قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون) كه چهار معنا از آن استفاده ميشود:
معناى اول از جمله: (قل الله)
و معناى دوم از جمله: (قل الله ثم ذرهم)،
و معناى سوم از جمله (قل الله ثم ذرهم في خوضهم)،
و معناى چهارم از جملات (قل الله ثم ذرهم في خوضهم يلعبون)
كه تفصيل آن معانی در تفسير خود آيه میآيد انشاء الله، و شما میتوانيد نظير اين جريان را تا آنجا كه ممكن است (همه جای قرآن) دارای اعتبار بدانید.»
🔸
همچنین در آیات قرآن، خدای سبحان در بیان عبارات، ابتدا بیانی حکمی عام در تکوین و تشریع، را ذکر فرموده، سپس با قیودی که در ادامه بیان میدارند آن حکم عام را در موردی خاص استفاده نموده و در بیان حکمی تشریعی مخصوص، یا حکم تکوینی مقید به موجودی خاص، بیان میفرمایند. یعنی در آیات، «عباراتِ معنادارِ درونِ آیه» مرحله به مرحله تکمیل شده، و از یک «معانیِ عامّ» (با حقیقت و حُکمی ثابت) آغاز شده، و سپس در ادامهی آیه، با آمدنِ قیود و اختصاصاتِ بعدیاش (که قیودِ محدود کننده اند)، به «تخصیصِ آن معانیِ عام، در یک مواردِ خاص» میرسند. لذا از حالت حکم عامّ عبارات معنایی وسیع (در تکوین و تشریع) فهمیده شده، و از حالتِ حکمِ خاص شدهی آنها با لحاظ قیودشان هم معنایی مخصوص آن مورد فهمیده میشود.
بعنوان مثال در همین بیان آیه ٢٣ سوره اسراء، ابتدا یک حکم عام در تکوین و تشریع را بیان میفرماید:
«وَ قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ» (هم به معنای قضای تکوینی الهی، و هم به معنای قضای تشریعی الهی)، که هم بیانی از هستی شناسی در صحنه تکوین عالم است و هم بیانی از حکم تشریعی الهی در لزوم عبادتِ تشریعیِ خدای سبحان است. سپس در ادامه آیه با قیود محدود کننده، این معنای حکم عام را در معنای تشریعیِ آن و بصورت موردی در تشریع حکم احسان به والدین بیان میفرمایند:
«و قَضى رَبُّكَ أَلاَّ تَعبدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ و بالوالدينِ إِحسانا».
یعنی هم بیان حکم عام آیه از عبارت اول آن احتجاج میشود که حکمی عام در صحنه تکوین و تشریع است، و هم بیان حکم خاص آیه با آمدن قیود بیان شده بعدی آن، که تصریح به حکمی در صحنه تشریع است.
قیود مربوط به حکم خاص در ادامه عبارت، و حتی سیاق آیات [1]، هیچکدام مانع فهم معنای «حکم عام» نیست.
👇
🔸 ٢
🔸اما در توضیح بیشتر معنای حکم عام آیه ٢٣ سوره اسراء، بیان میفرماید که همه موجودات، در «عبادتِ تکوینیشان» به «قضای تکوینی الهی» فقط رو به عبادت سوی خدای سبحان دارند، کما اینکه در ادامه همین سوره در آیه ۴۴ سوره اسراء بیان میفرماید که همه اشیاء هستی در حال تسبیح و تحمید خدای سبحان هستند : «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِه» لکن ما با اداراکات ظاهری و ظاهریگری قادر به درک این تسبیح به حمد الهی در صحنه تکوین تمام اشیاء عالم نیستیم: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُم».
🔸نظیر این بیان حکم عام در تکوین و تشریع، و سپس استفاده از آن در یک مورد بخصوص در نظام تشریع، در آیات بسیاری از قرآن کریم آمده است. نظیر آیات سوره بقره که نظام ساختن کعبه و سپس تشریع حکم قبلهی مسلمین بسوی کعبه را در همین نظام معنایی در قواعد مذکور بیان میفرماید. ابتدا به بیان حکم عام میپردازد که همه هستی رو بسوی خدایند، و سپس مجرای آن حکم عام را در نظام تشریع در بیان تعیین کعبه بعنوان قبله تشریع میفرماید.
🔸در آیه ١١۵ بقره میفرماید به هر سویی رو کنید رو بسوی وجه الله است: «فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّه»، و در آیه بعدش میفرماید بلکه هر شیئی تحت ملکیت خداست و در هر توجّهی که دارد رو بسوی خداست و درحال عبادتِ اوست: «بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قانِتُون» (بقره ١١۶). همانطور که در آیات دیگر هم میفرماید همه چیز در عالم هستی سجده بر خدا دارند، همه اشیاء هستی و حتی سایه های ایشان: «و لِلّه يَسجُد مَن فى السمواتِ و الأرض طوعا و كرها وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصال» (رعد ١۵) و میفرمايد: «للّه يَسجد ما فى السّموات و الأرض» (نحل ۴٩)، و میفرماید همه در حال عبودیتِ تکوینی بسوی خدا میروند: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلاَّ آتِي الرَّحْمنِ عَبْدا» (مریم ٩٣).
🔻در مورد کل انسان ها هم تصریح میفرماید که شما در هر حالتی رو بسوی ملاقات خدا میروید: « يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقيه » (انشقاق ۶). خدایی که محیط به هر شئ، و مشهود بر هر شئ است و لذا انسان در کل آیات انفسی وجود خودش و کل آیات آفاقی نظام هستی رو بسوی ملاقات خداست، اما متاسفانه منکر این لقاء حق در زندگیش میشود و به شرک و کفر دچار میگردد. هرچند بعد از مرگ این حشر با نور خدا در تمام هستی را می یابد حسرت میخورد که در چنین نوری خودش را به کوری زد و ندید:
«الله نور السموات والأرض» (نور ٣۵)
«سَنُريهِم آياتِنا فِي الآفاقِ و في أَنفُسِهِم حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُم أَنَّهُ الحَقُّ أَ وَ لَم يَكفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى كُلِّ شَيءٍ شَهيدٌ * أَلا إِنَّهُم في مِريَةٍ مِن لِقاءِ رَبِّهِم أَلا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيءٍ مُحيطٌ (فصلت ۵٣ و ۵۴)
«قَدْ خَسِرَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ اللهِ حَتَّى إِذا جاءَتهُمُ السَّاعَةُ بَغتَةً قالُوا يا حَسرَتَنا عَلى ما فَرَّطنا» (انعام ٣١)
«أَن تَقُولَ نَفسٌ يا حَسرَتى عَلى ما فَرَّطتُ في جَنبِ الله» (زمر ۵۶).
🔻از همين رو در هنگامه قيامت كه حقائق طلوع نموده و سراب توهّمات و خيالات عالم كثرت به كنار میرود، وقتى از كفّار می پرسند: «أينَ ما كُنتم تُشركونَ من دون الله» (کجایند آنچیزها که شریک خدا میگرفتید؟) در پاسخ میگويند: «ضلّوا عنّا بل لم نَكن ندعوا من قبلُ شيئا» «آنچه می پرستيدیم از دست ما رفت، بلكه در حقيقت ما چيزى را نمی پرستيديم». برای همین خدا در ادامه میفرماید: «كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ الْكافِرِينَ» (غافر ۷۳و٧۴).
🔻علاّمه طباطبائى در ذيل آيات فوق میفرمايند: «قولهم: بَل لَم نَكُن نَدعُوا الخ، يقولون: إنّا قبل يوم القيامة لم ندع غير الله، و لم نعبد له شريكا، فهو ظهور كونهم في الدنيا مغرورين بسرابها و لعبها، و قد كان باطلا بالحقيقة، فقال سبحانه: كَذلِكَ يُضِلُّ الله الكافِرِين».
💫«اين گفته آنان «بَلْ لَمْ نَكُنْ نَدْعُوا ...» یعنی میگويند ما پيش از روز قيامت غير از خدا را نخوانديم و شريكى براى او را عبادت ننموديم و اين عبارت ظهور اين حقيقت است كه ايشان در دنيا به سراب آن فريفته شده بودند كه در حقيقت باطل و پوچ بوده است. خداى سبحان در اينجا میفرمايد كه بدينگونه كافرين را گمراه میسازد.» .
(الانسان، الفصل الرابع فى يوم القيمه، ص ١٠٣).
👇
🔸 ۳
🔸 آرى، قرآن كريم نه فقط تأكيد میفرمايد كه برّ و فاجر و مؤمن و كافر همگى عبد خداوند و ساجد وى میباشند، بلكه نسبت بندگى و عبادت را با غير خداوند مطلقا نفى میفرمايد و آن را امرى وهمى و پندارى شمرده كه در عالم آخرت كه ظهور حقائق است، محو میگردد.
💫«وَ يَوم نَحشُرهم جميعًا ثُمّ نقول للَّذين أشركوا مكانَكم أنتم و شُركاؤكم فزيّلنا بينهم و قال شُرَكاؤهم ما كُنتم إيّانا تعبدون * فكفى بالله شهيدا بيننا و بينكم إن كنّا عن عبادَتكم لغٰـفلين * هنالك تَبلو كلُّ نفسٍ ما أسلَفت و رُدّوا إلى الله مولاهم الحقّ و ضلّ عنهم ما كانوا يفتَرون*» (سوره يونس، آيات ٢٨ تا ٣٠)
«روزى كه همگى مؤمنين و كافرين را گرد میآوریم سپس به كسانيكه شرك ورزيدند میگوئيم: شما در جاى خود باشيد و شريكانى كه براى خدا قرار داده بوديد نيز در جاى خود باشند و رابطه آنها را از هم میبريم و شركاى ايشان میگويند:
«شما ما را عبادت نمیكرديد و خداوند براى شهادت بين ما و شما كافى است و حقّا ما از عبادت شما غافل بوديم.»
در آنجا هر نفسى آنچه را پيش فرستاده است آزمايش نموده و حقيقتش را مشاهده میكند و به سوى پروردگار كه مولاى حقّ ايشان است باز گردانده میشوند و آنچه كه بر اساس أوهام و أهواء خود افتراء می بستند از دستشان میرود و گم میگردد».
🔻آرى، ظهور آيه شريفه -چنانكه حضرت علاّمه نيز در الميزان إثبات فرموده اند- اين است كه حقيقت عبادت هرگز براى غير خداوند واقع نمیگردد و كسانيكه میپندارند مشغول عبادت غير خدا میباشند در آخرت به بطلان پندار خود واقف میگردند.
تفكيک بين عالَم تشريع و عالم تكوين، و جدا نمودن مسير حقيقى موجودات از مسيرى كه در عالم إدراک و إراده خود دارند، از اساسی ترين كليدهاى فهم معارف قرآنى است.
🔸
🔸این حکم عامّ «عبادت تکوینی در تمام هستی»، اصلی است که در ادامه آیات سوره بقره، میخواهد مقدمات ورود به صحنه تشریع قبله برای عبادت تشریعی را فراهم سازد (و إِذ يَرفَعُ إِبراهيمُ القَواعِدَ مِنَ البَيتِ ... -بقره ١٢٧-).
اینکه هر موجودی در تکوینِ ادراکش به سوی تحمید و تسبیح الهی، و توجه به وجه الهی در عالم تکوین دارد.
و نه تنها مقصودِ هر توجهی تکوینا رو بسوی وجه الله است (اینما تولوا فثم وجه الله) بلکه خود همان توجه هم بالله است و هیچ مخلوقی هیچ شیئی را درک نمیکند مگر بالله، که امام صادق (علیه السلام) به عبدالاعلی مولی آل سام این قاعده را میفرمایند که:
«لَا يُدرِكُ مَخلُوقٌ شَيئاً إِلَّا بِالله»،
هیچ مخلوقی هیچ شیئی را درک نمیکند مگر بالله، سپس از این حکم عام استفاده میفرمایند که هر مخلوقی حتی توجهش به وجه الله و شناخت خدا را هم از خودش ندارد و از این حکم عام نتیجه میگیرند که «هر معرفت الله در هر خلقی هم بالله محقق میشود» :
«و لَا تُدرَكُ مَعْرِفَةُ اللهِ إِلَّا بِالله».
(توحید صدوق، ص١۴٣).
🔸
🔸با این مقدمات در سوره بقره، وقتی به آیه ١۴۴ میرسد تشریع حکم قبله برای کعبه را بیان میفرماید:
«قَدْ نَرى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّماءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ».
سپس در آیه ١۴٨ باز از همان روش بیان حکم عام استفاده نموده، میفرماید که هر شیئی تکویناً وجهش رو بسوی خداست و خدا مولیّ اوست:
«و لِكُلٍّ وِجهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها»
سپس در آیه بعد این معنای حکم عام (در تکوین) را در مورد خاص تشریع قبله استفاده میفرمایند که :
«فَوَلِّ وَجهَكَ شَطرَ المَسجِدِ الحَرامِ و إِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَبِّك» (بقره ١۴٩).
چرا که تشریع شما هم باید مطابق تکوین عالم باشد، پس در نظام تشریع با رو کردن به قبله مطابق تمام نظام تکوین هستی رو بسوی خدا کنید. تکوین شما رو بسوی خداست، پس تشریع و آگاهی و اختیارتان را هم با عبادت تشریعی بسوی کعبه رو بسوی خدا کنید.
🔸
ان شاء الله که همه ما روبه قبله در این صراط شریعت قدم برداریم، و بدانیم که هرچه کنیم از دستگاه خدا خارج نمیشویم و تحت اراده و مشیت تکوینی او هستیم.
🔸
✅ یک خاطره در خاتمه:
باری یکی از اساتید اخلاق (استاد مؤیدی حفظه الله، از شاگردان مرحوم آیت الله سعادتپرور) در درس اخلاقشان میفرمودند:
کافری که میگوید «خدا نیست» در تکوین همین ذهنیت و درک و گفتارش هم «تسبیح حق» نهفته است، چرا که آن خدایی که او در ذهنش دارد واقعاً هم آن تصویر ذهنیت او خدا نیست، و این چیزی که دارد نفی میکند خدای ساخته ذهن خودش هست، که واقعا هم آن بافته هایش خدای موحدین نیست.
خداوند به ذهن هیچ بشری در نمی آید و منزّه از هر توهم ذهن هاست. پس آن کافر هم تکوینِ همین کلامش، نوعی تسبیح خداست. خدای در ذهنش حقیقتا خدا نیست ولذا آن کلام هم تسبیح خداست از صورتِ ذهنی آن کافر.
اما وقتی که موحد شود و ایمان بیاورد، خدای حاضری را میشناسد که تسبیح گوی او و تنزیه کننده اش از هر حد حسی و حد خیالی و حد وهمی و حد معناییست.
👇
🔸 ۴
پینوشت:
[1] در مورد اینکه حتی سیاق آیات هم برای فهم و برداشت معنای بلند «حکم عام» در عبارات آیات قرآن، مانع نیستند. توجه به این قاعدهی ویژه در روش تفسیری خاص قرآن (که علامه طباطبایی بیان فرموده اند) اهمیت دارد، که هر عبارت و هر آیه، هم معنای درون سیاقش قابل احتجاج است، و هم معنای خارج از سیاقش.
مثالی در مورد احتجاج به معنای «حکم عام»، حتی خارج از فضای سیاق آیات بیان میکنیم. مثلا در تفسیر آیه ۴ سوره العنکبوت، علامه طباطبایی در المیزان میفرمایند:
«أن اعتبار الآية من حيث وقوعها في سياق خاص من السياقات أمر، و اعتبارها مستقلة في نفسها أمر آخر، و الذي يقتضيه الاعتبار الأول و هو العمدة بالنظر إلى غرض السورة: هو ما قدمناه من المعنى، و أما الاعتبار الثاني: فمقتضاه العموم و لا ضير فيه على ذلك التقدير»
«همانا اعتبارِ [معنایِ] آيه از نظرِ اتّصالِ آن در یک سياقِ خاصى از سیاقهای سوره، يك مطلب است (نگاه به اتّصالِ سورهای)، و اعتبارِ آن از نظرِ استقلالِ خودش [و معنایِ الفاظش] مطلبى ديگر است (نگاه به انفصالِ آیهای)، و آنچه كه اعتبار اولى اقتضاء میكند و از نظر غرضِ سوره هم اهميت دارد، همان معنایی است كه ما گفتيم، و اما به اعتبار دوم، اقتضايِ معنایش عموميت (حکمی عامّ) است، و هيچ حرفى هم در آن معنا نيست».
[المیزان، جلد١۶، ص١٠١، تفسیر آیه ۴ سوره العنکبوت].
🔸
ان شاء الله که همه مان تحت هدایت خاص خدای سبحان قرار بگیریم و به توحید حقیقی قلبی راه یابیم، و مراقب باشیم که بدون فهم تخصصی از مبانی علوم عقلی و اصطلاحات دقیق عرفانی، آن بیانات را انکار و گویندگانش را تحقیر نکنیم.
سخن پیر فقه و فلسفه و عرفان، حضرت امام خمینی ره را در این مسأله نهیبی عمیق بدانیم👇
🌐 eitaa.com/salehi786/432
والسلام علی من اتبع الهدی.
ارادتمند شما
یاعلی مدد
🔸
@Salehi786
امام خمینی ره:
🔸اگر خداى تبارک و تعالى از ما سؤال کند که شما که مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمىدانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم و مقدمات آن را نکردید، براى چه کور کورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
🔹و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصا مثل چنین مسئله دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزاى آن بحقیقت معلوم نشود.
🔹چیزى را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافى نمودند، تو مىخواهى با مطالعه یک کتاب یا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراک آن کنى! البته نخواهى از آن چیزى ادراک کرد - رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره.
اربعین حدیث (چهل حدیث)، ص٣٨٩ و ٣٩٠.
🔸
@Salehi786
صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
یک #نماز_حاجت برای بیمار
مخصوص است به شب دوشنبه
👌نمازی که پدر بخواند برای شفای فرزندش
🔸
🔸در شب دوشنبه (مثل امشب)، بعد از نماز عشاء، پدر فرزند این نماز را بخواند👇
🙏دو رکعت نماز، به نیت نماز طلب شفاء
🔻رکعت اول: سوره حمد + ١١ بار سوره تکاثر
🔻رکعت دوم: سوره حمد + ١٣ بار سوره تکاثر
🔸بعد از نماز ۴٠٠ صلوات در سجده دارد، که از این تعداد:
١. تعداد ٣٠٠ صلوات را بلافاصله بعد اتمام نماز در سجده بفرستد
٢. تعداد ١٠٠ صلوات هم در گرو و تعهد و نذرشان بماند، به این قصد که هروقت فرزندم شفا گرفت آن ١٠٠ صلوات باقی مانده را آنموقع در سجده میفرستم (و بعد شفای فرزند انجام دهد).
🔸
✅ متن یادداشت آیت الله حکیم (ره) و نقل این دستورالعمل از شیخ اعظم مرتضی انصاری (ره)👇
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
💫روایت کرده برایم ، سید احمد شوشتری سبط (نوه) علامه محقق شیخ اعظم شیخ مرتضی انصاری، از جماعتی که سید محمد بوشهری و آقا محمد ابراهیم کازرونی از جمله ایشان بودند که ایشان از جدش (شیخ مرتضی انصاری) درباره کیفیت نمازِ استشفاء ، که پدر برای شفای فرزند می خواند نقل کردند آن نماز به این ترتیب است:
💫 دو رکعت نماز می خواند در رکعت اول بعد حمد یازده مرتبه سوره تکاثر و در رکعت دوم بعد حمد سیزده مرتبه سوره تکاثر را میخواند و بعد از سلامِ نماز در سجده سیصد مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد می فرستد و با خود عهد می بندد که اگر فرزندم شفا گرفت در یکی از سجده های خویش صد مرتبه صلوات بر محمد آل محمد می فرستم
🔸این نوع نماز (بعد از بیان شیخ انصاری) بین افراد مشهور می باشد و مجرب خوانده شد بلکه سید محمود برادر سید احمد مذکور (شوشتری نوه شیخ انصاری) ادعا کرده این نماز هیچ خطایی ندارد (پدر فرزند به مرادش میرسد) و نماز مذکور باید شب دوشنبه بعد نماز عشاء خوانده شود.
🔻محسن الطباطبائی الحکیم ۲۲ شوال سال ۱۳۴۸ ق
📝 تصویر دستخط این مطلب از آیتالله حکیم در کانال نِشـانِی اَزْ مَـزارِ أوْلِیـآء 👇
https://t.me/mazaroliya/4169
https://eitaa.com/salehi786/435
🔸
@Salehi786