eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
364 عکس
379 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️واپسين سفارش‌هاي اميرمؤمنان علیه السلام ✍️احمدحسين شريفي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفته‌اند، يکي از بهترين راه‌ها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيت‌هاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم. ◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار مي‌کنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبت‌هاي بزرگ، موفقيت‌هاي بزرگ، درگيري‌هاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليست‌ها چنين رخدادهايي را موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) مي‌نامند. در چنين موقعيت‌ها و شرايطي است که آرمان‌ها و اهداف و انگيزه‌ها و خواسته‌هاي واقعي افراد، به خالص‌ترين شکل نمايان مي‌شود. ◾️با اين مقدمه شما را دعوت مي‌کنم به خواندن واپسين خواسته‌هاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزي‌ترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت‌ خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها مي‌رسد، فرمودند: 1.تقواي الهي پيشه کنيد؛ 2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛ 3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛ 4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛ 5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان‌؛ 6.در زندگي نظم داشته باشيد؛ 7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛ 8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛ 9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارش‌شدة پيامبرند؛ 10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛ 11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛ 12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛ 13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛ 14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛ 15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛ 16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط مي‌شوند و آنگاه ديگر خواسته‌هاي شما مستجاب نخواهد شد؛ 17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛ 18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛ @Ahmadhoseinsharifi 🌹
10 gh.mp3
19.78M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی: 🔘گام دوم: اصلاح بینش ها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
1398.02.31- آقاي دکترشريفي.mp3
17.8M
🎤فایل صوتی 🔷اصناف و روزه داری 🔴جلسه سوم: روزه عرفانی؛روزه اهل حقیقت ⭕ارائه شده در جمع اساتيد و دانش‌پژوهان و کارمندان مؤسسه امام خميني(ره) در ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔶شب قدر عارفان؛ تجربه سلوکي لسان‌الغيب ✍️احمدحسين شريفي 🔹«شب قدر» از نگاه عارفان، «شب تجلي» حضرت حق است. يعني زماني است که «سالک» بعد از مدت‌ها رياضت، توانايي دريافت تجليات حضرت حق را پيدا مي‌کند و به مرحلة «عرفان» مي‌رسد. به اعتقاد عارفان فقط سالکان راستين‌اند که مي‌توانند از شب قدر بهره‌اي برگيرند. و دست نامحرمان و غيرسالکان از چنين مقامي کوتاه است: آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است یا رب این تاثیر دولت از کدامین کوکب است تا به گیسوی تو دستِ ناسزایان کم رسد هر دلی از حلقه‌ای، در ذکر یا رب یا رب است [گيسو در اصطلاحات عرفاني يعني «رشته و روشي که در طريق سلوک و طلب، سالک را به حق مي‌رساند»] 🔹از نگاه عارفان، هر سالکي به اندازة ظرف وجودي خود و به ميزان رياضت و تلاش و کوششي که متحمل شده است، مي‌تواند از اين تجلي بهره‌ گيرد: سالکي ممکن است توانايي دريافت «تجلي افعالي» حضرت حق را داشته باشد. در ساية برخورداري از چنين تجلي‌اي است که سالک مي‌تواند حقيقت «لا حَولَ وَ لا قُوَةَ الّا بِاللهِ» و رمز و راز «وَاللهُ خَلَقَکُمْ وَ ما تَعْمَلُون» را دريافت کند. و اين حقيقت را با تمام وجود بيابد که «لا مُؤَثِرَ فِي الوُجُودِ الّا اللهُ». در شب قدر ار صبوحی کرده‌‌ام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود [اگر در شب تجلي حضرت حق از خود بيخود شدم و خودي در ميان نديدم و هر چه ديدم تجلي يار بود، بدان سبب است که «حضرت حق با کمال شوق تجلي پيدا کرد و جام مي محبت در کنار طاق دل ما موجود بود»] اما سالکاني که از ظرفيت وجودي بالاتري برخوردار باشند، ممکن است به مرتبة «تجلي اسمائي و صفاتي» حضرت حق برسند. اينان به جايي مي‌رسند که همه اسماء و صفات، اعم از رحمت و غضب و عفو و عطا و علم و قدرت و امثال آن را فاني در اسماء و صفات حق و همة عالم را مظهر صفات جلال و جمال الهي مي‌بينند. به همين دليل نهايت خشوع و خضوع از يک طرف و سُرور و انس با حضرت حق را از طرف ديگر پيدا مي‌کنند. شب قدري چنين عزيز شريف با تو تا روز خفتنم هوسست در اينجا حافظ درجة بالاتري از درک فيوضات شب قدر را ذکر مي‌کند و مي‌گويد در چنين شبي از سر شب تا به صبح در آغوش معشوق بوده است. منظور از خفتن با معشوق، يعني غايب شدن از خود و غرق در معشوق شدن. نه خوابيدن ظاهري! اينها همه محصول درک شب قدر و محصول آن رنج‌ها و سختي‌هاي سلوکانه‌اي بود که حافظ متحمل شده بود. از ديگر ثمرات اين وصول، اين است که ديگر، رنج فراق و دوري يار به پايان مي‌رسد و سالک به مقام سلام و روشنايي و نورانيت افعالي و اسمائي و صفاتي مي‌رسد؛ و منتظر وصول به مرتبة حق اليقين و مقام بقاء بالله است. شب قدر است و طی شد نامة هجر سلام فیه حتی مطلع الفجر و بالاخره اوحدي از عارفان و اولياء الهي ممکن است که به کاملترين مرحلة توحيد و آخرين مرحلة ممکن صعود انسانی يعني دريافت «تجلي ذاتي» حضرت حق برسند. در اين مرحله است که سالک به مقام فناي في الله و بقاي بالله نايل مي‌شود؛ و هيچ خودي را در ميان نمي‌بيند؛ به تعبير امام خميني(ره) «هر چه مي‌بيند او را مي‌بيند». حقيقت اين کريمه را مي‌بيند که «هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِن‏» 🔹حافظ در يکي از مهم‌ترين، عميق‌ترين و عرفاني‌ترين غزليات خود، همه تجربه عارفانه خود در مواجهه با شب قدر را با زيبايي تمام بيان کرده است. تصريح مي‌کند که شب قدر را پس از مدت‌ها رنج و صبر و تلاش و کوشش و البته به برکت دعاي سحرخيزان، درک کرده است؛ و البته خود را نيز مستحق چنين منزلتي مي‌داند و مدعي است که اين مقام معنوي بي‌نظير، يعني درک تجليات حضرت حق، محصول بردباري‌هاي فراواني است که در راه سلوک الي الله داشته است: دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند بيخود از شعشعة پرتو ذاتم کردند باده از جام تجلي صفاتم دادند چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن شب قدر که این تازه براتم دادند بعد ازين روي من و آينة وصف جمال که در آنجا خبر از جلوة ذاتم دادند من اگر کام روا گشتم و خوشدل چه عجب مستحق بودم و اينها به زکاتم دادند هاتف آن روز به من مژدة اين دولت داد که بدان جور و جفا صبر و ثباتم دادند اين همه شهد و شکر کز سخنم مي‌ريزد اجر صبريست کزان شاخ نباتم دادند همت حافظ و انفاس سحرخيزان بود که ز بند غم ايام نجاتم دادند @Ahmadhoseinsharifi 🌹
قسمت 10.mp3
25.01M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴جلسه : راه های اصلاح وتغییر سبک زندگی: 🔘گام چهارم: ارائه آموزش های کاربردی،عینی،جزئی و مصداقی ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
AUD-20200518-WA0000.mp3
12.65M
🎤فایل صوتی 🔹نقد سخنان مجتهدشبستري درباره «ضرورت بازسازي فقه عبادات » 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴قوانين 🔹قسمت سوم: حساسيت‌هاي اخلاقي ✍️احمدحسين شريفي 17.همانطور که جسم آدمي نيازمند تغذية دائمي است؛ روح او نيز دائماً نياز به تغذيه دارد؛ يک انسان اخلاقي همواره در تدارک تأمين سالم‌ترين غذاهاي روحاني است: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِه‏» (عبس، 24) 18. اگر حقيقت انسان به روح اوست؛ پس بيش از حساسيت دربرابر غذاهاي جسماني بايد در برابر غذاهاي روحي و معنوي حساسيت داشت؛ 19. همانطور که غذاهاي آلوده، جسم را دچار بيماري و يا حتي مرگ مي‌کنند؛ غذاهاي روحي آلوده نيز روح را دچار آفت و حتي مرگ مي‌کنند؛ رذايل اخلاقي، غذاهاي آلوده روح‌اند؛ بايد از آنها پرهيز کرد. 20. همانطور که عموم انسان‌ها در برابر تهديدات و ناامني‌هاي جسمي و مالي و اجتماعي، حساسيت دارند؛ انسان‌هاي اخلاقي نيز دربرابر تهديد‌هاي اخلاقي و فرهنگي و معنوي، يعني جنگ نرم، حساسيت دارند؛ و از هيچ اقدامي در تقابل با آن فروگذار نمي‌کنند. 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔹ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
فقه و معنویت؛ و فقیهان و مناسک.mp3
11.36M
🎤فایل صوتی 🔷"نقد سخنان پاره ای از روشنفکران درباره رابطه فقه و معنویت و جایگاه مناسک و اعمال عبادی در معنویت اسلامی" 🔸️آیا برای مشارکت در تجربه معنوی پیامبر اسلام، راهی جز اعمال عبادی و مناسک دینی وجود دارد؟ 🔸️چرا فقهاء تنها بر طرح اعمال عبادی و مناسک دینی تاکید دارند و مسائل معنوی و اخلاقی را ذکر نمیکنند؟ ✔اینها سوالاتی است که استاد شریفی در این سخنرانی به آنها پاسخ میدهند. 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
قسمت 11.mp3
31.82M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی 🔘جلسه : ادامه بحث از گام چهارم و طرح گام پنجم: تولی و تبری فرهنگی ⭕فایل کامل صوتی و 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
🔴دلدادگان آمريکا و «سندرم استکهلم» ✍️احمدحسين شريفي 🔹سندرم استکهلم (Stockholm syndrome)، اصطلاحيست که پس از ماجراي گروگان‌گيري در يکي از بانک‌هاي شهر استکهلم سوئد (در سال 1973)، توسط نيلز بِجروت (Nils Bejerot)، روانشناس همکار پليس، به کار گرفته شد و بعدها توسط روان‌شناس ديگري به نام فرانک اوخبرگ (Frank Ochberg) رسماً تعريف و نامگذاري شد. در طي اين گروگان‌گيري، که به مدت 6 روز طول کشيد، گروگان‌ها، وابستگي عاطفي به گروگان‌گيرها پيدا کردند؛ تا حدي که از همکاري با پليس سرباز مي‌زدند و حتي پس از آزادي، در دفاع از آنان برآمدند! بعدها يکي از گروگان‌ها، با يکي از گروگان‌گيرها ازدواج کرد. و يکي ديگر از آنان، براي آزادي گروگان‌گيرهاي زنداني، صندوقي خيريه راه‌اندازي کرد! بر اين اساس، «سندرم استکهلم» به پديده‌اي رواني گفته مي‌شود که در آن، قرباني احساسي مثبت نسبت به مهاجم پيدا کرده، تا جايي که از کسي که جان، مال يا آزاديش را تهديد مي‌کند، دفاع نموده و به صورت اختياري و با علاقه خود را تسليم او مي‌کند! و به گونه‌هاي مختلف تلاش مي‌کند که در خدمت منافع او گام بر‌دارد! در مقابل، نسبت به دوستان واقعي خود، احساسات منفي پيدا مي‌کند! 🔹مي‌توان گفت پاره‌اي از غريزدگان وطني و دلباختگان آمريکا نيز در کشور ما دچار چنين عارضه‌اي شده‌اند؛ و حقيقتاً جا دارد مطالعات عميق روان‌شناختي بر روي آنان صورت گيرد! اينان با تمام وجود از آمريکايي حمايت مي‌کنند، که حتي حاضر نيست، آنان را به عنوان نوکر به رسميت بشناسد! با آنکه دل و دين و عقل خود را در اختيار آمريکا گذاشته‌اند، اما آمريکا حتي حاضر نيست که براي درمان بيماري جسمي‌شان، ابتدايي‌ترين داروها را در اختيار آنها بگذارد و يا حتي آنها را به خاک خود راه دهد (به عنوان يک نمونه از هزاران مورد: ابراهيم يزدي، رئيس نهضت آزادي، که عمر خود را در خدمت ليبراليسم و به اميد لبخندي از سوي غرب، سپري کرد، در سال 96 هفته‌هاي متمادي در ترکيه انتظار کشيد تا براي درمان بيماري خود، اجازة ورودش را به آمريکا بدهند! اما در نهايت با اين حسرت، در 5 شهريور 1396 در شهر ازمير ترکيه از دنيا رفت). 🔹آمريکا هر روز در انديشه ضربه زدن به جمهوري اسلامي است، و از هيچ کاري در اين زمينه خودداري نمي‌کند، اما باز هم عده‌اي در ايران، در جستجوي کلام يا کلمه‌اي مي‌گردند که شايد بتوانند آن را مستمسک بزک‌ کردن آمريکا در ميان مردم قرار دهند! و اگر نتوانند، سعي مي‌کنند سخني يا رفتاري را انجام دهند تا شايد دل کدخدا را به دست آورند و عشق و محبت خود را به او نشان دهند! به نظر شما آيا چنين افرادي مبتلا به بيماري رواني سندرم استکهلم نيستند؟! 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🌹
AUD-20200522-WA0001.mp3
26.17M
🎤فایل صوتی 🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف : اهمیت بحث؛ چیستی عرفان؛ تعریف عرفان حقیقی و عرفان دروغین؛ و تعریف عرفان نظری، عرفان عملی و عارف ⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat
قسمت 12.mp3
27.3M
🎤فایل صوتی 🔷سلسله جلسات 🔴راههای اصلاح وتغییر سبک زندگی 🔘جلسه : گام ششم: بازخوانی سیره زندگی اسوه ها و الگوها ⭕فایل کامل صوتی 🆔کانال استاد احمدحسین شریفی 🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi 🔷ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat