إن يكن يجعل للّه البنون و تعالى اللّه عمّا يصفون
فوليد البيت أحرى أن يكون لولىّ البيت حقّا ولدا
هو بعد المصطفى خير الورى من ذرى العرش إلى تحت الثّرى
قد كست علياؤه امّ القرى عزّة تحمى حماها ابدا
لا عزير، لا، و لا ابن مريم حيث لا يدنوه من لم يحرم
سبق الكون جميعا فى الوجود و طوى عالم غيب و شهود
كلّ ما فى الكون من يمناه جود اذ هو الكائن للّه يدا
سيّد حازت به الفضل مضر بفخار قد سما كلّ البشر
وجهه فى الفلك العليا قمر فبه لا بالنّجوم يهتدى
و يد اللّه مدرّ الأنعم نحو معناه لنيل المغنم
✍آية اللّه علاّمه حاج سيّد اسماعيل شيرازى
📚سفینه البحار ج ۲ ص ۲۳۰
@AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🎶مسجود ملائک @AGLOESHG
تا صورت پيوند جهـــــــــــــــان بود علي بود
تا نقش زمين بود و زمــــــــان بود علي بود
آن قلعه گشايي که در قلعـــــــــه ي خيبر
برکند به يک حملــــــــه و بگشود علي بود
آن گُرد سرافراز که انـــــــــــــــدر ره اسلام
تا کـــــــــار نشد راست نياسود، علي بود
آن شيــــر دلاور که براي طمـــــــــــع نفس
بر خوان جهـــــــــــــان پنجه نيالود علي بود
شاهي که ولي بود و وصــــي بود علي بود
سلطان سخــــــــــــــا و کرم و جود علي بود
هم آدم وهم شيث و هم ادريس و هم الياس
هم صالــــــــــح پيغمبــــــــر و داوود علي بود
هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم ايوب
هم يوسف و هم يونس و هم هــود علي بود
مسجـــــود ملايک که شد آدم، ز علي شد
آدم چو يکي قبلـــــــــــه و مسجود علي بود
آن عارف سجّاد ، که خاک درش از قــــــــدر
بر کنگــــــره عرش بيفـــــــــــــــزود علي بود
هم اول و هم آخـــــر و هم ظاهـــــر و باطن
هم عابـــــــد و هم معبد و معبود ، علي بود
آن لحمک لحمـــــي ، بشنو تــــــا که بداني
آن يـــــــــــــار که او نفس نبي بود علي بود
موسي و عصــــا و يــــــــد بيضــــــــا و نبوت
در مصــــــــــر به فرعون که بنمود ، علي بود
عيسي به وجود آمدو في الحال سخن گفت
آن نطق و فصـــــــاحت که در او بود علي بود
خاتم که در انگشت سليمان نبي بود علي بود
آن نور خدايــــي که بر او بــــــــــــود علي بود
آن شاه سرافـــــــراز که اندر شب معــــــراج
با احمــــــــــد مختــــــــــار يکي بود علي بود
آن کاشف قرآن که خــــــــــــدا در همه قرآن
کردش صفت عصمت و بستــــــــود علي بود
آن شيـــــــــر دلاور که ز بهر طمــــــــع نفس
بر خوان جهـــان پنجه نيالـــــــــــود علي بود
چندان که در آفـــــــــــــاق نظر کردم و ديدم
از روي يقين در همه موجــــــــــود ، علي بود
اين کفر نباشد، سخـــــــن کفر نه اين است
تا هست علي باشد و تابــــــــــود علي بود
سرّ دو جهــــــــــــــان جمله ز پيدا و ز پنهان
شمس الحق تبريز که بنمـــــــود، علي بود
@AGLOESHG
هدایت شده از مجله نسیم خرد
آگهی دریافت مقاله
مجله نسیم خرد، مجلهای علمی ترویجی است که از سال ۱۳۹۴ تا کنون به فعالیت خود ادامه داده است.
موضوع: فلسفه، زیرشاخهها و دانشهای مرتبط
مدیرمسئول: استاد غلامرضا فیاضی
سردبیر: روحالله سوری
اعضای هیئت تحریریه:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/editorial.board#edb14808
نمایهنامهها:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/indexing
آییننامه مقالات:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/journal/authors.note
پژوهشگران گرامی میتوانند آثار خود را برابر آییننامه مقالات تنظیم کرده و به آدرس زیر ارسال نمایند:
http://nasim-e-kherad.ismc.ir/contacts?_action=signup
سامانه نشریه:
nasim-e-kherad.ismc.ir
لطفا در گروهها و محافل علمی که تشریف دارید، اطلاعرسانی نمایید.
کانال اطلاعرسانی مجله «نسیم خرد»
@nasimekherad
هدایت شده از فلسفه و عرفان
#صلوات خاصه محیی الدین و المله و الشریعه،شیخ اکبر #ابن_عربی(قدس سره)بر سیدالشهدا،(صلوات الله علیه)
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی المُتَوَحِّدِ بِالهِمَّة العُلیا ، المُتَوَسِّدِ بِالشُّهُودِ و الرِّضا ، مَرکَزِ عالَمِ الوُجودِ ، سِرُّ الواجِدِ و المَوجودِ ، شَخصِ العرفانِ ، عَینِ العیانِ ، نور الله و سِرِّه الأتَمِّ ، المُتَحقِّق بالکَمالِ الأعظَمِ ، نُقطَةِ دائرةِ الأزلِ و الأبَدِ ، المُتَشَخِّصِ بألِفِ الأحَدِ ، فاتِحة کِتابِ الشهادة ، والی وِلایة السِیادة ، الاحدیة الجَمع الوُجودی ، الحَقیقِة الکُلیَّة الشُّهُودی ، کَهفِ الإمامةِ ، صاحِبِ العَلامةِ ، کَفیلِ الدّینِ ، الوارِثِ لِخُصُوصیّاتِ سَیِّدِ المُرسَلینَ ، الخارجِ عَن مُحیطِ الأیْنِ و الوُجُودِ ، إنسانِ العَینِ ، ُلغَزِ الإنشاء ، مَضْمونِ الإبداعِ ، مُذَوِّقِ الأذواقِ و مُشَوِّقِ الأشْواقِ ، مَطلَبِ المُحبّین و مَقصَدِ العُشّاق ، المُقدَّسِ عَن کُلِّ الشَّین ، أبی عبدالله الحسین صلواتُ الله و سلامُهُ علیه.
درود و تحيّات بى شائبه خداوند و فرشتگان و حمل كنندگان عرش او و جميع عالم آفرينش علوى و سفلى بر آن ذات پاك و گوهر تابناك باد كه در ميان افراد كائنات با همت علياى خود متوحّد و در مقامات قرب حق، مقام شهود و رضاى حق تعالى همواره حاصل و تكيه گاه آن حضرت است.
او مركز عالم وجود و حقيقت واجد و باطن موجود است شخص مجسم معرفت و حقيقت آشكار و نور حضرت كردگار سرّ اتمّ الهى و دارای كمال اعظم غير متناهى مركز دايره ازل و ابد كه در اولية وجود متلبّس است بلباس تشخّص. الف احد آغاز كتاب ناسوت شهادت. والى ولايت ملكوت سيادت. در مقام جمع الجمع وجودى صدرنشين محفل احديت. در منزل فرق الفرق شهودى، حقيقت كليه موجود بهر كثرت. كهف امامت صاحب علامت، نگهبان دين وارث مختصات حضرت سيد المرسلين. خود، رتبه آن ذات پاك بالاتر از رفعت افلاك است و بيرون از عالم زمان و خارج از فضاى مكان و در معنى چشم بيناى حقيقت هستى را انسان. چگونه شرح اين حقيقت توانم داد كه لغز و معماى عالم ايجاد است و حاصل مضمون نشأة ابداع ذوق،بخشنده اذواق و به شوق آورنده اشواق، مطلب احباب و مقصد عشاق. منزه است از هرگونه نقص و شين بنام نامى و لقب گرامى ابى عبد اللّه الحسين روحنا له الفداء.
منبع:المناقب ابن عربی
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی!
آیتالله میرباقری:
«کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم میذاریم کنار قرآن. کجا کنار قرآنه مثنوی؟ خوب، خجالت بکشیم دیگه! چه معنی میده بزرگان حوزه از این کتاب تعریف کنن؟ اینها در اردوگاه دشمناند؛ اینها اسلام آمریکایی است؛ از دل این عرفان، حکومت در نمیآید که! این عرفان ها، نمیگویم عرفان امام. عرفان امام عرفانی است که از دلش حکومت در میآيد.»
↕️
امام خمینی:
«شعر مثنوى را جبر میدانند و حال آنکه مخالف با جبر است و علت آن این است که آقایان معناى جبر را نمیدانند. و چنانکه مرحوم حاجى نیز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسیر، مرام مولوى را برساند؛ زیرا حکیمى قول عارفى را بیان نموده بدون اینکه حظ وافر از قریحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبیه مثل این است که ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح کرده باشد.»
رهبر انقلاب:
«مرحوم آقاى مطهرى از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوى چیست، گفتم به نظر من مثنوى همین است که خودش گفته: هو اصول اصول اصول الدین. ایشان گفت کاملاً درست است.»
نقلقول از علامه قاضی:
«من میمیرم و میروم ولی شما از مثنوی دست برندارید».
علامه طباطبائی:
«مولانا؛ عارف رازدان و خدابینی است که غواص اقیانوس معانی و معارف و قدوه اصحاب معرفت است.»
شهید مطهری:
«مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد. هرچه میگوید تفسیرهای قرآن است منتها از دید عرفانی».
علامه جوادی آملی:
«آنچه جناب جلالالدین رومی در گفتههایش گفته بنابر عرفان و مبتنی بر مرحله برتری از تعقل دینی است.»
#فرهنگستان علوم اسلامی
🌐کانال فلسفه و عرفان
🔴 استاد عبدالله انوار درگذشت
سید عبدالله انوار (زادهٔ ۱۸ مرداد ۱۳۰۳ در تهران) از دانشمندان و مترجمان ایرانی و از پیشکسوتان معاصر نسخهشناسی در ایران است. وی ریاضیدان، منطقدان، موسیقیدان، تاریخدان، فلسفهپژوه، تهرانشناس، حقوقدان، نسخهپژوه، نسخهشناس، ادیب، فهرستنویس، متخصص متون کهن و در یککلام جامع معقول و منقول ایرانی است.
وی بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخههای خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. وی یکی از حروف (مجلدات) لغتنامه دهخدا را نیز تدوین کردهاست. او مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود و اکنون ترجمه شفاء ابن سینا از او در دست چاپ است.
عبدالله انوار، دارای تصحیحات بسیاری است که از مهمترین و مشهورترین آنها میتوان به جهانگشای نادری اشاره کرد.
روحش شاد و یادش گرامی باد .
فیلم گفتگوی با سید عبدالله انوار در برنامه شوکران👇
https://t.me/ShokaranTV/271
شب عید آمد آن عیدی که باشد عید سلطانی/گروهی در سرورند و گروهی در پریشانی
گروهی فارغ از هر دو، نه این دارند و نی آن را/به دل دارند با سلطانشان صد عید سلطانی
به چشم پاک بینشان، به غیر از آشنای دل/هر آنچه در نظر آید نبینندش مگر فانی
به قربان دل این فرقه قدیس قدوسی/که از صد خور بود روشنتر آن دلهای نورانی
مدان عید آن زمانی را که بر تن نو کنی جامه/بود عید آن که دور از خود نمایی خوی حیوانی
مرا امشب دلی شاد است اندر گوشه غربت/که می خواهد نماید هر زمان نوعی غزلخوانی
چرا خوشدل نباشد آن کسی کردند تقدیرش/کتاب و درس و دانش را ز لطف حی سبحانی
چه غم ما را که اندر بر نباشد شربت و شکر/که کام ما بود شیرین همی زآیات قرآنی
چه غم ما را که اندر حجره نبود نان و حلوایی/بود تا نان و حلوای جناب شیخ ربانی
چه غم ما را ز بی گلدانی و گلهای رنگارنگ/بود زهر الربیع سید و انوار نعمانی
چه غم ما را که دوریم از دیار و دوستان خود/الهی اوستادی باشد و آقای شعرانی
چه غم ما را ز سر بردن به تنهایی که هم صحبت/بود کشکول شیخ و مجمع الامثال میدانی
چه غم ما را که مهجوریم و اندر حجره محجوریم/بود تا مثنوی و منطق الطیر دو عرفانی
پریشان نیستم از بی گلستانی چه در پیش است/گلستانی ز سعدی و پریشانی ز قاآنی
حسن خواهد ز لطف بیشمار ایزد بیچون/دل پاکی منزه باشد از اوهام شیطانی
🌺علامه حسن زاده
فلسفه و عرفان
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی! آیتالله میرباقری: «کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم میذاریم
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید!🔸
💡 چه طور شما #قرآن را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی #حرم حضرت معصومه (س) میروید، عقبعقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این #عقل خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک #استادی مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر.
💡اینهایی که زیاد #استخاره می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای #تعطیل_فکر و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره میکند! خب همین، کار دستش می دهد.
💡اول #مقلد_عقلت باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. #واسطه بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم.
💡در #دوستانت هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستیات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصلهات با هر کدام از دوستهایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد.
💡 خیلی عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید.
@haerishirazi
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت آیه هدوا الی الطیب من القول و هدوا الی صراط الحمید
در چند مقام مختلف
هدیه به روح مطهر ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها سلام الله
ترجمه گویای قرآن کریم به زبان انگلیسی - یاسین مدیا
http://www.yasinmedia.com/audio/quran/download-quran-audio-translation-english
سالگرد ارتحال عارف بالله و بامر الله ، انسان العین و عین الانسان مظهر من مظاهر روح القدس سید هاشم موسوی مشهور به سید هاشم حداد را خدمت همه سلاک طریق توحید، تبریک و تسلیت عرض میکنیم
نوّر الله قلوبنا بانواره القدسیة
🌀صلوات شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برامام حسن مجتبی علیه سلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ
على الثّانى من شروط لا إله الّا اللّه ریحانة محمّد رسول اللّه رابع الخمسة العبائیّة عارف الاسرار العمائیّة موضع سرّ الرّسول حاوى کلّیات الاصول حافظ الدّین و عیبة العلم و معدن الفضائل و باب السّلم و کهف المعارف و عین الشّهود روح المراتب و قلب الوجود فهرس العلوم اللّدنّى لؤلؤ صدف انت منّى، النّور اللّامع من شجرة الایمن جامع الکمالین ابى محمّد الحسن علیه «الصّلاة و السّلام»
ترجمه :
و نیز درود خداوند بر کسی که دومین شرط (اعتقاد بر ولایت) از شرایط قبول کلمه توحید، روح و ریحان حضرت رسول، چهارم شخص اصحاب عبا است و داننده اسرار عماء خود گنجینه و محل اسرار رسول است و داراى کلیات اصول. نگهدار دین است و ظرف علم و دانش معدن فضائل و باب سلم، کهف معارف و علوم و عین شهود و نفس معلوم، روح مراتب موجود، قلب عوالم وجود، فهرست مجسم علوم لدنى، مروارید صدف انت منى نور، درخشنده شجره وادى ایمن جامع کمالات صورى و معنوى ابو محمد الحسن علیه الصلاة و السلام.
منبع:المناقب ابن عربی
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب قدر چه زمانیست؟
🔻شب قدر ، شب 23 رمضانِ ، آن شهریست که آن شب ، امام زمان عج در انجا باشد...
🔻بیت المقدس آن شهریست که امام وقت و حجت وقت ، در انجا ساکن باشد..
🎙شیخ عبدالقائم شوشتری
هدایت شده از فلسفه و عرفان
💥 #ذکر_ويژه_شب_قدر
يكى از مشايخم رضوان الله تعالى عليهم از شيخ خود اين دستور را حكايت فرمود كه: من قال فى الليلة كح من 11221213/ 21441626 بعدد طيهار: «يا طهر يا طاهر يا طهور يا طيهور يا طيهار» ساجدا نزلت عليه الملائكة و طهرته تطهيرا (مجرب جدا) بايد به معنى نزول ملائكه توجه داشت.
🌹به عبارت ساده تر :
علامه طباطبایی از استادش آیه الحق قاضی :
ذکر《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》 به عدد ۲۲۵مرتبه
در شب قدر در سجده موجب طهارت عالیه و نزول ملائکه بر جان ذاکر میشود.
📚منبع :
۱) حضرت علامه حسنزاده آملی، هزارویک نکته، نکته۷۹۲
____________
💢علامه محمدحسین حسینی طهرانی(ره):
✍حضرت آقای طباطبایی رحمه الله علیه نقل فرمودند از مرحوم آیه الحق حاج میرزا علی آقا قاضی(رضوان الله علیه) که ایشان فرمودند برای من چنین منکشف شده است که
من قال لیلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان ساجدا ماتين و خمسة و عشرين مرة《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》نزلت عليه الملائكة وطهرته تطهيراً.
📚مطلع انوار، ج۲، ص۱۱۵، مرحوم علامه آیتالله آقا سید محمدحسین حسینی طهرانی(رحمهاللهعلیه)
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5906493442694842292.mp3
130.2K
🌀طریقه صحیح گفتن ذکر ویژه شب قدر که در پیام فوق از دو طرق نقل شد
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
مرثیه خوانی حاج اقا مجتبی تهرانی، شب قدر.mp3
2.63M
🌀روضه ای گوش کنید از فقیه و استاد اخلاق مرحوم آیه الله حاج آقا مجتبی تهرانی
🔹در این لیله مبارکه یادی کنیم از مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
آیه الله میرسجادی
آیه الله ضیاآبادی
آیه الله رئوفی
آیه الله نقوی
شیخ جواد کربلایی
شیخ عبدالکریم حق شناس
و آیه الله طبرستانی
هدیه به روح همه علما و عرفا صلواتی بفرستیم
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔰شکوه از مربیان ناقص
🔻عارف گمنام شیخ حسن پهلوانی (از شاگردان آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی) پس از مشاهده حال پریشان یکی از جوانانی که در اثر معاشرت با استادی غیر کامل دچار مشکلات جسمی و روحی حاد شده بود به خروش آمده و از برخی که این بلاها را به سر طالبان خداوند تبارک وتعالی درمی آورند شکوه کردند و فرمودند:
🔻اين آقايان معلم کلاس اول هستند؛ میتوانند بگویند نمازت را با کیفیت بهتری بخوان، روزه ات را با کیفیت بالاتری بگیر؛ اما دیگر حق ندارند دستورات ذکری وفکری بدهند.
🔻دادن ذکر و فکر به شاگرد، دست بردن درنفس و شاکله وجودی اوست و اين کار هر کسی نيست.
🔻این ذکر دادن های بدون اشراف مثل این است که سی کیلو خیار جلوی کسی بگذاری و بگویی بخور. اگر بخورد سردی بر او غلبه کرده و مریض می شود.
🔻و فرمودند استاد، کسی است که از امام زمان (عج) اجازه تربیت داشته باشد. مطلب با یک کاغذ نوشته حل نمی شود.
🌐معرفی اساتید
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
هدایت شده از فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله #حاج_آقا_نورالله_شاه_آبادی در سحرگاه ۲۹ ماه رمضان در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
▪️ایشان تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش حاج آقا نصرالله شاه آبادی از #مدرسه_مروی آغاز کرد و از محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و دیگر اساتید بهره برد و از #دانشکده_معقول_و_منقول موفق به دریافت لیسانس شد و سپس به نجف رفت.
آیتالله شاهآبادی پس از بازگشت به ایران، سالیان طولانی به امر تعلیم و تربیت به ویژه دانش آموزان اشتغال داشت.
🎥 لحظاتی از حضور آیتالله نورالله شاهآبادی در منزل عارف عظیم الشأن آیتالله میرزا عبدالکریم حقشناس
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3