فلسفه و عرفان
عرفان تمدنی و اسلام آمریکایی! آیتالله میرباقری: «کتابی که باید با انبر گرفت رو بوس میکنیم میذاریم
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید!🔸
💡 چه طور شما #قرآن را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی #حرم حضرت معصومه (س) میروید، عقبعقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این #عقل خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک #استادی مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر.
💡اینهایی که زیاد #استخاره می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای #تعطیل_فکر و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره میکند! خب همین، کار دستش می دهد.
💡اول #مقلد_عقلت باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. #واسطه بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم.
💡در #دوستانت هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستیات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصلهات با هر کدام از دوستهایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد.
💡 خیلی عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید. عقل را #جدی بگیرید.
@haerishirazi
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت آیه هدوا الی الطیب من القول و هدوا الی صراط الحمید
در چند مقام مختلف
هدیه به روح مطهر ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها سلام الله
ترجمه گویای قرآن کریم به زبان انگلیسی - یاسین مدیا
http://www.yasinmedia.com/audio/quran/download-quran-audio-translation-english
سالگرد ارتحال عارف بالله و بامر الله ، انسان العین و عین الانسان مظهر من مظاهر روح القدس سید هاشم موسوی مشهور به سید هاشم حداد را خدمت همه سلاک طریق توحید، تبریک و تسلیت عرض میکنیم
نوّر الله قلوبنا بانواره القدسیة
🌀صلوات شیخ اکبر محی الدین ابن عربی برامام حسن مجتبی علیه سلام
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ
على الثّانى من شروط لا إله الّا اللّه ریحانة محمّد رسول اللّه رابع الخمسة العبائیّة عارف الاسرار العمائیّة موضع سرّ الرّسول حاوى کلّیات الاصول حافظ الدّین و عیبة العلم و معدن الفضائل و باب السّلم و کهف المعارف و عین الشّهود روح المراتب و قلب الوجود فهرس العلوم اللّدنّى لؤلؤ صدف انت منّى، النّور اللّامع من شجرة الایمن جامع الکمالین ابى محمّد الحسن علیه «الصّلاة و السّلام»
ترجمه :
و نیز درود خداوند بر کسی که دومین شرط (اعتقاد بر ولایت) از شرایط قبول کلمه توحید، روح و ریحان حضرت رسول، چهارم شخص اصحاب عبا است و داننده اسرار عماء خود گنجینه و محل اسرار رسول است و داراى کلیات اصول. نگهدار دین است و ظرف علم و دانش معدن فضائل و باب سلم، کهف معارف و علوم و عین شهود و نفس معلوم، روح مراتب موجود، قلب عوالم وجود، فهرست مجسم علوم لدنى، مروارید صدف انت منى نور، درخشنده شجره وادى ایمن جامع کمالات صورى و معنوى ابو محمد الحسن علیه الصلاة و السلام.
منبع:المناقب ابن عربی
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شب قدر چه زمانیست؟
🔻شب قدر ، شب 23 رمضانِ ، آن شهریست که آن شب ، امام زمان عج در انجا باشد...
🔻بیت المقدس آن شهریست که امام وقت و حجت وقت ، در انجا ساکن باشد..
🎙شیخ عبدالقائم شوشتری
هدایت شده از فلسفه و عرفان
💥 #ذکر_ويژه_شب_قدر
يكى از مشايخم رضوان الله تعالى عليهم از شيخ خود اين دستور را حكايت فرمود كه: من قال فى الليلة كح من 11221213/ 21441626 بعدد طيهار: «يا طهر يا طاهر يا طهور يا طيهور يا طيهار» ساجدا نزلت عليه الملائكة و طهرته تطهيرا (مجرب جدا) بايد به معنى نزول ملائكه توجه داشت.
🌹به عبارت ساده تر :
علامه طباطبایی از استادش آیه الحق قاضی :
ذکر《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》 به عدد ۲۲۵مرتبه
در شب قدر در سجده موجب طهارت عالیه و نزول ملائکه بر جان ذاکر میشود.
📚منبع :
۱) حضرت علامه حسنزاده آملی، هزارویک نکته، نکته۷۹۲
____________
💢علامه محمدحسین حسینی طهرانی(ره):
✍حضرت آقای طباطبایی رحمه الله علیه نقل فرمودند از مرحوم آیه الحق حاج میرزا علی آقا قاضی(رضوان الله علیه) که ایشان فرمودند برای من چنین منکشف شده است که
من قال لیلة ثلاث و عشرين من شهر رمضان ساجدا ماتين و خمسة و عشرين مرة《ياطهر یا طاهر یا طهور یا طیهور یا طیهار》نزلت عليه الملائكة وطهرته تطهيراً.
📚مطلع انوار، ج۲، ص۱۱۵، مرحوم علامه آیتالله آقا سید محمدحسین حسینی طهرانی(رحمهاللهعلیه)
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_5906493442694842292.mp3
130.2K
🌀طریقه صحیح گفتن ذکر ویژه شب قدر که در پیام فوق از دو طرق نقل شد
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG
مرثیه خوانی حاج اقا مجتبی تهرانی، شب قدر.mp3
2.63M
🌀روضه ای گوش کنید از فقیه و استاد اخلاق مرحوم آیه الله حاج آقا مجتبی تهرانی
🔹در این لیله مبارکه یادی کنیم از مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
آیه الله میرسجادی
آیه الله ضیاآبادی
آیه الله رئوفی
آیه الله نقوی
شیخ جواد کربلایی
شیخ عبدالکریم حق شناس
و آیه الله طبرستانی
هدیه به روح همه علما و عرفا صلواتی بفرستیم
https://eitaa.com/AGLOESHG
🔰شکوه از مربیان ناقص
🔻عارف گمنام شیخ حسن پهلوانی (از شاگردان آیت الله شیخ محمد جواد انصاری همدانی) پس از مشاهده حال پریشان یکی از جوانانی که در اثر معاشرت با استادی غیر کامل دچار مشکلات جسمی و روحی حاد شده بود به خروش آمده و از برخی که این بلاها را به سر طالبان خداوند تبارک وتعالی درمی آورند شکوه کردند و فرمودند:
🔻اين آقايان معلم کلاس اول هستند؛ میتوانند بگویند نمازت را با کیفیت بهتری بخوان، روزه ات را با کیفیت بالاتری بگیر؛ اما دیگر حق ندارند دستورات ذکری وفکری بدهند.
🔻دادن ذکر و فکر به شاگرد، دست بردن درنفس و شاکله وجودی اوست و اين کار هر کسی نيست.
🔻این ذکر دادن های بدون اشراف مثل این است که سی کیلو خیار جلوی کسی بگذاری و بگویی بخور. اگر بخورد سردی بر او غلبه کرده و مریض می شود.
🔻و فرمودند استاد، کسی است که از امام زمان (عج) اجازه تربیت داشته باشد. مطلب با یک کاغذ نوشته حل نمی شود.
🌐معرفی اساتید
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📌فرق بين تصوف و عرفان از منظر امام خمینی
⚠️صوفيه و عرفا، وتصوف و عرفان كه كثيراً ما زبانزد ماست ، بسا فرق بين موارد استعمال آنها رعايت نمىشود، با اينكه تفاوت هست؛
👈چون عرفان به علمى گفته مىشود كه به مراتب احديت و واحديت و تجليات به گونه اى كه ذوق عرفانى مقتضى آن است، پرداخته و از اينكه عالم و نظام سلسله موجودات ، جمال جميل مطلق و ذات بارى است بحث مىنمايد و هر كسى كه اين علم را بداند به او #عارف گويند.
👈كسى كه اين علم را عملى نموده، و آن را از مرتبه عقل به مرتبه قلب آورده و در قلب داخل نموده است، به او #صوفی گويند ، مانند علم اخلاق، و اخلاق عملى كه ممكن است كسى علم اخلاق را كاملًا بداند و مفاسد و مصالح اخلاقى را تشريح نمايد، ولى خودش تمام اخلاق فاسده را دارا باشد به خلاف كسى كه اخلاق علمى را در خود عملى كرده باشد.
📛لذا اهل اين فن به محيى الدين عربى محقق گويند و محقق گفتن آنها به او، مثل محقق گفتن ما به صاحب شرايع نيست كه معنايش اين باشد كه مطالب علمى فقهى را تحقيق نموده است،
✨بلكه مراد آنها از اطلاق محقق بر محيى الدين، اين است كه او شرايط خلوات و تجليات و آن رشته سخنانى را كه دارند از مقام عقلانى به مرتبه قلب تنزل داده و در نفس خود به حقيقت رسانده است.
lib.eshia.ir/11202/2/156
📒تقريرات فلسفه امام خمينى ،ج2 ،ص156
کانال فلسفه و عرفان
در ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
در تلگرام👇
https://t.me/joinchat/AAAAAEoynX4984BHbIWGow
هدایت شده از فلسفه و عرفان
♦️نکاتی مهم و کلیدی درباره #عرفان؛ فلسفه و #تصوف
🔶 بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی نما، عارف و عارف نما
مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي الدين ابن عربي، صدرالدین قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده اند.
اما جهله و نادانان صوفيه آن دسته از صوفياني اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می شود و بدعت هايي در دين پديد آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده هاي جنسي و غیره را دنبال می کنند.
اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده اند.
🔶 کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می کنند، و می گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می اندازند.
مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده اند.
صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم.
به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده و موجب سوء تفاهمهای زیادی شده اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شدهاند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده اند.
🔶 نمی شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی شود با چند روایت که در کتابهای دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد.
بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت هایی در دین پدید می آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم اند.
این نوع از روایات، مثل روایاتی است که فقها، علما، اهل کلام و... را مورد مذمت شدید قرار می دهند که البته مرادِ همۀ این ها، علما و فقهایی است که به دنیا گرایش پیدا کرده و عالم بی عمل اند.
عرفان علامه #طباطبایی؛ آیة الله حسن #رمضانی.
🔸کانال فلسفه و عرفان 👇
@AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله #حاج_آقا_نورالله_شاه_آبادی در سحرگاه ۲۹ ماه رمضان در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.
▪️ایشان تحصیلات علوم دینی را همراه با برادرش حاج آقا نصرالله شاه آبادی از #مدرسه_مروی آغاز کرد و از محضر علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی و دیگر اساتید بهره برد و از #دانشکده_معقول_و_منقول موفق به دریافت لیسانس شد و سپس به نجف رفت.
آیتالله شاهآبادی پس از بازگشت به ایران، سالیان طولانی به امر تعلیم و تربیت به ویژه دانش آموزان اشتغال داشت.
🎥 لحظاتی از حضور آیتالله نورالله شاهآبادی در منزل عارف عظیم الشأن آیتالله میرزا عبدالکریم حقشناس
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
نقد و بررسي تقابل اخلاق با دين (3).pdf
2.78M
✅ نقد مطالب آقای پناهیان در مورد تقابل اخلاق با دین
🔸حجت الاسلام دکتر محمد سربخشی استاد فلسفه، نقدهایی جدی به مطالب مطرح شده از سوی آقای پناهیان در برنامه ماه من سحرهای رمضان داشته اند که مطالعه آنها خالی از لطف نیست .
🔸گروه کلام و فلسفه دین موسسه ضمن انتشار این فایل، باب تامل و نقد نسبت به مطالب طرفین را مفتوح می داند .
@sarbakhshi 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه و عرفان
tashyoe-ghazali-v-mohyeddin.mp3
1.32M
💡دیدگاه آیتالله بهجت (ره) درباره ابن عربی چیست؟
در میان حکما و عرفای شیعه، عدهای ابن عربی را «شیعه خالص» میدانند و عدۀ دیگری «سنی با گرایشات شیعی». برخی از محدثین نیز او را اساسا غیرشیعی میدانند.
#آیت_الله_بهجت از زمره علمایی است که ابن عربی را شیعۀ اثنیعشری میداند. این صوت قسمتی از درس خارج حج ایشان در سال 87 است:
[خدا کند که از این واضحات ما نابینا نباشیم. ولو یک ساعت از عمر ما باقی مانده باشد در همان یک ساعت فریب شیطان را نخوریم، نابینا نباشیم. کما اینکه در همان یک ساعت خیلی از علمای اهل سنت را ما می دانیم که اینها برگشته اند، مستبصر شده اند. شاید هم خدا قبول بکند ولو اینکه چیزی بر وفاتش نمانده باشد.
مثل #غزالی که #یقینی است عدولش بر تشیع. [او می گوید:] حرص بر ملک سبب شد از برای غصب خلافت. این تصریح نیست؟ تصریح به تشیّع نیست؟
یا آن همه اثنی عشریه ای که #محیی_الدین دارد، علیرغم آن همه اغلاطی که در #فتوحات هست، آیا این رجوع نیست؟ آن قدر مقام دوازده امام را بالا برده است که در کلمات شیعه شاید پیدا نشود اینجور مدح و ثناء برای این دوازده تا].
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 نشر گسترده مراسم #برج_میلاد اوقاف برای تقدیر از برنامه محفل و تقدیر از شخص رئیس اوقاف و یک سوال بیپاسخ!
🔹 بارها در کانال حوزهتوئیت از عدم پاسخگویی مسئولین اوقاف سخن گفتیم؛
🔹 از اینکه چرا سازمانی که هم مسئولانش اغلب #حوزوی هستند، هم محل پرداختش در بسیاری موارد #حوزوی است، اما کمترین پاسخگویی را اقلا به خود حوزه و طلاب دارد!
از اینکه چرا در رسانه نمیآیند و نسبت به حجم عجیب موقوفات پاسخی نمیدهند که چه اقداماتی برای احیای موقوفات انجام شده است؟
❌ چطور حوزهای که طبق فرمایش مدیر حوزهها ۲۰۰هزار رقبه دارد که فقط یکی از آنها هتل عباسی است! چطور دریافتی اش از موقوفات خود فقط به اندازه اجاره ساختمانی در تهران است!
❗️ اما جالب و عجیب اینجاست که پس از پخش برنامه وزین #محفل، مشخص شد که اتفاقا عزیزان اوقاف هم کار رسانهای را بلدند هم میدانند چطور در رسانه اقدامات مثبت خود را ترویج و نشر دهند!
🔹 پس آیا دلیل نشر و ترویج ندادن اقداماتشان درباره اوقاف این نیست که خود نیز به اقداماتشان نقد دارند و آن را در خور ارائه ندانستهاند! یا مسئله دیگری است که باید همان را در رسانه توضیح دهند!
❌ عزیزان اوقاف! کار اصلی سروران این نیست که برنامه بسازید! اگر برنامه خوب ساخته نشود صداوسیما مقصر است، اما اگر از ۲۰۰هزار رقبه حوزوی، چندرغاز به حوزه برسد مستقیما اوقاف پاسخگوست!
@HozeTwit
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
استاد عابدی وقفنامه ربع رشیدی.mp3
1.14M
🌀 یکی از هزاران موقوفه از بین رفته
📝 موقوفات ربع رشیدی
🎙 استاد احمد عابدی
🔺 لیست موقوفات ربع رشیدی مجموعه عظیمی است که در کتاب حجیمی با عنوان «وقفنامه ربع رشیدی» چاپ شده است.
🔻 اگر همین یک وقف، احیا میشد کل خرج روضه های سید الشهدا و مخارج حوزه های علمیه را تأمین میکرد.
📌 دانلود کتاب وقفنامه ربع رشیدی در سایت مناهج:
Manahejj.ir/post/Vaqf-Rashidi
#احیای_موقوفات
#موقوفات_حوزوی
#موقوفات
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 اگر من امام صادق به تو بگویم من ضامن رزقت هستم بنشین درست را بخوان، آیا تو آرام میشوی؟
گفت بله!
👌 حضرت فرمود: .....
💢حضرت آیت الله جوادی آملی دامت برکاته
ختم بسم الله الرحمن الرحیم_۲۰۲۲_۰۶_۰۱_۲۳_۰۴_۴۲_۷۳۵.mp3
1.6M
♦️ #استاد شیخ عبدالقایم شوشتری حفظه الله:
♦️ #ختم بسم الله الرحمن الرحیم
(۷۸۶مرتبه)
در مشکلات مادی و معنوی
♦️شروط ختم : با وضو ، رو به قبله ،حرف نزدن ، چیزی نخوردن ، گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم قبل از شروع و اینکه باید در حالت اضطرار بود و این ختم را به جا آورد.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
@havadaraneyar
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از فلسفه و عرفان
سلام و عرض ادب
دوستانی که به تازگی به ما پیوستند پیام های زیر را ملاحظه بفرمایند
و اگر مفید یافتند به دوستان معرفی کنند🌺
🔹لیست درسگفتارها👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2586
🔹لیست کتب شرح اشارات👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2507
🔹لیست کتب شرح فصوص👇
https://eitaa.com/AGLOESHG/2475
🔹لینک سایت های مهم و ضروری برای پژوهش
https://eitaa.com/AGLOESHG/2378
🔹لینک گروه فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817
هدایت شده از عقل منور
💢 کرسی علمی ترویجی با موضوع: «نقد و بررسی مکتب تفکیک، در ساحت مخالفت دین با فلسفه»
🔹ارائه دهنده: دکتر روحالله سوری (استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی)
🔹ناقد یکم: دکتر عباس شیخشعاعی (استادیار گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی)
🔹ناقد دوم: دکتر محمد سربخشی (استادیار گروه فلسفه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی)
🔹دبیر علمی: دکتر نادر شکراللهی (دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه خوارزمی)
⌚️زمان: دوشنبه: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🆔 لینک کرسی:
https://meet.google.com/efr-rpsd-nfj
(برای ورود به لینک، نخست باید وارد جیمیل شخصی خود شوید)
@aqlemonavar
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📌 نقش امام معصوم در سیر الی الله
🔹 سؤال: آیا طیّ راهِ سیر و سلوک بدون امام میسّر است؟
حضرت علاّمه (رض) فرمودند:
🔺 طی راه سلوک بدون امام نمیشود، امام همان والیِ عالَم است، ولایت کلّیه دارد، و همۀ موجوداتِ عالَم به حسب ارادۀ امام به وجود میآیند.
🔺 و بنابراین نمیشود سالکی در سلوکِ خود از امام استغناء داشته باشد.
🔹 سؤال: پس چگونه سنّیها سلوک میکنند و به مقصد میرسند و حال آنکه توجّه به امام ندارند با آنکه در دعای ندبه است: «أین وجهُ الله الذی إلیه یتوجّه الأولیاء»؟
حضرت علاّمه (رض) فرمودند:
🔺 سنّیها به مقام امام توجّه دارند، اگرچه غفلت دارند که این مقام، مقامِ امام است و این حقیقت که درک میکنند حقیقتِ امام است.
🔺 «أینَ بابُ اللهِ الّذی منه یُؤتی» دری که به خدا از آن در باید وارد شد و قرب پیدا کرد، قربِ مطلق؛ این در، عبارت است از امام.
🔺 وقتی که اینجور شد دیگر امام ولایت مطلقه خواهد داشت و بدون امام معقول نیست کسی به کمال برسد.
📗 منبع: اقیانوس علم و معرفت، محمدکریم پارسا، ص۲۵۶-۲۵۵.
♦️ کانال فلسفه و عرفان👇
t.me/PHILO_MYS
https://eitaa.com/AGLOESHG