eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
عليه السلام: الدّارُ إذا تُلِيَ فيها كِتابُ اللَّهِ تَعالى‏ كانَ لَها نورٌ ساطِعٌ فِي السَّماءِ تُعرَفُ مِن بَينِ الدّورِ خانه ‏اى كه در آن، كتاب خداوند متعال خوانده شود، چنان نورى از آن بر آسمان مى ‏تابد كه در ميان خانه ‏ها ، شناخته مى ‏شود 📚 بحارالأنوار ج 92 ص 203 🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 بخدا قسم اعلم است ... یکی از مسائل مسلم، اعلمیت بر تمامی انسان ها به جز می باشد و بسیاری از علمای مخالفین نیز به علم امیر المومنین اعتراف کرده اند. یکی از این افراد از کبار علمای می باشد که به خداوند قسم می خورد که علی بن ابی طالب ، اعلم صحابه است: حَدَّثَنَا عَبْدَهُ بْنُ سُلَیْمَانَ عَنْ عَبْدِ الْمَلِکِ بْنِ أَبِی سُلَیْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِعَطَاءٍ: کَانَ فِی أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحَدٌ أَعْلَمَ مِنْ عَلِیٍّ؟ قَالَ: لَا , وَاللَّهُ أَعْلَمَهُ. عبد الملک بن ابی سلیمان می گوید به عطاء گفتم آیا در بین اصحاب پیامبر کسی اعلم از علی وجود داشت ؟ عطاء گفت : نه، به خدا سوگند علی بن ابی طالب اعلم صحابه است. 📚مصنف ابن ابی شیبه،ج۱۱،ص۱۴۸ ر ۳۲۶۴۵ ط مکتبه الرشد 🔰 @Adyanuniv 🔰
👈🏼 بیّنه برای قول 1️⃣ بعد از شهادت صلی الله علیه و آله با فتح بحرین اموال فراوانی سرازیر شد. ابوبکر ندا داد که هر کس از صلی الله علیه و آله طلبی دارد مراجعه کند. جابر نزد او رفت و مدعی آن شد که به او وعده داده است که سه مشت از اموال را به او بدهد. بدون مطالبه هیچ شاهد و مدرکی سه کف دست معادل هزار پانصد دینار به او پرداخت کرد. زیرا او احتمال کذب در ادعای جابر را نمی داد. 📚 صحیح بخاری، الجزیة، باب ما أَقْطَعَ النَّبىّ (ص) منَ الْبحرين، حدیث: 3164 2️⃣ بر اساس نصوص قطعی قرآن و روایات اهل سنت، «صدّیقة» و «طاهرة» است. درباره می‌گفت: 🔸 غیر از رسول خدا (ص) هیچ کسی را از فاطمه (س) راستگوتر ندیدم . 3️⃣ طلب بیّنه و دلیل از کسی که قطعا بر اساس قرآن و روایات مسلم است و هیچ خطا و کذب و انحرافی در وجود او راه ندارد، هیچ وجه عقلی و دینی ندارد. 👈🏼 آیا جای سوال و تعجب نیست که خلیفه اول به احتمال دروغگو نبودن جابر ترتیب اثر داد و از او مطالبه دلیل و شاهد نکرد و اموال بحرین را به او تسلیم کرد ولی با علم به بودن از او برای اثبات ادعایش مطالبه شاهد کرد؟! و بالاتر آنکه شهودی همانند امیرالمومنین و حسنین علیهم السلام که همگی صدّیق و مصداق آیه تطهیر هستند را نیز نپذیرفت؟! 🔰 @Adyanuniv🔰
💠مکتب فکری حسن بصری 🔸درباره مکتب فکری حسن بصری اتفاق ‌ نظر وجود ندا رد؛ بعضی او را معتزلی، شیعی، پیرو مذهب مرجئه و معتقد به مبانی اشاعره دانسته ‌ اند [1]. 🔹برخی از ابن ابی العوجا، که ابتدا شاگرد حسن بصری بود و سپس از زندیقان (مادی ‌ گرایان) شد، روایت کرده ‌ اند که حسن گاهی به ‌ سوی قدریان و زمانی به سمت جبریان متمایل می‌شده است. [2] 🔻این در حالیست که بسیاری از سلسله ‌ های تصوف، ازجمله سهروردیان، طَیفوریان، مولویان و سلسله ‌ های صوفیه هند مثل چشتیان، نسب خود را به حسن بصری می‌رسانند. 🔅برخی محققین معتقدند که او با ترویج عزلت نشینی و مباحث افراطی زهد بستر ایجاد فرقه ‌ ای به نام تصوف که در خدمت دولت های مستکبر وقت قرار گرفتند را فراهم نموده است. ♻️بنابراین شخصیتی مانند حسن بصری علاوه بر مرجع ‌سازی در مقابل مقام معنوی و علمی حضرات معصومین (علیهم ‌ السلام) با موضع گیری های منفی خود در قبال حرکت ‌های اجتماعی به نفع ایشان و همچنین ترویج تفکرات جبرگرایانه و تقدیس سلاطین اموی بستر انزوای عترت پیامبر (علیهم ‌ السلام) و تقویت دستگاه حاکمه وقت را فراهم می ‌ آورده است. 📚پی ‌نوشت 1. ابن شهرآشوب، ج ۲، ص ۵۶؛ ابن جوزی، ۱۴۲۶، ص ۷۵، ۱۳۰. 2. کلینی، ج ۴، ص ۱۹۷؛ ابن بابویه، ۱۳۹۸، ص ۲۵۳. 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ وضعیت مردم در امپراتوری ساسانی 🔹 در امپراتوری ساسانی اقلیتی در حدود یک و نیم میلیون نفر؛ از ۱۴۰ میلیون نفر؛یعنی چیزی حدود یک درصد کل جمعیت؛ همه چیز را در اختیار داشتند وبیش از ۹۸ درصد از مردم همچون بردگان از حقوق اساسی محروم بودند! 🔰 @adyanuniv 🔰
💠مذهب سران صوفیه شبیه ژله 🔸مذهب سران صوفیه در طول تاریخ عمدتا شبیه ژله می ماند، لرزان و مرتعش و قابل تغییر! هر چند تصوف در بین اهل سنت پا گرفت وعمدتا سران صوفیه، سنی بوده اند ولی صوفیان مذهب معینی ندارند و در طول تاریخ شاهدیم که با توجه به شرایط مکان و زمان، مذهب خود را تغییر می دهند. 🔹آنچه در مذهب صوفیه اهمیت دارد سرزمین جغرافیایی و شرایط زمانی و مکانی آنهاست. مثلا عبدالقادر گیلانی موسس قادریه به شدت با شیعه مخالف بود و نیز بعدها می بینیم قادریه ساکن آناطولی و ترکیه حال و هوای علویان این مناطق را پذیرفته وتقریبا شیعه شده اند. 🔻اقطاب دیگری از صوفیه نیز همین شکل را دارند، مثلا در سلسله سند همه فرقه های نعمت اللهی و ذهبیه از معروف کرخی و جنید بغدادی گرفته تا ابومسعود اندلسی و ابوالبرکات و علاءالدوله سمنانی تا نزدیک به عهد صفویه عمدتا سنی مذهب بوده اند. 🔻خود شاه نعمت الله ولی هم گاهی در وصف اهل بیت می سراید و گاهی خود را سنی می نامد. به هر حال صوفیه با مشکلی بزرگ مواجه هستند و از این روست که نورعلی تابنده قطب سابق فرقه گنابادیه، برای توجیه مذهب سران صوفیه می گوید: خلافت، حق علی نبود؛ حق ملت بود و وظیفه علی. 📚منبع مجموعه مقالات درباره شاه نعمت الله ولی،چاپ حقیقت ، ص11. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠توهین نورعلی تابنده به مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) 🔸نور علی تابنده قطب سابق فرقه صوفیه گنابادیه در جلسه سخنرانی خود که در دولتسرای تهران برگزار شده بود به مقام حضرت زهرا(س) توهین کرد. 🔹وی در جمع مریدان خود نسبت به عملکرد مسئولین در قبال واژه شهید انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کسانی که باید خودشان حیثیت و اهمیت مصداق واژه شهید را حفظ کنند, این کار را نمی کنند و به هر نفری که به هر نحوی کشته می شود شهید می گویند و لغت شهید را کم ارزش می کنند. 🔻وی در ادامه سخنان موهنش درباره ساحت حضرت زهرا(س) عنوان داشت: یکی از دوستان سابق من که مرد مسلمان و خیلی معتقدی است به من تلفن زد و از من پرسید تقویم امسال را دیدی؟ گفتم بله گفت دیدی نوشته شهادت حضرت زهرا، خب با این حرف اجر شهید کم می شود. 🔻نورعلی تابنده بعد از آنکه به مقام حضرت زهرا(س) توهین کرد بیان کرد: شهادت مقام بالایی است و شامل حضرت زهرا نمی شود و با گفتن شهادت حضرت زهرا مقام شهید را بی ارزش می کنید حضرت زهرا(س) رحلت کرده است. ♻️برای مشخص شدن ماهیت اصلی فرقه صوفیه گنابادیه، به بیان حدیثی از امام کاظم (ع) در مورد حضرت فاطمه (س) می پردازیم : 🔅امام کاظم علیه السلام می فرمایند: «ان فاطمة علیها السلام صدیقة شهیدة ... ; (2) فاطمه علیها السلام بانوی بسیار راست گویی است که او را به شهادت رسانده اند .» منبع فرقه نیوز http://www.ferghenews.com/fa/news/1801 (س) 🔰 @adyanuniv 🔰
🎍طلاق در اسلام همانگونه که در اسلام، ازدواج امری مقدس و پسندیده می باشد و برای ثبات آن تأکید فراوان شده است، طلاق امری ناپسند و نامقدس است که برای جلوگیری از آن از هر وسیله ممکن استفاده شده و از آن در کلمات شارع مقدس، به عنوان مبغوضترین حلالها و امری که خشم خدا را به دنبال دارد، تعبیر شده است. امام صادق علیه السلام فرمودند: «ما من شی ء مما احلّه الله عزّوجل ابغض الیه من الطلاق...»[1] هیچ چیز از آنچه خداوند متعال آن را حلال قرار داده است، نزد او منفورتر و ناپسندتر از طلاق نیست. در سخنی دیگر فرموده است: در اسلام، هیچ چیز نزد خداوند، مبغوضتر و نکوهیده تر از خانه ای نیست که با جدایی و طلاق خراب شود. خداوند از کسانی که به طلاق روی می آورند، بی زار است و هنگامی که طلاق رخ می دهد، عرش خداوند به لرزه در می آید.[2] با این بیانات ناپسندی طلاق از نظر اسلام مشخص می شود و از آنجایی که ازدواج قراردادی است که بنیانش محبت و علاقه بین طرفین است لذا دین اسلام طلاق را برای آن زمانی که این علاقه از بین می رود جایز دانسته تا انسان ها بتوانند آزادانه تصمیم بگیرند و بدون عشق و محبت زندگی نکنند. ✍ع.محمدتبار [1] محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج 5، ص 547 [2] محمدبن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج 7، ص 267. کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍طلاق در دین مسیح طلاق، در اِنجیل، حرام شمرده شده است.[6]  مگر در وقتی که زنی به مردش خیانت کرده باشد.[7]  بیوه زنان نیز مجاز به ازدواج دوباره نیستند.[8] در شریعت مسیح علیه السلام ازدواج به عنوان عقد غیر قابل انحلال شناخته شده و طلاق امکان پذیر نیست. از این رو در کشورهای اروپایی که عموما مسیحی هستند تا دو قرن پیش طلاق وجود نداشت و چون از طرفی دوام بعضی زناشویی ها غیر قابل تحمل بود، از طریق «تفریق جسمانی» اقدام می کردند. یعنی زن و شوهری که به هیج وجه نمی توانستند با هم بسازند در خانه های جداگانه ای زندگی می کردند ولی تمام وظایف و تکالیف زناشویی از قبیل وفاداری به همسر پابرجا می ماند و تنها مرد وظیفه انفاق و زن وظیفه تمکین را نداشت. نه مرد می توانست زن بگیرد و نه زن می توانست شوهر اختیار کند و روابط نامشروع هر یک نیز قابل تعقیب بود. مدت این جدایی سه سال پیش بینی شده بود که پس از آن ناچار به زندگی مشترک بودند. [6] عهد جدید ساله اوّل به قرنتیان، باب 7، ایات 1011 و اِنجیل مَرقُس، باب 10، ایه 11؛ اِنجیل لوقا، باب 16، ایه 18 [7] اِنجیل متّا، باب 19، ایه 9 [8] دائرة المعارف کتاب مقدّس، ص 675 کانال فرق و ادیان 🎍@Adyanuniv🎍
🎍طلاق در دین یهود اگر چه طلاق در دین یهود ممنوع نیست، ولی کاری بس ناپسند و مکروه است و احکام آن به صورت کلّی مطرح شده : «اگر مردی پس از ازدواج با زنی به عللی از او راضی نباشد، طلاق نامه ای نوشته، به دستش دهد و او را رها سازد. عهد عتیق، سِفرتثنیه۴۱:۲۴ در آیین یهود طلاق به طور مطلق وانحصاری در اختیار مرد بوده و زن بدون آنکه حق هیچگونه اعتراضی بر این تصمیم مرد داشته باشد، مطلقه گردید. لیکن از سویی دین یهود مردان را از طلاق دادن باز داشته است. در کتاب «ملاکی» باب 2 آیه 16 ذکر شده که «یهود» خداوند بنی اسرائیل می گوید: «از طلاق نفرت دارم»! گرچه در آیین یهود طلاق به دست مرد و با اختیار اوست، اما صرفا در موارد زیر مرد با اجازه دادگاه و محکمه و تأیید وی زن را طلاق می دهد: 1- زنای زن 2- وجود عیب مجوز طلاق (قون، جذام، برص، افضاء و عقیم بودن زوجه) 3- محکومیت کیفری زن 4- عدم تمکین زن 5- عدم همراهی زن با مرد در مهاجرت به اسرائیل 6- اهانت شدید زن به شوهر 7- عقیم بودن زوجه 8- بوی زننده و شدید دهان، زیر بغل، بینی و سایر بوهای نامطبوع در زن 9- جنون زن 🎍همچنین درخواست طلاق زن بنا به علل زیر و با اثبات آن در نزد «بت دین»:  1- عقیم بودن شوهر 2- اجبار زن به تمکین از شوهر در غیر مواقعی که شرعا تمکین جایز نیست 3- عدم پرداخت نفقه زن یا اعسار شوهر از پرداخت نفقه 4- عدم ایفاء وظیفه خاص زوجیت 5- از بین رفتن دو دست یا دو پا یا دو چشم مرد در اثر سانحه 6- وجود امراض غش و صرع در مرد 7- زنی که قصد مهاجرت به اسرائیل را داشته ولی مرد نخواهد او را همراهی کند 8- بوی زننده و شدید. کانال فرق و ادیان @Adyanuniv🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا