1398.02.31- آقاي دکترشريفي.mp3
17.8M
🎤فایل صوتی
🔷اصناف #روزه و روزه داری
🔴جلسه سوم: روزه عرفانی؛روزه اهل حقیقت
⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانشپژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔶شب قدر عارفان؛ تجربه سلوکي لسانالغيب
✍️احمدحسين شريفي
🔹«شب قدر» از نگاه عارفان، «شب تجلي» حضرت حق است. يعني زماني است که «سالک» بعد از مدتها رياضت، توانايي دريافت تجليات حضرت حق را پيدا ميکند و به مرحلة «عرفان» ميرسد. به اعتقاد عارفان فقط سالکان راستيناند که ميتوانند از شب قدر بهرهاي برگيرند. و دست نامحرمان و غيرسالکان از چنين مقامي کوتاه است:
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است
یا رب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است
تا به گیسوی تو دستِ ناسزایان کم رسد
هر دلی از حلقهای، در ذکر یا رب یا رب است
[گيسو در اصطلاحات عرفاني يعني «رشته و روشي که در طريق سلوک و طلب، سالک را به حق ميرساند»]
🔹از نگاه عارفان، هر سالکي به اندازة ظرف وجودي خود و به ميزان رياضت و تلاش و کوششي که متحمل شده است، ميتواند از اين تجلي بهره گيرد:
سالکي ممکن است توانايي دريافت «تجلي افعالي» حضرت حق را داشته باشد. در ساية برخورداري از چنين تجلياي است که سالک ميتواند حقيقت «لا حَولَ وَ لا قُوَةَ الّا بِاللهِ» و رمز و راز «وَاللهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُون» را دريافت کند. و اين حقيقت را با تمام وجود بيابد که «لا مُؤَثِرَ فِي الوُجُودِ الّا اللهُ».
در شب قدر ار صبوحی کردهام عیبم مکن
سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود
[اگر در شب تجلي حضرت حق از خود بيخود شدم و خودي در ميان نديدم و هر چه ديدم تجلي يار بود، بدان سبب است که «حضرت حق با کمال شوق تجلي پيدا کرد و جام مي محبت در کنار طاق دل ما موجود بود»]
اما سالکاني که از ظرفيت وجودي بالاتري برخوردار باشند، ممکن است به مرتبة «تجلي اسمائي و صفاتي» حضرت حق برسند. اينان به جايي ميرسند که همه اسماء و صفات، اعم از رحمت و غضب و عفو و عطا و علم و قدرت و امثال آن را فاني در اسماء و صفات حق و همة عالم را مظهر صفات جلال و جمال الهي ميبينند. به همين دليل نهايت خشوع و خضوع از يک طرف و سُرور و انس با حضرت حق را از طرف ديگر پيدا ميکنند.
شب قدري چنين عزيز شريف
با تو تا روز خفتنم هوسست
در اينجا حافظ درجة بالاتري از درک فيوضات شب قدر را ذکر ميکند و ميگويد در چنين شبي از سر شب تا به صبح در آغوش معشوق بوده است. منظور از خفتن با معشوق، يعني غايب شدن از خود و غرق در معشوق شدن. نه خوابيدن ظاهري! اينها همه محصول درک شب قدر و محصول آن رنجها و سختيهاي سلوکانهاي بود که حافظ متحمل شده بود.
از ديگر ثمرات اين وصول، اين است که ديگر، رنج فراق و دوري يار به پايان ميرسد و سالک به مقام سلام و روشنايي و نورانيت افعالي و اسمائي و صفاتي ميرسد؛ و منتظر وصول به مرتبة حق اليقين و مقام بقاء بالله است.
شب قدر است و طی شد نامة هجر
سلام فیه حتی مطلع الفجر
و بالاخره اوحدي از عارفان و اولياء الهي ممکن است که به کاملترين مرحلة توحيد و آخرين مرحلة ممکن صعود انسانی يعني دريافت «تجلي ذاتي» حضرت حق برسند. در اين مرحله است که سالک به مقام فناي في الله و بقاي بالله نايل ميشود؛ و هيچ خودي را در ميان نميبيند؛ به تعبير امام خميني(ره) «هر چه ميبيند او را ميبيند». حقيقت اين کريمه را ميبيند که «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِن»
🔹حافظ در يکي از مهمترين، عميقترين و عرفانيترين غزليات خود، همه تجربه عارفانه خود در مواجهه با شب قدر را با زيبايي تمام بيان کرده است. تصريح ميکند که شب قدر را پس از مدتها رنج و صبر و تلاش و کوشش و البته به برکت دعاي سحرخيزان، درک کرده است؛ و البته خود را نيز مستحق چنين منزلتي ميداند و مدعي است که اين مقام معنوي بينظير، يعني درک تجليات حضرت حق، محصول بردباريهاي فراواني است که در راه سلوک الي الله داشته است:
دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند
و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند
بيخود از شعشعة پرتو ذاتم کردند
باده از جام تجلي صفاتم دادند
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
بعد ازين روي من و آينة وصف جمال
که در آنجا خبر از جلوة ذاتم دادند
من اگر کام روا گشتم و خوشدل چه عجب
مستحق بودم و اينها به زکاتم دادند
هاتف آن روز به من مژدة اين دولت داد
که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند
اين همه شهد و شکر کز سخنم ميريزد
اجر صبريست کزان شاخ نباتم دادند
همت حافظ و انفاس سحرخيزان بود
که ز بند غم ايام نجاتم دادند
#شب_قدر
#حافظ
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
قسمت 10.mp3
25.01M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴جلسه #یازدهم : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی:
🔘گام چهارم: ارائه آموزش های کاربردی،عینی،جزئی و مصداقی
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#آموزش_کاربردی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
AUD-20200518-WA0000.mp3
12.65M
🎤فایل صوتی
🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات »
#مجتهدشبستری
#فقه_عبادات
#فقه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴قوانين #زیست_اخلاقی
🔹قسمت سوم: حساسيتهاي اخلاقي
✍️احمدحسين شريفي
17.همانطور که جسم آدمي نيازمند تغذية دائمي است؛ روح او نيز دائماً نياز به تغذيه دارد؛ يک انسان اخلاقي همواره در تدارک تأمين سالمترين غذاهاي روحاني است: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِه» (عبس، 24)
18. اگر حقيقت انسان به روح اوست؛ پس بيش از حساسيت دربرابر غذاهاي جسماني بايد در برابر غذاهاي روحي و معنوي حساسيت داشت؛
19. همانطور که غذاهاي آلوده، جسم را دچار بيماري و يا حتي مرگ ميکنند؛ غذاهاي روحي آلوده نيز روح را دچار آفت و حتي مرگ ميکنند؛ رذايل اخلاقي، غذاهاي آلوده روحاند؛ بايد از آنها پرهيز کرد.
20. همانطور که عموم انسانها در برابر تهديدات و ناامنيهاي جسمي و مالي و اجتماعي، حساسيت دارند؛ انسانهاي اخلاقي نيز دربرابر تهديدهاي اخلاقي و فرهنگي و معنوي، يعني جنگ نرم، حساسيت دارند؛ و از هيچ اقدامي در تقابل با آن فروگذار نميکنند.
#قواعد_اخلاقي
#اخلاق
#زيست_اخلاقي
#جنگ_نرم
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی
🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی"
🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟
🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟
✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند.
#فقه
#فقه_عبادات
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
قسمت 11.mp3
31.82M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #دوازدهم : ادامه بحث از گام چهارم و طرح گام پنجم: تولی و تبری فرهنگی
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#عزت_فرهنگی
#تولی و #تبری
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴دلدادگان آمريکا و «سندرم استکهلم»
✍️احمدحسين شريفي
🔹سندرم استکهلم (Stockholm syndrome)، اصطلاحيست که پس از ماجراي گروگانگيري در يکي از بانکهاي شهر استکهلم سوئد (در سال 1973)، توسط نيلز بِجروت (Nils Bejerot)، روانشناس همکار پليس، به کار گرفته شد و بعدها توسط روانشناس ديگري به نام فرانک اوخبرگ (Frank Ochberg) رسماً تعريف و نامگذاري شد.
در طي اين گروگانگيري، که به مدت 6 روز طول کشيد، گروگانها، وابستگي عاطفي به گروگانگيرها پيدا کردند؛ تا حدي که از همکاري با پليس سرباز ميزدند و حتي پس از آزادي، در دفاع از آنان برآمدند!
بعدها يکي از گروگانها، با يکي از گروگانگيرها ازدواج کرد. و يکي ديگر از آنان، براي آزادي گروگانگيرهاي زنداني، صندوقي خيريه راهاندازي کرد!
بر اين اساس، «سندرم استکهلم» به پديدهاي رواني گفته ميشود که در آن، قرباني احساسي مثبت نسبت به مهاجم پيدا کرده، تا جايي که از کسي که جان، مال يا آزاديش را تهديد ميکند، دفاع نموده و به صورت اختياري و با علاقه خود را تسليم او ميکند! و به گونههاي مختلف تلاش ميکند که در خدمت منافع او گام بردارد! در مقابل، نسبت به دوستان واقعي خود، احساسات منفي پيدا ميکند!
🔹ميتوان گفت پارهاي از غريزدگان وطني و دلباختگان آمريکا نيز در کشور ما دچار چنين عارضهاي شدهاند؛ و حقيقتاً جا دارد مطالعات عميق روانشناختي بر روي آنان صورت گيرد! اينان با تمام وجود از آمريکايي حمايت ميکنند، که حتي حاضر نيست، آنان را به عنوان نوکر به رسميت بشناسد! با آنکه دل و دين و عقل خود را در اختيار آمريکا گذاشتهاند، اما آمريکا حتي حاضر نيست که براي درمان بيماري جسميشان، ابتداييترين داروها را در اختيار آنها بگذارد و يا حتي آنها را به خاک خود راه دهد (به عنوان يک نمونه از هزاران مورد: ابراهيم يزدي، رئيس نهضت آزادي، که عمر خود را در خدمت ليبراليسم و به اميد لبخندي از سوي غرب، سپري کرد، در سال 96 هفتههاي متمادي در ترکيه انتظار کشيد تا براي درمان بيماري خود، اجازة ورودش را به آمريکا بدهند! اما در نهايت با اين حسرت، در 5 شهريور 1396 در شهر ازمير ترکيه از دنيا رفت).
🔹آمريکا هر روز در انديشه ضربه زدن به جمهوري اسلامي است، و از هيچ کاري در اين زمينه خودداري نميکند، اما باز هم عدهاي در ايران، در جستجوي کلام يا کلمهاي ميگردند که شايد بتوانند آن را مستمسک بزک کردن آمريکا در ميان مردم قرار دهند! و اگر نتوانند، سعي ميکنند سخني يا رفتاري را انجام دهند تا شايد دل کدخدا را به دست آورند و عشق و محبت خود را به او نشان دهند! به نظر شما آيا چنين افرادي مبتلا به بيماري رواني سندرم استکهلم نيستند؟!
#سندرم
#غربزدگی
#غرب
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
AUD-20200522-WA0001.mp3
26.17M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_اول : اهمیت بحث؛ چیستی عرفان؛ تعریف عرفان حقیقی و عرفان دروغین؛ و تعریف عرفان نظری، عرفان عملی و عارف
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#عرفان_نظری
#عرفان_عملی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
قسمت 12.mp3
27.3M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #سیزدهم : گام ششم: بازخوانی سیره زندگی اسوه ها و الگوها
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#اصلاح_رفتار
#سیره_امامان
#اسوه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴واپسين ساعات ضيافت
✍️احمدحسين شريفي
🔹خداوند يک ماه است از بندگان خود ميزباني ويژه ميکند؛ ميزبان در اين ماه، همة زمينههاي اصلاح را براي ميهمانان خود فراهم و موانع بيروني را برطرف کرده بود. به تعبير پيامبر اکرم(ص)، خداي متعال در اين ماه، شياطين را در غل و زنجير کرد؛ و درهاي آسمان و بهشت را به روي بندگان خود گشود و در مقابل درهاي جهنم را بر روي آنان بست: غُلَّتْ مَرَدَةُ الشَّيَاطِينِ وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أَبْوَابُ الْجِنَانِ وَ أَبْوَابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّار.
بدبخت کسي است که از اين همه لطف الهي بيبهره مانده باشد؛ و بيچاره کسي که از غفران و رحمت الهي بينصيب مانده است: «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ».
🔹اما نااميدي و يأس از اصلاح و دريافت رحمت الهي، خود نوعي بيچارگي و بدبختي مضاعف است. اگر بهرهاي رضايتبخش نگرفتهايم، بايد تلاش خود را مضاعف کنيم؛ از جمله کارهاي مهم، مانعزدايي است. بايد موانع دروني و نفسِ آلوده خود را چاره کرد. دشمن دروني است که ما را اينگونه زمينگير کرده و حال عبادت و دعا و استغفار و خير و ورع را از ما سلب گرفته است. به قول #عبيد_زاکانی، در سرآغاز عشاقنامه:
مرا دل کشت فرياد از که خواهم؟
اسير دل شدم داد از که خواهم؟
ز دست اين دل ديوانه مستم
درون سينه دشمن ميپرستم
نديده دانهاي از وصف دلدار
به دام دل گرفتارم گرفتار
بدينسان خسته کس را دل مبادا
کسي را کار دل مشکل مبادا
زدست دل شدم با غصه دمساز
خدايا اين دلم را چارهاي ساز
🔸راه چاره کاملاً آشکار و واضح است: «به خواستههاي نفس حيواني خود گوش ندهيم، با آن مخالفت کنيم»:
به نان سازند مردم رام هر سگ را و ليکن تو
اگر خواهي سگ نفست شود رامت مده نانش
اما مع الاسف پيمودن چنين مسير پر از سنگلاخ و تيغهاي جانکاه، به تعبير پيامبر اکرم(ص) «جهاد اکبر» است، تلاشي پيگير و مجاهدتي نفسگير ميخواهد:
بت شکستن سهل باشد نيک سهل
سهل ديدن نفس را جهل است جهل
يک قدم زد آدم اندر ذوق نفس
شد فراق صدر جنت طوق نفس
همچو ديو از وي فرشته ميگريخت
بهر ناني چند آب چشم ريخت
#ماه_رمضان
#وداع_رمضان
#جهادنفس
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
قسمت 14.mp3
25.36M
🎤فایل صوتی
🔷سلسله جلسات #سبک_زندگی
🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی
🔘جلسه #چهاردهم : گام هفتم : عدالت و نظم ساختاری
⭕فایل کامل صوتی
#سبک_زندگی
#عدالت
#نظم_ساختاری
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat