💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
امروز روز نویسنده بود. به نویسنده های این گروه تبریک عرض میکنم🌷
🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰🍰
🎈🎈🎈🎈🎈🎈
همون طور که می دونید
معمولا قافیه ست که شکل دهنده ی سیر شعر کلاسیکه. خیلی ها گفتن و می گن که قافیه اندیشی هم می تونه به نفع شعر تموم شه هم می تونه به روح شعر لطمه بزنه. ردیف هم در واقع تنها با حضور قافیه معنا پیدا می کنه؛ هم به عنوان جزء کامل کننده ی موسیقایی بیت (در امتداد قافیه)، هم به مثابه ی جزء تمام کننده ی معنای بیت.
ردیف ابیات رو در عین پراکندگی زیر یه چتر جمع می کنه.
امشب به چند نمونه از ردیف های هنرمندانه ی فاضل نظری می پردازیم
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
بی لشکریم حوصله ی شرح قصه نیست
فرمانبریم حوصله ی شرح قصه نیست
با پرچم سفید به پیکار می رویم
ما کمتریم حوصله ی شرح قصه نیست
فریاد می زنند ببینید و بشنوید
کور و کریم حوصله شرح قصه نیست
تکرار نقش کهنه خود در لباس نو
بازیگریم حوصله ی شرح قصه نیست
آیینه ها به دیدن هم خو گرفته اند
یکدیگریم حوصله ی شرح قصه نیست
همچون انار خون دل از خویش می خوریم
غم پروریم حوصله شرح قصه نیست
آیا به گوشه ی چشم سیاه دوست
پی می بریم؟ حوصله ی شرح قصه نیست...
#فاضل_نظری
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
نفسی گاه... ولی از سر بیحوصلگی
میکشم آه... ولی از سر بیحوصلگی
مثل شبهای دگر باز به هم خیره شدند
برکه و ماه، ولی از سر بیحوصلگی
گاه در آینهی خاطرهها مینگرم
نه به اکراه، ولی از سر بیحوصلگی
تا بکاهم ز پریشانی خود میگریم
گاه و بیگاه ولی از سر بیحوصلگی
من هم ای عمر شبیه دگران میمانم
با تو همراه ولی از سر بیحوصلگی
عاقبت با تو هم ای مرگ سفر خواهم کرد
خواه ناخواه ولی از سر بیحوصلگی
#فاضل_نظری
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
قالب:غزل
وزن:
مفعول و فاعلات و مفاعیل و فاعلن
قافیه:
ر + مصوت فتحه ما قبل ر + مصوت ی مابعد ر+ صامت م (ضمنا دوستان یادشون باشه بعدا در مورد این که چرا بنده قافیه رو این جوری تجزیه می کنم صحبت کنیم. برخی فقط می گن ر + فتحه ماقبل)
ردیف:
حوصله ی شرح قصه نیست
کلمات قافیه:
بی لشکریم، فرمانبریم، کمتریم، کریم، بازیگریم، یکدیگریم، غمپروریم، می بریم
این جا طولانی بودن ردیف کاملا با تم غالب شعر (بی حوصلگی) متناسبه.
به علاوه ی این که همین یکنواخت بودن جریان شعر باعث شده تا قافیه ی آخر به دلیل تغییر ناگهانی لحن و جایگاه *حوصله ی شرح قصه نیست* در منطق بیت، نوعی از غافلگیری رو هم داشته باشه.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
قالب: غزل
وزن:
فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
قافیه: ه + مصوت آ ماقبل ه
ردیف:
ولی از سر بی حوصلگی
کلمات قافیه:
گاه، آه، ماه، اکراه، بیگاه، همراه، ناخواه
باز هم همین طولانی بودن ردیف خودش بی حوصلگی رو کاملا می رسونه😊
ضمنا تکراری بودن مضامین این غزل هم با تم غالب شعر که بی حوصلگیه تناسب داره
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
هر جا بهاری در کفن شد، شد! مبارک باد
هرجا نسیمی بی وطن شد، شد! مبارک باد
مستی اگر پیمانه ای را بشکند خیر است
ساقی اگر پیمان شکن شد، شد! مبارک باد
فرمود صید آهوان مست شیرین است
وقت دویدنهای من شد! شد مبارک باد
جایی که دل آتش بگیرد جایِ ماندن نیست
وقت فرار از خویشتن شد! شد مبارک باد
آتشفشانی تازه در راه است؛ آیا کوه
آمادهی عاشق شدن شد؟ شد! مبارک باد
#فاضل_نظری
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
قالب: غزل
وزن:
مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع لن
قافیه:
ن+ مصوت فتحه ماقبل
ردیف:
شد شد مبارک باد
کلمات قافیه:
کفن، وطن، پیمان شکن، من، خویشتن، شدن
این جا تکرار کلمه ی شد، جدای از شاد کردن فضا که با *مبارک باد* در تناسبه
ردیف رو دارای نوعی شکاف کرده
که باعث شده توی بیت آخر شاهد یک غافلگیری باشیم:
آماده ی عاشق شدن شد؟
شد!
مبارک باد
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
البته غافل گیری این شعر (که اگه توجه کنیم غافگیری توی کارهای فاضل معمولا در بیت آخر شکل می گیره)
توی غزلهای دیگه ی فاضل
یه نمونه دیگه هم داره:
بغض فرو خورده ام چگونه نگریم؟
غنچۀ پژمرده ام ، چگونه نگریم؟
رودم و با گریه دور می شوم از خویش
از همه آزرده ام ، چگونه نگریم؟
مرد مگر گریه می کند؟! چه بگویم
طفل ِ زمین خورده ام، چگونه نگریم؟
تنگ پر از اشک و چشم های تماشا
ماهی دلمرده ام، چگونه نگریم!
پرسشم از راز ِ بی وفایی او بود
حال که پی برده ام، چگونه نگریم؟
#فاضل_نظری
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
وزن:
مفتعلن فاعلات و مفتعلن فع
قافیه:
ر + مصوت ضمه ماقبل ر+ صامت د + مصوت کسره ما بعد د
ردیف: ام چگونه نگریم
فروخورده، پژمرده، آزرده، خورده، دلمرده، برده
به بیت آخر هر دو غزل توجه کنید:
آیا به راز گوشه ی چشم سیاه دوست
پی می بریم؟ حوصله ی شرح قصه نیست
پرسشم از راز بی وفایی او بود
حال که پی برده ام چگونه نگریم؟
هر دو یک قافیه دارن
و صورتشون پرسشیه
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory
#سوال
شعرکلاسیک رو مثل معماری سنتی و هنرها نباید حفاظت کنیم؟
#پاسخ
این بحث خیلی خیلی دراز دامنه
ولی فی الجمله نه نباید حفظ کنیم
حد اقل اگه می خواید با زبان قدما شعر بگید
اول کاملا مطمئن بشید که این کار یه انتخابه نه یه اضطرار و اجبار
ینی ببینید می تونید به زبان معاصر هم شعر بگید
ولی ترجیحتون اینه که به زبان قدما بگید حالا به هر دلیلی...
نه که اول کار برید سراغ زبان آرکائیک...
شاید به بعضی بربخوره
ولی همین فاضل نظری که خود بنده هم انتقادهای زیادی بهش دارم
بعضی از ابیاتش در حد صائب هست
بعضی در حد سعدی هست
این توصیه ی دوستانه رو گوش بدید
ضرر نمی کنید
ما هم نفی شاعران دیروز نمی کنیم
اتفاقا قدما جذابیتشون خیلی بیشتر از معاصرینه
اما نه به دلیل زبانشون...
بلکه به دلیل #هنرمندی های شخصیشون...
ما
می گیم خود ما هم باید در زبان و زمان خودمون زندگی کنیم.
اگه بخواید با زبان قدما شعر بگید علاوه بر اختیاری بودن کارتون
باید زبان قدما رو هم #تخصصی کار کنید
ما هم استقبال می کنیم
ولی جسارتا این کار با دوتا ز و کاین و... محقق نمیشه
خیلی وقت گذاشتن می خواد.
نشانی باغ🔻
https://eitaa.com/joinchat/100270145C4e53c7d0f6
نمایشگاه باغ🔻
@anarstory