eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
420 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر آب
#یاد_داشت 7️⃣4️⃣ #مناسبتی #تاریخی 📝 موضوع: ایامی معروف به فرحة الزهراء 🔹 فرسته دوم ➖➖➖ در این فای
یکی از حاضران در کانال در نقد این فرسته، فایلی را فرستاده اند که تقدیم میشود: 👇👇
تاریخ قتل عمر.pdf
2.54M
🔺 در نقد آنچه جناب زارع برای ما فرستادند باید گفت: 1. ما هیچ روایت معتبری حتی بنا بر مبنی موثوق الصدوری در این زمینه نداریم. 2. مسئله یک امر فقهی نیست که فقهاء فتوی دهند و مکلفین نیز ملتزم باشند. این یک بحث تاریخی است و باید سند تاریخی داشته باشد. همانطور که در تحقیق بنده نیز آمده است،شهرت نهم ربیع از زمان محقق ثانی و عهد سلیمان صفوی است. 3. چه بسیار شهرتی که سند ندارد. استاد مهدی سیمایی در کتاب « مشهورات فاقد اعتبار» بسیاری از مشهوراتِ بی سند که مورد توجه عامی و عالِم است را جمع اورده اند. 4. هیچ کدام از دانشیان شیعی که اساس نقد جناب زارع بر آن استوار است به مورخ بودن مشهور نیستند، مگر مرحوم سید جعفر مرتضی. همانگونه که در فرسته ارسالی بنده تذکار داده شد ایشان نیز متناقض سخن گفته: جایی قتل عمر بن الخطاب را 26 ذیحجه و جایی نهم ربیع گفته است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
═✧❁﷽❁✧═ ✨فهرست مطالب ارسالی در کانال عصر آب ✨ ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅── 🍀 بیان شاخصه ها و شخصیت شناسی عارفان شیعی ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🍀 در موضوعات تاریخی ،حدیثی و ... ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ ☘️ درباره نقد تصوف و متصوفه آنچه فعلا درباره آن مطلب تقدیم میشود عبارت است از: ( توضیحی انتقادی با محوریت کتاب مجالس سبعه مولوی) (به زودی) توضیحی در مشرب مولوی و مولویه و نقد و بررسی سماع (رقص صوفیان) (به زودی) آشنایی با کتاب مثنوی ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🍀 بررسی معنویتهای جدید ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ ☘️ موضوعاتی بر اساس تقویم شیعیان . مثل: درباره موضوعات عزاداری امام حسین. درباره واقعه غدیر درباره امام زمان ─┅═ೋ❅♥️❅ೋ═┅─ 🌍ݪینڪ کانال: •[ @Age_of_water ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅──
در خلال مطالعات و پژوهشهایی که برای کلاسهای ترم جدید داشتم یافته های پژوهشی جدیدی یافتم. که در غالب دو فرسته جدید را به مدد حضرت فاروق اعظم در کانال ارسال میکنم. ( آثاری که سقیفه در اعتقاد مسلمانان اعم از شیعه و سنی داشته است) و ( تبیین شخصیت همسران پیامبر در نزد شیعه و سنی و جایگاهشان در عرفان و تصوف) 🌹🌹🌹
🍀 (1) ▫️مقدمه: سقیفه چیست؟ ➖➖➖ 1. سقیفه به معنای ایوانچه ای سقف دار (سایبان دار)( شهیدی، سید جعفر، تاریخ تحلیلی اسلام، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، 63، ص91‌) در ناحیه شمال (غربی) مسجد النبی و با فاصله ای کمتر از یک کیلومتر از خانه حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ قرار داشت این سایبان جمعیتی کمتر از یکصد نفر را در خود جای می داد. آنجا محل اجتماع انصار (مردم مدینه از جمله اوس و خزرج) بود.( حسنی، علی اکبر، تاریخ تحلیلی و سیاسی اسلام از جاهلیت تا عصر اموی، نشر فرهنگ، اول، 1373، ص319). =-= 2. پیامبر - صلی الله علیه و اله - از دنیا رفته بود. گروهی از مسلمانان مشغول تکفین و تدفین بودند لیکن عده‌ای دنبال تشکیل حکومت جدید. عمر بن الخطاب گوید:« وَ إِنَّهُ قَدْ كَانَ مِنْ خَبَرِنَا حِينَ تَوَفَّى اللَّهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، إِلَّا أَنَّ الْأَنْصَارَ خَالَفُونَا وَ اجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ، وَ خَالَفَ عَنَّا عَلِيٌّ وَ الزُّبَيْرُ وَ مَنْ مَعَهُمَا،» ( صحیح البخاری،ج10،ص289) عایشه نیز گفته است:« عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ:" مَا عَلِمْنَا بِدَفْنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى سَمِعْنَا صَوْتَ الْمَسَاحِي مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ، لَيْلَةَ الْأَرْبِعَاءِ" » ( احمد بن حنبل،المسند، ج40،ص391) ابن ابی شیبه استاد بخاری : می نویسد: « ابْنُ نُمَيْرٍ , عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ , عَنْ أَبِيهِ , أَنَّ أَبَا بَكْرٍ , وَعُمَرَ §لَمْ يَشْهَدَا دَفْنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " ; كَانَا فِي الْأَنْصَارِ فَدُفِنَ قَبْلَ أَنْ يَرْجِعَا » ( ابن ابی شیبه،المصنف،ج7، ص432.) ابن عبدالبر نیز چنین اعتراف دارد :« وَلَمْ يَلِهِ إِلَّا أَقَارِبُهُ وَلَمْ يُصَلِّ النَّاسُ عَلَيْهِ إِلَى عُصُبًا بَعْضُهُمْ قَبْلَ بَعْضٍ» ( ابن عبد البر،ج24،ص396) =-= 3. این افراد در محل سقیفه جمع شدند، و به خلافت عتیق معروف به ابوبکر رای دادند، و جهان اسلام مسیری جدید پیدا کرد. 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •[ @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 ▫️انجمن دوازده قدم (1) ➖➖➖ این حرکت ابتدا در سال 1935 توسط فردی بنام "بیل ویلسون" در "اوهایو" آمریکا ایجاد شد او که مدعی بود به اشراق و تنویر رسیده است با دریافت هاله ای از نور رهایی را تجربه کرد و بعد تصمیم گرفت تجربه خود را با دیگران در غالب این طرح با دیگران به اشتراک بگذارد. ابتدا هدف ترک الکل و تبعات آن بود و بعد به مواد مخدر و سایر شاخه های رفتارهای ناپسند هم کشیده شد. انجمن بر دوازده قدم که سلوک شخصی افراد است و سنت هایی که سلوک اجتماعی و اصول انجمن هستند پایه گذاری گردیده است.تشکیلات حالتی فراماسونی و مخفی دارد و تمام شعب جهان توسط مرکز آمریکا اداره و مدیریت می شود. =-= ادعای انجمن، غیر مذهبی بودن جلسات است و می گویند این مساله به عنوان راهی برای کاستن از حساسیت های دینی افراد و جذب آنها است؛ اما در بررسی های میدانی، مشخص می شود که هدف اصلی، ایجاد زمینه برای کاستن از تعصبات دینی فطری و ایجاد زمینه برای پذیرش هر نوع عقیده انحرافی است که زمینه اجتماعی متناسب برای آن وجود دارد؛ بدون آنکه حقانیت آن مورد نظر باشد. اگر فرا گیری این گروهها را در نقاط مختلف کشور از دور ترین نقاط تا بزرگترین شهر ها لحاظ کنیم خطری بالفعل برای کشور محسوب می شود. هجم بالای مالی که بصورت خود گردان و مستقل از دولت و بدون هیچ نظارتی در گردش است و مستقیم توسط مرکز این انجمن در آمریکا مدیریت می شود خود زمینه دیگری برای فساد در این گروه ها فراهم نموده است؛ =-= سوء استفاده از نیاز خانواده ها و بی پناهی آنها سبب گسترش انجمن در نقاط مختلف شده است؛ همچنین بهره گیری از خدماتی رایگانی مانند: استفاده از مساجد، امام زاده ها و... برای تشکیل جلسات و بهره گیری از سایر امکانات اجتماعی مثل خدمات بهزیستی و ... سبب شده است که با پایین آورده هزینه ها حساسیت نسبت فعالیت های مخفی و انحرافی را کاسته و باعث مقبولیت آن حتی در بین مسئولین سیاسی و مذهبی شوند. این مساله زمانی خطرناکتر می شود که بدانید خدا یا نیروی نورانی بیرون این فرد که محور اصلی کسب انرژی در این مکتب است، خدایی غیر از خدای مذاهب اسلامی است(خدایی صرفا مهربان و عاشق) و گرچه خود فرد تصور می کند دارد به خدای دین تمسک می کند ولی با بی تفاوتی و ایجاد انگیزه های لاییک که در این انجمن تبلیغ می شود، عملا تنها پوششی برای القاء معنویت سکولار که دامی برای شیطان و انواع انحرافات دینی است فراهم می کند. ✍️ استاد رنجبر عیسی آبادی •[ @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند نکته درباره حضرت معصومه (س) 〰️〰️〰️ 1.تولد و وفات در منابع متقدم مطلبی درباره زمان تولد و موقع وفاتشان نیست. ولی در منابع متاخر بدون ذکر منبعی تولدشان را در اول ذیقعده آورده‌اند. (نمازی،مستدرک سفینة البحار،ج8،ص261). 🌹 2.پدر و مادر 🔹پدر والامقامش،امام کاظم (ع) است . رئیس مذهب جعفری در وصفش فرمود: «ِ اسْتَوْصُوا بِابْنِي مُوسَى خَيْراً فَإِنَّهُ أَفْضَلُ وُلْدِي وَ مَنْ أُخَلِّفُ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ مَقَامِي وَ الْحُجَّةُ لِلَّهِ تَعَالَى عَلَى كَافَّةِ خَلْقِهِ مِنْ بَعْدِي‏» (مفید،الارشاد،ج2،ص220). 🔺مادر مکرمه‌اش کنیزی بود به نام نجمه یا تکتم . در جلالش از زبان فروشنده ایشان به ابراهیم خادم موسی بن جعفر می خوانیم: «... گفت: من داستان اين دختر را برايت بگويم:او را از دورترين نقاط مغرب خريدم، زنى از اهل كتاب بمن برخورد و گفت: اين دختر همراه تو چكار ميكند؟ گفتم: او را براى خود خريده‏ام، گفتم: سزاوار نيست كه او نزد مانند توئى باشد.اين دختر سزاوار است نزد بهترين مرد روى زمين باشد و پس از مدت كوتاهى كه نزد او باشد، پسرى زايد كه در مشرق و مغرب زمين مانندش متولد نشده باشد. من آن دختر را نزد امام بردم، دير زمانى نگذشت‏ كه امام رضا عليه السلام از او متولد شد.» (کلینی،الکافی،ج1،ص486). 🔅 بنا بر کلام محمد بن جریر طبری شیعی،مادر امام رضا (ع) و حضرت معصومه(س) یکی هستند. (دلائل الامامه،ص309) 🌹 3. مقام این بانوی عظمی 3.1. درلسان معصومین ▫️امام صادق(ع) : «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»( بحارالأنوار،، ج:۵۷،ص:۲۱۷) ▫️سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ». ▫️امام جواد(ع) فرمود: «عَنِ ابْنِ الرِّضَا ع قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ هر کس قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند پادش او بهشت است.» ▫️عبدالجلیل رازی کتاب النقض را حدود ۵۶۰ق تألیف کرده است. وی حدیثی را از امام صادق(ع) در مورد دفن حضرت معصومه در قم نقل می کند که در کتاب تاریخ قم نیست. پس سخن او برگرفته از این کتاب نیست:«ألا إن للجنه ثمانیه أبواب فباب منها إلى قم ، تقبض فیها امرأه من ولدی اسمها فاطمه بنت موسى. تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه بأجمعهم. (النقض، تحقیق: حسینی ارموی، ص ۱۶۵) ➖➖➖ 3.2. در زیارت نامه 🔅 الف) شفاعت : « یا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ». 🔅ب) محور حُب و بُغض : « أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ» 🔅ج) عامل عاقبت به خیری : « اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَنْ تَخْتِمَ لِي بِالسَّعَادَةِ». ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔅 : ▫️شفاعت شافعان،شامل بهشتیان و اهل دوزخ نیز میشود؟ جواب: در زیارت حضرت سلام الله علیها چنین میخوانیم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ » امام رضا علیه السلام می‌فرماید: «...وَ مُذْنِبُو أَهْلِ التَّوْحِيدِ لَا يَخْلُدُونَ فِي النَّارِ وَ يَخْرُجُونَ مِنْهَا وَ الشَّفَاعَةُ جَائِزَةٌ لَهُمْ... و گناهكاران موحّدان را در آتش دوزخ مخلّد نمى‏دارد و روزى نجات خواهند يافت و از آتش خارجشان خواهند كرد و شفاعت در حقّ ايشان جايز است.» ( صدوق، عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏2،ص125) امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنَّ قَوْماً يُحْرَقُونَ فِي [بِا] النَّارِ حَتَّى إِذَا صَارُوا [حَمِيماً] حُمَماً أَدْرَكَتْهُمُ الشَّفَاعَة؛ گروهی در آتش می‌سوزند تا وقتی‌که تبدیل به زغال می‌شوند مشمول شفاعت گردند» (کوفی اهوازی، الزهد، ص 96.) 💡نتیجه: بنا بر فرازی از زیارت حضرت و دو حدیث مشخص شد،شفاعت در بهشت و دوزخ نیز وجود دارد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 راه بسته شده! 1. مرحوم سعادت پرور : « كسى نمى‏تواند به آسانى از ايشان[ آیت الله بهجت] دستورالعمل سلوكى يا حرف‏هاى عرفانى را اخذ كند، بلكه ايشان كتمان نموده و مى‏فرمود: درب تعليم و تعلّم اين مطالب بسته شده است. گاهى نيز مى‏فرمود: اين مطالب طالب زياد دارد ولى دكان مى‏كنند! » ( سعادت پرور،رسائل عرفانی،ص155) + 2. آیت الله خوشوقت: « سلسله مرحوم قاضی چون بر ملا شده ،خداوند آشپزخانه را جمع کرده است.آخرین افراد در این سلسله در حال تربیت شدن‌اند،اما آشپزخانه جمع شده است و دیگر محصولی ندارد» ( مصطفی نیک اقبال،سلوکنامه،ص18) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا