eitaa logo
اَسرارُ الْحِکَم
707 دنبال‌کننده
5 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم كانال دیگر بنده: جامع الاسرار: @JAMEOLASRAR110
مشاهده در ایتا
دانلود
📜حواس در مورد آن چیزی که ادراک می کند، اشتباه نمی کند و اما در باب چیزی که به آن حکم می کند، به خطا گرفتار می آید. 📘الاسفار عن نتائج الاسفار، ترجمه و شرح فاطمه مدرسی، ص137 👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه @ASRAOLHEKAM
🔷ابن العربی:اسفار ثلاثه داریم نه اسفار اربعه 📜سفرها سه دسته اند و سفر چهارمی وجود ندارد. و حق تعالی با جلال و عزت، این سه سفر را برای انسان قرار داد. این سه سفر عبارتند از: 1)سفر من عنده(از نزد یا مراتب حق) 2)سفر الیه(سفر به سوی او) و 3)سفر فیه(سفر در او) 📘الاسفار عن نتائج الاسفار، ترجمه و شرح فاطمه مدرسی، ص113 👤شیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی قدّس سرّه @ASRAOLHEKAM
اشعار نغز و ناب مظفر علیشاه کرمانی علیه الرحمه در توحید حق تعالی 🌿لا بشرط مطلق او ذات حق است 🌿نه مقید ای عجب نه مطلق است 🌿لا ابالی حقیقی او بود 🌿ذات عالی حقیقی هو بود 🌿زانکه مطلق او بشرط لا بود 🌿آن مقید شرط وی اشیاء بود 🌿جان ما را هم تو درمان هم تو درد 🌿با همه جمعی و از مجموع فرد 📚ریاض العارفین،ص۵۰۰ @JAMEOLASRAR110
📜حرکت جوهری نه تنها در سطح طبیعت است؛ معادن و گیاهان و عناصر و امثال ذلک، بلکه در سطح نفوس هم هست چه نفس حیوانی و چه نفس انسانی. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسهٔ191، دقیقهٔ25 @ASRAOLHEKAM
علامه سید حیدر آملی ملی قدّس الله سرّه: 📝به اعتقاد من(که البته خلاف واقع هم نیست) مقام کمترین و کوچکترین وزیر از وزرای مهدی[عج الله تعالی فرجه] هزاران بار بالاتر از مقام شیخ[ابن العربی]و امثال اوست. 📚جامع الاسرار و منبع الانوار ،بند894، ص333 @JAMEOLASRAR110
📜مراد از حقیقت وجود همانا وجود لابشرط نیست، زیرا حقیقت لابشرطِ وجود، جامع همهٔ مراتب است نه اعلای آنها، بلکه مراد وجود بشرط لا است که اعلی المراتب بوده که حدّ آن همان بی حدّ بودن است. 📘رحیق مختوم * شرح حکمت متعالیه، ج1، ص363 👤علامه طباطبایی قدّس سّره @ASRAOLHEKAM
📜وجود لابشرط که موضوع عرفان است فوق وجود بشرط لا است که موضوع فلسفه می باشد، در نتیجه عرفان نظری فوق فلسفه خواهد بود. 📘تحریر تمهید القواعد، ص13(به نقل از کتاب نقد النقود سید حیدر آملی با شرح و ترجمه استاد منصوری لاریجانی) 👤آیت الله جوادی آملی @ASRAOLHEKAM
🔷معنای: «ان للربوبیه سراً، لو ظهر لبطلت الربوبیه» 📜 «ربوبیت را سرّی است که اگر آن سرّ آشکار شود، ربوبیت باطل خواهد شد» و معنای آن این است که ربوبیت بر مربوب متوقف است و مربوب به طور مطلق کنایه از مظاهر الهی است. به عبارت دیگر، فاعلیت متوقف بر قابلیت است، چه این که فاعل زمانی که قابلی نداشته باشد، هیچ گونه اثر و فعلی برای او نیست، پس اگر این سرّ آشکار شود، یا به عبارت دیگر اگر باطل گردد، ربوبیت نیز باطل می شود و باطل کردن و از میان بردن مظاهر محال و ناممکن است، زیرا مظاهر شئون ذاتی و خصوصیات الهی است. 📘رساله نقد النقود فی معرفة الوجود،ترجمه و شرح اسماعیل منصوری لاریجانی، ص175 👤سید حیدر آملی قدّس سرّه @ASRAOLHEKAM
📜حکمای اشراق نفوس را مخلوقاتی می دانند که به مصداق: «خلق الله الارواح قبل الاجساد» قبل از ابدان و اجسام آفریده شده اند؛ و به همین دلیل با پیدایش بدن و استعداد آن حادث نمی شوند، بلکه تعلق و ارتباط آنها با بدن پس از پیدایش استعداد حادث می شود. بر مبنای حکمت مشاء هنگامی که بدن به نصاب استعداد برسد، نفس حادث می شود؛ یعنی نفس با بدن حادث می شود. 📘رحیق مختوم * شرح حکمت متعالیه، ج12، ص33 @ASRAOLHEKAM
📜عارف به حکیم می گوید همان طور که شما وجود را اصیل و ماهیت را اعتباری می دانید ما واجب را اصیل و ماسوی را اعتباری می دانیم. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد1، جلسهٔ30، دقیقهٔ14 @ASRAOLHEKAM
🔷عبدالکریم جیلی: «هو» در سوره توحید اشاره به پیامبر صلی الله علیه و آله دارد. 📜خداوند در کتابش به اسم «هو» تصریح کرده و فرموده: «قل هو الله احد» یعنی بگو ای محمد:فاعل همو «الله» است، و فاعل «قل» محمد مامور به قول می باشد، پس او  «الله احد» است!! 📘تجلی کمالات الهیه در صفات محمدیه، باب سوم، ص197 ❗️استاد مرحوم محمد خواجوی:نمی توان گفت که جیلی معنای حقیقت محمدیه را نمی داند، اما آن را هویت الهی دانسته و اسم «هو» را در «قل هو الله احد» آن حضرت دانسته و فاعل «قل» را محمد صلی الله علیه و آله دانسته و نتیجه گرفته که همو «الله احد» است. (همان منبع، تعلیقه) @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷«الهو» از نظر ابن العربی 📜اگر گویی:الهو چیست؟ گوییم الهو آن غیب ذاتی است که شهودش جایز نباشد، پس آن نه ظاهر است و نه باطن* مرتبه ی «الهو» غیب الغیب است** 📘*فتوحات مکیه، باب73، بخش91 از فتح مکی ، پرسش153 📘**الاسفار عن نتائج الاسفار، ترجمه و شرح فاطمه مدرسی،بند33 ص137 @ASRAOLHEKAM
🔷تقریر درست حرکت جوهری 📜تقریر درست حرکت جوهری به این است که جوهر دارای یک ماهیت و یک وجود است، ماهیت جوهر از بحث حرکت جوهری خارج بوده و ثابت است.ماهیت درخت و یا ماهیت سیب، جنس و فصلی دارند و حرکت؛ نه جنس آنهاست و نه فصل آنها و اگر حرکتْ لازم ذات جوهر است، لازم ماهیت آن نیست، لازم هویت آن است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص152 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜رئیس و پیشوای اسماء او تعالی که شایستگی تمام اسماء او را دارد، اسم اعظم است که آن را مدلولی جز «عین الجمع» نمی باشد، و در آن «الحی القیوم» می باشد. 📘فتوحات مکیه، باب73، پرسش131 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷نفس از حیث وجود عقلی اش، قبل از اجساد خلق شده ولی از حیث وجود نفسی اش، جسمانیة الحدوث است. 📜نفس نیز دو چهره دارد، از حیث ذات خود وجود عقلی دارد و مصداق این حدیث شریف است که «خلق الله الارواح قبل الاجساد»، نفس به وجود عقلی خود، همراه بوده و خواهد بود و به وجود نفسانی خود جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء است، از این حیث که حیث تعلق به جسم است، عین طبیعت است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص243 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜وحدت نفسْ وحدت تشکیکی است، به همین دلیل نفس در همهٔ مراتب حضور دارد، در بخشهای ادراکی؛یعنی حس، خیال، وهم و عاقله، حضور دارد و نیز بخش های عملی؛ یعنی شهوت، غضب و عقل عملی که شئون عملی نفس هستند.. نفس در مرتبهٔ بالا تعقل و خردورزی دارد و در مراحل میانه و نازل، قوا و اعضای خود را حرکت می دهد، در مرحلهٔ طبیعت نیز کارهای طبیعی را می کند؛ یعنی نفس در رتبهٔ بالا می اندیشد، در مرتبهٔ بعد اراده می کند و در مرحلهٔ طبیعت کار می کند.پس تعقل و اراده کار مراحل بالاتر اوست؛ و عمل طبیعی و فاعل طبیعی بودن، کار مرتبهٔ دانی و طبیعی اوست. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج12، ص249 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜در حکمت متعالیه همان گونه که امکان و وجوب از مدار برهان خارج می شود و جای خود را به رابط و مستقل، یا فقر و غنا وا می گذارد، حدوث ذاتی نیز شأن و موقعیت خود را از دست می دهد و از مدار استدلال خارج می شود و جای خود را به امکان فقری می دهد. 📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج6، ص250 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷ادلهٔ قرآنی همه به صورت اشکال منطقی بیان شده است. 📜اگر یه وقتی این ادلهٔ قرآنی را انسان یه بررسی بکند می بیند یک گوشه از گوشه های شرایط منطقی را نداشته باشد ممکن نیست استدلال تام باشد؛ همه یا به شکل اول است یا شکل ثانی یا به شکل ثالث یا قیاس استثنائی یا قیاس اقترانی یا  شرطیه متصله یا شرطیه منفصله، به‌همین روش منطقی خواهد بود. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه206، دقیقهٔ19 @ASRAOLHEKAM
📜سخن افلاطون و آن عده از الهیون که قایل به تذکر بودن علوم و یا سابقه داشتن برخی از مراتب علوم بشری هستند چندان سست و بی پایه نیست، و نیز در جایگاه خود معلوم می گردد که آیه سوره «نحل»:"وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً" دلالت بر نفی این مدعا نمی کند بلکه بعضی از آیات کاملاً مؤیّد آن است. 📘تفسیر موضوعی قرآن کریم*معرفت شناسی در قرآن، ص234 👤آیت الله جوادی آملی حفظه اللّه تعالی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜اخباری وارد شده که.. هر کس فلان سوره و یا فلان دعا را بخواند، دارای اجر محمد صلی الله علیه و آله و یا دیگر پیامبران است، مراد ظهور انوار ایشان در عوالم اوست که به عنوان پاداش آن سوره و آن عمل متمثل می گردند، و گرنه شأن و منزل پیامبر صلی الله علیه و آله و یا دیگر انبیاء علیهم السلام از این برتر و بالاتر است که کسی به ایشان مشارکت کند. 📘الشموس الطالعة(شرح زیارت جامعه کبیره)،ترجمه:محمد حسین نائیجی،ص631 👤عارف محقق، سید حسین همدانی درودآبادی(از شاگردان ملاحسینقلی همدانی) @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜در دنیا باطن انسان هر لحظه مجلای فیض جدید و خاطر تازه ای اما در آخرت همواره ثابت است؛ ثابت است نه یعنی بی تغیّر است بلکه صور همسان هم اند و هماهنگ. انسان در آخرت هم مجلای صور گوناگون است ولی چون صور گوناگون همسان اند انسان خیال می کند که ثابت است. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسهٔ217، دقیقهٔ44_43 @ASRAOLHEKAM
﷽ 🔷ماسوی الله ذاتی ندارند که متصف به امکان شود و چیزی جز وجوب بالذات و وجوب بالغیر نداریم. 📜[انسان]چون در صحنهٔ هستی گام نهد، برای آنچه که جز واجب تعالی است ذاتی نمی یابد تا آن که امکان را به آن ذات و وجوب را به غیر آن، یعنی تعلق و ربط، منتسب بگرداند، بلکه آنچه را می یابد چیزی جز وجوب بالغیر نیست؛ یعنی در صحنهٔ هستی تنها وجوب بالذات و وجوب بالغیر است. 📘رحیق مختوم *شرح متعالیه، ج1، ص455 @ASRAOLHEKAM
🔷نظر نهایی ملاصدرا در باب مورد خلود عذاب 📜مرحوم آخوند در اون رساله پایانی عمرشون میفرمایند:آنچه که برای من روشن شد این است که کفار و مشرکین و منافقین و امثال ذلک، اینها همانطوری که در جهنم هستند و جهنم ابدی است و اینها ابداً در جهنم هستند و ابداً می سوزند؛این سوختن هم برای آنها عذاب است نه اینکه به این سوختن خو بگیرند. 🎙شرح اسفار اربعه، استاد جوادی آملی، جلد9، جلسه222، دقیقهٔ8 @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜حکیم سبزواری کتاب شواهد را مکرر تدریس نمودند و..تعلیقات حکیم[سبزواری] بشواهد[الربوبیه] تحقیقی تر و محکم تر از حواشی اسفار است. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص108 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM
﷽ 📜اگر کسی بخواهد به قدرتِ ملاصدرا در تقریر مبانی عرفانی پی ببرد باید بکتاب تفسیر او مراجعه کند. 📘رسائل حکیم سبزواری، شرح حال و آثار، ص202 👤سید جلال الدین آشتیانی @ASRAOLHEKAM