🔰 به روایت آمار و اسناد
👈 اطلاعنگاشت | بیش از ۲۵۴ دیدار دانشجویان و دانشگاهیان با حضرت آیتالله خامنهای
🔺 اطلاعنگاشت «۲۵۴ دیدار دانشگاهی»، نگاهی اجمالی و از منظر آمار به دیدارهای دانشجویان با رهبر انقلاب
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
سیر نمایشگاهی مبتکر حل مسئله.rar
6.92M
🔹سیر نمایشگاهی مبتکر حل مسئله
🔺روایت جریان های مطالبه گری دانشجویی
#ایده
#مطالبه_گری
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
✅سازو کار ایجاد تحول در حل مسایل کشور
📌شبوه مطالبه گری
#جنبش_دانشجویی
#مطالبه_گری
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
پرده نگار+درس نامه عدالت.pdf
4.06M
#تدریس_کنید
⚖️پرده نگار و درس نامه عدالت
🗄مجموعه ای گردآوری شده از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که نگاهی به جایگاه «#عدالت و #عدالت_خواهی» در اندیشه معظم له دارد.
#جنبش_دانشجویی
#مطالبه_گری
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
روز دانشجو.pdf
1.45M
💢 بسته ایدهبخش روز دانشجو
🔹 جهت اقدام مناسب در بستر دانشگاهها
#بسته_ایده_بخش
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
دانشجوی عدالت خواه.pdf
370.7K
📚 #جزوه | نسخه ویژه مطالعه در تلفن همراه
💢 دانشجوی عدالتخواه
👤 گفتاری از: محمدصادق شهبازی
محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔗 مشاهده گفتگوی تصویری از صفحه رسمی گرا در آپارات:
🌐https://aparat.com/v/Vibjv
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
16 آذر (7).pdf
5.12M
💢 ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به روایت شاهد عینی
🔹 و اینگونه «روز دانشجو» در تاریخ ثبت شد...
🔸 ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ به دليل قرار گرفتن در بطن ايام حكومت طاغوت، از تاريخنگاری بسيار ضعيفی برخوردار است. خفقان حاكم بر آن سالها و کهولت سن شهود اصلي ماجرا در سالهاي پس از پيروزی انقلاب اسلامی باعث شد كه تاريخ شفاهی اين حادثه سرنوشتساز كه از آن با عنوان سر آغاز جنبش دانشجويی ايران ياد میشود از ضعف فراوانی برخوردار باشد.
🔸 آنچه خواهيد خواند از معدود تكنگاريهاي بهجای مانده از شهود ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ است كه به قلم «شهيد دکتر مصطفی چمران» و در سال ۱۳۴۱ به رشته تحرير در آمده است.
❗️ مناسب جهت چاپ و توزیع در دانشگاه، خوابگاه، نمازجمعه و...
#جزوه
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
تحلیل_اندیشکدههای_غربی_درباره_رویدادهای_اخیر_ایران.pdf
1.98M
♦️ تحلیل #اندیشکدههای_غربی درباره حوادث اخیر ایران
▫️تجمیع و تحلیل مطالب منتشرشده در اندیشکدههای غربی شامل یادداشتها، مقالات، نشستها، کنفرانسها و مصاحبههای مختلف، از اندیشکده #بروکینگز تا موسسه هادسون و بنیاد دیلکارنگی و #بنیاد_دفاع_از_دمکراسی
با کلیک بر روی هشتگ زیر مطالب منتشر شده با موضوع "حوادث اغتشاشات "را در کانال مطالعه نمایید👇
#روایت_تاریخ
#اغتشاشات
🆔@Activism_ideas
📌انواع تشکیلات
⭕️معرفی تشکل های دانشجویی
#قسمت_اول
🔸تشکیلات دانشجویی انواع و اقسامی دارند از کانون های فرهنگی، هنری و علمی گرفته تا ورزشی ولی گل سرسبد آنها تشکل های سیاسی است که اوج هیجان در دوران دانشجویی در آن ها اتفاق میافتد که البته در کنار این هیجان بار روشنگری سیاسی و جریان سازی به عهده شان است.
🔹از جمله تشکیلات فرهنگی و هنری می توان به کانون های نماز، قرآن، مهدویت، موسیقی، تئاتر، سینمایی، گروه های مختلف جهادی و ... اشاره کرد که یا زیر مجموعه نهاد رهبری دانشگاهها هستند یا معاونت فرهنگی.
🔺معمولا گروه های جهادی زیر مجوعه بسیج دانشگاه به شمار میآیند اما برخی دانشگاهها کانونهای جهادی مستقل از بسیج دارد که فعالیت اصلی شان محرومیت زدایی در مناطق محروم است و معمولا تم مذهبی دارند.
🖌انجمن های علمی گونه ای دیگر از تشکیلات به شمار می آیندهر رشته دانشگاهی یک انجمن علمی دارد که باید با رویکرد علمی به برگزاری برنامهها و اردوهای علمی بپردازند. گاهی اوقات دانشجویان شاهد جهت گیری سیاسی انجمنهای علمی هستند که از پسوند علمی برای پیشبرد اهدافی خاص سوء استفاده می کنند. این اتفاق بیشتر در انجمن علمی رشته های علوم انسانی مانند جامعه شناسی و علوم سیاسی میافتد.
تشکل های سیاسی
🔺اگر بخواهیم خیلی واقع گرایانه به جریانهای دانشجویی نگاه کنیم باید بگوییم که جنبش دانشجویی با تشکلهای سیاسی معنا پیدا می کند نه به این معنی که سایر تشکیلات از معنا تهی هستند اما اثرگذاری تشکّل های سیاسی قابل مقایسه با دیگر تشکیلات نیست.
از انواع تشکلهای سیاسی می توان به بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان اشاره کرد.
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
🔸معرفی تشکل های دانشجویی
#قسمت_دوم
🖌بسیج دانشجویی؛ تبلور انقلابی گری در دانشگاهها
با فرمان امام خمینی در سال 67 تشکیل شد. این تشکّل در دانشگاهها زیر نظر ناحیه بسیج دانشجویی که از زیر مجموعههای سپاه پاسداران انقلاب است. بسيج نه فقط سیاسی بلکه تشكلي فرهنگي، سياسي، عقيدتي و دفاعي محسوب میشود. اوج انقلابی بودن و انقلابی گری در بدنه دانشجویی متعلق به بسیج دانشجویی است.
🖌دفتر تحکیم وحدت؛ ایستاده در برابر استحاله ها
«بروید تحکیم وحدت کنید.» این شاه جمله امام خمینی در دیدار با اعضای این تشکّل در اردیبهشتماه سال ۵۸ است. دانشجویان در این نشست مسئله ی تاسیس اتحادیه را مطرح می کنند و امام آن جمله ی تاریخی را می گویند و اسم "تحکیم وحدت" بر اولین جریان دانشجویی کشور باقی میماند.
🔰در واقع آن اتحادیهای که تحت عنوان تحکیم وحدت نام گرفت، مجموعهای از انجمنهای اسلامی بود که اولین آن در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۱تاسیس شد. انجمنی که در تقابل با فضای ضد دینی و کمونیستی آن زمان به وجود آمد. انجمنهای اسلامی به تدریج گشترش پیدا کردند و در دیگر دانشکدهها و دانشگاههاشعبه زدند. به همین خاطر انجمنهای اسلامی سرآغاز جنبش دانشجویی مسلمان به شمار میآیند.
🔰تحکیم به عنوان اولین تشکل سیاسی اتفاقات بسیاری را پشت سر گذاشت از تسخیر لانه جاسوسی با عنوان «انقلاب دوم» گرفته تا مناقشه ی تاریخی حضور در انتخابات، پدیده نفوذ که از دهه 60 شروع شد، استحالهها، انشعابات، دوم خرداد (دوران سیاه تحکیم)، انشقاقی که در اوایل دهه 80 اتفاق افتاد، انحلال گروهک علامه در سال 87 و در نهایت پیام تاریخی ومکتوب رهبر انقلاب در اسفند سال 88 به نشست سالیانه دفتر تحکیم وحدت.
🔰دفتر تحکیم وحدت در طی سالهای اخیر با بازسازی تشکیلات و عمل به اساسنامه و مرامنامه دوباره این سنگر انقلاب را احیا کرده. این اتحادیه با سابقه 70 ساله تاریخ و هویت جنبش دانشجویی کشور به حساب میآید.
🖌جامعه اسلامی دانشجویان؛ انشعابی برای دفاع از تفکر شهید بهشتی
"جامعه اسلامی دانشجویان" شاخه ی جدا شده از تحکیم وحدت است. گروهی از انجمنها جلساتی را با سخنرانی شهید بهشتی برگزار میکردند. چون بدون هماهنگی تحکیم وحدت بود باعث واکنش شورای مرکزی تحکیم شد. پس دو طیف مخالف و موافق حزب جمهوری اسلامی در داخل تحکیم به وجود میآید. اما به تدریج جناح چپ کل تحکیم را در بر میگیرد. جریان منتقد چپ گرایی مجبور می شود در قالب شاخه دانشجویی حزب جمهوری در کل کشور فعالیت کند. تا اینکه حزب در سال 66 منحل میشود.
🔰با پایان جنگ، رحلت امام در سال 68 و انتخاب آیت الله خامنهای برای رهبری انقلاب، بار دیگر ضرورت ایجاد تشکیلاتی ولایتمدار و بر اساس تفکر ناب اسلامی در دانشگاهها احساس میشود. "جامعه" در نتیجه همه این اتفاقات سال 68 در دانشگاه تهران تأسیس شد. اما اولین کنگره ی آن مربوط به سال 75 است.ویژگی مهم آن ساختار تشکیلاتی قوی است که دارای یکی از کامل ترین سیستم تشکیلاتی در میان تشکلهای دانشجویست.
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
16azar.rar
22.99M
🖌مجموعه جملات بزرگان انقلاب اسلامی
🌱درباره دانشجو و رسالت های او
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
⭕️معرفی تشکل های دانشجویی
#قسمت_سوم
🖌انجمن اسلامی دانشجویان مستقل؛ "بازگشت" به انقلابی گری
دفتر تحکیم وحدت مجدد در سال 78 دچار انشعاب شد با این تفاوت كه ديگر دانشجويان مسلمان به صورت فردي از تشكيلات انجمن هاي اسلامي دانشجويان جدا نشدند؛ بلكه انجمن هاي اسلامي بصورت تشكيلاتي از دفتر تحكيم وحدت اعلام استقلال مي كردند و اولين انشقاق تشكيلاتي را در تاريخ دفتر تحكيم وحدت ثبت کردند.
تعدادی از دفاتر انجمن اسلامی دانشگاهها به علت اختلافات فكري با تحكيم، از اين جريان جدا شدند و در قالب «اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشور» اعلام موجوديت كردند.
🔰"انجمن مستقل" هنگامی که دید "تحکیم" دچار استحاله شده از آن جدا شد تا ادامه دهنده مسیر انقلابی گری باشد. درحالی که "تحکیم" یک دهه بعد احیا شد و انقلابی تر جنبش دانشجویی را پیش برد.
🖌جنبش "همیشه" عدالتخواه دانشجویی
این تشکّل که با نام اختصار جنبش یاد می¬شود نسبت به جریانهای دانشجویی دیگر جوانتر است. در سال ۸۱ و پس از پیام رهبر انقلاب به جنبش دانشجویی برای پیگیری عدالت، ارتباط تشکیلاتی این جنبش جدی شد و در اواخر سال ۸۲ جنبش عدالتخواه دانشجویی به صورت رسمی از جانب نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها به رسمیت شناخته شد.
🔰جنبش بارها ثابت کرد که خیلی بیشتر از بقیه تشکل¬ها مرد عمل است و تیغ نقد و عدالتخواهی را بر هر جناحی می¬کشد. جنبش عدالتخواه توانست به شعار فراجناحی بودن جامه عمل بپوشاند.اگرچه همه این پنج تشکّل در همه¬ی دانشگاه¬های کشور دفتر ندارند اما جنبش دانشجویی کشور به دستشان رقم میخورد.اگر هم تمایل دارید هر یک از این تشکلها در دانشگاه شما آغاز به کار کند پس بهتر است دست به کار شوید و بعد از تعطیلات مجوز آن را بگیرید تا شعبهای از آنها را در دانشگاهتان افتتاح کنید.
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
بروشور 16 آذر.doc
47.1K
📠بروشور 16 آذر
📺مروري بر شكلگيري حماسه 16 آذر
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
🔹جملات طلایی از رهبر انقلاب درباره دانشجو
در آستانه فرارسیدن «روز دانشجو»، پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بیست جملهی برگزیده از حضرت آیتالله خامنهای را در اینباره، منتشر کرد:
* بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانشآموزان مدارس، روی ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. ۱۳۷۲/۰۸/۱۲
* عزیزان من! رابطه با خدا را جدّی بگیرید. شما جوانید؛ به آن اهمیت بدهید، با خدا حرف بزنید، از خدا بخواهید. مناجات، نماز، نماز با حال و با توجّه، برای شما خیلی لازم است. مبادا اینها را به حاشیه برانید. ۱۳۷۷/۰۲/۲۲
* دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرمافزاریِ همهجانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالبها و نوآوریهای علمیِ خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکّرات و ارزشهای اسلامی را بالا ببرند. ۱۳۷۹/۱۲/۰۹
* برداشت و توقّع بنده و نظام اسلامی از جماعت دانشجو این است که فکر میکنیم دانشجو یک روشنفکر تمام عیارِ مسلمان است؛ متدیّن است. ۱۳۸۱/۰۹/۰۷
* من میخواهم غالب یا بیش از غالب بدنه دانشجویی کشور، مجموعهای متعهّد و دارای احساس مسؤولیت نسبت به آرمانهای دانشجویی باشند. یکی از این آرمانها مسأله علم است؛ دومی عدالتخواهی است و آرمان سوم، آزاداندیشی و آزادیخواهی است. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵
* در زمینه عدالتخواهی، میتوانید قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه میفهمیم، تحقّق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقّعهایی داشته باشیم. ۱۳۸۲/۰۸/۱۵
* نباید بهطور دائم در عرصهی تجربه و ترجمه - علم ترجمهای، حتّی فکر ترجمهای، ایده و مکتب و ایدئولوژی و اقتصاد و سیاست ترجمهای - بمانیم؛ زیرا این ننگ است برای انسان که از خرد، سنجش، تحلیل و درک و فهم خود استفاده نکند ۱۳۸۲/۰۹/۲۶
* سیاست زدگی و سیاست بازی به هیچ وجه مورد تأیید نیست اما سیاست گری و برخوردار شدن از قدرت فهم و تحلیل سیاسی، نیاز مبرم دانشجویان و دانشگاههاست. ۱۳۸۵/۰۷/۲۵
* مظهر شهامت و سرعت عملِ ملت ایران دانشجویان بودند؛ آن هم دانشجویانی که پیرو خطّ امام بودند، نه دانشجوی وابسته به فلان حزب سیاسی یا فلان تشکیلات گوناگون و بیایمان؛ نه، دانشجویی که خطِّ امام را قبول داشت و به آن مؤمن بود. ۱۳۸۶/۰۸/۰۹
* فرق شمای جوان و دانشجو و صادق و پاکیزهدل، با یک آدم سیاسیکار باید در همین باشد؛ حرفتان را صریح بزنید؛ آنچه را که میزنید، از دل بزنید؛ و اگر چنانچه معلوم شد که اشتباه است، سریع پس بگیرید؛ راحت. این، به نظر من یکی از بهترین شاخصههای دانشجوئی است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۷
* جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شدهی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه بوده است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* این برداشت من از جنبش دانشجوئی و نگاه من به جنبش دانشجوئی است: ضد استکباری، ضد فساد، ضد اشرافیگری، ضد حاکمیت تجملگرایانه و زورگویانه، ضد گرایشهای انحرافی؛ اینها خصوصیات جنبش دانشجوئی است. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* تشکلهای دانشجوئی فرصتی هم برای دانشجو ایجاد میکند برای کار دستهجمعی. و من به کار دستهجمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو میدانم؛ کسب مهارتهای گوناگون؛ مهارتهای سیاسی، اجتماعی. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمانگراییها و آرمانخواهیها و هدفگذاریهای سیاسی و اجتماعی. ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
* در جنگ نرم، شما جوانهای دانشجو، افسران جوان این جبههاید... افسر جوان تو صحنه است؛ هم به دستور عمل میکند، هم صحنه را درست میبینید؛ با جسم خود و جان خود صحنه را میآزماید. لذا اینها افسران جوانند؛ دانشجو نقشش این است. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
* من همهی دانشجویان را به «دانشجویی» به معنای واقعی کلمه - یعنی دنبال علم رفتن - و به فعالیتهای متناسب با دانشجوئی دعوت میکنم؛ چه فعالیتهای اجتماعی، چه فعالیتهای سیاسی. ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
* سطح معرفت را بالا ببرید. با قرآن، با نوشتجات مرحوم شهید مطهری، با نوشتجات فضلای بزرگی که خوشبختانه امروز در حوزههای علمیه حضور دارند، آشنا شوید. ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
* باید همت شما این باشد که در دنیا به وضعی برسیم که اگر کسی بخواهد به تازههای علمی دست پیدا کند، مجبور باشد زبان فارسی یاد بگیرد. ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
📚مجموعه محتوا سایت رهبری
🌹به مناسبت شانزدهم اذر
جهت دانلود کلیک نمایید👇
🌐https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=9804
🌐https://farsi.khamenei.ir/tag-content?id=1013
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
فانوس 72 - پاییز 1401.pdf
8.35M
📚 هنر روایت
▫️گفتاری از دکتر حسن رحیمپور ازغدی پیرامون تعامل صحیح با مخالفین در جهاد تبیین
🔹یکی از مهمترین عناصر ماندگاری هر جریانی، قدرت تبیین و اقناعسازی آن است. نهضت امام خمینی با تکیه برعنصر تبیین و بدون استفاده از حرکتهای مسلحانه توانست رژیم تا دندان مسلح ستمشاهی را به زیر آورد و به پیروزی رسید. همچنین پایداری و مانایی انقلاب اسلامی نیز با بهره گرفتن از عنصر تبیین بوده است. رهبر معظم انقلاب معتقدند که «اساس کار ما، تبیین است» و اصلاً روش اسلام، تبیین است و لذا همیشه و هرجا که لازم بوده به تبیین مسائل پرداختهاند.
📌یکی از الزامات جهاد تبیین، شنیدن سخنان طرف مقابل است، چرا که جهاد تبیین در واقع مصافدادن با کسانی است که ما را قبول ندارند و قرار است ما چیزی را برای آنها تبیین کنیم که ابهام دارد و محل سوءتفاهم قرار گرفته و مخاطب، منظور ما را درست متوجه نشده و یا دیگران مانع درک درست این مسئله شدهاند، لذا مسئله نیازمند تبیین شده است، بنابراین تبیینِ مسائل معرفتی حتماً منجر به نوعی تعارض و تنازع فکری با مخالفان میشود.
#جهاد_تبیین
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
دانشجوی عدالت خواه.pdf
370.7K
📚 #جزوه | نسخه ویژه مطالعه در تلفن همراه
💢 دانشجوی عدالتخواه
👤 گفتاری از: محمدصادق شهبازی
محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی
🔗 مشاهده گفتگوی تصویری از صفحه رسمی گرا در آپارات:
🌐https://aparat.com/v/Vibjv
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
#عدالت_خواهی
#مطالبه_گری
🆔@Activism_ideas
🔺 فروپاشیِ جنبش دانشجوییِ تجدّدی
۱- دانشگاه و دانشجو، یک کلّیّت یکپارچه و همگون نیست و نباید دربارۀ آن، قضاوت عام کرد. دستکم میتوان سه لایه را در دانشگاه شناسایی کرد: یکی «لایۀ بیطرفها و وسطنشینان» که همیشه بودهاند و نوپدید نیستند و به فراتر از زندگی روزمرّۀ خویش نمیاندیشند و بیش از خود را نمیبینند؛ دیگری «لایۀ نیروهای تجدّدی و غرباندیش» که از اوایل دهۀ هفتاد، به وجود آمدند و هویّت خویش را در هندسۀ درآمیختن سنّت و تجدّد تعریف کردند و حتّی در قالب لیبرالیسم و مارکسیسم و فمینیسم و قومیّتگرایی، بهکلّی از سنّت دینی بریدند؛ و سرانجام، «نیروهای مؤمنِ انقلابی» که همزاد انقلاب هستند و به همان اصالتهای اوّلیّه و روایت نخستین از انقلاب و ارزشهای آن معتقد هستند و یک هویّتِ ریشهدارِ مستمر داشتهاند.
۲- جنبش دانشجوییِ تجدّدی، دچار «انسداد فکر و نظریه»، «فقدان رهبر و مغز طرّاح»، و «فقر هوادار و بدنۀ دانشجویی» شده است. چیزی در دست ندارد جز «چاقو» و «انگشتش بهمثابه نشانۀ جنسی»، و سخنی هم ندارد جز «فحاشیهای بیسابقه» و «رکیکگوییهای بیشرمانه»، و آیندهای هم تصوّر نکرده است جز «ابتذال اخلاقی» و «ولنگاری جنسی». البتّه از ابتدا نیز تا حدی اینچنین بود و میکوشید با ترجمه و تقلیدِ دستچندمِ شبهروشنفکرانه، ضعف خویش را پنهان کند، امّا امروز، حتّی توان گرتهبرداریِ طوطیوار را نیز ندارد. همچنان که جریان «اصلاحاتِ تجدّدی»، مُرده و میخواهد با کجروایت، خود را زنده و بانشاط نشان بدهد، شاخۀ دانشجویی آن نیز که مقلّد و دنبالهرو بود، از رمق افتاده و دیگر بضاعتی ندارد. نهفقط «زایش فکری» ندارد، بلکه قادر به «تکرار گذشته» نیز نیست. اینان از آرمانهای معطوف به ایدئولوژیِ لیبرال-دموکراسی در دهۀ هفتاد و هشتاد که بر روی «آزادی» و «مردمسالاری» و «حقوق فردی» و «گفتگوی جهانی» و ... بود، به مطالبۀ «کشف حجاب» و «غذاخوری مختلط» و ... رسیدهاند. این سقوط، نهتنها «سقوط اخلاقی و معنوی» است، بلکه «انحطاط فکری» و «تنزّل ایدئولوژیک» نیز هست. سقفِ آرمانهای اینان، این اندازه کوتاه و خواستههایشان حقیر و پَست شده است. «خیابانیشدن» به معنی هرزه و هرجایی شدن، مفهومی است که میتواند هویّت فرهنگیِ این پاره از جنبش دانشجویی را توصیف کند؛ نوعی لمپنیسمِ عریان و بهشدّت مبتذل، همۀ وجود آنها را درگیر خود کرده و از آنها، چهرۀ «اراذل و اوباش» یا «ناکسانِ بیریشه» را ساخته است.
۳- در مقابل، پارۀ انقلابی از جنبش دانشجویی به کمال و وزانت بیشتر رسیده است. کلانمسألههای جنبش دانشجوییِ انقلابی، «انقلابیگری» و «مقاومت» و «عدالت» و «جهادیاندیشی» و «پیشرفت» و «ایران قوی» و «حلقههای میانی» و «روایت» و «تمدّنسازی» و «پیچ تاریخی» است و کلانمسألههای جنبش دانشجوییِ تجدّدی، «کشف حجاب» و «بدننمایی» و «برهنگی» و «غذاخوریِ مشترک» و «فحاشی» و «همباشی» و «همجنسبازی». تاریخِ «حیاتِ هویّتی» این دو بخش، به این «نقطۀ شفاف» رسیده است و اکنون بیش از هر زمان دیگری میتوان به قضاوت نشست. جنبش دانشجوییِ انقلابی از آیتالله خامنهای الهام گرفت و اندیشهاش را شنید و پی گرفت و «دغدغههای متعالی» و «آرمانهای تمدّنی» دست یافت، و جنبش دانشجوییِ تجدّدی، آن بیراهه را رفت و اینگونه خوار و زار شد. در یک سو، «قانون» و «شرع» و «اخلاق» و «واقعیّت» قرار دارد و در سوی دیگر، «اغتشاش» و «سکولاریسم» و «برهنگی» و «کجروایت». در یک سو، «تبیین» و «مباحثه» و «مناظره» و «گفتگو» وجود دارد و در سوی دیگر، «کُشتهسازی» و «انسانسوزی» و «فحاشی» و «دروغپراکنی».
۴- جریان اغتشاش، «ظرفیّت اجتماعیِ» جنبش دانشجوییِ تجدّدی را آشکار کرد و ما اینک از حدسها و گمانهزنیها فراتر رفتیم و دریافتیم که «واقعیّتِ نهان» چیست. آنهمه غوغا و هیاهوی روایی، با اینچنین استقبال بیمایه و نحیفی روبرو شد؛ چنانکه در دانشگاههای چند هزار نفری، تنها جماعتهایی با حجم پانصد نفر به جریان اغتشاش پیوستند. این «واقعیّتِ آشکارشده»، بسیار تعیینکننده است و نشان میدهد «روند عمومیِ دانشگاه»، چه سمتوسویی دارد و چه رویشها و ریزشهایی رخ داده است. اینک مشخص شده است که ما با یک «اقلّیّتِ پُرمدعا» روبرو هستیم که فقط «صدای بلند» دارند و میخواهند با «نعرهزدن»، خود را غالب کنند و اگر به نعرههایشان بیاعتنایی شد، «رکیکگویی» کنند و حرمت اخلاق را نادیده بگیرند و زشتترین و بیسابقهترین فحاشیها را در دانشگاه به نمایش بگذارند. بهاینترتیب، هم «اقلّی» و «اندک» بودنشان نمایان شد و هم «هتاک» و «بیاخلاق» بودنشان. آیا نظام جمهوری اسلامی باید تسلیم این «اقلّیّتِ مطلق» شود و در برابر «مطالبههای فرومایه»، سر تعظیم فرو آورد؟!
🖋 مهدی جمشیدی
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
2031886082_2071835022.pdf
11.67M
⁉️ جزوه استقلالطلبی و عدالتخواهی
🔹 خصوصیات تاریخی جنبش دانشجویی
👤 گفتگویی با: شهریار زرشناس
#جزوه
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از جنبش دانشجویی تا جریانهای سیاسی
📎رهبری گفتند نگذارید دانشگاه و جنبش دانشجویی، تبدیل به "باشگاه احزاب" بشود؛ چون در این صورت، "استقلال وجودی"اش را از دست میدهد و "عقل منفصلِ حاکمیّت" نمیشود و "نظر خویشبنیاد" ندارد و تکرارکننده نظریات و تصمیمسازیهای اتاق فکر احزاب میشود.
📎 نه "عدالت"، مسئله جریانهای سیاسی است نه "جوانگرایی". اینها افرادی هستند که در کنار یکدیگر، "محافل معطوف به قدرت" شکل دادهاند و شب انتخابات، "سهمیهبندی" میکنند. هر کس هم که ثروت بیشتر یا اعتبار سیاسی بیشتر دارد سهم بیشتری دارد.
📎 جنبش دانشجویی، چنین نگاهی ندارد و از تمام این تعلقات، آزاد است. زمانیکه جنبش دانشجویی، آزاد و بیتعهد نسبت به این مناسبات سیاسیِ آلوده و منفعتمدار باشد، طبیعی است که زبانش از همه گشودهتر و بازتر است.
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
📺تلویزیون جنبش دانشجویی
مجموعه برنامه و گفت و گو پیرامون جنبش دانشجویی
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇محمد مهدی میرزایی پور و مهدی نجفی خواه
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇علی مهدیان و وحید اشتری
📌مناظره جنبش دانشجویی
🖇هادی ذوالفقاری و احسان ابراهیمی
📌جنبش دانشجویی؛ از عدالتخواهی تا مطالبهگری تخصصی
🖇ارشا نامدار و ساراعاقلی
📌نقش جنبش دانشجویی در قبال تحولات دنیای اسلام
🖇محمد جواد اخوان و حسین نقاشی
📌فیلم کامل برنامه ثریا با موضوع جنبش دانشجویی
🖇حسین شهبازی، وحید اشتری و سجاد اسماعیلی و ....
📌سه دهه جنبش دانشجویی
🖇امیر حسین بلالی، مجتبی بیات و محی الدین فاضلیان
📌بازخوانی نقش جنبش دانشجویی
🖇دکتر علیرضا شفاه و دکتر محمدهادی محمودی
📌تحولات جنبش دانشجویی
🖇پویش گفتار
📌معرفی فعالیت های موثر و جریان ساز جنبش دانشجویی ثریا
🖇هشت میهمان برنامه ثریا
📌جنبش دانشجویی و پیشبرد اهداف انقلاب
🖇میثم نیلی
📌جنبش دانشجویی و رسالت بینالمللی
🖇حجت الاسلام رستمی
📌تبار شناسی جنبش دانشجویی
🖇غلامرضا ظریفیان
📌چالش های انقلاب اسلامی و نقش جنبش دانشجویی
🖇مجتبی عرب و فیروزآبادی
📌جنبش دانشجویی خارج از کشور؛ دوام یا زوال؟
🖇رحیم پور ازغدی
📺مجموعه برنامه های گفت و گو محور که پیرامون جنبش دانشجویی پرداخت کرده اند:
🔺ارمان تی وی
🔺کانون اندیشه جوان
🔺محفل دال
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
🎥 ۱۸ مستندی که تشکیلاتیها باید ببینند
🔹 نامگذاری یک روز از ۳۶۵ روز سال به اسم دانشجو میتواند بهانه خوبی برای نگاه ویژه به این قشر باشد، نگاهی که غالبا با برگزاری برنامه های همایشی، نشست و جشن خلاصه میشود. اما در این بین بسیاری این روز را روز جنبش دانشجویی در ایران مینامند و ...
هفتهنامه «دانشجویان» در شماره پیشین خود به معرفی ۱۸ مستندی که فعالان سابق دانشجویی پیشنهاد دادهاند، پرداختهاست🔻
📲 goo.gl/isXXMu
#شانزدهم_اذر
#روز_دانشجو
#تشکل_دانشجویی
🆔@Activism_ideas
sahife 48 - tamaddon eslami 8.pdf
12.77M
📚 نظام فکری و حوادث اجتماعی
▫️گفتاری از آیتالله میرباقری پیرامون جنگ شناختی، آخرین عرصه نبرد تمدن غرب و اسلام
ما باید بین اعتقاداتمان و اندیشههای کلان دینی با رفتارها و موضعگیریها در موضوعات، ارتباط برقرار کنیم و برای تحقق این مهم باید یک نظام فکری داشته باشیم که بتواند نسبت بین همه حوادث خرد و کلان را روشن کند؛ به این صورت که نظام کلامی و اعتقادی، رابطهای بین ایمان فرد و عمل فردیاش برقرار میکند و در آنجا پس از اثبات توحید و معاد و نبوت عامه و خاصه و امامت ائمه علیهمالسلام، راه را به او نشان داده و برایش ثابت میشود که باید مسیر خود را از بیانات ایشان استنباط کند و بر همین اساس ادامه میدهیم و به این شکل میتوان یک منظومه فکری ارائه کرد، اگر چه نانوشته باشد و نتیجه آن این است که باید شخص به رساله عملیه عمل کند و تمام شئون حیاتش را در مقیاس رساله عملیه ترسیم کند که چه عباداتی را باید انجام بدهد و چه معاملاتی جایز است و چگونه باید ازدواج کند.
#روایت_تاریخ
🆔@Activism_ideas