📚 قضا کردن عمل در صورت تخلف از نذر
💠 سؤال: کسی که نذر کرده در وقت معینی، عمل عبادی انجام دهد (مثلا روز مشخصی را روزه بگیرد یا در وقت خاصی، نماز بخواند)؛ ولی به هر دلیل اعم از عمد، فراموشی و... به این نذر عمل نکند، آیا باید آن عمل را قضا کند؟
✅ جواب: به جز روزه، اعمال دیگر قضا ندارد؛ هر چند تخلف عمدی از نذر، کفاره دارد.
#احکام_نذر #کفاره_نذر
🆔 @leader_ahkam
📚 مخلوط شدن کفاره روزه
❓سؤال: مؤسسه خیریه ای داریم که مردم کفاره زیادی به ما داده اند نمیدانیم چه مقدار آن کفاره عمد است و چه مقدار آن عذر،چه کنیم؟
❗️جواب: اگر بر اساس کفاره عمدی مصرف شود، کفایت می کند.
📚حکم تطهیر برای اشیائی که به بیرون میدهیم
❓اگر لباس، فرش و یا قالی نجس را فرد دیگر یا قالیشویی بشوید، آیا پاک می شود؟
❗️کسی که وکیل شده است لباس انسان را آب بکشد و لباس هم در تصرف او باشد، اگر بگوید آب کشیدم، آن لباس پاک است و اگر قالیشویی بگوید که فرش را به نحو صحیح، تطهیر کرده یا این که خودتان اطمینان دارید که به گونه ای شسته می شود که بعد از زوال عین نجاست، یک مرتبه با آب کر شسته شده و آب از آن عبور می کند، محکوم به طهارت است.
📚 ضمان غصب وقف 📚
✍ در مورد غاصب یا هر کسی که خسارت به وقف، مستند به اوست، احکام ذیل وجود دارد:
1⃣ اگر وقف خاص یا وقف منفعت (در وقف عام) باشد:
الف) به عین آن آسیبی برسد یا از بین برود ← ضامن عین موقوفه است.
⚠️ بنابراین ردّ عین در صورتیکه موجود باشد و ردّ عوض آن در صورتیکه تلف کرده باشد، واجب است.
ب) اگر منافع آن غصب شده باشد ← ضامن منافع است و ردّ عوض منافع استیفا شده و استیفا نشده هم واجب است.
📒 اگر وقف تلف شده، باید عوض آنچه از بین رفته است در بدل وقف صرف شود؛ یعنی عین وقف دیگر با آن پول انجام شود و عوض منافع در همان مسیر وقفنامه صرف شود.
❗️مثال: اگر کسی ساختمانی را که طبق وقف میبایست اجاره آن صرف عزاداری امام حسین(ع) شود، خراب کند، باید در عوض، ساختمان دیگری وقف این کار کند.
2⃣ وقف انتفاع (مصالح عامّه) باشد.
الف) مساجد، مقابر، زیارتگاهها، پلها و مانند آن ← اجرت آن را ضامن نیست و فقط اگر عین مسجد و زیارتگاه خسارتی ببیند، ضامن خسارت است و در بدل وقف صرف میشود.
ب) مدارس، حمام، کاروانسرا و مانند آن ← اجرت آن را ضامن است، مگر در همان مواردیکه در وقفنامه تعیین شده، مورد بهرهبرداری واقع شده باشد. (اگرچه غاصبانه مورد بهرهبرداری واقع شده است.)
📚 معلوم نبودن جهت وقف 📚
✍ اگر وقفی بودن چیزی محرز باشد، ولی جهت وقف معلوم نباشد، یعنی ندانیم در چه مسیری باید استفاده شود:
۱. متولی خاصی دارد ← در نحوه تصرف، به او مراجعه میشود.
۲. متولّی خاصی ندارد ← به حاکم شرع مراجعه میشود.
📚مصرف درآمد شیئی که بین محتملات مردد است
1⃣ قدر متیقّن و قدر مشترکی در مورد مصرف آن وجود دارد؛ مثلاً محتملات عبارتاند از فقراء، علماء، سادات و اهل فلان شهر ← بین فقرای عالم سید اهل فلان شهر مصرف میگردد. (یعنی فقرایی که هم عالم، هم سید و هم اهل فلان شهر باشد.)
2⃣ قدر متیقنی وجود ندارد و احتمالات مختلف در افراد خاصی قابل جمع نیست؛ مثلاً بین مسجد و فقراء و حسینیه تردید داشته باشد.
الف) شبهه محصوره ← با قرعه، مورد مصرف معلوم میشود؛ مثلاً اگر قرعه به نام مسجد بیفتد، درآمد صرف مسجد میشود.
ب) شبهه غیر محصوره:
🔸 درصورتیکه بین عناوین یا اشخاص غیر محصوره باشد مثلاً فرزندان یکی از افراد ساکن مشهد که معلوم نیست این فرد کیست یا یکی از فقرای شهر مشهد که معلوم نیست کدام فقیر است یا فراموش کردهایم. ← در حکم مجهول المالک است. بنابراین به عنوان ردّ مظالم به فقراء صدقه داده میشود.
🔸🔸 بین جهات غیر محصوره است؛ مثلاً مردّد بین مسجد، زیارتگاه، پل و... باشیم← در امور خیریهای در همین موارد صرف میشود.
📒 توضیح مطلب
۱. منظور از شبهه محصوره آن است که قدر متیقنی در اینجا وجود خارجی ندارد تا اجارهبها صرف آن شود. اما محدود به موارد معدودی است؛ مثلاً میدانیم که یا باید صرف پزشکان منطقه شود یا صرف علمای منطقه، اما نمیدانیم مشخصاً کدام است؛ پزشکی هم که از علمای دین هم باشد در آن منطقه وجود ندارد. لذا قرعه میاندازیم.
۲. منظور از شبهه غیر محصوره آن است که تعداد احتمالات زیاد است؛ مثلاً مرددیم که مورد مصرف اجارهبها پزشکاناند یا علمای دین یا فقرا و یا ...
📚 اثبات وقف بودن
✍ صرف وجود وقفنامه اثبات کننده وقف بودن چیزی نیست. بلکه وقف به یکی از طرق زیر ثابت میشود:
۱. کسانیکه مال وقفی در دستشان است، اعتراف به وقف بودن آن نمایند و همچنین ورثه او بعد از مرگش اعتراف کنند.
۲. قبلاً کسانیکه مال در دستشان بوده با آن رفتار وقف را میکردهاند.
۳. دو نفر عادل گواهی به وقفیت دهند.
۴. با قرائن و شواهدی مثل شهرت به وقفیت، علم و اطمینان حاصل شود که وقف است.