eitaa logo
فلسفه و عرفان
4.9هزار دنبال‌کننده
499 عکس
215 ویدیو
342 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
🔸 🔹 مرحوم آیة الله العظمی شیخ محمّد علی اراکی فرمود: 🔸 آخوند ملاّ علی باذِنه‌ای (از شاگردان آیة الله آقا شیخ محمّد باقر اصطهباناتی شیرازی) از استاد نقل می‌کرد که ایشان فرمودند: 🔹 مدّتی در تهران ساکن بودم و به تدریس می‌پرداختم، فقط یک ساعت وقت داشتم که آن را هم برای تنّفس و استراحت گذاشته بودم. 🔸 روزی طلبه‌ای آمد و اظهار کرد: به من کتاب شفا درس بدهید. 🔹 من گفتم: در درس عمومی شرکت‌کنید. گفت: خیر! حتماً درس خصوصی می‌خواهم. 🔸 هرچه من اصرار کردم او حاضر نشد، سرانجام قبول کردم، ولی گفتم: من کتاب ندارم. گفت: مانعی ندارد، من یک کتاب دارم که یک شب پیش شما باشد و یک شب پیش من. 🔹 درس را شروع کردیم و مدّتی بدین منوال گذشت. یک روز که نوبت من بود و کتاب پیشم مانده بود، هرچه گشتم کتاب را نیافتم و پیش آن آقا شرمنده شدم. 🔸 او وقتی دید که کتاب نیست، رفت و برگشت و گفت: من می‌دانم کتاب کجاست؟ یک راست به سراغ بقچه‌ای رفت، آن را باز کرد و کتاب را از میان آن بیرون آورد و به من داد. 🔹 من در حیرت فرو رفتم و گفتم: موضوع چیست؟! 🔸 گفت: پیرمردی از اوتاد که خدمت امام عصر - ارواحنا فداه - مشرّف می‌شود در خرابه‌ای از خرابه‌های شهر تهران سکونت دارد و من از او موضوع را پرسیدم، وی گفت: ساعتی که تو پیش آن استاد درس می‌خوانی، ساعتی است که آقا آن را برای معاشرت با زن خود گذارده بوده، لذا آن زن از دست تو، که وقت او را گرفته‌ای، ناراحت شده و کتاب را در فلان بقچه مخفی کرده است. 🔹 گفتم: تو چگونه با این شخص آشنا شدی؟! 🔸 گفت: من مدّتی روحانی محلی بودم و از این طریق به ارشاد مردم می‌پرداختم، ولی پس از مدّتی احساس کردم که سوادم در مسائل اعتقادی کامل نیست و نمی‌توانم مردم را درست و صحیح هدایت کنم، لذا در مصرف سهم امام شبهه و شک کردم. روزی به مردم گفتم: اموال من از خانه و اثاث، همه مربوط به شماست، بیایید و آن‌ها را ببرید. 🔹 بعداز آن به تهران آمدم و مدّتی در کاروانسرایی سکونت کردم و نمی‌دانستم چه کنم، اتّفاقاً دهانم هم زخم شده بود و آن را بسته بودم. 🔸 تا این‌که یک روز شخصی ناشناس مرا به اسم صدا زد و گفت: فلان دوا را مصرف کن، دهانت خوب می‌شود. من آن دوا را تهیه کرده و مصرف کردم، دهانم خوب شد. 🔹 بعد به این فکر افتادم که این مرد چه کسی بود که از درد و اسم من اطّلاع داشت و داروی او مؤثّر واقع شد؟! 🔸 وقت دیگری او را ملاقات کردم و از او پرسیدم: شما کی هستید؟ 🔹 گفت: من با پیرمردی از اوتاد که با امام عصر - ارواحنا فداه - تماس دارد، مربوط هستم. 🔸 گفتم: از او بپرس یا مرا پیش او ببر که وظیفه من چیست؟ 🔹 گفت: به من گفته شده که فلانی یعنی تو جزو مجاهدین راه خدا هستی. 🔸و همچنین گفته شده که نزد محمّد باقر اصطهباناتی برود و الهیات شفا را نزد او بخواند، و در درس عمومی هم نرود، زیرا بعضی از افرادی که در آن درس شرکت می‌کنند فاسق هستند، با آنان هم ننشیند و چنانچه ضرورتی داشت که به درس عمومی برود، بیرون اتاق بنشیند و گوش کند. 🔹 مرحوم حاج شیخ محمّد باقر اصطهباناتی فرموده بودند: من به او گفتم: از آن پیرمرد بپرس که آیا من هم می‌توانم خدمت آن حضرت برسم یا می‌توانم از آن حضرت سؤالاتی داشته باشم. 🔸 جواب آورد: تشرّف نمی‌شود، ولی سؤالات را بدهید به من تا خدمت ایشان معروض بدارم. من هم سه سؤال کردم... جواب آمد... 🔹 آیة الله آقای مصلحی فرزند آیة الله العظمی اراکی فرمودند: این داستان را مرحوم آقای سید محمّد علی سبط از مرحوم آیة اللَّه العظمی حاج شیخ محمّد حسین اصفهانی کمپانی (شاگرد آیة الله اصطهباناتی)، و آیة اللّه العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی از مرحوم پدرشان با اندک اختلاف نقل کرده‌اند. روزنه هایی از عالم غیب، آیة الله سید محسن خرازی. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
نگرشی صدرایی به آزمایش‌های بنجامین لیبت دربارۀ ارادۀ آگاهانه.pdf
502K
🌀نگرشی صدرايی به آزمايشهای بنجامين ليبت درباره اراده آگاهانه ✍محمد حسين زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، ایران ✅چکيده یکی از چالشهای جدید اختيار که بر پایۀ برخـی یافتـه هـای علـوم تجربـی مطـرح‌ شـده، آزمایشی است که بنجـامين ليبـت دربـار ۀ فرآینـدها ی مغـزی کـه بـه قصـد و ارادۀ انسـان منجـر میشوند، انجام داده است.او در این آزمایش به این نتيجه رسيد که این چنين نيسـت کـه انسـان ابتدا اراده کند و بعد مغز به کار بيفتد و فرمان اراده را اجرا کند و در نتيجۀ آن اندامها حرکت کنند، بلکه این مغز انسان است که 188 ميلی ثانيه قبل از عمل، به صورت ناآگاهانـه فرآینـد اراده را آغـاز میکند و انسان تنها 168 ميلی ثانيه قبل از عمل از تصميم مغز آگاه میشود. ما در این مقالـه، آزمایش ليبت دربارۀ ارادۀ آگاهانۀ انسان را مطرح‌ کرده و با توجه بـه مبـانی ملاصـدرا نظيـر هویـت مجرد ـ مادی نفس ، عينت نفس با قوا و سریان آگاهی در تمام مراتب وجود از جمله مرتبـۀ مـادی،آگاهانه بودن ارادۀ انسان را تبيين کرده ایم. نتيجۀ این پژوهش این است که در فلسـفۀ ملاصـدرا،آزمایش ليبت(با فرض صحت آن)منافاتی با ارادۀ آگاهانۀ انسان ندارد. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
1_284768292.pdf
1.59M
🌀حقیقت ارادۀ انسان از دیدگاه صدرالمتألهین ✍محمد حسین زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
شاخصه های ناب شیعی دکتر دوره اول ۳جلسه @BANK_AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 1.mp3
11.34M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه اول @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 2.mp3
11.52M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه دوم @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 3.mp3
9.6M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه سوم @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀سخنان تأمل برانگیز استاد "محمود نجف آبادی" (از شاگردان خاصه علامه آملی) درباره محمدرضا : انبیا ما را به دارائی خود که توحید است دعوت می کنند. اگر این دارائی با شعر یا با نثر و باصدای خوب خوانده شود بهتر اثر می کند در نفوس انسانها. به مناسبت درگذشت مرحوم "شجریان" که هر وقت ایشان را مشاهده کردیم در ملکوت مشاهده کردیم. دارایی های ایشان را می دیدیم که مردم را می برد به ملکوت... مرحوم شجریان دارایی های مولوی و حافظ و سعدی و دیگر عرفا را با صدای خود به همه می رساند و همه را می برد در ملکوت. ✅نگویید غنا، که غنا مناسبت دارد با مجالس لهو و لعب وگرنه آنکه آدم را می برد به ملکوت غنا نیست بلکه بیان توحید است. ما این حکایت را از مرحوم شجریان گرفتیم: ای در میان جانم و جان از تو بی خبر پر است از تو جهان و جهان از تو بی خبر که همان "داخل فی الأشیا لا بالممازجة" (معنی: خدا داخل در چیزهاست، نه اینکه ممزوج شده باشد با چیزها) که سخن حضرت امیر(ع) است را شرح می کند. ✅ایشان در ملکوت اعلی بود و می گشت و اشعاری که به ملکوت می برد را انتخاب می کرد و مردم را به ملکوت می برد. این ادا کردن خوب شعر خیلی اثر دارد. آن بزرگی که گفته اگر حافظ بود لبان او را غرق بوسه می کرد درست گفته است. فکر نکنیم اینها هست. غنا مناسب مجالس لهو و لعب است که فتوای مرحوم میرزا ابوالحسن اصفهانی و سایر فقهاست. ای در میان جانم و جان از تو بی خبر از تو جهان پر است و جهان از تو بی خبر این حکایت اعلا و شریف است. خدا درجات ایشان را عالی کند و این آثار خیری که ایشان از خود به جای گذاشته و آن مضامین که خدا استاد شجریان را واسطه قرار داد که دیگران را ببرد درملکوت، حفظ بفرماید... ۹۹/۷/۱۷ 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀سخنان تأمل برانگیز استاد "محمود #امامی نجف آبادی" (از شاگردان خاصه علامه #حسن_زاده آملی) درباره محم
باسلام و عرض ادب فایل صوتی این مطالب از استاد در دسترس است ان شاءالله فردا با توضیحاتی ارسال میکنم یاحق
4_6050617199230454348.mp3
36.28M
🚩🍃🎤حاج آقا امامی ۱۳۹۹ ۱۷_۷_۱۳۹۹ 🌸 🕋 @tohideahadi 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
ostadEmamishajarian.mp3
6.35M
فرمایشات استاد امامی در مود استاد 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 را در ملک هم نمی بینم ✅توضیحی در مورد کلام استاد امامی نجف آبادی درباره باکمال احترامی که برای جناب استاد امامی قائلم عرض میکنم اینکه ایشان فرمودند شجریان را در ملکوت اعلی می بینند از دو حال خارج نیست یا به استدلال به این مطلب رسیده اند یا به شهود و مکاشفه در صورتی که به استدلال به این نظر رسیده اند می بایست استدلال و برهان را بیان بفرمایند چون کلامشان خالی از برهان است ولی اگر به مکاشفه و تجربه شخصی عرفانی به این نتیجه رسیده اند در این صورت تجربه عرفانی ایشان با معیار و میزانی( کشف تام محمدی و عقل و.. ) که در علم عرفان بیان شده که باید سنجیده شود اگر صحیح بود برای ایشان معتبر است و الا فلا بعد از مرحله نوبت به این سوال میرسد که آیا شهود شخصی برای عموم حجیت دارد ؟ قطعا جواب منفی است شهود بماهو‌ شهود اعتباری ندارد بلکه آن معیار ها و دلایل هستند که حجت می باشند 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
دوستان فلسفه آموز واجب است این دوره تاریخ فلسفه دکتر را حتما گوش کنند ایشان حرف های شنیدنی نسبت اثولوجیا و کندی و فارابی و ابن سینا دارند👇👇👇
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه اول 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
49.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه دوم 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
32.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه سوم بخش اول 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه سوم بخش دوم 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
36.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه چهارم بخش اول 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
28.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مواجه ما با تاریخ فلسفه اسلامی استاد جلسه چهارم بخش دوم 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
Feqahat_990710.apk
15.03M
دروس حوزه نسخه اندروید بروز شده سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با امکان دانلود تکی و گروهی متن تقریر دروس و صوت 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
تاریخ فلسفه ج۱.pdf
2.2M
📖تاریخ فلسفه غرب ✍دکتر مصطفی 1⃣جلد اول 📄تعداد صفحات : ۲۸۴ صفحه 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
۲.pdf
1.49M
📖تاریخ فلسفه غرب ✍دکتر مصطفی 2⃣جلو دوم 📄تعداد صفحات : ۲۵۰ صفحه 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تاریخ فلسفه ج۳.pdf
1.32M
📖تاریخ فلسفه غرب ✍دکتر مصطفی 3⃣جلد سوم 📄تعداد صفحات : ۲۸۴ صفحه 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
تاریخ فلسفه ج۴.pdf
1.26M
📖تاریخ فلسفه غرب ✍دکتر مصطفی 4⃣جلد چهارم 📄تعداد صفحات : ۲۳۰ صفحه 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3