هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ دليل تاخير خداوند در مجازات ظالمان و مجرمان، و مساله عدل الهي؟!
آيا مقتضاي عدل الهي نيست که مانع تجاوز و تعدّي ظالمان گردد تا بي گناهان بيش از اين از ظلم ظالمان در رنج نباشند؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اگر خداوند بخواهد بلافاصله به صورت تکويني ظالم را مجازات کند، منجر به جبر مي شود که با تکامل اختياري انسان منافات دارد. خداوند جريان امور عالم را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده و به انسان قدرت و اختيار داده است تا خودش با فراهم کردن اسباب خير و شرّ، سعادت يا شقاوتش را تأمين کند. البته مجازات الهی وجود دارد امّا جايگاه آن دنيا نيست؛ بلکه در آخرت است. ضمن اينکه خداوند با سنّت «انتصاف» نيز به حمايت از انسان هاي مظلوم و به دادخواهي از ظالمان خواهد پرداخت.
يکي از راه هاي در امان بودن از ظلم ظالمان، اينست که مومنين با امر به معروف و نهي از منکر، از وقوع ظلم جلوگيري کنند و محيط جامعه را براي متجاوزين به حقوق ديگران ناامن سازند. بنابراين، راه جلوگيري از ظلم در اين دنيا، مجازات تکوينی ظالمان توسط خدا نخواهد بود، بلکه اين مسئوليتي است که خداوند بر دوش خود مردم نهاده است تا با نهي از منکر مانعي بر سر ظالمان باشند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419203
#عدل_الهی #مجازات #ظالمان #تجاوز
#بی_گناهان #مظلومان #امر_به_معروف
#نهی_از_منکر #مجازات_تکوينی #اختیار
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ رفتار عجولانه پيامبران الهی در قرآن!
⁉️در آيات قرآن به بعضي از پيامبران الهي رفتارهاي عجولانه و دور از شأنشان نسبت داده مي شود. عجله حضرت داوود در قضاوت(ع)، عجله حضرت يونس(ع) در نفرين کردن و گريز از ميان قوم خود، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به اعمال حضرت خضر(ع)، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به حضرت هارون(ع) به خاطر گوساله پرست شدن بني اسرائيل، از اين موارد مي باشند. آيا با اين وجود مي توان آنها را معصوم دانست؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
چنين رفتارهايي از سوي انبياء ترک اولايي است که هيچ گاه آن بزرگواران را از دايره عصمت خارج نمي کند. بررسي موقعيت ها و شرايطي که منجر به بروز چنين رفتارهايي از انبياء شده نشان مي دهد که چنين رفتارهايي سرچشمه گرفته از احساس مسئوليت هاي آنان بوده و مطبق با علوم و معارف الهی است که از سوی خداوند به آنها افاضه شده بود. فقط ممکن است آدابي جزئی در به جان آوردن آنها رعايت نشده باشد که فقط در حد نوعي ترک اولي است و هيچ وقت به حد معصيت نمی رسد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419204
#پيامبران #قرآن #عجله #عصمت
#حضرت_داوود #حضرت_يونس
#حضرت_موسی #ترک_اولی
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ پيشينه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟
آيا حجاب و پوشش بانوان در ميان «اقوام و ملل گذشته» سابقه اي دارد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
مطالعه تاريخ پوشش اقوام گذشته نشان مي دهد که پوشيدن لباس براي پرهيز از زشتي برهنگي نقش مهمي براي آنها داشته است. براي نمونه در ايران باستان همواره در ميان تمامي اقوام، پوشيدن لباس بلند و گشاد براي زنان مرسوم بود. زنان حوزه مديترانه و يونان و آسياي صغير نيز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت هاي شان را مي پوشاندند. در انگلستان موهاي زنان در زير روسري هايي از جنس کتان مخفي مي شد و جامه هاي بلند و جوراب هاي ضخيم، ساق زنان را مي پوشاند. در اسپانيا زنان از کالسکه هاي دربسته براي تردد استفاده مي کردند و روي شلوارهاي شان نيز بعضا دامن هايي پرچين به تن مي کردند. در فرانسه موها اغلب در کيسه اي ابريشمي پنهان مي شد و هنگام سوارکاري يا پياده روي، علاوه بر استفاده از شلوارهاي کتان، بر چهره ماسک هم کشيده مي شد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419141
#حجاب #ایتالیا #ایران #روم
#یونان #مدیترانه #آسیای_صغیر
#بین_النهرین #مغول #بیزانس
#فرانسه #اسپانیا #انگلستان
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ تقلید در روایات اسلامی؟
آيا مي توان رواياتی را به عنوان دلايل صحت و مشروعيت تقليد اقامه کرد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در رابطه با رواياتي که به معناي اصطلاحي تقليد تصريح کرده اند، مي توان از محاجّه يکي از ياران حضرت علي(ع) با خوارج ياد کرد، که با استفاده از واژه «تقليد» صريحا بيان مي کند که از آن حضرت در دينش پيروي مي کند. نيز در صحبت هايي که يکي از مراجعين امام صادق(ع) به ايشان داشته، از اصطلاح «تقليد» استفاده کرده تا به پيروي خود از آن حضرت اشاره کند. همچنين امام حسن عسکري(ع) نيز در بيان معروفي توده مردم را به تقليد از فقها، يعني پيروي از آنها فراخوانده است.
گروه ديگري از روايات نيز وجود دارند که اگر چه در آنها صريحا به موضوع تقليد مصطلح فقهي اشاره نشده است، امّا مي توان مشروعيت و جواز تقليد را از آنها استنباط کرد. مثلا روايات زيادى از ائمه اهل بيت(ع) نقل شده كه به اصحاب خود دستور فتوا مي دانند؛ بديهي است طرف ديگر فتوا دادن توسط اصحاب، لزوم قبول و عمل به آن فتوا توسط ساير مکلفين است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419187
#تقلید #روایات #امام_علی
#اصحاب #دستور #فتوا #مکلف
#امام_صادق #امام_حسن_عسکری
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
📌 نهضت های مقاومت اسلامی از منظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
آمریکا و عربستان اصرار بسیاری بر تعطیلی حشدالشعبی دارند تا بتوانند کار خود را پیش ببرند. الان نیز التماس می کنند که حشدالشعبی را کنار بگذاریم و با هم کنار بیاییم. چرا که تا حشدالشعبی است، آن ها نمی توانند مسلط شوند و کاری از این ها ساخته نیست.
https://news.makarem.ir/fa/News/Details/419231
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تقابل عقل و وحي!
⁉️ از سويي کتب آسماني ما را به عقل گرايي و خردورزي دعوت مي نمايند و از سوي ديگر ما بايد تمام آموزه هاي اين کتب را تعبدا بپذيريم هرچند در ظاهر با عقلانيت سازگار نباشند! آيا اين نوعي رفتار متناقض نيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اينکه وحي و عقل مخالف هم باشند مصداق خارجي ندارد؛ زيرا اگر وحي قطعي الصدور باشد و دلالت آن هم قطعي باشد، عقل اعتبار وحي قطعي را برهاني کرده و مخالف آن حکم نمي کند، خصوصا وقتي مي داند مبدا وحي، خداوند عليم است که در حريم علم او جهل راه ندارد و قلمرو درک عقل محدود است. اما اگر وحي قطعي الصدور نباشد يا دلالت آن ظني باشد، در اين صورت حکم قطعي عقل حجت است و بر حکم ظني شرع مقدم است. ضمن اينکه سرچشمه عقل و وحي خداوند است و همانطور که بين آيات قرآن تعارضي نيست بين عقل و وحي هم تعارضي نمي باشد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419225
#عقل #وحی #تعارض
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تضاد علم پيشين خدا با اختيار آدمی و منافات آن با عدل الهی!
⁉️ خدا از ازل مي دانسته كه من فلان گناه را در زمان معيّني انجام مي دهم، بنابراين اگر من اين گناه را انجام ندهم، علم خدا غلط از آب در مي آيد و به قول خيّام نيشابوري: «گر مي نخورم علم خدا جهل بود»! با اين حال، آيا عذاب اخروي گناه کار مجبور، منافي عدل الهي نيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
آنچه حقّ ز ازل مي دانست اعمال اختياري انسان است. علم پيشين الهي را مي توان به آگاهي معلّم به سرنوشت دانش آموزي که رفوزه خواهد شد، تشبيه نمود. مسلّما آگاهي معلّم تأثيري در رفوزه شدن دانش آموز ندارد و اختيار را از او سلب نمي کند. علم خدا به اعمال ما نيز با انجام اختياري آن از سوي ما منافات ندارد. آيات بسياري از قرآن بر اختيار انسان دلالت دارند. اگر ما در اعمال خويش مجبور باشيم، ارسال رسل، پاداش و عذاب الهی لغو خواهد بود؛ در حالی که خداوند حکيم است و نسبت امور لغو و بيهوده بر او روا نيست.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419226
#علم_خدا #اختيار #عدل_الهی #جبر
#گناه #خيام_نيشابوری #علم_پيشين_الهی
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات آیه «فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَدا»، با توسل و طلب شفاعت از غیر خدا!
⁉️ با توجه به برخی آیات مثل آيـه ۸۸ «وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَر»، آیا توسل و شفاعت با توحيد سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولًا: در قرآن مجيد لفظ دعوت در مواردى بكار رفته است كه هرگز نمى توان گفت مقصود از آن عبادت است؛ مانند آیه 5 سوره نوح که می فرماید: «قالَ رَبِّ انّى دَعَوْتُ قَوْمي لَيْلًا وَنَهاراً»؛ آيا مى توان گفت مقصود حضرت نوح اين است كه من قوم خود را شب و روز عبادت كردم؟! در اين آيه و ده ها آيه ديگر، لفظ دعوت در معناى غير عبادت و پرستش بكار رفته است، از اين جهت نمى توان گفت دعوت و عبادت مترادف يكديگرند و اگر كسى از پيامبر يا مرد صالحى استمداد كرد و آنان را خواند در اين صورت آنها را عبادت كرده است؛ زيرا دعوت و ندا اعم از پرستش است.
ثانیا: مقصود از دعائی که در این آيات از آن نهی شده است، مطلقِ خواندن نيست، بلكه دعوت خاصى است كه مى تواند با لفظ پرستش مرادف باشد؛ زيرا مجموع اين آيات درباره بت پرستانى وارد شده است كه بتهاى خود را خدايان كوچكى مى پنداشتند كه برخى از شؤون الهى به آنها سپرده شده و در كار خود نوعى استقلال دارند؛ ناگفته پيداست كه خضوع و تذلّل يا هر نوع گفتار و رفتار در برابر موجودى به عنوان خداى بزرگ و يا خداى كوچك از اين نظر كه او اللَّه و رب و مالك امور شفاعت و مغفرت است، عبادت و پرستش خواهد بود و از نظر قرآن ممنوع است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419238
#توسل #شفاعت #ندا #دعا #عبادت
#توحید #دعوت #پرستش #شرک
___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ فتواي شيعه به جواز ازدواج با نه همسر!
⁉️ آيا همانطور که ابن حزم ادعا کرده است، شيعه فتوا به جواز ازدواج به نه همسر داده است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
آشنايان به فقه اهل ببيت(ع) مي دانند که چنين نسبت ناروايي نه در کتب فقهي شيعه ديده مي شود و نه هيچ فقيه شيعه اي چنين فتوايي صادر کرده است، بلکه حرمت بيش از چهار همسر در آن واحد از مسلمات فقه شيعه است. اين در حالي است که برخي از علماي اهل سنت مثل فخر الدين زيلعي حنفي، فتوا به جواز ازدواج با نه همسر داده و برخي مثل شوکاني نيز محدوديتي براي داشتن همسر قائل نشده است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419236
#ازدواج #تعدد_زوجه #چند_همسری
#شیعه #ابن_حزم #زيلعی_حنفی #شوکانی
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ فلسفه اجتهاد؟
فلسفه و ضرورت اجتهاد مداوم و نو به نو در همه زمانها چيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
جامعيت و خاتميت اسلام به اين معناست که براي همه شؤون زندگي انسان در همه زمانها، حتي پديده هايي که در زمان معصومين نبوده اند، حکم معين داشته باشد. پيش بيني اسلام به منظور قانون گذاري در ابعاد متغير و نو به نو زندگي انسان اين بوده است که هـميشه افرادي چنان تسلط و احاطه بـر علوم و منابع شرع و بينش ها و گرايش هاي اسلامي داشته بـاشند که هرگاه در مورد سؤال و حادثه اي نو به آنان رجوع شود، بتوانند حکم آن را از بـين آن منابع شرعی و بينش هاي اسلامي بـيرون بياورند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419121
#اجتهاد #اسلام #حکم #مجتهد #استنباط
________________________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ تبعيض در مجازات والدين قاتل فرزند!
آيا تفاوت مجازات بين مادر و پدري که فرزندشان را کشته اند، تبعيض و بي عدالتي نيست؟ چرا مادر قصاص مي شود امّا پدر قصاص نمي گردد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
جواز قصاص هر فردي، از جمله مادر قاتل فرزند بدليل عام بودن حکم قصاص است و آنچه باعث شده پدر با وجود قتل فرزندش از حکم قصاص استثناء شود جنسيت او نيست. پدر چون تعهدات مالی خانواده بر عهده اوست بجای قصاص مجازات های جايگزين در مورد او اجرا می شود و در مورد مادر نيز قصاص نکردن اولويت دارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419260
#تبعيض #مجازات #قاتل #والدين
#پدر #مادر #قصاص #عدل_الهی
________________________