4_5834596227030714342.mp3
3.05M
🌀ضرورت تحصیل فلسفه اسلامی
استاد #یزدانپناه
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هو
مصطفى چون بدان مقام عزيز رسيد نگفت: أَرِنِی أَنْظُرْ إِلَيْکَ، وليكن با وى گفتند: أَلَمْ تَرَ إِلى رَبِّکَ.
📚روح الأرواح فى شرح أسماءالملک الفتاح
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
📖کتاب #المناقب 🌀در شرح مناقب و فضایل اهل بیت علیهم السلام تالیف ✍شیخ محی الدین ابن عربی و شرح شیخ ص
❖ صلوات محیی الدین ابن عربی بر حضرت امام صادق علیه السلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی اُستادِ العالَمِ و سَنَدِ الوجودِ ، مُرتَقی المَعارِجِ و مُنتَهَی الصُّعُودِ ، البَحرِ المَوّاجِ الأزَلی ، و السِّراجِ الوَهّاجِ الأبَدی ، ناقِدِ خَزائِنِ المعارفِ و العلومِ ، مَحتدِ العقولِ و نهایة الفُهُومِ ، عالِمِ الأسماء ، دلیلِ طُرُق السَّماءِ ، الکَونِ الجامِعِ الحقیقی ، و العُروةِ الوُثقی الوَثیقی ، بَرزَخِ البرازخ و جامِعِ الأضداد ، نورِ اللهِ بِالهِدایة و الإرشاد ، المُستَمِعِ القرآنِ مِن قائِلِهِ ، الکاشِفِ لأسرارِهِ و مَسائِلِهِ ، مَطلَع شَمسِ الأبَدِ ، جَعفر بن محمَّد ، علیه صلوات الله المَلِکِ الأحَد.
📚 رساله المناقب، ابن عربی
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔹شعری از فیلسوف و فقیه مدقق آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروى اصفهانى معروف به کمپانى، در ولادت حضرت ختمی صلى الله علیه و آله:
عنـقــای طـبعم یـاد کـرد از قـلـّه قـاف قـِـدَم/روح القدس امداد کرد در هر نفس در هر قدم
کردم به آسـانی صعود ازعـالم غـیب و شهود/تا « قابَ قـوسـین » وجود٬ تا حدّ اقلیم عدم
گشتم چو از خود بى خبر نخل امیدم داد بر/زد آفتاب عقل سر،حتى إنجلّت عنّى الظلم
دیدم بعین حق عیان ، در مجمع روحانیان/ما لیس یحکیه البیان، ما لیس یحویه القلم
از نغمه خیل ملک ٬ خندان و رقصان نه فلک/ذرات عالم یک به یک در سلک عشرت منتظم
شـادان زماهی تا بـه ماه ازمـژده میلادشـاه/شاهـنـشه انـجـم سپـاه فرمـانـده لـوح وقلم
فیض نخستین٬ عقل کلّ٬ ختم نبیین و رسل/اربـاب انـواع و مثـل انـدر درش کــمـتـر خـدم
رفرف سوار راه عشق زیبا نگار شاه عشق/شاه فـلک خرگـاه عـشق سلطـان اقـلیم هـمم
عقل العقول الواسعه شمس الشموس الطالعه/بدر البدور اللامعه کشّاف استار الغمم
دیباچه ایجاد او ، سر حلقه ارشاد او/میزان عدل و داد او، حرف نخست اوّل رقم
بـزم حـقـیقـت طور او، شمع طـریقـت نور او/یـک آیـه از دسـتـور او، مجــمـوعـه کــلّ حکم
تورات و انجیل و زبور ، رمزی از آن دستور نور/نور کلامـش در ظهور، بر فرق کیـوان زد عـلـم
خال و خطش ام الکتاب، لعل لبش فصل الخطاب/رفتار او معجز مأب ، گفتار او محیى الرمم
لولاک ، تشریف برش ، تاج " لعمرک" برسرش/از ذره کـم تـر در درش ، فـرّ فـریـدون جـاه جـم
گردون و مـهر و ماه او ، خـاک ره خـرگاه او/درگـاه عـالی جـاه او ،پـشـت فـلک را کـرده خـم
سرشار شد دریای عشق، یا ابر گوهرزای عشق/چـون درّه بـیضای عـشـق، تـابــیـد از کـان کـرم
از محفل غیب مصون ،شد شاهد هستى برون/یا از رواق کاف و نون، قد اشرق المجلى الاتم
لا هوت حىّ لم یزل ، از مطلع حسن ازل/بالحق و الصدق نزل ، ناسوت شد باغ ارم
شـد نقـطه حسن نگـار ، پرگـار وحـدت را مدار/ توحید را کرد استـوار ، زد نقش کثرت را به هـم
عالـم سراپا نور شـد ، رشک فـضای طور شـد/ ام الـقـری مـعـمـور شـد ، از مـقـدم صدر أمـم
بشـکسـت طاق کـسروی، بنیاد ایمان شـد قـوی/دسـت قــوای مـعـنـوی، شــد فـاتـح مـلـک عــجـم
آئــــیــنـه آئـیـن او ، جــــــام حــقــایـق بـیــن او/جـمع الـجوامع دیـن او ،شـد خـیـر ادیـان لاجـرم
گنج معارف را گشود ، سرّ حقیقت را نمود/افشاند هر درّى که بود ، عمّ البرایا بالنعم
در بـارگـاه قـرب حق ، بر ما سوا بودش سبـق/بگذشت از هفتم طبق ، وز عرش اعظم نیز هم
چون همّتش بالا کشید ، تا بزم أو أدنى کشید/عقل از تصوّر پا کشید ، فى مثله جفّ القلم
آدم صفى الله شد ، تشریف آن درگاه شد/نخلیکه خاطر خواه شد ، بهر ثمر شد محترم
طوفان عشقش دل گرفت، از نوح تا ساحل گرفت/در سایه اش منزل گرفت ، تا شد ضجیع ابن عم
مـوسی کـلـیـم طور او ، دیـدار او مـنظـور او/عیسی یکی گنجور او ، او روح بخش و روح دم
از ماه کنعـانی مـگـو ، کـایـن جا نـدارد آبـرو/شد در ره عشقش فرو ،صد یوسف اندر چاه غم
سر خیل اهل الله او ، سرّ دل آگاه او/عالم رعیّت شاه او،بشنو ز من بى بیش و کم
شاها گدای این درم ، وز جان و دل مدحتگرم/هرگز از این در نگذرم ، خواهی بگو لا یا نعم
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔷شب میر سید علی همدانی
به مناسبت انتشار کتاب «سفینه شاه همدان: نسخهبرگردان مجموعه خطی آثار میر سید علی همدانی»، ششصد و هجدهمین شب از سلسله شبهای بخارا به یادبود میر سید علی همدانی اختصاص یافته است. این برنامه با همکاری مجمع ذخائر اسلامی در ساعت پنج بعدازظهر سهشنبه چهارم آبانماه ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
میر سید علی همدانی مشهور به امیرکبیر و علی ثانی یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین عارفان قرن هشتم هجری است. او در شهر همدان به دنیا آمد و در همان شهر نیز علوم و معارف اسلامی را فرا گرفت و بخش زیادی از دوران جوانی و میانسالی عمر خود را در سفر گذراند و بیشتر سرزمینهای اسلامی آن روزگار را درنوردید. وی سرانجام در سال ۷۸۶ هجری در کُنر افغانستان از دنیا رفت و جنازه او با تجلیل و احترام به کولاب تاجیکستان منتقل شد. آرامگاه او مهمترین زیارتگاه تاجیکستان است.
کاتب این مجموعه عبدالطیف قلندر سبزواری نام دارد. او در مشهد در جوار بارگاه امام رضا این رسالهها را کتابت کرده است.
این برنامه در نشانیهای زیر پخش میشود:
telegram.me/bukharamag
instagram.com/bukharamag
aparat.com/bukharamag
https://eitaa.com/AGLOESHG
210926_1016.mp3
40.55M
نشست امتداد فلسفه اسلامی استاد حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی 1400/7/4
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
امتداد فلسفه اسلامی . استاد احمد حسین شریفی جلسه دوم 3آبان 1400.mp3
27.66M
امتداد فلسفه اسلامی
استادحجه الاسلام و المسلمین
دکتر احمد حسین شریفی
3 آبان 1400
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مستند «حُسن حَسن»
📆یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان
🕰ساعت ۲۰
🌐از شبکه معارف سیما
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔴یکبام و دو هوا در دفاع از ذخایر حوزه
🖊احمدحسین شریفی
🔷چندروزی است که یکی از نویسندگان جوان و دغدغهمند (دکتر مهدی جمشیدی)، در نقد یکی از موضعگیریهای سیاسی آیتالله العظمی صافی گلپایگانی (حفظه الله) نکتهای مختصر در کانال ایتایی خودش منتشر کرده است. اما بلافاصله پس از انتشار آن مطلب کوتاه ایتایی، شاهد به جوش آمدن غیرت اسلامی بسیاری از گروههای سیاسی و علمی حوزوی هستیم. آنان به حق در دفاع از شأن مرجعیت و لزوم حفظ حرمت مرجعیت سخن میگویند و مینویسند. خداوند از همه آنان این غیرت دینی را قبول کند.
جالب است که پیش از همه جریانهای سیاسی و علمی حوزوی و حتی پیش از نهادهای رسمی حوزوی، «جریان سیاسی غربگرا» در کشور ما، که در عمل هیچ اعتنایی به توصیههای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی مراجع بزرگوار، از جمله حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، نداشتهاند، به حمایت همهجانبه از این مرجع بزرگوار قیام کردهاند و خواستار «برخورد سخت» با آن نویسنده جوان هستند. البته امیدوارم که این حمایتها و غیرتها فقط به دفاع از یک موضعگیری سیاسی (که به زعم و خیال باطل آنها در راستای موضعگیریهای سیاسیشان بوده است) منحصر نشود. بلکه جرأت و شجاعت حمایت از همه دیدگاههای این مرجع عالیقدر و عظیم الشأن از جمله دیدگاههای ایشان درباره حجاب و موسیقی و ربا و فعالیتهای اجتماعی زنان و حقوق اسلامی و ... را نیز داشته باشند. یعنی فی المثل اگر کسی در نقد دیدگاه این عالم عظیمالشأن در باب حجاب یا موسیقی هم سخنی گفت، نه تنها با همین شدّت و حدّت علیه او موضعگیری کنند! بلکه دست کم خودشان در گفتار و نوشتار و رفتار به دیدگاههای فرهنگی و اقتصادی این مرجع بزرگوار پایبند باشند؛ تا این حمایت آنها شائبه سوء استفاده سیاسی از این مرجع بزرگوار را نداشته باشد.
🔶در عین حال، به عنوان یک طلبه ناچیز، گلایهای از بزرگان حوزوی هم دارم و آن اینکه حتماً به خوبی میدانید که از روز رحلت #علامه_حسنزاده آملی تاکنون به صورتی بیوقفه، سیل تهمتها و افتراها و لعنها و ناسزاها از سوی عدهای از مخالفان ولایت و همچنین عدهای از روحانیان مخالف فلسفه و عرفان به سوی آن علامه ذوفنون و افتخار علمی حوزههای علمیه و جهان تشیع روانه شده است! (تهمتها و ناسزاهایی که یک میلیونیوم آنها در نوشته این نویسنده جوان در نقد آیتالله صافی گلپایگانی وجود ندارد). عدهای از سکولارهای عمامه به سر و بعضاً خارجنشین، علامه حسنزاده را به جرم دفاع از حریم ولایت و حمایت از رهبر معظم انقلاب اسلامی، به باد تهمت و ناسزا و فحاشی گرفتهاند. و عدهای از مخالفان حوزوی فلسفه و عرفان هم، از هیچگونه حرمتشکنی و هتاکی و ناسزایی علیه آن مرد بزرگ دریغ نورزیدهاند. شخصیتی که رهبر فرزانه انقلاب او را «عالمی ربانی» و «سالکی توحیدی» و «از چهرههای نادر و فاخری» معرفی کردند که «نمونههای معدودی از آنان در هر دورهای چشم و دل آشنایان را مینوازد». اما دریغ از یک موضعگیری رسمی از سوی نهادهای حوزوی یا حتی عالمان بزرگ حوزوی در محکومیت این رفتارها!
از خدای بزرگ میخواهم به همه توفیق «شناخت حق»، «عمل به حق» و «نشر و گسترش حق» را عنایت بفرماید.
#حوزه_انقلابی
#حوزه_سکولار
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6039667472167078389.mp3
4.69M
؛🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧🎧
#فایلصوتیکوتاه
#علامهحسنزاده
#بهترینشیوهمطالعهعلمی
#زمان : '۹:۳۳
●➼┅═❧═┅┅───┄═❧┅
🌐دروس علامه
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
4_6012803512587521014.pdf
2.79M
📚ترجمه قدیم اشارات و تنبیهات
✍الشیخ الرئیس ابوعلی سینا
🔹تصحیح : سیدحسن مشکان طبسی
🔸استادحشمت پور میفرمودند دقیقترین ترجمه متن اشارات همین کتاب است تا جایی دقت ترجمه بالاست که برخی قائلند خود شیخ این متن را ترجمه کرده ولی به خاطر جملاتی که در مقدمه وجود دارد مبنی بر اینکه از او(مترجم) تقاضا کرده اند اشارات شیخ را ترجمه کند و او در پاسخ به آنها این کتاب مستطاب را ترجمه کرده نشان میدهد مترجم شخص دیگری است لذا جناب استاد گاها به این ترجمه ارجاع میدادند.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
dastan-talabeh-gholabi.ali_.mp3
5.79M
https://eitaa.com/AGLOESHG
دستور حضرت ولی عصر صلوات الله علیه به آموختن فلسفه
که سابقا در اینجا👇اشاره کرده بودم
https://eitaa.com/AGLOESHG/322
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شرح شکنجه ها بر امام کاظم علیه السلام
✅ جایگاه نویسندگی نزد امامان شیعه علیهم السلام
🌸با بیان استاد احمد عابدی
🆔 @H_janbazan
https://eitaa.com/AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه حسن زاده رضوان الله علیه:
به نبوت... قسم به امامت.... قسم به الاهیت... قسم....😊
رحمه الله
https://eitaa.com/AGLOESHG
مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
اگر بخواهید توی کوچه و خیابان با کسی دست به یقه شوید، بچه به بغل دعوا نمیکنید! چون بچه وسط دعوا له میشود، مواظب باشید ایمانتان وسط این دشمنیها له نشود که از بچه مهمتر است.
تمثیلات اخلاقی_تربیتی (دفتر نشر معارف): ج۱، ص۱۷
هدایت شده از فلسفه و عرفان
🌀ناگفته ها از #علامه_طباطبائی
🔹سوال: مطالب عرفان و تصوف را در المیزان آورده اید؟
🔸فرمودند: در تفسیر سوره اعراف راجع به عرفان اسلامی یک بحث هست، حرفی که داریم آن است.
🔹عرض کردم: شیعه در اسلام را مطالعه کردم صحبت های وحدت وجود و این حرفها بود.
🔸فرمود: ما این مطالب را به اشاره در کتابهای خودمان گفته ایم.
🔹فرمودند: در مساله انکار ضروریات، ضرورت باید پیش منکِر، ضروری باشد نه پیش دیگران، و [آن دسته از] اهل معقول که معاد جسمانی را منکرند جسمانیت معاد پیش آنها ضروری نیست.
🔸از علامه درباره مثنوی پرسیدم، فرمود: مثنوی دیوان نیست، اخلاق است و عرفان. مثنوی کتاب جالب است، مرحوم آقای قاضی به مثنوی خیلی معتقد بود، و مثل اینکه خیلی جاهایش را حفظ بود.
🔹سوال: از عرفا کدام یک بالاتر است؟
🔸فرمود: محیی الدین از حیث علم مقدّم است از مولوی، [اما] از حیث حال معلوم نیست.
🔹و فرمود: محیی الدین مقدم است در علم بر همه. مولوی از همه در حال مقدم است.
🔸سوال: مولوی شیعه بوده یا سنی؟
🔹فرمودند: ادلّه تشیع بودن را دارد، و ادلّه تسنن بودن را.
🔸روزی به علامه عرض کردم بنده درس می گویم ترک کنم؟
🔹فرمودند: درس این شوخی ها را ندارد، درستان را بگویید و کارتان را انجام دهید.
🔸سؤال: آیا مرحوم آقای قاضی از علوم رسمیه و فقه اعراض می دادند؟
🔹فرمودند: نه، خودش فقه طریقت درس می داد. دعایش به شاگردهایش این جمله بود: (جعلک الله فقیهاً صوفیاً).
🔸سید هاشم رضوی بنارسی میفرمود: آقای قاضی در مجلس فاتحه ای بود و سید ابوالحسن هم در آن مجلس فاتحه بود. نزدیک هم بودند. آقای قاضی فرمود: (الرجل، کلّ الرجل، نعم الرجل، أن یکون فقیهاً صوفیاً).
🔹از علامه پرسیدم آقای [آیة الله] مرندی چطوره؟
🔸فرمود: بد نیست؛ سی ساله [او را] ندیدم [ندیده بودم] یک روز آمد قم، با داد و فریاد ناهار نگهش داشتیم [نهایت علاقه علامه به آیة الله مرندی].
✍اقیانوس علم و معرفت، محمد کریم پارسا
#صوفیه #تصوف #صوفی
👈👈کانال فلسفه و عرفان 👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀فلسفهٔ الهی مارا به چیزی جز معارفالهی رهبری نمیکند.
اینی که اینها میگویند، عدمش بهتر از وجود است.
شما هرگز به سخنان این گروه گوش نکنید و به سخنان جمعی از نویسندگان خود ما نیز اعتنا نکنید که میگویند: «دین بر روی فلسفه خط بطلان کشیده و با آن سرِ سازگاری ندارد و موضع دین غیر از موضع فلسفه است و هدف دین چیزی جز هدف فلسفه است »
اینها فلسفه را چنین معرفی میکنند: «فلسفه مجموعه ای از آراء و افکار گروهی از مردان یونانی و غیریونانی است که در میان آنها خداشناس و منکر خدا، ملحد و پرهیزگار، مؤمن و کافر، حقیقت جو و خطاگر یافت میشوند. پس طرح مسائل فلسفی چیزی جز پیروی از دانشمندان معروف آنها و به کار بستن آراء و نظریات آنها نمیباشد.»
اگر فلسفه این باشد که اینها برای ما ترسیم میکنند و حقیقت آن همان باشد که اینهامیپندارند عدمش بهتر از وجود آن است و بر اشخاص ارزشمند است که خود را باآن آلوده نسازند و بر دین است که با قاطعیت تمام در برابر آن بایستد و از آن بیزاری بجوید، ولی خوشبختانه مطلب از این قرار نیست و این عقیده در مورد فلسفه صحیح نیست.
این عقیده تنها در برخی از رشتهها صادق است که به آراء و عقاید دانشمندان اعتماد میکنند و در مسائلی که دلیلی جز اتفاق آراء ندارد به استقرای عقاید دانشمندان میپردازند و آن را ملاک و معیار قرار میدهند اما در مورد فلسفه، حقیقت برعکس پندار این گروه است، زیرا فلسفه به طوری که یادآور شدیم عبارت است از بحث و کاوش استدلالی از حقیقت اشیاء، و هرگز به گفتهٔ این و آن توجهی ندارد و حتی وحدت نظر و اتفاق آراء در فلسفه ارزش و اعتباری ندارد. و هرگز نمیتوان در شناخت واقعیت اشیاء به سخنان این و آن اعتماد کرد، و آراء و عقاید دانشمندان هرگز نمیتواند در این مسائل، آرامش بخش و اطمینان آور باشد چه رسد به این که به صورت پناهگاه علمی درآید.
روی این بیان بی اعتبار بودن این عقیده روشن میشود، شما نیز این حرفها را به دور اندازید و مطمئن باشید که فلسفهٔ الهی مارا به چیزی جز معارف الهی رهبری نمی کند که "دین حقیقی نیز هیچ تضادی با آن ندارد و هر دو یک هدف را دنبال میکنند."
#روزجهانی_فلسفه
📚 رساله علی و فلسفهٔ الهی
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5807432654827555812.mp3
1.94M
🌀واکنش عجیب آیت الله بهجت بعد از شنیدن خبر درگذشت علامه طباطبایی ‹ره›
https://eitaa.com/AGLOESHG