eitaa logo
احادیث چهارده معصوم
8.9هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
161 ویدیو
8 فایل
《بِسْم‌الله‌الْرَّحْمن‌الْرَّحیمْ》 خوش آمدید🌸 لطفا از کانال قرآن کریم حمایت کنید⚘ 🔷️صفحه به صفحه قرآن @ghorankariim 🔻تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/4171694706C561b7929b0
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُم مِّنْ فَضْلِهِ وَ أَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُواْ وَاسْتَكْبَرُواْ فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَاباً أَلِيماً وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللهِ وَلِيّاً وَلَا نَصِيراً{۱۷۳} پس آنان كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‌اند، خداوند پاداش آنان را كامل می‌دهد و از فضل خویش به ایشان افزون‏تر می‌بخشد و اما آنان كه سرپیچى كردند و تكبّر ورزیدند، خداوند آنان را به عذابى دردناک كیفرشان می‌دهد و در برابر قهر خدا براى خود دوست و یاورى نخواهند یافت(۱۷۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اهل كتاب، یا پیامبر خود را برتر می‌دانستند و درباره ‏او غلوّ می‌کردند و یا خود را برتر می‌دانستند و می‌گفتند: «نحن ابناء الله» و یا دیگران را تحقیر می‌کردند «قالت الیهود لیست النصارى على شى‏ء...» در حالى كه در قیامت هیچ كدام از اینها كارساز نیست و ایمان و عمل لازم است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَّبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكُمْ نُوراً مُّبِيْناً{۱۷۴} اى مردم از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است و نورى روشنگر همچون قرآن را به سوى شما فرود آوردیم(۱۷۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ طبق روایات مراد از «برهان» شخص پیامبر و مراد از «نور مبین» قرآن است و به راستى كه پیامبر، برهان دین است چرا كه كسى درس ناخوانده چنین معارف و كتابى را آورده كه هرچه زمان می‌گذرد و علوم رشد می‌كند حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشن‌تر می‌شود ⬅️ اسلام با همه‏ مردم و همه نسل‌ها و عصرها سخن می‌گوید و پیامش جهانى است ⬅️ فرستادن نور و برهان از شئون ربوبیّت خداست ⬅️ قرآن كتاب استدلال، هدایت و نور است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۵ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨فَأَمَّا الَّذِينَ ءامَنُواْ بِاللهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِى رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَ فَضْلٍ وَ يَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطاً مُّسْتَقِيماً{۱۷۵} پس كسانى كه به خداوند ایمان آورده و به او توسّل جستند، به زودى آنان را در رحمت و فضل خویش وارد می‌كند و آنان را به سوى خود در راه راست هدایت می‌كند(۱۷۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ ممكن است مراد از اعتصام به خداوند در این آیه، اعتصام به اولیاء و رهبران الهى باشد كه مانع تفرّق و تشتّت مى ‏گردند در زیارت جامعه می‌خوانیم: «من اعتصم بكم فقد اعتصم بالله» در دو آیه‏ قبل، ایمان و عمل صالح وسیله‏ دریافت لطف الهى عنوان شد و در این آیه ایمان و اعتصام به خداوند این نشانه آن است كه راه اعتصام به خدا و پیوستن به او عمل صالح است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امام حسن مجتبی علیه‌السلام⇩ ↫◄ بهترين دوست نزدیک به انسان آن كسى است كه در تمام حالات دلسوز و با محبت باشد گرچه خويشاوندى نزدیک نداشته باشد ↫◄ و بيگانه ترين افراد كسى است كه از محبّت و دلسوزى بعيد باشد گرچه از نزدیکترين در خويشاوندان باشد. 📚بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۱۰۶
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَسْتَفْتُونَکَ قُلْ اللهُ يُفْتِيكُمْ فِی الْكَلالَةِ إِنِ امْرُؤٌاْ هَلَکَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَ لَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَکَ وَ هُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهَا الثُّلثَانِ مِمَّا تَرَکَ وَ إِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالاً وَ نِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا وَاللهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ{۱۷۶} اى پیامبر! از تو فتوا می‌خواهند بگو: خداوند درباره‏ (ارث) كلاله برادر و خواهر پدرى یا پدر و مادرى به شما چنین فتوا می‌دهد كه اگر مردى بمیرد و فرزندى یا پدر و مادرى نداشته باشد ولى خواهرى داشته باشد نصف آنچه بجا گذاشته از آنِ خواهر است و او نیز از خواهرش اگر فرزندى نداشته باشد همه اموال را ارث می‌برد و اگر دو خواهر باشند، دو سوّم دارایى به جامانده را ارث می‌برند (هر كدام یک سوّم) و اگر چند برادر و خواهر باشند مرد برابر سهم دو زن ارث می‌برد خداوند احكام را براى شما بیان می‌كند تا گمراه نشوید و خداوند به هر چیز دانا است(۱۷۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه ۱۲ همین سوره آمده بود كه خواهر و برادر از یكدیگر یک ششم ارث می‌برند و اینجا می‌فرماید: نصف این به خاطر آن است كه در آنجا مراد خواهر و برادر مادرى بود و در اینجا پدرى، یا پدر و مادرى ⬅️ ارث بردن خواهر و برادر از میّت وقتى است كه او فرزند یا پدر و مادر نداشته باشد وگرنه نوبت به خواهر و برادر نمی‌رسد ⬅️ سوره نساء با مسائل خانواده آغاز شد و با مسائل خانواده به پایان رسید. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ إِلَّا مَا يُتْلَى‏ عَلَيْكُمْ غَيْرَ مُحِلِّى الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إنَّ اللهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ{۱} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! به عقد و پیمان‌هاى خود با خدا و مردم وفا كنید خوردن گوشت چهارپایان براى شما حلال گشته مگر آنها كه حكم حرمتش بر شما خوانده خواهد شد و در حال احرام شكار را حلال نشمرید همانا خداوند به هر چه خواهد و مصلحت بداند حكم می‌كند(۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ كلمه «بهیمة» در اینجا به معناى چهارپا و اعم از «اَنعام» است «اَنعام» را به گاو و شتر و گوسفند می‌گویند و «بهیمة الانعام» كه سه بار در قرآن آمده به معناى حلال بودن گوشت این چهارپایان است ⬅️ امام صادق‏ علیه‌السلام فرمودند: مراد از «بهیمة الانعام» جنین حیوان ذبح شده است كه تزكیه مادرش، تزكیه‏ او نیز به شمار می‌رود ⬅️ مرحوم فیض در تفسیر صافى می‌فرماید: ممكن است این روایت بیان مصداق پنهان آن باشد و یا اینكه از شكم مادر به آنها «بهیمة» گفته می‌شود بنابراین منافاتى با تعمیم ندارد ⬅️ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمود: «لادین لمَن لاعهد له» كسى كه وفا ندارد، دین ندارد آرى اگر به پیمان‌ها عمل نشود اساس جامعه و اعتماد عمومى بهم می‌ریزد و هرج ومرج پیش می‌آید ⬅️ قرآن وفاى به پیمان حتى با مشركان را لازم می‌داند «فأتمّوا الیهم عهدهم الى مدّتهم» و طبق حدیثى از امام صادق‏ علیه‌السلام وفا به پیمان فاجران هم لازم است ⬅️ بر اساس روایتى دیگر اگر یک مسلمان حتى با اشاره به دشمن كافر امان داد بر دیگر مسلمانان رعایت این پیمان اشاره‌اى الزامى است ⬅️ كتب آسمانى عهد خداوند هستند و باید به آنها وفادار بود عهد قدیم (تورات)، عهد جدید (انجیل) و عهد اخیر (قرآن) در حدیث می‌خوانیم: «القرآن عهدالله» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام رضـا علیـه‌السلام⇩ 《الصغائرُ مِنَ الذُّنوبِ طُرُقُ اِلیَ الکَبائِرِ وَ مَن لَم یَخَفِ اللهَ فِی القَلیلِ لَم یَخَفهُ فِی الکَثیرِ》 ↫◄ گناهان کوچک راهی به سوی گناهان بزرگ است هر کس که در گناهان کوچک و کم از خــدا نترسد در گناهان بــزرگ و بسیار هــم از او نمی‌ترسد. 📗مسند الامام رضا جلد۱، صفحه ۲۹۰
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۶ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَائِدَ وَلَا ءَآمِّينَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَانِ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ‏{۲} اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! حرمت شعائر الهى و ماه حرام و قربانى حج و حیواناتى كه براى حج علامت‏گذارى شده‌اند و راهیان خانه خدا كه فضل و خشنودى پروردگارشان را می‌طلبند نشكنید و هرگاه از احرام بیرون آمدید و اعمال عمره را به پایان رساندید می‌توانید شكار كنید و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند شما را به بى‏ عدالتى و تجاوز وادار نكند و در انجام نیکی‌ها و دورى از ناپاكی‌ها یكدیگر را یارى دهید و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید و از خداوند پروا كنید كه همانا خداوند سخت كیفر است(۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «هَدْى» حیوان بى‏ نشانى است كه براى قربانى در حج هدیه می‌شود و «قلائِد» حیواناتى هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها یا داغ زدن، علامت‏دار مى ‏شوند تا در مناسک حج، قربانى شوند ⬅️ خداوند در ابتداى این آیه احترام به همه شعائر را واجب و هتک حرمت آنها را حرام نموده است ولى در میان شعائر، چند مورد را بخصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام می‌شود هَدْى كه قربانى بى‏ نشان است و قلائد كه قربانى نشان‏دار است ⬅️ در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند ولى كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد اكنون كه مكّه فتح شده نباید دست به تجاوز بزنند «صدّوكم عن المسجد الحرام»  اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است زمینه‏ هاى آن چون: تأمین مدرسه كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است ⬅️ همیارى در نیكى و پاكى در آیه ۱۷۷ سوره بقره، مواردى از «برّ» را بیان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن بالله والیوم الاخر والملائكة والكتاب والنبیّین و آتى المال على حبّه ذوى القُربى‏ والیتامى و... و اولئک هم المتّقون» برّ، ایمان به خدا و قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبیاء و رسیدگى به محرومان جامعه و پایبندى به قراردادها و صبر در كارهاست ⬅️ در روایات بسیارى به تعاون بر نیکی‌ها و یارى رساندن به مظلومان و محرومان سفارش شده و از کمک و یارى به ستمگران نهى شده است و ما در اینجا چند حدیث را براى تبرّک ذكر می‌کنیم:  ⬅️ امام صادق ‏علیه‌السلام فرمود: هر كس براى یارى رساندن به دیگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد ◽️تا زمانى كه انسان در فكر یارى رساندن به مردم است خداوند او را یارى می‌كند ◽️یارى كردن مسلمان از یک ماه روزه مستحبّى و اعتكاف بهتر است ◽️هر كس ظالمى را یارى كند خودش نیز ظالم است حتّى در ساختن مسجد، ظالم را یارى نكنید 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام حسن عسکری علیه‌السلام⇩ 《اِنّ لِلسّخاء مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ سَرْفٌ، وَ اِنّ لِلحَزم مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُوَ جُبْنٌ، وَ لِلاقتصادِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو بُخْلٌ وَ لِلشّجاعَةِ مِقداراً فَانْ زَادَ عَلیه فَهُو تَهوّرٌ》 ◽️سخاوت و بخشندگی اندازه‌ای دارد اگر از آن بیشتر شود است ◽️حزم و دوراندیشی نیز حدّی دارد اگر بیش از آن شود است ◽️میانه‌روی در خرج هم اندازه‌ای دارد اگر افراط شود، است ◽️شجاعت نیز اندازه‌ای دارد اگر آن از بیشتر شود تهـوّر و بی‌باکی است 📗تحف العقول، صفحه۳۶۲
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَآ أُهِلَّ لِغَيْرِ اللهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَآ أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُواْ بِالْأَزْلَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ‏لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِى مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ‏ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏{۳} بر شما خوردن گوشت مردار، خون، گوشت خوک و حیوانى كه به نام غیر خدا ذبح شود و حیوانى حلال گوشت كه بر اثر خفه شدن، یا کتک خوردن، یا پرت شدن، یا شاخ خوردن بمیرد و نیم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه قبل از كشته شدن به دست درّنده به طور شرعى ذبح كرده باشید همچنین حرام است حیوانى كه براى بت‌ها ذبح شده یا به وسیله‏ چوبه ‏هاى قمار تقسیم می‌كنید همه‏ اینها نافرمانى خداست امروز (روز هجده ذی‌الحجّه سال دهم هجرى كه حضرت على ‏علیه‌السلام به فرمان خدا به جانشینى پیامبر اكرم‏ ﷺ منصوب شد) كافران از دین شما مأیوس شدند پس از آنان نترسید و از من بترسید امروز دینتان را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم پس هر كه در گرسنگى گرفتار شود بى ‏آنكه میل به گناه داشته باشد (می‌تواند از خوردنیهاى تحریم شده بهره ببرد) همانا خداوند بخشنده و مهربان است(۳) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه ‏اول گذشت كه بهره‏ گیرى از گوشت چهارپایان حلال است، مگر آنچه تحریم آن بعداً بیان شود، این آیه، ۱۰ مورد از گوشت‌هاى حرام را بیان كرده است «مُنخَنِقة» حیوانى است كه خفه شده باشد چه به دست انسان یا حیوان یا خود بخود «مَوقوذَة» حیوانى است كه با ضرب و شكنجه جان دهد رسم عرب آن بوده كه بعضى حیوانات را به احترام بت‌ها آنقدر می‌زدند تا جان دهد و این كار را نوعى عبادت می‌پنداشتند «متردّیة» حیوان پرت شده از بلندى و «نطیحة» حیوانى كه بر اثر شاخ‏ خوردن مرده باشد ⬅️ تحریم آنچه كه در این آیه مطرح شده در سوره ‏هاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در این آیه نمونه‏ هاى مردار خفّه شده، کتک خورده، شاخ خورده و... بیان شده است ⬅️ امام محمد باقر علیه‌السلام فرمود: ولایت، آخرین فریضه الهى است سپس آیه‏ «الیوم اكملت لكم دینكم» را تلاوت نمودند ⬅️ بت‌ها مجسمه ‏هایى بود كه شكل داشت اما «نُصُب» سنگ‌های بى‏ شكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى میشد و خون قربانى را بر آن می‌‏مالیدند ⬅️ در قـرآن دو مطلب جداى از هم در این آیه بیان شده است یک مطلب مربوط به تحریم گوشت‌هاى حرام مگر در موارد اضطرارى و مطلب دیگر مربوط به كامل شدن دین و یأس كفّار كه این قسمت كاملاً مستقلّ است به چند دلیل:  ◽️الف: یأس كفّار از دین به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن ارتباطى ندارد ◽️ب: روایاتى كه از طریق شیعه و سنى در شأن نزول آیه آمده در مقام بیان جمله‏ «الیوم یئس الّذین كفروا» و «ألیوم اكملت لكم دینكم» است نه مربوط به جملات قبل و بعد آن كه درباره احكام مردار است ◽️ج: طبق روایات شیعه و سنّى، این قسمت از آیه: «الیوم اكملت...» پس از نصب على بن ابیطالب‏ علیه‌السلام به امامت در غدیرخم نازل شده است ◽️د: غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را می‌رساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده ‏است: ۱- روز یأس كافران ۲- روز كمال‏ دین ۳- روز اتمام ‏نعمت الهى بر مردم ۴- روزى كه اسلام به عنوان «دین» و یک مذهب كامل مورد پسند خدا قرار گرفته است حال اگر وقایع روزهاى تاریخ اسلام را بررسى كنیم هیچ روز مهمى مانند بعثت، هجرت، فتح مكّه، پیروزى در جنگ‌ها و... با همه‏ ارزش‌هایى كه داشته ‏اند، شامل این چهار صفت مهم مطرح شده در این آیه نیستند حتى حجةالوداع هم به این اهمیت نیست چون حج جزئى از دین است نه همه ‏دین اما بعثت، اولین روز شروع رسالت پیامبر اکرم ﷺ است كه هرگز نمی‏توان گفت روز اول بعثت دین كامل شده است اما هجرت روز فرار پیامبر ﷺ به فرمان خداست، روز حمله كفار به خانه پیامبر است نه روز یأس آنان اما روزهاى پیروزى در جنگ بدر و خندق و... تنها كفّارى كه در صحنه‏ نبرد بودند مأیوس می‌شدند نه همه كفار در حالى كه قرآن می‌فرماید: «الیوم یئس الّذین كفروا...» همه كفار مأیوس شدند ⬅️ بخش دوم تفسیر ⤵️
💢ادامه تفسیر آیه ۳ ⬅️ اما حجةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پیامبر ﷺ آموختند تنها حج مردم با آموزش پیامبر كامل شد نه همه‏ دین در حالى كه قرآن می‌فرماید: «الیوم اكملت لكم دینكم» اما غدیرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشینى پیامبر ﷺ صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آیه «اكملت، اتممت، رضیت، یئس الّذین كفروا» با آن منطبق است امّا یأس كفّار به خاطر آن بود كه وقتى تهمت و جنگ و سوءقصد بر ضد پیامبر نافرجام ماند تنها امید آنها مرگ پیامبر ﷺ بود نصب على بن ابیطالب‏ علیه‌السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى می‌داشت بهتر از على نبود و با مرگ او دین او محو نمی‌شود زیرا شخصى چون على بن ابیطالب ‏علیه‌السلام جانشین پیامبر ﷺ و رهبر امت اسلام خواهد بود اینجا بود كه همه كفار مأیوس شدند اما كمال دین به خاطر آن است كه اگر مقرّرات و قوانین كامل وضع شود لكن براى امت و جامعه، رهبرى معصوم و كامل تعیین نشود مقررات ناقص می‌ماند اما اتمام نعمت به خاطر آن است كه قرآن بزرگ‏ترین نعمت را نعمت رهبرى و هدایت معرفى كرده است اگر پیامبر اكرم‏ ﷺ از دنیا برود و مردم را بى ‏سرپرست بگذارد، كارى كرده كه یک چوپان نسبت به گله نمی‌كند، چگونه بدون تعیین رهبرى الهى نعمت تمام می‌شود اما رضایت خداوند براى آن است كه هرگاه قانون كامل و مجرى عادل بهم گره بخورد رضایت پروردگار حاصل می‌شود اگر هر یک از اكمال دین، اتمام نعمت رضایت حق و یأس كفار به تنهایى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از ایّام ‏الله باشد تا چه رسد به روزى مثل غدیر كه همه‏ این ویژگی‌ها را یکجا دارد به همین دلیل در روایات اهل‏بیت علیهم السلام عید غدیر از بزرگ‏ترین اعیاد به شمار آمده است آثار اشیاء، گاهى مترتّب بر جمع ‏بودن همه اجزاى آن است، مثل روزه، كه اگر یک لحظه هم پیش از اذان افطار كنیم باطل می‌شود از این جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «اتمّوا الصیام الى اللیل» و گاهى به گونه ‏اى است كه هر جزء اثر خود را دارد مثل تلاوت آیات قرآن كه كمالش در تلاوت همه آن است و هر قدر هم خوانده شود ثواب دارد گاهى بعضى اجزا به گونه‏ اى است كه اگر نباشد، یک مجموعه ناقص است هر چند همه‏ اجزاى دیگر هم باشد مثل خلبان و راننده كه هواپیما و ماشین بدون آنها بى ‏ثمر و بى‏ فایده است ⬅️ رهبرى و ولایت حق هم چنین است چون انسان را با خدا گره می‌زند و بدون آن آفریده‏ ها و نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود و انسان را به خدا نمی‌رساند ⬅️ در آیه ۱۰۹ سوره بقره، تمایل كفا نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است خداوند فرمان داد: شما اغماض كنید تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأیوس سازد تا اینكه این آیه‏ نازل شد ⬅️ نگاهى به در اسلام  اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربی‌ها افراط در مصرف گوشت را توصیه می‌کند و نه مثل بودایی‌ها آن را حرام می‌داند و نه مثل چینی‌ها خوردن گوشت هر حیوانی را به هر شكلى جایز می‌داند ⬅️ در اسلام براى مصرف گوشت شرایط و حدودى است از جمله: ◽️گوشت حیوانات گوشتخوار را نخورید و داراى آلودگی‌های مختلف میكروبى و انگلى و... هستند ◽️گوشت درندگان را نخورید، كه روح قساوت و درندگى در شما پیدا می‌شود ◽️گوشت حیواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنید ◽️گوشت حیوانى كه هنگام ذبح، نام مبارک خدا بر آن گفته نشده نخورید ◽️گوشت مردار را نخورید چون هنگام مرگ حیوان خون پیش از هر چیز دیگر فاسد شده و ایجاد نوعى مسمومیت می‌كند از این رو حیواناتى كه خفه شده، شاخ خورده، پرت شده، کتک خورده و دریده شده كه جان دادنشان همراه با بیرون آمدن كامل خون نیست، در اسلام خوردن آنان حرام است از همه‏ حیوانات حرام گوشت، فقط نام خوک در این آیه آمده چون مصرف آن رواج داشته است  ⬅️ امام صادق علیه السلام درباره‏ گوشت مردار فرمود: كسى به آن نزدیک نشد مگر آنكه ضعف و لاغرى و سستى و قطع نسل و سكته و مرگ ناگهانى او را گرفت خونخوارى رسم جاهلیت بود، این كار سبب قساوت قلب و بیرحمى می‌شود تا حدى كه خطر كشتن فرزند یا پدر و مادر را به همراه دارد خونخوار، رفیق و دوست نمی‌شناسد لذا خوردن خون حرام است اما تزریق آن اشكالى ندارد سـ❓ـؤال: آیا اجازه‏ كشتن حیوانات براى مصرف گوشت آنها با رحمت الهى سازگار است؟ پاسـ☑️ـخ: اساس آفرینش بر تبدیل و تحوّل است خاک گیاه می‌شود، گیاه، حیوان می‌گردد و حیوان به انسان تبدیل می‌شود و نتیجه‏ این تبدیل‌ها رشد است °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَسَْلُونَکَ مَاذَآ أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ{۴} اى پیامبر از تو می‌پرسند: چه چیزهایى براى آنان حلال شده است؟ بگو تمام پاكیزه‏ ها براى شما حلال گشته است و نیز صید سگ‌های شكارى آموزش دیده كه در پى شكار گسیل می‌دارید و از آنچه خداوند به شما آموخته به آنها یاد می‌دهید، پس از آنچه براى شما گرفته ‏اند بخورید و نام خدا را (هنگام فرستادن حیوان شكارى) بر آن ببرید و از خدا پروا كنید كه خداوند سریع الحساب است(۴) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «جَوارح» جمع «جارحة» از ریشه‏ «جَرْح» به دو معناى كسب و زخم بكار می‌رود به حیوان صیاد جارحه گویند چون شكار را زخمى می‌كند یا آنكه براى صاحبش شكارى كسب می‌كند به اعضاى بدن هم كه وسیله‏ كسب و تلاش است جوارح گفته می‌شود ⬅️ با عنایت به كلمه‏ «مُكلّبین» از ریشه «كلب» به معناى سگ تنها صید سگ‌های آموزش دیده حلال است نه صید حیوانات شكارى دیگر آن هم شكارى كه سگ در پى آن گسیل شده و آن را نگه داشته است نه آنكه براى خودش شكار كرده باشد كه خوردن آن حرام است.  📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیـه‌السلام⇩ ↫◄ خوشا به حال بنـده‌ای که از خدا طلب می‌کند از گناهی که غیر او بر آن مطلع نیست پس بدرستی که مَثَل بعد از گناه مثل آبی است که بر آتش ریخته می‌شود و آن را خاموش می‌کند. ‌ 📘مستدرک الوسائل، جلد۱۲، صفحه۱۲۴
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۷ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨ألْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّيِّبَاتُ وَ طَعَامُ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حِلٌّ لَّكُمْ وَ طَعَامُكُمْ حِلٌّ لَّهُمْ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالُْمحْصَنَاتُ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكَتِابَ مِن قَبْلِكُمْ إِذَآ ءَاتَيْتُمُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِى أَخْدَانٍ وَ مَن يَكُفُرْ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِى الْأَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ‏{۵} امروز همه‏ چیزهاى پاک و دلپسند براى شما حلال شده است و طعام اهل كتاب براى شما حلال است و طعام شما نیز براى آنان حلال است و ازدواج با زنان پاكدامن و با ایمان و نیز زنان پاكدامن از كسانى كه پیش از شما به آنان كتاب آسمانى داده شده مانعى ندارد در صورتى كه مهریه زنان را بپردازید و پاكدامن باشید نه زناكار، و نه دوست گیرنده پنهانى و نامشروع و هر كس به ایمان خود كفر ورزد قطعاً عمل او تباه شده و او در آخرت از زیانكاران است(۵) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ این آیه می‌فرماید: طعام اهل كتاب براى مسلمین حلال است ولى با توجّه به اینكه در آیات قبل براى استفاده از گوشت بردن نام خدا شرط حلال بودن ذكر شده است می‌فهمیم كه مراد از حلال بودن طعام یهود و نصارى براى مسلمین طعام‏هاى غیر گوشتى است ⬅️ در روایات اهل‏بیت ‏علیهم السلام هم منظور از طعام را گندم، جو و حبوبات دانسته‌اند، برخى لغت‏ شناسان مانند ابن‏ أثیر و خلیل نیز گفته‌اند: در فرهنگ حجاز به گندم هم طعام گفته می‌شود چون این آیه راه را براى رفت و آمد و غذا خوردن و ازدواج با اقلیت‌هاى دینى باز كرده و ممكن است مسلمانان براى رسیدن به دختران یهودى و مسیحى هر روز رفت و آمدشان را بیشتر و كم كم تحت تأثیر تفكّر و آداب آنان قرار بگیرند و از راه اسلام جدا شوند آخر آیه هشدار می‌دهد كه هر كس ایمان خود را نادیده بگیرد عمل او تباه است «و من یكفر بالایمان فقد حبط عمله»  ⬅️ «أخدان» جمع «خِدْن» به معناى دوست است، ولى معمولاً در مورد دوستیهاى پنهانى و نامشروع بكار می‌رود ⬅️ در مسأله‏ غذا، آیه به طرفین مسلمان و اهل‏ كتاب اجازه می‌دهد كه از طعام یكدیگر استفاده كنند «اُحلّ لكم... حلّ لهم» ⬅️ ولى در ازدواج تنها اجازه‏ زن گرفتن از اهل كتاب را می‌دهد و اجازه زن دادن را نمی‌دهد «المحصنات من الّذین اوتوا الكتاب» چون معمولاً زنان به خاطر عواطفشان تحت تأثیر مردان قرار می‌گیرند لذا اگر زنان اهل كتاب به اسلام بگروند رشد است اما زن مسلمان اگر به آنان گرایش یابد سقوط است از این رو زن دادن به اهل كتاب جایز نیست ⬅️ «مُحصِن» و «مُحصَنة» به معناى عفیف‏ بودن، آزاد بودن، همسر داشتن و مسلمان بودن است در اینجا مراد از «محصنات» زنان عفیف است وگرنه ازدواج با زن شوهردار قطعاً حرام است ⬅️ مراد از جواز ازدواج با اهل كتاب در این آیه ازدواج موقّت است به دلیل روایات متعدّد و به خاطر كلمه «اُجورهنّ» كه بیشتر در مورد مهریه‏ ازدواج موقّت به كار می‌رود كسى ‏كه به حقّانیت چیزى اقرار كند ولى به آن عمل نكند عملش تباه است ⬅️ امام‏ صادق‏ علیه‌السلام ذیل آیه «وَ مَن یَكفُر بِالایمان فَقَد حَبِطَ عَمَله» فرمودند: «تَرک العَمل الّذى اقرّ به» در روایت دیگرى امام صادق ‏علیه‌السلام فرمودند: كمترین چیزى كه شخص به خاطر آن از ایمان خارج می‌شود آن است كه نظرى را بر خلاف حق بیابد و بر همان نظر بنا بگذارد و از آن دفاع كند آنگاه حضرت این آیه را تلاوت كردند: «وَ مَن یَكفر بِالایمان فَقَد حَبِط عَمَله» 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امـام محمـدبـاقـر علیـه‌السلام⇩ 《إیّاکَ والتَّسويفَ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى》 ↫◄ از افكندن كار امروز به فردا بپرهیز زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود می‌شوند. 📗تحف العقول، صفحه ۲۸۵ ❗️حواسمون به اتلاف عمرمون هست؟
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ فَاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِن كُنتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُواْ وَ إِن كُنتُم مَّرْضَى‏ أَوْ عَلَى‏ سَفَرٍ أَوْ جَآءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَآئِطِ أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ فَلَمْ‏تَجِدُواْ مَآءً فَتَيَمَّمُواْ صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللهَ لِيَجعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‏{۶} اى كسانى ‏كه ایمان آورده‏ اید! هرگاه به نماز برخاستید، پس صورت و دست‌هایتان تا آرنج را بشویید و قسمتى از سر و پاهایتان را تا برآمدگى روى پا مسح كنید و اگر جُنُب بودید، خود را پاک كنید و غسل نمائید و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یكى از شما از محلّ گودى (محل قضاى حاجت) آمده یا با زنان تماس گرفتید و آمیزش جنسى كردید و آبى براى غسل یا وضو نیافتید، با خاك پاک تیمّم كنید، پس قسمتى از صورت و دستانتان را از آن خاک كه بر دستانتان مانده مسح كنید، خداوند نمی‌خواهد كه شما را در تنگى قرار دهد، بلكه می‌خواهد شما را پاک كند و نعمتش را بر شما كامل سازد، شاید شما شكرگزار باشید(۶) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در آیه‏ ۴۳ سوره نساء به موضوع غسل و تیمّم اشاره شد در اینجا علاوه بر آن دو به مسأله‏ وضو هم اشاره شده است ⬅️ واژه «قیام» هرگاه با حرف «الى» همراه شود به معناى اراده كردن است «اذا قُمتم الى الصّلاة» یعنى هرگاه تصمیم به نماز خواندن گرفتید ⬅️ كلمه‏ «جُنب»، به زن و مرد مفرد و جمع بطور یكسان اطلاق می‌شود شاید در این آیه مراد از جنب شدن تنها احتلام باشد و منظور از لمس زنان، آمیزش جنسى مراد از فرمان «فاطّهروا» انجام غسل است به قرینه اینكه در آیه‏ ۴۳ نساء به جاى «فاطّهّروا» «تغتسلوا» فرموده است ⬅️ قید «الى المرافق» براى بیان محدوده‏ شستن است، نه جهت شستن از آنجا كه كلمه‏ «یَد» در زبان عربى هم به دست، از انگشتان تا مچ و هم به دست، از انگشتان تا آرنج و هم به دست، از انگشتان تا كتف اطلاق می‌شود این آیه می‌فرماید: در وضو، دست تا آرنج را بشوئید نه كمتر و نه بیشتر ⬅️ در تیمّم، روح بندگى نهفته است چون دست به خاک زدن و مالیدن آن به پیشانى كه بلندترین عضو بدن است همراه با قصد قربت نوعى تواضع و خاكسارى در برابر خداست آن گونه كه آب آلودگى را برطرف می‌كند خاک پاک هم خاصیت میكروب كشى دارد چون در معرض تابش آفتاب و ریزش باران است ⬅️ «صَعید» از «صعود» به معناى زمین بلند است امام صادق ‏علیه‌السلام در تفسیر «صعیداً طیّباً» فرمودند: زمین بلندى كه آب از آن سرازیر شود آرى، زمین گودى كه آب آلوده در آن جمع می‌شود، براى تیمّم مناسب نیست زیرا شرط تیمّم، خاک پاک است ⬅️ در حدیث می‌خوانیم: «لا صلاة الاّ بطهور» نماز جز با طهارت (وضو یا غسل یا تیمم) صحیح نیست در حدیث می‌خوانیم: «اِبدأ بما بدء الله»  از همانجا آغاز كن كه خداوند در قرآن آغاز نموده است همان گونه كه در قرآن اول شستن صورت بعد دست‌ها و بعد مسح سر و بعد مسح پا آمده است، ترتیب وضو نیز همین گونه است  از امام سؤال شد كه چرا در وضو بخشى از سر مسح می‌شود؟ فرمودند: «لمكان الباء» بخاطر حرف «باء» در كلمه «برؤسكم» زیرا معناى آن قسمتى از سر است و اگر آیه «وامسحوا رؤسكم» بود در آن صورت باید همه سر را مسح می‌کردیم ⬅️ امام صادق‏ علیه‌السلام فرمود: مراد از «لامستم» آمیزش جنسى است ولى خداوند آن را پوشانده و پوشاندن امورى را دوست دارد، لذا آن گونه كه شما نام می‌برید، نام نبرده است ⬅️ امام رضا علیه‌السلام درباره‏ فلسفه وضو می‌فرماید:  «یكون العبد طاهراً اذا قام بین یدى الجبّار» زمینه پاكى هنگام ایستادن در برابر خداست «مطیعاً له فیما أمره» نشانه بندگى و اطاعت است «نقیّاً من الادناس و النّجاسة» عامل دورى از آلودگى ‏ها و نجاست است «ذهاب الكسل و طرد النّعاس» مایه‏ دورى از كسالت و خواب آلودگى است «وتزكیة الفؤاد للقیام» آماده سازى و رشد روحى براى نماز است 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ ↫◄ در روز قیامـت من پیش میـزان اعمـال هستم یعنی که هر کس کفه گناهانش سنگین‌تر از کفه ثواب‌هایش باشد من صلوات‌هایی را که برایم فرستاده می‌آورم و در کفه حسناتش می‌گذارم تا کفه حسناتش سنگن‌تر گردد. 📗آثار و برکات صلوات، صفحه۱۳
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللهِ عَلَيْكُمْ وَ مِيثَاقَهُ الَّذِى وَاثَقَكُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ عِلِيمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ{۷} و به یاد آورید نعمتى را كه خداوند بر شما عطا كرده و پیمانى را كه بطور محكم با شما بست، آنگاه كه گفتید: شنیدیم و اطاعت كردیم. و از خداوند پروا كنید، زیرا كه خدا از درون سینه‏ ها آگاه است(۷) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاق مطرح در آیه یک هشدار كلى و عمومى است ولى ممكن است به دلایلى مسأله رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد ⬅️ آن دلایل عبارتند از ↯ ⓵ رهبرى الهى، عهد و میثاق خدایى است داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا كه ظالمان به عهد من (امامت) نمی‌رسند گواه بر این مطلب است ⓶ پس از تعیین حضرت على علیه‌السلام به امامت در غدیر خم، آیه سوّم همین سوره نازل شد كه امروز نعمتم را بر شما تمام كردم ⓷ مردم در غدیرخم با امام على علیه‌السلام بیعت كردند و سمعاً و طاعةً گفتند این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا می‌خواند ⬅️ پیمان بر شنیدن و اطاعت كردن «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان‌هایى می‌شود كه انسان‌ها بطور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیاء داشته‌اند مثل بیعت‌ها و شهادت‌هاى آنان به توحید و نبوّت 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩ ↫◄ مهمان، با روزى اش بر قوم وارد می‌شود و چون برود با همه گناهان آنها می‌رود. 📚بحارالأنوار ، جلد۷۵، صفحه۴۶۱
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۸ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ للهِ شُهَدَآءِ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ عَلَى‏ أَلَّا تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى‏ وَاتَّقُواْ اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِيرُ بِمَا تَعْمَلُونَ{۸} اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! همواره براى خدا با تمام وجود قیام كنید و به انصاف و عدالت گواهى دهید و هرگز دشمنى با قومى شما را به بى‏ عدالتى وادار نكند، به عدالت رفتار كنید كه به تقوا نزدیكتر است و از خداوند پروا كنید كه همانا خدا به آنچه انجام می‌دهید آگاه است(۸) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ مشابه این آیه با اندكى تفاوت در آیه ۱۳۵ سوره نساء آمده است «قَوّامین بِالقِسط شُهداء للهِ وَلو عَلى أنفُسِكُم أو الوالدین وَالاَقرَبین» قیام به عدالت كنید و گواهان براى خدا باشید هر چند به زیان خود یا والدین و بستگان شما باشد ⬅️ تفاوت میان این دو آیه آن است كه این آیه سفارش می‌كند: كینه‌ها و دشمنی‌ها شما را منحرف نكند ولى آیه سوره نساء می‌فرماید: علاقه‏ ها و وابستگیها شما را از مرز عدالت خارج نكند آرى، عوامل انحراف از عدالت یا بغض و كینه است، یا حبّ و دوستى كه هر آیه به یكى از آنها اشاره دارد.  ⬅️ از آنجا كه نادیده گرفتن كینه‏ هاى درونى درباره مردم دشوار است، لذا در این آیه چند فرمان و چند تشویق به كار رفته است 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《حَسبُکَ مِن تَوَكُّلِکَ أن لا تَرى لِرِزقِکَ مُجرِيا إلاَّ الله سُبحانَه》 ↫◄ در توكل كردنت همين بس كه هيچكس جز خدا را جريان بخش روزى خود ندانی 📗غررالحكم، حدیث ۴۸۹۵
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۸،۱۰۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَعَدَ اللهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُم‏ مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏{۹} خداوند تنها به كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده ‏اند وعده‏ آمرزش و پاداشى بزرگ داده است{۹} ✨وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَ كَذَّبُواْ بَِايَاتِنَآ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ ألجَحِيمِ{۱۰} و آنان كه كفر ورزیده و آیات ما را تكذیب نمودند، همانان اهل دوزخند{۱۰} ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در قرآن چند نوع اجر به كار رفته است: «اجر عظیم» «اجر كبیر» «اجر كریم» «اجر غیر ممنون» بنابراین پاداش‌های الهى داراى درجاتى است ⬅️ وعده‏ هاى خداوند تخلّف ناپذیر است: «اِنَّ الله لا یُخلِفُ المیعاد» ⬅️ «جحیم» به معناى شدت برافروختگى آتش است در داستان ابراهیم‏ علیه‌السلام آمده كه او را در جحیم (آتش شعله‏ ور) افكندند «اصحاب الجحیم» یعنى آنان كه پیوسته در دوزخند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
@Ahadis14masuom       ⇝✿✵ ✵✿⇜ 💠🔹امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام⇩ 《تِسْعَةُ أَشْيَاءَ قَبِيحَةٌ وَ هِيَ مِنْ تِسْعَةِ أَنْفُسٍ أَقْبَحُ مِنْهَا مِنْ غَيْرِهِمْ ضِيقُ الذَّرْعِ مِنَ الْمُلُوكِ وَ الْبُخْلُ مِنَ الْأَغْنِيَاءِ وَ سُرْعَةُ الْغَضَبِ مِنَ الْعُلَمَاءِ وَ الصِّبَا مِنَ الْكُهُولِ وَ الْقَطِيعَةُ مِنَ الرُّءُوسِ وَ الْكَذِبُ مِنَ الْقُضَاةِ وَ الزَّمَانَةُ مِنَ الْأَطِبَّاءِ وَ الْبَذَاءُ مِنَ النِّسَاءِ وَ الطَّيْشُ مِنْ ذَوِي السُّلْطَان‏》 ↩️ نُه چيز زشت است اما از نه گروه زشت‌تر ⓵ درماندگى و ناتوانى از دولتمردان ⓶ بخل از ثروتمندان ⓷ زود خشمى از دانشمندان ⓸ حركات بچگانه از ميانسالان ⓹ جدايى حاكمان از مردم ⓺ دروغ از قاضيان ⓻ بيمارى كهنه از پزشكان ⓼ بدزبانى از زنان ⓽ سختگيرى و ستمگرى از سلاطين 📗دعائم الاسلام، جلد۱، صفحه۸۳
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللهَ وَ عَلَى اللهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏{۱۱} اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! نعمت خداوند را بر خودتان یاد كنید آنگاه كه جمعى از دشمنان قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند و شما را نابود سازند، اما خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد و از خدا بترسید و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند.(۱۱) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ در اینكه آیه، ناظر به كدام واقعه تاریخى است اختلاف است ولى می‌توان آن را شامل همه مواردى دانست كه مسلمانان در مقابل سوء قصد یا تهاجم دشمن با تكیه بر خداوند پیروز شده و نجات یافته ‏اند. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابـتـدای قـــرآن ۱۰۹ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨وَ لَقَدْ أَخَذَ اللهُ مِيثَاقَ بَنِى إِسْرَائيلَ وَ بَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَىْ عَشَرَ نَقِيباً وَ قَالَ اللهُ إِنِّى مَعَكُمْ لِئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَيْتُمُ الزَّكَوةَ وَ ءَامَنْتُم بِرُسُلِى وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّاتِكُمْ وَ لَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ‏{۱۲} و به تحقیق خداوند از بنى‏ اسرائیل پیمان گرفت، و از میان آنان دوازده سرپرست براى دوازده طایفه برانگیختیم و خداوند به آنان فرمود: من با شمایم، اگر نماز به پا دارید و زكات بپردازید و به پیامبرانم ایمان آورده و یاریشان كنید و به خداوند وامى نیكو دهید، قطعاً گناهانتان را می‌پوشانم و شما را به باغ‌هایى وارد می‌کنم كه نهرها زیر درختان آن جارى است، پس از این هر كس از شما كافر شود به راستى از راه راست منحرف گشته است(۱۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ «عزّرتموهم» از «عَزّر» به معناى یارى كردن همراه با احترام است «سواء السبیل»، به وسط راه را می‌گویند كه انحراف از آن سقوط را به همراه دارد ⬅️ نقباى بنى ‏اسرائیل وزراى حضرت موسى علیه السلام و سرپرستان دوازده طایفه از آنان بودند از رسول خدا ﷺ روایت است كه فرمود: خلفاى پس از من دوازده نفرند به تعداد نقباى بنى ‏اسرائیل ⬅️ مخالفان راه اهل‏ بیت، بسیار كوشیدند كه این عدد را بر خلفاى راشدین خلفاى بنى ‏امیّه و خلفاى بنى ‏عبّاس منطبق سازند با اینكه با هیچ كدام جور در نمى ‏آید و این تلاش بیهوده در حالى است كه دهها حدیث از زبان پیامبر خدا ﷺ كه نام این دوازده تن را در بردارد در كتب معتبر شیعه و سنّى به چشم می‌خورد كه نخستین آنان حضرت على ‏علیه السلام و آخرینشان حضرت مهدى علیه السلام است. 📗 تفسیر نور °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀° ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ☑️ ⇦ کــانال احـادیـث چـهــارده مـعـصــوم علیـه‌السـلام                      کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩ ➯ @Ahadis14masuom