⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْکَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْکَ وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسَى تَكْلِيماً{۱۶۴}
و به پیامبرانى كه پیش از این داستان آنان را برایت باز گفتهایم و پیامبرانى كه ماجراى آنان را براى تو نگفتهایم نیز وحى كردیم و خداوند با موسى سخن گفت، سخن گفتنى ویژه(۱۶۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در میان سوره هاى قرآن
سوره هاى هود و شُعرا
در بیان قصص انبیاء
جامعیّت بیشترى دارند
⬅️ همه پیامبران طرف سخن خدایند
ولى در این میان تنها حضرت موسى
علیه السلام «كلیم الله» شده است
شاید براى آنكه حضرت موسى در مبارزه با فرعون و تحمّل لجاجت و سرسختى بنى اسرائیل، لازم بود بیشتر و پى در پى با خداوند مرتبط باشد و پیام بگیرد، از این رو كلیم الله شد.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨رُّسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كَانَ اللهُ عَزِيزاً حَكِيماً{۱۶۵}
پیامبرانى را فرستادیم كه بشارت دهنده و بیم دهنده بودند، تا پس از پیامبران براى مردم بر خداوند حجّتى نباشد و خداوند همواره شكست ناپذیر و حكیم است(۱۶۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ این آیه، كلّیات دعوت انبیاء
و شیوه كار و هدف از بعثت آنان را
بیان میكند
⬅️ عقل همچون وحى، حجّت الهى است
ولى چون مدار ادراكاتش محدود است
به تنهایى كافى نیست و حجّت تمام نیست
لذا انبیاء از دانستنیهای غیبى
و ملكوتى و اخروى كه دست عقل
از آن كوتاه است خبر میدهند.
⬅️ قرآن در جاى دیگر میفرماید:
«و لو انا اهلكناهم بعذاب من قبله
لقالوا ربنا لولا ارسلت الینا رسولاً»
اگر ما پیش از فرستادن رسولان
عذابشان كنیم، میگویند:
چرا براى ما رسولى بیانگر
و هشدار دهنده نفرستادى؟
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
《لَا تَتَّبِعُوا عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِینَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَتَهُ فَضَحَهُ وَ لَوْ فِی جَوْفِ بَیْتِه》
عیبهای مؤمنان را جستجو نکنید
زیرا هر که دنبال عیبهای مؤمنان بگردد
خداوند عیبهای او را دنبال کند
و هر که خداوند متعال عیوبش را
جستجو کند، او را رسوا سازد
گرچه درون خانهاش باشد.
📗المحاسن برقی، جلد۱، صفحه۱۰۴
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَآ أَنْزَلَ إِلَيْکَ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلِكَةُ يَشْهَدُونَ وَ كَفَى بِاللهِ شَهِيداً{۱۶۶}
گرچه كفّار، بهانه میگیرند ولى خداوند، به آنچه بر تو نازل كرده گواهى میدهد كه به علم خود بر تو نازل كرد و فرشتگان نیز بر حقّانیت تو شهادت میدهند و گواهى خداوند براى تو كافى است(۱۶۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ این كه معارف والاى قرآن
از زبان شخص درس ناخواندهاى
در منطقه جهل و شرک و دشمنى
بیان شده و مردم تحوّل یافتند
و از تفرقه به وحدت
از بخل به ایثار
از شرک به توحید
از جهل به علم
و از سقوط به عروج معنوى
و تشكیل «امّت اسلامى» رسیدند
گواهى خداوند بر لطفى است كه
به پیامبر و دین او دارد.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《أشَدُّ النّاسِ نَدامَةً و أكثَرُهُم مَلامَةً
العَجِلُ النَّزِقُ الّذی لا يُدرِكُهُ عَقلُهُ
إلاّ بَعدَ فَوتِ أمرِهِ》
↫◄ سختترين پشيمانى
و بيشترين سرزنش
دامنگير كسى مىشود كه
شتابكار و بیفكر است
و وقتى كار از كار گذشت
تازه به سر عقل میآيد.
📗ميزان الحكمه، جلد۱۲، صفحه۲۰۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ صَدُّواْ عَنْ سَبِيلِ اللهِ قَدْ ضَلُّواْ ضَلَالاً بَعِيداً{۱۶۷}
قطعاً كسانى كه كافر شدند و با القاى شبهه و تهمت و تحقیر مردم را از راه خدا باز داشتند به تحقیق گمراه شدند، گمراهى دور(۱۶۷)
✨إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَ ظَلَمُواْ لَمْ يَكُنِ اللهَ
لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقاً{۱۶۸}
همانا كسانى كه كافر شدند و ستم كردند
خداوند بر آن نیست كه آنان را بیامرزد
و به راهى هدایتشان كند(۱۶۸)
✨إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَآ أَبَداً
وَ كَانَ ذَلِکَ عَلَى اللهِ يَسِيراً{۱۶۹}
مگر به راه جهنّم كه براى همیشه در آن ماندگارند و این عذاب و كیفر بر خداوند آسان است(۱۶۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «ضلال بعید»
گمراهى مضاعف كافران است
▪️ كفر یک گمراهى است
و مانع شدن از ایمان دیگران، گمراهى دگر
▪️كفر یک انحراف است
و خود را بر حقّ دانستن، انحرافى بالاتر
▪️كفر، ظلم به خویش است
و مانع راه دیگران شدن، ظلم به تاریخ
و نسل بشر
⬅️ شاید مراد از «ظلم» در آیه ۱۶۸
همان مانع شدن از هدایت دیگران باشد
زیرا چه ظلمى بالاتر از ظلم فكرى
و فرهنگى و اعتقادى؟
⬅️ سختترین عذابها و بدترین تعبیرات
براى كافرانى بیان شده كه با انواع
تبلیغات، تهمتها و تهدیدات
مانع رسیدن پیام حق به گوش حقجویانند
عدم مغفرت، عدم هدایت
دوزخى شدن و جهنّم ابدى
⬅️ باز دارندگان مردم از هدایت
خود در گمراهى سختى هستند
⬅️ كفر و ظلم، در كنار همند و نتیجه آنها
محرومیّت از آمرزش و هدایت الهى است
⬅️ كیفر كافران ظالم كه مانع هدایت مردمند، دوزخ ابدى است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَّبِّكُمْ فَامِنُواْ خَيْراً لَّكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُواْ فَإِنَّ للهِ مَا فِی السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ كَانَ اللهُ عَلِيماً حَكِيماً{۱۷۰}
اى مردم همانا پیامبر از سوى پروردگارتان همراه با حق (قرآن) براى شما آمده است پس ایمان بیاورید كه براى شما بهتر است و اگر ناسپاسى كرده و كفر ورزید پس بدانید كه آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداست و خداوند دانا و حكیم است(۱۷۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اهل كتاب و حتّى مشركان
در انتظار ظهور پیامبرى بودند
و زمینه ذهنى داشتند
لذا در این آیه بجاى «رسولاً» میفرماید:
«الرسول» یعنى همان پیامبرى كه انتظارش را میكشید، اكنون آمده است، پس به او ایمان بیاورید.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُواْ فِى دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُواْ عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللهِ وَ كَلِمَتُهُ أَلْقَهَا إِلَى مَرْيَمَ وَ رُوحٌ مِّنْهُ فََامِنُوا بِاللهِ وَ رُسُلِهِ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ انْتَهُوا خَيْراً لَكُمْ إِنَّمَا اللهُ إلَهٌ وَاحِدٌ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ كَفَى بِاللهِ وَكِيلاً{۱۷۱}
اى اهل كتاب! در دین خود غلوّ نكنید و جز حقّ، به خداوند نسبتى ندهید، همانا مسیح، عیسى پسر مریم، فرستاده خداوند و كلمه اوست كه به مریم القا نمود و روحى است از جانب او، پس به خداوند و پیامبرانش ایمان آورید و به تثلیث قائل نشوید، از این حرف دست بردارید كه به نفع شماست، جز این نیست كه الله خدایى است یكتا، و از اینكه فرزندى داشته باشد منزّه است. آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آن اوست و خداوند براى تدبیر و سرپرستى هستى كافى است(۱۷۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه الله به انبیاء و اولیاء گفته میشود
چون همانطور كه كلمه بیانگر مطالبى است
كه در ذهن گوینده است
پیامبران و اولیاء بیانگر كمالات پروردگارند
چنانكه در حدیث آمده است:
«نحن كلمات الله التّامات»
ما كلمات كامل الهى هستیم
⬅️ شاید هم مراد از كلمه
همان جمله «كن فیكون» باشد
كه قول خداوند است و مانند هر سخن دیگر محصول آن كلمه است
چنانكه در جاى دیگر خداوند آفرینش
عیسى علیهالسلام را به آفرینش
آدم علیهالسلام تشبیه نموده و میفرماید:
«انّ مثل عیسى عندالله كمثل آدم
خلقه من تراب ثمّ قال له كن فیكون»
⬅️ از امام صادق علیه السلام
درباره «روح منه» سؤال شد
حضرت پاسخ دادند: مقصود روح خداست
كه خداوند آن را در آدم و عیسى
علیهما السلام قرار داد
⬅️ مسیحیان عقیده به تثلیث دارند
و الله را خداى پدر، مسیح را خداى پسر
و جبرئیل را واسطه این دو خدا میدانند
كه نوعى كفر است
قرآن هم میفرماید:
«لقد كفر الّذین قالوا انّ الله ثالث ثلاثة»
آنانكه خدا را یكى از خدایان سه گانه
میدانند كافرند
البتّه گروهى از آنان نیز حضرت مریم را
به جاى جبرئیل
یكى از خدایان سه گانه میدانند
كه قرآن در این باره میفرماید:
«یا عیسى بن مریم ءانت قلت للناس
اتّخذونى وَ اُمّى اِلهَین مِن دون الله»
اى عیسى! آیا تو به مردم گفتهاى
كه مرا و مادرم را دو خدا قرار دهید؟
در روایات، به غلوّ كنندگان نفرین شده
و آنان از بدترین اقسام كفّار و مشركان
به شمار آمدهاند
⬅️ اگر نداشتن پدر دلیل بر الوهیّت باشد
حضرت آدم باید به طریق اولى الوهیّت
داشته باشد، چون نه پدر داشت و نه مادر
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امـام جـواد علیـهالسلام⇩
《مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبيحاً كانَ شَريكاً فيهِ》
↫◄ هر کس گنـاهی را
تحسیـن و تائیـد کنـد
در آن #گنـاه شریک است❗️
📗کشف الغمه، جلد۲، صفحه۳۴۹
هر پستی رو لایک نکنیـم⚠️
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْداً للهِ وَلَا الْمَلَِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ مَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَ يَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعاً{۱۷۲}
و هرگز مسیح از اینكه بنده خدا باشد استنكاف ندارد و فرشتگان مقرّب نیز سرپیچى ندارند و هر كس از بندگى خداوند سرپیچى كند و تكبّر ورزد، پس بداند كه به زودى همه را به نزد خود محشور میكند(۱۷۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ امام رضا علیهالسلام به جاثلیق
رهبر مسیحیان آن زمان فرمود:
همه چیزِ عیسى خوب بود
جز آنكه اهل عبادت نبود
جاثلیق ناراحت شد و گفت:
او بیشترین عبادت را انجام میداد
حضرت پرسید: چه كسى را میپرستید؟
جاثلیق خاموش شد، چون فهمید كه
هدف امام آن است كه بفهماند
«عابد» نمیتواند «معبود» باشد
⬅️ مردم نسبت به عبادت خداوند
سه حالت دارند:
◄ گروهى مستكبر
◄ گروهى تسلیم
◄ و گروهى طالب
⬅️ حضرت على علیهالسلام میفرماید:
«كَفى بى عِزّاً ان اَكون لکَ عَبداً
وَ كَفى بى فَخراً ان تَكون لى ربّا»
برایم همین افتخار بس كه بنده تو باشم
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً{۱۷۳}
پس آنان كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام دادهاند، خداوند پاداش آنان را كامل میدهد و از فضل خویش به ایشان افزونتر میبخشد
و اما آنان كه سرپیچى كردند و تكبّر ورزیدند، خداوند آنان را به عذابى دردناک كیفرشان میدهد و در برابر قهر خدا براى خود دوست و یاورى نخواهند یافت(۱۷۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اهل كتاب، یا پیامبر خود را
برتر میدانستند و درباره او غلوّ میکردند
و یا خود را برتر میدانستند و میگفتند:
«نحن ابناء الله»
و یا دیگران را تحقیر میکردند
«قالت الیهود لیست النصارى على شىء...»
در حالى كه در قیامت
هیچ كدام از اینها كارساز نیست
و ایمان و عمل لازم است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ بُرْهَانٌ
مِنْ رَّبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيْناً{۱۷۴}
اى مردم از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است و نورى روشنگر همچون قرآن را به سوى شما فرود آوردیم(۱۷۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ طبق روایات
مراد از «برهان» شخص پیامبر
و مراد از «نور مبین» قرآن است
و به راستى كه پیامبر، برهان دین است
چرا كه كسى درس ناخوانده
چنین معارف و كتابى را آورده
كه هرچه زمان میگذرد و علوم رشد میكند حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشنتر میشود
⬅️ اسلام با همه مردم
و همه نسلها و عصرها سخن میگوید
و پیامش جهانى است
⬅️ فرستادن نور و برهان
از شئون ربوبیّت خداست
⬅️ قرآن كتاب استدلال، هدایت و نور است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۵
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِى رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطاً مُّسْتَقِيماً{۱۷۵}
پس كسانى كه به خداوند ایمان آورده و به او توسّل جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضل خویش وارد میكند و آنان را به سوى خود در راه راست هدایت میكند(۱۷۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ ممكن است مراد از اعتصام به خداوند
در این آیه، اعتصام به اولیاء و رهبران الهى
باشد كه مانع تفرّق و تشتّت مى گردند
در زیارت جامعه میخوانیم:
«من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله»
در دو آیه قبل، ایمان و عمل صالح
وسیله دریافت لطف الهى عنوان شد
و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند
این نشانه آن است كه راه اعتصام به خدا
و پیوستن به او عمل صالح است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امام حسن مجتبی علیهالسلام⇩
↫◄ بهترين دوست نزدیک به انسان
آن كسى است كه در تمام حالات
دلسوز و با محبت باشد
گرچه خويشاوندى نزدیک نداشته باشد
↫◄ و بيگانه ترين افراد كسى است كه
از محبّت و دلسوزى بعيد باشد
گرچه از نزدیکترين در خويشاوندان باشد.
📚بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۱۰۶
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_نســاء
#صفحــه۱۰۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَسْتَفْتُونَکَ قُلْ اللهُ يُفْتِيكُمْ فِی الْكَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَکَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ وَ هُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَکَ وَ إِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ{۱۷۶}
اى پیامبر! از تو فتوا میخواهند
بگو: خداوند درباره (ارث) كلاله
برادر و خواهر پدرى یا پدر و مادرى
به شما چنین فتوا میدهد كه اگر مردى بمیرد
و فرزندى یا پدر و مادرى نداشته باشد
ولى خواهرى داشته باشد
نصف آنچه بجا گذاشته از آنِ خواهر است
و او نیز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد
همه اموال را ارث میبرد
و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارایى
به جامانده را ارث میبرند (هر كدام یک سوّم)
و اگر چند برادر و خواهر باشند
مرد برابر سهم دو زن ارث میبرد
خداوند احكام را براى شما بیان میكند
تا گمراه نشوید و خداوند به هر چیز
دانا است(۱۷۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه ۱۲ همین سوره آمده بود
كه خواهر و برادر از یكدیگر یک ششم
ارث میبرند و اینجا میفرماید: نصف
این به خاطر آن است كه در آنجا مراد
خواهر و برادر مادرى بود
و در اینجا پدرى، یا پدر و مادرى
⬅️ ارث بردن خواهر و برادر از میّت
وقتى است كه او
فرزند یا پدر و مادر نداشته باشد
وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمیرسد
⬅️ سوره نساء با مسائل خانواده آغاز شد
و با مسائل خانواده به پایان رسید.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۰۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إنَّ اللهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ{۱}
اى كسانى كه ایمان آوردهاید! به عقد
و پیمانهاى خود با خدا و مردم وفا كنید
خوردن گوشت چهارپایان براى شما حلال گشته مگر آنها كه حكم حرمتش بر شما خوانده خواهد شد و در حال احرام شكار را حلال نشمرید
همانا خداوند به هر چه خواهد و مصلحت بداند حكم میكند(۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ كلمه «بهیمة» در اینجا به معناى چهارپا
و اعم از «اَنعام» است
«اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند میگویند
و «بهیمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده
به معناى حلال بودن گوشت این
چهارپایان است
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمودند:
مراد از «بهیمة الانعام» جنین حیوان ذبح
شده است كه تزكیه مادرش، تزكیه او نیز
به شمار میرود
⬅️ مرحوم فیض در تفسیر صافى میفرماید:
ممكن است این روایت بیان مصداق
پنهان آن باشد و یا اینكه از شكم مادر
به آنها «بهیمة» گفته میشود
بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد
⬅️ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود:
«لادین لمَن لاعهد له»
كسى كه وفا ندارد، دین ندارد
آرى اگر به پیمانها عمل نشود
اساس جامعه و اعتماد عمومى بهم میریزد
و هرج ومرج پیش میآید
⬅️ قرآن وفاى به پیمان حتى با
مشركان را لازم میداند
«فأتمّوا الیهم عهدهم الى مدّتهم»
و طبق حدیثى از امام صادق علیهالسلام
وفا به پیمان فاجران هم لازم است
⬅️ بر اساس روایتى دیگر اگر یک مسلمان
حتى با اشاره به دشمن كافر امان داد
بر دیگر مسلمانان رعایت این
پیمان اشارهاى الزامى است
⬅️ كتب آسمانى عهد خداوند هستند
و باید به آنها وفادار بود
عهد قدیم (تورات)، عهد جدید (انجیل)
و عهد اخیر (قرآن)
در حدیث میخوانیم: «القرآن عهدالله»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امـام رضـا علیـهالسلام⇩
《الصغائرُ مِنَ الذُّنوبِ طُرُقُ اِلیَ الکَبائِرِ
وَ مَن لَم یَخَفِ اللهَ فِی القَلیلِ
لَم یَخَفهُ فِی الکَثیرِ》
↫◄ گناهان کوچک راهی
به سوی گناهان بزرگ است
هر کس که در گناهان کوچک و کم
از خــدا نترسد
در گناهان بــزرگ و بسیار هــم
از او نمیترسد.
📗مسند الامام رضا جلد۱، صفحه ۲۹۰
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۰۶
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَانِ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ{۲}
اى كسانى كه ایمان آوردهاید!
حرمت شعائر الهى و ماه حرام
و قربانى حج و حیواناتى كه براى حج
علامتگذارى شدهاند و راهیان خانه خدا
كه فضل و خشنودى پروردگارشان را
میطلبند نشكنید
و هرگاه از احرام بیرون آمدید
و اعمال عمره را به پایان رساندید
میتوانید شكار كنید
و دشمنى با گروهى كه شما را از
مسجدالحرام بازداشتند
شما را به بى عدالتى و تجاوز وادار نكند
و در انجام نیکیها و دورى از ناپاكیها
یكدیگر را یارى دهید
و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید
و از خداوند پروا كنید
كه همانا خداوند سخت كیفر است(۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «هَدْى» حیوان بى نشانى است كه
براى قربانى در حج هدیه میشود
و «قلائِد» حیواناتى هستند كه پیش از
مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها
یا داغ زدن، علامتدار مى شوند
تا در مناسک حج، قربانى شوند
⬅️ خداوند در ابتداى این آیه
احترام به همه شعائر را واجب
و هتک حرمت آنها را حرام نموده است
ولى در میان شعائر، چند مورد را
بخصوص ذكر كرده است از جمله:
چهار ماه رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم
كه جنگ در آنها حرام است
و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام میشود
هَدْى كه قربانى بى نشان است
و قلائد كه قربانى نشاندار است
⬅️ در سال ششم هجرى، مسلمانان
با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه
آمده بودند تا حج بگذارند
ولى كافران مانع شدند
و صلح حدیبیه پیش آمد
اكنون كه مكّه فتح شده
نباید دست به تجاوز بزنند
«صدّوكم عن المسجد الحرام»
اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است
زمینه هاى آن چون: تأمین مدرسه
كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه
و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است
⬅️ همیارى در نیكى و پاكى
در آیه ۱۷۷ سوره بقره، مواردى از «برّ»
را بیان كرده است:
«لكن البرّ مَن آمن بالله والیوم الاخر
والملائكة والكتاب والنبیّین و آتى المال
على حبّه ذوى القُربى والیتامى
و... و اولئک هم المتّقون»
برّ، ایمان به خدا و قیامت و فرشتگان
و كتاب آسمانى و انبیاء
و رسیدگى به محرومان جامعه
و پایبندى به قراردادها
و صبر در كارهاست
⬅️ در روایات بسیارى به تعاون بر نیکیها
و یارى رساندن به مظلومان و محرومان
سفارش شده و از کمک و یارى به ستمگران
نهى شده است و ما در اینجا
چند حدیث را براى تبرّک ذكر میکنیم:
⬅️ امام صادق علیهالسلام فرمود:
هر كس براى یارى رساندن به دیگران
گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد
◽️تا زمانى كه انسان در فكر یارى رساندن
به مردم است خداوند او را یارى میكند
◽️یارى كردن مسلمان از یک ماه
روزه مستحبّى و اعتكاف بهتر است
◽️هر كس ظالمى را یارى كند
خودش نیز ظالم است
حتّى در ساختن مسجد، ظالم را یارى نكنید
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امـام حسن عسکری علیهالسلام⇩
《اِنّ لِلسّخاء مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ سَرْفٌ، وَ اِنّ لِلحَزم مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ جُبْنٌ، وَ لِلاقتصادِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو بُخْلٌ وَ لِلشّجاعَةِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو تَهوّرٌ》
◽️سخاوت و بخشندگی اندازهای دارد
اگر از آن بیشتر شود #اسـراف است
◽️حزم و دوراندیشی نیز حدّی دارد
اگر بیش از آن شود #تـرس است
◽️میانهروی در خرج هم اندازهای دارد
اگر افراط شود، #بخـل است
◽️شجاعت نیز اندازهای دارد
اگر آن از بیشتر شود تهـوّر و بیباکی است
📗تحف العقول، صفحه۳۶۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۰۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُلَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ{۳}
بر شما خوردن گوشت مردار، خون، گوشت خوک و حیوانى كه به نام غیر خدا ذبح شود و حیوانى حلال گوشت كه بر اثر خفه شدن، یا کتک خوردن، یا پرت شدن، یا شاخ خوردن بمیرد و نیم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه قبل از كشته شدن به دست درّنده به طور شرعى ذبح كرده باشید
همچنین حرام است حیوانى كه براى بتها ذبح شده یا به وسیله چوبه هاى قمار تقسیم میكنید همه اینها نافرمانى خداست
امروز (روز هجده ذیالحجّه سال دهم هجرى كه حضرت على علیهالسلام به فرمان خدا به جانشینى پیامبر اكرم ﷺ منصوب شد)
كافران از دین شما مأیوس شدند پس از آنان نترسید و از من بترسید امروز دینتان را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم
پس هر كه در گرسنگى گرفتار شود بى آنكه میل به گناه داشته باشد (میتواند از خوردنیهاى تحریم شده بهره ببرد) همانا خداوند بخشنده و مهربان است(۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ در آیه اول گذشت كه بهره گیرى از گوشت چهارپایان حلال است، مگر آنچه تحریم آن بعداً بیان شود، این آیه، ۱۰ مورد از گوشتهاى حرام را بیان كرده است
«مُنخَنِقة» حیوانى است كه خفه شده باشد
چه به دست انسان یا حیوان یا خود بخود
«مَوقوذَة» حیوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد رسم عرب آن بوده كه بعضى حیوانات را به احترام بتها آنقدر میزدند تا جان دهد و این كار را نوعى عبادت میپنداشتند
«متردّیة» حیوان پرت شده از بلندى
و «نطیحة» حیوانى كه بر اثر شاخ خوردن مرده باشد
⬅️ تحریم آنچه كه در این آیه مطرح شده
در سوره هاى انعام و نحل و بقره آمده است
ولى در این آیه نمونه هاى مردار
خفّه شده، کتک خورده، شاخ خورده و...
بیان شده است
⬅️ امام محمد باقر علیهالسلام فرمود:
ولایت، آخرین فریضه الهى است سپس آیه
«الیوم اكملت لكم دینكم» را تلاوت نمودند
⬅️ بتها مجسمه هایى بود كه شكل داشت
اما «نُصُب» سنگهای بى شكلى بود كه
اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى میشد و خون قربانى را بر آن میمالیدند
⬅️ #غـدیـر در قـرآن
دو مطلب جداى از هم در این آیه بیان شده است
یک مطلب مربوط به تحریم گوشتهاى حرام مگر در موارد اضطرارى و مطلب دیگر مربوط به كامل شدن دین و یأس كفّار كه این قسمت كاملاً مستقلّ است به چند دلیل:
◽️الف: یأس كفّار از دین به خوردن
گوشت مردار یا نخوردن آن ارتباطى ندارد
◽️ب: روایاتى كه از طریق شیعه و سنى
در شأن نزول آیه آمده در مقام بیان جمله
«الیوم یئس الّذین كفروا»
و «ألیوم اكملت لكم دینكم» است
نه مربوط به جملات قبل و بعد آن
كه درباره احكام مردار است
◽️ج: طبق روایات شیعه و سنّى، این قسمت از آیه: «الیوم اكملت...» پس از نصب على بن ابیطالب علیهالسلام به امامت در غدیرخم نازل شده است
◽️د: غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را میرساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده است:
۱- روز یأس كافران
۲- روز كمال دین
۳- روز اتمام نعمت الهى بر مردم
۴- روزى كه اسلام به عنوان «دین»
و یک مذهب كامل مورد پسند خدا
قرار گرفته است
حال اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را
بررسى كنیم هیچ روز مهمى مانند
بعثت، هجرت، فتح مكّه، پیروزى در جنگها و... با همه ارزشهایى كه داشته اند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند
حتى حجةالوداع هم به این اهمیت نیست
چون حج جزئى از دین است نه همه دین
اما بعثت، اولین روز شروع رسالت پیامبر اکرم ﷺ است كه هرگز نمیتوان گفت روز اول بعثت دین كامل شده است
اما هجرت روز فرار پیامبر ﷺ به فرمان خداست، روز حمله كفار به خانه پیامبر است نه روز یأس آنان
اما روزهاى پیروزى در جنگ بدر و خندق و... تنها كفّارى كه در صحنه نبرد بودند مأیوس میشدند نه همه كفار در حالى كه قرآن میفرماید:
«الیوم یئس الّذین كفروا...»
همه كفار مأیوس شدند
⬅️ بخش دوم تفسیر ⤵️
💢ادامه تفسیر آیه ۳
⬅️ اما حجةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پیامبر ﷺ آموختند تنها حج مردم با آموزش پیامبر كامل شد نه همه دین در حالى كه قرآن میفرماید: «الیوم اكملت لكم دینكم»
اما غدیرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشینى پیامبر ﷺ صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آیه «اكملت، اتممت، رضیت، یئس الّذین كفروا»
با آن منطبق است
امّا یأس كفّار به خاطر آن بود كه وقتى تهمت و جنگ و سوءقصد بر ضد پیامبر نافرجام ماند تنها امید آنها مرگ پیامبر ﷺ بود
نصب على بن ابیطالب علیهالسلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى میداشت بهتر از على نبود و با مرگ او دین او محو نمیشود
زیرا شخصى چون على بن ابیطالب علیهالسلام جانشین پیامبر ﷺ و رهبر امت اسلام خواهد بود
اینجا بود كه همه كفار مأیوس شدند
اما كمال دین به خاطر آن است كه اگر مقرّرات و قوانین كامل وضع شود لكن براى امت و جامعه، رهبرى معصوم و كامل تعیین نشود مقررات ناقص میماند
اما اتمام نعمت به خاطر آن است كه
قرآن بزرگترین نعمت را نعمت رهبرى
و هدایت معرفى كرده است
اگر پیامبر اكرم ﷺ از دنیا برود و مردم را
بى سرپرست بگذارد، كارى كرده كه یک چوپان نسبت به گله نمیكند، چگونه بدون تعیین رهبرى الهى نعمت تمام میشود
اما رضایت خداوند براى آن است كه هرگاه قانون كامل و مجرى عادل بهم گره بخورد
رضایت پروردگار حاصل میشود
اگر هر یک از اكمال دین، اتمام نعمت
رضایت حق و یأس كفار به تنهایى
در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز
از ایّام الله باشد تا چه رسد به روزى مثل
غدیر كه همه این ویژگیها را یکجا دارد
به همین دلیل در روایات اهلبیت علیهم السلام عید غدیر از بزرگترین اعیاد به شمار آمده است
آثار اشیاء، گاهى مترتّب بر جمع بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه اگر یک لحظه هم پیش از اذان افطار كنیم باطل میشود
از این جهت كلمه «تمام» به كار رفته است:
«اتمّوا الصیام الى اللیل» و گاهى به
گونه اى است كه هر جزء اثر خود را دارد
مثل تلاوت آیات قرآن كه كمالش در تلاوت همه آن است و هر قدر هم خوانده شود ثواب دارد
گاهى بعضى اجزا به گونه اى است كه اگر نباشد، یک مجموعه ناقص است هر چند همه اجزاى دیگر هم باشد مثل خلبان و راننده كه هواپیما و ماشین بدون آنها بى ثمر و بى فایده است
⬅️ رهبرى و ولایت حق هم چنین است
چون انسان را با خدا گره میزند و بدون آن آفریده ها و نعمتها به نقمت تبدیل میشود و انسان را به خدا نمیرساند
⬅️ در آیه ۱۰۹ سوره بقره، تمایل كفا
نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است
خداوند فرمان داد: شما اغماض كنید تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأیوس سازد تا اینكه این آیه نازل شد
⬅️ نگاهى به #تغذیه در اسلام
اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربیها
افراط در مصرف گوشت را توصیه میکند
و نه مثل بوداییها آن را حرام میداند
و نه مثل چینیها خوردن گوشت هر حیوانی
را به هر شكلى جایز میداند
⬅️ در اسلام براى مصرف گوشت
شرایط و حدودى است از جمله:
◽️گوشت حیوانات گوشتخوار را نخورید
و داراى آلودگیهای مختلف میكروبى و انگلى و... هستند
◽️گوشت درندگان را نخورید، كه روح قساوت و درندگى در شما پیدا میشود
◽️گوشت حیواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنید
◽️گوشت حیوانى كه هنگام ذبح، نام مبارک خدا بر آن گفته نشده نخورید
◽️گوشت مردار را نخورید چون هنگام مرگ حیوان خون پیش از هر چیز دیگر فاسد شده و ایجاد نوعى مسمومیت میكند
از این رو حیواناتى كه خفه شده، شاخ خورده، پرت شده، کتک خورده و دریده شده كه جان دادنشان همراه با بیرون آمدن كامل خون نیست، در اسلام خوردن آنان حرام است
از همه حیوانات حرام گوشت، فقط نام خوک در این آیه آمده چون مصرف آن رواج داشته است
⬅️ امام صادق علیه السلام درباره
گوشت مردار فرمود:
كسى به آن نزدیک نشد مگر آنكه ضعف و لاغرى و سستى و قطع نسل و سكته و مرگ ناگهانى او را گرفت
خونخوارى رسم جاهلیت بود، این كار سبب قساوت قلب و بیرحمى میشود تا حدى كه خطر كشتن فرزند یا پدر و مادر را به همراه دارد خونخوار، رفیق و دوست نمیشناسد لذا خوردن خون حرام است اما تزریق آن اشكالى ندارد
سـ❓ـؤال:
آیا اجازه كشتن حیوانات براى مصرف
گوشت آنها با رحمت الهى سازگار است؟
پاسـ☑️ـخ:
اساس آفرینش بر تبدیل و تحوّل است
خاک گیاه میشود، گیاه، حیوان میگردد
و حیوان به انسان تبدیل میشود
و نتیجه این تبدیلها رشد است
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۰۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨يَسَْلُونَکَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ{۴}
اى پیامبر از تو میپرسند: چه چیزهایى براى آنان حلال شده است؟ بگو تمام پاكیزه ها براى شما حلال گشته است و نیز صید سگهای شكارى آموزش دیده كه در پى شكار گسیل میدارید و از آنچه خداوند به شما آموخته به آنها یاد میدهید، پس از آنچه براى شما گرفته اند بخورید و نام خدا را (هنگام فرستادن حیوان شكارى) بر آن ببرید و از خدا پروا كنید كه خداوند سریع الحساب است(۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «جَوارح» جمع «جارحة»
از ریشه «جَرْح»
به دو معناى كسب و زخم بكار میرود
به حیوان صیاد جارحه گویند
چون شكار را زخمى میكند
یا آنكه براى صاحبش شكارى كسب میكند
به اعضاى بدن هم كه وسیله
كسب و تلاش است جوارح گفته میشود
⬅️ با عنایت به كلمه «مُكلّبین»
از ریشه «كلب» به معناى سگ
تنها صید سگهای آموزش دیده حلال است
نه صید حیوانات شكارى دیگر
آن هم شكارى كه سگ در پى آن
گسیل شده و آن را نگه داشته است
نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد
كه خوردن آن حرام است.
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیـهالسلام⇩
↫◄ خوشا به حال بنـدهای
که از خدا طلب #استغفـار میکند
از گناهی که غیر او بر آن مطلع نیست
پس بدرستی که مَثَل #استغفـار
بعد از گناه مثل آبی است که
بر آتش ریخته میشود
و آن را خاموش میکند.
📘مستدرک الوسائل، جلد۱۲، صفحه۱۲۴
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابـتـدای قـــرآن
#تفسیــر_کـوتـاه
#ســوره_مــائـده
#صفحــه۱۰۷
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَ طَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَ مَن يَكُفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ{۵}
امروز همه چیزهاى پاک و دلپسند براى شما حلال شده است و طعام اهل كتاب براى شما حلال است و طعام شما نیز براى آنان حلال است و ازدواج با زنان پاكدامن و با ایمان و نیز زنان پاكدامن از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد در صورتى كه مهریه زنان را بپردازید و پاكدامن باشید نه زناكار، و نه دوست گیرنده پنهانى و نامشروع و هر كس به ایمان خود كفر ورزد قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زیانكاران است(۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ این آیه میفرماید: طعام اهل كتاب
براى مسلمین حلال است
ولى با توجّه به اینكه در آیات قبل
براى استفاده از گوشت بردن نام خدا
شرط حلال بودن ذكر شده است
میفهمیم كه مراد از حلال بودن
طعام یهود و نصارى براى مسلمین
طعامهاى غیر گوشتى است
⬅️ در روایات اهلبیت علیهم السلام هم
منظور از طعام را گندم، جو و حبوبات
دانستهاند، برخى لغت شناسان مانند
ابن أثیر و خلیل نیز گفتهاند:
در فرهنگ حجاز به گندم هم طعام
گفته میشود
چون این آیه راه را براى رفت و آمد
و غذا خوردن و ازدواج با اقلیتهاى دینى
باز كرده و ممكن است مسلمانان براى
رسیدن به دختران یهودى و مسیحى
هر روز رفت و آمدشان را بیشتر و كم كم
تحت تأثیر تفكّر و آداب آنان قرار بگیرند
و از راه اسلام جدا شوند
آخر آیه هشدار میدهد كه هر كس
ایمان خود را نادیده بگیرد عمل او تباه است
«و من یكفر بالایمان فقد حبط عمله»
⬅️ «أخدان» جمع «خِدْن» به معناى
دوست است، ولى معمولاً در مورد
دوستیهاى پنهانى و نامشروع بكار میرود
⬅️ در مسأله غذا، آیه به طرفین مسلمان
و اهل كتاب اجازه میدهد كه از طعام
یكدیگر استفاده كنند «اُحلّ لكم... حلّ لهم»
⬅️ ولى در ازدواج تنها اجازه زن گرفتن
از اهل كتاب را میدهد
و اجازه زن دادن را نمیدهد
«المحصنات من الّذین اوتوا الكتاب»
چون معمولاً زنان به خاطر عواطفشان
تحت تأثیر مردان قرار میگیرند
لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند
رشد است
اما زن مسلمان اگر به آنان گرایش یابد
سقوط است
از این رو زن دادن به اهل كتاب جایز نیست
⬅️ «مُحصِن» و «مُحصَنة» به معناى
عفیف بودن، آزاد بودن، همسر داشتن
و مسلمان بودن است
در اینجا مراد از «محصنات»
زنان عفیف است
وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است
⬅️ مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب
در این آیه ازدواج موقّت است
به دلیل روایات متعدّد و به خاطر
كلمه «اُجورهنّ» كه بیشتر در مورد
مهریه ازدواج موقّت به كار میرود
كسى كه به حقّانیت چیزى اقرار كند
ولى به آن عمل نكند عملش تباه است
⬅️ امام صادق علیهالسلام ذیل آیه
«وَ مَن یَكفُر بِالایمان فَقَد حَبِطَ عَمَله»
فرمودند: «تَرک العَمل الّذى اقرّ به»
در روایت دیگرى امام صادق علیهالسلام
فرمودند: كمترین چیزى كه شخص
به خاطر آن از ایمان خارج میشود
آن است كه نظرى را بر خلاف حق بیابد
و بر همان نظر بنا بگذارد و از آن دفاع كند
آنگاه حضرت این آیه را تلاوت كردند:
«وَ مَن یَكفر بِالایمان فَقَد حَبِط عَمَله»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿✵ #حــدیــثروز ✵✿⇜
💠🔹امـام محمـدبـاقـر علیـهالسلام⇩
《إیّاکَ والتَّسويفَ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى》
↫◄ از افكندن كار امروز به فردا بپرهیز
زيرا اين كار دريايى است كه
مردمان در آن غرق و نابود میشوند.
📗تحف العقول، صفحه ۲۸۵
❗️حواسمون به اتلاف عمرمون هست؟