✔️اندر احوالات مقولهی دینداری مردم
قسمت دوم...
✍زينب نجیب
خب با توجه به آنچه دربارهی دینداری ملت ایران مطرح شد در ادامه باید گفت:
دینداری به چه معناست؟ آیا دینداری تنها به معنای داشتن یکسری اعتقادات و انجام یکسری واجبات است؟ اگر دینداری فقط در اینها بود که بسیاری از دشمنان پیامبر و ائمه معصومین اهل دین و دینداری بودند. آیا آنها سعی در انجام ظاهری واجبات نداشتند؟ آیا نمایش پرهیز از محرمات نداشتند؟ آیا بسیاری از آنها که در بالا رفتن سر امام حسین بر نیزه ها نقش داشتند؛ نماز و روزه و حجشان قضا میشد؟ یا زنانشان بیحجاب بودند؟ یا اسامی فرزندانشان خارج از عرف جامعهی دینی بود؟ مگر نه اینکه ابنملجم حافظ قرآن و اهل نماز شب بود و معاویه کاتب وحی؟مگر نه اینکه شمر چهل بار به حج رفته بود و بالاتر از آن جانباز جنگ صفین بود؟ و باز هم از همه اینها بالاتر مگر طلحه و زبیر روزگاری زیر تابوت حضرت فاطمه را دوشادوش حضرت علی علیه السلام نگرفته بودند؟
پس چه شد عاقبت این دینداران؟ چه بسیاراند به اصطلاح مسلمانانی که یک عمر انجام واجبات داشتند و پرهیز از محرمات اما آنچه نداشتند؛ فهم درست از دینی بود که فلسفه بعثت نبیاکرم نام نهاد. دینی که ایمانش بالاتر از اعتقاد است و تعهد ایمانیش شاخص دینداری. تعهدی که مسئولیت ایجاد میکند مسئولیت در قبال بشری که تحت ظلم است مسئولیت در برابر مردمی که تشنهی عدالتند و در یک کلام، مسئولیت در جهت نفی طاغوت.
آن روز که پیامبر اسلام مبعوث شد نه برای احیای حج بود و نه برای احیای پرستش خدا چرا که هم مراسم حج به قدرت خودش باقی بود و هم مسئلهی بتپرستی در زمان حضرت ابراهیم علیه السلام حل شده بود. پس پیامبر با چه هدفی مبعوث شد که اینچنین مورد دشمنی قرار گرفت، تحریم شد و آزار و اذیت دید؟
بهطور قطع پیامبر تنها برای دو رکعت نماز و سی روز روزهداری و گرفتن زکات با قافلهای از مهاجرینِ دلکنده از مال و فرزند، راهی یثرب نشد و قطعا انصار فقط برای رونق مناسک عبادیشان پذیرای پیامبر اکرم و مهاجران نشدند. البته درست است که حفظ شعائر و ظواهر دین لازم است و باید در مسیرش کوشا بود زیرا یکی از راههای حفظ دین حفظ مناسک و شعائر آن است، اما با کمی تأمل در تاریخ صدر اسلام و فلسفه جنگها و صلحها میتوان فهمید که فلسفه ارسال رُسل و بعثت نبی مکرم اسلام چیزی جز تشکیل حکومت و تمدن اسلامی نبود. حکومتی که در بستر آن توحید حقیقی یعنی نفی طاغوت و حکومت خدا بر مردم شکل گیرد.
حال شما قضاوت کنید با این تفاسیر، بزرگترین عبادت چیست؟ اگر هدف از آفرینش بندگیست و بندگی جز در سایه حکومت اسلامی محقق نمیشود؛ آیا تشکیل حکومت اسلامی و پس از آن حفظ و یاری آن در برابر دشمنان، بندگی و دینداری به معنای دقیق و حقیقیاش نیست؟
آیا ایجاد بستری که آرمانش نفی تضاد طبقاتی و تحقق عدالت است، عین دیانت نیست؟ آیا استقامت در برابر دشمنیها و سعی در حل مشکلات درونی به گونهای که استقلال حفظ شود آزادی و آزادگی نیست؟
مسلماً نگارنده قصد ندارد اذعان کند همه آنچه گفته شد تحقق یافته که به طور حتم خود این ادعا دور از عدالت است بلکه سعی دارد این فهم را ایجاد کند که معنای دینداری نفس کشیدن در فضایی است که مهمترین عناصر آن اسلام است و مردم. مردمی که اگر مسلماناناند باید در طول حیاتشان، یا همچون پیامبر اسلام و یارانش در مسیر تشکیل حکومت اسلامی باشند یا اگر این حکومت تشکیل شده است در مسیر حفظ آن و حفظ اصول و آرمانهای آن باشند و البته در رفع نواقص و خلأهای آن بکوشند.
این همان مردم سالاری دینی است که به عنوان جمهوری اسلامی در جامعه ظهور و بروز کرد.
در یک کلام، اگر انسانی ساعتها، سر بر سجده گذارد و روزها روزه باشد و شبها شبزندهداری کند اما در حکومت طاغوت تنفس کند دیندار نیست ولو همه عالم به دینداری او شهادت دهند. همچون اسلام آمریکایی که مسلمانان را تنها در همین وضع میپسندد و نه در وضعی که قدرت از آنِ او باشد. بنابراین بستگی دارد شما دین را چه بدانید، شاخصهای آن را چه تعیین کنید و کدام شاخص را اولویت دهید.
بنابراین، به طور قطع با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی و تلاش در راه ساخت دولت اسلامی و پس از آن، جامعه اسلامی و انشاالله تمدن نوین اسلامی نسبت به دوران طاغوت و پیش از آن دیندارتریم هرچند وجود کاستیها را کتمان نمیکنیم.
امام باقر عليه السلام فرمود: خداي تبارك و تعالي فرموده است: هر آينه عذاب ميكنم هر رعيتي را كه در اسلام با پيروي از امام ستمگري كه از جانب خدا نيست دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت به اعمال خود نيكوكار و پرهيزگار باشد و هر آينه در ميگذرم از هر رعيتي كه در اسلام با پيروي از امام عادل از جانب خدا دينداري كند، اگر چه آن رعيت نسبت بخود ستمگر و بدكردار باشد.
🔗لینک قسمت اول متن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🧕مهربانوی رمضان
✍️زهرا سعادت
خانواده نهاد مقدس و رکن اساسی جامعه بشری و محمل فرهنگهای متفاوتی است که دستاوردهای افراد خانواده در سایه امنیت و سلامت زن را پدید می آورد!
دین اسلام در پرتو کلام وحی و نسخه برتر زندگی در راستای دستیابی به "حیات طیبه" با تبیین وظایف و جایگاه حقوقی آنان تلاش نموده تا صیانت از چارچوب خانواده به احسن وجه صورت پذیرد.
جامعه اسلامی_ ایرانی که مهد فرهنگ و تمدن بوده،سنتهای شایستهای داشته که در گذار از سنت به مدرنیته، به دست فراموشی سپرده است!
غفلت از برپایی برخی سنتها آشفتگی فرهنگی برای خانوادهها ایجاد نموده و آسیبهای جدید در فضای ارتباطی افراد درون خانه و رویدادهای بیرونی آنها به همراه دارد!
زن بهعنوان کانون همگرایی روحی در خانواده، در مناسبتهای مختلف نقش هماهنگ نمودن و انسجام بخشی به امورات افراد را ایفا نموده و در برخی مناسبات عمدتاً مذهبی همچون ماه مبارک رمضان شرح وظایف گستردهتر و فشردهتری را برای حفظ آرامش افراد در انجام تکالیف دینی به عهده میگیرد و در این میان، گاهی از فیض انجام برخی اعمال مستحبی این ماه دور مانده و با دغدغه تهیه تازه و سالم وعدههای افطار و سحر و نظارت بر فعالیتهای فرزندانی که اغلب روزهدار و کم حوصلهتر هستند، ساعات استراحت کمتری با وجود فعالیتهای اجتماعیشان نسبت به دیگر ایام سال تجربه مینمایند!
با این تفاسیر، پیگیری #پویش_مهربانوی_رمضان و احیای سنت خوب تکریم از زحمات بیمنت#زن در بهتر و زیباتر برگزار کردن شعائر اسلامی گام مؤثری جهت تحکیم خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی و حفظ معنویت در جامعه است!
@AFKAREHOWZAVI
.
🔖سپردهگذاری توشهی رمضان
✍آمنه عسکری منفرد
در آخرین ساعات و لحظات ماه بندگی و اطاعت، ماه مبارک رمضان قرار داریم. روزها و شبهایی که سرشار از رحمت و نعمت و بخشایش بوده راه قرب الهی بر بندگان روزهدار هموار و بهترین سودهای عالمین نصیبشان گشته و اینک هنگامهی وداع نزدیک است.
در دعای وداع ماه مبارک رمضان، امام سجاد (علیهالسلام) میفرماید: «تَشکُرُ مَن شَکَرَکَ وَ أنتَ ألهَمتَهُ شُکرَکَ»؛ تو بودی که شکرگزاری را به دل شاکران الهام کردی. «وَ تُکافِئُ مَن حَمِدَکَ وَ أنتَ عَلَّمتَهُ حَمدَکَ»؛ تو بودی که توفیق دادی، تعلیم دادی که بتواند حمد تو را به جا بیاورد.»
به جاست که مؤمن زیرک سرمایهی این ماه پربرکت را در جایی مطئن به امانت گذارد تا در روزی که همهی انسانها محتاج رحمت و بخشایش حق هستند، از آن بهرهبرداری کند.
در آخرین شب ماه مبارک رمضان در لحظهی آخرین افطار به میزبانی بهترین و بخشندهترین عالم، تمام توشهی رمضان و شبهای قدر امسال خود را به دستان مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بسپاریم و با قطرهی اشکی بر مصیبت ثارالله، روزهی خود را افطار کنیم و از حضرت حق درخواست کنیم که پاکی و طهارتی را که عطیهی اوست، برایمان حفظ کند و در آستانهی عید بزرگ فطر ما را پاکیزه بپذیرد.
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
«اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَةِ، اَسْأَلُک بِحَقِّ هذَا الیوْمِ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً، وَلِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزِیداً، اَنْ تُصلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، و آن تُدْخِلَنِی فِی کلِّ خَیرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ، و آن تُخْرِجَنِی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلیهِمْ، اللهمَّ اِنِّی اَسْأَلُک خَیرَ ما سَأَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک المُخْلَصُونَ»
♡عید صیام آمد و ماه صیام رفت
♡لطف تمام آمد و فیض تمام رفت
♡شد عید فطر و لطف خدا باز تازه شد
♡گرد غم گناه ز جان عوام رفت
☆عید سعید فطر مبارک☆
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
همان روزی که انتظارش را می کشیدی
✍آلاله
به نام او که میآفریند، پروش میدهد، آنگاه هدایت میکند.
سخن از ماه رمضان ماه شکوفایی، به ثمر نشستن و میوه دادن در ختان باغ تزکیه است. ماهی که باید بتوانی در آن به مبارزه با فرعون نفس و آفات درختان باغ تزکیه بپردازی و به مهمانی با شکوهی که از قبل ترتیب داده شده بروی مهمانی که تنها شرط آن نه پول، نه مقام، نه قبیله و نه چیز دیگری است بلکه شرط آن انسانیت است، پس باید مراقب بود که آن آفات دامنگیر در ختان انسانیت وجودت نشود و مانع از پرورش و ثمر دادن آن نشود تا میتوانی باید تلاش و مجاهدتی سخت نمایی تا آنها را به روز عیدت برسانی.
همان روزی که انتظارش را می کشیدی که اگر موفق شدی در آن مهمانی حضور یابی و هوای نفس را مسخر خودنمایی خدا را شاکر باشی و از میزبانت تشکر نمایی که بعد از سی روز مجاهدت با نفس وجودت روز موعود فرا رسیده روزی که باید میوههای انسانیت وجودت را برای چنین روزی بیاوری که آن روز عید توست و در آن خداوند آن میوهها را می گیرد، هدیههای با ارزشی چون رسیدن به اوج کمال، بندگی و قرب را به تو میدهد اگر توانسته بودی در این جنگ پیروز شوی آماده باش که مجاهدتی دیگر در پیش است.
مجاهدت با بیعدالتیها، کجیها ، ظلمها و تبعیضها پس باید مراقب بود، مراقب درختان باغ انتظار تا گرفتار آفات ناراستیها نشود تا بتوانی آب حیات را به آن درختان برسانی چون عید دیگری در پیش است؛ عید ظهور همان عیدی که انتظارش را میکشیدی و انتظارش تو را به بیابانهای بی قراری کشانده بود اکنون اگر این بار نیز موفق شدی باز هم خدا را شاکر باش که روز عیدت از راه رسید. روزی که مردی از تبار نور و روشنایی با سلاح عدالت گستر خود از پشت انوار متراکم امید و آرزو نور افشانی و ظهور خواهد کرد و ندای«أنا بقیه الله » اش آسمان ها و زمین را دگرگون خواهد کرد و هدیهای زیبا به سر سبزی بهار، دوستی و رسیدن به اوج عدالت را به ارمغان خواهد آورد .
دانی که چیست دولت دیدار یار
دیدن در کوی او گدائی بر خسروی گزیدن
(دیوان غزلیات حافظ)
#عید_فطر
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📸 امضا. استقبال نمازگزاران عیدفطر تهران از یک پویش مردمی و امضای طومار مطالبه اجرای قانون حجاب
🔖اینجا ایران است، مهد عشاق حرم و ولایت
✍آمنه عسکری منفرد
اینجا ایران، تهران ساعت ۶:۱۵صبح روز عید فطر به تاریخ ۱۴۰۲/۲/۲.
از ساعت۵:۳۰ صبح در ترافیک ماندهایم تا خودمان را برای نماز عید به مصلی تهران برسانیم. رسانهها اعلام کردهاند اقامه نماز عید، چون سالهای گذشته ساعت ۸ صبح است و درهای مصلی از نماز صبح به روی عاشقان و دینداران انقلابی گشوده خواهد شد.
جمع عشاق ولایت از گوشه گوشهی تهران و حومه، به نیابت از همهی عاشقان نظام و ولایت در تمام نقاط ایران اسلامی، خود را به نقطهی کانونی عشق میرسانند تا بعد از سه سال ایام کرونا، نماز شکرگزاری یک ماه روزهداری را پشتسر نائبالمهدی امام خامنهای اقامه کنند.
مدعیان کاهش دینداری در کشور، کجایند تا این همه شوق و اشتیاق و ایمان را ببینند؟ حیرت کرده و بر دهانشان مُهر سکوت بزنند؟
🇮🇷آری! اینجا ایران است و مردم انقلابی عاشق نظام و ولایتند.
#جهاد_روایت
#عید_فطر_مبارک
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✋
استکبارستیزی در قامت مقاومت
✍زینب نجیب
🔹[1] مقاومت در برابر دشمن یک اصل استوار در میان مؤمنان به خداست. بدین ترتیب با یک فرهنگ روبروییم که تمدن ساز است چراکه اولین و مهمترین ویژگی انسانهای تمدن ساز «صابر» و «ثابتقدم» بودن آنهاست. رهبر معظم انقلاب میفرمایند: «معنای مقاومت این است که انسان یکراهی را انتخاب کند که آن را راه حق میداند، راه درست میداند و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقف کند؛ این معنای مقاومت است».14/03/1398
🔹[2] مقاومت دو جنبه دارد جنبه نظری و جنبه عملی. جنبه نظری این اصل باید با تحلیل هدف استکبار بهمنظور سیطره و سلطه بر ملتها تبیین گردد.«مقاومت زمانی معنا پیدا میکند که بنای مستحکمی همچون نظام جمهوری اسلامی به وجود میآید که روزبهروز اقتدار یافته و گریبان نظام سلطه را میگیرد و برای آزادی و عدالت اقدام میکند لذا دشمن با هر توان و قدرتی میخواهد آن را به عقب براند اینجاست که استقامت لازم است این یعنی مقاومت. (06/09/1398) لذا تأکید بر باور به مقاومت برای دشمن تهدید بزرگتری است.«آنچه رژیم صهیونیست را تهدید میکند، موشکهای ایران یا گروههاى مقاومت نیست تا در برابر آن سپر موشکى در اینجاوآنجا به پا کنند؛ تهدید حقیقى و بدون علاج، عزم راسخ مردان وزنان و جوانانى در کشورهاى اسلامى است که دیگر نمیخواهند آمریکا و اروپا و عوامل دستنشاندهشان بر آنان حکومت و تحکم و آنان را تحقیر کنند. البته آن موشکها هم هرگاه تهدیدى از سوى دشمن بروز کند، وظیفهى خود را انجام خواهند داد»(09/07/1390)
🔹[3] ازلحاظ عملی نیز باید با تقویت جریان مقاومت در بخش سختافزاری، به تقویت این فرهنگ پرداخت. چنانچه «معادلهى مقاومت در منطقه با کمک جمهورى اسلامى تغییر یافت. تبدیل و ارتقاء سنگ در دست فلسطینیان به «موشک جواب موشک» در غزه و سایر مقاومتهای اسلامى در برابر اشغالگران، الهام از انقلاب اسلامى بود».آری،«هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی، مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم».(14/11/1390) بنابراین حمایت از خط مقاومت تنها به حمایت لسانی ختم نمیشود این پیمانی ست که جمهوری اسلامی از بدو تولد با برادران آزادیخواه خود در سراسر جهان بسته است و از هیچ اقدام عملی نیز کوتاهی نکرده و نخواهد کرد.
🔹[4] یکی از نمادهای مقاومت بهطورقطع فلسطین عزیز است. ملت فلسطین رهبران حقیقی مبارزات و مقاومتاند. در واقع هویت و ماهیت فلسطین مقاومت است چراکه هویت و ماهیت رژیم اشغالگر، توسعهطلبی و سرکوبی و تضییع حقوق حقه فلسطینیان است یعنی تا مادامیکه رژیم جعلی، سفاک و کودک کش اسرائیل در سرزمینهای اشغالی نفس میکشد مقاومت تنها راه نجات فلسطینیان خواهد بود. لذا اگر سخنی از جنبههای دیگر غیر از مقاومت که رنگ و بوی سازشکاری دارند از زبان کسی شنیده شود مسلماً نابودی فلسطین را هدف قرار داده و توطئهای از سوی مستکبران عالم خواهد بود. به همین دلیل حفاظت از فلسطین و پاسداری از مقاومت آن و تقویت هرچه بیشتر آن امری واجب و ضروری و جهادی مقدس است.
🔹[5] و در پایان "هرچه این مقاومت بیشتر بشود رژیم صهیونیستی ضعیفتر خواهد شد، فجایعش آشکارتر خواهد شد، وضع واقعا فلاکتباری که امروز رژیم صهیونیستی دارد ناشی از ایستادگی جوانهای فلسطینی است". ۱۴۰۲/۲/۲
#عید_فطر
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
غیرت
✍م * صالحی
غیرت امری ارزشمند است. اگر افراد خانواده غیور باشند خانواده تحکیم بیشتری پیدا میکند. مرد باید از همۀ جهات غیور باشد، امکانات لازم را برای منزل فراهم کند، از آن طرف باید روی حریم معنوی و ایمانی حساس باشد. در ارتباطات فامیلی و اجتماعی، مرد به عنوان پدر و قوام خانواده و بعد از او مادر در این زمینه وظیفه دارند تا حدود شرعی محرم و نامحرمی را رعایت کنند.
برای مثال در بین فامیل پسر عمو و پسر خاله به منزل میآیند، دختران منزل باید حریم نگه دارند، مسئول این حریم نگه داشتن پدر و بعد مادر است. اسرار خانواده باید مکتوم نگه داشته باشد، حساب شده باشد. همۀ افراد هر کدام در جایگاه خود به سعادت خانواده حساس باشند و در این زمینه غیرتی باشند و مدد کار یکدیگر.
غیرت افراد خانواده باعث ازدیاد محبت میشود و همه دلسوز بودن نسبت به یکدیگر را مییابند و به این ترتیب خانواده مستحکم خواهد شد و از بسیاری از آسیبها مصون خواهد ماند. در واقع تعبیر دیگری که میتوان برای غیرت بیان کرد «وفاداری» است. غیرت یا وفاداری است و یا نشانهٔ وفاداری.
امر به معروف و نهی از منکر نمادی از غیرت دینی است و خدای متعال این راه را مجاز اعلام کرده و در مرحله بعدی واجب کرده است؛ به این آیه توجه بفرماید:
«وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِیاءُ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ»
بعضی زنان و مردان مؤمن بر بعضی دیگر ولایت دارند، به معروف امر میکنند و از منکرات نهی میکنند.
سورۀ توبه، آیه 7.
غیرت یعنی حساس بودن نسبت به مسئولیتها یا ارزشها. با این تعریف مصادیق متعددی خواهد داشت مانند: غیرت حاکم نسبت به مردم، غیرت سرباز به وطن، غیرت معلم نسبت به سرنوشت دانشآموز، غیرت شوهر نسبت به همسر، غیرت نسبت به امور ناموسی و نظایر آن.
#زن_عفت_افتخار
#مرد_غیرت_اقتدار
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI