eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠گلایه قشیری از اباحه گری صوفیه 🔸عبدالکریم بن هوازن قشیری (حدود 376-465 هجری) از بزرگان و نویسندگان مشهور صوفیه است. 🔹قشیری به سبب شریعت محور بودن، گاه با صوفیان شریعت‌گریز درگیری داشت. قشیری از افرادی است که از اباحی‌گری و سهل‌انگاری برخی از صوفیان انتقاد کرده است و درباره آنان می‌گوید: 👈«به‌راستی که طریقت فرسوده گشته...پارسایی نابودشده و بساطش برچیده گشته. آز نیرو گرفته و ریسمانش استوارشده، پاس شریعت از دل‌ها رخت بربسته، سهل‌انگاری در امر دین را بهترین دست‌آویز می‌شمارند و فرق حلال و حرام نمی‌گذارند، حشمت فروگذاشته و از حرمت دست بازداشته‌اند، عبادت‌ها خوار انگارند و روزه و نماز نگزارند. در میدان غفلت می‌تازند و در پیروی شهوات و لاقیدی و ارتکاب منهیات و حرام‌خوارگی پای می‌فشارند و به این همه بدکارگی بس نکرده سخن از حال و مقامات و کشف و کرامات می‌گویند و مدعی هستند که قائم به حقند و محکوم به احکام آن، و محو در حقند و هر چه را بپسندند خدا ایشان را عتاب و سرزنش نکند چرا که اسرار احدیت برایشان جلوه‌گر شده و ایشان را از خود ربوده و سراپایشان را دربرگرفته و احکام بشریت از ایشان برخاسته است.»[1] 🔰اعتراض قشیری به رفتار و احوال صوفیان عصر خود بیانگر فاصله گرفتن آنان از شریعت و سهل‌انگاری در دین توسط آنان است تا حدی که نماز نمی‌خواندند و نسبت به امور شرعی بی‌قید بودند. 📚پی‌نوشت: 1. قشیری عبدالکریم بن هوازن، رساله قشیریه، زوار، ۱۳۸۹، صص ۲ و ۳. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠روایتی از نخستین کسی که فقها را علمای ظاهر خواند! 🔸علمای دین که به مخالفت با صوفیه پرداختند، مورد غضب صوفیه قرار گرفته‌اند، به همین جهت است که صوفیه فقها را علمای ظاهر خوانده و نظریات‌ اجتماعی‌ و فقهی‌ ایشان را منجمد، خشک و خشن‌ معرفی‌ می‌کنند. 🔹با دقت در سیر تاریخ صوفیه و پدید آمدن این تفکر -علمای ظاهر خواندن فقها- درمی‌یابیم 🔻«نخستین‌ کسی‌ که‌ فقها را در ایران با این‌ لقب مورد خطاب قرار داد "سر جان‌ مَلکُم" جاسوس انگلیس بود. 🔻شاهد تاریخی‌ بر این مطلب که‌ سر جان ملکم فقها را علمای ظاهر خواند، وقایع‌ مربوط‌ به‌ مرحوم‌ ملا‌ محمدباقر مجلسی‌ است. 🔻به دنبال مخالفت‌های علامه مجلسی با جریان صوفیه انحرافی، سر جان ملکم، عملکرد اجتماعی‌ و سیاسی‌ مرحوم‌ مجلسی‌ را نشانه‌ اندیشه‌ فقهی و جریان‌ مقابل‌ را جریان‌ عرفانی‌ می‌خواند. 🔻روشن‌فکرانی که‌ در صدر مشروطه‌ به‌ فعالیت‌ سیاسی‌ می‌پرداختند و نیز در لژهای‌ فراماسونری‌ سازمان‌ می‌یافتند با پذیرش‌ این‌ نظر، اد‌عای‌ همدلی‌ با دیدگاه‌ عرفانی‌ داشتند.»[1] 🔰بعد از اتهام‌زنی و توهین جاسوسی انگلیسی به فقهای شیعه، صوفیه و روشنفکران که به خاطر مخالفت فقها با صوفیه، رابطه خوبی با فقها نداشتند، ادامه دهنده راه سرجان ملکم شدند. ♻️از آن زمان به بعد این واژه دست‌آویز فرقه‌های صوفیه شده و از آن در رد علمای دین سوء استفاده‌ها کرده‌اند. 📚پی‌نوشت: 1.پارسانیا حمید، عرفان، علیه تساهل و اباحه گری، کتاب نقد، شماره 14 و 15، ص 367. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 در نداشتن خانه‌های 🔶 🔸 جواب اول: آیه قرآن کریم قرآن کریم در سوره «نور» می‌فرماید: لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْمَريضِ حَرَجٌ وَ لا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَديقِكُم... بر نابينا و افراد شل و بيمار گناهى نيست (كه با شما هم غذا شوند) و بر شما نيز گناهى نيست كه از خانه‌‏هاى خودتان (خانه‌‏هاى فرزندان يا همسرانتان كه خانه خود شما محسوب می‌شود بدون اجازه خاصى) غذا بخوريد، و همچنين خانه‌‏هاى پدرانتان، يا خانه‏‌هاى مادرانتان، يا خانه‏‌هاى برادرانتان، يا خانه‏‌هاى خواهرانتان يا خانه‏‌هاى عموهايتان، يا خانه‌‏هاى عمه‌‏هايتان، يا خانه‏‌هاى دائيهايتان، يا خانه‏‌هاى خاله‌‏هايتان، يا خانه‏‌اى كه كليدش در اختيار شما است، يا خانه‏‌هاى دوستانتان...‏ 📚 سوره نور آیه۶۱ مخاطب اولیه این آیه، مردم اهل مدینه هستند. می گوید آن خانه هائی که کلیدشان دست شماست، می توانید واردش بشوید و از آنجا غذا بخورید. 👈 سؤال این است که اگر خانه‌های مدینه درب نداشت، کلمه چه معنائی دارد؟! آیا با کلید، پرده‌ها را قفل می‌کردند؟! یا حصیرها را قفل می‌کردند؟! این نص است. فارغ از تمام روایات موجود. . 🔸 جواب دوم: روایت «صحیح مسلم» در صحیح خود روایتی را نقل می‌کند که دال بر درب داشتن خانه‌های مردم مدینه است: «إِنَّمَا أُمِرَ... وَ بِالْأَبْوَابِ أَنْ تُغْلَقَ لَيْلًا» و دستور داد که شبها ها را ببندیم. 📚 صحیح مسلم ج۳ ص ۱۵۹۳ (باب فی شرب النبیذ، ح۲۰۱۰) 👈🏼 اگر شروح صحیح مسلم هم مشاهده شود، خواهید دید که پیغمبر امر و دستور دادند بر اینکه مردم شب‌ها درب خانه خود را ببندند. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
امام على عليه السلام در دعاى کمیل به درگاه خداوند: اى پروردگار، اى پروردگار، اى پروردگار! به حقّ تو و به مقام قُدست، و به بزرگ ترين صفات و نام هايت، از تو درخواست مى كنم كه اوقات شب و روز مرا به ياد خودت، آباد گردانى و پيوسته، در خدمت خودت قرارم دهى و اعمالم را به درگاهت بپذيرى تا آن كه همه اعمال و اَورادم يك وِرد شوند و تا ابد، در خدمت تو باشم سرورم، اى آن كه تكيه ام به اوست، اى آن كه از احوال خويش به او شِكوه مى كنم، اى پروردگار، اى پروردگار! اندام هاى مرا در خدمت به خودت، نيرومند گردان و دلم را در عقيده، استوار بدار و در ترس از خودت، به من كوشايى بخش و پيوسته مرا در خدمت خويش بدار، تا در ميدان هاى مسابقه دهندگان، به سوى تو بدوانم و در ميان پيشى گيرندگان به كوى تو بشتابم و در ميان مشتاقان، شوق نزديك شدن به تو، جانم را فرا گيرد و چونان نزديك شدن اخلاص مندان، به تو نزديك شوم و آن سان كه اهل يقين از تو مى ترسند، از تو بترسم و در كنار و پناه تو، با مؤمنانْ گِرد آيم عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠عالم فداکاری که صوفی خطاب شد! 🔸ازجمله کسانی که متصوفه او را به خود منسوب می‌کنند، مرحوم شیخ بهایی است. 🔹سلطان حسین تابنده قطب فرقه‌ی گنابادی، از او به‌عنوان یک صوفی یاد کرده است. [1] 🔻اما شیخ بهایی نه تنها اعتقادی به صوفیگری نداشته است بلکه به اذعان خودش، وانمود می‌کرده است که فریب صوفیه را خورده است و در واقع درپی هدایت آنها بوده است. 🔻نهاوندی می‌گوید: «روزی شیخ بهایی به یکی از شاگران خود گفت: امشب به منزل ما بیا، من هم امتثال امر کردم و رفتم، کم‌کم ارکان دولت صفویه آمدند و همه صوفی بودند. پس شیخ بهایی فرمود: تو را آوردم که ببینی من بیچاره در این زمان مبتلا شده‌ام که شاه و درباریان همه اهل تصوف هستند، ناچار شدم از این راه وارد شوم شاید کم‌کم آن‌ها را هدایت کنم. پس مرحوم آیت‌الله میرزا حسین تهرانی نجفی در میان جمع فرمودند: کسی ظن به شیخ نبرد، زیرا او مبتلا شده بود و از روی مصلحت انجام می‌داد.» [2] 🔰درواقع نه‌تنها شیخ بهایی قصد هدایت عامه صوفیه را داشتند بلکه در پی فرصتی بودند تا کشور را از دست صوفیان درباری نجات دهند و از آن طریق جامعه را از به انحراف کشیده شدن توسط صوفیه برهاند که تا حدود زیادی هم موفق به این کار شدند. 📚پی‌نوشت: [1]. تابنده، سلطان حسین، رساله رفع شبهات، حقیقت، 1382، ص 822. [2]. نهاوندی، علی‌اکبر، جنتان مدهامتان، مجمع ذخایر اسلامی، تهران، 1354، جنت 1، ص 29. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
بازنمایی خدا در کتاب مقدس؛ خدایی با سر و کلاهخود در دین اسلام و در اساس، هر دین الهی، اولین و مهمترین شناخت، شناخت خدای هستی است. تصویری که ادیان در شناسایی خدا به دست می دهند، تصویر گر غنای ادیان و شاخص مناسبی در شناخت آن دین نیز هست. یهودیت و مسیحیت کنونی بر پایه ی کتاب مقدس، تصویری از خدای هستی به دست می دهند که شایسته ی بررسی است؛ برای نمونه: این خدا دارای سر، بازنمایی (توصیف) می شود. به این مورد بنگرید: "او دید که کسی نبود و به شگفت آمد که شفاعت‌کننده‌ای وجود نداشت؛ پس بازوی خودش برای او نجات به ارمغان آورد و عدالت وی از او حمایت کرد. پس عدالت را چون زره بر تن کرد و کلاهخود نجات را بر سر نهاد. جامۀ انتقام را در بر کرد و خویشتن را به ردای غیرت ملبس ساخت."* ـــــ *اشعیا باب ۵۹ : ۱۶ - ۱۸. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
چند سوال! 👈🏼 بدون شرح عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠قطب صوفیه، تناقض در گفتار و واقعیت! 🔸روایاتی از طرف ائمه‌ی معصومین (علیهم‌السلام) درباره‌ تعداد امامان وارد شده که تعداد آنان دوازده نفرند و در هر عصری فقط یک نفر می‌تواند امام مردم باشد، که انتخاب و نصب امام، تنها از طرف خداوند متعال صورت می‌گیرد. 🔹در هر عصر و زمان، زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود که در زمان غیبت، حضرت حجت بن الحسن العسکری(علیه‌السلام) امامت مردم را بر عهده دارند هر چند در پرده غیبت باشند. 👈در روایتی راوی به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: « آیا زمینی بدون امام بوده است؟ فرمود: نه. گفتم آیا دو امام بوده‌اند؟ فرمود: نه، مگر اینکه یکی از آن دو صامت باشد.» [1] 🔻بنابراین، حضرت حجت (علیه‌السلام) تا زمان ظهورشان، امام و کسی جز ایشان حق ولایت و امامت بر مردم را ندارد. 🔰امانسفی می‌نویسد: «تعداد اولیاء به عقیده صوفیه در هر عصر سیصد و پنجاه و شش کس است که چون از ایشان یکی از دنیا برود، دیگری به جای او می آید. اما این اولیاء مراتب و طبقات دارند؛ سیصد تنان، چهل تنان، هفت تنان، پنج تنان، سه تنان، یک تنان، این یکی قطب است که به عقیده صوفیه عالم به وجود او می گردد و او قطب عالم است.»[2] ♻️این ادعا از این جهت باطل و خلاف واقع است که سردمداران صوفیه در زمان حاضر هر کدام ادعای قطبیت دارند! 📚پی‌نوشت: 1. کافی، ج 1، ص 177، ح 1. 2. نسفی، عزالدین، انسان کامل، به‌تصحیح ماژیران سوله، بی‌جا، چاپ قسمت ایران‌شناسی انستیتو ایران و فرانسه، چاپ اول، 1941م، ص317. علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 و تصریح به سقط 🔶 صَفّوری شافعی (متوفّای ۸۹٤ه.ق) می‌نویسد: ... وَ الْمُحْسِنُ کانَ سِقْطاً. و محسن، کودکی سقط شده بود. 📚 نزهة المجالس ج۲ ص۱۸٤ و ص۱۹٤ همچنین وی در کتاب دیگرش به نام «المحاسن المجتمعة فی الخلفاء الأربعه» سقط شدن حضرت ‌علیه‌السّلام را از کتاب «الإستیعاب» تألیف ابن عبد البَرّ (متوفّای ٤۶۳ه.ق) نقل می‌نماید: «من کتاب الإستیعاب لابن عبد البَرّ قال: و أسقطت فاطمة سقطاً سمّاه علیّ محسناً.» 📚المحاسن المجتمعة فی الخلفاء الأربعه ص۱۶٤ (از نسخه خطّی موجود در کتابخانه محقّق طباطبائی، مجموعه شماره۳۶ قم.) 👈🏼 در حالی که در چاپ‌های فعلی از کتاب الإستیعاب، عبارت فوق به چشم نمی‌خورد!؟ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠ندیدن کرامت از قبر ملاسلطان 🔸از مواردی که باعث جذب عوام مردم به تصوف می‌شود، شنیده‌هایی از صاحب کرامت بودن بزرگان صوفیه است. 🔹مردمی که تشنه معنویت هستند، به دنبال آن گشته و در دام مدعیان کذاب معنویت قرار می‌گیرند و به انحراف کشیده می‌شوند. 🔻یکی از نمونه‌هایی که خالی بودن صوفیه از معنویت و کرامت را نشان می‌دهد روایتی از وابستگان خاندان بیدخت به نام "فخر الشریعه" است. 🔻فخرالشریعه در بیدخت با خواهر آقای محمد صدرالعلما (پدر همسر صالح علیشاه) وصلت نموده بود و بدین طریق عضو خاندان بیدخت شده بود. 🔻آیت الله محمد مدنی که سال‌ها درحال مقابله با خانقاه بیدخت است، درباره آن می‌گوید: 👈«علی‌مراد فرزند عباسعلی مراد رجب برای من نقل کرد: من کشاورز آقای فخرالشریعه بودم. یک روز به او گفتم: شما که هر شب بر سر مزار بیدخت کشیک می‌دهید و تا صبح بیدار هستید، آیا تاکنون معجزه یا کرامتی از قبر ملاسلطان محمد دیده‌اید؟ جواب داد: شما چه آدم ساده‌ای هستی، مگر در خانقاه بیدخت خبری از دین و ایمان است؟ گفتم پس شما چرا دنبال آنان می‌روید؟ گفت: من آنقدر مال وقفی خورده‌ام که دلم سیاه شده و راه برگشت ندارم و چون با آنان خویشاوندی دارم، نمی‌توانم از آنان جدا شوم. البته می‌دانم جهنمی هستم، اما تو هوس صوفی‌گری نکن و به راه خودت ادامه بده.»[1] 📚پی‌نوشت: 1. مدنی محمد، در خانقاه بیدخت چه می‌گذرد؟، راه نیکان، تهران، چاپ پنجم، 1391، صص 96 و 97. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
بازنمایی خدا در کتاب مقدس؛ خدایی با سر و موی در دین اسلام و در اساس، هر دین الهی، اولین و مهمترین شناخت، شناخت خدای هستی است. تصویری که ادیان در شناسایی خدا به دست می دهند، تصویر گر غنای ادیان و شاخص مناسبی در شناخت آن دین نیز هست. یهودیت و مسیحیت کنونی بر پایه ی کتاب مقدس، تصویری از خدای هستی به دست می دهند که شایسته ی بررسی است؛ برای نمونه این خدا دارای سر و موی بازنمایی (توصیف) می شود. به این مورد بنگرید: «چون می‌نگریستم، تختها برقرار شد، و قدیم‌الایام جلوس فرمود. جامۀ او چون برف سپید بود، و موی سرش چون پشمِ پاک. عرش او شعله‌های آتش بود و چرخهای آن آتش فروزان». * ــــــــ *دانیال ۷: ۹. لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠سلطان پرستی، پیشه دراویش 🔸از منتقدان تصوف، سعدی شیرازی است. شاعر شیرین سخن شیراز، مصلح الدین سعدی از شعرای قرن هفتم، در خلال تصانیف خود، بویژه در بوستان و گلستان، نقد صوفی را محک زده و بر صوفیان ناسره و منحرف خرده‌ها گرفته است. 🔹او از ابدال روزگار قدیم یاد می‌کند که به کرامت، سنگ در دست آنان به سیم بدل می‌شده است و اگر در روزگار او اینگونه کرامت به ظهور نمی‌رسد، نه به دلیل غیر معقول بودن چنان کرامت‌هایی است، بلکه از این روست که دراویش یزدان پرست، سلطان پرستی پیشه کرده‌اند.[1] 🔻بنابراین در اعصار گذشته کسانی که ادعای خاصی نداشتند صاحب کرامت بوده و به خلق خدمت می‌کردند، اما بعدها صوفیان مدعی علاوه بر ادعای معنویت، به گزاف خود را صاحب کرامت می‌خواندند. 🔰در صورتی که به جای عبادت و خودسازی، روی به دنیا آورده و دنیاپرستی را پیشه خود ساخته و از اصول بنیادین تصوف فاصله گرفته بودند. به همین جهات بود که به انحراف کشیده شده بودند. 📚پی‌نوشت: 1. مدی ارژنگ، عشق در ادب فارسی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، 1371، ص 76؛ محمد غزالی، کیمیای سعادت، علمی فرهنگی، تهران، 1361، صص 581 و 582. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰