وَ سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ یُسَبِّحْنَ وَ الطَّیْرَ: و مسخر ساختیم با داود کوهها را که تسبیح مىکردند با او، و پرندگان را نیز مسخر او نمودیم که با تسبیح او تسبیح مىکردند.
در اکمال الدین- از حضرت صادق علیه السلام مروى است که: داود علیه السلام بیرون آمدى زبور مىخواندى، باقى نماندى هیچ کوهى و هیچسنگى و هیچ پرندهاى مگر آنکه جواب دادى او را «1».
«عمری است که ما چشم به راهت هستیم»
در حسرت آن صورت ماهت هستیم
ای حجت حق اگر بدانی قابل
آمادهی تکمیل سپاهت هستیم
#چالش_مصرع_سوم
#ناهید_خلفیان
'خونخواه حسین و مادرت زهرایی '
عمری است که دور از همه و تنهایی
مظلوم تر از علی چه کس غیر شماست
از جهل بشر تو ساکن صحرایی
#مشهدی_زاده
#چالش_مصرع_سوم
"عمری است که ما چشم به راهت هستیم"
ما تشنهٔ دریای نگاهت هستیم
بردار نقاب غیبت از چهره خود
در تاب و تب صورت ماهت هستیم
#مستان_بروجردی
#چالش_مصرع_سوم
کنار بوتهی اسفند و بادهای بهار
چقدر بوی خوشی داشت شنبههای قرار
چقدر در نظرم بیدلیل زیبا بود
حضور شاپرکی لابهلای بوتهی خار
چقدر در نظرم شاد بود و ثروتمند
میان مردم ده، کودک دوچرخهسوار
هنوز نام تو میبارد از دهان کویر
از آن شبی که صدایت زدم در آبانبار
مرا به سادگیِ آبیِ کجا میبُرد؟
نقوش هندسی یک گلیم حاشیهدار
کجاست روشنی آن چراغ بغدادی
که میرساندم از آن شام بیستاره به یار
چه مانده است از آن روزهای دار و درخت
به غیر سفرهی پاییز و طعم ربّ انار
#اعظم_سعادتمند
#غزل
- من اگه بستنیفروشی داشتم یا چلوکبابی یا هر مغازهی دیگهای که خوراکی میفروخت، نمیذاشتم هیچ بچهای آبدهنقورتداده و با شکم خالی از جلوی مغازهم رد بشه! نمیذاشتم هیچ آدم بزرگی هم با حسرت بایسته و نگاه ویترین مغازهم کنه! یا کسی بیاد قیمت بپرسه و بعد که دو دوتا چهارتا کرد سرشو بندازه پایین بره!
شاید بگید اینطوری که سر سال ورشکسته میشی؟!
فکر کنم ورشکسته شدن خیلی بهتر از یه زندگی پولداری باشه که کلی آه حسرت پشت زندگیشه!
حالا من گفتم بستنیفروشی و چلوکبابی؟ تو توی ذهنت ویترینِ همین زندگیهای مجازی یه عده رو بیار عزیزجان..
✍سید مصطفی موسوی
انجمن نویسندگان انقلابی رمان | انار
داستان مینیمال
یک| ۱
مینیمال، همهی عناصر یک داستان معمولی را در خود دارد؛ با این تفاوت که این عناصر با ایجاز و اختصار فوقالعادهای همراه است؛ تا آنجا که برخلاف داستان کوتاه و رمان که «شخصیت» مهمترین عنصر آن است، «ایجاز» را مهمترین عنصر داستان مینیمال میدانند. ایجاز، آن قدر در داستان مینیمال اهمیت دارد که مینیمالیستها عبارت «کم هم زیاد است» را شعار خود قرار دادهاند و گفتهاند:«مینیمالیسم یعنی هیچ جزئی از اثرت را نتوانی حذف کنی. همین!» به عبارت سادهتر، کسی که میخواهد یک داستان مینیمال خلق کند، نه تنها باید در طول داستان از دادن اطلاعات غیر ضروری به شدت پرهیز کند؛ بلکه باید آفرینش قسمتهایی از داستان را نیز به عهدهی خود خوانندگان بگذارد تا آنها خود به صورت انتزاعی ناگفتههای داستان را دریابند.
انجمن نویسندگان انقلابی رمان | انار
دو| ۲
شخصیتهای داستانهای مینیمال، عموما افرادی عادی، با همان زبان مردم کوچه و بازار هستند. آنها برای گفت و گو از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده میکنند. در میان آنها نیز معمولا یک شاهزاده، یک کارآگاه بسیار باهوش، یک فرشتهی زیبا و... پیدا نمیشود.
شخصیتها در پایان این گونه داستانها، همان هستند که در اول بودهاند؛ یعنی هیچ تغییری نمیکنند. برخلاف یک رمان که شخصیت در طول آن و به تدریج کامل میشود. معمولا برای درک بهتر این موضوع، شخصیت در دو نوع داستانی مینیمال و رمان به ترتیب به درخت و نهال تشبیه میشود و میگویند: شخصیت در داستان مینیمال، از ابتدا مانند درختی کامل است؛ اما در رمان مانند نهالی است که ما به تدریج شاهد درخت شدنش هستیم.
انجمن نویسندگان انقلابی رمان | انار
سه| ۳
از خصوصیتهای دیگر داستانهای مینیمالیستی محدودیت زمان و مکان است. به دلیل کوتاهی حجم روایت داستان (دقت کنید: کوتاهی روایت! و نه کوتاهی کمّی داستان.)، زمان رویداد و حوادث بسیار کوتاه است. اغلب داستانهای مینیمالیستی در زمانی کمتر از یک روز، چند ساعت و گاهی چند لحظه اتفاق میافتد.
تغییرات مکانی هم بسیار ناچیز و به ندرت رخ میدهد. شاید علت این امر، ثابت بودن زمینهی داستان باشد.
محدودیت زمان و مکان در این گونهی داستاننویسی باعث میشود تا داستان مینیمال، اغلب یک موقعیت کوتاه و یا برشی از زندگی باشد.
انجمن نویسندگان انقلابی رمان | انار
چهار| ۴
محدودیت عناصر زمان و مکان، بسته بودن دست ما در شخصیت پردازی و التزام به اختصار و ایجاز، عنصر «طرح» و «روایت» را در این گونهی داستانی پر اهمیت میکند. البته این اهمیت زیاد، نه تنها به معنای پیچیدگی طرح و توو در تویی آن نیست؛ بلکه این گونه داستانها، اغلب طرحی ساده و سر راست دارند. گاهی این سادگی تا آن جا شدت میگیرد که ممکن است عدهای به اشتباه گمان کنند اصلا طرحی وجود ندارد!
انجمن نویسندگان انقلابی رمان| انار
پنج| ۵
از مهمترین ویژگیهای داستان مینیمال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. محدودیت حجم: جان بارت در تعریف هنر مینیمالیسیتی میگوید: «کم، زیاد است.»
۲. پیرنگ ساده و کوتاه
۳. زمان و مکان محدود
۴. روایت به زمان حال
۵. پرداختن به واقعهای بیرونی
۶. انتخاب لحظهی درست وقوع حادثه برای انتقال اطلاعات
۷. درونمایههای کلی و جهانشمول مثل مرگ، عشق، جنگ، دروغ، خیانت، جدایی و...
۸. شخصیتهای کم، ساده، معمولی
۹. نثر مختصر، تمیز و شفاف
۱۰. گفتوگوی کاربردی و کوتاه
انجمن نویسندگان انقلابی رمان| انار