eitaa logo
یا علی مدد حیدر
274 دنبال‌کننده
503 عکس
364 ویدیو
267 فایل
ارتباط با ما @A110_F135 لینک دعوت https://eitaa.com/joinchat/2153054208C936e9b12da
مشاهده در ایتا
دانلود
علت اینکه نماز مغرب سه رکعت شد👇 شكرانه ‏ى تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها)👇 [۱۳۱۹] [۵] ۱-سُئِلَ الصَّادِقُ علیه السلام لِمَ صَارَتِ الْمَغْرِبُ ثَلَاثَ رَکَعَاتٍ وَ أَرْبَعاً بَعْدَهَا لَیْسَ فِیهَا تَقْصِیرٌ فِی حَضَرٍ وَ لَا سَفَرٍ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْزَلَ عَلَی نَبِیِّهِ ص کُلَّ صَلَاةٍ رَکْعَتَیْنِ فَأَضَافَ إِلَیْهَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلّم لِکُلِّ صَلَاةٍ رَکْعَتَیْنِ فِی الْحَضَرِ وَ قَصَّرَ فِیهَا فِی السَّفَرِ إِلَّا الْمَغْرِبَ وَ الْغَدَاةَ فَلَمَّا صَلَّی علیه السلام الْمَغْرِبَ بَلَغَهُ مَوْلِدُ فَاطِمَةَ علیه السلام فَأَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَةً شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ الْحَسَنُ علیه السلام أَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَتَیْنِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَمَّا أَنْ وُلِدَ الْحُسَیْنُ علیه السلام أَضَافَ إِلَیْهَا رَکْعَتَیْنِ شُکْراً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ فَتَرَکَهَا عَلَی حَالِهَا فِی الْحَضَرِ وَ السَّفَرِ. از امام صادق علیه‏ السلام سؤال شد كه: چرا نماز مغرب سه ركعت است و نافله ‏اش چهار ركعت كه در سفر و حضر تقصیر در آن(مغرب در محل اقامت و مسافرت 3 ركعت است و نافله مغرب همچون نافله نماز صبح در مسافرت ساقط نشده و می توان خواند) نیست؟ حضرت فرمودند: خداوند تبارك و تعالى همه ‏ى نمازها را بر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به صورت دو ركعتى نازل كرد. رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم (به امر پروردگار) به همه ‏ى نمازها به جز نماز مغرب و نماز صبح دو ركعت اضافه نمودند؛ كه در حضر به صورت تمام و در سفر به طور قصر خوانده شوند. هنگامى كه رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم مشغول برپائى نماز مغرب بود. فاطمه علیها السلام به دنیا آمد رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم به شكرانه‏ ى این نعمت (و به امر پروردگار) یك ركعت به نماز مغرب اضافه فرمودند. پس زمانی که امام حسن علیه‏ السلام به دنیا آمد، دو ركعت دیگر (به عنوان نافله) به آن سه ركعت اضافه نمودند و زمانى كه امام حسین علیه ‏السلام به دنیا آمد، به نافله‏ ى مغرب دو ركعت دیگر اضافه فرموده و آن را شكرانه تولد آن حضرت قرار دادند.[و این شد که نافله مغرب 4 رکعت شد]. ---------- [۵]: -التهذیب ج ۱ ص ۱۶۷. .......... من لا یحضر الفقیه ، ج1، ص289، ۶۰- بَابُ الْعِلَّةِ الَّتِی مِنْ أَجْلِهَا لَا یُقَصِّرُ الْمُصَلِّی فِی صَلَاةِ الْمَغْرِبِ وَ نَوَافِلِهَا فِی السَّفَرِ وَ الْحَضَرِ
سهیلی ( متوفی 581 ه ق ) در کتاب الروض الأنف في شرح السيرة النبوية لابن هشام نوشته است قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ[ آله ]سَلَّمَ پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله فرمودند: "إنّ فَاطِمَةَ مُضْغَةٌ مِنّي" همانا فاطمه پاره تن من هست فَصَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَعَلَى فَاطِمَةَ پس خدای متعال دود فرستاد بر پیامبر (صلوات الله علیه و آله ) و بر فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فَهَذَا حَدِيثٌ يَدُلّ عَلَى أَنّ مَنْ سَبّهَا فَقَدْ كَفَرَ وَأَنّ مَنْ صَلّى عَلَيْهَا، فَقَدْ صَلّى عَلَى أَبِيهَا - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ[آله ]سَلَّمَ سهیلی : این روایت دلالت بر این دارد که هر کسی که فاطمه زهراء سلام الله علیها را سب و ناسزا گوید در واقع کافر شده است چرا که خدای متعال بر پدر فاطمه (سلام الله علیها) حه حضرت رسول ( صلوات الله علیه و آله ) باشد صلوات و درود فرستاد[1] إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليماً (احزاب 56) خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستد؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملًا تسليم (فرمان او) باشيد [1]السهيلي ،أبو القاسم عبد الرحمن بن عبد الله بن أحمد (المتوفى: 581هـ)، الروض الأنف في شرح السيرة النبوية لابن هشام، محقق: عمر عبد السلام السلامي، 7 جلد ، ج 6، ص 228 ،(مکتبه شامله)دار إحياء التراث العربي، بيروت-الطبعة الأولى، 1421هـ/ 2000م
حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ عَمْرٍو، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي، فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِي» رسول خدا صلوات الله عليه و آله فرمودند : فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است پس هر کسی که او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است. 👆منابع اهل سنت👇 المصنف في الأحاديث والآثار، بن أبي شيبة (متوفی235ه ق) الأجزاء: 7، الجزء 6، ص 388 ،ح 32269، تحقیق: مال يوسف الحوت، مكتبة الرشد – الرياض ، ط:الأولى، 1409.
باخَرْزِی عالم اهل سنت شافعی مذهب در کتاب دُمْیَةُ القَصْر و عُصْرَة اَهْلِ العَصْر ، در ‌‌القسم الثاني في طبقات شعراء الشام وديار بكر وآذربايجان والجزيرة وسائر بلاد المغرب در باب اشعار عبد اللّه بن أبي طالب الفتى «1» گفته که رفیق صدوقش ابو محمد حمداني ،شعر عبد الله بن أبي طالب (الفتى الشافعی) را برای او خواند: مَا شَكَّ فِي فَضْلَ آلِ فاطمة هیچ کسی در فضیلت آل فاطمه (سلام الله علیها) شک نمی کند إلّا إمْرُؤٌ مَا لِأُمِّهِ بِعَمَلٍ جز اینکه مادرش کاری برای (سعادت) او نکرده [1] و علامه شيخ يوسف بحراني رحمه الله متوفی1186 ق در کتاب کشکول شعر زیر را از عبد اللّه بن أبي طالب القمي آورده: مَا شَكَّ فِي فَضْلَ آلِ فاطمة هیچ کسی در فضیلت آل فاطمه (سلام الله علیها) شک نمی کند إلّا إمْرُؤٌ مَا لِأُمِّهِ بَعْلٌ مگر انسانی که مادرش ، شوهر نداشته باشد( ولد زنا باشد) [2] «1» هو الفتى الحلوانيّ النهروانيّ عالم بالأدب من أهل نهروان، جال في العراق و استوطن اصفهان. له كتب في القراءات و اللغة و شرح الايضاح و الأمالي خاصة، و له شعر (ت 493 ه- 1100 م) (طبقات المفسرين: 13- انباه الرواة: 2/ 26). منابع: [1]دُمْیَةُ القَصْر و عُصْرَة اَهْلِ العَصْرِ، باخَرْزِی ، على بن الحسن بن على بن أبى الطيب باخَرْزِی (م 467ه ق) ؛ ج‏1 ؛ ص387 - بيروت، چاپ: اول، م/1993 ق‏1414. [2]شيخ يوسف بحراني(المتوفی1186 ق‏)، الكشكول، بحراني؛ ج‏3 ؛ ص15- بيروت، چاپ: اول، 1998 م.
الأسئلة العقائدية_1.0.apk
19.85M
الأسئلة العقائدية_1.0
معنای حَيَ‏ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ‏ سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنْ مَعْنَى حَيَ‏ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ‏ فَقَالَ‏ خَيْرُ الْعَمَلِ‏ بِرُّ فَاطِمَةَ وَ وُلْدِهَا وَ فِي‏ خَبَرٍ آخَرَ الْوَلَايَةُ.[1] بن شهرآشوب روایت کرده : از امام صادق علیه السلام از معنای حَيَ‏ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ‏ (بشتابيد به سوی بهترین عمل) سوال شد حضرت فرمودند: بهترین عمل ، نیکی و خوبی به فاطمه (سلام الله علیها) و فرزندانش می باشد بن شهر آشوب می نویسد در روایتی دیگر فرمودند که بهترین عمل ولایت (ولایت اهلبیت نبوت صلوات الله علیهم اجمعین) می باشد. الصاحب‏: حُبَّ عَلِيٍّ لِي أَمَلٌ‏ دوست داشتن حضرت علی علیه السلام آرزوی من هست وَ مَلْجَئِي مِنْ الوَجَلِ‏ و پناهگاه من از ترس إنْ لَمْ يَكُنْ لِي مِنْ عملٍ اگر براي من ،عملی نبود فَحُبُّهُ خَيْرُ الْعَمَلِ پس دوست داشتن علی بن ابی طالب (علیه السلام) بهترین عمل هست. [1] ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على(م588 ه ق)، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ج‏3 ؛ ص326- قم، چاپ: اول، 1379 ق. *ابن بابويه، محمد بن على(م 381 ه ق)، التوحيد (للصدوق) ؛ ص241- ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.
وجوه تشابه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شب قدر
برترین خانه ها، خانه حضرت علی و فاطمه علیهما السلام
معنای حَيَ‏ عَلَى‏ خَيْرِ الْعَمَلِ‏ علم خدای متعال به ضعف قدرت جسمی فاطمه (سلام الله علیها) و مدد رسانی فرشتگان به حضرت زهرا (سلام الله علیها) لباس بهشتی حضرت زهرا سلام الله علیها و اسلام آوردن جمع کثیری از یهود راز چادر حضرت زهرا سلام الله علیها و مسلمان شدن 80 نفر یهودی فضائل فاطمه زهرا سلام الله علیها - پی دی اف مَا شَكَّ فِي فَضْلَ آلِ فاطمة إلّا إمْرُؤٌ مَا لِأُمِّهِ بَعْلٌ فاطمه بخاطر این همه فضائلش لیله القدر نامیده شده است- متن فاطمه سلام الله علیها و سوره قدر وجوه تشابه لیله قدر با وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها - عكس صلوات بر نبي ، صلوات بر فاطمه هم هست میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و علت اینکه نماز مغرب سه رکعت شد برترین خانه ها، خانه حضرت علی و فاطمه علیهما السلام فضیلت دوست داشتن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روایت سَكونى از امام صادق علیه السلام - نام فاطمه داستان زنی که زمین خورد و گفت : لَعَنَ اللَّهُ ظَالِمِيكِ يَا فَاطِمَة مولودی میلاد سیده نساء العالمین حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روایت عائشه از تاریکی شب و نور صورت فاطمه سللام الله علیها استیکر ولادت
بحثی نیست که عشق به خدمت به شرط استحقاق سمت باشد اما مشکل اینجاست که حضور در صحنه خدمت برای خیلی ها اتفاقی بوده نه استحقاقی! اما اتفاق دوام ندارد و مدعی استحقاق بلا استحقاق هم خدمت نمی آورد👇 روایت حضرت علی علیه السلام: 9630- لَا تَدُلَّنَّ بِحَالَةٍ بَلَغْتَهَا بِغَيْرِ آلَةٍ وَ لَا تَفْخَرَنَّ بِمَرْتِبَةٍ نِلْتَهَا بِغَيْرِ مَنْقَبَةٍ فَإِنَّ مَا يَبْنِيهِ الِاتِّفَاقُ يَهْدِمُهُ الِاسْتِحْقَاقُ ناز مكن بحالتى كه از غیر راهش رسيده ای و فخر نكن به جایگاه و پست و منزلتی که بدون شایستگی به آن رسیدی چرا که آنان که حَسب اتفاق به جایی رسیدند ،استحقاقِ افرادمستحق ، آن اتفاق را از بین می برد (1) لذا باید دنبال افراد مستحق خدمت گشت نه غیر مستحق. با ادعا جایی آباد نشده و نخواهد شد پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله فرمودند: قالَ النبيُ ص‏ لَوْ أُعْطِيَ النَّاسُ بِدَعاوِيهِمْ‏ لَاسْتَحَلَّ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ دِمَاءَهُمْ وَ أَمْوَالَهُمْ (2) اگر بحسب ادعای مردم پاداش و منقبتی به کسی داده شود در این صورت ، عده ای ریختن خون و تصرف و خوردن مال دیگران را روا خواهند داشت. امام حسین علیه السلام در دعای عرفه می فرماید: إِلَهِي مَنْ كَانَتْ مَحَاسِنُهُ مَسَاوِيَ فَكَيْفَ لَا يَكُونُ مَسَاوِيهِ مَسَاوِيَ وَ مَنْ كَانَتْ حَقَائِقُهُ‏ [حَقَّانِيَّتُهُ‏] دَعَاوِيَ‏ فَكَيْفَ لَا تَكُونُ دَعَاوِيهِ دَعَاوِي‏ (3) خدایا کسی که خوبیهایش بدی هست چرا بدی هایش بد نباشد؟ و کسی که حقائقش ادعاست چرا ادعایش ، ادعا نباشد؟ در انتخاب کاندید اصلح تلاش کنیم دنبال مستحق باشیم نه مدعی قول خدای متعال در داستان حضرت موسی (علی نبیناو آله و علیه السلام ) زمانی که یکی از دختران حضرت شعیب(علی نبیناو آله و علیه السلام ) به پدرش گفت که يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمين(4) : «پدرم! او ( موسی ع) را به خدمت گیر و اجریش نما چرا که اجیر و مستخدمت ، قوی و امین می باشد لذا شرط کاندیدی که قصد نماینده شدن دارد👇 👈 الْقَوِيُّ :کارشناسی قوی و شجاع باشد 👈الْأَمين : امین و امانتدار نظام اسلامی بر پایه رای مردم(جمهوری اسلامی) باشد 👇نباشیم از کسانی که👇 اشتباهی را که گذشتگان از بنی آدم ، بعد از وفات رسول خدا صلوات الله علیه و آله مرتکب شدند و جامعه بشری را به قهقرا سپردند 👇از زمره کسانی باشیم که👇 این انقلاب را انتخاب کردند و خون خود را نثار آسایش ما قرار دادند (1)عيون الحكم و المواعظ (لليثي م قرن6 هق) ؛ ص395 (2)شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد متوفی656هق ؛ ج‏19 ؛ ص89 (3)إقبال الأعمال لسیدبن طاوس متوفی 644 هق (ط - القديمة) ؛ ج‏1 ؛ ص348 (4) قصص : 28، آیه 26.