eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
420 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
➖➖➖ 🎙 (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) . 7️⃣1️⃣ : چرا فاطمیه مهم است؟ 🔹 فرسته سوم 🔺 عبدالستار الشیخ یکی دیگر از وهابیون چنین گوید: « لاهل البیت عامة و للسیدة فاطمة خاصة مزلة رفیعه جلیلة ثابتة اصیلة فی افئدة المسلمین من لدن عصر النبوة و جیل الصحابة الکرام و هی مستمرة مطردة عبر العصور جیلا بعد جیل الی زماننا و هدکذا الی قیام الساعة . و الصحابة رضوان الله علیهم هم خیر من یَعرف حقَ رسول الله و حق ذریته الطاهره من الاجلال و التکریم و المحبة و الرعایة» 📕(عبد الستار الشیخ،فاطمة الزهراء ،ص230) وی در ادامه می نویسد: فاطمه زهراء (س) آمدند و طلب میراث کردند.ابوبکر گفت: پیغمبر(ص) از خودش ارث نمیگذارد. عبدالستار گوید:« قد خفی هذا الحدیث علی السیدة فاطمة قبل سوالها المیراث... » بعدبا یکسان دیدن حضرت زهراء با بقیه زنان می نویسد:« ...فتعتَّبت علیه بسبب ذلک ، و هی امراة من بنات آدم تاسَفُ کما یاسفون،و لیست بواجبة العصمة،مع وجود نص رسول الله و مخالفة ابی بکر الصدیق؛ زهراء او را سرزنش نمود و او نیز مثل بقیه زنان است و معصوم نیست به دلیل: وجود روایت پیامبر و مخالفت ابی بکر » 📕 (عبد الستار الشیخ،فاطمة الزهراء صص 306 و 308 .) + 🔺فردی با نام ابراهیم بن عبدالله المُدیهِش کتابی در هفت جلد نگارش کرده است با نام « فاطمة بنت النبی سیرتها – فضائلها- مسندها- » این ملعون وهابی در جلد اولگوید: « لم تکن فاطمة تعلم کما بقیة ازواج النبی عدا عائشة ان النبی لا یورث،فجائت تطلب میراثها من ابی بکر ،فاخبرها بالسنة فی ذلک،فصدَّقت و لم تناقشه فی ذلک؛ فاطمه (س) مثل بقیه زنان پیامبر به غیر از عایشه حدیثی که ابوبکر درباره منع ارث بردن گفت،نمیدانست! ( المدیهش، فاطمه بنت النبی،ج1،ص 277)» در ادامه نوشته است :« ...کان بین الصحابة و آل البیت الفة و حمیمیة و مصاهرة لم ینکرها الا مکابر معاند (همان) » وی در تطهیر چهره عمر بن الخطاب نیز گوید:« ...فامرها عمر بعدم اجتماعهم و هدَّدَ الرجال ان اجتمعوا ان یحرِّق علیهم،کلُّ ذلک اتماما للجماعة و دفعا للفرقة و النزاع (همان، ص279) » در ادامه به محل قبر خاتون دوسرا پرداخته و مدعی است،مکان دفن ایشان در بقیع است و بقیه اقوال دروغ است. در پایان نیز به خاطر تخریب قبر حضرت زهراء (س) توسط آل سعود از انان تشکر میکند « من محاسن الدولة السُنِّیة السَّنِیَة المبارکة – حفظها الله و حماها، و ابقاها مصدرا و موردا لاهل السنة و الجماعة انها هدمت القباب البدعیة المبنیة علی لاقبور فی مکة و المدینة ومنها قبة عظیمة جداً بُنیَت فی لابقیع علی قبور یُدَعی انها لبعض آل البیت ،و منهم: فاطمة !! و قد هُدِمَت القباب فی لابقیع مرتین – ولله الحمد- ( همان،ص283) » ➖➖➖ 💡 آری فاطمیه خط مقدم جبهه مقاومت و دفاع از حقانیت غصب شده مولی علی (ع) است. و اگر این خاکریز فرو ریزد،بقیه اعتقادات نیز از بین خواهد رفت. پس در ترویج هرچه بیشتر این فرصت کوشا باشیم. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
➖➖➖ 🎙 (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) . 7️⃣1️⃣ : چرا فاطمیه مهم است؟ 🔹 فرسته دوم میدانیم حضرت زهراء( س) جزء اصحاب پیامبر اکرم(ص) هستند. اما عامه از مبنای خود دست کشیده و درباره فاطمه زهراء (س) حکم را تغییر داده و هرچه خواستند گفته و نوشته‌اند. چند نمونه ذکر میشود: 🔺 ابن تیمیه در تحلیل وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) می‌نویسد: « « هر عاقلی می‌داند، اگر کسی از حاکم چیزی بخواهد و به او داده نشود، او به حاکم غضب می‌کند؛ وقتی حاکم می‌گوید این حق تو نیست و آن را به همه مسلمانان اهدا می‌کند، در این صورت اگر شاکی غضب کند، هیچ مدحی برای او نیست، حتی اگر او در این حکم مظلوم هم باشد، غضبش برای دنیاست؛ در بین حاکمی که برای خود مصادره نکرده و کسی‌که برای خود می‌خواهد، اتهام به کسی وارد است که چیزی را برای خود می‌خواهد. پس چگونه برخی این امر منطقی را معکوس کرده و این اتهام را به این حاکم کشانده‌اند؟ » ⤴️ ابن تیمیه در توجیه کار خلیفه گفته که خلیفه که برای خودش نگرفته، ولی حضرت زهرا برای خود خواسته و دنیاطلب بوده است. او در ادامه توجیهاتش می‌گوید: «آن حاکم در برابر خواسته حضرت زهرا گفته خدا مرا منع نموده که این خواسته‌ات را بدهم، و ایشان غضب کرده و این غضب در برابر عطا نکردن شبیه شدن به منافقین است که در آیه 58 سوره توبه، خداوند این صفت (که اگر به آنان عطا نشود، خشمگین می‌شوند) را برای منافقین آورده است و این غضب مدحی نیست که جاهلان برای مدح حضرت زهرا این‌گونه استدلال کرده‌اند.» 📕 ابن تیمیه،منهاج السنة،ج4،ص246. + 🔺 عبدالعلی اللکنوی ( 1225ق) در کتابش با نام: « فواتح الرحموت » که شرح یک کتاب دیگر است با نام «مُسَلِمَّ الثُبوت » گفته است:« و اهل البیت کسایر المجتهدین یصیبون و یخطئون و کذا یجوز علیهم الزله و هی وقوعهم فی الذنب من غیر تعمد، کما وقع من سیده النسا من هجرانها خلیفه رسول الله حین منعها فدک من جهت المیراث ؛ اهل بیت همانند دیگر مجتهدین داری خطا و درست عمل می کنند، دچار لغزش هم می شوند، [بلکه بالاتر از این، اهل بیت هم] دچار ذنب و گناه می شوند!! همان طور که از سیده نساء چنین ذنبی اتفاق افتاد! چه زمانی؟ هنگامی که با خلیفه رسول خدا غضب و قهر نمود! در چه موضوعی؟ در منع فدک به جهت میراث از او. » 👈 هرچند در چاپهای بعدی این عبارت رو تغییر دادند . + 🔺 بن عثیمین وهابی در تعلیقات خود بر صحیح مسلم می گوید : « اللهم اعفُ عنها، والا فان ابابکر رضی الله عنه ما استند الی رای، وانما استند الی نص،و کان علیها ان تقبل قول النبی علیه الصلاة و السلام : " لا نورث،ما ترکنا صدقة "، ولکن عند المخاصمة لا یبقی للانسان عقل یُدرِک به ما یقول او ما یفعل او ما یتصَّرف فیه،فنسال الله ان یعفو عنها عن هِجرتها خلیفةَ رسول الله صلی الله علیه و علی آله وسلم. ؛ خدایا از فاطمه بگذر،ابوبکر به نظر و رای خودش استدلال نکرد بلکه به کلام پیامبر استدلال کرد و لازم بود که فاطمه سخن پیامبر را قبول کند : " ما پیامبران از خود ارث باقی نمی گذاریم بلکه آن چه از ما باقی می ماند صدقه است "،اما هنگام مخاصمه عقلی برای انسان باقی نمی ماند که با آن بفهمد چه می گوید و چه می کند پس از خدا می خواهیم که از فاطمه درگذرد که کلام ابوبکر خلیفه ی پیامبر را ترک کرد. » 📕(التعلیق علی صحیح مسلم،ط مکتبة الرشاد،ج9،ص78.) + 🔺نویسنده وهابی- ناصبی (دکتر عبدالمنعم حفنی) در کتابی که درباره عایشه نوشته است، می گوید:« ولم تکن الأمور طیبة بین عَلیّ و فاطمة ، وکان عَلیّ یولیها علی أبیها فتطلب منه من مال المسلمین؛ رابطه بین علی(ع) وفاطمه(س) خوب نبود و معمولاً ، علی(ع) فاطمه (س)را نزد پدرش می فرستاد تااز پدرش اموالی که مال مسلمین بود را برای خودش مطالبه کند» 📕( موسوعة ام المومنین عایشه بنت ابی بکر،ص739) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
ابوبکر در بستر مرگ: کاش خانهٔ فاطمه را نمی‌گشودم حُمَیْدِ بْنِ زَنْجَوَیْه، معروف به ابواحمد اَزْدی نَسایی (حدود ۱۸۰-۲۵۱ق) فقیهِ موثق و زهدگرای اهل‌سنت و صاحب کتاب پراهمیت الاموال، در این کتاب آورده است که عبدالرحمان بن عوف در هنگام بیماریِ منجر به فوت ابوبکر به عیادت او رفته بود که ابوبکر به او گفت: من از دنیا بر چیزی تأسف نمی‌خورم مگر سه چیز که دوست داشتم انجام نمی‌دادم... کاش خانهٔ فاطمه را نمی‌گشودم؛ اگرچه آن را برای جنگ بسته بودند. منابع ۱. ابن‌زَنْجَوَیْه، ابواحمد حُمَید بن مَخْلَد اَزْدی نَسایی، ۱۴۰۶ق/۱۹۸۶م، الاموال، ۳ ج، تحقیق: شاکر ذیب فیاض، مرکز الملک فیصل للبحوث و الدراسات الاسلامیه، چ ۱، ریاض، ج ۱، ص ۳۰۱. ۲. حاج منوچهری، فرامرز، دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، وبگاه، «حُمَیْدِ بْنِ زَنْجَوَیْه».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 3️⃣5️⃣ 📝 موضوع:شب یلدا (در دو فرسته) ➖➖➖ 🔺بین ما ایرانیان عادت باستانی است با نام «» چند نکته‌ای در این‌باره تقدیم میکنم. 🔅🔅 ➕یکم: واژه‌شناسی ❄️یلدا Yalda یک واژه سُریانی است به معنی تولد. رومی‌ها خود واژه ناتالیس را به معنی تولد داشتند. مسیحیان سُریانی واژه یلدا را با خود به ایران آوردند و از آن زمان تاکنون در ایران ماندگار شده است. (هاشم رضی، گاه‌شماری و جشن‌های ایران باستان، صفحه ۵۵۶) ابوریحان بیرونی نیز می‌نویسد: «و هو ليلته- على مذهب الروم- عيد «يلدا» و هو ميلاد المسيح»، (الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص: 363) دهخدا و عمید نیز یلدا را سریانی می‌دانند نه آریایی. متصوفه وعرفا، شب يلدا را بر نور سياه كه نور ذات است! و نور عالم جبروت است، اطلاق نمايند. (فخرالدین عراقی، عشاق نامه (كليات عراقى)، ص: 418). در اشعار برخی از صوفیان نیز نمادی است برای رهایی مستضعفان از سختی. حافظ گفته است: «داد مسكينان بده‌ای روز وصل/از شب يلداى هجران الغياث‏» و برخی هجران را به شب يَلدا تشبيه كرده‏اند. (محمدحسین طهرانی، معاد شناسی، ج 8، ص 260). + ➕ دوم: فلسفه این جشن باستانی: ▫️ ريچارد فولتس ایران‌شناس معروف کانادایی درباره شب یلدا می‌نویسد: «ايرانيان باستان اعتقاد داشتند که باید در بلندترین شب که نحس بود بیدار مانده و همگی با خوردن میوه‌های قرمز (خورشیدی) همچون انار و هندوانه، به خورشید جان تازه ایی بخشیده و کمک کنند خورشید قوی‌تر شده تا دوباره‌ روزها کم‌کم بلندتر شود «» (دین‌های ایران باستان، ریچارد فولتس، ترجمه امیر زمانی، نشر دیبایه، ص 83). + ➕سوم: واکنش دانشوران به این جشن باستانی 🔺رهبر معظم انقلاب: «برگزاری آیین سنتی شب یلدا با مراعات ضوابط شرعی به‌خودی‌خود اشکال ندارد بلکه از جهت انجام صله‌رحم، کار نیکویی هست.» (سایت معظم له). 🔺مرحوم محمدحسین تهرانی: «آداب و سنن ملّى مانند شب يلدا و ... غلط است. چرا به شب قدر و نهج‌البلاغه سفارش نمی‌شود؟» (فهرست كليه جلسات سخنرانى علامه طهرانى و آیت‌الله سيد محسن طهرانى، ص: 11). 🔺محمد محسن طهرانی، با نوروز مخالف است اما با شب یلدا موافق. او گفته است: «شب يلدا كه طولانى‏ترين شب سال است، ... امّا از ناحيه شرع، چنانچه امروزه شب‏نشينى و برگزارى محافل در اين شب نه بر اساس استمرار سنّت ديرپاى گذشتگان، كه صرفاً به جهت شأنيّت خود شب به عنوان طولانى‏ترين شب سال باشد، اشكالى متوجّه اين سنّت نخواهد بود؛» (نوروز در جاهليت و اسلام، ص: 283). ➖➖➖ 1 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
(ادامه فرسته قبلی) ➕چهارم: آداب این شب الف) شاهنامه‌خوانی، از آدابی بوده که شنیده‌ام در این شب انجام می‌شود. من تخصصی درباره فردوسی و شاهنامه ندارم. درباره او فقط کتاب چند صدصفحه‌ای مرحوم ابوالحسنی منذر بانام: «بوسه بر خاک پی حیدر» را تورق کرده‌ام.به نظرم اگر نگاه به فردوسی و کتابش امثال شهید مدرس و دانشیانی چون استاد جهانبخش باشد، مانعی ندارد. ⤴️چه آنکه شهید مدرس سه بار شاهنامه را خوانده است (علی‌اکبر ثبوت، آخوند خراسانی و شاگردانش، ص 739). و استاد جهانبخش در تفسیر این عمل شهید مدرس می‌نویسد: «پیداست که در آن سال‌ها تَوَهُّمِ ناسازیِ شاهنامه‌ی فردوسی بافرهنگ اسلامی، مَحَلّی از إِعراب نداشته است، یا اگر هَم داشته، ساحَتِ عالِمانِ دینیِ روشن‌اندیش و جان آگاه و دیده‌وَری چون مُدَرِّس‌ها و شَعرانی‌ها، به چُنین تَنگ۟‌نَظَری‌هایِ خام‌اندیشانه آلوده نَبوده است.» ⤴️ جهانبخش، این مُلّایِ شاهنامه‌خوان با صراحت می نویسد: «به هَر رویْ، از شَواهَد چُنین بَرمی‌آیَد که فِردوسی، شُعوبیِ سِتیٖهَنده و دُشمَنِ عَرَب نَبوده است. از بُنْ این که فِردوسی سَرایِشِ شاهنامه را چونان واکُنِشِ مُستَقیمی به نژادپَرَستیِ عَرَبی یا درازْدَستی‌هایِ خُلَفایِ بَغْداد یا ... و ... پیشه ساخته بوده باشَد، عَلیٰ‌رَغْمِ تَکرارِ این مُدَّعا دَر أَقوالِ بَعضِ شاهنامه‌پِژوهانِ بنام، بَرایِ مَنْ‌بَنده پُر واضِح نیست.» (b2n.ir/622033)↘️ 💡لیکن اگر نگاهمان به شاهنامه ، آنچه آل احمد گزارش داده است باشد،درست نیست. توضیح آنکه: جلال آل احمد که از نزدیک شاهد ترویج شوینیسم در دوران پهلوی بوده است در تبیین روش پهلوی برای کوبیدن اسلام می‌نویسد: « چه بازی‌ها که به راه انداخته شد. از زردشتی بازی بگیر تا فردوسی و کسروی بازی؛ بهایی بازی هم که سابقه طولانی‌تر داشت» (آل احمد، در خدمت و خیانت روشنفکران، ج 2، ص 153) . ب) حافظ خوانی، هرچند در شخصیت شناسی حافظ مثل مولوی مطالعات جدی و فراوان نداشته‌ام؛ اما به نظرم لازم است بدانیم،آنچه از وی تبلیغ می‌شود همه‌اش صحت ندارد. مثلاً برخی برای ارادتش به امام علی علیه‌السلام شعر «ای دل! غلام شاه جهان باش و شاه باش‏» را به وی نسبت داده‌اند. (سعادت پرور، جمال آفتاب، ج 6، ص 221) درحالی‌که این شعر از او نیست (نک: خرمشاهی، حافظ، ص 123؛ مسعود فرزاد، حافظ صحت کلمات، اصالت غزل‌ها، ج 2، ص 689؛) ▫️ محمود درگاهی سخن از مشکل تلاقی ایدئولوژی با اندیشه‌های حافظ کرده است؛ که چگونه ما با باورهای خود دست به تفسیر حافظ می‌زنیم. بنابراین مبنا ناخوشنودی حافظ از آمدن ماه رمضان و دل‌بستگی‌اش به مستی و بی‌خبری و شادباشی را با گزاره‌های اعتقادی خود توضیح می‌دهیم. (محمود درگاهی، مزاج دهر تبه شد، صص 219-223) 🔹 وقتی جناب حافظ در مدح معشوق مذکرش فرخ گوید: «دل من در هواى روى فرّخ/بود آشفته همچون موى فرّخ‏» و با صدای رسا گفته: «می‏خواره و سرگشته و رنديم و نظرباز / و آن‏كس كه چو ما نيست درين شهر كدامست‏» سخن جناب درگاهی مقبول می نماید. 👈البته من هر آنچه در دیوان حافظ است را تخطئه نمی‌کنم. غرض این است آنرا در جایگاه خودش ببینیم و بیهوده قُدسی سازی نکنیم و کتابی که غَثُ و ثَمین دارد را، همسنگ قرآنی که در آن باطل نیست، نبینیم. + ➕پنجم: توصیه اگر قرار داریم در این شب، به این عادت باستانی عمل کنیم چه خوب است سنت تازی و ایرانی را درهم آمیزیم و به گُل گفته‌ی رسول مهربانی‌ها عمل کنیم. آن رسول خدای مهربان فرمود: «زمستان، بهار مؤمن است، شبش بلند است و كمك عبادتست، روزش كوتاه است و كمك روزه است.» (شیخ صدوق، الامالی، ص 237). ➖➖➖ 2 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
➖➖➖ 🎙 (نقد و بررسی شبهات و سوالات فاطمیه) . 8️⃣1️⃣ : آیا به حکم حدیث ابابکر،فاطمه زهراء(س) وارث رسول الله(ص) نیست؟ ➖➖➖ وقتی خاتون دو سرا از ابوبکر مطالبه فدک کرد، وی حدیثی را به رسول‌الله (ص) نسبت داده و گفت: «ُ إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَة؛ از پیامبر (ص) شنیدم که گفت: ميراث گرفته نمی‌شود از ما. آنچه می‌گذاریم صدقه است‏» عامه این روایت را قطعی الصدور گرفته‌اند، ولی خاصه آنرا به لحاظ سند و مشکلات متنی منکرند. خلاصه‌ی اشکالات شیعه چنین است. =-= الف) این کلام خلیفه با آیات: " نساء /11 و 7؛ انفال/75 و 33؛ نمل/16؛ مریم/6" در تضاد است. ب) شیعه و سنی نوشته‌اند که رسول‌الله (ص) رضایت و غضب فاطمه (س) را رضایت و غضب خودش دانسته است. چگونه ممکن است فرستاده خدا جمله «لانورث ماترکنا صدقة» را از دخترش مخفی کند تا زمینه‌ی ناخشنودی و اذیت وی فراهم شود. ج) این سخن ابابکر خبر واحد است (1) و چنین خبری در اصول عقاید اعتبار ندارد. =-= در مقابل، عامه چون انگاره " عدالت جمیع صحابه" را باور دارند، در توجیه کلام ابن قحافه کوشیده‌اند. فخر رازی ادعا دارد اکثر مجتهدان سنی قائل‌اند که انبیاء ارث نمی‌گذارند و ادعا می‌کند، اجماع عامه بر درستی کلام ابابکر هست.(2) ابن تیمیه بزرگِ وهابیان و داعشی ها معتقد است ارث بردنِ وارثان از انبیاء الهی در علم و نبوت است نه در مال.(3) =-= متصوفه سنی نیز با پذیرش همین انگاره، ارث انبیاء را مال ندانسته و به سخن خلیفه اول استناد کرده‌اند. حکیم ترمذی " 320 ق "(4)، ابن عربی " 638 ق" (5)، مولوی" 672 ق" (6) و داود قیصری " 751 ق" (7) ازجمله آنان هستند. =-= بانو مجتهده امین می‌نویسد: « اينكه مخالفين گفته‏اند مقصود از ارث در اينجا اين است كه سليمان نبوّت و پادشاهى را از داود به میراث برد نه مال، اين كلام مردود است زيرا كه‏ اولاً نبوّت و سلطنت ارث نمی‌شود، نبوّت منصب خدايى است و همچنين سلطنت سليمان يك امر خارق‌العاده و بخشش الهى بود امر انتقالى نبود كه سليمان از داود به ارث برده باشد. و در ثانى ميراث در لغت براى مال وضع گرديده و صرف كردن كلام از ظاهرش بدون قرينه خلاف طريقه عقلايى است.»(8) 👈سرخسی (م 483 ق) از فقها بزرگِ عامه نیز از بعض مشایخش تفسیری متفاوت ازآنچه گذشت درباره سخن ابابکر گفته است.(9) 👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
👆👆 ➖➖➖ پی‌نوشت: 1. سیوطی از عایشه چنین نقل کرده است : «عن عائشة -رضي الله عنها- قالت: لما توفي النبي -صلى الله عليه وسلم- اشرأب النفاق، وارتدت العرب، وانحازت الأنصار، فلو نزل بالجبال الراسيات ما نزل بأبي لهاضها، فما اختلفوا في نقطة إلا طار أبي بفنائها وفضلها، قالوا: أين يدفن النبي، صلى الله عليه وسلم؟ فما وجدنا عند أحد من ذلك علمًا، فقال أبو بكر: سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول: «ما من نبي يقبض إلا دفن تحت مضجعه الذي مات فيه». قالت: واختلفوا في ميراثه، فما وجدوا عند أحد من ذلك علمًا، فقال أبو بكر: سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول: «إنا معشر الأنبياء لا نورث، ما تركناه صدقة».» (سیوطی، تاریخ الخلفا، ص 60.) 2. «من تخصيصات هذه الآية ما هو مذهب أكثر المجتهدين أن الأنبياء علیهم‌السلام لا يورثون و الشيعة خالفوا فيه ... و انعقد الإجماع على صحة ما ذهب اليه أبو بر» (رازی، مفاتیح الغیب، ج 9، ص 514.) 3. «يقال المراد بهذا الإرث إرث العلم والنبوة» (ابن تیمیه، منهاج السنة، ج 4، صص 223 و 224.) 4. «و قوله (عليه السلام): «لا نورث ما تركناه صدقة» اي لا نورث كما يرث الناس بعضهم بعضا. لانا لا نملك الاشياء كما يملكون» (ترمذی، ختم الاولياء، ص: 45.) و: «... قال رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم: «إنّا معشر الأنبياء لا نورث ما تركنا صدقة»؛ لأن الأنبياء خزان اللّه، ليس لهم من المال الذي في أيديهم إلا الخزانة،...» (منازل القربة، ص: 93.) 5. «...فلم يبق الميراث إلا في العلم و الحال و العبارة عما وجدوه من اللَّه في كشفهم و أهل النظر في نظرهم و هؤلاء هم العلماء الذين يخشون اللَّه لعلمهم بأنه يعلم حركاتهم و سكناتهم على التعيين و التفصيل فإنه الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ و في جميع أحوالك فأبان ص إن الأنبياء لهم التقدم فإنهم لا يورثون...» (الفتوحات المکیة، ج 3، ص 322.) 6. «ز انكه ميراث از رسول آن است و بس/ كه ببيند غیب‌ها از پيش و پس‏» (مثنوی، دفتر ششم، ص 915.) 7. «و ليس لهم ميراث من أموال الدنيا، كما قال: «نحن معاشر الأنبياء لا نَرِث و لا نُورّث.» فميراثهم الأموال الأخراوية. فالأولياء العارفون وارثون للأنبياء في المعارف و الحقائق و العلماء المجتهدون وارثون للأنبياء في التشريع بالاجتهاد. فالأولياء ورثة بواطنهم و العلماء ورثة ظواهرهم و الأولياء العلماء ورثة مقام جمعهم.» (قصیری، شرح فصوص الحکم، ص 835.) 8. (مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج‏9، ص: 315.) 9. «وَاسْتَدَلَّ بَعْضُ مَشَايِخِنَا - رَحِمَهُمُ اللَّهُ - بِقَوْلِهِ - عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - «إنَّا مَعَاشِرَ الْأَنْبِيَاءِ لَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةٌ» فَقَالُوا مَعْنَاهُ مَا تَرَكْنَاهُ صَدَقَةٌ لَا يُورَثُ ذَلِكَ عَنَّا، وَلَيْسَ الْمُرَادُ أَنَّ أَمْوَالَ الْأَنْبِيَاءِ - عَلَيْهِمْ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - لَا تُورَثُ، وَقَدْ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى {وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُد} [النمل: 16]. وَقَالَ تَعَالَى {فَهَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا} [مريم: 5] {يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ} [مريم: 6] فَحَاشَا أَنْ يَتَكَلَّمَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - بِخِلَافِ الْمُنَزَّلِ...؛ برخی از اساتید من اعتقاددارند منظور سخنی که ابابکر به رسول‌الله (ص) نسبت داده این است که: آن اموالی که از رسول‌الله صدقه هست، برای همه مسلمانان است. نه اینکه پیامبر (ص) اصلاً ارثی از خود باقی نمی‌گذارد» (سرخسی، المبسوط، ج 12، ص 29.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 به زخم قلبِ سوخته، کسی نمک نمیزند به مادر حامله‌ای کسی کُتَک نمیزند 😔😭 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
16.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 بیانات حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در پاسخ به آقای مجید انصاری - یکشنبه 28 آذر ماه 1400 💠کانال اطلاع رسانی مؤسسه ولاء صدیقه کبری سلام الله علیها: 🆔 @velaseddighah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا