هدایت شده از مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
🎧🎤📱🎥وبینار تخصصی با موضوع:
📚حکومت اسلامی و اسلامی سازی علوم انسانی
👈ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی
(عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
📅🕑تاریخ و زمان:
دوشنبه، ۲تیر ۱۳۹۹
ساعت ۱۲ الی ۱۳
📌آدرس:
www.b2n.ir/wbnr99
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
درس یازدهم 1.mp3
29.11M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_یازدهم : کثرت گرایی سلوکی در تصوف اسلامی (پلورالیسم عرفانی)
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#دین_شناسی
#کثرت_گرایی_سلوکی
#پلورالیسم
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴از "سلطة معنوي" تا "قدرت سياسي" بيحجابان!
🖊احمدحسين شريفي
🔸اگر نيک بنگريم، در حال حاضر در بسياري از شهرهاي بزرگ، و مناطق گردشگري و شهرهاي شمالي کشور، حتي در مناطق مختلف شهري مثل قم (به عنوان پايگاه اصلي فرهنگ شيعي و عالمان دين)، زنان بيحجاب و مردان بدپوشش «سلطة معنوي» دارند؛ بدين معنا که نه تنها هيچ شرمي از پوشش خود ندارند که حتي (در مغازهها، ماشينها، هتلها، فروشگاهها، ادارات دولتي و غيردولتي، بيمارستانها و ...) مورد تکريم هم قرار ميگيرند.
🔸اما اگر،
(1) علماي بزرگ و حوزههاي علميه و مراکز تبليغي و فرهنگي ريز و درشتي که در اين زمينه وظيفه ديني يا قانوني بر عهده دارند، همچنان به بيتفاوتي علمي و عملي خود در اين موضوع ادامه دهند؛
(2) هر کدام از گروهها و احزاب سياسي به منظور کسب رأي بيشتر و يا به منظور مخالفت با جناح مقابل و يا به هدف آنکه خود را فردي روشنفکر و داراي فکر باز نشان دهند دائماً جملاتي از اين قبيل که «آيا مشکل فقط در چند تار موي زنان است؟» يا «با برخوردهاي گشت ارشادي نميتوان مشکل بيحجابي را حل کرد» و امثال آن، خواسته يا ناخواسته «حمايت عملي» خود را از اين پديده نشان دهند،
(3) صدا و سيما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عملاً مبلغ زنان بيحجاب باشند؛ و آنان را بر صدر بنشانند و در تبليغات رسمي و غيررسمي خود حامي چنان افرادي باشند؛
(4) مجلس و قوة قضائيه و پليس به وظايف قانوني خود در اين موضوع، به درستي و با سرعت عمل نکنند؛
آنگاه طولي نخواهد کشيد که نه تنها شاهد فراگيري سلطة معنوي آنها در سراسر کشور، که شاهد سلطة مادي و اجتماعي و سياسي آنها نيز خواهيم بود.
و ديري نخواهد پاييد که ارزشها جابجا شده، زنان محجبه و مردان عفيف، به عنوان افرادي ناهنجار و غيرطبيعي جلوه خواهند داد! و فضاي شهرها و خيابانهاي جمهوري اسلامي(!) براي تردد آنان، امنيت جسمي و رواني لازم را نخواهد داشت.
🔸اين تحذير پيامبر اکرم(ص) را فراموش نکنيم که: «لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسْتَعْمَلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلَا يُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ (کافي، 5/ 56) يا امر به معروف و نهي از منکر کنيد و يا (منتظر باشيد تا) افراد بدكردار بر شما مسلط شوند؛ و آنکه به خواستههاي خوبانتان توجهي نشود (يا آنکه دعاي خوبانتان مستجاب نخواهد شد)».
#حجاب
#امر_به_معروف
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_7.mp3
15.06M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هفتم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 2️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴شرايط آموختن و آموزش فلسفه
🖊احمدحسين شريفي
🔸فيلسوفان و عالمان پيشين نسبت به آموزشهاي علمي و تعليمي خود به شدت حساس بودند؛ به همين دليل مباحث و انديشههاي فلسفي و حکمي خود را به صورتي رمزآلود و غيرصريح و بعضا با عبارتي بسيار پيچيده بيان ميکردند تا از دسترس ناصالحان دور بماند. و اين نه بدان دليل بود که از افراد کمتوان متنفر باشند؛ بلکه هم ميخواستند شأن فلسفه و حکمت را نگه دارند و هم آنکه ناخواسته موجبات گمراهي آن افراد را فراهم نکرده باشند. آموزش حکمت به افراد نااهل را همچون آويزان کردن درّ و گوهر بر گردن خوک ميدانستند. در حديثي از معصومان عليهم السلام چنين نقل شده است: «لَا تُعَلِّقُوا الْجَوَاهِرَ فِي أَعْنَاقِ الْخَنَازِيرِ» در حديثي از پيامبر اسلام هم نقل شده است که حکمت را به افراد نااهل آموزش ندهيد، چرا که موجب گمراهي آنها ميشود و آن را از اهلش هم دريغ نکنيد که در آن صورت به حکمت ظلم کردهايد. عارفان هم ميگفتند «افشاء اسرار ربوبيت کفر است» و «حق اسرار نگهداشتن آنها از اغيار است»
🔸ابن سينا در کتاب ارزشمند اشارات و تنبيهات بعد از پايان مباحث منطق، در نمط اول از مباحث طبيعتشناسي و هستيشناسي ميگويد:«من سفارش و خواستة خود را تکرار ميکنم که با تمام بخل و خست در آموزش اين دانش برخورد کنيد؛ مبادا آن را به کس يا کساني آموزش دهيد که فاقد شرايط که در پايان کتاب متذکر ميشوم، باشند.»
اما شرايطي که در واپسين بند کتاب اشارات و تنبيهات تحت عنوان «خاتمة و وصية»، براي آموزش فلسفه بيان ميکند، در مجموع شش شرط مهم است. اما پيش از بيان آنها مجدداً تأکيد ميکند که «اي برادر من همه دانستههاي خود را مشک زدم تا زبده و عصاره آنها را در اين اشارات در اختيار شما قرار دهم؛ و غذاي حکمت را براي شما در زيباترين کلمات لقمه کردم. پس نسبت به آموزش آن به اين افراد بخل بورز:
1.افراد سفيه و سستعقل: کساني که از بهرة هوشي لازم براي فهم امور عقلي و مسائل پيچيده و دشوار برخوردار نيستند؛
2.افراد کودن و ديرفهم و سادهانديش: کساني که توانايي درک حقيقت را ندارند و ممکن است با فلسفهخواني به گمراهي کشيده شوند؛ و ذهن و جان آنها شبههآلود شود.
3.کساني که عليرغم بهرة هوشي بالا و حافظة قوي اما از زيرکي لازم و درخشندگي فکر و جسارت در انديشه برخوردار نيستند؛
4.کساني که تمايل به معاشرت با عوام الناس (الغاغة) دارند؛ يعني نوعي سبکساري در رفتار دارند؛ مهم نيست که کجا مينشينند و به چه صورت مينشينند. عوامزدهاند؛ از نظر فکري و عملي به رفتارهاي عوامالناس گرايش دارند؛
5.کساني که تفکر الحادي دارند؛ از آموزش اين مباحث به آنها هم پرهيز کنيد؛ شايد اين توصيه ابنسينا مربوط به کساني باشد که عالمانه و آگاهانه جانب کفر و الحاد را برگزيدهاند؛ و در برابر هر برهاني که خلاف باورهاي باطلشان باشد، جبههگيري ميکنند؛
6.کساني که استقرار ذهني و شخصيتي ندارند؛ همچون پشههايي ميمانند که مطابق جهت باد حرکت ميکنند و قدرت و اختياري از خود ندارند؛ در روايت مشهوري هم از امام علي عليهالسلام چنين ميخوانيم که: «اي کميل ... مردم سه دسته اند: دانايى كه شناساى خداست، آموزندهاى كه در راه رستگارى كوشاست، و فرومايگانى رونده به چپ و راست كه درهم آميزند، و پى هر بانگى را گيرند و با هر باد به سويى خيزند. نه از روشنى دانش فروغى يافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند.»
🔸و فقط به کسي فلسفه را آموزش دهيد که:
1.روحي پاکيزه و پاک داشته باشد؛
2.روش و رفتاري مستقر و استوار داشته باشد؛
3.زودباور نباشد؛ بلکه در پذيرش مسائل وسواس داشته باشد؛
4.راضي به حق است؛ و با مطالب صادقانه برخورد ميکند.
#ابنسينا #فلسفه #زيستـفلسوفانه
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درس دوازدهم 1.mp3
24.75M
🎤فایل صوتی
🔷درسهای آسیب شناسی عرفان و تصوف
#درس_دوازدهم (آخرین جلسه): معیار حقانیت مکاشفات عرفانی
⭕️این درسها مربوط به سال ۱۳۸۹ است که در دانشگاه مجازی المصطفی و برای طلاب خارجی ارائه شده است
#عرفان
#تصوف
#آسیبشناسی_تصوف
#دین_شناسی
#مکاشفات
#مکاشفات_عرفانی
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴شيخ بهائي و مير داماد
🖊احمدحسين شريفي
🔸آيتالله حسنزادة آملي از استادشان آيتالله الهي قمشهاي نقل ميکردند که در مسافرتي شاه عباس صفوي (978-1038) همراه با ميرداماد (969-1040ق) و شيخ بهايي (953-1030ق) و تعدادي از وزرا و علماء بود. مرحوم شيخ بهايي اسب خود را تندتر ميراند. شاه عباس به هر انگيزهاي (فهم روابط ميان علماء، يا ايجاد اختلاف ميان آنان يا ...) خود را نزديک ميرداماد کرد و گفت «چطور شيخ بهايي مراعات مقام شما را نميکند؟ و اسب خود را پيشاپيش شما و تندتر از اسب شما ميراند؟» ميرداماد که قصد و انگيزة شاه عباس را دريافته بود، در پاسخ گفت: «عظمت جان و روح و کمالات شيخ بهائي به حدي است که اگر بر روي کوه نشيند، کوه پرواز ميکند. اگر اين اسب پرواز ميکرد جا داشت».
شاه عباس آرامآرام از ميرداماد فاصله گرفت و خود را به شيخ بهائي نزديک کرد و گفت: «انسان بايد چابک و سبکبال باشد و در امور خود تبحر داشته باشد، اين خوب نيست که ديگري افسار اسبش را بگيرد و بکشاند» شيخ بهائي نيز به فراست، هدف وي را فهميد و گفت: «عظمت و کمالات ميرداماد را اگر بر فلک نهم بنشاني فلک از رفتن باز ميماند تا چه رسد به اسب!»
#شيخ_بهائي #ميرداماد
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
با نگاهي اجمالي به اين آمار و ديدگاه مردم آمريکا درباره موضوعات اخلاقي، ميتوان اضمحلال اخلاق انساني در مهد ليبراليسم را مشاهده کرد. بدون ترديد، چنين جامعهاي سرنوشتي جز سقوط و انحطاط ندارد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت_8.mp3
14.78M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_هشتم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 3️⃣
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴«درک اقتصادي» و «هوش فرهنگي»
🖊احمدحسين شريفي
🔸درک مشکلات اقتصادي به دليل آنکه ملموس و مشهود همگان هستند، نيازي به نخبگي و عقلانيتي ويژه ندارد. شکاف طبقاتي و فقر و بيکاري و کمبود مسکن و امثال آن را هر کسي ميتواند ببيند؛ حتي درک مخاطرات فردي و اجتماعي و سياسي چنين وضعيتي هم کار دشواري نيست؛ بلکه فهم راههاي درمان آنها هم خيلي دشوار نيست؛ فقط قدري عقلانيت ميخواهد و قدري بيشتر، اراده و عزم و همت.
🔸اما فهم مشکلات فرهنگي و درک آفات و مخاطرات آنها کاري دشوار است؛ نيازمند نخبگي و فرزانگي است. حتي ورود به اين عرصه نيازمند قدري از خودگذشتگي است؛ به مثابه درمان دردي ميماند که خود بيمار نه تنها از آن رنجي نميبرد که بعضاً به آن هم افتخار ميکند؛ خود را سالمترين افراد ميداند. طبيعي است که ورود به چنين عرصهاي نيازمند جسارت و شهامت و انساندوستي و فهم عميق مسائل است.
🔸مشکلات اقتصادي همچون جنگ سخت ميمانند که هم ابزار و ادوات جنگي، هم هدف جنگ، هم نيروهاي مهاجم و هم قربانيان جنگ همگي آشکار و روشن است؛ در مرأي و منظر همگاناند؛ کسي قدرت انکار آنها را ندارد؛
🔸اما مشکلات فرهنگي به مثابة جنگ نرماند؛ که هم «ابزار و ادوات جنگي»، هم «هدف جنگ» و هم «نيروهاي مهاجم» همگي اموري پنهاناند، گرگهايي در لباس ميشاند؛ همگي با شعار آزادي و انسانيت و حقوق بشر جلو ميآيند؛ قربانيان چنين جنگي هم نه تنها خود را قرباني نميدانند؛ خود را آزادشدة از بند غل و زنجيرها ميپندارند! و خود به عنوان سربازهاي بيجيره و مواجب دشمن، عاملي براي پيشبرد اهداف آن ميشوند. قربانيان جنگ نرم، همچون مبتلايان به بيماري «بُليموس»اند؛ که عليرغم نياز بدن و گرسنگي واقعي، خود را سير ميپندارند؛ طبيعتاً نيازي به مراجعه به طبيب در خود نميبينند. اگر آشنايان و دلسوزان آنها را نزد طبيب نبرند، جسمشان رفته رفته تحليل رفته و نهايتاً از بين خواهند رفت.
🔸آيا مواجهه با اين دو نوع جنگ يکسان است؟ هرگز. در مواجهه با جنگ نرم، نيازمند نخبگي مضاعف، مجاهدت مضاعف، جانفشاني مضاعف و شعور مضاعف هستيم. به اميد روزي که عرصة فرهنگي کشور شاهد ظهور و بروز چنين افسران و سربازاني باشد.
#جنگ_نرم #فرهنگ #اقتصاد
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
🔴اصالت عدم تناسب! «از بهر خدا نپذيريد»!
🖊احمدحسين شريفي
🔸متأسفانه گاه و بيگاه شاهديم که در واگذاري مسؤوليتهاي علمي و تخصصي، هيچ تناسبي ميان تخصصها و مسؤوليتها لحاظ نميشود. به عنوان مثال، در بعضي از دورهها شاهد بودهايم که معاون پژوهشي وزارت علوم حتي يک پژوهش مدون نداشته است؛ يا معاون پژوهش حوزههاي علميه حتي يک مقاله پژوهشي تدوين نکرده است؛ يا دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي کشور، فوق تخصص دامهاي بزرگ (يعني دامهايي در رديف الاغ و اسب و گاو و شتر و ...) بوده است!
🔸امروز هم در خبرها آمد که جناب آقاي قاليباف، رياست محترم مجلس يازدهم، سخنران و منبري مشهور، جناب حجتالاسلام غلامرضا قاسميان را به رياست «کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي» منصوب کردند! چنين انتصاباتي براي اهل فکر و فرهنگ خيلي پيامهاي آشکار و نهان دارد که «اين زمان بگذار تا وقت دگر»!
🔸بدون ترديد، جناب قاسميان در حوزه وعظ و خطابه و منبر، فردي موفق است؛ بياني خوب و صدايي خوبتر دارد. در فعاليتهاي جهادي و خدمات اجتماعي هم توانمنديهاي خوبي از خود بروز داده است؛ اما چنين سوابق ارزشمندي چه تناسبي با مسؤوليت يک مرکز کاملاً تخصصي، يعني نخستين کتابخانه رسمي و دولتي ايران، با حدود 600 هزار کتاب چاپي، 28 هزار کتاب خطي، بيش از 5 هزار عنوان نشريه و مجله و ميليونها برگ از اسناد رسمي و غيررسمي کشور، دارد؟!
🔸آيا با صداي خوب و بيان زيبا ميتوان «ميراث ملي را حفظ و نگهداري» کرد؟ آيا با توانايي در کارهاي جهادي و منبر و خدمات عمومي، ميتوان «آثار حقوقي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي» را اشاعه داد؟ [آنگونه که در حکم انتصاب ايشان آمده است]
🔸بنده به عنوان يک محقق کوچک و طلبهاي علاقمند به پژوهش و کتاب، تاکنون هيچ نام و نشاني از جناب قاسميان در حوزة کتاب و کتابخانه و پژوهش و اسناد پژوهشي، نه شنيدهام و نه ديدهام. اگر اثري، حتي مقالهاي در اين زمينه از ايشان منتشر شده است، بسم الله، معرفي کنند.
🔸مشهور است که از شهيد چمران پرسيده شد: «تعهد بهتر است يا تخصص؟» ايشان فرمودند: «تقوا از تخصص لازمتر است؛ اما ميگويم: آن کس که تخصص ندارد و کاري را ميپذيرد، بيتقوا است» با استناد به اين سخن حکيمانة شهيد چمران، از جناب قاسميان، به عنوان يک فرد متعهد و جهادي، انتظار دارم همين امروز، از پذيرش چنين مسؤوليتي سر باز زنند و به صراحت بگويند که در اين زمينه هيچ تخصصي ندارند. چنين کارهايي را بايد به اهلش سپرد.
🆔کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔹ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
قسمت9.mp3
17.04M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: #جنگ_نرم
🔶 #قسمت_نهم :
🔷چرایی جنگ نرم
✅علت تقابل نظام سلطه با جمهوری اسلامی 4️⃣
(تقابل #پارادایمی)
مجموعه سخنرانیهای استاد شریفی درباره "جنگ نرم" که در سال ۱۳۹۱ ایراد گردیده است و در همان سال از رادیو معارف در برنامه "نیمه پنهان" پخش شد.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat