eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
❓بعثت پیامبران چه ضرورتى دارد؟ اولا: براى رسیدن به هدف اصلى آفرینش یعنى «تکامل انسان در تمام زمینه ها» احتیاج به یک سلسله تعلیمات صحیح و خالى از اشتباه و متّکى به واقعیّات وجود انسان است و این تنها در حیطه علم خداوند است که از طریق وحى به پیامبران الهام می شود. ثانیا: انسان براى تربیت اخلاقى نیاز به «مربى و الگو» دارد که از گفتار و رفتار او سرمشق بگیرد؛ لذا انسانى کامل و تربیت یافته از هر نظر لازم است که در این راه پرفراز و نشیب دست او را بگیرد و چه کسى جز پیامبران معصوم مى تواند به عنوان مربى و راهنما برگزیده شود؟ 📖 مطالعه تفصيلی: makarem.ir/maaref/l/0322725 @Ahmadheydari12
📜 چهار سؤال مهم در قیامت رسول الله صلّى اللَّه عليه و آله می فرمايد: «إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ لَمْ تَزُلْ قَدَمَا عَبْدٍ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَ أَفْنَاهُ وَ عَنْ شَبَابِهِ فِيمَ أَبْلَاهُ وَ عَمَّا اكْتَسَبَهُ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَ فِيمَ أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ». چون روز رستاخيز شود هيچ بنده ‏اى قدم از قدم برندارد تا اينكه از چهار چيز سؤال‏ شود: از عمرش كه در چه سپرى نموده، از جوانيش كه در چه آزموده، از آنچه به دست آورده كه از كجا آورده و در چه موردى صرف كرده است، و از دوستى ما اهل بيت. 📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى‏، ص56. @Ahmadheydari12
❓ مصونیت پیامبران از القائات شیطانی، در دریافت وحی؟ نفوذ وسوسه های شیطانی در وحی انبیاء علاوه بر اینکه ادعای بی اساس و بی دلیلی است، با اصل موضوع بعثت انبیاء منافات دارد و برای همین بر اساس حکمت الهی منتفی است. اگر قرار باشد شیطان بتواند دخل و تصرفی در وحی کند، خداوند از آن مطلع بوده و قادر است آن را رفع کند و چون خداوند متعال می خواهد پیامش به صورت صحیح به بندگانش ابلاغ شود، مانع چنین تلقین های شیطانی خواهد شد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420892 @Ahmadheydari12
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در برابر عيب جويان بى عذر نماند؛ مَنْ لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ عَائِباً لَمْ يَعْدَمْ مَعَ كُلِّ عَائِبٍ‏ عَاذِراً». همه ابناء بشر برای خود عيب هایی دارند؛ امّا کسانی که در پی عيب های ديگران نيستند، همواره مشغول عيوب خويش و در صدد عيب زدايی از خود هستند؛ لذا بهانه ها را از عيب جويان می گيرند. نیز هر عمل خيرخواهانه و عمل بدخواهانه و پرهيز ما درباره ديگران می تواند بر طبق سنّت های الهی و بنابر خاصيّت اعمال به خود ما برگردد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429494 @Ahmadheydari12
احمد حیدری
📜 بينای خود و کور عيوب دگران باش امام حسين عليه السّلام می فرمايد: «كسى كه عيب جوى ديگران نباشد، در
حکمت ها و موعظه های امام حسین عليه السلام مواعظ الحسین (ع) 40 مطلب 1. كاری مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشی 2. پنج کار انجام بده؛ آنگاه هرچه می خواهی گناه کن! 3. سلام هفتاد حسنه دارد كه ... 4. حل مشكل از گناه مخواه! 5. مراتب و انگيزه های عبادت 6. خوراك سگ هاى جهنم 7. مجازات تدريجی برای بنده طغيانگر 8. نعمت پروردگارت را بازگو 9. آفریدگان را نیافریدیم، مگر برای ... 10. خير دنيا و آخرت در چيست؟ 11. نيازهاى مردم به شما از نعمت‏ هاى خدا بر شماست 12. ستم در حق بنده بی پناه 13. مثل باران باش 14. درخواست کمک مالی از نظر امام حسين (ع) 15. شکر نعمت، نعمتت افزون کند 16. باگذشت ‏ترين مردم کيست؟ 17. گره گشايی و اندوه زدايی از بندگان خدا 18. هر كه بخشش كرد، سرورى يافت و هر كه بخل ورزيد، فرومايه شد 19. اگر دارايى ات براى تو نباشد تو براى آن هستى 20. شرط تکلیف، نزدِ باری تعالی 21. بهترين مردم در پيوند خويشاوندى 22. ارزش اخلاص در کار خير 23. سرعت، مسابقه و تعجيل در خيرات 24. تقوای الهی و ثمرات آن 25. بهشت را به بها می دهند، نه به بهانه! 26. تو نيکی می کن و در دجله انداز 27. بينای خود و کور عيوب دگران باش 28. دنياپرست نمی تواند ديندار باشد 29. حقيقت مرگ؟ 30. رابطه تغذيه و اخلاق 31. مرگ‏ بهتر از زندگى ننگين است! 32. جدال و مراء از شيطان است 33. چشم پوشی از مال مردم؛ والاترين منزلت 34. مدارا ، کليد گشايش در بن بست ها 35. نيازمند را نوميد مکن؛ كه بر خويشتن ارج گزارى 36. حق عبادت يا عبادت شايسته 37. قلوب شيعيان ما از غِشّ و دغل پاک است 38. کم گوی و گزيده گوی چون دُرّ 39. خداترسان فردای قيامت در امانند 40. کسی که عذر نپذيرد، بر حوض کوثر وارد نشود 📖 مطالعه: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/144357 بعد از بازکردن لینک، روی هر عنوان کلیک کنید، تا متن کامل هر عنوان را مطالعه فرمایید. @Ahmadheydari12
🔰 سفر آخرت، از منظر امام زین العابدین علیه السلام زُهرى، از علماى اهل سنت، مى‌گوید: على بن الحسین(ع) را در شبى از شب ‌هاى سرد زمستان دیدم که بر پشت خود مقدار قابل توجهى آرد حمل مى‌کرد. عرض کردم: اى فرزند رسول خدا! این چیست؟ فرمود: مى‌خواهم به سفرى بروم، در حال آماده کردن زاد و توشه سفر هستم. زُهرى گفت: این غلام من آن را براى شما مى ‌آورد. امام(ع) نپذیرفت. زُهرى اصرار کرد و گفت: خودم براى شما مى ‌آورم. باز هم امام(ع) نپذیرفت و فرمود: من خودم باید چیزى را که در سفرم مایه نجات من است بر دوش کشم. تو را به خدا سوگند مى‌ دهم! که به ‌سراغ کار خودت برو. زُهرى مى‌گوید: من از امام(ع) جدا شدم و بعد از چند روز حضرت را ملاقات کردم و گمان نمودم که حضرت موفق نشده به سفر برود. عرض کردم: یابن رسول الله! پس چرا به آن سفرى که فرموده بودید نرفتید: امام(ع) فرمود: اى زهرى! آنچه تو گمان کردى نبوده منظورم سفر آخرت بود، من براى آن آماده مى ‌شدم و آماده شدن براى این سفر به این است که انسان از حرام پرهیز کند و در راه خیر انفاق نماید: «رَأَى الزُّهْرِيُّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ لَيْلَةً بَارِدَةً مَطِيرَةً وَ عَلَى ظَهْرِهِ دَقِيقٌ وَ حَطَبٌ وَ هُوَ يَمْشِي فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا هَذَا قَالَ أُرِيدُ سَفَراً أُعِدُّ لَهُ زَاداً أَحْمِلُهُ إِلَى مَوْضِعٍ حَرِيزٍ فَقَالَ الزُّهْرِيُّ فَهَذَا غُلَامِي يَحْمِلُهُ عَنْكَ فَأَبَى قَالَ أَنَا أَحْمِلُهُ عَنْكَ فَإِنِّي أَرْفَعُكَ عَنْ حَمْلِهِ فَقَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ لَكِنِّي لَا أَرْفَعُ نَفْسِي عَمَّا يُنْجِينِي فِي سَفَرِي وَ يُحْسِنُ وُرُودِي عَلَى مَا أَرِدُ عَلَيْهِ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ اللَّهِ لَمَّا مَضَيْتَ لِحَاجَتِكَ وَ تَرَكْتَنِي فَانْصَرَفْتُ عَنْهُ فَلَمَّا كَانَ بَعْدَ أَيَّامٍ قُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَسْتُ أَرَى لِذَلِكَ السَّفَرِ الَّذِي ذَكَرْتَهُ أَثَراً قَالَ بَلَى يَا زُهْرِيُّ لَيْسَ مَا ظَنَنْتَهُ وَ لَكِنَّهُ الْمَوْتُ وَ لَهُ كُنْتُ أَسْتَعِدُّ إِنَّمَا الِاسْتِعْدَادُ لِلْمَوْتِ تَجَنُّبُ الْحَرَامِ وَ بَذْلُ النَّدَى وَ الْخَيْر». 📚 علل الشرایع، ابن بابویه، محمد بن على‌، ج 1، ص231. 📖مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/FaLsJ @Ahmadheydari12
📜 مقام معنوی خوش اخلاق ترین ها رسول خدا (ص) می فرمايد: «إِنَّ أَحَبَّكُمْ إِلَيَّ وَ أَقْرَبَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَجْلِساً أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَشَدُّكُمْ تَوَاضُعاً وَ إِنَّ أَبْعَدَكُمْ مِنِّي يَوْمَ الْقِيَامَةِ الثَّرْثَارُونَ‏ وَ هُمُ‏ الْمُسْتَكْبِرُونَ‏؛[1] محبوب ‏ترين شما نزد من و نزديك‏ ترين شما به من در روز قيامت كسى است كه از همه اخلاقش بهتر و از همه متواضع‏ تر باشد و دورترين شما از من روز قيامت مستكبرانند». اميرمؤمنان على (ع) نيز مى ‏فرمايد: «أَكْمَلُكُمْ إِيمَاناً، أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً؛[2] کاملترين شما از حيث ايمان، خوش اخلاق ترين شماست». 📚 منابع: [1] . بحار الأنوار، علامه مجلسى، ج68، ص385. [2] . عيون أخبار الرضا عليه السلام، ابن بابويه، ج‏2، ص38. @Ahmadheydari12
❓ چرا فلسفه انتظار ما به مشکلاتمان گره خورده است؟ آیا اگر مشکلی نداشته باشیم، نباید منتظر امام زمان باشیم؟! انتظار عامل تخدیر کننده ای نیست که موجب انفعال شیعه در برابر مشکلات و حواله دادن شان به آینده ای نامعلوم شود. برعکس، شیعیان همواره با استمداد از آموزه های قرآنی که سرنوشت بشر را در دستانش معرفی می کند به اصلاح مشکلات خود پرداخته اند. بر همین اساس ظهور را فقط به معنای فرصتی برای رفع مشکلات شان نمی دانند و شمایل آن را زمانه ای برای به فعلیت رسیدن همه جنبه های انسانی و آسمانی وجود انسان به عنوان خلیفه الله در زمین ترسیم می کنند. جنبه هایی که حتی در پیشرفته ترین کشورها هم به منصه ظهور نرسیده است و زاییده عشق آدمی به آگاهى، زيبايى و نيكى است. ظرفیت های به فعلیت نرسیده جامعه بشری برای ایستادن در بالاترین نقطه کمال این حوزه های سه گانه خود دلیل این است که باید روزی حکومتی عادلانه بر جهان حاکم شود که آنها را برآورده سازد. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428990 @Ahmadheydari12
⁉️ ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی!؟ مصونیت امام زمان(عج) از خطر گزندهای دشمنان و ستمکاران فقط یکی از دلایل غیبت حضرت شان است، اما این غیبت حکمت های دیگری نیز دارد که مهم ترین آنها آمادگی روانی و اجتماعی و فرهنگی جامعه بشری برای ظهور و برپایی حکومت عدل جهانی است. یعنی احساس یأس از تمامی مکاتب انسانی و غیروحیانی و احساس نیاز به نوع دیگری از حکومت. به عبارت دیگر یکی از حکمت های غیبت مهدی موعود(عج) ذخیره یک حجت الهی برای تحقق یافتن تام و کامل اراده خداوند در سراسر جهان است. آنچه برای تحقق این امر لازم است آمادگی در سطح وسیع و جهانی است نه در حد حکومت محلی و محدود شیعه. حضرت مهدی(عج) قرار است اسلام را فراگیر و عدل را در سراسر جهان حاکم کند. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0428997 @Ahmadheydari12
معارف و شبهات مهدویت در شاخه امام زمان(عج) با 792 مطلب، با عناوینی چون: - حل مشکلات، فلسفه انتظار؟! - طول عمر شايسته پيامبر(ص) يا امام(ع)؟! - تعارض عقیده مهدویّت شیعی با سیر تکامل تمدن بشری! - اختلاف بین مسلمین در مسئله «مهدویّت»! - ظهور نکردن امام موعود شیعه با وجود تشکیل حکومتهای شیعی! - وضعیت مؤمنان راستین در «آخرالزّمان» - جزئیّات علائم و مفاسد آخر الزمان در روایات - مصلح بزرگ جهانى و آینده جهان - آغاز جنگ جهانی سوّم و ظهور مصلح جهانی! - مسئله «انتظار» و حل نشدن در مفاسد محيط؟ - مسئله «انتظار» ابزاری برای تخدیر توده ها! - اثرات سازنده «انتظار» در روح و جان؟ - «انتظار» اعتقادی اسلامی یا تفکّری وارداتی؟ - عوامل زمینه ساز برای «حکومت جهانی» - نگاهي به مفهوم «انتظار»؟ - فرضیه «جبر استعماری» و مسئله «انتظار»! - نگاهي به فلسفه «انتظار» - «عقيده انتظار» سبب ركود و عقب ماندگي جوامع اسلامي! - تطبیق «دجّال» بر رهبران ستمگر و فریبکاران - فراگیر شدن ظلم و فساد در آخر الزمان - ترویج فساد، به منظور تعجیل در ظهور! - «ظهور» معطل مهیا شدن «313 نفر»؟! - منافات روایات «علائم ظهور» با احادیث «نفی توقیت»! - فرق ميان «علائم ظهور» و «شرائط ظهور» - منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! - اصلاح تمام مردم در حکومت امام زمان(عج)؟! - خصوصیات مصلح جهانى در روایات اسلامى - اعتقاد به مصلح جهانى، در نزد فرق و مذاهب اسلامی - اعتقاد به مصلح جهانی در میان غربیان؟ - مصلح جهانی در کتب عهد جدید؟ - مصلح جهانی در کتب عهد قدیم؟ - مصلح جهانی در کتب برهمائیان و هندیان - مصلح جهانی در کتب زردشتیان - ادیان زنده، در عصر ظهور؟ (عج) (عج) https://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
📜 صاحبان سه خصلت در دنيا مجازات می شوند امام باقر عليه السلام از امير مؤمنان عليه السلام نقل مى ‏كند كه فرمود: «ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا يَمُوتُ صَاحِبُهُنَّ أَبَداً حَتَّى يَرَى وَبَالَهُنَّ: الْبَغْيُ‏ وَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ‏ وَ الْيَمِينُ الْكَاذِبَةُ يُبَارِزُ اللَّهَ بِهَا؛ سه خصلت است كه دارندگان آن از دنيا نروند، تا مجازات و نتيجه آن را در دنيا ببينند: ستم ‏كردن، قطع رحم كردن و قسم‏ خوردن به دروغ كه به وسيله آن با خدا مبارزه شود». 📚 الکافی، ج2، ص347، «بَابُ قَطِيعَةِ الرَّحِم‏»، ح4. @Ahmadheydari12
🔷 رابطه متقابل تقوا و روزه داری خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد، روزه بر شما نوشته شده است، آن گونه كه بر امت هايی كه قبل از شما بودند، نوشته شده بود». بلافاصله فلسفه اين عبادت را در يك جمله كوتاه، اما بسيار پرمحتوا چنين بيان مى‏ كند: «شايد پرهيزكار شويد». با جمله آخر حکمت تشريع روزه، ايجاد روح «تقوا» در مؤمنين بيان شده است. در آيه دیگر می فرمايد: «خداوند [اعمال صالح و عبادات را] تنها از پرهيزكاران مى ‏پذيرد». لذا روزه از فرد بی تقوا پذيرفته نيست. روزه مثل هر عبادات و عمل صالحی، ثوابی دارد که بی تقوايی و گناه آن ثواب را پاک می کند. چرا که که فرق است بين «قبولى» و «صحت» عمل، چه بسا عملى صحيح باشد، اما مورد قبول درگاه خداوند قرار نگيرد. جايی که هوای نفس حکومت می کند، فرصت ظهور و به فعليت رسيدن دين و دينداری نيست و گُل عبادت در زمين «پرهيز» شکوفا می شود. 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0429634 @Ahmadheydari12